Beste lezer,
Er zit alweer een jaar tussen mijn laatste bericht en dit bericht...Dit betekent niet dat ik de hobby vaarwel heb gezegd, integendeel!
Het afgelopen jaar kwam ik minder aan de hobby toe dan ik had gewild. Zoals ik al eerder schreef, was
en is de zorg voor mijn ouders prioriteit.
Ik heb een gezellig bezoek gebracht aan forumlid RoelMarklin en samen hebben wij gekeken naar de toe te passen scenery bij zijn modelspoorbaan. Zelf heb ik van Roel heel veel hulp mogen ontvangen bij het uitwerken van het aansluitschema voor mijn analoge schaduwstation. Op twee vierkante meter ruim 12 meter spoor en hier kunnen nu zes treinstellen van max. 1.20m elkaar aflossen en de rit naar de hoofdbaan starten. Uitdaging is gelukt

Soms was ik dichtbij de oplossing, maar bleek er toch weer een draadje los te zitten. Of de sleper van een klein locje 3021 liet de schakelrail de ene keer wel en de andere keer niet omgaan. Ook bleek één van de drie seinen niet altijd betrouwbaar te schakelen. Zo was er ook nog mijn Lux-railreiniger die nèt niet onder bepaalde doorgangen kon rijden. Na schuur- en zaagwerk lukte dit gelukkig wel. Ook het blauwe schakelkastje van Märklin heb ik uiteindelijk door een Viessmann schakelblok vervangen. Tot slot bleek een Viessmann relais niet goed te schakelen en moest ik keer op keer opnieuw beginnen met het controleren van de aansluitingen. Via de mail kwam Roel met suggesties en net voor de start van 2019 hebben we het schaduwstation werkend gekregen!
Inmiddels heb ik het tweede baanplan dus ook aangesloten op de hoofdbaan. Van Roel ontving ik een metalen brugdeel wat ervoor zorgde dat de hoogste locomotief (P38) er nu precies onderdoor kan en ik dus straks een aansluiting vanuit het Bahnbetrieb naar de hoofdbaan heb.
Nog even en de plaat voor het Bahnbetrieb kan bovenop het schaduwstation gemaakt worden.
Ik heb nu zin om te starten met het maken van de locloods, kolenbunker etc.
Binnenkort probeer ik een filmpje van het geheel in werking te maken.
Met vriendelijke groeten,
Henk163