Citaat van: teunistreinen op donderdag 08 maart 2012, 21:04:25
Dit wilde ik weten.
Hoi Teunis,
wat een forum hé

Albert, Max, en anderen,
ruim 3 jaar geleden ben ik begonnen met de bouw van deze baan. Omdat op dat moment mijn kennis van centrales, boosters, ed nihil was, wilde ik mij niet vast pinnen op een (dure) centrale. Forumleden Peter en Huub boden aan om mij te helpen en we zijn toen gestart met een zelfbouwbooster in combinatie met DDW, de zogenaamde ?0,- centrale

De bouw van de baan vorderde gestaag en daarmee door de jaren heen ook het aantal (rijdende) treinen. Als je nu terug kijkt in mijn topic dan is te lezen dat er iedere keer weer andere problemen opduiken. Soms is het een voedingsprobleem, meer treinen vergen meer vermogen, soms een terugmeldingsprobleem en soms een communicatieprobleem. Dit laatste heeft er natuurlijk mee te maken dat hoe meer treinen er rijden en hoe meer wissels er moeten schakelen, hoe meer opdrachten er door de centrale verwerkt moeten worden. Dit communicatie probleem openbaarde zich dan in het niet of te laat schakelen van wissels, het te laat of niet remmen van lokomotieven of het niet uitlezen van terugmeldingen.
In het begin hebben we dit opgelost door een zwaardere PC te nemen maar ook hier werd steeds de grens bereikt tot ik op een gegeven moment voor de keuze kwam: of een nieuwe PC, of een netwerk of een centrale. Precies op dat moment werd er door forumlid Aart een Tamscentrale aangeboden en die heb ik toen aangeschaft. Tot op heden werkt die Tams perfect en heel stabiel in combinatie met mijn PC en Koploper. Er staan 60 treinen op de baan en het record van gelijktijdig rijdende loks staat nu op 29!
Om even terug te komen op DDW: gewoon doen, werkt perfect! Het installeren kost enige moeite maar als je het eenmaal aan het draaien hebt dan heb je een prachtige ?0,- centrale. Het geld wat je daarmee bespaard kun je gebruiken voor de aanschaf van wisseldecoders en terugmeldmodules want die heb je zowiezo nodig

Groetjes, John