Hoi allemaal,
Desondanks m'n modelspoorbudget voor dit jaar al lang op was (deels te wijten aan het feit dat m'n vrouw met LGB begonnen is, en we een "reuze-aankoop" gedaan hebben in Göppingen hieromtrend), heb ik toch nog wat nieuwtjes te tonen:
Eerste en vooral, een Z-spoor uitbreidingssetje gekocht:

En nee, we gaan niet plots Z beginnen rijden

we hebben namelijk een Busch mijn-treintje (in H0) en die rijden op Z-sporen.
Aangezien ik met 2 van die treintjes de illusie van lossen/laden (vol en leeg treintje) wil opwekken, heb ik op z'n minst een paar elektrische wissels en nog wat extra rails nodig.
Deze set bevat alles wat ik extra nodig had dus

Verder op Ebay nog blijven hangen aan een mooie ET85, voor een héél zacht prijsje. (is een Roco set, maar wel 3-rail digitaal dus)

Om dan uiteindelijk bij dit mooie gebouw uit te komen (héél bewust gekocht):

Dit gebouw is een éénmalige uitgave van Märklin geweest. als je goed zoekt op Ebay, dan vind je dit gebouw voor minder dan 180 euro, in ongeopende verpakking.
(Märklin adviesprijs is 299 euro)
In gebouwde toestand is dit gebouw 1M15 lang !
De reden waarom ik dit gebouw bewust gekozen heb, is de geplande uitbreiding van m'n baan ...
Doordat ze bij ons op de modelspoorclub plots met modules zijn begonnen, kon ik uiteraard niet achter blijven.
Ik moest en zou ook modules gaan bouwen, die dan ineens een deel van m'n baan gaan vormen.
Door de aankoop van een nieuwe auto, kwam de 2de garage ook plots vrij. (garage is maar 4m90, en nieuwe auto is 4m93, dit wist ik al toen ik die auto besteld had)
De auto blijft dus momenteel "buiten slapen" en we zijn op zoek naar nog een extra garage. Op zich geen probleem, die auto is een firmawagen, en elke 4 jaar krijg ik zowieso een nieuwe. die extra garage wil ik tegen m'n pensioen toch hebben, zodat als ik dan een eigen auto moet kopen, die binnen kan staan

Zo gezegd zo gedaan, de modelspoorbaan beslaat nu dus 2 volledige garages

Even een wintrack screenshot:

Het onderste stuk, in U-vorm, met al die bruine rails, is dus de uitbreiding van de baan.
Helemaal links tegen de muur, is nog een tablet voorzien om m'n draaibank op te zetten & toekomstig laser CNC machine.
Onderaan is nog een stuk tablet van 80 cm, genoeg om een gootsteen te plaatsen, alsook nog een airbrush spuitkabine te zetten.
Aan de linkerkant komt dus een module van 1m45 bij 55 cm. Daaronder komt een electrische ophaalbrug (hieronder meer over die brug).
En tegen die onderste muur komt dus een module van 3m30 (om het "vervoerbaar" te houden, zal dit 2x 1m65 zijn, kan perfect in de kofferbak van de auto, die 2 modules dan)
Dan komt er aan de linkerkant van die module, dus terug een electrische brug, en terug een module van 1m45, om zodoende terug aan te sluiten op m'n bestaande baan.
Voor die modules, staat telkens nog een werkbank van 1m45 bij 70 cm.
Het houtwerk van die 2 modules van 1m45 is al klaar, alsook de bruggen, even wat foto's:
De rechter-module:

Naast die module, staat er nog een kast, waarin ik al m'n electronica opbergkastjes kwijt kan, en waarin de brug hangt.
De linker-module:

Eigenlijk is dit dus een spiegelbeeld van de rechter module ...
De brug op zich werkt "averechts": Als ik ze "ophaal", komt ze horizontaal te liggen, en kunnen de treinen erover denderen.
Als ik ze "neerlaat", klapt de brug naar onderen, en hangt dan als het ware in de kast waar die opbergkastjes in komen.
De hoogte waarop de treinen straks rijden is 1m15. De brug zelfs is 90 cm. Als ik die zoals een echte brug, omhoog zou klappen, steekt die
boven m'n modules uit, wat eigenlijk geen zicht is.
(de modules beginnen op 1m, en zijn 70 cm hoog, dus max. hoogte van m'n meubilair is 1m70, en door die brug zou dat op 2m05 uitkomen anders)
De motor van de brug is een reductie-motortje op 12V. niet super-krachtig, maar met wat katrollen, prima bruikbaar

door gebruik van katrollen moet de motor 3x minder krachtig zijn, maar moet wel 3x zoveel kabel oprollen/afrollen

De motor heeft geen enkele moeite met de brug op/neer te halen.
Op het asje van de motor, zit een héél grote lusterklem, en hierin een draadeinde M6. aan de andere kant zit dit in een kogellagertje.
Voorkant van de kast, waar de kabel door komt om de brug op/neer te halen, alsook het katrollensysteem.

En het katrol op de brug zelf:

Het hout voor de grote module verwacht ik volgend weekend. De bedoeling is om alle houtwerk nog voor einde 2011 klaar te hebben.
Op 12 januari 2012 begin ik namelijk met een nieuwe (chemo)-behandeling voor m'n HHC, waardoor m'n baan zowieso voor minstens 8 weken zal stil liggen.
Tegen die tijd wil ik wel de rommel opgeruimd hebben ...
Aangezien ik mij tegenwoordig zowieso toch al vrij moe voel enzo, is het idee om gisteren het houtwerk wat er al stond, te schilderen, maar afgelast.
Ik ben rustig aan m'n 1m15 lange gebouw begonnen

Voor mij de eerste keer om zo'n laser-cut niet-kunstof gebouw in mekaar te zetten. (is een mengeling van houten & kartonnen bouwdelen)
In't begin had ik even m'n twijfels, maar kwalitatief is het zeker véél beter dan zo'n standaard Faller, Kibri of Vollmer kunststof bouwdozen

Oordeel zelf:
Op enkele uurtjes tijd, de volledige voorgevel in mekaar gekregen:

En aan één kant, zelfs al de volledige muurbekleding aangebracht:
(het gebouw bestaat namelijk uit meerdere lagen)

Ondertussen ben ik hier wat aan't "rommelen", en ben bezig met het interieur van dit gebouw.
(zo'n gebouw moet gewoon een interieur hebben hé !)
dus, vloeren printen, binnenmuren en binnendeuren ontwerpen, een trappenhal ontwerpen, een magazijn vullen, een werkplaats vullen,
vergaderzalen, cafetaria, en uiteraard de nodige burelen maken ...
Zo, dat was het even voorlopig, hopelijk kan ik deze week nog een filmpje maken van de bruggen in actie. (eerst batterijen van camera opladen)
En misschien ook al wat foto's van het binnenwerk van dit gebouw ...
groeten,
Kris