Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Tilly's modelbaanproject: afbouw Märklin verzameling (04-11-2020)

Gestart door Tilly zaterdag 17 januari 2009, 01:49:58

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 26-02-2011: ventilatoren ingebouwd)
Hoi Gert,

Ik heb ook zo'n ding in mijn auto liggen en helaas heb ik deze moeten gebruiken.
En dat ding maakt met een pokke herrie dat wil je echt niet in je kamer horen.
Alleen daarom denk ik dat dit een hele slechte keuze zou zijn.

Niels
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 26-02-2011: ventilatoren ingebouwd)
Lid sinds: 2009

2 van mijn treinen op een plastic glas brug

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 26-02-2011: ventilatoren ingebouwd)
Hoi John,

Het ziet er allemaal mooi uit hoor.
Goed gedaan :)
Echt leuk hoe je het steeds verzint die ideeën...
Ik denk wel dat die ventilatoren sterk genoeg zijn zo.

MVg
Falco
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 19-02-2011: Bouw luchtsluis)
Citaat van: Freak op zaterdag 19 februari 2011, 20:33:39
Hallo John,

In chipmachines wordt gebuik gemaakt van air showers.
De eventueel nog aanwezige (zeer fijne) stofdeeltjes op de wafers worden weggeblazen en tegelijkertijd afgezogen.

Nu heb ik nooit bij ASML gewerkt (alleen 1 keer voorgesteld en gillend weggerend) maar volgens mij gebeurt alles tegenwoordig onder water (heb veel collega's die bij 'submersion' werken).

Desalniettemin vind ik het idee briljant. In combinatie met een afzuiginstallatie en een automatische inschakeling/uitschakeling, zie ik dit helemaal zitten. :)

Edit: oeps, wel een beetje spuit 11. :)
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 26-02-2011: ventilatoren ingebouwd)
Citaat van: Henk K op zondag 27 februari 2011, 12:04:37
Desalniettemin vind ik het idee briljant. In combinatie met een afzuiginstallatie en een automatische inschakeling/uitschakeling, zie ik dit helemaal zitten. :)

Citaat van: Tilly op zaterdag 26 februari 2011, 10:53:50
Het aardige is dat John alleen nog stoffilter hoeft te plaatsen tussen de onderkant (railbeddingg en ventilatoren).

Mvg,
Peter
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 26-02-2011: ventilatoren ingebouwd)
Ik heb bij Heuts (automaterialen) een set gezien van geluids horens al dan niet met een melodie. Een 5 tonige set koste daar nog geen 20 euro. Hierin zit een kompressor die misschien wel goed zou kunnen werken (12Volt) voor dit doeleind. Alleen moet je dan 4 van de 5 uitstroom pijpjes dicht zien te maken met bijvoorbeeld kogels van kogellager. Dit lijkt mij een perfecte kompressor voor dit idee hij levert voldoende capaciteit en druk.
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 26-02-2011: ventilatoren ingebouwd)
Citaat van: Tilly op zaterdag 26 februari 2011, 19:56:18
Hoi Peter en Peter :D

Peter, bedankt voor de duidelijke uitleg en link, Peter had deze link trouwens ook al gemaild :D

Het is inmiddels al gelukt om deze decoder aan de praat te krijgen, hij werkt inderdaad alleen op MM. In de loop van de week de bekabeling eens maken.

Vanmorgen de treinen laten rijden en na iedere trein springt de compressor weer aan. Deze maakt niet alleen veel herrie maar stinkt ook :( Zou zo'n compressortje welke gebruikt wordt voor een airbrush ook voldoende brengen?

Groetjes, John


John,

Zet de compressor buiten onder een afdakje en leg vervolgens een persluchtleiding naar binnen. Ben je verlost van geluid en stank.

Groetjes Harry
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 26-02-2011: ventilatoren ingebouwd)
Zullen de buren blij mee zijn  :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Harald & Alex
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 26-02-2011: ventilatoren ingebouwd)
Citaat van: harald en alex op zondag 27 februari 2011, 18:14:25
Zullen de buren blij mee zijn  :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Harald & Alex

Bij 1 keer per maand zal dat wel mee vallen denk ik zo...
Moet je natuurlijk niet midden in de nacht doen  :) :)
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 26-02-2011: ventilatoren ingebouwd)
Ha John,

Je hebt de persluchtmachine toch niet gebouwd zodat je een goed excuus hebt om nog niet aan de bovenbaan te hoeven beginnen hè ;).

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 26-02-2011: ventilatoren ingebouwd)
Hallo Dennis,

Nou daar zou je wel eens gelijk in kunnen hebben.
De schaduwstations stonden zo op papier, maar de bovenbaan daar denkt hij volgens mij al drie jaar over. :D
Hij stelt ons geduld wel erg op de proef.

vr.gr. Günther.
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 01-03-2011: problemen schakeldecoder)
Dennis, Günther,

een klein beetje hebben jullie gelijk maar eerst wil ik de basis goed op orde hebben. De bouw van de luchtsluis is voor mij daar een onderdeel van.

2 daagjes met griep op bed gelegen dus helaas weinig gedaan. Nu ik me iets beter voel de draad weer opgepakt en verder gegaan met het automatisch in werking krijgen van de luchtsluis.

Hier eerst het schema zoals de schakeldecoder nu aangesloten is:



Om alles te kunnen laten werken op één voeding heb ik de ventilatoren 2 á 2 in serie gezet. In Koploper heb ik een nieuwe wisseldecoder (Nr14) aangemaakt met de adressen 53 t/m 56. Uitgang 53 gebruik ik voor het in- uitschakelen van de blaasinrichting en uitgang 54 voor de ventilatoren. Op het baanplan 2 schakelaars met de adressen 53 en 54 aangemaakt waarmee het mogelijk is om beide onderdelen handmatig in- en uit te schakelen. Mbv logische en speciale akties laat ik de stofsluis automatisch werken. Zo zien de instellingen er in Koploper uit:





De eerste keer dat ikzelf zoiets geprogrammeerd heb en het werkt ook nog :)

Helaas heb ik 3 problemen:

1 - De relais schakelen zodra de digitale spanning ingeschakeld wordt

Heel vervelend! Als de Tams centrale op "stop" staat, staat alles uit en wordt adres 53 en 54 niet aangestuurd. Zodra ik de centrale op "go" zet, start de blaasinrichting en de afzuiging :? Dit gebeurd ook als ik Koploper "uit" heb staan dus daar kan het niet aan liggen. De relais worden dus aangetrokken zodra er spanning op schakeldecoder komt te staan :?

2 - Het relais wat is aangesloten op de spoel van het ventiel blijft hangen

Via de Tams of Koploper (adres 53) kan ik de blaasinrichting handmatig in- uitschakelen. Regelmatig werkt dit echter niet en blijft het relais "hangen". Zodra ik met een schroevendraaier op het betreffende relais tik valt het af. Ook op een andere uitgang hetzelfde fenomeen :? De relais kunnen 1A belast worden en dit haalt de spoel lange na niet (24V / 4.5W). Het in- uitschakelen van de ventilatoren werkt perfect. Waarom blijft dit relais hangen?

3 - Blaasinrichting en ventilatoren vallen te laat uit

Hierboven kunnen jullie zien hoe het geprogrammeerd is in Koploper. Zodra blok 99 vrijkomt stopt het afblazen en afzuiging maar dan 4 seconden later. Nu komt dit omdat in "instellingen per database" het vertraagd vrijkomen van bezetmelders ingesteld staat op 4 sec. Hiermee voorkom ik onnodige spookmeldingen maar dat is een ander verhaal.
Hoe kan ik er nu voor zorgen dat in deze situatie de 4 sec vertraging NIET optreden?

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 01-03-2011: problemen schakeldecoder)
Hallo John,

Omdat Dennis er over begon, plaagde ik je maar een beetje.
Ik zou het zelfde doen als jij, ik ga ook pas verder als het schaduwstation hellemaal goed werkt.
Maar zoals je weet heb ik wel al mijn boven verdieping klaat op WinTrack!
Alleen krijg ik hulp van iemand die zowel verstand heeft van PC als van Koploper.
En hij heeft zelf een test baan waar hij van alles uitprobeert.

Maar je project vind ik kei gaaf ik ga dat niet doen, maar vind het wel super.

vr.gr. Günther.
Ik heb zelf ook net twee uur geslapen.
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 01-03-2011: problemen schakeldecoder)
John,

ff een herhaling van wat ik in het draadje van Hans al schreef.....

'Dat kun je in het typeblad lezen, maar je kunt niet zomaar een bistabiel relais in de decoder prikken. Een bistabiel relais schakel je met een puls van de ene toestand naar de andere, bij een monostabiel relais heb je een stroompje nodig om het contact ingeschakeld te houden. Je vraag lezend, valt ineens het kwartje over jouw inschakelprobleem: Ik vermoed dat jij je blazer hebt aangesloten om de uitgangen van het relais in rust (dus zonder dat de spoel is bekrachtigd), dus, als je de baan aanschakeld begint je blaasinstallatie te blazen, totdat je het relais bekrachtigd. Het is handiger om dat andersom te doen. Als het goed is heb je twee uitgangen per relais op de decoder, als je de andere pool gebruikt zal de blaasinstallatie pas aangaan als het relais wordt bekrachtigd'

Walter
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 01-03-2011: problemen schakeldecoder)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 01-03-2011: problemen schakeldecoder)
Citaat van: Wasmi op dinsdag 01 maart 2011, 16:55:15
John,

ff een herhaling van wat ik in het draadje van Hans al schreef.....

'Dat kun je in het typeblad lezen, maar je kunt niet zomaar een bistabiel relais in de decoder prikken. Een bistabiel relais schakel je met een puls van de ene toestand naar de andere, bij een monostabiel relais heb je een stroompje nodig om het contact ingeschakeld te houden. Je vraag lezend, valt ineens het kwartje over jouw inschakelprobleem: Ik vermoed dat jij je blazer hebt aangesloten om de uitgangen van het relais in rust (dus zonder dat de spoel is bekrachtigd), dus, als je de baan aanschakeld begint je blaasinstallatie te blazen, totdat je het relais bekrachtigd. Het is handiger om dat andersom te doen. Als het goed is heb je twee uitgangen per relais op de decoder, als je de andere pool gebruikt zal de blaasinstallatie pas aangaan als het relais wordt bekrachtigd'

Walter

Het klopt wat Walter zegt, het is een wisselkontakt en deze moet je even omdraaien.

In koploper de instelling waar / nietwaar even omdraaien en het zou moeten werken.

De problemen waar John tegen aan loopt heb ik ook, soms even tegen het relay tikken om de boel te laten schakelen.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 01-03-2011: problemen schakeldecoder)
Peter, Walter,

alvast bedankt voor jullie reactie.

Andersom is ook geen optie want dan komt de luchtsluis iedere keer in werking als ik de centrale op "stop" zet :?

Het slecht schakelen ligt dus aan de relais gezien de ervaringen van Hans, Peter en mijzelf :(

Dan maar een andere K84 aanschaffen?

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 01-03-2011: problemen schakeldecoder)
Gelukkig zitten er nog 2 relais op. >:-D Gewoon uitgang 3 en 4 gebruiken.
Decoder 180" draaien en de adressen even veranderen.
Dan zou het wel probleemloos moeten werken.

Groeten Robin
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 01-03-2011: problemen schakeldecoder)
Robin,

zoals ik al eerder schreef maakt dit niet uit :(

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 01-03-2011: problemen schakeldecoder)
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 01-03-2011: problemen schakeldecoder)
Hallo John,

kan je de blaasinstallatie niet alleen afhankelijk maken van de bezetmelder, op het moment dat de melder vrij is gaat het relais weer terug, zoals jij het geprogrammeerd hebt wacht koploper tot het blok is vrijgegeven, dus het vinkje bij de logische actie weghalen zou al genoeg kunnen zijn, en de installatie werkt dan alleen nog op bezetmelder 99.

met vriendelijke groet,

Walter
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 01-03-2011: problemen schakeldecoder)
Hoi Walter,

zojuist getest en dit was de gouden tip! Probleem 3 is daarmee opgelost :) Nu probleem 1 en 2 nog....

Groetjes en bedankt, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 01-03-2011: problemen schakeldecoder)
waanzinnig wat een baan, wat een mogelijkheden. maar dan nu reden dat ik mij toch ook maar eens aan gemeld heb, de stof/was straat, het is maar een idee. Stof afzetting krijg je in ruststand, is er niet een mogelijkheid om actief te gaan filteren? B.V. door onderin de hoeken (afrondingen) van je ruimte ventilators te plaatsen, die de holle ruimten gaan vullen met overdruk en dan gecontroleerd in de tussen lagen m.b.v. een filter of via het plafond terug laten stromen.
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 01-03-2011: problemen schakeldecoder)
Hoi Jaap,

volgens mij heeft in mijn situatie jouw voorstel alleen maar een negatief effect. Wil je dit echt goed doen dan moet je dit in combinatie doen met een sluisfunctie voor binnenkomst in de ruimte, speciale stofvrije kleding, overtrekschoentjes, haarnetjes en ga zo maar door. Dit maakt het uitvoeren van onze hobby er in ieder geval minder plezierig op en is misschien wat overdreven :D
Daarnaast ontstaat er bij iedere handeling met hout stof. Dit zou je kunnen verminderen door alles te schilderen maar dan nog. Eigenlijk zou je een baan moeten kunnen bouwen met zachte kunstofplaten maar of dit betaalbaar is?

De schakelmodule van AlbertJan is in ieder geval niet geschikt voor mijn toepassing en ga er nu eentje van LDT bestellen, eens kijken wat die brengt.

Groetjes en bedankt voor je reactie, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 01-03-2011: problemen schakeldecoder)
zo extreem bedoel ik het niet, het idee is dat je een constante lucht circulatie creëerd, juist op de momenten dat er niemand in de ruimte aanwezig is. dus dat stof niet de gelegenheid krijgt zich af te zetten. Ik bedoel geen cleanroom omstandigheden. Vier computer ventilatoren in elke hoek(afronding) een, en in enkele plafond platen een spieker rooster met afzuigkap filter. (keep it simpel). Zoals Nieuwenhuis maar dan een voudig.

voor het regelmatig aanslaan van de compressor kun je een extra drukvat in je lucht schema opnemen B.V. een oude gasfles (wel spoelen voor gebruik het stinkt machtig). Je compressor staat in eerste instantie wel langer te pompen maar je hebt wel een grotere buffer.
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 01-03-2011: problemen schakeldecoder)
Of zelf een schakeldecoder maken met behulp van  een wisseldecoder en 2 Bi-stabiele relais.

Zie PB.(liggen er hier nog een hoop op voorraad)

Groeten Robin.
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 01-03-2011: problemen schakeldecoder)
Hoi John,

Kunnen die relais van je schakel decoder wel 24V aan?

Groetjes Jac.
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 01-03-2011: problemen schakeldecoder)
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 01-03-2011: problemen schakeldecoder)
Citaat van: Tilly op dinsdag 01 maart 2011, 14:13:08
2 daagjes met griep op bed gelegen dus helaas weinig gedaan.

Pas maar op voor COPD met al dat stof. Stoflongen moet je all helemaal niet willen.

Ik lees dit draadje nu net pas. Ik hoop dat je fans fluisterstil zijn. Ik heb maanden tussen stapels servers software zitten testen voor het cybercenter, en werd haast gek van het lawaai.

Aks ik zo die foto's bekijk van die stoffige wagons, dan is mijn eerste reactie: mooier kun je ze haast niet weatheren. Moet dat er echt af?


Re:Tilly?s modelbaanproject (update 01-03-2011: problemen schakeldecoder)
Citaat van: jaap op woensdag 02 maart 2011, 20:37:28

zo extreem bedoel ik het niet, het idee is dat je een constante lucht circulatie creëerd, juist op de momenten dat er niemand in de ruimte aanwezig is. dus dat stof niet de gelegenheid krijgt zich af te zetten. Ik bedoel geen cleanroom omstandigheden. Vier computer ventilatoren in elke hoek(afronding) een, en in enkele plafond platen een spieker rooster met afzuigkap filter. (keep it simpel). Zoals Nieuwenhuis maar dan een voudig.

voor het regelmatig aanslaan van de compressor kun je een extra drukvat in je lucht schema opnemen B.V. een oude gasfles (wel spoelen voor gebruik het stinkt machtig). Je compressor staat in eerste instantie wel langer te pompen maar je hebt wel een grotere buffer.


Jaap,

eerst dit maar eens over een lange periode proberen.

Citaat van: Hero op woensdag 02 maart 2011, 20:38:06
Of zelf een schakeldecoder maken met behulp van  een wisseldecoder en 2 Bi-stabiele relais.

Zie PB.(liggen er hier nog een hoop op voorraad)

Groeten Robin.

Robin,

nogmaals dank voor het aanbod maar ik heb al een LTD module besteld.

Citaat van: wacojaco op donderdag 03 maart 2011, 21:37:39

Kunnen die relais van je schakel decoder wel 24V aan?


Jac,

ik dacht het van wel maar ik kan het niet meer nakijken. De decoder is inmiddels op weg terug naar AlbertJan. Maar als ie 1A belast mag worden dan ga ik ervan uit dat er 24V op de contacten mag komen te staan :?

Jan,

ik stoor me toch wel aan het stof op al die mooie modellen :) Misschien kan de stofsluis uitkomst bieden, de tijd zal het leren.

Met die grotere tank is inderdaad ook een optie maar de bedoeling is dat deze stofsluis maar 1 dag per maand draait. De compressor blijft nu wel makkelijk mobiel, met een grotere tank wordt het allemaal wel weer lastiger :?

Ik ben momenteel trouwens bezig met het aansluiten van het kleine schaduwstation in gebied EF. Dit weekend zal er echter niet veel gebeuren, we gaan lekker met de kids Carnaval vieren en er is nog iets op komst...........

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 06-03-2011: Beveiliging uitgebreid)
Hallo allemaal,

gisteren is onze beveiliging uitgebreid. Onze hond Bo heeft een speelkameraadje gekregen genaamd Dean:



De treinenkamer is voor hem verboden gebied maar dat geldt straks ook voor anderen die daar niets te zoeken hebben :D :D :D

Hij is een Duitse Dog van 9 weken oud en weegt inmiddels al 15kg 8o 8o 8o

Het heeft dan niets met onze hobby maar toch :)

Groetjes en allemaal een gezellige Carnaval, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 06-03-2011: Beveiliging uitgebreid)
Lid sinds: 2009

2 van mijn treinen op een plastic glas brug

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 06-03-2011: Beveiliging uitgebreid)
Hoi,

Dat is een mooie hond! :D
En schattig zo :)
Veel plezier er mee!

Mvg
Falco
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 06-03-2011: Beveiliging uitgebreid)
Wauw John wat een mooie beveiliging en dan moeten wij het hier doen met een lang haar tekkel.
Veel plezier met jullie prachtige Bo. Wel uit kijken want als hij volwassen is komt hij boven de treintafel uit en dan kun je zomaar op eens een wagon missen.

Fred Vonk
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 06-03-2011: Beveiliging uitgebreid)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 06-03-2011: Beveiliging uitgebreid)
Hoi John,

Veel plezier met jullie nieuwe hond, ik hoop dat hij / zij het boevengilde buiten de deur weet te houden.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 06-03-2011: Beveiliging uitgebreid)
Mooi koppie! Heb je hem al omgebouwd of is ie nog analoog?

groet,
Jos
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 08-03-2011: LDT schakeldecoder ingebouwd)
Citaat van: F.P.Vonk op zondag 06 maart 2011, 17:42:35

Wauw John wat een mooie beveiliging en dan moeten wij het hier doen met een lang haar tekkel.
Veel plezier met jullie prachtige Bo. Wel uit kijken want als hij volwassen is komt hij boven de treintafel uit en dan kun je zomaar op eens een wagon missen.


Fred,

hij heet Dean, Bo is onze andere hond :)

Citaat van: degeluidsman op zondag 06 maart 2011, 21:01:45

Veel plezier met jullie nieuwe hond, ik hoop dat hij / zij het boevengilde buiten de deur weet te houden.


Peter,

dat hopen wij ook :)

Citaat van: Dibbes op zondag 06 maart 2011, 21:19:55

Mooi koppie! Heb je hem al omgebouwd of is ie nog analoog?


:-) :-) :-)

Vandaag kwam dan de Littfinsky schakeldecoder binnen en deze gelijk aangesloten en getest. Het werkt nu perfect, het relais schakeld zoals ik wil :)

Hier het aansluitschema:



En zo ziet de inbouw er dan in werkelijkheid uit:



Het is wel vreemd dat ik bij de ene uitgang de linkse aansluiting moet bezetten en bij de andere uitgang de rechtse :?

De laatste stap is nu nog het inbouwen van een stoffilter, zodra dit gereed is kunnen we verder met het volgende project :)

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 08-03-2011: LDT schakeldecoder ingebouwd)
Citaat van: Tilly op dinsdag 08 maart 2011, 19:50:53

Het is wel vreemd dat ik bij de ene uitgang de linkse aansluiting moet bezetten en bij de andere uitgang de rechtse :?


Het relais is bi-stabel, is dus niet vreemd. Één keer de uitgang extra activeren en het is opgelost. :)

Gr, Ben.
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 08-03-2011: LDT schakeldecoder ingebouwd)
Ben,

maar dan klopt het niet met de kleuring van de "handschakelaar" in Koploper :?

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 08-03-2011: LDT schakeldecoder ingebouwd)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 08-03-2011: LDT schakeldecoder ingebouwd)
Hallo John,

Fijn dat de schakeldecoder nu wel goed werkt  :) :)

Mag ik vragen wat deze gekost heeft, ik hoorde laatst iemand zeggen dat de K84 van Marklin ruim 100 euro kost  :-( :-( :-(

Veel plezier ermee.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 08-03-2011: LDT schakeldecoder ingebouwd)
Citaat van: Tilly op dinsdag 08 maart 2011, 20:22:40
Ben,

maar dan klopt het niet met de kleuring van de "handschakelaar" in Koploper :?


Jawel. Maar je moet de grijze draad natuurlijk wisselen.
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 08-03-2011: LDT schakeldecoder ingebouwd)
Hoi John,

Schakelen op deze decoders ook de relais even als de digitale spanning ingeschakeld wordt :?:

Gr.
René
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 08-03-2011: LDT schakeldecoder ingebouwd)
Peter,

deze decoder kost ?43,- excl verzendkosten en kan per relais met 4A belast worden :)

Ben,

ik zal morgen eens proberen of dit lukt.

René,

nee, het relais schakeld pas na een opdracht, precies zoals ik het hebben wil :)

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 08-03-2011: LDT schakeldecoder ingebouwd)
Hoi John,

Bedankt. :)

Gr.
René
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 09-03-2011: Filter stofsluis aangebracht)
Hallo allemaal,

vandaag een witgoedzaak binnengelopen en een filter gekocht voor een afzuigkap. Voor ?2.95 kun je geen breuk vallen :)

Vervolgens daaruit een stuk op maat geknipt:



Hier eerst nog een foto "van onderen":



Vervolgens het "gat" opgevuld met een stuk filter:



Als de ventilatoren draaien dan voel je het wel nog blazen maar toch te weinig. Een collega heeft nog 4 ventilators voor me die ook nog ingebouwd worden. Mocht dit nog niet voldoende zijn dan moeten we toch iets anders verzinnen. Toch maar een stofzuiger?

Citaat van: Tilly op dinsdag 01 maart 2011, 19:24:05

zojuist getest en dit was de gouden tip! Probleem 3 is daarmee opgelost :) Nu probleem 1 en 2 nog....


Walter,

het probleem met het verlaat vrijgeven van de terugmelder en daardoor te lang blijven blazen is helaas niet opgelost :? Hoogstwaarschijnlijk heb ik dit met het gebruik van de AJ schakeldecoder verkeerd ingeschat. Heb je nog een ander idee?

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 09-03-2011: Filter stofsluis aangebracht)
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 09-03-2011: Filter stofsluis aangebracht)
Hoi John, het testdraaien kan, nu het filter er is echt beginnen, ben benieuwd, vr gr Arie

nb Als je dikker filtermateriaal nodig hebt, zeg het even, wij hebben materialen uit de spuitcabine's.
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 09-03-2011: Filter stofsluis aangebracht)
Citaat van: Tilly op woensdag 09 maart 2011, 19:45:51

Walter,

het probleem met het verlaat vrijgeven van de terugmelder en daardoor te lang blijven blazen is helaas niet opgelost :? Hoogstwaarschijnlijk heb ik dit met het gebruik van de AJ schakeldecoder verkeerd ingeschat. Heb je nog een ander idee?

Groetjes, John

Ik heet geen Walter maar bij Koploper kun je ook werken met virtuele (neppe) melders. Deze kan worden getriggerd na x centimeter rijden in het blok. Zie de helpfile in Koploper, even zoeken in de index. Speel daar eens mee.

Gr, Ben.
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 09-03-2011: Filter stofsluis aangebracht)
Hoi John,

Is een motor van een afzuigkap of badkamer ventilator niet wat? vaak kun je die dingen regelen in snelheid, dus lawaai. Wellicht zijn ze er ook in 12/24 volt. Tbv carvans/boten ofzo. Verder gedacht, wellicht zijn er filters die alleen voor stof hun werk doen. De afzuigkapfilters zijn gemaakt voor vet en geurtjes e.d. Misschien overdone, het gaat immers om relatief weinig stof.

Gr. René
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 09-03-2011: Filter stofsluis aangebracht)
dag john,

mooi projekt zeg!

zijn filters van een aqarium niet beter?
volgens mij is daar de structuur wat "opener" en zal je instalatie waarschijnlijk beter lucht zuigen/ blazen.
die filters zijn ook ontworpen om " fijn" vuil tegen te houden. ( kweet er alles van, moet ze iedere 2 weken verschonen :D)

mvg stephan
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 09-03-2011: Filter stofsluis aangebracht)
Als stof filter voor ventilatoren wordt ook vaak luidspreker schuim gebruikt.(of andersom)
Is meer open dan dicht.

Gr Robin
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 09-03-2011: Filter stofsluis aangebracht)
Jongens,

allemaal weer bedankt voor het meedenken :) Ik ga nu eerst eens de zaak eens over een langere periode goed uittesten en kijken of het iets brengt.

Citaat van: Spoorman op woensdag 09 maart 2011, 21:22:59
Citaat van: Tilly op woensdag 09 maart 2011, 19:45:51

Walter,

het probleem met het verlaat vrijgeven van de terugmelder en daardoor te lang blijven blazen is helaas niet opgelost :? Hoogstwaarschijnlijk heb ik dit met het gebruik van de AJ schakeldecoder verkeerd ingeschat. Heb je nog een ander idee?


Ik heet geen Walter maar bij Koploper kun je ook werken met virtuele (neppe) melders. Deze kan worden getriggerd na x centimeter rijden in het blok. Zie de helpfile in Koploper, even zoeken in de index. Speel daar eens mee.


Ben,

alleen met een tijdfunctie kom je er niet omdat de treinen verschillende lengtes hebben. Misschien een combinatie tussen treinlengte en tijd?

Dan wil ik nog even terugkomen op de spookmeldingen die ik in het verleden had bij voornamelijk module 5 en 6 van de linker(eerste) streng. Toen alle boosters aangesloten zijn mbv weerstanden (zie post# 2868) zijn 80% van deze problemen verdwenen. Heel af en toe kreeg ik bij dezelfde modules toch nog een spookmelding en met name op momenten dat de treinen stilstonden :? Nu heb ik afgelopen weekend nog enkele modules voorzien van de "diodetruck" en kwam er toen achter dat er iets niet goed zat. Wat was het geval: bij de bouw van het onderste schaduwstation zijn aan de kopzijden van de onderliggende kasten verdeelplaten gemaakt(baanspanning en massa) voor de voeding van wisselmodules. Onder het schaduwstation zijn deze dmv een ringleiding met elkaar verbonden. In een latere bouwfase zijn toen aan de voorzijde de terugmeldmodules geplaatst. De LDT modules met optocouplers hebben ook een voeding nodig en deze is ook afgetakt van deze verdeelplaten. Op zich geen probleem maar uiteindelijk heb ik deze voeding aangeloten op zowel de verdeelplaat aan de linkerzijde als op die van de rechterzijde van het schaduwstation. Ik heb hier dus een echte "ring" gecreëerd die hoogstwaarschijnlijk voor storingen gezorgt heeft. Deze ring is nu onderbroken en sindsdien geen enkele maar dan ook geen enkele spookmelding meer :)
Ik hoop dat het een beetje duidelijk is maar de boodschap is: maak van een ringleiding geen "ring" want dit kan tot vreemde storingen lijden. Het blijft toch een vreemd fenomeen electriciteit :?

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 09-03-2011: Filter stofsluis aangebracht)
Citaat van: Tilly op donderdag 10 maart 2011, 00:02:46
Jongens,

allemaal weer bedankt voor het meedenken :) Ik ga nu eerst eens de zaak eens over een langere periode goed uittesten en kijken of het iets brengt.

Citaat van: Spoorman op woensdag 09 maart 2011, 21:22:59
Citaat van: Tilly op woensdag 09 maart 2011, 19:45:51

Walter,

het probleem met het verlaat vrijgeven van de terugmelder en daardoor te lang blijven blazen is helaas niet opgelost :? Hoogstwaarschijnlijk heb ik dit met het gebruik van de AJ schakeldecoder verkeerd ingeschat. Heb je nog een ander idee?


Ik heet geen Walter maar bij Koploper kun je ook werken met virtuele (neppe) melders. Deze kan worden getriggerd na x centimeter rijden in het blok. Zie de helpfile in Koploper, even zoeken in de index. Speel daar eens mee.


Ben,

alleen met een tijdfunctie kom je er niet omdat de treinen verschillende lengtes hebben. Misschien een combinatie tussen treinlengte en tijd?


Tijd is alleen voor rijden op decoderstappen. Jij rijdt geijkt en dan is het cm.

Gr, Ben.
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 09-03-2011: Filter stofsluis aangebracht)
misschien met een lasser meldertje  die bij voorbeeld op tuinpoorten zittendan kun je eigenlijk alles vergeten wat je hier aan het proberen  bent  gewoon als het licht geblokeerd wor door de trein  gaat het geheel aan het werk  !  trein weg licht vrij alles uit met eventueel  vertraging  wegens afzuiging
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 09-03-2011: Filter stofsluis aangebracht)
john, hier zou je nu een assenteller toe kunnen passen
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 06-03-2011: Beveiliging uitgebreid)
Citaat van: Tilly op zondag 06 maart 2011, 14:07:40
Hallo allemaal,

gisteren is onze beveiliging uitgebreid. Onze hond Bo heeft een speelkameraadje gekregen genaamd Dean:



De treinenkamer is voor hem verboden gebied maar dat geldt straks ook voor anderen die daar niets te zoeken hebben :D :D :D

Hij is een Duitse Dog van 9 weken oud en weegt inmiddels al 15kg 8o 8o 8o

Het heeft dan niets met onze hobby maar toch :)

Groetjes en allemaal een gezellige Carnaval, John


het is een scheet  wij  hebben ook en duitse dog samen met drie golden retrievers  namelijk TRUUS  ook een grijs tijger  en nou bijna 11 jaar oud