Nieuws:

NOG STEEDS TE BESTELLEN!! De 3railforum jaarkalender 2026 met 12 foto's van en voor forumleden!!

Tilly's modelbaanproject: Bouw station D (update 06-12-2025)

Gestart door Tilly zaterdag 17 januari 2009, 01:49:58

Re:Tilly?s modelbaanproject: bouw betonnen bruggehoofd 02-03-2012
john,ik zou op dat bovenste spoor een enkele boogbrug plaatsen.Je kan dan een waterval er net onder maken naar je dal toe.Zou prachtig en ook realistisch zijn.Mss een idee om er een krachtcentrale bij te bouwen.
Hoi John.

Het zier er netjes uit.

Citaat van: neesse op zaterdag 03 maart 2012, 14:12:00
De achterste sporen moeten die in het zich komen?

Misschien kun je hier een panorama muur van maken.

succes

Met vriendelijke groet,

Leon
Hoi John,

Ziet err erg gaaf uit die bruggen, en jawel je bent eindelijk aan de K-rails  >:-D >:-D :D

Gr. Daan
Goedemiddag,

allemaal weer bedankt voor jullie reacties.
Ik ga gewoon stapje voor stapje verder bouwen en uiteindelijk zal zich de mooiste oplossing wel aanbieden ;)
Hier in ieder geval nogmaals het baanplan van dit gebied. Het klopt niet helemaal maar geeft wel een goed beeld:

Brug 1 is de stenen boogbrug en momenteel wordt er dus gebouwd aan brug 2.

Citaat van: Wasmi op vrijdag 02 maart 2012, 20:27:31

Zoals bij alle bruggen staat één kant op een roloplegging, en de andere op een wipoplegging om uitzetten en krimpen van de constructie tgv temperatuurverschillen op te vangen. Miba special nr 4 (best wel oud) gaat over bruggen, daarin zijn wel wat schetsen en voorbeelden te vinden.

Hoi Walter,

bedankt voor de uitleg en ik heb inmiddels een PDF van William ontvangen, bedankt daarvoor :thumbup:

Op internet vond ik nog deze duidelijke afbeelding(Mag ik die hier plaatsen?):

Zoiets heb ik dus nodig. Is dit kant en klaar verkrijgbaar of moet dit eigenbouw worden?

Groetjes, John
Hallo John,

Moest vandaag "babysitten" op mijn twee schatten van dochters , vrouw moest gaan werken
Even tyd gehad om je topic te lezen  één woord prachtig
een inspiratie voor velen denk ik met een schat aan info ,ik weet dat je mijn "baantje" ook volgt en dat siert een "grote baan" die een "klein" baantje ook bekijkt 
geen grootheidswaanzin gewoon jezelf , waar kom je dat vandaag nog tegen....

Ik blijf dit volgen , heb nu toch tijd gehad om alles te lezen  :D

Hoi John

We zitten hier net door een Vollmer catalogus te bladeren en daar staan ook wat stalen bruggen in en daar lijkt ook zoiets onder te zitten.Probeer eens nummer 2535 "Widerlager fuer metallbrucken" We nemen aan dat die catalogus ook wel online staat?

Harald & Alex
Bij http://www.modellbahnkeller.de/ oftewel de firma "H&P messing guß" hebben ze van die rollagers. wel prijzig maar ook wel mooi.
Art 1055 widerlager für brücken

Ze verkopen ze via ebay:
http://www.ebay.de/itm/H-P-1055-Spur-H0-Widerlager-4-Stueck-Bruecke-/330613269920

Eventueel zijn er ook amerikaanse fabrikanten te vinden,
Zoek dan voor "Bridge Shoes" voor rollagers
of "Abutment" voor Brughoofd
Onder de meeste stalen POLA bruggen zaten ook van die rollagers.
Die moet je wel ergens half gesloopt op de kop kunnen tikken.

Robin
John,

de foto die je hebt geplaatst is de wip oplegging, een 'vast' punt wat wel het doorbuigen van de brug onder last kan opvangen. Bij het andere brughoofd wordt dan een roloplegging gebruikt (zoals te zien in de link van Thurbo) om het uitzetten tgv temperatuurverschillen op te vangen. Die van Haberl&Partner zijn erg mooi, Vollmer heeft ze ook bij diverse bruggen, en zelfbouw is ook niet erg moeilijk.

Walter
Hallo heren,

bedankt weer voor jullie reacties en links :thumbup:

Om het wat gemakkelijker met elkaar te kunnen vergelijken, hier enkele foto's van bovenstaande links aangevuld met enkele andere:

Vollmer 2535 Widerlager für Metallbrücken H0

H&P #1055 Spur H0: Widerlager, 4 Stück für eine Brücke

ROCO 40082 Pfeilersatz zur Brücke #18082

Zelfbouw

Echt veel keuze is er dus niet en zelfbouw hiervan lijkt me nu ook niet echt makkelijk :?
Het lullige is dat ik eigenlijk klaar moet hebben om de brug volledig te kunnen bouwen. Dit onderdeel bepaald nl de hoogte van de brug en daarmee ook de hoogte van het voetstuk.

Citaat van: Hero op zaterdag 03 maart 2012, 22:24:54

Onder de meeste stalen POLA bruggen zaten ook van die rollagers.
Die moet je wel ergens half gesloopt op de kop kunnen tikken.

Robin,

lijkt mij een goede tip. Is er hier op het forum iemand die mij kan helpen?

Groetjes, John
John,

Is de eerste optie (Volmer) niet de meest makkelijke?
Hoi John.
Prachtig om jouw vorderingen weer eens door te nemen!
Ook geweldig om te zien dat de aankleding al behoorlijke vormen aanneemt waarbij natuurlijk de vraag komt 'niet teveel van het goede?'
De 3 bruggen achter elkaar geven een prachtig stukje diepte en hoogte weer, waarbij het achterste spoor wat hoger zou kunnen maar niet moet.
Ook in werkelijkheid zie je soms bruggen volkomen "onlogisch" bij elkaar liggen maar dat heeft dan altijd een bepaalde oorzaak. :roll:
(b.v. de geldverspillende 3 bruggen in Almere! 8o)
Jouw hang naar perfectie om ook de bevestiging van de bruggen naar werkelijkheid te maken maakt duidelijk dat over ieder detail wordt nagedacht en daar komen vaak mooie oplossingen uit.

Veel plezier en succes met de bouw.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Citaat van: wimdekker op zondag 04 maart 2012, 01:51:11
John,

Is de eerste optie (Volmer) niet de meest makkelijke?

Kosten volgens Vollmer Euro 4.25 Kan je toch geen breuk aan vallen en je besteld er zoveel als je wil.We nemen even aan dat deze stalen brug niet de laatste op je baan zal zijn en als je ergens iets onder vandaan haalt zit je de volgende keer weer?Met een beetje verf maak je ze in elke kleur die je wil.

Succes met beslissen.

Harald & Alex
Hou John je bent goed bezig zeg.

Tony
Goedemiddag,

het hele huis afgezocht naar oplossingen. Het speelgoed van de kids, de kookspullen van de vrouw, mijn eigen rotzooi (:D) en uiteindelijk iets gemaakt van een wasknijper en een lollystokje:

Helaas niet goed genoeg :-(

Dat setje van Vollmer overtuigd mij nu ook niet echt, het lijkt allemaal wat "te licht" voor deze brug :(
Als je naast de baan staat dan zie je dit:

Het zit dus volledig in het zicht en nu ik zelf ongeveer weet hoe het zou moeten zijn ga ik er mij weer iedere keer aan ergeren als hier geen mooie oplossing voor gemaakt wordt. Nog even verder piekeren dus :?

Groetjes, John
Mogen we n foto zien als ze eronder zitten, mischien met een stukje hout in n 3hoekje zagen puntje tegen n boor aan houden rond iets ertussen en klaar, of klei.

Was het nog gelukt met je grote stenen brug om hem over te laten lopen op je vaste baan, ik heb anders mischien nogvwel wat foto's voor je, ben vorige week n weekje wzen skieen in duitsland.
Hoi,

is voor dit soort kleine details een 3D print geen optie?

Gr. René
dat van die wasknijper vind ik wel geniaal gevonden
ik dnek als alles geinstalleerd is en geschilderd valt dat niet meer op
ik zou voor de wasknijper gaan

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

Ben benieuwd, hoe dit in de samenstelling uit zal zien. is het geheel niet aan de kleine kant?

Roy
Citaat van: daantje2007 op maandag 05 maart 2012, 09:20:29

Mogen we n foto zien als ze eronder zitten, mischien met een stukje hout in n 3hoekje zagen puntje tegen n boor aan houden rond iets ertussen en klaar, of klei.

Was het nog gelukt met je grote stenen brug om hem over te laten lopen op je vaste baan, ik heb anders mischien nogvwel wat foto's voor je, ben vorige week n weekje wzen skieen in duitsland.

Hoi Daan,

ik heb toch die van H&P besteld :?

Aan die grote stenen brug is niets meer gebeurd. Foto's zijn altijd welkom :)

Citaat van: Appeltje op maandag 05 maart 2012, 09:33:25

is voor dit soort kleine details een 3D print geen optie?

Hoi René,

dat zou zo maar kunnen, ik zal Kris eens een PB sturen. Bedankt voor de tip :thumbup:

Citaat van: AC rocks DC op maandag 05 maart 2012, 10:28:53

dat van die wasknijper vind ik wel geniaal gevonden
ik dnek als alles geinstalleerd is en geschilderd valt dat niet meer op
ik zou voor de wasknijper gaan

Zo geniaal vond ik het niet, het voldeed toch niet aan mijn verwachtingen :?

Citaat van: Roy op maandag 05 maart 2012, 10:32:03

Ben benieuwd, hoe dit in de samenstelling uit zal zien. is het geheel niet aan de kleine kant?

Roy,

heb je het nu over die lagers?

Groetjes, John

ja, gaat idd over die oplegrollen.

Roy
John, het wordt echt een mooie blikvanger deze hoek met de bruggen. Wat een mooie stalen brug. Ik kan gewoon niet wachten totdat jij een mooi stukje landschap hieromheen gaat bouwen.

Gr. Henk
John,

Met een soldeerbout en een paar stukken messing kun je toch wel iets moois in elkaar prutsen ?
Probleem is dat je die giet stukken hebt gezien.
Die zijn zo mooi dat je ze wel moet bestellen :D

Robin
Hoi John,

de brug van Hack zal je toch eens op uw gemak van dicht moeten bekijken, ik heb het gevoel dat er zaken ontbreken, misschien wat superen?  :thumbup:

De oplegrollen van je brug zou ik zelf maken in stryeen strips.  ;)
Er bestaan genoeg profielen en afmetingen, daarna met de airbrush het geheel eens bewerken.  :)

Warm zicht als je binnen komt in je kamer !  :thumbup:

Steven

There is no place like 127.0.0.1

Véél te mooi allemaal, moest verboden worden :-)

Alle gekheid op een stokje, kijk ik hier even een paar dagen niet, en dan heeft John ineens al een héél stuk van z'n landschap voor mekaar !
Altijd leuk om dit topic te mogen openen en die mooie foto's en doordachte redeneringen te zien.  B)  :thumbup:
Enig nadeel is nadien altijd die kwijl op m'n toetsenbord :-(

groeten,
Kris
John,

Heb je eigenlijk al foto's gevonden waar je op ziet dat dit type brug ook op rollagers staat.
Ik dacht eigenlijk dat dat typisch iets was voor rechte bruggen zonder onderboog.
Ik heb het nog nooit gezien in iedergeval.

Robin

John,

mooie brug. Ik wil zelf op mijn baan ook een brug van hun straks,maar dan dubbelsporig, en nederlands natuurlijk.

Wat ik me wel steeds meer afvraag, is hoe kom je straks nog bij de bodem van je ravijn/landschap, als al die rails en bruggen er al liggen en staan? Wordt gevaarlijk denk ik, of is alles uitneembaar?

Roy
Robin,

iedere stalen brug heeft die dingen nodig ivm belasting en uitzetten/krimpen door temperatuurverschillen.

Walter
Hallo John,

Het zijn echt prachtige bruggen.
stalen bruggen liggen inderdaad op speciale lagers: 1 vast lager en een beweeglijk lager, die meestal op rollen ligt.
Je hebt er goed aan gedaan, om de H&P messing lagers te bestellen; zien er naar mijn idee, het mooiste uit.
misschien het overwegen waard: heb je er niet aan gedacht, om bij de gipsen aanbruggen, de boog weg te laten? Zodat je dus alleen de stenen pijler en boog overhoudt? Die bruggen bestaan ook: stenen begin en dan een stalen hoofdoverspanning.
KLIK
De Trisanna-brug in de Arlberg-spoorlijn in Oostenrijk is zo'n brug; is meteeen duidelijk wat ik bedoel.

Groetjes

Harry
Re:Tilly?s modelbaanproject: bouw betonnen bruggehoofd 06-03-2012
Goedeavond,

de lagers zijn besteld dus het heeft weinig zin meer om hierover te discussiëren. Als iemand er zelf gaat maken dan bewijs maar eens met een foto of dit een bevredigend resultaat geeft ;)

Citaat van: Roy op dinsdag 06 maart 2012, 08:19:07

Wat ik me wel steeds meer afvraag, is hoe kom je straks nog bij de bodem van je ravijn/landschap, als al die rails en bruggen er al liggen en staan? Wordt gevaarlijk denk ik, of is alles uitneembaar?

Roy,

ook dit baart mij zorgen. Vandaag in ieder geval de onderliggende constructie opnieuw aangepast en voorbereid voor een "luik" of iets dergelijks. Hier twee foto's:

Het is niet te zien maar dit was ontzettend veel werk maar wel noodzakelijk.

Ook de brug weer provisorisch geplaatst en voor het eerst is er een trein over gereden :)

De overgangsrails dienen trouwens aan één zijde opgevuld te worden om ervoor te zorgen dat de spoorstaven mooi vlak in lijn blijven liggen. Hier een close-up waarop dit goed te zien is:

Maar goed dat ik eerst een proefopstelling gemaakt heb want dit zijn belangrijke zaken om te weten voordat de gipsdelen op maat en aangebracht gaan worden.

Harry,

ik wilde hier iets totaal anders maken dan de eerder gebouwde stenen boogbrug maar misschien dat ik hier nog op terug moet komen. In ieder geval bedankt voor de tip :thumbup:

Groetjes en allemaal weer bedankt voor jullie reacties, John
Citaat van: Kroko14253 op dinsdag 06 maart 2012, 12:22:58
Hallo John,

Het zijn echt prachtige bruggen.
stalen bruggen liggen inderdaad op speciale lagers: 1 vast lager en een beweeglijk lager, die meestal op rollen ligt.
Je hebt er goed aan gedaan, om de H&P messing lagers te bestellen; zien er naar mijn idee, het mooiste uit.
misschien het overwegen waard: heb je er niet aan gedacht, om bij de gipsen aanbruggen, de boog weg te laten? Zodat je dus alleen de stenen pijler en boog overhoudt? Die bruggen bestaan ook: stenen begin en dan een stalen hoofdoverspanning.
KLIK
De Trisanna-brug in de Arlberg-spoorlijn in Oostenrijk is zo'n brug; is meteeen duidelijk wat ik bedoel.

Groetjes

Harry

@Harry:
Mooie foto Harry! Met de bogen open krijg je voor mijn gevoel wel meer openheid in dit stukje landschap. Met de dichte bogen sluit je een heel stuk af, als je begrijpt wat ik bedoel.

@John:
De brug is echt een plaatje :-). Ben je er nog uitgekomen met de standaard R4 en R5 bochten, of heb je toch de R2 nodig gehad?

Alles komt goed, neem de tijd...
Re:Tilly?s modelbaanproject (Boosters AlbertJan: ze werken!!!)
Citaat van: Tilly op zaterdag 08 mei 2010, 13:04:25
Gisteren een afgeschermde kabel, een connector (compoort), 2 weerstandjes en een transistor gehaald. Hier een foto van de onderdelen:
Vervolgens alles aangesloten volgens onderstaand schema:
En klaar!!! Het blijft mij nog steeds verbazen dat je zonder dure centrale en met zo?n simpele schakeling digitaal kunt rijden. Dus voor degene die net zo pinnig zijn als mij en geen centrale willen aanschaffen is dit een uitstekend alternatief. De vraag van Aart is hiermee ook direct beantwoord, ik heb nog een regiment 60W Märklin trafo?s liggen die ik voorlopig nog blijf gebruiken.
Vervolgens een tweede booster aangesloten, en jawel hoor, het werkt perfect!!!
Beide lokomotieven kunnen dus in 2 afzonderlijke stroomkringen onafhankelijk van elkaar bestuurd worden. Zoals te zien heb ik de weerstandjes en de transistor met connectoren op een printje gemonteerd zodat van hieruit meerdere boosters eenvoudig aangesloten kunnen worden.

Hallo

Vraagje
De SubD connector die hier wordt gebruikt (in de "comkabel") is dat een mannetje of een vrouwtje?
Ik denk dat het een mannetje moet zijn, daar het op de PC aangesloten moet worden.
Kan iemand dat bevestigen?

Bedankt

teunis
Als er contactgaatjes in zitten is 't een vrouwtje.
Als er contactpennetjes op zitten is 't een mannetje. :)
Citaat van: nobody op donderdag 08 maart 2012, 17:08:59
Als er contactgaatjes in zitten is 't een vrouwtje.
Als er contactpennetjes op zitten is 't een mannetje. :)

Dit is geen antwoord op de vraag!

Ik moet het maken, dus mijn vraag is wat het moet zijn. een mannetje of vrouwtje?

teunis
kruip achter je pc(niet het beeldscherm maar de kast zelf) kijk wat er zit en dan zul je zien dat het een mannetje zal moeten zijn

mvg Max
Nou ja.
Als de connector op je PC contactgaatjes heeft, moet je een mannetje maken.
Anders omgekeerd...
Citaat van: teunistreinen op donderdag 08 maart 2012, 17:00:46
De SubD connector die hier wordt gebruikt (in de "comkabel") is dat een mannetje of een vrouwtje?
Ik denk dat het een mannetje moet zijn, daar het op de PC aangesloten moet worden.
Kan iemand dat bevestigen?

Bedankt

teunis

Een seriële poort op een computer heeft een mannetje, dus de kabel die je er in prikt heeft een vrouwtje.

Gangbaar is 9-polig, maar 25-polig komt ook voor.

Is dit wat je wil weten of sla ik de plank helemaal mis  :roll:
seriele poort of SubD connector kant computer is steeds een mannetje.Aan de kabel zit dus een vrouwtje (of connector met gaatjes erin=vrouwtje).Bij de huidige computers is het steeds een 9 pins (5 boven en 4 onder).Die kabels kun je trouwens beter kopen want ze kosten minder dan ze zelf te maken.Althans toch op internet.
Huub en Bellejt bedankt voor de info.
Dit wilde ik weten.
Ik heb namelijk geen PC bij de hand met een seriele 9 pins poort.

Nu heb ik toch de verkeerde kabel gekocht.
Dus ruilen

John.
Ik volg met belangstelling de bouw van je baan en maak daarbij dankbaar gebruik van de index op de eerste pagina.
Mijn vraag: waarom heb je een Tams aangeschaft, terwijl je begonnen bent met een centrale van ? 0,00

Groeten,
Albert.
dat was eigenlijk ook mijn vraag, wat kan de 0 euro centrale niet dat de tams wel kan?

mvg Max
Citaat van: teunistreinen op donderdag 08 maart 2012, 21:04:25

Dit wilde ik weten.

Hoi Teunis,

wat een forum hé :)

Albert, Max, en anderen,

ruim 3 jaar geleden ben ik begonnen met de bouw van deze baan. Omdat op dat moment mijn kennis van centrales, boosters, ed nihil was, wilde ik mij niet vast pinnen op een (dure) centrale. Forumleden Peter en Huub boden aan om mij te helpen en we zijn toen gestart met een zelfbouwbooster in combinatie met DDW, de zogenaamde ?0,- centrale :)

De bouw van de baan vorderde gestaag en daarmee door de jaren heen ook het aantal (rijdende) treinen. Als je nu terug kijkt in mijn topic dan is te lezen dat er iedere keer weer andere problemen opduiken. Soms is het een voedingsprobleem, meer treinen vergen meer vermogen, soms een terugmeldingsprobleem en soms een communicatieprobleem. Dit laatste heeft er natuurlijk mee te maken dat hoe meer treinen er rijden en hoe meer wissels er moeten schakelen, hoe meer opdrachten er door de centrale verwerkt moeten worden. Dit communicatie probleem openbaarde zich dan in het niet of te laat schakelen van wissels, het te laat of niet remmen van lokomotieven of het niet uitlezen van terugmeldingen.
In het begin hebben we dit opgelost door een zwaardere PC te nemen maar ook hier werd steeds de grens bereikt tot ik op een gegeven moment voor de keuze kwam: of een nieuwe PC, of een netwerk of een centrale. Precies op dat moment werd er door forumlid Aart een Tamscentrale aangeboden en die heb ik toen aangeschaft. Tot op heden werkt die Tams perfect en heel stabiel in combinatie met mijn PC en Koploper. Er staan 60 treinen op de baan en het record van gelijktijdig rijdende loks staat nu op 29!

Om even terug te komen op DDW: gewoon doen, werkt perfect! Het installeren kost enige moeite maar als je het eenmaal aan het draaien hebt dan heb je een prachtige ?0,- centrale. Het geld wat je daarmee bespaard kun je gebruiken voor de aanschaf van wisseldecoders en terugmeldmodules want die heb je zowiezo nodig ;)

Groetjes, John
John,

super bedankt voor de info, je draadje is in de loop zo gegroeid dat ik gister een uur aan het zoeken was en eigenlijk nog niks wist. Het aantal treinen dat hier ooit in de toekomst zou moeten gaan rijden is niet zo reuze groot. de ?0,- centrale is dan dus een hele mooie oplossing.

Max
Pssst Max, daarvoor heeft John een  hele mooie inhoudsopgave gemaakt :)
daar was ik ook in aan het zoeken, maar der staat nergens een kopje tams centrale  O:-D en bij besturing kon ik niks vinden dus vandaar de vraag
Hoi John,
Bedankt voor je reactie.

Groeten,
Albert.
Beste John,

Betreffende wisselstroommotor hen ik in mijn draadje geplaats, zou je even willen kijken.

Thanks Gr. Arno
Nog een vraagje over de Tams in combinatie met de HSI-88. Is het zo dat door de Tams de computer ontlast wordt waardoor deze meer 'tijd' heeft om de terugmeldingen van de HSI-88 te verwerken?

Ik gebruik nu een software centrale (DDX) in combinatie met een booster (ORD-3) en voor de terugmelding de HSI-88. Met 1 of 2 locs op de baan gaat het prima, maar met 4 heb ik het vermoeden dat mijn PC het niet meer zo snel kan verwerken en stoppen treinen te laat.

Groeten,
Albert.
Hoi Albert,

ik ben niet technisch genoeg om hier een goed onderbouwd antwoord op te kunnen geven. Misschien moet je deze vraag eens aan Peter (freak) stellen. Dat het allemaal met elkaar te maken heeft lijkt mij wel logisch ;)

Belangrijk is natuurlijk ook om te weten welke PC je gebruikt, welk besturingsprogramma en welke software.

Groetjes, John
Hallo Albert,

Citaat van: agre30 op zaterdag 10 maart 2012, 14:57:26
Nog een vraagje over de Tams in combinatie met de HSI-88. Is het zo dat door de Tams de computer ontlast wordt waardoor deze meer 'tijd' heeft om de terugmeldingen van de HSI-88 te verwerken?

Ik gebruik nu een software centrale (DDX) in combinatie met een booster (ORD-3) en voor de terugmelding de HSI-88. Met 1 of 2 locs op de baan gaat het prima, maar met 4 heb ik het vermoeden dat mijn PC het niet meer zo snel kan verwerken en stoppen treinen te laat.
Kort antwoord, ja

Mvg,
Peter