Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Märklinbaan van Henk163

Gestart door Henk163 woensdag 03 augustus 2011, 20:38:42

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Märklinbaan van Henk163
Klik maar op de foto voor een schermvullende weergave  :)



Re: Märklinbaan van Henk163
Dag Erik,

De lijm die ik bedoel is het potje zoals in de afbeelding. Smeer het alleen op de onderkant, het blijft namelijk aan alles plakken...Ik merk dat je het bijvoorbeeld ook niet zo makkelijk van de weg poetst bij het verkeerd plakken. Enfin, het werkt wel  :P

Re: Märklinbaan van Henk163
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Märklinbaan van Henk163
Wat een prachtige sfeervolle foto's Henk. :thumbup: :thumbup:
Re: Märklinbaan van Henk163
Hallo Henk,
Dat zijn weer mooie foto's van de baan. :thumbup: :thumbup:

Groeten,

Remco
Re: Märklinbaan van Henk163
Henk
Heb genoten van je foto-update. :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Märklinbaan van Henk163
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Märklinbaan van Henk163
Hallo Henk,
Ik heb al best vaak in uw draadje gekeken en vind dat u het allemaal erg leuk doet en mooi maakt. Dat blokje van de seintjes heeft u mooi weg gewerkt. De achtergrond vind ik precies passen. De foto die u vandaag gepost heeft van de modelbaan, vind ik net echt lijken. Het materieel vind ik ook prachtig en ben benieuwd naar het 2e deel met draaischijf.
Re: Märklinbaan van Henk163
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Märklinbaan van Henk163

Hele fraaie en levensechte scenes, Henk  :thumbup:

En je baan wordt steeds mooier  :P
Veel plezier met verder knutselen !

Grtz Tony
Re: Märklinbaan van Henk163
Hallo Henk,

prachtige sfeerfoto's ! Erg mooi geworden  :thumbup: :thumbup:

groeten,
Roel
Re: Märklinbaan van Henk163
Dank voor jullie complimenten  :)

Vriendelijke groet,
Henk163
Re: Märklinbaan van Henk163
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Märklinbaan van Henk163
Hallo Henk,

Prachtige foto,s  :thumbup: :thumbup: ik heb ervan genoten.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Märklinbaan van Henk163
Rond Kerst heeft RoelMarklin (forumlid) voor mij een prachtig schaduwstation in Wintrack getekend. Inmiddels heb ik alle rails en relais gekocht en, dankzij een bericht (ergens op dit forum) over het probleemloos werken van schakelrails, heb ik besloten mijn schakelrails naar Duitsland op te sturen.

Vandaag ontving ik een keurig verzorgd pakketje met mijn 9 schakelrails terug. Ze zijn voorzien van een hulpveer. Dit zorgt ervoor dat het palletje nooit meer blijft hangen. De schakelrails zijn ook getest en ik ben dik tevreden. In ieder geval geen doorgebrande relais. Ik heb mijn schakelrelais per post verzonden en voor 9 rails 33 euro (incl. verzendkosten) bijgesloten.

Het adres van deze man:
Reinhard Boß
An Hollings Busch 16
48496 Hopsten
Deutschland

Inmiddels heb ik alles verzameld: schakelrelais 5552 van Viessmann,  M-rails, 9 schakelrails en de schema's dankzij Roel.
Ik plaats ook even foto's voor het geval een forumlid ook zijn schakelrails wil laten 'behandelen'.









Het schakelschema uploaden lukt als pdf nog niet...volgt :)

Re: Märklinbaan van Henk163
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Märklinbaan van Henk163
Dag Henk,

Het uploaden van PDF's is niet toegestaan.

Het PDF-bestand even openen en opslaan als een jpg bestand.
Dit kun je wel uploaden.



Re: Märklinbaan van Henk163
In de zomervakantie ga ik het plan uitwerken:





Het schakelschema met dank aan RoelMarklin

Re: Märklinbaan van Henk163
 :thumbup:

groeten,
Roel
Re: Märklinbaan van Henk163
Na een jaar met verdrietige gebeurtenissen binnen de familie, heb ik de draad weer opgepakt. Hout gehaald en de rails voor de klimspiraal uitgelegd. Ik dacht dat ik alle rails had, toch nog wat bochten tekort. Een reden temeer om de volgende beurs te bezoeken :) Vervolgens een muurtje met wat groen en wat dennen geplaatst achter een seinhuisje.



Tussen het schaduwstation en bovenplaat met BW gaat er een verbinding met de hoofdbaan ontstaan.




Re: Märklinbaan van Henk163
Dag Henk,

Fijn dat je weer de draad gaat oppakken. Moeilijke omstandigheden, zeker in de familie vergen hun tijd. Op het moment dat je weer wat energie krijgt, is het goed weer wat afleiding in de hobby te zoeken. Het begin is er. Die ontbrekende rails komen er ook nog wel. En dan houd ik mijn vingers crossed en hoop dat het allemaal past en dat de schakelingen allemaal werken.

Uiteraard blijf ik je volgen!

Succes en groeten,
Roel
Re: Märklinbaan van Henk163
Roel, dank je wel! Tot nu toe past het allemaal precies :) Mochten de schakelingen niet werken, zoeken we gewoon naar een oplossing.

Groet,
Henk
Re: Märklinbaan van Henk163
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Märklinbaan van Henk163

Hoi Henk,

Mooi dat je de draad letterlijk en figuurlijk weer oppakt  :thumbup:
Succes en veel plezier met bouwen  ;)

Grtz Tony
Re: Märklinbaan van Henk163
Zie dit topic nu pas. Complimenten voor deze baan. Erg mooi en knap gemaakt!
Gr. Nic
Re: Märklinbaan van Henk163
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Märklinbaan van Henk163
Mooie baan Henk, alles met elkaar een mooi evenwichtig geheel, ziet er allemaal keurig en verzorgd uit :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Märklinbaan van Henk163
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

online
Re: Märklinbaan van Henk163
 :) De foto met het seinhuis is er zo één waar ik meteen bij bedenk "zo hoort het". B)
Het is gewoon helemaal compleet en die achtergrond maakt het hele plaatje kloppend. :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Dirk-Jan
Re: Märklinbaan van Henk163
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Märklinbaan van Henk163
Leuk dat je weer begonnen bent Henk. :thumbup:
Net als Dirk-Jan vindt ik het een mooie complete foto waar alles goed tot zijn recht komt. :) :)
Re: Märklinbaan van Henk163
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: Märklinbaan van Henk163
Wat heb je dat mooi gemaakt. Dat is genieten van de fotoos!
Re: Märklinbaan van Henk163
Dank voor jullie complimenten.  :)

Vriendelijke groet,
Henk163
Re: Märklinbaan van Henk163
Zeker mooi M-Track baantje. Mooi geweatherde loopbrug, en ook het spoor gaat mooi over in het landschap.

MvG,

Timaximus
Re: Märklinbaan van Henk163
mooi dat schema van het schaduwstation!
Mijn baan met M-raiks krijgt een beetje dezelfde ideeen en ben dus benieuwd hoe jij het met je seinen en schakelrails doet in het bestaande gedeelte. Heb je daar ook schema van? Ik zou eea in blokken in willen delen enz., maar ben op electrisch gebied niet zo onderlegd, dus heb ik eigenlijk hulp nodig hoe eea werkt.
Re: Märklinbaan van Henk163
@ 'Hugobaas',

De bestaande baan staat in mijn draadje nog gewoon getekend (uit 2005). Geen Wintrack, gewoon bedacht. De tekening zie je nog op pagina 1 van dit topic.  Mijn baan bestaat simpelweg uit drie banen, elk voorzien van een eigen stroomkring en een trafo. Er ligt een ringleiding.

De seinen stuur ik nog met de hand aan (het blauwe schakelkastje) en ik heb wel enkele seinen aan de wissels gekoppeld. Ik vind het ook leuk om zelf te bepalen wanneer een trein vertrekt of stopt. In de tijd van opbouw vond ik de schakelrails niet betrouwbaar en heb die toen niet ingebouwd (achteraf toch wel jammer) . Nu heb ik wel schakelrails in Duitsland laten voorzien van een extra veer en deze werken echt zonder haperen. Die ga ik binnenkort wel gebruiken in het schaduwstation.

Op elektrisch gebied lukt het mij draadjes aan te sluiten :D Ingewikkelde schakelschema's kan ik niet zomaar zelf maken. Daarom ben ik ook zo blij met dit Forum! RoelMarklin (zie hierboven) heeft bijvoorbeeld het schakelschema aan de hand van mijn tekeningen gemaakt. Het is zo overzichtelijk gemaakt dat dit mij wel gaat lukken.

Het schaduwstation moet natuurlijk wel automatisch gaan werken.

Vriendelijke groet,
Henk163

Re: Märklinbaan van Henk163
Henk,

Ben benieuwd wat dat gaat worden, je draadje eens rustig bekijken morgen.  ;)
Re: Märklinbaan van Henk163
Op dit moment ben ik bezig met de klimspiraal. Ik heb alleen diesel- en stoomlocomotieven.

Welke minimale hoogte kan ik het best gebruiken voor mijn spiraal? 8 cm of 8,5 cm. Bij een tussenafstand van 8,5 blijf ik op een stijgingspercentage van 3 % en bij 8 cm rond de 2 % (ik heb zo'n wagonnetje met waterpas :)). Mijn M-rals liggen op 2 mm ondervloer en dit ligt allemaal op 9 mm multiplex. Ik heb gemeten van bovenkant ondervloer tot onderkant hout van spiraal.

Ook moet ik lichtseinen (3x) plaatsen. Deze zijn 9 cm hoog en kan ik deels laten verzinken in het multiplex.

Ben benieuwd naar jullie reactie.

Vriendelijke groet,
Henk163

Re: Märklinbaan van Henk163
Bij mij ook allen stoom en diesel.
Tussenafstand in spiraal is 8cm daling/stijging in binnencirkel
Maar na elke kwart bocht ligt er een hele rechte !
Weet je zeker dat je berekening klopt ?
Verder is me niet helemaal duidelijk waarom je seinen in je spiraal wilt toepassen.
Voor een stroomloos baanstuk volstaat een relais; het sein zie m.i. toch niet

Cees
Re: Märklinbaan van Henk163
Hoi Cees,

Met de schuifmaat gemeten is het inderdaad nu 8,5 cm. Buitencirkel 2% en binnencirkel 3 %. Ik heb er geen rechte rail tussen.
Die seinen...tja, die had ik gekocht op een beurs. In de tekening van Roel (iets hoger in mijn draadje) dacht ik dat ik die moest plaatsen. Ik kan natuurlijk ook het sein losschroeven en alleen het relais gebruiken (misschien bedoelde hij dat ook wel :?)

Groet,
Henk163
Re: Märklinbaan van Henk163
Hallo Henk,

8 cm is prima, hoor. Dat houd ik ook als minimum aan. 8,5 is beter. 3% stijging is geen probleem. Ik heb zelfs een stuk op 4%. Als je toevallig een extra trafo hebt, dan kun je die wat hoger instellen.

Sorry van het misverstand over de seinen. Ik heb in de schema's gewerkt met Viessmann relais. Dan heb je in principe geen seinen nodig. Die kun je natuurlijk wel in het zichtbare gedeelte plaatsen.

Heb je inmiddels voldoende rails en wissels?

Groeten,
Roel
Re: Märklinbaan van Henk163
Hallo Roel,

Ik heb inderdaad nog een extra trafo en dan probeer ik 8 cm aan te houden. Dit zorgt er volgens mij ook voor dat het stijgende spoor naar de hoofdbaan later tevoorschijn komt. Zo houd ik straks meer ruimte over voor het Bahnbetrieb op de bovenste plaat.

De Viessmann relais heb ik ook aangeschaft en dacht dat die seinen daar ook nog bij moesten. Goed, die zijn nooit weg en komen wel weer van pas  :). De rails heb ik nu allemaal binnen en het past allemaal precies volgens het door jou getekende schema. De hoogteberekening klopt bij de eerste cirkel wel (dalend spoor). Bij de stijgende spiraal zat ik te knoeien met de doorgang tussen cirkel 1 en cirkel 2. Enfin, nu na heel wat gedraai aan al die moeren, begint het wat te worden.

Morgen plaats ik wel een foto van de vorderingen.
Hieronder het schema dat ik nu gebruik (klik op de foto en je kunt de bril laten liggen).



Vriendelijke groet,

Henk163

Re: Märklinbaan van Henk163
Beste forumleden, wat een probleem ondervind ik met het afstellen van de klimspiraal! :(
Ergens doe ik iets fout, maar ben er na twee weken nog steeds niet achter wat...De maatvoering op bovenstaande tekening uit Wintrack zou moeten kloppen, maar dit komt niet uit. Ik ben bang dat Cees, zie een paar berichten hierboven, gelijk gaat krijgen.

Mijn klimspiralen zijn als een 8 met elkaar verbonden. De stijging heb ik zo gemeten dat er precies om de meter een stijging van 3 cm is. Dit is dan max. 3%. De tussenafstand is overal 8,5 cm en ik houd dus, inclusief M-rails 7,5 cm over tussen de sporen.

Het probleem: de spiraal stijgt in de eerste oploop op de buitenste ring 2,5% en de binnenring 3%. Maar.....in de overgang naar de tweede omloop krijg ik per spiraal dan 4% en 5%. Dit gaat mijn P8 locomotief niet redden (las ik bij andere forumleden). Waar ik ook iets probeer, de ene kant iets hoger of lager, ik krijg niet over de gehele cirkel precies die gelijkwaardige stijging van 3% max. Ligt dit nu aan de vaste tussenafstand van 8,5 cm?

Vriendelijke groet,
Henk163

Per draadeinde heb ik nu al heel wat keren de schroeven los en weer vast gezet...Ik weet het even niet en hoop op een verlossend antwoord van het forum  :)

Re: Märklinbaan van Henk163














...even een paar foto's van het voorlopig resultaat. Bij de foto's van het wagonnetje kun je erop klikken om het te vergroten.
Re: Märklinbaan van Henk163
Hoi Henk163


Ziet er goed uit je spiraal  :)  :thumbup: :thumbup: mooi gemaakt .


Groeten

Peter
Re: Märklinbaan van Henk163
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Märklinbaan van Henk163
Dag Henk163,

In mijn KLIK: treinbaan Trainhenk heb ik hetzelfde probleem/discussie.

Er zijn een aantal redenen voor:
Als ik in SCARM een cirkel M-rail 5100 teken heeft deze een lengte van 2262 mm en hoogte van 67 mm bij een stijging van 3%. 
Als ik in SCARM een cirkel M-rail 5200 teken heeft deze een lengte van 2748 mm en een hoogte van 82 mm bij een stijging van 3%.
Wil je beiden op dezelfde hoogte krijgen dan stijgt de binnencirkel meer dan de buitencirkel.
Uitgaande van de door jou gewenste hoogte blijft de buitencirkel 3% en de binnencirkel stijgt naar 3,6%.
Met een 'gesloten' acht zou je volgens mij op 3,3% uitgekomen omdat je dan een buiten- en binnencirkel combineert. Heb ik niet getest.

Ik heb besloten om dit probleem achter mij te laten en mijn cirkels zo hoog te laten stijgen dat mijn treinen er net onder door kunnen.
Dus een cirkel stijgt bij mij 8 cm. Daardoor blijft de binnen- en buitenbocht op dezelfde hoogte.
In de Marklin catalogus gaan ze ook uit van een stijging van 5% (hoofdstuk bruggen).
Wil je de 3% blijven handhaven dan zul je halverwege de cirkel rechte rails moeten gaan plaatsen om lengte te creeeren.
Er zin er meer die dit doen maar de vraag is of je daar in huis en je baanontwerp de ruimte voor hebt.
Verder zul je de cirkels moeten splitsen in een cirkel voor je 5100 en een cirkel voor je 5200 en deze afzonderlijk moeten laten stijgen en/of dalen.
Immers ze hebben verschillende lengtes. 

Als je een stuk hebt liggen zou ik eerst alleen met een lok er over heen rijden en kijken hoe dit gaat en vervolgens met een sleep er achter.
Zo ontdek je waar de beperkingen liggen.

Henk
Re: Märklinbaan van Henk163
Dag Henk,

Dank je wel voor de uitvoerige reactie. Fijn dat je het in SCARM hebt willen uitzoeken :)
Het is een helder verhaal en ik zie dus nu waar ik kennelijk toch iets fout heb gedaan.

Een rechte rail tussen de bochten gaat helaas niet lukken. Ik heb daar de ruimte niet meer voor en ben gebonden aan een max. lengte van 195 cm
De grijze pijpjes (elektriciteitsbuis) ga ik er tussenuit halen en eens kijken of ik in plaats van een tussenruimte van 85 mm het kan terugbrengen tot 67 mm voor de 5100 cirkel. Met een isolatie van 2 mm en een rail van 10 mm houd ik dan nog 55 mm over. Volgens mij kan een locomotief er dan nog net onder. Doe ik dit ook voor de 5200, houd ik 70 mm over.

Voordat ik de zaag in de de gemaakte cirkels zet, kijk ik of ik met behulp van de draadeinden het zo kan verkanten (naar binnen toe) dat ik die 15 mm kan overbruggen.



Vriendelijke groet,
Henk (Henk163)
Re: Märklinbaan van Henk163
Hoi Henk,

Wat vervelend, ik heb er zo ook niet direct een oplossing voor. Kennelijk wordt het niet goed berekend in WinTrack. jij rijdt ook analoog, toch? Die analoge locs kunnen een grotere helling aan dan 3%. Oude Märklin ontwerpen in hun banenboeken gaven ook vaak 4-5% aan.

als de treinen er maar onder kunnen rijden en je er eventueel ( van boven?) bij kunt in geval van een ontsporing, red je het wel.

Succes!
Groeten,
Roel
Re: Märklinbaan van Henk163
Ha Roel,

Ik rijd analoog, maar heb ook digitale locomotieven. Op het forum lees ik dat een digitale P8 stoomloc het boven de drie procent niet gaat redden. Dus het wordt nog even puzzelen. I
Inderdaad, ik ga kijken of de doorrijhoogte nog wel kan...Later kan ik er van bovenaf niet bij (er ligt dan een plaat met de BW bovenop. Van onderaf kan wel. De hoogte vanaf de vloer tot het schaduwstation is 60 cm en ik kan in de twee open cirkels vanaf de zijkanten de wagons bij een ontsporing erop zetten. De onderste tafel wil ik zo maken dat het een open structuur is.

Waar ik tegenop zie, is dat ik wat er nu ligt, misschien moet doorzagen zodat er een cirkel voor de 5100 rail en een losse cirkel voor de 5200 rail ontstaat. Ik ga dan, zoals ik het nu bekijk, wel zitten knoeien met die draadeinden.

Groeten,
Henk
Re: Märklinbaan van Henk163
Citaat van: Henk163 op dinsdag 29 maart 2016, 10:43:30
Op het forum lees ik dat een digitale P8 stoomloc het boven de drie procent niet gaat redden.
De geringe trekkracht van de nieuwere versies van de P8 ligt niet aan de motor
maar aan het feit dat de antislipbandjes zich op de vóórste drijfwielen, i.p.v. op de achterste bevinden.
Re: Märklinbaan van Henk163
Henk,

De grens van 3% is van belang voor het stijgende spoor; het dalende spoor verdraagt een hoger percentage.
Is het treinverkeer zodanig in te richten dat het spoor met 5100 bochten steeds voor het dalen gebruikt wordt en de 5200-cirkel door het stijgende verkeer ?
Zo ja dan is je probleem minder groot dan het nu lijkt.

Cees
Re: Märklinbaan van Henk163
Henk,

dit is een optie, die misschien wel mogelijk is ! Het betekent dan wel dat het schakelschema aangepast moet worden. Als je daar prijs op stelt wil ik die optie ook wel voor je uitwerken. Dan moet ik weer even in de tekeningen duiken. Dan hoef je niet te gaan zagen  :D.
ik hoor wel van je.

groeten,
Roel
Re: Märklinbaan van Henk163
Hallo Henk,
Dat ziet er al erg goed uit. :thumbup:
Ben benieuwd hoe het eind resultaat er uit ziet.

Groeten,

Remco
Re: Märklinbaan van Henk163
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Märklinbaan van Henk163

De geringe trekkracht van de nieuwere versies van de P8 ligt niet aan de motor
maar aan het feit dat de antislipbandjes zich op de vóórste drijfwielen, i.p.v. op de achterste bevinden.
[/quote]
Dag Wim,

Zit daar bij Marklin nog een bepaalde logica achter om dat zo te doen?

Trainhenk
Re: Märklinbaan van Henk163
Dat zou je aan Märklin moeten vragen. 't Heeft, denk ik, met de plaats van de motor te maken.
De weg van de minste weerstand (voor M*)... ;)
Re: Märklinbaan van Henk163
Citaat van: RoelMarklin op dinsdag 29 maart 2016, 16:30:45
Henk,

dit is een optie, die misschien wel mogelijk is ! Het betekent dan wel dat het schakelschema aangepast moet worden. Als je daar prijs op stelt wil ik die optie ook wel voor je uitwerken. Dan moet ik weer even in de tekeningen duiken. Dan hoef je niet te gaan zagen  :D.
ik hoor wel van je.

groeten,
Roel

Hoi Roel,

De optie van Cees is dus misschien een mogelijkheid? Ik hoop het. Wat fijn dat je het schakelschema zou willen aanpassen. Dit echt mijn houvast om het straks werkend te krijgen :thumbup: Kijk maar wanneer je eventueel tijd hebt.

In de tekening is het wel zo dat ik het stijgende spoor (zie K7) rechtdoor laat gaan naar het al bestaande stijgende spoor op de hoofdbaan. Zou ik dit niet doen, zoals nu in de tekening, dan komen de treinen wel op de hoofdbaan maar er niet meer vanaf. De trein verlaat straks wel via W2 de hoofdbaan richting schaduwstation.

Ik ben benieuwd of dit allemaal gaat lukken en wacht af.

Vriendelijke groet,

Henk

Re: Märklinbaan van Henk163
Hoi Henk,

Ik heb er nog even globaal naar gekeken. Het kan in principe! :thumbup: :thumbup:.
Ik moet alleen het schema in post 214 opnieuw ontwerpen en tekenen.

Begrijp ik goed dat de aansluiting op de bestaande baan schematisch loopt zoals in post 214 is weergegeven?

We zullen weer even via de e-mail contact hebben om een en ander uit te werken en de schema's uit te wisselen.

Wordt vervolgd!

Groeten,
Roel
Re: Märklinbaan van Henk163
Hoi Roel,

Kijk, dat is mooi nieuws. Ik hoop echt dat het gaat lukken, want ik ben na twee weken schroeven draaien even zonder idee hoe dit op te lossen :)

En inderdaad...de aansluiting van het het paarse baanvak in post 214 gaat naar de hoofdbaan. de aansluiting vindt niet plaats in de bocht, maar via een wissel op een recht stuk na de bocht (5200). Die bocht ligt namelijk verkant en dan kan met een wissel lastig. Zie ook mijn post 97 foto 3. Ook kan er nog gekozen worden om dit paarse baanvak pas aan te sluiten bovenaan de helling door daar gebruik te maken van een bochtwissel. Zie post 115 foto 1. Vraag blijft wat realistisch is: onderaan het baanvak, als de helling begint, de aansluiting uitvoeren of halverwege...

Het oranje baanvak gaat naar de hoofdbaan zoals in post 234.

Prima, om via e-mail weer het contact te vervolgen. Ben erg benieuwd en dank voor het meedenken en uitwerken. Leuk! :thumbup:

Groeten,
Henk
Re: Märklinbaan van Henk163
Met belangsteling je Topic gelezen . Wij (mijn zoon van 14 en ik) hebben er al veel uit kunnen halen / leren . Aangezien we van mij vroeger nog enorm veel M matriaal hebben en spoor N we beiden te prielig vonden om mee te werken zochten we goede info om met de M sporen aan de slag te gaan. Ik heb wel nog van iemand een Mobile station 60652 gekregen en zou dit willen gebruiken . Iemand ervaring hiermee ???