Nieuws:

Stichting 3rail wordt mogelijk gemaakt door reclame en donaties. Doneer minimaal € 25 euro in onze Stichting 3rail Shop en krijg de 3railforum jaarkalender 2026 gratis!!

spoorse zaken van Dick(ie)

Gestart door Dickie woensdag 01 juni 2016, 23:27:03

Re: spoorse zaken van Dick(ie)
Mooie plaat van Miniatuur Walcheren, zat op het Molenwater beter.
Zo, na een aantal bezwaarschriften en boetes heeft de boer eindelijk een hek besteld en geplaatst.
De ballast is ook aangebracht, aan de achterzijde heb ik niet gestrooid want die zijde zie je niet in de kast
de bovenzijde kan je misschien wel ballasten ;)

mvg,
Michel
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

@citaat 
Dat zou wel weer een leuke toevoeging zijn en wellicht wat verouderen.
Zoiets zou ik best in de huiskamer willen neerzetten maar daar denk Saskia anders over  :)

Mvg,

Peter Degeluidsman 
Citeerde bovenzijde kan je misschien wel ballasten ;)

mvg,
Michel

Het heeft even geduurd, heb ze even gemist. De achterzijde zie je niet als deze in de dvd kast staat, dus ballasten is in dit geval niet nodig. Of je moet er echt van zo dichtbij gaan staan dan zie je wel dat de achterzijde geen ballast heeft.

Citeer@citaat
Dat zou wel weer een leuke toevoeging zijn en wellicht wat verouderen.
Zoiets zou ik best in de huiskamer willen neerzetten maar daar denk Saskia anders over  :)

Mvg,

Peter Degeluidsman

Bij mij kwam mijn vrouw er zelf mee om 4 planken te bekleden met mijn hobby. Was in eerste instantie wel even verbaasd hahaha

Nu ben ik begonnen met plank 2, daar wilde ik een perron bedenken alleen wist nog niet direct hoe en nu ben ik er wel uit en is het volgende uit voort gekomen. Met het EK voor de deur heb ik ook maar de koploper met voetbal tevoorschijn gehaald.
Mijn perron moet nog iets hoger worden, had wel iets opgezocht op internet maar ik heb me klaarblijkelijk toch in de hoogte vergist. Er mag zeker nog wel 5 mm en misschien wel 8 mm bij. Laat ik nou net reststukjes van foamboard op me werk hebben liggen die hier heel geschikt voor zijn, tevens is daar mijn muur ook van gebouwd en aan de binnenkant heb ik het opgevuld met foamboard voor steun. Anders zou de trein natuurlijk door de bovenkant zakken.

Tussen de steenpijlers wil ik iets maken dat het lijkt op een glazen wand, nog eens goed kijken naar welk materiaal ervoor geschikt is.

Fietsers voor op het fietspad heb ik binnen. Als het perron zover is, dan komen daar ook nog poppetjes, bankjes etc. te staan.

Later nog eens een foto van hoe het nu in de kast staat, daarna nog 2 planken bedenken en daar begint het in mijn hoofd al aardig vorm te krijgen.
Hierbij de fietsers die ik gekocht heb voor op het stukje diorama, de 3e en 4e diorama heb ik al wel een beetje in mijn hoofd zitten.
En dan tot mijn grote verbazing mag ik er nog 2 maken  8o  8o  8o

Swiss rail .. what else?

Bij een Nederlands station kan je niet genoeg fietsen en fietsers hebben :thumbup:.

Groeten,
Wico
Een paar maanden geleden heb ik alvast voorbereidend werk gedaan voor mijn stationsdiorama, wat bankjes, poppetjes, koffers, trolleys gekocht om het diorama goed te kunnen vullen.

Swiss rail .. what else?

Jij kunt lekker vooruit :thumbup:.

Groeten,
Wico

Als het maar Zwitsers is.

Leuke aanwinsten. :thumbup:

Veel neerzet plezier toegewenst.

Groet Michel
Forum Moderator

Jij kunt weer even vooruit Dick, ik hoop dat we binnenkort weer een update tegemoet zien  :)

Mvg,

Peter Degeluidsman
Vanavond weer eens iets kunnen doen aan mijn 2e diorama. De pilaren heb ik moeten verlagen zodat je toch wat makkelijker bij de trein kan en ik heb besloten er geen schuin dakje op te maken want dat het geheel in de dvd kast juist donkerder waardoor het diorama eigenlijk wegvalt.

Het perron heb ik ook met 8 mm opgehoogd waardoor die bij de trein net wat beter bij de bovenste treeplank komt wat tegenwoordig heel normaal is.

Het randje bij het fietspad heb ik opgevuld met groen, zullen de fietsers ook wel mooier vinden.

Op de pilaren ga ik nog een vierkantje plaatsen waardoor het op een groot natuursteenblok lijkt wat erop ligt.

De ramen heb ik gemaakt van 2 oude venstertjes uit een fotolijstje, heb gekozen voor een hoogte van 4,3 cm dan kunnen de poppetjes niet op het fietspad vallen.  B)  Voor de maat had ik er een staand poppetje naast gezet.
Een kleine update, van de week 2 avondjes lekker bezig geweest met mijn 2e diorama. De bankjes op hun plaats gezet op het perron, de 1e 2 fietsers op het fietspad geplaatst. De ramen vrij gemaakt van restjes houtlijm en wat groen tegen de muur aan om wat oneffenheden weg te werken. Het begint al een aardig geheel te worden zo.

Swiss rail .. what else?

Ziet er leuk uit, zeker het groen brengt gelijk wat meer sfeer in het geheel :thumbup:.

Groeten,
Wico
Ja, idd Wico. Dat vond ik zelf ook al, ik wilde het niet over de gehele breedte trekken want dan krijg je weer zo een hele grote groene strook. Er komen nog heel wat fietsertjes op het fietspad en reizigers op het perron bij. Ook komen er een aantal karretjes op voor koffers en koffers en tassen heb ik daar ook weer voor.
Forum Moderator

Weer een mooi stukje verder met je diorama Dick, fijn dat je met het groen oneffenheden kunt verbloemen, dat is prima gelukt  :thumbup: :thumbup:

Mvg,

Peter Degeluidsman
CiteerWeer een mooi stukje verder met je diorama Dick, fijn dat je met het groen oneffenheden kunt verbloemen, dat is prima gelukt

Dank je wel Peter, ja, idd met groen kun je toch al wat oneffenheden wegwerken en dat is er juist wel fijn aan. Bovenop de pilaren wil ik nog een "betontegel" maken maar ja dat wordt denk ik na oud en nieuw. Nu hebben we de kerst/winterbaan weer tevoorschijn gehaald en staat alweer een paar weekjes te pronken in de woonkamer. Zal daar binnenkort ook eens een paar foto's van posten, er zijn wat bewoners bijgekomen en een 10-tal lantaarnpaaltjes geplaatst al heb ik er met het aansluiten denk ik 3 laten doorbranden dus als ik de juiste paaltjes weer kan vinden dan worden die volgend jaar vervangen.

De aangebrachte bankjes en fietsers maken de boel meteen sfeervoller Dick. :thumbup:
Wat is zeer fraai vindt zijn je filmposters zeer duidelijk en heel goed leesbaar en dat op zo'n kleine oppervlak knap gedaan hoor. :thumbup:  :thumbup:

Groet Michel
Forum Moderator

Jammer dat er een paar lantaarnpalen kapot gegaan zijn Dick, de foto's van de kerst/winterbaan zie ik wel online verschijnen.

Mvg,

Peter Degeluidsman
CiteerDe aangebrachte bankjes en fietsers maken de boel meteen sfeervoller Dick. :thumbup:
Wat is zeer fraai vindt zijn je filmposters zeer duidelijk en heel goed leesbaar en dat op zo'n kleine oppervlak knap gedaan hoor. :thumbup:  :thumbup:

Ja, die fietsers zullen goed zichtbaar zijn. Op het perron komen ook nog wat staande poppetjes en ik heb nog een paar bagagewagens voor koffers die op het perron komen incl. bagage.

Dank voor het compliment op de filmposters, was toch een beetje gokken in InDesign wat de grootte ongeveer zou moeten zijn. En met het resultaat ben ik zelf ook zeer tevreden.
Bij deze 8 sfeerfoto's. Er zijn een aantal bewoners bijgekomen, een mini kerstmarkt gebouwd dit jaar. Nog geen nepsneeuw kunnen aanbrengen, deze hebben we al wel binnen. Zo een heel mooi wit potje van Busch Kristall Schnee Paste, 7172. We hadden een groter potje verwacht hahaha de vrouw schrok zich helemaal de pletter toen ze het potje zag. En zo proberen we het ieder jaar een beetje uit te breiden en de kinderen zijn gelukkig ook gek op de baan. Nu is mijn dochter (bijna 3) er juist helemaal mee bezig, zegt ze papa trein rijden wat wil je als vader nog meer  :D

Prachtig sfeervol kerstbaantje Dick. :thumbup:

Groet Michel

Swiss rail .. what else?

Wat een leuk en sfeervol geheel zo! En leuk dat moeders en de kinderen zo meegenieten :thumbup:.

Fijne jaarwisseling!

Groeten,
Wico
Iedereen nog de beste wensen voor 2025, ik ben nog even bezig geweest met mijn stationsdiorama. De reizigers zijn nu allemaal geplaatst op het perron, het is nu lekker druk in ieder geval.

Swiss rail .. what else?

Dick,

Ook voor jou de beste wensen voor 2025! Wat een levendig diorama is het zo geworden :thumbup:.

Groeten,
Wico

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Dag Dick.

Jij ook de beste wensen voor het nieuwe jaar  :thumbup:
Jouw diorama is er flink van op opgefleurd!
Komt er nog een overkapping op de pilaren te rusten?

Groeten,

Erik.

Eigenlijk klooi ik maar wat an

Erg leuk die diorama's.  ;)
Nu nog een mooi plaatsje geven.
CiteerKomt er nog een overkapping op de pilaren te rusten?
Mijn bedoeling is om natuursteen 3x3 cm na te maken in InDesign, deze op 3 mm foamboard plakken en vervolgens op de pilaar.

CiteerNu nog een mooi plaatsje geven.
Een mooi plaatsje hebben ze al, we hebben zelf een dvd kast gemaakt rond de televisie en mijn vrouw leek het juist leuk om een 4-tal diorama's met mijn treinen (en dat zijn er al behoorlijk wat dus kan afwisselen) in de kasten te realiseren. Met 4 ben ik al een bofkont, er zouden nog 2 planken over blijven en dus leeg en ze was zo lief om die ook toe te kennen aan de hobby. Op zolder kan ik nog steeds niet terecht, moet nog behoorlijk puin geruimd worden namelijk en dat wordt wel eens bemoeilijkt door tijd en het financiële plaatje dus alles stap voor stap. Er staat al wel een klein stukje op zolder waar ik bij kan en wat heen en weer kan rijden.
En hierbij het eindresultaat met de fietsers, zoals al aangegeven op de pilaren ga ik een natuursteen namaken en op 3 mm foamboard plakken en die dan weer op de pilaren plakken. En dan zijn ze netjes afgewerkt.

Voor diorama 3 heb ik 3 vakwerkbruggen met 6 pijlers besteld. Onder de bruggen of een gedeelte ervan wil ik water realiseren met aan 1 zijde een doorloop met een stukje weg en aan de andere zijde een groen talud met schapen erop. Aan 1 brugzijde zit ik nog te denken om een oude bunker te maken en te plaatsen.

Dus weer een lekker Hollands tafereel, zo blijf je lekker bezig tussen alle bedrijven door.

Gezellig druk Dick op het perron en fietspad. :thumbup:
Zal de nodige aandacht trekken van de visite als ze deze diorama zien staan in de woonkamer.

Groet Michel
Forum Moderator

Het eindresultaat is prachtig geworden Dick, ik zou willen dat er hier in de huiskamer zoiets stond  :)

Ik kijk al uit naar je nieuwe diorama, en ben benieuwd naar je waterpartijen.

Mvg,

Peter Degeluidsman
Speciale Gast

B) Erg mooi en leuk geworden.
Het NS logo ziet er ook gelikt uit. :thumbup:

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Da's een bijzonder mooi diorama geworden, Dick :thumbup:
Het lijkt mij echt een publiekstrekker bij visite  :cool:

Groeten,

Erik.
Zo, spulletjes voor mijn 3e diorama zijn binnen. De brug is vast geplaatst op zijn pilaren, eronder heb ik een stukje gemaakt wat in het te maken water komt te staan. De mooie NS 1100 in turquoise kleur ook meebesteld en wat een mooi exemplaar zeg. Hier komt later ook nog een foto van. Het eerste stapje wilde ik jullie niet onthouden.

Dick, deze derde diorama ga ik weer met veel plezier volgen.

Groet Michel
Vanmiddag weer eens een klein stapje kunnen maken. Aan de rechterzijde vast een dijk kunnen maken, op het platte gedeelte ga ik schapen plaatsen met op het schuine gedeelte een boertje op zijn tractor. Bij dit diorama laat ik de bovenleiding achterwege, anders komt het geheel weer iets naar voren waardoor ik weer wat met de muren moet gaan doen. Denk dat het er al een heel stuk mooier uit zal zien zodra er groen op ligt.

Swiss rail .. what else?

Dick,

Belooft weer een leuk diorama te worden.

Groeten,
Wico
Forum Moderator

@citaat
Ik ben het met Wico eens Dick, ik kijk al uit naar de volgende update als het groen is aangebracht.

Mvg,

Peter Degeluidsman
Nou, wacht maar niet langer meer dan!  :D

De nieuwste aanwinst, de turquoise NS 1100 er ook opgezet.

Nu nog schaapjes erop, paar konijntjes, tractor met een boertje, hekjes en een klein strandje bij het groene (zeehondjes heb ik ook al gevonden  :-) )
Het witte stukje onder de brug nog voorzien van grijs (beton) en dan kunnen we de andere kant doen voor we water kunnen gaan realiseren onder de brug door.
Als laatste moet dan nog de brug, rails vast en ballasten.

Al met al toch nog een beetje werk te doen.

Zondag weer naar Goes, naar de modelbouwshow samen met mijn zoon. Misschien valt daar ook nog wel een en ander te halen.
Forum Moderator

Dat heb je snel voor elkaar Dick  :thumbup: :thumbup:
Je nieuwe loc komt goed tot zijn recht.
Leuk die sporen in het gras waar straks de tractor gaat rijden.

Mvg,

Peter Degeluidsman
Het is weer ff geleden, kleine update! Een kleine tractor is gerealiseerd, een leuke kunnen kopen op de Modelbouwshow in Goes een paar weken geleden. Ook mijn zoon keek weer zijn ogen uit en dan met name bij de vrachtwagens en de grote Carrerabaan.

Nu ben ik wel een beetje aanbeland bij het maken van water, het wordt de 1e waterpartij die ik ga maken en ik loop er een beetje op vast omdat er zoveel is om water mee te maken en dus ook te koop is dat ik het ff niet meer zie. Dus als er adviezen zijn in welke producten en waar te beginnen, dan hou ik me daar zeker voor aanbevolen, dus een #durftevragen #vraagtekensbovenmijnhoofd #HELP

Swiss rail .. what else?

Dick,

Water maken kan inderdaad op veel manieren, van kunststof plaatjes, blanke lak of epoxy tot dure kant en klare producten. Zelf heb ik goede ervaring met Woodlands Scenics Realistisch Water. Niet goedkoop, maar eenvoudig in gebruik met het gewenste resultaat na 24 uur drogen.

Groeten,
Wico
Forum Moderator

Ik kan je er niet bij helpen Dick, maar kijk graag mee wat jij gaat maken dan kan ik dat wellicht straks ook toepassen  :)

Mvg,

Peter Degeluidsman
zelf heb ik goede ervaringen met AK8008 'Still Water';

veel hangt af van wat soort water je wilt uitbeelden;

mvg,
Michel
CiteerDick,

Water maken kan inderdaad op veel manieren, van kunststof plaatjes, blanke lak of epoxy tot dure kant en klare producten. Zelf heb ik goede ervaring met Woodlands Scenics Realistisch Water. Niet goedkoop, maar eenvoudig in gebruik met het gewenste resultaat na 24 uur drogen.

Groeten,
Wico

Dank je wel Wico. De kant en klare producten of producten waar je nog wat moet toevoegen of in de oven moet zetten heb ik inderdaad allemaal gevonden, wel fijn om een naam te hebben van een product. Die ga ik eens nader onderzoeken, daarbij Nederlands water is natuurlijk vrij donker i.p.v. dat heldere blauwe tropen water waar iedere duiker blij mee is  :-)

CiteerIk kan je er niet bij helpen Dick, maar kijk graag mee wat jij gaat maken dan kan ik dat wellicht straks ook toepassen  :)

Mvg,

Peter Degeluidsman

Dat is natuurlijk het leuke aan dit forum, elkaar waar het kan helpen met dezelfde hobby en soort problemen waar we tegenaan lopen.  B)

Citeerzelf heb ik goede ervaringen met AK8008 'Still Water';

veel hangt af van wat soort water je wilt uitbeelden;

mvg,
Michel

Dank je wel Michel, deze zal ik met het product wat Wico voorstelde ook eens nader onderzoeken.  :thumbup:

Wordt vervolgd!

Swiss rail .. what else?

Dick,

De "kleur" van het water bepaal je vooral door de bodem te verven in de kleur die je wilt hebben. Eventueel de kleur laten verlopen van ondiep (lichter) naar diep (donkerder). Er zijn ook flesjes te koop om je water zelf bij te kleuren, maar eigenlijk is dat niet nodig.

Groeten,
Wico 
Dat is inderdaad een goeie Wico, ik denk dat het midden zwart moet worden omdat het onder een brug door vaak goeie vaardiepte moet hebben. En dan naar zijkanten toe groen of blauw of groenblauw naar lichtblauw.