Hallo allemaal

De voorbereidingen voor de treinzolder schieten lekker op en ik heb bijna het punt bereikt dat ik weer wat modelbaan kan gaan knutselen. Maar: eerst even een update van de werkzaamheden aan de zolder!

Toen we het huis kochten was deze ruw en onafgewerkt. Ongeveer de helft van de vloer was bedekt met stokoud zeil en het dak was niet geïsoleerd (je keek tegen het dakbeschot aan). Er was geen verwarming, slechts twee stopcontacten (voor de CV-ketel) en één peertje als verlichting wat alleen op de overloop aan of uit gedaan kon worden. De muren en de trap zagen eruit alsof ze sinds 1924 niet meer geschilderd waren. Kortom: een echte stoffige bergzolder en zeker geen hobbykamer

Er is een boel veranderd sindsdien! Aan het eind van de vorige update is te zien dat het dak nu geïsoleerd is en netjes afgewerkt met gipsplaten. De hanenbalk is een stuk hoger geplaatst zodat ik er gewoon onderdoor kan lopen en er is een tweede dakraam geplaatst.
We pakken - letterlijk - de draad weer op bij het aanleggen van elektra

Voor de CV-ketel is enkele jaren geleden een aparte groep aangelegd. Het oude stopcontact is er ook nog, maar dat zit op de groep waar ook de complete bovenverdieping op zit. Ik heb besloten om voor de modelbaan de groep te gebruiken waar alleen de CV-ketel op zit. Omdat ik de ketel naar de andere kant van de zolder heb laten verplaatsen, moest er een nieuw stopcontact voor de ketel aangelegd worden. Dat zien we op deze foto.

Om veilig aan elektra voor de baan te kunnen werken zonder de ketel uit te hoeven schakelen, heb ik na de aftakking voor de ketel een mooie dikke lastschakelaar ingebouwd. Zo kan ik de complete stroomvoorziening voor de modelbaan in één keer afschakelen. De hoofdverlichting van de zolder zit op een andere groep, dus ik zet mezelf daarmee niet (helemaal) in het donker.
Op zich is zo'n zware schakelaar als dit niet echt nodig voor dit doel, maar ik vind het gewoon leuk

De eerste elektra-knutsel is klaar. De schakelaar zit erin en de ketel zit nu op zijn eigen groep. De pijp die naar boven loopt, loopt achter de isolatie langs naar de andere kant van de zolder, waar aanvankelijk de ketel zat. Dat stopcontact kan ik prima hergebruiken voor de modelbaan of verlichting in die hoek.
Omdat ik daar warm water, koud water én een afvoer tot mijn beschikking had, heb ik een gootsteentje laten plaatsen. Erg handig!

Hier ben ik bezig met de aanleg van een hotelschakeling voor de hoofdverlichting, zodat ik die ook boven aan en uit kan doen. De schakelaar daarvoor komt op de schuine balk. Omdat hier nog metalen pijp zat, heb ik het hele stuk vervangen.
Het aanleggen van de hotelschakeling was nog een hele toer. Niet dat dat zo moeilijk is als je eenmaal begrijpt hoe een hotelschakeling in elkaar zit, maar omdat het niet eenvoudig was om de extra schakeldraad van hier naar de schakelaar op de overloop te krijgen... Ik moest een creatieve route bedenken omdat sommige pijpen op de eerste etage met zes of zeven draden al helemaal vol zaten. Het is uiteindelijk gelukt door op een andere plek door de vloer te gaan, zodat ik uitkwam in een andere kamer, waar de pijpen minder vol zijn.
Op deze foto is ook de radiator te zien die ik heb laten plaatsen. Samen met de isolatie zorgt deze ervoor dat het nu altijd aangenaam is op zolder. Koude vingertjes kun je niet gebruiken bij het uitoefenen van de modelspoorhobby!

De verlichting is geïnstalleerd. Volgende stap: schilderen! De schuine wanden zijn eerst met voorstrijk behandeld omdat die gipsplaten de verf enorm opzuigen. Daarna zijn er twee lagen 'luchtblauwe' muurverf op gegaan. Celadon Blauw is de officiële naam van de kleur en het idee is hiermee een beetje natuurlijke achtergrond te creëren voor als er foto's van de modelbaan worden gemaakt.

Na het schilderen was het tijd om wat aan de vloer te doen. De vloer bestaat uit één laag planken. Op de eerste etage kijk je dus tegen de onderkant van de planken aan waar je op zolder op loopt. Enige geluidsisolatie is hier dus wel op zijn plaats...

Deze mannen hebben in twee uur tijd de hele zolder voorzien van een ondervloer en lekker dik vinyl van goede kwaliteit.

En dat hebben ze keurig gedaan!

Het is zwaar spul, ik had het ze niet na gedaan...

Gedurende deze werkzaamheden diende de logeerkamer als opslag. Nu het schilderwerk klaar was en de vloer erin lag konden we eindelijk de logeerkamer ontruimen en in gebruik nemen. Een flink deel van de dozen die daar stonden, inclusief alle dozen met modelbaanspullen, konden naar boven verhuizen. De zolder zal namelijk ook als opslag moeten gaan dienen; uiteindelijk zullen al deze spullen onder de treintafel opgeborgen moeten worden. Dat is wel iets waar ik bij de bouw rekening mee moet houden maar dat komt wel goed. Gordijntjes ervoor, zie je straks niks meer van

Alles wat aan de rechterkant ligt, is modelbaanspul. Dat grote houten ding is de Analoge Speeltuin, die als één geheel meeverhuisd is.

Aan de andere kant is mijn oude bureau opgebouwd. Dit is stevig kantoormeubilair waar je probleemloos op kunt staan. Het is eigenlijk geen bureau maar een tafel; met 1 bij 2 meter is-ie lekker ruim. De wand erachter is inmiddels voor een deel schilderd. Omdat de wand erg ruw en oneffen is, is dat een flinke klus.

Over schilderen gesproken: hier mag ook wel wat aan gebeuren. Ik vermoed dat het oker en bruin nog stamt van de oplevering van het huis, in 1924. Leuk, maar het zag er niet uit, dus tijd voor frisse kleurtjes. Hier is de boel inmiddels geschuurd. De schrootjeswand is zo goed en zo kwaad als dat ging vlak gemaakt en ik heb talloze kieren in en om de trap gedicht (zie de foto hieronder).

De wanden worden dezelfde kleur blauw als het dak, 'luchtblauw'.

Al het houtwerk, met uitzondering van de traptreden, wordt 'bosgroen'.

Uiteraard zijn hier meerdere lagen groen op gegaan, op de meeste plekken zelfs drie.
Op de voorgrond is te zien dat ik een klein stukje vloeroppervlak gewonnen heb door een deel van het trapgat in te polderen.

De traptreden worden ballastgrijs.

Met een blauwe lucht, groene randen en grijze achtergrond wordt het met een beetje fantasie een spoorbaan, alleen de rails ontbreken nog. Waarschijnlijk ga ik die er ooit nog op schilderen, maar ik moet nog even bedenken hoe

De volgende fase qua elektra: een stopcontact bij het bureau en een aansluiting voor een lamp boven de gootsteen.

Daar is deze fraaie, zware koperen lamp geplaatst, die ik voor Kerst van mijn lief gekregen heb

Het volgende onderdeel van de inrichting wordt de treinbank. Deze heeft opgebouwd gestaan in de woning waar ik woonde vóór de flat in Bussum, maar heeft daarna elf jaar in opslag gelegen op de zolder van het stationsgebouw van Enkhuizen. Op 30 december zijn wij daarheen afgereisd om de gedemonteerde bank op te halen.

Na 40 jaar in een Hondekop, zes jaar in een woonkamer en elf jaar in opslag was het ding wel aan een grondige reizigingsbeurt toe. Mijn vriendin heeft met baking soda wonderen verricht op de bekleding!

Ondertussen was ik op de achtergrond bezig met het installeren van opbergplanken voor het scenerymateriaal en zo.
Hier is ook te zien dat de elektra weer een stukje uitgebreid is. De aansluiting voor de koperen lamp boven de gootsteen heeft een schakelaar gekregen. Aan de lamp zat namelijk een gewoon snoertje met een stekker en een snoerschakelaar en ik vind het mooier om hem echt op het pijpjesnetwerk aan te sluiten. Dus: snoertje eraf en pijpje met schakelaar eraan. De andere helft van die schakelaar is om een lamp te schakelen die aan het plafond, boven het bureau moet komen. Daarvoor is ook al een afsplitsing gemaakt: het pijpje dat recht omhoog loopt langs de planken.

Als nieuw!

De planken zijn ook klaar. Het begint steeds meer ergens op te lijken

Daar moet-ie ongeveer gaan komen. De bank is overigens afkomstig uit treinstel 765. Het frame, het houtwerk en de toebehoren zoals het bagagerek dateren uit 1959. De bekleding is waarschijnlijk uit 1977, het jaar waarin het stel werd omgebouwd tot coach-stel 1765.

Als laatste moest echter het frame nog schoongemaakt worden. Het originele vuil uit de tijd dat de bank in de 765 heeft gezeten zat er nog op en de plekken waar de schoonmakers niet bij konden waren letterlijk zwart. Dat was dus nog even flink schrobben

Na het schoonmaken kan de bank opgebouwd worden tegen een houten plaat.
Hoe dat in zijn werk gaat, zien jullie in detail in de volgende update!

Wordt vervolgd,
Martijn