Nieuws: Maak kans op de speciaal door Bart gespoten 12,5 3rail jubileum loc (1100 serie). Lees -klik hier- hoe je kans kan maken op deze unieke loc!
+  3railforum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Modelbaanbouw
| | |-+  Märklinbaan van Henk163
Pagina's: 1 ... 5 6 [7]   Omlaag

Auteur Topic: Märklinbaan van Henk163  (gelezen 62579 keer)

Henk163

• Zeer Toffe Gast
Re: Märklinbaan van Henk163
« Reactie #300 Gepost op: vrijdag 15 december 2017, 19:44:46 »

Het passen en uitmeten is begonnen. Het kan allemaal net...

Ben zo met het schaduwstation bezig, dat ik het omloopspoor op het Bahnbetriebswerk was vergeten :? Gebruik ik dit niet, dan komt een locomotief na een bezoek aan de draaischijf wel weer op de hoofdbaan, om vervolgens met de klok mee nooit meer in de spoorwerkplaats te kunnen aankomen! Eigenlijk is de aansluiting op het stijgend spoor vanuit het schaduwsation geen probleem, ware het niet dat de doorgang maar nèt op één plek kan en dan zonder ondersteuning van hout. Daar moet ik iets op gaan bedenken...

Tijdperk eind III en begin IV (t/m 1968), M-rails, analoog.

Vorderingen aan mijn baan zijn te zien in het topic:
Märklinbaan van Henk163 - klik

Henk163

• Zeer Toffe Gast
« Reactie #301 Gepost op: vrijdag 15 december 2017, 19:49:46 »

Het liefst werk ik het oude Märklinvoorbeeld uit 1983 uit.

Maar ik kan ook kiezen uit deze twee (mocht het niet lukken)

« Laatst bewerkt op: vrijdag 15 december 2017, 23:57:28 door Henk163 »

Henk163

• Zeer Toffe Gast
« Reactie #302 Gepost op: vrijdag 15 december 2017, 20:01:49 »

Afgelopen week een prachtige stoomloc gekocht...en helaas weer teruggebracht. We dachten dat deze digitale locomotief via de computer omgezet kon worden naar analoog, met het behoud van een aantal digitale functies (geluid, rookgenerator, licht in tender en cabine). Dit was bijna gelukt op het rijgeluid na. Toch bleek het niet mogelijk, keerde iedere keer terug in de digitale stand. Märklin vertelde, na telefonisch contact, dat het bij dit type niet mogelijk was. (Ik dacht dat dit net als bij mijn V221 - 29811, wel kon).

Vriendelijke groet,

Henk163

Hanzi

• Stamgast
  • BLIJ dat ik analoog RIJ
« Reactie #303 Gepost op: vrijdag 15 december 2017, 22:53:03 »

Jammer dat de loc net niet was wat je ervan verwachtte...
Kan je op de plaats waar er qua hoogte geen hout onder kan geen gebruik maken van Märklins metalen brugdelen?
Groetjes, Hans.

M-rails; analoge besturing; deels relais-geautomatiseerd; geen tijdperk als er maar M****** op staat.
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=54026.0

Henk163

• Zeer Toffe Gast
« Reactie #304 Gepost op: vrijdag 15 december 2017, 23:06:08 »

Jammer dat de loc net niet was wat je ervan verwachtte...
Kan je op de plaats waar er qua hoogte geen hout onder kan geen gebruik maken van Märklins metalen brugdelen?

Ha Hanzi,

Dank voor je tip :)

Ik heb maar een paar millimeter tussen de onderkant van de rails en de bovenkant van de P8 (de locomotief met de hoogste pijp in mijn verzameling locomotieven). Dus ik ben bang dat dat brugdeel aan de onderkant teveel ruimte inneemt. De stijging vanaf de wissel vanuit het schaduwstation bedraagt nu 2,5 %. Misschien dat ik dat stuk baan naar 3% ga laten stijgen en zo net iets meer ga overhouden...Of iets van een dun plastic plaatje maken. Ik ben er nog niet uit.

Hanzi

• Stamgast
« Reactie #305 Gepost op: zaterdag 16 december 2017, 08:10:07 »

De gebogen brugdelen steken meer uit naar beneden dan de normale railbedding van een M-rail; tenzij je de vakwerkspantjes aan de onderzijde (deels) weg zou knippen.
Van de rechte brugdelen heb je een versie met dichte zijkanten; bij die delen is de onderdoorrijhoogte maximaal (zelfs groter dan bij gebruik van een normale M-rail). Maar daar heb je niet zo veel aan want het tracé ligt in een bocht.
Je vindt vast een passende oplosding! Succes.
Groetjes, Hans.

M-rails; analoge besturing; deels relais-geautomatiseerd; geen tijdperk als er maar M****** op staat.

Hanzi

• Stamgast
« Reactie #306 Gepost op: zaterdag 16 december 2017, 08:14:24 »

@citaat ik vindt het Märklin voorbeeld uit 1983 er het boeiendst uitzien; maar dat kan ook liggen aan de tekenwijze die herinneringen aan vroeger oproept ;).
Groetjes, Hans.

RoelMarklin

• Stamgast
« Reactie #307 Gepost op: zaterdag 16 december 2017, 17:56:50 »

Dag Henk,

Leuk weer eens iets van je vorderingen te zien.
Mooie puzzel, die je nu weer voorlegt over de aansluiting van het depot.

Ik neem aan dat je het aansluitwissel van je oude baan naar depot/schaduwstation wilt laten liggen. Anders zou je een in- en uittakspoor kunnen maken.

Ik neem aan dat het wissel zoals je het nu neerlegt de enige plek is. Kun je na het wissel met een rechte rails (5106) en daarna een bocht uit de voeten? Dan zou je van die rechte rails een brug kunnen maken, bijvoorbeeld door die te vervangen door een brugdeel 7161, 7162 of zelfs 7163.
Of door een nieuwer brugdeel 7262 of 7263 of 7268 of door de gebogen 7267. Ik heb deze laatste oplossing ook toegepast op een kruising waar ik net de ruimte had.

Ik moet even zoeken, maar ik heb nog ergens een brugdeel 7162 liggen waar de opstaande vakwerken helaas van afgebroken zijn. Ook heb ik nog wel zo’n stalen boogbrug 7163 liggen. En misschien nog wat van de nieuwere brugdelen. Laat even weten of je daarmee geholpen bent, en ik ga voor je zoeken.

Overigens ben ik het met Hans eens over het mooiste ontwerp!

Groeten,
Roel
geniet met spoormate(n)
mijn baantopic vind je >>> hier
mijn baanontwerp vind je ook >>> in de wiki

Henk163

• Zeer Toffe Gast
« Reactie #308 Gepost op: zondag 17 december 2017, 19:09:28 »

@citaat

Hallo Roel,

Inderdaad een heel gepuzzel. Het aansluitwissel van de oude baan naar depot/schaduwstation wil ik laten liggen.

Ik heb en een Faller Grote bekolingsinstallatie 120148 (dit is een kraan met een voorraadbunker die twee rails nodig heeft). In de tekening van Märklin is er hier maar één rail ingetekend voor de kolenopslag (een andere kolenbunker van Faller). Dus het wordt met 1.95 meter lengte krap. Om het toch realistisch te houden, probeer ik wel de volgorde bij het inrijspoor vast te houden: inspectiekuil, kolenbunker, waterinname (slakken), zand. Tja, en het zou kunnen inhouden dat ik de locloods haaks op de draaischijf moet gaan zetten om een zo lang mogelijk spoor te krijgen. Je ziet aan de foto dat ik hier weer aan het puzzelen ben. Vanuit de hoofdbaan moet er een bocht richting spoorwerkplaats gemaakt worden. Die bocht snoept wat van de effectieve 1.95 m af. Ik ga ervoor om dit plan uit 1983 in te passen. Een in-en uittakspoor kan wel, maar ik wil niet teveel treinverkeer op de baan vanuit het schaduwstation naar de hoofdbaan. Bovendien, ik moet nog maar een paar draadjes aansluiten, en dan is het hele schaduwstation voorzien van stroom :) Te zijner tijd maar eens kijken hoe ik een rangeersein zo kan instellen dat als er vanuit het schaduwstation een trein komt, er niet tegelijkertijd een loc vanaf het uittakspoor op het stijgend spoor naar de hoofdbaan komt.

De plaats van het wissel is, zoals het in het traject vanuit het schaduwstation naar de hoofdbaan ligt, is inderdaad de enige plaats. Anders kunnen de treinen naar het schaduwstation er niet onderdoor. Ik kan daar wel een rechte rail plaatsen en het zou mooi zijn om daar een brugdeel (7162) voor te kunnen gebruiken. Volgens mij steekt dit aan de onderkant niet veel uit (paar mm). Bij de plastic versie is dit veel meer en dus teveel.

Ik heb interesse in het brugdeel 7162 waar de opstaande vakwerken afgebroken zijn. Dit maakt in mijn baan niet uit, het verdwijnt later toch achter een berggedeelte. Laat mij in een pb maar weten wat je ervoor wilt hebben.

Het geheel heb ik weer even opgeruimd. Immers, ik moet eerst het dalend spoor naar het schaduwstation vastschroeven. Dit is door het passen en meten nu uitgelijnd. Iets voor in de kerstvakantie.

Vriendelijke groeten,

Henk

Edit Frenkievee: citaat van gehele voorgaande bericht verwijderd
« Laatst bewerkt op: zondag 17 december 2017, 20:50:14 door frenkievee »

Henk163

• Zeer Toffe Gast
« Reactie #309 Gepost op: zondag 17 december 2017, 19:11:12 »

@citaat ik vindt het Märklin voorbeeld uit 1983 er het boeiendst uitzien; maar dat kan ook liggen aan de tekenwijze die herinneringen aan vroeger oproept ;).

Dag Hanzi,

Het gaat inderdaad (met misschien een kleine aanpassing het bw uit 1983 van Märklin worden.

Vriendelijke groet,

Henk163

RoelMarklin

• Stamgast
« Reactie #310 Gepost op: zondag 17 december 2017, 20:06:07 »

Hallo Henk,

Ik heb even op de treinkamer gekeken en in ieder geval onderstaande brug gevonden. Ik zal morgen nog even op de zolder kijken in de doos met andere rails. Als ik hem daar vind stuur ik hem wel op. Anders kun je ook onderstaande brug krijgen.

Kun je je adres doorgeven via een pb?

Groeten,
Roel
geniet met spoormate(n)

Henk163

• Zeer Toffe Gast
« Reactie #311 Gepost op: zondag 17 december 2017, 23:33:11 »

Ha Roel,

Geweldig! Heeft inderdaad een platte onderkant. Precies wat ik nodig heb.
Ik stuur je even een pb.

RoelMarklin

• Stamgast
« Reactie #312 Gepost op: maandag 18 december 2017, 12:59:48 »

Ha Henk,

De zoektocht heeft resultaat opgeleverd. De enveloppe is naar je onderweg. Zie pb.

Ik heb ook nog even een simpel aansluitschema gemaakt voor het wissel tussen schaduwstation en locdepot. Als je een relais 7045 hebt kun je die volgens onderstaand schema zo schakelen dat met de stand van het wissel ook het toeleidende spoor onder spanning staat. Simpel gezegd: wissel naar links (richting schaduwstation) dan kan er geen loc van het depot komen. En omgekeerd staat het wissel naar rechts (richting depot), dan kan er geen trein uit het schaduwstation komen.

Het relais 7045 is nog vrij algemeen te vinden. Heb er zelf pas nog twee gekocht. Kijk eens op Marktplaats of stel een vraag in de zoekertjes in dit forum. Op beurzen zijn ze ook wel te vinden. Je kunt het ook schakelen met de Viessmann relais 5552 of de nieuwere versies 7244 of 7245. Ik vind de 7045 erg betrouwbaar, net zoals de Viessmann 5552. Hij is bovendien goedkoop (€ 5-10).

succes!
Roel
geniet met spoormate(n)

Henk163

• Zeer Toffe Gast
« Reactie #313 Gepost op: maandag 18 december 2017, 16:17:20 »

Ha Roel,

Dank je wel!! Ga nu mijn pb lezen en ik kan zo verder. Ga op zoek naar een relais :)

Vriendelijke groet,
Henk

Henk163

• Zeer Toffe Gast
« Reactie #314 Gepost op: zaterdag 12 januari 2019, 00:40:28 »

Beste lezer,

Er zit alweer een jaar tussen mijn laatste bericht en dit bericht...Dit betekent niet dat ik de hobby vaarwel heb gezegd, integendeel!
Het afgelopen jaar kwam ik minder aan de hobby toe dan ik had gewild. Zoals ik al eerder schreef, was en is de zorg voor mijn ouders prioriteit.

Ik heb een gezellig bezoek gebracht aan forumlid RoelMarklin en samen hebben wij gekeken naar de toe te passen scenery bij zijn modelspoorbaan. Zelf heb ik van Roel heel veel hulp mogen ontvangen bij het uitwerken van het aansluitschema voor mijn analoge schaduwstation. Op twee vierkante meter ruim 12 meter spoor en hier kunnen nu zes treinstellen van max. 1.20m elkaar aflossen en de rit naar de hoofdbaan starten. Uitdaging is gelukt :thumbup:

Soms was ik dichtbij de oplossing, maar bleek er toch weer een draadje los te zitten. Of de sleper van een klein locje 3021 liet de schakelrail de ene keer wel en de andere keer niet omgaan. Ook bleek één van de drie seinen niet altijd betrouwbaar te schakelen. Zo was er ook nog mijn Lux-railreiniger die nèt niet onder bepaalde doorgangen kon rijden. Na schuur- en zaagwerk lukte dit gelukkig wel. Ook het blauwe schakelkastje van Märklin heb ik uiteindelijk door een Viessmann schakelblok vervangen. Tot slot bleek een Viessmann relais niet goed te schakelen en  moest ik keer op keer opnieuw beginnen met het controleren van de aansluitingen. Via de mail kwam Roel met suggesties en net voor de start van 2019 hebben we het schaduwstation werkend gekregen! :)

Inmiddels heb ik het tweede baanplan dus ook aangesloten op de hoofdbaan. Van Roel ontving ik een metalen brugdeel wat ervoor zorgde dat de hoogste locomotief (P38) er nu precies onderdoor kan en ik dus straks een aansluiting vanuit het Bahnbetrieb naar de hoofdbaan heb.
Nog even en de plaat voor het Bahnbetrieb kan bovenop het schaduwstation gemaakt worden.

Ik heb nu zin om te starten met het maken van de locloods, kolenbunker etc.
Binnenkort probeer ik een filmpje van het geheel in werking te maken.

Met vriendelijke groeten,
Henk163
« Laatst bewerkt op: zaterdag 12 januari 2019, 22:38:14 door Henk163 »

Degeluidsman

• 3rail Events team
  • A member of the Duurstede Group®
« Reactie #315 Gepost op: zaterdag 12 januari 2019, 06:03:14 »

Hoi Henk,

Er zit twee jaar tussen maar je hebt niet stilgezeten, mooi dat net voor het nieuwe jaar het schaduwstation werkte dat geeft de burger meer moed.

Fijn dat Roel je opweg geholpen heeft, zo Aken toe kan een andere / heldere kijk een super oplossing geven.

Veel plezier met het bouwen.

Mvg,

Peter Degeluidsman