interessant item wat je aanhaalt. Hoe zou ik dit dan het makkelijks kunnen testen?
het testen gaat eenvoudig. je neemt weerstanden van 470, 1000, 4700, 10k, 47k en 100k.
die druk je op de rails. bij welke weerstand vindt detectie plaats en bij welke niet?
het is namelijk zo dat als de detectors al aanspreken bij 10 kohm, dan zijn ze heel gevoelig. een wagon is 0 ohm, dus gaat het allemaal beter werken als er alleen detectie onder de bijv. 47 ohm plaatsvindt. dit kun je vast dmv een kleine modificatie op de detectieprinten aanpassen.
Hoi Hessel,
bedankt voor deze info. Als ik de volgende keer in een electronica zaak kom zal ik eens enkele weerstanden meepakken en dit testen.
Vandaag heb ik me bezig gehouden met onderhoud en mijn 4 E91'ers onderhanden genomen. Heb maar gelijk een line-up fotootje gemaakt:

Wat zijn het toch fantastische loks

Van links naar rechts:
De lichtgrijze heeft artikelnr 3628 en was in het verleden al voorzien van een hoogvermogensmotor en Lopi mfx(61600). Vandaag het motorhuis en schild voorzien van rollagertjes.
De donkergrijze, art 37196, is al mfx en heeft nu ook lagertjes gekregen.
De bruine heeft artikelnr 37292 en is vandaag ook verwendt met een Lopi mfx en kogellagers. De orginele decoder gaf regelmatig het probleem dat de lok de andere kant op reed

De groene helemaal rechts is(was) een deltalok met artikelnr 33291. Hier is vandaag een hoogvermogensmotor, lagertjes en ook een Lopi mfx ingekomen.
Alle 4 dus klaar om meters te gaan maken

Zag tijdens het ombouwen dat loks die al langer meedraaien toch wel langzaam aan het vervuilen zijn. Ik raak er steeds meer van overtuigd dat een goede schoonmaaktrein een must is. Misschien moet ik hier nu de hoogste prioriteit aan gaan geven

Vanmiddag kwam ook nog een pakketje binnen met daarin 2 kolenwagens van de KBayStsB. De set heeft artiklenr 46902:

Het zijn echt prachtige kolenwagens en ik ben dan ook een lange sleep van zo'n 20 wagens bij elkaar aan het sparen. Arjan heeft mij vandaag een aanpassing aan Koploper gestuurd om 2 lange zware goederentreinen om en om via 3 blokken(1 per schaduwstation) rond te laten rijden. Vandaag of morgenvroeg ga ik de software aanpassen en testen.
Dit was het dan weer voor nu.
Groetjes en allemaal nog een fijn weekend, John