Ook raar: de driewegwissel.
Ik ben al meer dan veertig jaar in het bezit van een paar driewegwissels (DWW). Nooit gebruikt, ze zaten bij de baan die ik opkocht.
Nu komen ze eindelijk van pas, uit het zicht gelukkig. Maar hoe sluit je ze aan met LDT-decoders en het besturingsprogramma Koploper?
Dat blijkt nog niet zo simpel en de aanmoedigingen op internet spreken elkaar tegen en werken niet.
Gevolg: heel veel frustratie, geklooi en gevloek dat ik jullie zal besparen

.
Hoe moet het dan wel (
aangepast!)?
1. In Koploper: voeg een decoder toe bij digitale onderdelen (je weet hoe dat moet, want het zal niet de eerste wissel zijn die je aansluit).
2. Neem een DWW op in je baanontwerp. Geef bij eigenschappen de twee spoelen een nummer (bijvoorbeeld 18 en 17 (!) als je al vier decoders met vier wissels hebt liggen). Dus niet 17 met 18 zoals Koploper voorschrijft!!!!
3. Sluit de decoder netjes aan op stroom en infokanaal. Sluit de LINKERspoel van de DWW aan op uitgang 1 (geel in het midden) van de decoder en test het klikklakken met het ronde knopje.
4. Sluit de RECHTERspoel aan op uitgang 2.
5. Zet stroom op de baan en kijk of wat er gebeurt als je op het scherm van Koploper de wissel op afslaan zet. Wellicht moet je een of beide spoelen als 'verkeerdom aangesloten' aanvinken (of je wisselt de blauwe draden bij 1 en/of 2).
6. Het kan nodig zijn om de schakeltijd van de DWW (in Koploper) wat te verhogen.
Dus: de
linkerspoel op aansluiting
1 van de decoder; die geef je het laagste wisselnummer en die komt op de
laatste (=2de) aandrijving in Koploper

.

Ik had trouwens lekker bier gekregen voor mijn verjaardag
Groet, Wouter