Er zit weer schot in de zaak!
Het heeft allemaal een beetje stil gelegen de laatste tijd. Het enige wat ik gedaan heb in die periode was het schilderen van een aantal Conrad 40-voet containers (211508-89) in
NATO Green (matte verf XF-67 van Tamiya Color) voor de 4MFOR-trein die in de loop van dit jaar aan de collectie zal worden toegevoegd...
Behalve een drukke periode op 't werk zijn er twee redenen waarom het niet zo opschoot.
> Ten eerste: ik heb
nog steeds niet mijn printplaten voor het schaduwstation!
Het goede nieuws is dat ze wél boven water zijn. Er is iets fout gegaan bij het afleveren waardoor ze op het Postkantoor zijn komen te liggen en uiteindelijk zijn teruggstuurd
Vorige week kreeg ik een mailtje van Olimex met een foto van mijn pakketje met printplaten
Wat er precies fout is gegaan weet ik niet, maar ze zijn opnieuw verzonden en ik hoop ze midden deze week ein-de-lijk te hebben. En als ze er vrijdag nog niet zijn ga ik informeren bij het postkantoor in plaats van te wachten...
> Ten tweede: Het Probleem Kurk. Ik was al een tijd op zoek naar ongeveer 2mm dik kurk in een goed verwerkbare vorm. Dat bleek niet eenvoudig te zijn. Na veel zoeken besloot ik om toch maar eens te kijken naar die placemats van IKEA. En als 't niet waar is: dat was
precies wat ik zocht! :o
Het spul heet DUGA, het is 2mm dik kurk zonder verharde rand oid, 32 bij 43 cm en wordt verkocht in pakken van zes stuks. Voor ?4,60 per pak. Het zal vast wel goedkoper kunnen per vierkante meter maar ik was veel te blij dat ik eindelijk beet had om me daar nog druk om te maken
Update 6-1-2018: Ze zijn een tijdje uit het sortiment geweest maar weer te krijgen onder de naam AVSKILD (klik hier). Ze kosten nu ?4,99 per vier.Je kunt er met een ballpoint prima op aftekenen en het laat zich erg makkelijk op maat knippen.
Let op: de placemats zijn wel erg kwetsbaar, ze scheuren snel. Dat ontdekte ik toen ik de eerste even wilde uitkloppen om wat kurkgruis eraf te krijgen. Voor dat ik het doorhad sloeg ik de placemat in tweeën
Afijn, vier pakken gekocht en eindelijk kurk in huis. Aan de slag dus, te beginnen met de keerlus:
Voor de grotere vlakken gebruik ik gewoon complete placemats, waar twee randjes af zijn gesneden om van de afgeronde hoekjes af te komen.
Als het kurk onder de rails ligt, kunnen de eerste aansluitingen gemaakt worden. Ook is dit het moment om te bepalen waar de isolatielassen voor de bezetmelding moeten komen.
Hier de twee isolatielassen (Fleischmann 6403) bij het wissel van de keerlus. De hele keerlus is één bezetmeldingssectie.
Het papiertje is de rijstroomisolatie voor de stopsectie aan het eind van de lus. Die kan ik gebruiken om een trein de lus in te sturen en daar vast te houden tot-ie er weer uit mag. De lus wordt altijd in dezelfde richting bereden. Het wissel is dan ook een handwissel omdat het toch nooit omgezet zal worden. Bij het verlaten van de lus wordt-ie opengereden.
Het testen van de spoorbezetmelding met behulp van een platte wagen en een lantaarnpaal
Daarna de rails met spijkertjes vastgezet, waarmee de keerlus (op de bedrading onder de tafel na) gereed is.
Mijlpaal: De allereerste testrit op het allereerste stukje definitief spoor:
Daarna was het tijd om het lange stuk waarop de zes sporen van het schaduwstation komen te liggen, van kurk te voorzien. Dat betekende een hoop randjes snijden...
Tip: als dit spul snijdt, oefen dan veel druk uit op het balkje als je er bijna doorheen bent. Doe je dat niet, dan zal het bij het snijden van het laatste stukje de hoek van de placemat afscheuren.
Aan tafel!
Na het vast zetten van de rails: gaatjes voor de draadjes en aan de onderkant van de tafel even noteren wat wat is. Daar komt voor elk draadje aan tweepolig soldeerlipje (Conrad 531928-89), een tip van de M-Track site waar ik dankbaar gebruik van maak, want ik vind het een hele goeie
Voor de bevestiging van de draden heb ik inmiddels een hele zak Kabelhouders (Conrad 211035-89) in huis gehaald.
Na een dag fijn geknutseld te hebben ligt inmiddels het eerste spoor van het schaduwstation op zijn plek, netjes uitgelijnd en vastgezet. Het is verdeeld in twee bezetmeldingssecties zodat ik een trein enigszins kan zien rijden op het tableau en kan zien of er een lange of een korte trein in het schaduwstation staat.
Als laatste nog even een proefrit in het zonnetje op het nieuwe spoor, helemaal tot aan het eind
Binnenkort meer!
Acido