Dag Henk.
Ruim drie weken geleden een
proefstuk ballasten gedaan met zand en verdunde houtlijm.
Citaat van: Nieuwenhuis op vrijdag 24 augustus 2012, 16:47:27
Ik ben van plan om dit stuk enige tijd te laten zitten om het daarna
los te snijden om te zien hoe het e.e.a. 'van onderen' geworden is.
Citaat van: Henk163 op vrijdag 24 augustus 2012, 21:15:15
Dank voor je uitgebreide methode ... Ben wel benieuwd naar een foto hoe het er van onderen uitziet...
Ik heb vandaag het proefstuk 'gesloopt' en ben to de volgende bevindingen gekomen:
Citaat van: Nieuwenhuis op vrijdag 24 augustus 2012, 16:47:27
Ik heb aan één zijde van de rails het zand rechtstreeks op het MDF, de
acrylaatkit en de rails aangebracht. Aan de andere zijde heb ik eerst
schilderstape (crepetape) geplakt. Eens kijken of het verschil maakt.
Het crepe- of schilderstape blijkt essentieel te zijn om netjes te kunnen demonteren.
Aan de zijde zonder crepetape zit het rivierzand muurvast en zal slopen destructiever
moeten dan wenselijk is voor op een modelbaan. Echter de zijde met tape was zeer
eenvoudig te demonteren!

Ook het fixeren van de rails middels acrylaatkit heeft
deze test positief doorstaan: de kit blijft enigszins flexibel, hecht goed aan zowel het
MDF als de rails en laat zich ook netjes verwijderen van beide oppervlakken.
Foto 1: Resultaat na het insnijden met een hobbymes. Restanten al verwijderd.
Foto 2: De zijde met crepetape kon volledig verwijderd worden. Andere zijde niet.
Foto 3: De overgebleven restanten op het MDF, na het verwijderen van de rails.
Foto 4: De gebruikte M-rails. Alles is verwijderd, geen resten of beschadigingen.
Foto 5: De onderzijde van dezelfde M-rails: ook geen resten of beschadigingen.
Resumé: zowel crepetape als acrylaatkit zullen door mij worden toegepast op alle
zichtbare delen van de modelbaan, om de M-rails te fixeren c.q. te ballasten.

M.i. zal het crepetape de metalen bedding van de M-rails toch enigszins beschermen
tegen het vocht van de verdunde houtlijm, wat een bijkomend voordeel is.
Drie weken is uiteraard niet lang genoeg voor een test op roest, maar daar was deze
test dan ook niet op gebaseerd. N.B.: de roest op de railstaven was al aanwezig!

Groeten,
Erik.