Hallo allemaal,
Citaat van: Ben den Hollander op zondag 10 februari 2019, 11:56:10
Slim om het zo te doen, geeft je een beeld van wat het wordt.
Bedenk goed wat je wilt met hoogte verschillen in het landschap, al is het maar een paar centimeter. Het geeft veel diepte, alles plat is niet zo mooi.
Gr, Ben.
Bedankt voor de tip Ben
daar gaan we zeker op letten, ik had in gedachten om eerst het karton neer te leggen en daarop de rails te leggen volgens het baanplan.
Als de rails ligt zien we welke ruimte er waar ontstaat en kunnen we gaan bedenken wat waar gaat komen.
Citaat van: Wico op zondag 10 februari 2019, 13:00:52
Peter,
Weer een zeer zorgvuldige aanpak, zoals we van je gewend zijn . De tip van Ben zou ik zeker ter harte nemen (als je dat al niet zelf bedacht had ).
Ook in een Nederlands landschap zit behoorlijk wat variatie in hoogte/diepte (dijken, bruggen, viaducten, sloten etc.). Daar kun je een hoop mee doen!
Groeten,
Wico
Daar ga ik zeker iets mee doen Wico, slootjes en dergelijke horen thuis op een Nederlandse baan.
Aanstaande zaterdag ga ik naar Rail om ideeen op te doen, ik zal mijn ogen goed de kost geven.
Citaat van: narwal op zondag 10 februari 2019, 13:04:52
Hallo Peter,
Dat is inderdaad een slim idee. Nu nog het railplan op ware grootte uitprinten en dan krijg je helemaal een indruk of het allemaal wel aan jouw verwachtingen voldoet. Dat is bij jouw enorme baan natuurlijk wel heel wat werk maar het kan ook nieuwe inzichten geven.
Nog wel een vraagje van mijn kant: jij wilt ook op jouw baan kunnen leunen. Dat vind ik een strak plan, dat is bij het bouwen echt heel handig en vaak onoverkomelijk. Ik zag dat jouw houten frame aan de staanders/poten is bevestigd. Nu "hangt" jouw bovenbaan dus met schroeven aan de de staanders. Is het niet steviger op het frame op de staanders/poten te bevestigen? Dan steunt jouw bovenbouw op de poten en kan het geheel meer gewicht aan.
Veel succes met de verdere bouw! Ik reageer niet vaak maar probeer jouw vorderingen met deze mooie baan wel te volgen!
Je mag best vaker reageren Marcel
De poten worden doormidden van schroeven en lijm met elkaar verbonden, als de lijm gedroogd is ontstaat er een sterke verbinding.
Of dit net zo sterk ik als de poot eronder plaatsen weet ik niet, maar als test heb ik al op de constructie gezeten / gehangen en dat ging erg goed.
Citaat van: Hitmaan op zondag 10 februari 2019, 13:45:44
Klein vraagje over je ramen.
Gezien ventilatie soms wel eens goed is, zijn jouw ramen kiep ramen. Zet er dan eens 1 open en kijk of het tegen het karton aan komt. Het zou zonde zijn dat hij anders niet meer open gaat omdat je het iets te strak er tegen aan hebt gedaan.
Op de foto,s is het misschien minder goed te zien Tony, maar er blijft voldoende ruimte over om de ramen open te zetten.
Op de gehele zolder zitten 4 ramen en die kunnen allemaal open.
Citaat van: Tony op zondag 10 februari 2019, 14:52:03
Geeft een goed beeld, Peter
Komen er eventueel nog mangaten in ?
Grtz Tony
Die moeten er zeker in gaan komen Tony, in het dakkapel gedeelte is de baan niet zo diep en kan ik makkelijk bij de achterzijde.
Dat is natuurlijk anders in het stations gedeelte de diepte tot aan de muur is 122 cm. En daar kom je niet makkelijk aan de achterzijde, straks als de rails op het karton ligt kan ik testen hoe de bereikbaarheid is en waar er een mangat zou moeten komen.
Mvg,
Peter Degeluidsman