Hallo allemaal,
na dit verhaal verklaren jullie mij misschien wel voor gek maar ik gok het er toch op
Ik erger mij al langer aan stof op het rijdend materieel zoals op onderstaande foto te zien is:
Nu zat ik al langer met het idee om een soort van "luchtsluis" te maken waar treinen doorheen rijden en mbv perslucht zuiver geblazen worden, een soort van afblaascabine dus. Als iemand anders een passelijkere naam kan bedenken dan sta ik daar natuurlijk voor open
Ik ben eerst begonnen met het maken van de sluis. Eerst zijn enkele koper pijpjes van 12mm in elkaar gesoldeerd en voorzien van enkele kleine gaatjes die niet in lijn staan, waardoor straks de lucht moet blazen:
Vervolgens zijn deze rekjes samengevoegd en voorzien van één centraal voedingspunt om de lucht zo goed mogelijk over de pijpjes te verdelen. Het bovenste gedeelte is gemaakt van 15mm dikke koperleiding.
Deze "sluis" daarna op de baan geplaatst en wel in de keerlus van nivo 1. Alle treinen komen hier voorbij dus kunnen niet ontkomen aan een luchtdouche
Dat ziet er dan zo uit:
Hier nog een foto met daarin een personenrijtuig:
Om de lucht goed te kunnen regelen, te ontdoen van water en in- uit te kunnen schakelen, moest er natuurlijk een reduceer- en schakelventiel ingebouwd worden. Gelukkig had mijn overbuurman (Theo, harstikke bedankt
) nog het één en het ander liggen:
Voor het schakelen van het ventiel had Theo ook nog een 24V DC adapter liggen
Zo ziet nu de complete opstelling eruit:
Alles staat nog los en moet nu eerst getest worden om te ervaren in hoeverre dit effect heeft. Als dit goed werkt dan ga ik straks nog het ventiel automatisch aan laten sturen door de rijdende trein
Wat vinden jullie ervan: is het waanzin of geniaal
Groetjes, John