Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Sn00zerman - 15-03-2021 - LocoMotion (EcoS II controller) - groter scherm

Gestart door sn00zerman maandag 20 oktober 2008, 14:45:19

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re:Sn00zerman - 03-03-2012 - raadsel (met foto)
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re:Sn00zerman - 03-03-2012 - raadsel (met foto)
geen sporen,gebouwen of treinen ...

Dylan, en printjes maken kan ik er ook niet mee. (daaraan zullen Peter & Frans ook wel gedacht hebben)
Maar Dylan zit in elk geval meer in de goeie richting dan oetbeem :-)


groeten,
Kris
Re:Sn00zerman - 03-03-2012 - raadsel (met foto)
Een zakje preisertjes ;)?

Groet,

Tom
Re:Sn00zerman - 03-03-2012 - raadsel (met foto)
een nieuw besturingsysteem?
Re:Sn00zerman - 03-03-2012 - raadsel (met foto)
Draaibankje?

Groetjes Jac.
Re:Sn00zerman - 03-03-2012 - raadsel (met foto)
Citaat van: sn00zerman op zaterdag 03 maart 2012, 12:17:07
geen sporen,gebouwen of treinen ...

Dylan, en printjes maken kan ik er ook niet mee. (daaraan zullen Peter & Frans ook wel gedacht hebben)
Maar Dylan zit in elk geval meer in de goeie richting dan oetbeem :-)


groeten,
Kris

Het heeft te maken met electronica :) Hmm wat weegt er 40 kg aan electronica?  8o  :mrgreen:

Een Scoop ????

groeten Dylan
Re:Sn00zerman - 03-03-2012 - raadsel (met foto)
Lid sinds: 2009

Leuke dag in het Spoorweg museum

offline
Re:Sn00zerman - 03-03-2012 - raadsel (met foto)
een 3d printer huhu

Gr Ruud
Re:Sn00zerman - 03-03-2012 - raadsel (met foto)
Citaat van: nkeer3 op zaterdag 03 maart 2012, 13:03:10
een 3d printer huhu

Gr Ruud
Dat denk ik ook :D
Groeten Tim :D
Re:Sn00zerman - 03-03-2012 - raadsel (met foto)
Die dozen zijn gewoon leeg. >:-D Hij wil ons laten raden tot we een ons wegen :?

Succes met het geen wat er in zit.

Met vriendelijke groet,

Leon
Re:Sn00zerman - 03-03-2012 - raadsel (met foto)
een nieuwe computer


ehh v scherm voor het in de gaten houden van je baan?
Re:Sn00zerman - 03-03-2012 - raadsel (met foto)
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re:Sn00zerman - 03-03-2012 - raadsel (met foto)
die 3d printer komt ook aardig in de buurt :-)

Een scoop heb ik al, een draaibank komt er met Kerst, en schermen om m'n baan in't oog te houden heb ik ook genoeg :-)
(een 10-tal zelfs, lol)


groeten,
Kris
Re:Sn00zerman - 03-03-2012 - raadsel (met foto)
Een SnijPlotter ?

Edit: Snij ervoorgezet
Re:Sn00zerman - 03-03-2012 - raadsel (met foto)
Lid sinds: 2010

Nederlands testbaantje

offline
Re:Sn00zerman - 03-03-2012 - raadsel (met foto)
Een tafelfreesbank?????

Martin
Re:Sn00zerman - 03-03-2012 - raadsel (met foto)
Dat kan niet
Heb hier namelijk de freesmachine nog nieuw te koop staan in koffer met ass. :P
Re:Sn00zerman - 03-03-2012 - raadsel (met foto)
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re:Sn00zerman - 03-03-2012 - raadsel (met foto)
Nooit gedacht dat er hier zoveel naar zou geraden worden ...
Bende nieuwsgierigen :-)

Allée, morgenavond is nog ver weg, maar ik zal jullie niet langer in spanning houden,
hier een foto van de inhoud van die dozen:


Hopelijk zien jullie nu wat het is :-)


groeten,
Kris
Re:Sn00zerman - 03-03-2012 - raadsel (met foto)
Neen ik zie het niet  8o


groeten Dylan
Re:Sn00zerman - 03-03-2012 - raadsel (met foto)
Lid sinds: 2009

Leuke dag in het Spoorweg museum

offline
Re:Sn00zerman - 03-03-2012 - raadsel (met foto)
treintje treintje in het land, wie heeft de mooiste baan van het land, zo een ding???

Gr Ruud
Re:Sn00zerman - 03-03-2012 - raadsel (met foto)
wat is dat een manetron :mrgreen:
Re:Sn00zerman - 03-03-2012 - raadsel (met foto)
Is het een klik hier machine?

Mooi spul. :thumbup:

Gr, Ben.
Re:Sn00zerman - 03-03-2012 - raadsel (met foto)
He, gaaf zeg. Dat past wel bij al die apparaten van Kris  :D

Alvast gefeliciteerd!
Re:Sn00zerman - 03-03-2012 - raadsel (met foto)
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re:Sn00zerman - 03-03-2012 - raadsel (met foto)
50W CO2 laser CNC ... (google of youtube maar eens, als er nu nog geen lichtje gaat branden)

Binnenkort dus laser-gesneden kitjes van digitalplayground, haha :-)
Die 3D printer en CNC freesmachine zaten er dus niet zo ver naast hé ...
En nee, met deze machine kan ik geen printen "laseren" ... (dus geen alu/koper of metaal, die "weerkaatsen" die laser alleen maar, maar met een speciale spray moet het misschien wel lukken)

Vandaag al wat testen gedaan met karton, plexi, andere kunststof, MDF, glas en spiegels (foto laseren op een spiegel)
Alsook al een "staander" gemaakt voor m'n vrouw haar IPAD.
(apparaat kan zowel graveren als uitsnijden dus)
Gaat vlot die machine, leercurve valt wel mee voor mij, omdat ik ervaring heb op een gewone frees CNC machine.
Zo'n lasermachine is toch een pak sneller en nauwkeuriger, en vooral, nu kan ik met balsa en karton enzo aan de slag,
een venster-stijl van minder dan een halve milimeter laten staan, is geen probleem meer nu ...
Dit ding geeft voor mij aan "de hobby" een enorme verruiming van de mogelijkheden :-)

Ben doodmoe nu, moet me eigenlijk rustig houden van de dokter, waarschijnlijk steek ik morgen en overmorgen de hele dag in m'n bed,
maar ach, dan is het toch met een gevoel van "rust", want als zoiets in huis komt, zit een mens vol vragen en "kopzorgen".
Door het "intensieve testen" vandaag, zijn die kopzorgen en vragen alvast van de baan, dus hier moet ik al niet meer over piekeren :-)

M'n "collectie" werktuigen begint stilaan volledig te zijn, op't einde van't jaar nog een nieuwe draaibank se,
en ik heb voor alles wel een machientje in huis :-)

Zal morgen eens wat foto's posten van de eerste "probeerseltjes" ...



slaapwel,
Kris
Re:Sn00zerman - 03-03-2012 - raadsel (met foto)
Citaat van: sn00zerman op zaterdag 03 maart 2012, 19:40:56
50W CO2 laser CNC ... (google of youtube maar eens, als er nu nog geen lichtje gaat branden)

Binnenkort dus laser-gesneden kitjes van digitalplayground, haha :-)
Die 3D printer en CNC freesmachine zaten er dus niet zo ver naast hé ...
En nee, met deze machine kan ik geen printen "laseren" ... (dus geen alu/koper of metaal, die "weerkaatsen" die laser alleen maar, maar met een speciale spray moet het misschien wel lukken)

Vandaag al wat testen gedaan met karton, plexi, andere kunststof, MDF, glas en spiegels (foto laseren op een spiegel)
Alsook al een "staander" gemaakt voor m'n vrouw haar IPAD.
(apparaat kan zowel graveren als uitsnijden dus)
Gaat vlot die machine, leercurve valt wel mee voor mij, omdat ik ervaring heb op een gewone frees CNC machine.
Zo'n lasermachine is toch een pak sneller en nauwkeuriger, en vooral, nu kan ik met balsa en karton enzo aan de slag,
een venster-stijl van minder dan een halve milimeter laten staan, is geen probleem meer nu ...
Dit ding geeft voor mij aan "de hobby" een enorme verruiming van de mogelijkheden :-)

Ben doodmoe nu, moet me eigenlijk rustig houden van de dokter, waarschijnlijk steek ik morgen en overmorgen de hele dag in m'n bed,
maar ach, dan is het toch met een gevoel van "rust", want als zoiets in huis komt, zit een mens vol vragen en "kopzorgen".
Door het "intensieve testen" vandaag, zijn die kopzorgen en vragen alvast van de baan, dus hier moet ik al niet meer over piekeren :-)

M'n "collectie" werktuigen begint stilaan volledig te zijn, op't einde van't jaar nog een nieuwe draaibank se,
en ik heb voor alles wel een machientje in huis :-)

Zal morgen eens wat foto's posten van de eerste "probeerseltjes" ...



slaapwel,
Kris


Dus je kunt eigenlijk dit maken in Balsahout ofzo? http://cp.c-ij.com/en/contents/3154/03356/index.html

groeten Dylan
Re:Sn00zerman - 03-03-2012 - raadsel (met foto)
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re:Sn00zerman - 03-03-2012 - raadsel (met foto)
moet zeker te doen zijn, zelfs uit karton als't moet :-)
Re:Sn00zerman - 03-03-2012 - raadsel (met foto)
Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst   WOW Kris dit ziet er zeer profesioneel uit zeg.. Ja ook ik  O:-D heb zitten raden hopende stiekem  >:-D op een goede draai "onze"richting op maar dit is super voor jou en al je plannen ik ben al benieuwd naar de eerste resultaten.
Maar doe je vooral niet overhaasten je hebt als je straks weer de oude bent tijd genoeg...

Groet Frans
Re:Sn00zerman - 03-03-2012 - raadsel (met foto)
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re:Sn00zerman - 03-03-2012 - raadsel (met foto)
Ben, ik ken die "goedkope" 40W machientjes, deze is net iets beter. (maar jammergenoeg ook een heel stuk duurder)

Psst Frans, voor print-fabricage ben ik stiekem aan't overstappen op een andere manier,
maar vraag nog wel de nodige "experimenten" :-)
(Er zijn al 2 printen klaar trouwens)


groeten,
Kris
Re:Sn00zerman - 03-03-2012 - raadsel (met foto)
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re:Sn00zerman - 03-03-2012 - raadsel (met foto)
Leuk spul Kris! We hebben er op school ook zo-een staan, is leuk speelgoed!
Re:Sn00zerman - 03-03-2012 - raadsel (met foto)
Citaat van: Laurent op zaterdag 03 maart 2012, 23:56:56
Leuk spul Kris! We hebben er op school ook zo-een staan, is leuk speelgoed!

Leuke school :) Dat moet ik ook eens vragen aan de directeur  :mrgreen: :mrgreen: Een zee van mogelijkheden voor vakken (en voor mij)  :thumbup:


groeten Dylan
Re:Sn00zerman - 03-03-2012 - raadsel (met foto)
Citaat van: sn00zerman op zaterdag 03 maart 2012, 21:42:15

Ben, ik ken die "goedkope" 40W machientjes, deze is net iets beter. (maar jammergenoeg ook een heel stuk duurder)


Het was ook maar een gok door te googlen. Ik heb er geen verstand van.

Maar ongetwijfeld mooie aanwinst. Met jouw kennis van zaken rond aansturing zullen we mooie dingen gaan zien denk ik.

Gr, Ben.
Re:Sn00zerman - 03-03-2012 - raadsel (met foto)
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re:Sn00zerman - 03-03-2012 - raadsel (met foto)
Ben, wel een héél goeie gok hé :-)


Bedankt allemaal voor de lovende woorden.
Vannacht in bed allerlei ideeën gehad, ben vroeg op vandaag (naar m'n eigen normen)
Nu even naar de bouwmarkt wat materialen gaan halen, om enkele ideeën uit te proberen :-)
(gelukkig hebben wij hier een bouwmarkt op 2 KM van de deur, die op zondagvoormiddag open is)

Hopelijk later vandaag eindelijk wat foto's :-)


groeten,
Kris
Re:Sn00zerman - 03-03-2012 - raadsel (met foto)
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re:Sn00zerman - 03-03-2012 - raadsel (met foto)
Citaat van: minitreintje op zondag 04 maart 2012, 06:53:22
Citaat van: Laurent op zaterdag 03 maart 2012, 23:56:56
Leuk spul Kris! We hebben er op school ook zo-een staan, is leuk speelgoed!

Leuke school :) Dat moet ik ook eens vragen aan de directeur  :mrgreen: :mrgreen: Een zee van mogelijkheden voor vakken (en voor mij)  :thumbup:


groeten Dylan
Hogeschool he ;) In Business Engineering (Combinatie WTB, E en Management) werken wij veel met kunststoffen. Op de vorige opleiding, Werktuigbouwkunde, hadden we volle draai en freesbanken en CNC's moesten nog worden aangesloten. Stukje praktijk in het hoger onderwijs.
Re:Sn00zerman - 03-03-2012 - raadsel (met foto)
Citaat van: Laurent op zondag 04 maart 2012, 12:54:47
Citaat van: minitreintje op zondag 04 maart 2012, 06:53:22
Citaat van: Laurent op zaterdag 03 maart 2012, 23:56:56
Leuk spul Kris! We hebben er op school ook zo-een staan, is leuk speelgoed!

Leuke school :) Dat moet ik ook eens vragen aan de directeur  :mrgreen: :mrgreen: Een zee van mogelijkheden voor vakken (en voor mij)  :thumbup:


groeten Dylan
Hogeschool he ;) In Business Engineering (Combinatie WTB, E en Management) werken wij veel met kunststoffen. Op de vorige opleiding, Werktuigbouwkunde, hadden we volle draai en freesbanken en CNC's moesten nog worden aangesloten. Stukje praktijk in het hoger onderwijs.

Ah maar we kunnen het altijd proberen :)


groeten Dylan
Sn00zerman - 04-03-2012 - eerste resultaten met C02 laser (met foto's)
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Sn00zerman - 04-03-2012 - eerste resultaten met C02 laser (met foto's)
Hoi allemaal,

Zoals beloofd, enkele foto's van m'n "experimenten" met m'n nieuw "speelgoed" :-)
't is misschien niet allemaal modelspoor gerelateerd, maar het geeft wel een goeie indruk van de mogelijkheden van deze nieuwe machine,
wat natuurlijk de aanloop vormt tot menig modelspoorknutselwerk in de toekomst :-)

Als eerste misschien een waarschuwing voor de mensen die eventueel ook overwegen om zo'n machine aan te schaffen.
Buiten het feit dat de prijs zowieso al "afschrikwekkend" is, is zo'n laser uiteraard geen speelgoed.
Bij verkeerd gebruik kan er brand uitbreken ! (ik heb hier al menig stuk hout aan't branden gekregen met m'n laser, door hem te krachtig in te stellen, of door met een te lage snelheid te laseren, 50W CO2 laser is echt wel "straf spul")
En je kan er je ogen door verliezen ! Open nooit de machine terwijl de laser-straal aan staat, en gebruik steevast een CE-gecertifiëerde laser-bril die speciaal voor CO2 lasers is ontworpen.
(per type laser heb je een andere bril nodig)
Ook de vlammen en lichtpunten die vrijkomen tijdens het "laseren" vormen een (indirect) gevaar tijdens het laseren. Blijf daar dus niet te lang naar kijken, dit heeft dezelfde bijwerkingen als kijken naar het licht dat vrijkomt
tijdens het lassen.
Zo'n CO2 laserstraal is niet zichtbaar (in tegenstelling tot een gewone rode of groene laser), en is daarom des te gevaarlijker.
Ook heb je een goede luchtafzuiging naar buiten nodig, en zit er waterkoeling op. (electronica & water samen, oppassen dus !)


Zo, na dit gezegd zijnde, "I did fire up the laser" :-) (wat je ziet op de foto is een vlam, geen laserstraal)


Tandwielen vind ik altijd een goeie test om een nieuwe machine uit te proberen. Bij ronde (of ellipse) en vierkante (of meervoudige hoeken) vormen, kan namelijk de warmte vrij goed weg. Ook is zo'n object meestal "sterk" op zich.
Bij een tandwiel zit je met de uitstekende tanden, die allemaal gelijkmatig moeten zijn, door laseren van dergelijke tanden, breng je ook genoeg warmte voor "langere tijd" op één punt. (brandgevaar)
Ik ben erin geslaagd om in "dun karton" (bijna tekenpapier), "dik karton" (3 mm), 4,75 mm kunststof en 6 mm MDF, zo'n tandwielen te laseren.
Elk materiaal heeft z'n eigen instellingen qua laser-sterkte en "snelheid", deze heb ik proefondervindelijk vastgesteld (had gelukkig al wat ervaring op een gewone CNC), en in een lijstje aangelegd voor later gebruik.
Uiteindelijk gaat dit allemaal véél sneller gemiddelde tijd per tandwiel lag onder de minuut)


Aangezien de machine niet alleen kan "cutten" maar ook "engraven", heb ik maar eens een fotootje genomen van m'n vrouw, met wat natuur en abstracte objecten enzo, een mengeling van "vanalles" dus.


Deze heb ik vervolgens op de achterkant van een spiegel gegraveerd, en op een MDF plaat van 18 MM.
Het resultaat op de spiegel is "verbluffend". Resultaat van de MDF viel ook beter mee dan gedacht, maar is uiteraard minder scherp (hou op een stuk MDF maar eens zo'n "laser-kanon" onder bedwang).
Met een resolutie van 1000 dpi en spiegel afmeting van 20 x 20 cm, heeft dit graveren toch wel een 20 minuten erover gedaan.
Dit graveren is vergelijkbaar met de werkwijze van een inkjetprinter, de laserkop gaat constant "heen en weer" in X-richting, terwijl die langzaam opschuift in Y-richting.


Vervolgens een probeerseltje voor m'n vrouw :-) (om haar te bedanken voor het mooie kado)
Een staander voor haar IPAD. gemaakt uit 3mm kunststof. De DXF file had ik gevonden op thingiverse, dus tekenwerk kwam er niet aan te pas.
Totale verwerkingstijd: 1 minuut en 8 seconden.


Het resultaat:


En dan EINDELIJK een test, die betrekking heeft tot het modelspoorgebeuren.
Ik ben namelijk van plan om op termijn wat eigen gebouwen te tekenen en te laseren.
De "dunste" delen, zijn meestal raamstijlen, dus maar even "gedaan alsof" in coreldraw,
en wat vierkanten van 1 cm x 1 cm naast mekaar getekend, met 0,6 mm tussen de delen.
Het resultaat nadien nagemeten met een schuifmaat, de delen tussen de open vakken, was maar 0,54 mm.
Toen ik de vierkanten zelf opgemeten had, merkte ik dat die 1,02 cm waren. De focale lens die op m'n laser zit, heeft dus een straalbreedte van 0,01 mm,
wat helemaal niet zo slecht is, maar wel iets is om rekening mee te houden :-)
Nu alleen nog uitzoeken als ik vanuit CorelDraw een PLT file aanmaak, die laserstraat niet links of rechts naast de lijn gaat zitten, maar op de lijn, zodat de afwijking aan beide kanten 0,005 mm is :-)

Even een 2-euro stuk erbij gelegd, ter vergelijking :-) Merk op dat de eerste vakken niet "doorgelaserd" zijn, dit komt doordat ik in't begin wat met de "sterkte" van de laser aan't spelen was.
(laag beginnen en langzaam opdrijven, want als je "hoog" begint, schiet het karton zowieso in de fik, haha)
Deze vakken laser ik met een snelheid van 30 mm/sec, dus heb ik per vierkantje iets meer dan een seconde nodig om te laseren.
En de "randjes" worden mooi net even "zwart" als de laser-card bouwsets van noch & Auhagen :-)


Deze machine is dus vrijdag toegekomen. (en was pas op dinsdag besteld, lol, in de verwachting dat deze "overzeese" levering toch wel enige weken zou duren (ben jarig begin april, is m'n verjaardagsgeschenk), maar de machine is met een courier verzonden i.p.v. "de post",
ook al waren de verzendkosten van de verkoper bij in de prijs inbegrepen)
Veel ervaring heb ik er dus nog niet mee, en ik heb zeker nog een hoop te leren, maar de eerste indrukken zijn méér dan positief, en overstijgen zelfs m'n verwachtingen.
(al bij al heb ik nogsteeds een budget-machine, met een prijs onder de 5000 dollar, want een "echte" epilog laser betaal je ruim 20.000 euro en meer)
Jullie mogen in de toekomst dus zeker diverse modelbouwkunstwerkjes van m'n eigen hand verwachten :-)
(is eens wat anders dan al die bouwdozen die ik nog staan heb, haha, misschien gaan er wel wat in het "te koop" topic hiervan)


groeten,
Kris
Re:Sn00zerman - 04-03-2012 - eerste resultaten met C02 laser (met foto's)
Dat is mooi spul :O

Kun je er ook printjes mee laseren?

Dennis
Re:Sn00zerman - 04-03-2012 - eerste resultaten met C02 laser (met foto's)
Hallo Kris,

Mooie fruitschaal  :thumbup:
CO2 laser ,moet je ook nog gas toevoegen of slaat de CO2 op iets anders.
Leuk speelgoed weer. Dat is aan jou wel toevertrouwd zo een apparaat.
In een weekend alle instellingen uitgedokterd.

Robin
Re:Sn00zerman - 04-03-2012 - eerste resultaten met C02 laser (met foto's)
Dennis,
Nee, met een laser kan je geen printjes laseren, maare, er is misschien een "truuk" om dit toch klaar te krijgen :-)
(meer hierover binnen enige weken hopelijk)

Robin,
Thanks voor het compliment :-) Ik moet er geen gas aan toevoegen :-) er zit waterkoeling op, da's de enige vloeistof (in een gesloten systeem trouwens) die ik initiëel heb moeten toevoegen.
die CO2 slaat op het gasmengsel dat in de laser-tube aanwezig is.
(De laser-tube op zich, is meer dan een halve meter lang, héél wat anders dan zo'n laser-pointer, lol)
Stikstofmengsel wordt in trilling gebracht door middel van stroom, waardoor de laser infrarood-licht produceert.
Lees even hier verder: http://nl.wikipedia.org/wiki/Koolstofdioxidelaser


groeten,
Kris (die ondertussen "iets" aan't laseren is i.v.m. modelspoor)
Re:Sn00zerman - 04-03-2012 - eerste resultaten met C02 laser (met foto's)
Goeiegenade wat een fraai apparaat en mooie test-resultaten.
Dat wordt een hobby in een hobby... :thumbup:
Re:Sn00zerman - 04-03-2012 - eerste resultaten met C02 laser (met foto's)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Sn00zerman - 04-03-2012 - eerste resultaten met C02 laser (met foto's)
Hoi Kris,

Ik denk dat jij de eerste bent met zo,n apparaat  :thumbup: :thumbup:

Hij maakt echt mooie ontwerpen uit diversen materialen.

Jij mag je handen dicht knijpen met zo,n vrouw  >:-D


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Sn00zerman - 04-03-2012 - eerste resultaten met C02 laser (met foto's)
Hoi Kris,

wat een aanschaf 8o

Dus straks kun je misschien ook van die mooie lasercut bruggen maken ala Noch?

Groetjes, John
Re:Sn00zerman - 04-03-2012 - eerste resultaten met C02 laser (met foto's)
Hoi Kris,

Wat lijkt me dat een fantastische machine.
Ik denk dat jij hier hele mooie dingen mee gaat maken voor je modelbaan.
Ik wens je er veel plezier mee.

Groetjes Jac.
Re:Sn00zerman - 04-03-2012 - eerste resultaten met C02 laser (met foto's)
Ja normaal wel... Hmmm zoiets moet hier ook komen  :mrgreen:



groeten Dylan
Re:Sn00zerman - 03-03-2012 - raadsel (met foto)
Citaat van: sn00zerman op zaterdag 03 maart 2012, 21:42:15
Psst Frans, voor print-fabricage ben ik stiekem aan't overstappen op een andere manier,
maar vraag nog wel de nodige "experimenten" :-)
(Er zijn al 2 printen klaar trouwens)
groeten,
Kris

Jippie, ik hoopte al dat je met iets zou komen en ik blijf je op de voet volgen maar dit wist je al :-)

De eerste resultaten zijn al geweldig om te zien en dat je dit in zo'n korte tijd kunt verwezelijken
chapeau !!!!
Re:Sn00zerman - 04-03-2012 - eerste resultaten met C02 laser (met foto's)
 B) Dat is een mooi "speeltje" om te krijgen voor je verjaardag!

Dirk-Jan
Re:Sn00zerman - 04-03-2012 - eerste resultaten met C02 laser (met foto's)
Wow, wat een geweldig ding! Hier ben je wel een paar weken zoet mee denk ik. :D
Re:Sn00zerman - 04-03-2012 - eerste resultaten met C02 laser (met foto's)
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re:Sn00zerman - 04-03-2012 - eerste resultaten met C02 laser (met foto's)
Leuk speelgoed. Heb je hem ingesteld staan op 2 kleuren (graveren en snijden) of op meerdere kleuren (snijvolgordes aangebracht dus). En ach, het is altijd leuk om mee te spelen.
Verder, tandwielen kan je tot heel klein uitsnijden. Wij hebben al, met open dagen, doosjes gemaakt waar kinderen hun naam op kunnen graveren. Naam invullen op de computer, nog een paar, vervolgens doen we een plaat dun plexiglas erin en ze zien zo een doosje gemaakt worden.
Sn00zerman - 04-03-2012 - Belgisch sein met C02 laser (met foto's)
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Sn00zerman - 04-03-2012 - Belgisch sein met C02 laser (met foto's)
Voor het graveren en snijden, moet ik 2 verschillende files aanmaken.
(tja, niet elke laser werkt hetzelfde hé)
Maar met een plugin, kan ik m'n machine rechtstreeks vanuit Corel Draw aansturen :-)

Daarstraks kreeg ik een mailtje van een medemodelspoorclublid, eentje die "Belgisch" rijdt.
Hij had al enige tijd in Visio tekeningen gemaakt van Belgische seinen, en kwam nu stilletjes informeren of ik die voor hem kon laseren.
Meteen een goeie proef om ook "klein grut" te maken met m'n machine, en meteen terug "ontopic" in m'n draadje hier :-)

Die Visio bestanden omgezet in DWG, en die dan ingelezen in coreldraw, en naar m'n machine gestuurd.
Resultaat is goed, alles is goed gelukt, alleen twijfel ik of alle afmetingen wel juist zijn. (maarja, daarvan moet de oorzaak dan bij m'n vriend gezocht worden, en niet bij mij, haha)

Als eerste met het moeilijkste onderdeel begonnen, het rooster dat onder het eigenlijke sein komt:


Vervolgens de paal uit een vlak stuk karton gelaserd, en gegraveerde plooilijnen, zodat dit stuk karton kan dichtgevouwen worden als een geheel O-profiel.
Daar vervolgens zo'n rooster over geschoven, en ook nog de houder voor de lampen zelf (zowel een linkse als een rechtse)


Morgennamiddag komt mijn kameraad langs, om samen eens te bekijken wat er nog gewijzigd kan worden, maar ik ben zelf vooral héél tevreden over de gelijkmatigheid
van de gaten in het rooster, dit toont toch aan dat m'n machine zeker voldoet voor "zéér fijn werk" ook :-)


groeten,
Kris
Re:Sn00zerman - 04-03-2012 - Belgisch sein met C02 laser (met foto's)
Toch wel gaaf dat er voor dit soort werk al 'huis-tuin-en-keuken-machines' bestaan. Ik vind het resultaat al top  :thumbup:
Sn00zerman - 05-03-2012 - Updated gelaserd Belgisch sein (met foto's)
Ik was gisterenavond duidelijk te moe om nog enig logisch denkvermogen op te wekken ...

Toen ik vanochtend "fris en monter" (voor zover dit kan in mijn huidige toestand) opstond, en dat sein op m'n bureau zag liggen,
wist ik meteen dat de "schaal" niet klopte  :O

Mijn goeie vriend Filips (die kerel noemt echt zo), had blijkbaar toch iets verkeerd gedaan met z'n visio ervaring ...
(ach, dit was een goed excuus om hem aan te zetten om Coreldraw of Autocad te gebruiken, lol)

Meteen aan de slag gegaan, en een nieuwe versie gemaakt, dit keer wel op schaal.
En m'n machine stelt me niet teleur, zelfs op die kleinere schaal, presteert m'n machientje het, om die rooster te laseren, zonder m'n karton op te fikken :-)

Ziehier de nieuwe resultaten:




Deze namiddag komt Filips langs, zoals gezegd. Dan gaan we eens bekijken of we die omheining op dat platformpje ook nog in orde krijgen,
want van de file die hij me doorgestuurd heeft, snap ik hoegenaamd niks, zelfs niet na het bekijken van een echt sein. (lol, zal wel weer de schuld bij Filips zitten waarschijnlijk)


groeten,
Krs
Re:Sn00zerman - 05-03-2012 - Updated gelaserd Belgisch sein (met foto's)
Zeg Kris,

Ik zou als ik jouw was serieus oppassen met ons lekker te maken.  :D

Voor je het weet krijg je ineens een hele hoop opdrachten/verzoeken van mede spoorders.  ;)

Mooi ding joh. Best een beetje jaloers. Ik hoop in ieder geval dat je hierdoor voorspoedig kan "uitzieken" en weer snel alles op de rails hebt.

Overigens, kan je behalve karton ook andere materialen snijden (hardere zoals bijvoorbeeld messing)?
Re:Sn00zerman - 05-03-2012 - Updated gelaserd Belgisch sein (met foto's)
Hoi Kris,

Wat een geweldig mooi apparaat is dat. :shock:
Heel veel plezier ermee. :)

Gr.
René
Re:Sn00zerman - 05-03-2012 - Updated gelaserd Belgisch sein (met foto's)
:-)


Olav, alles wat weerkaatst (messing/koper enz) kan je niet laseren. (enige uitzondering is spiegels, daar kan je wel op laseren, maar je moet het dan wel op de coating doen, de achterkant van de laser)
Je laser krijgt namelijk geen "grip" op het materiaal, doordat de straal gewoon weerkaatst wordt.
Maar buiten karton kan je prima hout (mdf,multiplex,berk,grenen,beuk enz ...) en plexi en glas enzo laseren, zelfs steen en marmer heb ik er al mee zien doen,
en verder moet het uiteraard lukken met eender welk stuk kunststof (tenzij het meteen in de fik schiet of smelt)
Nu, voor die messing enzo, zouden speciale sprays bestaan, maar meer dan 100 euro per 50 ml is net teveel van het goeie, lol, de centen zijn op, nu we die machine hebben, haha ...

P.S.
Wat dat "lekker maken" betreft, ik ben gerust bereid om te laseren voor iemand, maar uiteraard wel tegen een prijs. (lol, volgens mij zullen er nu toch al vele afhaken)
Die machine was niet goedkoop, en spiegeltjes en laser-tube moeten ook af en toe vervangen worden ...

groeten,
Kris
Re:Sn00zerman - 05-03-2012 - Updated gelaserd Belgisch sein (met foto's)
Citaat van: sn00zerman op maandag 05 maart 2012, 13:48:40
ik ben gerust bereid om te laseren voor iemand, maar uiteraard wel tegen een prijs.
Van je hobby, je beroep maken. :thumbup: