Beste mensen,
Van 2009 tot eind 2024 heb ik gebouwd aan een modelbaan die na zo'n tien jaar bijna klaar was, maar waar ik toch nog vijf jaar houtje-touwtje aan kon sleutelen.
Het verslag van die bouw staat hieronder.
Begin 2025 kwam ik op het idee om opnieuw te beginnen
De overwegingen vind je in bericht
bericht 218, pagina 5.
Daarna volgen een paar wat vage uitwerkingen van het idee.
Maar vanaf vorige week is het menens: er is hout gekocht en er wordt gebouwd. Ik ga jullie weer op de hoogte houden! Veel lees- en kijkplezierDe start in 2009, een verslag ter lering en vermaakNa veel voorwerk en tips van het forum (Modelbaanbouw > Banenplan ontwerpen >
Een nieuwe baan (weer aangepast): tips blijven welkom! -
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=15224.msg240444#msg240444) is de bouw gestart. Mijn ervaringen plus wat foto's.
Met Wintrack kun je best aardig tekenen, maar met rails in je handen zijn er toch vaak handiger oplossingen te bedenken, met minder aanvulstukjes, zelfs zonder smokkelen. Ga dus niet af op de stuklijst die het programma genereert, maar ga zelf lekker passen en meten. Daarna kun je als je tijd over hebt Wintrack weer aanpassen.

Bij het bouwen van een baan tegen muren zit je al gauw met de bereikbaarheid achteraan. Gecombineerd met veel verdekte sporen zul je ruimtes onder de tafel moeten creëren om er nog een beetje fatsoenlijk bij te kunnen. Beter vooraf het sporenplan aanpassen dan later vreselijk zitten klooien! Zorg ook dat je tijdens de bouwfase overal makkelijk bij kan, bijvoorbeeld door uitneembare stukken in de ruwbouw te maken. En plan 'mangaten' waar je ook in kunt staan: de 'deksel' met scenery moet je gemakkelijk weg kunnen nemen.

Doordat ik heb gekozen voor platen piepschuim onder de hele baan (eigenlijk had ik het steviger blauwe tempex willen hebben), is het makkelijk om alle bedrading bovengronds te houden. Met een schroevendraaier druk je een voortje en de draad verdwijnt er moeiteloos in. Afvoeren naar een bereikbare zijkant en je hoeft nooit meer onder de tafel om draden aan te sluiten of te verlengen. Wel even een labeltje aan elk draadje zetten om de plaats van herkomst vast te leggen. De later op te brengen ballast en scenery zal alles aan het zicht onttrekken.

Ik zal regelmatig updates geven van de baan. Meer informatie en veelal andere foto's vind je op mijn site.
Wouter