Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

De baan van een geluidsman-

Gestart door Degeluidsman zondag 16 augustus 2009, 16:30:48

0 leden en 14 gasten bekijken dit board.
Re: De baan van een geluidsman- verder met de constructie van de bovenbaan deel 3.
Nog ff en je ziet al dat noeste en mooie werk van je schaduwstations niet meer. Beetje jammer, maar daar is het natuurlijk om te doen  :)
Ook op dit niveau werk op niveau! Chapeau!!
Grtz, Arjan
Re: De baan van een geluidsman- verder met de constructie van de bovenbaan deel 3.
De LED verlichting onder tafel heb ik ook onder de latten gemonteerd. Eigenlijk bevalt het in de praktijk niet helemaal. Vaak kijk je recht in de LED's en kun je bijv. de te solderen bedrading niet goed zien in het tegenlicht. Misschien een idee om te kijken of de LED strip aan de zijkant van de lat/balk kunt maken zodat je beter werklicht krijgt wat het werkstuk verlicht en niet in je ogen schijnt? Heb dat zelf nooit toegepast maar jij kunt nu nog wat uitproberen in deze fase van de bouw.
Re: De baan van een geluidsman- verder met de constructie van de bovenbaan deel 3.
mooi dat het weer vordert, klein beetje bij beetje werk je naar het mooie einde.
Ik neem aan dat je voorlopig als dit klaar is even geen hout meer kan zien.
Re: De baan van een geluidsman- verder met de constructie van de bovenbaan deel 3.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman- verder met de constructie van de bovenbaan deel 3.
Hallo allemaal,

Citaat van: JoBe op zondag 03 februari 2019, 17:31:22
Leuk om te zien hoe je gestaag vordert Peter  :thumbup:

Stapje voor stapje kom ik verder Johan, het is best een aardig bouwwerk wat er staat en ik krijg nu zelf een beeld van het geheel.


Citaat van: Wico op zondag 03 februari 2019, 17:47:56
Peter,

Ziet er zoals we gewend zijn pico bello uit! De spiralen kostten je heel veel tijd en werk, maar de bovenbouw schiet gelijk lekker op. Het is meteen een heel ander gezicht. Nu nog even geduld tot het bovenblad er op komt :).

Groeten,
Wico 

Spiralen bouwen is een tijdrovende klus Wico, ik ben blij dat die af zijn en er verder gebouwd kan worden aan de voorbereidingen van de bovenbaan.
Ik ga eerst karton neerleggen om een beter beeld te krijgen, dan gaat de rails erop om te kijken of het allemaal wel uitkomt.

Aankomend weekend zit vol met verjaardagen, de tijd dat ik aan de baan kan besteden is minimaal  :(


Citaat van: Kelderspoorder op zondag 03 februari 2019, 17:54:13
Peter, je hebt weer niet stil gezeten
wat een constructie, ben zeer benieuwd naar het eindresultaat

ziet er weer degelijk en goed doordacht uit

grts Freddy

Ik ook Freddy, het wordt steeds meer een geheel en zo te zien is er meer ruimte voor scenery dan we eerst dachten  :)


Citaat van: Schienenbus2012 op zondag 03 februari 2019, 18:11:40
Ed en Willem Bever zijn maar kleine jongens vergelijken met jou, Peter.

Die deden ook alles met de waterpomptang Kees  >:-D
Ik ben ook blij dat ik in het begin van de bouw geïnvesteerd heb ik twee goede zaagmachines die hebben hun geld allang terug verdiend.


Citaat van: ArjanBosman op zondag 03 februari 2019, 19:11:36
Nog ff en je ziet al dat noeste en mooie werk van je schaduwstations niet meer. Beetje jammer, maar daar is het natuurlijk om te doen  :)
Ook op dit niveau werk op niveau! Chapeau!!
Grtz, Arjan

Een gedeelte van het schaduwstation blijft zichtbaar Arjan, als ik zit kijk ik zo op het gedeelte wat in de dakkapel gebouwd is  :)


Citaat van: Jongslog op zondag 03 februari 2019, 20:39:27
De LED verlichting onder tafel heb ik ook onder de latten gemonteerd. Eigenlijk bevalt het in de praktijk niet helemaal. Vaak kijk je recht in de LED's en kun je bijv. de te solderen bedrading niet goed zien in het tegenlicht. Misschien een idee om te kijken of de LED strip aan de zijkant van de lat/balk kunt maken zodat je beter werklicht krijgt wat het werkstuk verlicht en niet in je ogen schijnt? Heb dat zelf nooit toegepast maar jij kunt nu nog wat uitproberen in deze fase van de bouw.

Daar heb ik tot heden helemaal geen lost van gehad Henk, ik verlichting hangt net als de drie verdiepingen eronder en dat verlicht het schaduwstation erg goed.

De verlichting die onder de latten komt te zitten is bedoeld voor het verlichten van de vierde verdieping.

Zitten bij jou de leds naar je toegelicht dan?


Citaat van: Hitmaan op zondag 03 februari 2019, 21:39:51
mooi dat het weer vordert, klein beetje bij beetje werk je naar het mooie einde.
Ik neem aan dat je voorlopig als dit klaar is even geen hout meer kan zien.

Hout het dan nooit op  :) het staat mij nog niet tegen Tony, werken met hout vind ik geweldig.
Als ik nu een nieuw beroep zou moeten kiezen dan zou het wellicht meubelmaker zijn of iets in de richting.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman- verder met de constructie van de bovenbaan deel 3.
Ha die Peter.
Al ben je dan geen meubelmaker maar het timmerwerk wat jij verricht is zeker een goede timmerman waardig! :thumbup:
De baanbouw begint nu echt "grootse" afmetingen te krijgen maar de kwaliteit lijdt hier zeker niet onder.
Ik ben dan ook nu al erg benieuwd hoe de aankleding van de baan gaat worden maar aangezien ik al eerder gelezen had dat Saskia hier een grote rol in gaat spelen, zal dit zeker minstens net zo mooi en prachtig afgewerkt worden.

Heel veel plezier en succes met de verdere baanbouw.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: De baan van een geluidsman- verder met de constructie van de bovenbaan deel 3.
Als de LED-verlichting is bedoeld om het schaduwstation te verlichten werkt dat prima natuurlijk. Bij mij hangt tegen "het plafond" van de plaat er boven de bekabeling. En als je daar dan wat aan wilt doen schijnen de LED's soms net in je ogen terwijl ik ze juist bedoeld had voor verlichten van het werken aan de bekabeling.
Re: De baan van een geluidsman- verder met de constructie van de bovenbaan deel 3.
Citaat van: Jongslog op maandag 04 februari 2019, 07:58:26
Als de LED-verlichting is bedoeld om het schaduwstation te verlichten werkt dat prima natuurlijk. Bij mij hangt tegen "het plafond" van de plaat er boven de bekabeling. En als je daar dan wat aan wilt doen schijnen de LED's soms net in je ogen terwijl ik ze juist bedoeld had voor verlichten van het werken aan de bekabeling.

verlichting van de bekabeling, ik heb een led schijnwerper van action op accu, dus geen draad waar je me in de war kan raken, werkt super
Re: De baan van een geluidsman- verder met de constructie van de bovenbaan deel 3.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman- verder met de constructie van de bovenbaan deel 3.
Hallo allemaal,

Citaat van: AlbertJan op maandag 04 februari 2019, 06:22:49
Ha die Peter.
Al ben je dan geen meubelmaker maar het timmerwerk wat jij verricht is zeker een goede timmerman waardig! :thumbup:
De baanbouw begint nu echt "grootse" afmetingen te krijgen maar de kwaliteit lijdt hier zeker niet onder.
Ik ben dan ook nu al erg benieuwd hoe de aankleding van de baan gaat worden maar aangezien ik al eerder gelezen had dat Saskia hier een grote rol in gaat spelen, zal dit zeker minstens net zo mooi en prachtig afgewerkt worden.

Heel veel plezier en succes met de verdere baanbouw.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.

Hoi AlbertJan,

Ja het begint nu echt wat te worden nu de contouren zichtbaar worden krijgen we er een beeld bij en dat is handig om onze gedachten de vrije loop te laten.

Saskia heeft al een aantal huisjes en dergelijke bekeken op diverse site,s en er is best een groot aanbod in Nederlands materiaal.


Citaat van: Jongslog op maandag 04 februari 2019, 07:58:26
Als de LED-verlichting is bedoeld om het schaduwstation te verlichten werkt dat prima natuurlijk. Bij mij hangt tegen "het plafond" van de plaat er boven de bekabeling. En als je daar dan wat aan wilt doen schijnen de LED's soms net in je ogen terwijl ik ze juist bedoeld had voor verlichten van het werken aan de bekabeling.

Hoi Henk,

Ik begrijp nu wat jij bedoeld, dan zou voor jou een led hoofdlampje wel iets zijn, die gebruik ik regelmatig tijdens mijn werk als ik boven plafonds aan het werk ben en waar altijd te weinig licht is.
Ideaal, je hebt je handen vrij en altijd licht op de juiste plaats.


Citaat van: danny84 op maandag 04 februari 2019, 20:41:58
Citaat van: Jongslog op maandag 04 februari 2019, 07:58:26
Als de LED-verlichting is bedoeld om het schaduwstation te verlichten werkt dat prima natuurlijk. Bij mij hangt tegen "het plafond" van de plaat er boven de bekabeling. En als je daar dan wat aan wilt doen schijnen de LED's soms net in je ogen terwijl ik ze juist bedoeld had voor verlichten van het werken aan de bekabeling.

verlichting van de bekabeling, ik heb een led schijnwerper van action op accu, dus geen draad waar je me in de war kan raken, werkt super

Hoi Danny,

Die zijn ook handig, er komen steeds meer led oplossingen en vaak voor een klein bedrag die het leven van een modelspoorder makkelijker maken.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman- verder met de constructie van de bovenbaan deel 3.
Citaat van: Degeluidsman op dinsdag 05 februari 2019, 05:53:54
Citaat van: Jongslog op maandag 04 februari 2019, 07:58:26
Als de LED-verlichting is bedoeld om het schaduwstation te verlichten werkt dat prima natuurlijk. Bij mij hangt tegen "het plafond" van de plaat er boven de bekabeling. En als je daar dan wat aan wilt doen schijnen de LED's soms net in je ogen terwijl ik ze juist bedoeld had voor verlichten van het werken aan de bekabeling.

Hoi Henk,

Ik begrijp nu wat jij bedoeld, dan zou voor jou een led hoofdlampje wel iets zijn, die gebruik ik regelmatig tijdens mijn werk als ik boven plafonds aan het werk ben en waar altijd te weinig licht is.
Ideaal, je hebt je handen vrij en altijd licht op de juiste plaats.
En we hebben beeld:


:D
Re: De baan van een geluidsman- verder met de constructie van de bovenbaan deel 3.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman- verder met de constructie van de bovenbaan deel 3.
 @citaat

Dat is een gloeilamp Bas  >:-D >:-D
Het lampje wat ik bedoelde ziet er toch iets anders uit  :P


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman- verder met de constructie van de bovenbaan deel 3.
Hoi Peter,

Je bent weer een fase verder. Dat wordt een beste tafel die erop bouwt  8o Kan je wel bij de achterkant? Ik kan nu al uitkijken naar al je updates die gaan komen van het bouwen op je baan. Peter gaat straks losssss  :-)
Succes met je contructie afbouwen.

Groet Ronald  :)
Re: De baan van een geluidsman- verder met de constructie van de bovenbaan deel 3.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman- verder met de constructie van de bovenbaan deel 3.
 @citaat

Hoi Ronald en alle anderen,

De diepte van de tafel is 122 cm. De sporen liggen straks helemaal tegen de muur aan met daarvoor de scenery.

De scenery wordt allemaal laagbouw om het zicht op het station zo goed mogelijk te houden.
Dit weekend is de tijd beperkt, maar ik hoop wel iets te kunnen doen.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman- verder met de constructie van de bovenbaan deel 3.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman- verder met de constructie van de bovenbaan deel 3.
Hallo allemaal,

Het weekend staat weer voor de deur  :favorite:
Zo een aantal kartonnen platen halen waarop ik de baan wil gaan uitleggen morgen, dat geeft een mooi en duidelijk beeld hoe het een en ander eruit komt te zien.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman- verder met de constructie van de bovenbaan deel 3.
Peter,

Ik ben heel nieuwsgierig; gaat zeker mooi worden. Veel succes en plezier dit weekend. Ik bouw rustig verder aan mijn spiraal; het maaiveld komt in zicht.

Groeten,
Wico
Re: De baan van een geluidsman- verder met de constructie van de bovenbaan deel 3.
    @citaat @citaat. Open  doen om weekend binnen te laten..... :D :P
Re: De baan van een geluidsman- verder met de constructie van de bovenbaan deel 3.
 @citaat Vergeet na het uitleggen van de baan niet foto's te maken en te plaatsen, Peter  :P
Re: De baan van een geluidsman- verder met de constructie van de bovenbaan deel 3.
Ik blijf het volgen.
Re: De baan van een geluidsman- verder met de constructie van de bovenbaan deel 3.
Citaat van: Degeluidsman op dinsdag 05 februari 2019, 19:03:42
@citaat

Dat is een gloeilamp Bas  >:-D >:-D
Het lampje wat ik bedoelde ziet er toch iets anders uit  :P


Mvg,

Peter Degeluidsman

Hoeft niet Peter, ik heb led-lampen die zo?n vorm hebben en ook zo licht uitstralen  ;)
Re: De baan van een geluidsman- verder met de constructie van de bovenbaan deel 3.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman- verder met de constructie van de bovenbaan deel 3.
Hallo allemaal,

Citaat van: Wico op vrijdag 08 februari 2019, 17:41:46
Peter,

Ik ben heel nieuwsgierig; gaat zeker mooi worden. Veel succes en plezier dit weekend. Ik bouw rustig verder aan mijn spiraal; het maaiveld komt in zicht.

Groeten,
Wico

Hoi Wico,

Dat gaat helemaal lukken, de kartonnen platen zijn in huis en daar ga ik vandaag een start mee maken.
De bouwtijd is dit weekend beperkt door een aantal verjaardagen maar net zoals jij bouw ik rustig verder, het hoeft deze maand niet af te zijn  >:-D

Jij ook veel plezier en succes met de bouw van je spiraal.


Citaat van: 44er op vrijdag 08 februari 2019, 18:08:24
    @citaat @citaat. Open  doen om weekend binnen te laten..... :D :P

Hoi Jan,

Het was even passen en meter maar het weekend staat binnen  :D :D


Citaat van: Tony op vrijdag 08 februari 2019, 18:32:07
@citaat Vergeet na het uitleggen van de baan niet foto's te maken en te plaatsen, Peter  :P

Hey Tony,

Goede tip, ik zal zo eerst de camera op de lader leggen zodat ik weer wat foto,s kan maken, een nieuw rolletje ligt ook al klaar  :P


Citaat van: Schienenbus2012 op vrijdag 08 februari 2019, 19:12:42
Ik blijf het volgen.

Hoi Kees,

Altijd fijn als je bouwwerkzaamheden gevolgd worden, het delen van dit soort informatie is leuk om te doen.


Citaat van: Olav op vrijdag 08 februari 2019, 19:54:45
Citaat van: Degeluidsman op dinsdag 05 februari 2019, 19:03:42
@citaat

Dat is een gloeilamp Bas  >:-D >:-D
Het lampje wat ik bedoelde ziet er toch iets anders uit  :P


Mvg,

Peter Degeluidsman

Hoeft niet Peter, ik heb led-lampen die zo?n vorm hebben en ook zo licht uitstralen  ;)

Hey Olaf,

Die lampen ken ik wel ( met E27 fitting ) maar dit ging om lampen die je met een hoofdband op je hoofd kan bevestigen zodat je je handen vrij hebt om te werken en je altijd licht op de juiste plaats hebt.

Zo,n versie met een E27 op je hoofd heb ik nog niet gezien, maar het zou mij niets verbazen als Ali ze in het pakket hebben zitten  :D

Nu eerst ontbijten, bakkie koffie erbij en daarna naar zolder.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman- Met karton op de constructie het maaiveld uitleggen.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman- Met karton op de constructie het maaiveld uitleggen.
Hallo allemaal,

Afgelopen vrijdag karton gehaald om de boven baan uit te leggen op de constructie, dit doe ik om een beeld te krijgen hoe het eruit komt te zien en te kijken of er nog dingen zijn die de aandacht verdienen.

Omdat foto,s meer zeggen dan 1000 woorden  :)

Ik ben begonnen bij de rechter spiraal.




Dan door de dakkapel heen.




De bocht door, het begin van het stations gedeelte.




En vanaf de andere kant ziet het er zo uit.







Extra strookje aan de voorzijde ( dakkapel ).







Het karton ligt nu op zijn plaats, helaas ben ik door mijn hobby uren heen voor dit weekend.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman- Met karton op de constructie het maaiveld uitleggen.
Slim om het zo te doen, geeft je een beeld van wat het wordt.

Bedenk goed wat je wilt met hoogte verschillen in het landschap, al is het maar een paar centimeter. Het geeft veel diepte, alles plat is niet zo mooi.

Gr, Ben.
Re: De baan van een geluidsman- Met karton op de constructie het maaiveld uitleggen.
Peter,

Weer een zeer zorgvuldige aanpak, zoals we van je gewend zijn :thumbup:. De tip van Ben zou ik zeker ter harte nemen (als je dat al niet zelf bedacht had ;)).

Ook in een Nederlands landschap zit behoorlijk wat variatie in hoogte/diepte (dijken, bruggen, viaducten, sloten etc.). Daar kun je een hoop mee doen!

Groeten,
Wico
Re: De baan van een geluidsman- Met karton op de constructie het maaiveld uitleggen.
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: De baan van een geluidsman- Met karton op de constructie het maaiveld uitleggen.
Hallo Peter,

Dat is inderdaad een slim idee. Nu nog het railplan op ware grootte uitprinten en dan krijg je helemaal een indruk of het allemaal wel aan jouw verwachtingen voldoet. Dat is bij jouw enorme baan natuurlijk wel heel wat werk maar het kan ook nieuwe inzichten geven.

Nog wel een vraagje van mijn kant: jij wilt ook op jouw baan kunnen leunen. Dat vind ik een strak plan, dat is bij het bouwen echt heel handig en vaak onoverkomelijk. Ik zag dat jouw houten frame aan de staanders/poten is bevestigd. Nu "hangt" jouw bovenbaan dus met schroeven aan de de staanders. Is het niet steviger op het frame op de staanders/poten te bevestigen? Dan steunt jouw bovenbouw op de poten en kan het geheel meer gewicht aan.

Veel succes met de verdere bouw! Ik reageer niet vaak maar probeer jouw vorderingen met deze mooie baan wel te volgen! :thumbup:

Re: De baan van een geluidsman- Met karton op de constructie het maaiveld uitleggen.
Klein vraagje over je ramen.
Gezien ventilatie soms wel eens goed is, zijn jouw ramen kiep ramen. Zet er dan eens 1 open en kijk of het tegen het karton aan komt. Het zou zonde zijn dat hij anders niet meer open gaat omdat je het iets te strak er tegen aan hebt gedaan.

Re: De baan van een geluidsman- Met karton op de constructie het maaiveld uitleggen.
Geeft een goed beeld, Peter  :thumbup:

Komen er eventueel nog mangaten in ?

Grtz Tony
Re: De baan van een geluidsman- Met karton op de constructie het maaiveld uitleggen.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman- Met karton op de constructie het maaiveld uitleggen.
Hallo allemaal,

Citaat van: Ben den Hollander op zondag 10 februari 2019, 11:56:10
Slim om het zo te doen, geeft je een beeld van wat het wordt.

Bedenk goed wat je wilt met hoogte verschillen in het landschap, al is het maar een paar centimeter. Het geeft veel diepte, alles plat is niet zo mooi.

Gr, Ben.

Bedankt voor de tip Ben  :thumbup: daar gaan we zeker op letten, ik had in gedachten om eerst het karton neer te leggen en daarop de rails te leggen volgens het baanplan.

Als de rails ligt zien we welke ruimte er waar ontstaat en kunnen we gaan bedenken wat waar gaat komen.


Citaat van: Wico op zondag 10 februari 2019, 13:00:52
Peter,

Weer een zeer zorgvuldige aanpak, zoals we van je gewend zijn :thumbup:. De tip van Ben zou ik zeker ter harte nemen (als je dat al niet zelf bedacht had ;)).

Ook in een Nederlands landschap zit behoorlijk wat variatie in hoogte/diepte (dijken, bruggen, viaducten, sloten etc.). Daar kun je een hoop mee doen!

Groeten,
Wico

Daar ga ik zeker iets mee doen Wico, slootjes en dergelijke horen thuis op een Nederlandse baan.
Aanstaande zaterdag ga ik naar Rail om ideeen op te doen, ik zal mijn ogen goed de kost geven.


Citaat van: narwal op zondag 10 februari 2019, 13:04:52
Hallo Peter,

Dat is inderdaad een slim idee. Nu nog het railplan op ware grootte uitprinten en dan krijg je helemaal een indruk of het allemaal wel aan jouw verwachtingen voldoet. Dat is bij jouw enorme baan natuurlijk wel heel wat werk maar het kan ook nieuwe inzichten geven.

Nog wel een vraagje van mijn kant: jij wilt ook op jouw baan kunnen leunen. Dat vind ik een strak plan, dat is bij het bouwen echt heel handig en vaak onoverkomelijk. Ik zag dat jouw houten frame aan de staanders/poten is bevestigd. Nu "hangt" jouw bovenbaan dus met schroeven aan de de staanders. Is het niet steviger op het frame op de staanders/poten te bevestigen? Dan steunt jouw bovenbouw op de poten en kan het geheel meer gewicht aan.

Veel succes met de verdere bouw! Ik reageer niet vaak maar probeer jouw vorderingen met deze mooie baan wel te volgen! :thumbup:



Je mag best vaker reageren Marcel  :)
De poten worden doormidden van schroeven en lijm met elkaar verbonden, als de lijm gedroogd is ontstaat er een sterke verbinding.
Of dit net zo sterk ik als de poot eronder plaatsen  weet ik niet, maar als test heb ik al op de constructie gezeten / gehangen en dat ging erg goed.

Citaat van: Hitmaan op zondag 10 februari 2019, 13:45:44
Klein vraagje over je ramen.
Gezien ventilatie soms wel eens goed is, zijn jouw ramen kiep ramen. Zet er dan eens 1 open en kijk of het tegen het karton aan komt. Het zou zonde zijn dat hij anders niet meer open gaat omdat je het iets te strak er tegen aan hebt gedaan.



Op de foto,s is het misschien minder goed te zien Tony, maar er blijft voldoende ruimte over om de ramen open te zetten.
Op de gehele zolder zitten 4 ramen en die kunnen allemaal open.


Citaat van: Tony op zondag 10 februari 2019, 14:52:03
Geeft een goed beeld, Peter  :thumbup:

Komen er eventueel nog mangaten in ?

Grtz Tony

Die moeten er zeker in gaan komen Tony, in het dakkapel gedeelte is de baan niet zo diep en kan ik makkelijk bij de achterzijde.
Dat is natuurlijk anders in het stations gedeelte de diepte tot aan de muur is 122 cm. En daar kom je niet makkelijk aan de achterzijde, straks als de rails op het karton ligt kan ik testen hoe de bereikbaarheid is en waar er een mangat zou moeten komen.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman- Met karton op de constructie het maaiveld uitleggen.
Citaat van: Degeluidsman op zondag 10 februari 2019, 11:33:19
Het karton ligt nu op zijn plaats, helaas ben ik door mijn hobby uren heen voor dit weekend.

Peter,

Niks meer aan doen zou ik zeggen.

Rails erop plempen, vastkitten en rijden maar.  8) 8)

Henk
Re: De baan van een geluidsman- Met karton op de constructie het maaiveld uitleggen.
Hoi Peter,

Goed idee van het karton. :thumbup:
Geeft inderdaad een goed beeld van hoe het gaat worden.

Gr.
René
Re: De baan van een geluidsman- Met karton op de constructie het maaiveld uitleggen.
Geeft een heel mooi beeld zo, van wat het oppervlak straks gaat worden  :thumbup:

De tip van ben zou ik zeker gebruiken, 8-15mm verschil is al heel bruikbaar om slootjes of een weg te maken.
Een beetje golving in een weiland of akker geeft ook een leuk effect.

Wat ga je straks uiteindelijk gebruiken voor de bovenbouw ?
(Bijvoorbeeld Uitgezaagde stroken voor de sporen en de rest later gipsen/papier/noch gelandenbau ,karton ...)




Re: De baan van een geluidsman- Met karton op de constructie het maaiveld uitleggen.
hoi,

Inderdaad slim om de boel alvast uit te leggen en eventueel uit te tekenen op karton.  :thumbup:

Citaat van: Degeluidsman op zondag 10 februari 2019, 17:51:14
ik had in gedachten om eerst het karton neer te leggen en daarop de rails te leggen volgens het baanplan. Als de rails ligt zien we welke ruimte er waar ontstaat en kunnen we gaan bedenken wat waar gaat komen.

Zorg voor wat "gebouwen", bomen en andere hoge objecten kan van kartonnen (gevel) / piepschuim / XPS zijn of zo :) Maak dan foto's vanuit verschillende standpunten. Zodat je het een en ander kan aanpassen en eventueel later terug kan kijken op scherm of het wat is.

Groet Ronald.
Re: De baan van een geluidsman- Met karton op de constructie het maaiveld uitleggen.
Hallo naamgenoot, gebruik je die kartonnen straks om als mallen te gebruiken voor het uitzagen van je rijpaden? Gr Peter
Re: De baan van een geluidsman- Met karton op de constructie het maaiveld uitleggen.
Citaat van: Tony op zondag 10 februari 2019, 14:52:03
Komen er eventueel nog mangaten in?
Citaat van: Degeluidsman op zondag 10 februari 2019, 17:51:14
Die moeten er zeker in gaan komen Tony,

:o) En hoe moet Saskia er dan een beetje knap bijkunnen om de scenery te bouwen?
Je moet aan een genderneutraal gat. O:-D

Dirk-Jan
Re: De baan van een geluidsman- Met karton op de constructie het maaiveld uitleggen.
 @citaat Is that Uranus? >:-D
Re: De baan van een geluidsman- Met karton op de constructie het maaiveld uitleggen.
Citaat van: Degeluidsman op zondag 10 februari 2019, 17:51:14
Hallo allemaal,
Aanstaande zaterdag ga ik naar Rail om ideeen op te doen, ik zal mijn ogen goed de kost geven.

Hoi Peter, ik ga ook op zaterdag naar Rail, maar een week later, dus ga ik je helaas niet zien.  O:-D >:-D
Re: De baan van een geluidsman- Met karton op de constructie het maaiveld uitleggen.
Citaat van: ceess op woensdag 13 februari 2019, 16:08:37

Aanstaande zaterdag ga ik naar Rail om ideeen op te doen, ik zal mijn ogen goed de kost geven.


Leuk Cees. Maar een week te vroeg vrees ik. :D
Re: De baan van een geluidsman- Met karton op de constructie het maaiveld uitleggen.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman- Met karton op de constructie het maaiveld uitleggen.
Hallo allemaal,

Citaat van: Trainhenk op maandag 11 februari 2019, 20:01:59
Citaat van: Degeluidsman op zondag 10 februari 2019, 11:33:19
Het karton ligt nu op zijn plaats, helaas ben ik door mijn hobby uren heen voor dit weekend.

Peter,

Niks meer aan doen zou ik zeggen.

Rails erop plempen, vastkitten en rijden maar.  8) 8)

Henk

Hoi Henk,

Ik denk dat ik dan ruzie met Saskia krijg, nee ik maak er maar een mooiere baan van.


Citaat van: Lokkie op dinsdag 12 februari 2019, 12:20:35
Hoi Peter,

Goed idee van het karton. :thumbup:
Geeft inderdaad een goed beeld van hoe het gaat worden.

Gr.
René

Hey René,

Dat vond ik eerlijk gezegd ook  :) je kunt van alles in je hoofd hebben maar dit geeft straks meer inzicht.


Citaat van: Barry1972 op dinsdag 12 februari 2019, 17:20:29
Geeft een heel mooi beeld zo, van wat het oppervlak straks gaat worden  :thumbup:

De tip van ben zou ik zeker gebruiken, 8-15mm verschil is al heel bruikbaar om slootjes of een weg te maken.
Een beetje golving in een weiland of akker geeft ook een leuk effect.

Wat ga je straks uiteindelijk gebruiken voor de bovenbouw ?
(Bijvoorbeeld Uitgezaagde stroken voor de sporen en de rest later gipsen/papier/noch gelandenbau ,karton ...)



Hoi Barry,

Met de tips van Ben ga ik zeker iets doen, een gedeelte wordt een vlakke plaat waar we natuurlijk nog wel de hoogte mee in kunnen een ander gedeelte zal uit stroken bestaan.
We willen zeker iets met water gaan doen, lekker Nederlands  :)


Citaat van: ronaldk op dinsdag 12 februari 2019, 18:10:46
hoi,

Inderdaad slim om de boel alvast uit te leggen en eventueel uit te tekenen op karton.  :thumbup:

Citaat van: Degeluidsman op zondag 10 februari 2019, 17:51:14
ik had in gedachten om eerst het karton neer te leggen en daarop de rails te leggen volgens het baanplan. Als de rails ligt zien we welke ruimte er waar ontstaat en kunnen we gaan bedenken wat waar gaat komen.

Zorg voor wat "gebouwen", bomen en andere hoge objecten kan van kartonnen (gevel) / piepschuim / XPS zijn of zo :) Maak dan foto's vanuit verschillende standpunten. Zodat je het een en ander kan aanpassen en eventueel later terug kan kijken op scherm of het wat is.

Groet Ronald.

Hey Ronald,

Deze tips nemen we mee, zelf ben ik wel benieuwd naar de sporen dat is mijn ding  :D aankomend weekend wil ik de rails neer gaan leggen.


Citaat van: Peter Alex op woensdag 13 februari 2019, 14:23:40
Hallo naamgenoot, gebruik je die kartonnen straks om als mallen te gebruiken voor het uitzagen van je rijpaden? Gr Peter

Hoi Peter,

Dat was wel de achterliggende gedachten, zou het in de naam zitten  :thumbup:


Citaat van: Dirk-Jan op woensdag 13 februari 2019, 14:36:53
Citaat van: Tony op zondag 10 februari 2019, 14:52:03
Komen er eventueel nog mangaten in?
Citaat van: Degeluidsman op zondag 10 februari 2019, 17:51:14
Die moeten er zeker in gaan komen Tony,

:o) En hoe moet Saskia er dan een beetje knap bijkunnen om de scenery te bouwen?
Je moet aan een genderneutraal gat. O:-D

Dirk-Jan

Hoi Dirk-Jan,

Ik geef Saskia wel een zetje mocht ze er niet bij kunnen komen  >:-D
Het gat Noemen wij een service luik  :D


Citaat van: basjuh1981 op woensdag 13 februari 2019, 15:05:19
@citaat Is that Uranus? >:-D

Hey Bas,

Geen idee  :?


Citaat van: ceess op woensdag 13 februari 2019, 16:08:37
Citaat van: Degeluidsman op zondag 10 februari 2019, 17:51:14
Hallo allemaal,
Aanstaande zaterdag ga ik naar Rail om ideeen op te doen, ik zal mijn ogen goed de kost geven.

Hoi Peter, ik ga ook op zaterdag naar Rail, maar een week later, dus ga ik je helaas niet zien.  O:-D >:-D

Hoi Cees,

Jij hebt mij wakker geschut  :thumbup: ik had echt in mijn gedachten dat rail aanstaande zaterdag was.
Bedankt voor de tip, het zou je toch maar gebeuren dat je in Houten staat en er is geen beurs ik zou wel raar gekeken hebben  :D

Maar goed, de week erna staat op de agenda, wie weet treffen wij elkaar daar even.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman- Met karton op de constructie het maaiveld uitleggen.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman- Met karton op de constructie het maaiveld uitleggen.
 @citaat @citaat

Dat was mijn reactie Ben, maar Cees heeft op tijd gewaarschuwd dat ik een weekje later moet gaan  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman- Met karton op de constructie het maaiveld uitleggen.
Citaat van: Ben den Hollander op donderdag 14 februari 2019, 17:13:45
Citaat van: ceess op woensdag 13 februari 2019, 16:08:37
Aanstaande zaterdag ga ik naar Rail om ideeen op te doen, ik zal mijn ogen goed de kost geven.
Leuk Cees. Maar een week te vroeg vrees ik. :D
@Ben
Had je nu echt niet gezien Ben dat mijn Citaat enigszins niet goed was.  O:-D
Maar gelukkig, degene waar het voor bestemd was snapte het meteen.
Re: De baan van een geluidsman- Met karton op de constructie het maaiveld uitleggen.
 @citaat Je raakt de weg kwijt met al die citaten. :D

@Peter, het alternatief a.s. zaterdag, bij jou om de hoek:



Re: De baan van een geluidsman- Met karton op de constructie het maaiveld uitleggen.
@citaat
Voor spoor 0 & 1 liefhebbers, een aanrader. B)

Gr.
René
Re: De baan van een geluidsman- Met karton op de constructie het maaiveld uitleggen.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman- Met karton op de constructie het maaiveld uitleggen.
 @citaat

@citaat @citaat

Dat is hier zeker om de hoek en wellicht leuk om eens te gaan kijken.

@ René,
Jij bent hier vast te vinden om ideeën op te doen of ( indien mogelijk ) wat leuks te kopen.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman- Met karton op de constructie het maaiveld uitleggen.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman- Met karton op de constructie het maaiveld uitleggen.
Hallo allemaal,

De werkweek zit er weer op en dat betekend hobbytijd  :favorite:
Vanavond alvast wat dozen rails naar de zolder brengen en morgen starten met het baanplan uitleggen.

Ik hoop dat het allemaal een beetje uitkomt zoals het bedacht is  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman- Met karton op de constructie het maaiveld uitleggen.
 @citaat Succes!
Re: De baan van een geluidsman- Met karton op de constructie het maaiveld uitleggen.
 @citaat @citaat

Ik heb een vermoeden dat het wel gaat lukken.
Re: De baan van een geluidsman- Met karton op de constructie het maaiveld uitleggen.
 @citaat @citaat @citaat

Zit op het puntje van mijn stoel :wink:
Re: De baan van een geluidsman- Met karton op de constructie het maaiveld uitleggen.
Sucsez met uitleggen Peter. :arrow: :thumbup:
Je hebt er morgen wat meer tijd ervoor. >:-D
Re: De baan van een geluidsman- Met karton op de constructie het maaiveld uitleggen.
Peter kennende dan gaat het allemaal lukken.

groet
Harald
Re: De baan van een geluidsman- Met karton op de constructie het maaiveld uitleggen.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman- Met karton op de constructie het maaiveld uitleggen.
Bedankt voor de reacties allemaal  :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Ondertussen staan de nodige dozen met rails op zolder zodat ik makkelijk de juiste rails kan pakken, klikken en kijken of het allemaal uitkomt.

Dit maakt gelukkig niet zoveel geluid dus kan ik morgenochtend bijtijds aan de slag  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman- Met karton op de constructie het maaiveld uitleggen.
Peter,


Er zit niets anders op dan morgenochtend om 6 uur te beginnen net zoals TrainHenk, want dan is het toch veel te vroeg voor andere klusjes   >:-D

grts Freddy
Re: De baan van een geluidsman- Met karton op de constructie het maaiveld uitleggen.
 @citaat
Gelukkig ben ik dan niet de enige die vroeg op moet.  >:-D