Nieuws:

Stichting 3rail wordt mogelijk gemaakt door reclame en donaties. Doneer minimaal € 25 euro in onze Stichting 3rail Shop en krijg de 3railforum jaarkalender 2026 gratis!!

Tilly's modelbaanproject: Bouw station D (update 06-12-2025)

Gestart door Tilly zaterdag 17 januari 2009, 01:49:58

Re:Tilly?s modelbaanproject: bouw betonnen bruggehoofd 24-02-2012
hey John, 

dit lijkt me wel iets leuks om te doen...  maar persoonlijk zou ik het net omgekeer aanpakken.

Ik zou zelf een soort mal maken zoals je begonnen bent, dus tussen een aantal profieltjes en met tape of zo iets, maar dan met in het midden de vorm er al in gemaakt voor de boog , in reliëf.

Begrijp je een beetje wat ik bedoel ?   Een soort mal maken die het negatief van de uiteindelijke betonmuur is en daar je gips in gieten zoals je nu met de smalle repen gedaan hebt.

Ook nog iets, een klein detail : een betonnen muur of pijler id ook nooit helemaal glad, dus misschien net voor het monteren of schilderen nog es een ruw schuurvelletje der overheen halen ?

Succes met je bouw in elk geval, ik volg het op de voet
Dani
Hoi Dani,

bedankt voor de tip, dit gaan we morgen proberen.

Groetjes, John
Hallo John,

Vind het nog steeds spannend als er weer een update komt van je.
Wat heeft John nu weer uitgevonden. :thumbup:

vr.gr. Günther.

150 jaar station Roosendaal

Hoi John,

Weer even door het laatste stuk van je topic heen geworsteld. Ziet er weer prima uit. Je hebt inmiddels de oorzaak zelf gevonden van het kleurverschil met het verven van het gips. Dit is inderdaad door de verschillende stadiums van droging van het gips. Het voorstrijkmiddel is niet aan te bevelen, omdat dit een product is wat is ontwikkeld om muren minder te laten zuigen zodat je uiteindelijk minder muurverf gebruikt, en wij willen natuurlijk precies het tegenovergestelde bereiken.
Het gieten van de vlakke pilaren heb je slim aangepakt alleen is het misschien nog een optie om er iets van versteviging in aan te brengen, zodat het risico op breuk bij zulke lange stukken gips minder wordt.

Met dit soort scenery-bouw wordt het een super veelbelovende baan.

Groet, Ronald

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

ik denk dat ik zelf niet zulke pilaren gegoten had van gips, ivm breekbaarheid. Misschien gewoon een alu kokertje nemen, of iets van hout of evergreen ofzo, en dat in kleur spuiten?

Roy

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

John,

Wat mooi dat je naast de snaarstrakke opbouw van de schaduwstations, nu ook blijkt het scennerij bouwen met rasse schreden aan te leren ( of was die kennis er al  :O). Er was al een kleiman, wordt jij nu de nieuwe gipsman  :D :D :D, vooral doorgaan, vr gr Arie

nb , Ik begrijp dat je de pilaren van gips maakt om uiteinedelijke 1 tint te krijgen na behandeling met de transparante verf. Ik zou inderdaad wel een stukje draadeind of zo iets mee gieten voor de stevigheid.
John kennende zal achter deze gips creatie vast een plaat hout zitten.
En een paar scheuren maken het geheel alleen maar echter. ;)
Maar wapening van een paar stukken VD draad is zo gemaakt .

Ik vind zelf die beton blokken nooit zo mooi ,omdat ze meestal te vlak zijn.
Maar hier met wat diepte heeft het wel iets.Goed voor de afwisseling is het zeker.

Robin
Re:Tilly?s modelbaanproject: bouw betonnen bruggehoofd 25-02-2012
Citaat van: dolphin op zaterdag 25 februari 2012, 11:13:19

nb , Ik begrijp dat je de pilaren van gips maakt om uiteinedelijke 1 tint te krijgen na behandeling met de transparante verf.

Citaat van: Hero op zaterdag 25 februari 2012, 11:14:09

John kennende zal achter deze gips creatie vast een plaat hout zitten.

Hoi Arie en Robin,

dat is inderdaad de gedachte ;)

Citaat van: Hero op zaterdag 25 februari 2012, 11:14:09

Ik vind zelf die beton blokken nooit zo mooi ,omdat ze meestal te vlak zijn.
Maar hier met wat diepte heeft het wel iets.Goed voor de afwisseling is het zeker.

Robin,

hier ben ik ook bang voor maar daarom ook deze testen ;)

Vandaag in ieder geval de methode van Dani geprobeerd.

Opnieuw een recht 18mm plaatje multiplex genomen en mbv dubbelzijdige beplakt met 2 lagen polystyreen van 6mm dikte. De eerste laag bepaald  het formaat van het afgietsel en de tweede laag de binnenvorm, zeg maar boog. Hier een foto:

Daarna weer rondom kunstof profiel aangebracht:

[

En gefixeerd met 18mm multiplex:

Vervolgens deze mal volgegoten met gips en na een uur komt dit eruit:

De polystyreen lost goed maar breekt tijdens het verwijderen wel kapot . Ik heb minimaal 6 bogen nodig dus dat wordt 6 keer opnieuw polystyreen snijden op exact hetzelfde formaat  :?

Maar goed, zo gaat het er dan ongeveer uitzien:

De bedoeling is om dit nu eerst goed te laten drogen en te schilderen om eens te kijken of dit wat wordt.

Groetjes, John
cool dat mijn voorstel meteen in de praktijk wordt omgezet, iemand die gelijk de daad bij het woord voegt,d aar hou ik wel van.

Ik vind het vrij aardig gelukt, hoor !  je had m'n eerder vage uitleg duidelijk van de eerste keer begrepen.   Super gedaan !

Om niet elke keer nieuw polystyreen te moeten snijden , zou je de binnenboog ook in één geheel uit multiplex van bvb 6mm kunnen zagen en die dan beplakken met plastic kleefband zoals je in je eerste mal gedaan had.  Die kan je dan vast schroeven aan je bodemplaat en zo heb je een vaste mal met gladde  "anti-kleeflaag".
Hoi Dani,

het was in eerste instantie ook de bedoeling om dit van hout te maken maar het lukte niet goed met die plakband. Hier en daar komt die dubbel te zitten en dat zie je dan natuurlijk in het afgietsel. De vraag is ook of je op die manier de vorm uit de mal kunt krijgen :?

Groetjes, John
Hoi John.
Geweldig om te zien dat jouw gipsvaardigheid met dezelfde spirit en perfectie wordt opgepakt als je met de baanbouw doet! B)
Vroeger heb ik veel met gips "gekliederd" maar ik weet nog wel dat zodra je een "extra" handeling met het gips doet, schuren, gronden enz.
dat dit altijd resulteert in kleurverschil.
Dit is wel weer op te lossen maar dan wordt het echt schilderen en zal het mooie steen effect wel wat minder worden.

Maar voorlopig ben je weer heerlijk "baanbrekend" aan het werk en is iedere update weer voorzien van een leerstukje.

Veel succes en plezier in "gipsland".

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
John,

Allereerst wat zien die kunstwerken er super mooi uit!

Wat betreft het betonnen bruggehoofd snap ik de functie van de boog niet helemaal. Een boog is er voor om krachten op te vangen en af te vloeien, heb je deze dan wel nodig in dit geval?
Man man man, dat ziet er weer zo goed uit!

Ik sta naar je foto's te kijken terwijl het kwijl uit mijn mond loopt. Gelukkig heb ik hier altijd een emmer staan, zodat ik niet altijd nat word. Haha.  :P :P

Je bent ontzettend goed bezig! Ik zou zeggen: Doe zo verder!

Mvg,
Alexander
John,

Ik zal morgen even een foto maken van apart aan gezette
stenen in een steunmuur.
John, je kunt nog altijd stucadoor worden met zo een gips
talent  :D :D :D :D :thumbup:

Grt Johan
Woh wat een project complimenten . :thumbup:

Ik heb nu vier dagen achtereen deze draad (dat kun je ondertussen wel zeggen) gelezen .
Je pakt het ECHT grondig aan , en hou je dit forum gebruikt , al die tips en trucs die je geeft en van iedereen krijgt is geweldig .
Door deze draad ben ik in ieder geval een stuk wijzer geworden.
Ik hoop dat deze draad nog lang door gaat.

Ruud
Citaat van: Tilly op zaterdag 25 februari 2012, 15:46:12
Hoi Dani,

het was in eerste instantie ook de bedoeling om dit van hout te maken maar het lukte niet goed met die plakband. Hier en daar komt die dubbel te zitten en dat zie je dan natuurlijk in het afgietsel.

John,

Het is toch juist mooi dat je dat in het afgietsel ziet. Dit soort bouwwerken hadden in jouw tijdperk (II / III) nog niet die gladde afwerken die je tegenwoordig ziet. De suggestie van de planken bekisting draagt volgens mij alleen maar bij aan het realisme.
Wat ben jij goed bezig leuk hoe je aan het experimenteren bent met de verschillende materiaalen dat is gewoon perfect zo leren we steeds weer bij.
noew laat de updates van dit bruggehoofd  maar komen.  :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Citaat van: AlbertJan op zaterdag 25 februari 2012, 17:18:17

Vroeger heb ik veel met gips "gekliederd" maar ik weet nog wel dat zodra je een "extra" handeling met het gips doet, schuren, gronden enz.
dat dit altijd resulteert in kleurverschil.
Dit is wel weer op te lossen maar dan wordt het echt schilderen en zal het mooie steen effect wel wat minder worden.

Hoi AlbertJan,

dit is inderdaad een probleem want ik zal iets of wat moeten gaan schuren of krassen :?

Citaat van: wimdekker op zaterdag 25 februari 2012, 17:37:21

Wat betreft het betonnen bruggehoofd snap ik de functie van de boog niet helemaal. Een boog is er voor om krachten op te vangen en af te vloeien, heb je deze dan wel nodig in dit geval?

Wim,

op deze plaats stond een stenen boogbrug die tijdens de eerste wereldoorlog vernietigd is. De stenen zijn daarna gebruikt om een dubbelsporige boogbrug te bouwen.
Door de aantrekkende economie werd het weer interessant om het enkelsporig "bergtraject" in ere te herstellen en moest er dus een nieuwe brug worden gebouwd. De plaatselijke overheidsinstantie heeft toen een architect aangetrokken, me( :D), en hem de opdracht gegeven om een nieuwe brug te bouwen. Deze moest gemaakt worden met  "moderne materialen" en "de boog" moest opnieuw terugkomen in het ontwerp. Voldoende uitleg? :)

Citaat van: TheRealRailroadmaniak op zaterdag 25 februari 2012, 18:19:35

Je bent ontzettend goed bezig! Ik zou zeggen: Doe zo verder!

Alexander,

dat is ook de bedoeling :)

Citaat van: brunigbahn op zaterdag 25 februari 2012, 18:37:24

Ik zal morgen even een foto maken van apart aan gezette stenen in een steunmuur.

Hoi Johan,

dat zou fijn zijn :thumbup:

Citaat van: ribliek op zondag 26 februari 2012, 11:36:30

Je pakt het ECHT grondig aan , en hou je dit forum gebruikt , al die tips en trucs die je geeft en van iedereen krijgt is geweldig .

Hoi Ruud,

Dat is nu inderdaad de kracht van een forum. Samen ideeën en ervaringen uitwisselen, van elkaar leren en grenzen verleggen :)

Bedankt voor je compliment :thumbup:

Citaat van: ArjanM op zondag 26 februari 2012, 11:40:21

Het is toch juist mooi dat je dat in het afgietsel ziet. Dit soort bouwwerken hadden in jouw tijdperk (II / III) nog niet die gladde afwerken die je tegenwoordig ziet. De suggestie van de planken bekisting draagt volgens mij alleen maar bij aan het realisme.

Hoi Arjan,

je hebt helemaal gelijk want deze post van Pixon heeft mij geïnspireerd tot het maken van deze brug:

Citaat van: pixon op woensdag 10 augustus 2011, 19:19:05

Hierin zie je die bekisting perfect terug.

Pixon, ik hoop niet dat je het erg vindt dat ik deze foto ?geleend? heb en anders stuur je maar een PB.

Nu zijn deze bogen gemaakt met Mallen van Spörle uit de serie ?Beton 3000?. Ze zijn echter maar 12 tot 13,3mm hoog terwijl mijn brug straks zo?n 30cm hoog wordt. Dat en de kosten van die mallen, heeft mij doen besluiten om te gaan voor volledige zelfbouw. Het zou natuurlijk wel mooi zijn om die ?bekistingsafdrukken? op de één of andere manier uit te krassen/schuren.

Citaat van: pixon op maandag 27 februari 2012, 04:42:27

Wat ben jij goed bezig leuk hoe je aan het experimenteren bent met de verschillende materiaalen dat is gewoon perfect zo leren we steeds weer bij.

Pixon,

Jij kunt er anders ook wat van :-)

Groetjes, John
Hallo John,

Hier de foto met de steunmuur, ik hoop dat het op
de foto een beetje te zien is dat er stenen hier en
daar apart zijn aangezet. Bouw ze ,en de groeten.

Johan

Wat je ook kunt doen is een afgietsel maken op de manier zoals je dat nu ook doet, vervolgens kras je daar wat reliëf in. Daarna ga je daar weer een negatief van maken met sileconen of vloeibaar rubber. Op die manier heb je je eigen  rubberen mal gemaakt met reliëf er in.
Re:Tilly?s modelbaanproject: bouw betonnen bruggehoofd 26-02-2012
Johan,

bedankt voor de foto, ziet er goed uit :thumbup:

JW,

het gaat hier maar om 6 of 8 bogen dus kan ik ze ook allemaal apart krassen, dan zien ze er ook nog verschillend uit :)

Zojuist de derde boog uit de mal gehaald en even een proefopstelling gemaakt:

Misschien aan de linkerzijde ook 2 bogen? Tussen de bruggehoofden komt in ieder geval een 60cm lange "metalen" brug. Vandaag kreeg ik een mail dat het pakket verstuurd is dus ik ben benieuwd.

Aan de linkerzijde blijft er trouwens maar heel weinig ruimte over tussen deze brug en de voorste. Misschien is hier ook nog een aanpassing van het railplan noodzakelijk :?

Groetjes, John
John,

Is het niet mogelik om dit spoor iets verder naar achter te leggen zodat er meer afstand ontstaat tussen de beide bruggen? Ze staan nu wel heel dicht bij elkaar.
Ik denk dat deze opstelling afbreuk doet aan de voorste brug.

Groetjes Harry

Harry,

hoogstwaarschijnlijk zal dit noodzakelijk zijn maar eerst de brug eens compleet maken en opstellen. Alles is nog demontabel dus ik kan nog alle kanten op :)

Groetjes, John

John, ik denk dat het wel meevalt met de afstand tussen de twee bruggen. Nu valt het wit erg op t.o.v. de voorgrond.
Als straks het witte ook op kleur is zal het er heel anders uitzien en zal het volgens mij een zeer fraai resultaat zijn.
Ben benieuwd naar je metalen brug.

Groet, Ronald
Is het een brug van Hack geworden John
Hoi John,

Mooie brug. Ik denk geschilderd met wat bomen o.i.d. ertussen de afstand geen probleem is.

Olaf
Citaat van: M.user op maandag 27 februari 2012, 22:50:48

John, ik denk dat het wel meevalt met de afstand tussen de twee bruggen. Nu valt het wit erg op t.o.v. de voorgrond.
Als straks het witte ook op kleur is zal het er heel anders uitzien en zal het volgens mij een zeer fraai resultaat zijn.

Hoi Ronald,

Kijk hier maar eens:

Het staat toch echt te kort op elkaar. Morgenvroeg eens kijken of we dit aan kunnen passen.

Citaat van: wimdekker op dinsdag 28 februari 2012, 19:03:33

Is het een brug van Hack geworden John

Wim,

yep, als het goed is dan heb ik hem vanavond in huis :)

Citaat van: Falcon op dinsdag 28 februari 2012, 20:59:50

Mooie brug. Ik denk geschilderd met wat bomen o.i.d. ertussen de afstand geen probleem is.

Hoi Olaf,

je ziet het, voor bomen is er nauwelijks plaats :?

Groetjes, John
Heey John,

Dat zijn echt hele mooie bruggen. (wel prijzig maar je moet wat over hebben voor de hobby he  ;))

Welke is het geworden?
Hallo John,

De voorbereidingen zien er goed uit. Het wordt wel een mooi spannend stukje met de bruggen zo bij elkaar.
Ben benieuwd naar de eindopstellling

groet,
Michiel
Hoi John

Staat er wel heel dicht op inderdaad.We zijn benieuwd naar je creatieve oplossing dat het ook nog realistisch lijkt.Wordt geen makkelijke bevalling denken we.

Harald & Alex

Hoi John,

Vanaf de laatste foto is het inderdaad goed zichtbaar dat het dichtbij elkaar staat. Dit kan natuurlijk in het echt ook voorkomen.

Misschien is het een iedee om eerst het gips op kleur te brengen en het dan opnieuw te beoordelen voordat je een heleboel werk gaat doen om een stuk baan om te leggen.

Groet, Ronald
Volgens mij is het nogal wat werk om die brug van Hack in elkaar te zetten, we horen gelijk niets van je  :P

Ik ben wel erg benieuwd naar jouw ervaringen met Hack.

Is het misschien wat om voor een natuurlijke oplossing te kiezen voor het Brugge hoofd?
Re:Tilly?s modelbaanproject: bouw betonnen bruggehoofd 02-03-2012
Hallo Roland, Alex en Harald,

het baanplan zal iets aangepast gaan worden echter wordt er inderdaad eerst een proefopstelling gemaakt.

Hoi Wim,

het heeft even geduurd maar nu is het dan zover, gisteravond heb ik de brug van een Duitse collega in ontvangst mogen nemen. De keuze is gevallen op Hack brug H60, een zogenaamde "Hochbogenbrücke" in enkelspoor. Hier eerst een foto:

De brug wordt geleverd in een (rode) kartonnen doos en is compleet klaar :thumbup:
Forumlid Michiel(Golfer) had mij er al op gewezen dat het een kwestie is van uitpakken en opzetten maar je geloofd het pas als je het ziet ;)

De brug is volledig van metaal en behoorlijk stevig, ziet er ook netjes uit maar het is geen top. Van kortbij is te zien dat deze brug gemaakt is van hoekprofielen en niet van I- en of H-balken. Ook zie je geen klinknagels of zo maar kijk en oordeel zelf maar:

De K-rails die jullie zien worden er niet bijgeleverd maar zijn apart besteld. Twee railstukken 2209 en één railstuk 2206 vormen samen een lengte van 604.7mm. De brug zelf is 600mm dus dat gaat precies :)
Met behulp van overgangsrails 24922 zal dit straks gekoppeld gaan worden aan de rest van mijn baan.

Voor degene die toch C-rails willen inzetten zal ik dit afraden, het ziet er echt niet uit:

Het is nu een kwestie van inpassen in de baan en daarom eerst deze vraag: de voet van de brug komt op een soort van betonnen plaat te staan. Hoort tussen de brug en dit beton nog een soort van rollager of iets dergelijks te zitten of is dat bij dit soort bruggen niet nodig?
Voor de duidelijkheid hier nog een close-up van de voet:

Groetjes, John

PS: Wim, wat bedoel je hiermee? Geen beton?

Citaat van: wimdekker op vrijdag 02 maart 2012, 07:30:35

Is het misschien wat om voor een natuurlijke oplossing te kiezen voor het Brugge hoofd?

mooie brug ,toch vind ik het jammer dat je hem niet zelft maakt dat had je zeker wel gelukt alleen het kost tijd. maar we gaan reageren als het plaatje compleet is ik bedoel als de brug met alles derop en aan op je baan staat
Hé John,

Zonde dat ik die nèt gemist heb!

Volgende keer ruim ik wat meer tijd in, kunnen we wat rustiger buurten.

Greetz,
William
Alles over bruggen, zo´n 61.000 stuks ! en 156.000 foto´s

http://www.brueckenweb.de/
Heey John,

Ziet er gaaf uit en wat ik helemaal geweldig vind is dat jij K-rail gekoct hebt! Je leverancier wist wel wat het was?  :P

Wat ik bedoel is dat je 1 zijde dus beton toepast o.i.d.

aande andere zijde (het dichts bij de andere brug) maak je een natuurlijke helling of klif. Wel dient er natuurlijk een klein brugge hoofd te komen maar ik denk dat het wat rustiger oogt.
Citaat van: pixon op vrijdag 02 maart 2012, 10:32:17

mooie brug ,toch vind ik het jammer dat je hem niet zelft maakt dat had je zeker wel gelukt alleen het kost tijd. maar we gaan reageren als het plaatje compleet is ik bedoel als de brug met alles derop en aan op je baan staat

Pixon,

dat zelf maken kost me echt teveel werk en en dan nog moet je afwachten of het mooier is :?

Citaat van: William027 op vrijdag 02 maart 2012, 11:07:50

Volgende keer ruim ik wat meer tijd in, kunnen we wat rustiger buurten.

William,

doen we en nog bedankt voor het meebrengen van de overgangsrails :thumbup:

Citaat van: Thurbo op vrijdag 02 maart 2012, 11:26:56

Alles over bruggen, zo´n 61.000 stuks ! en 156.000 foto´s

http://www.brueckenweb.de/

Bedankt voor de link maar ik kan helaas niets vinden over lagering bij dit soort bruggen :?

Citaat van: wimdekker op vrijdag 02 maart 2012, 11:46:45

Wat ik bedoel is dat je 1 zijde dus beton toepast o.i.d.

aande andere zijde (het dichts bij de andere brug) maak je een natuurlijke helling of klif. Wel dient er natuurlijk een klein brugge hoofd te komen maar ik denk dat het wat rustiger oogt.

Hoi Wim,

ik heb een proefopstelling gemaakt en dat ziet er ongeveer zo uit:

En dit zie je als je de treinenkamer binnenkomt:

Ik vind het wel gaaf B)

Groetjes, John
Zeker gaaf John, maar wat ga je met die bovenste spoorlijn doen? Ik neem aan dat daar ook een brug komt, maar dan niet zo hoog? Er zit relatief weinig hoogteverschil in de bovenste twee trajecten vind ik, dat kan misschien wat afbreuk doen aan de uiteindelijke vorm van het landschap.

Met vriendelijke groet,
Dennis
Hallo John,

Dat is niet gaaf, dat is heeeeeeeeeeeel gaaf :-)

Groetjes,

Minto Tighfield :)
Hey John,

Ziet er echt super vet gaaf uit. Ook heb je nu iets meer ruimte zo te zien.

Denk wel dat je nog een paar extra brugjes moet maken voor die andere twee bovenliggende  sporen  :D.

Google eens op spoorbrug buggenum das ook een mooie spoor brug vind ik zelf. Dan heb je er een van voor de oorlog en van na de oorlog. OOk is er in de oorlog een noodbrug gebouwd door de duitsers.

In ieder geval heb je weer gips genoeg voor de volgende bouwwerken :-)

Groetjes See you

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

Hoi John, Als je zo'n brug als deze plaatst, valt het ineens niet meer op dat hij aan 1 zijde zo dicht op de andere staat  :thumbup: vr gr Arie
Heren,

bedankt voor jullie reacties :thumbup:

Citaat van: dolphin op vrijdag 02 maart 2012, 17:38:34

Als je zo'n brug als deze plaatst, valt het ineens niet meer op dat hij aan 1 zijde zo dicht op de andere staat  :thumbup:

Arie,

het baanplan is aangepast dus er is nu ook meer ruimte :)

Citaat van: Dennis1984 op vrijdag 02 maart 2012, 17:10:21

Zeker gaaf John, maar wat ga je met die bovenste spoorlijn doen? Ik neem aan dat daar ook een brug komt, maar dan niet zo hoog? Er zit relatief weinig hoogteverschil in de bovenste twee trajecten vind ik, dat kan misschien wat afbreuk doen aan de uiteindelijke vorm van het landschap.

Dennis,

hoogteverschil zal er straks genoeg zijn dus dat is geen probleem. Ik zit inderdaad wel nog met dat bovenste spoor in mijn maag. Mooier zou zijn om een dal te hebben dat doorloopt naar de achterwand maar dan moet ik alles om gaan gooien. Ik blijf worstelen met het gegeven "Less is more". Wordt het nu toch nog teveel?

Groetjes, John
Citaat van: Tilly op vrijdag 02 maart 2012, 18:01:20
Dennis,

hoogteverschil zal er straks genoeg zijn dus dat is geen probleem. Ik zit inderdaad wel nog met dat bovenste spoor in mijn maag. Mooier zou zijn om een dal te hebben dat doorloopt naar de achterwand maar dan moet ik alles om gaan gooien. Ik blijf worstelen met het gegeven "Less is more". Wordt het nu toch nog teveel?

Groetjes, John

John,

Dat is inderdaad wat ik bedoel. Je hebt straks 3 bruggen vlak boven elkaar, op niet-realistische afstand. Misschien dat je beter het bovenste spoor kunt "inpakken", maar ik heb je baanplan even niet voldoende in mijn hoofd. Als het hoogteverschil groot is, zou men nog kunnen denken dat het een berglijn is die steeds een stukje hoogte wint, maar dat is nu niet het geval.

Met vriendelijke groet,
Dennis
Citeer
Ik blijf worstelen met het gegeven "Less is more". Wordt het nu toch nog teveel?

Welcome to the club  >:-D

In plaats van allemaal technische problemen krijg je nu eindelijk eens een probleem wat wij denk ik allemaal wel hebben .

Verder ziet het er super uit John  :thumbup:

Groeten
Ron

John,

Zoals bij alle bruggen staat één kant op een roloplegging, en de andere op een wipoplegging om uitzetten en krimpen van de constructie tgv temperatuurverschillen op te vangen. Miba special nr 4 (best wel oud) gaat over bruggen, daarin zijn wel wat schetsen en voorbeelden te vinden.

Walter
Miba Spezial 38 wellicht ook?
Heey John,

Dit ziet er wel heel gaaf uit!
Ik denk dat je wel op je gevoel moet af gaan. As dat het gevolg heeft dat je een aanpassing moet doen aan de baan is dat nu nog redelijk te doen. Als t af is en je vind het niet mooi heb je er nog vel meer werk aan.

Ziet er werkelijk heel mooi uit John :thumbup:, al is het nog lang niet af, dit wordt gewoon helemaal perfect, dat zie je nu al ;)

Mvg Gert
Hoi John,

Zoals vele voor me al hebben aangegeven ziet het er goed uit. Erg mooi.
De achterste sporen moeten die in het zich komen?
Je zou er ook voor kunnen kiezen om deze sporen door een berg te laten lopen!
Tis maar een idee.

Succes met de keuzes.

Groeten Niels