Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Oefenbaantje M-rail 122 x 244 (Aanpassing baanplan en uitdagingen) 3 dec 2012

Gestart door mwedijkman woensdag 11 mei 2011, 21:45:46

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Oefenbaantje M-rail 122 x 244 (Aanpassing baanplan en uitdagingen) 3 dec 2012
Naar aanleiding van alle enthousiaste reacties van de (klein)kinderen en forumleden zijn we (mijn vader en ik) begonnen met het bouwen van ons oefenbaantje. (Baanplan)

We zijn al een paar maanden bezig, dus hieronder een verslag van de stappen die we reeds gemaakt hebben.

Omdat het onze eerste, echte serieuze baan gaat worden, hebben we een hoop opstart uitdagingen voor de boeg.

Hoe te beginnen???

Eerst de rail kopen?, Eerst een tafel maken?, open frame of gesloten frame??, Ringleiding ??
Nergens hebben we een soort stappenplan kunnen vinden, maar dat zal wel voor iedereen anders zijn.

Toch maar de stoute schoenen aangetrokken, en met de vele informatie die we her en der op het forum hebben gelezen zijn we van start gegaan.

Als eerste hebben we een frame gemaakt met daarop 12 mm berken multiplex als basis.
Voor de tweede laag hebben we 9 mm berken multiplex gebruikt ivm het hoogteverschil en dus de hellingspercentages (die zijn al erg hoog, dus alles wat we niet hoeven te overbruggen is mooi meegenomen).

Vervolgens de rails neergelegd om te kijken waar we gaten in de plaat konden maken, om zo de rails en treinen onder de opbouw te kunnen bereiken
Re:Oefenbaantje M-rail 122 x 244 (11 mei 2011)
Lid sinds: 2010

Nederlands testbaantje

offline
Re:Oefenbaantje M-rail 122 x 244 (11 mei 2011)
Na het verwijderen van de gaten, hebben we de bovenplaat op maat gezaagd, steunen ten behoeve van de bovenplaat geplaatst aan het onderstel.

Uiteraard moesten we de helling nog testen in de originele vorm, dus maar meteen een hoop rails neergelegd (onze eigen voorraad ondertussen aangevuld op de beurs in Koog aan de Zaan).

Uit deze test is gebleken dat de rails nog veel onderhoud nodig heeft. Het zal gereinigd, geschuurd en gericht moeten worden. Dit gaan we doen als we de rails definitief gaan neerleggen.
Ook de locomotieven en wagonnetjes kunnen wel een onderhoudsbeurt gebruiken (ze liggen toch al gauw 15 jaar stil). Ze hebben veel eigen weerstand, waardoor ze toch met moeite de helling op komen.
Re:Oefenbaantje M-rail 122 x 244 (11 mei 2011)
Lid sinds: 2010

Nederlands testbaantje

offline
Re:Oefenbaantje M-rail 122 x 244 (11 mei 2011)
Onze volgende stap is het aanleggen van de ringleiding aan de onderkant van de tafel.

Omdat we met twee gescheiden circuits willen gaan werken komt er dus een dubbele ringleiding te liggen.

We hebben ervoor gekozen om met standaard installatiedraad (2,5 mm2) de hoofdaders neer te leggen. Vanuit de knooppunten (kroonstenen) gaan we verder in de (Marklin) kleuren met 0,14 mm2 draad.

De bedrading voor de besturing van wissels, seinen, ontkoppelrail etc, zal lopen door de kabelgootjes aan de buitenkant van de tafel.

Op deze manier hopen we een nette, maar ook een overzichtelijke bedrading te gaan realiseren onder de baan. Zoals al eerder gezegd is dit de eerste keer dat we een baantje aanleggen, dus we weten nog niet of alles gaat lukken zoals we voor ogen hebben.
Re:Oefenbaantje M-rail 122 x 244 (11 mei 2011)
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:Oefenbaantje M-rail 122 x 244 (11 mei 2011)
Hallo,

Leuk weer een baan te zien met M rail.
Heb zelf ook een baantje met 70 M rails.
Voor tips kun je in mijn index kijken, oa. voor de ring leiding, klik

Ga dit draadje in de gaten houden.

Gr Einte
Re:Oefenbaantje M-rail 122 x 244 (11 mei 2011)
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:Oefenbaantje M-rail 122 x 244 (11 mei 2011)
Dag Martin.

Interressante start van een M-rail modelbaan!  :thumbup:

Citaat van: mwedijkman op woensdag 11 mei 2011, 21:45:46
Hoe te beginnen???

Eerst de rail kopen?, Eerst een tafel maken?, open frame of gesloten frame??, Ringleiding ??
Nergens hebben we een soort stappenplan kunnen vinden, maar dat zal wel voor iedereen anders zijn.

Deze site bevat misschien geen stappenplan, maar wel erg veel handige informatie! (En niet alleen voor N hoor!)

Groeten,

Erik.
Re:Oefenbaantje M-rail 122 x 244 (11 mei 2011)
Veel succes met je bouw.

Hoe ga je de rails proper maken? Ik heb mijn m rails een nacht in cola gelegd en dan met wasbenzine proper gemaakt. Hier en daar moest ik wel schuren.

Ivan
Re:Oefenbaantje M-rail 122 x 244 (11 mei 2011)
Het werk ziet er erg netjes uit. Wellicht geen stappen plan maar in jullie hoofd wordt alles wel planmatig op een rijtje gezet zie ik.

groet,
Michiel
Re:Oefenbaantje M-rail 122 x 244 (11 mei 2011)
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re:Oefenbaantje M-rail 122 x 244 (11 mei 2011)
als de rest er net zo netjes uit komt te zien als de electronica moet het zeker goed komen  :thumbup:

groetjes dennis
Re:Oefenbaantje M-rail 122 x 244 (11 mei 2011)
voor een "oefenbaantje" pak je het goed aan, ben benieuwd naar de rest
Re:Oefenbaantje M-rail 122 x 244 (11 mei 2011)
Lid sinds: 2010

Nederlands testbaantje

offline
Re:Oefenbaantje M-rail 122 x 244 (11 mei 2011)
Allereerst bedankt voor de positieve reacties.

CiteerVoor tips kun je in mijn index kijken, oa. voor de ring leiding, klik

Gr Einte

Einte, ik heb je draadje reeds eerder al gevonden op het forum. Een indrukwekkend stukje modelbaanbouw. Hier zullen we veel kijken om ideeen op te doen.

P.S. gefeliciteerd met je verloving.

CiteerDeze site bevat misschien geen stappenplan, maar wel erg veel handige informatie! (En niet alleen voor N hoor!)

Groeten,

Erik.

Erik,

Bedankt voor de link, We zullen zeker gaan kijken naar de ideeen en suggesties die we hier kunnen terugvinden en kunnen gebruiken.

CiteerHoe ga je de rails proper maken? Ik heb mijn m rails een nacht in cola gelegd en dan met wasbenzine proper gemaakt. Hier en daar moest ik wel schuren.

Ivan

Ivan,

We hopen dat het poetsen van de rails met een railsgum voldoende is. Het richten van de spoorstaven is waarschijnlijk het meeste werk. Bij sommige verbindingen zijn de hoogte verschillen en gaten erg ruim, waardoor de wagonnentjes beginnen te "springen".

CiteerHet werk ziet er erg netjes uit. Wellicht geen stappen plan maar in jullie hoofd wordt alles wel planmatig op een rijtje gezet zie ik.

groet,
Michiel

Citeerals de rest er net zo netjes uit komt te zien als de electronica moet het zeker goed komen 

groetjes dennis

Michiel & dennis,

we doen ons best

Citeervoor een "oefenbaantje" pak je het goed aan, ben benieuwd naar de rest

Janvis,

Als dit oefenbaantje klaar is, dan is het de bedoeling dat de (klein)kinderen hiermee kunnen spelen. Door middel van deze baan willen we ervaring opdoen in het bouwen van een modelbaan. Wat eerst, waar moeten we aan denken, scenery etc.
We hebben reeds een andere tafel gebouwd van 400 cm x 135 cm, waarop we een digitale baan (k-rail) willen bouwen voor ons eigen speelplezier.
Vandaar dat nu we proberen het zo goed mogelijk aan te pakken, en bij alle stappen goed na te denken wat de gevolgen kunnen zijn in het vervolgen van de bouw.


Nogmaals allen bedankt voor de reacties.

Groeten Martin
Re:Oefenbaantje M-rail 122 x 244 (22 mei 2011)
Lid sinds: 2010

Nederlands testbaantje

offline
Re:Oefenbaantje M-rail 122 x 244 (22 mei 2011)
Hierbij weer een up-date van ons baantje.

Na het aanleggen van de ringleiding, de plaat weer omgekeerd.

Hierop hebben we 5mm dik laminaat ondervloer gelijmd, deels voor de geluidsisolatie en deels om straks makkelijk de sloten van scenery in te snijden.
Deze ondervloer hebben we gevonden bij de Hornbach. Bij de andere bouwmarkten was de maximale dikte 3 mm of je kreeg van die ondervloer met vezels (deze wilden we niet ivm kans op vervuilingen in de lokomotieven)

Ondertussen hebben we aan de diversen railsen extra voedingsdraden gesoldeerd, zodat we om de 5 railsstukken een voedingspunt kunnen aansluiten op de ringleiding.
Bij het opstelspoor komt de mogelijkheid om het opstelspoor spanningsloos te schakelen, zodat we daar een trein kunnen opstellen.

De rails zelf hebben we gepoetst met een railgum. Dit is volgens ons voldoende om goed mee te kunnen rijden. Daarna nog alle rails bekeken en eventueel uitgedeukt, gericht etc.

Hierna de rails neergelegd en vastgeschroefd.
Na de vastschroeven, de rails nog verder uitgelijnd en eventueel bewerkt met een slijpsteentje, zodat alle wagonnetjes er soepel overheen rijden. Dit heeft wel wat tijd gekost.

Na het vastleggen van alle rails, nog wel even de wissels en het ontkoppelspoortje, getest op de juiste werking (omschakelen en verlichting)

Op naar de volgende stappen.
Re:Oefenbaantje M-rail 122 x 244 (22 mei 2011)
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:Oefenbaantje M-rail 122 x 244 (22 mei 2011)
Dag Martin.

Mijn complimenten! Het ligt er allemaal superstrak bij! :thumbup:

Vraagje: waarom met de draden van de aansluitrail via het
gaatje in de bedding en niet rechtreeks onder de rail door
de plaat heen? Nu kunnen de draden beschadigen . . . :wink:

Groeten,

erik.
Re:Oefenbaantje M-rail 122 x 244 (22 mei 2011)
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re:Oefenbaantje M-rail 122 x 244 (22 mei 2011)
als de draden onder de bedding liggen zie je ze ook niet.
dat is mooier vind ik.

groetjes Dennis
Re:Oefenbaantje M-rail 122 x 244 (22 mei 2011)
Lid sinds: 2010

Nederlands testbaantje

offline
Re:Oefenbaantje M-rail 122 x 244 (22 mei 2011)
Deze week zijn we niet direct met rails en bedrading in de weer geweest, maar meer met ons bedieningspaneel.

Wat willen we, hoe gaan we het inrichten en hoe moet het eruit zien.

We willen graag een schematisch overzicht van de baan maken.

Op het bedieningspaneel komen dan de twee stroomkringen te staan (rood & blauw) om zo onderscheid te maken tussen de twee bedieningstrafo?s

Om het opstelspoor spanningsloos te zetten, komt er een on/off schakelaar en bij het wisselbaantje op het station komt een on/off/on schakelaar, zodat we kunnen wisselen van spanningscircuit.

Verder hebben we drukknoopjes voor het bedienen van de wissels. Bij de drukknopjes willen we ook een LED maken, zodat de (klein)kinderen kunnen zien hoe de wissel staat.
Hiervoor hebben we op het forum een oplossing gevonden (zie tekening hieronder) echter kunnen we niet terugvinden waar we een juist type bistabiel relais kunnen kopen.

Heeft iemand een suggestie waar we dit type relais kunnen kopen (graag dan ook een hyperlink toevoegen)
Of heeft iemand misschien een hele andere, mogelijk betere oplossing om de LED?s bij de wissels aan te sluiten op het bedieningspaneel.

Alvast bedankt voor de reacties.


Martin
Re:Oefenbaantje M-rail 122 x 244 (24 mei 2011)
Dag Martin,

Je oefenbaantje is een kleine inspiratiebron voor mijn baan. Ik rij ook met M-rails. Leuk om je plannen voor het schakelbord te zien. Daar ben ik op dit moment ook mee bezig. Gisteren heb ik een werkende wisselschakeling gemaakt met iemand. Zie ook mijn topic daarover (link in de voetnoot). Een bistabiel relais is helaas prijzig. Daar ben ik ook nog naar op zoek...

Ga je de twee niveau's gewoon scheiden met een stukje papier ertussen?

Ik hou het in de gaten!

Groetjes,

Erik
Re:Oefenbaantje M-rail 122 x 244 (24 mei 2011)
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:Oefenbaantje M-rail 122 x 244 (24 mei 2011)
Hallo Martin,

Deze oefenbaan is een mooi voorbeeld, hoe je een baan moet bouwen met M raiisl
Jullie doen dat erg goed  :)

Gr Einte
Re:Oefenbaantje M-rail 122 x 244 (24 mei 2011)
Lid sinds: 2010

Nederlands testbaantje

offline
Re:Oefenbaantje M-rail 122 x 244 (24 mei 2011)
Wederom weer bedankt voor de reacties, dit geeft ons zeker het gevoel dat we op de goede weg zijn.

CiteerVraagje: waarom met de draden van de aansluitrail via het
gaatje in de bedding en niet rechtreeks onder de rail door
de plaat heen? Nu kunnen de draden beschadigen . . .

Groeten,

erik.

Citeerals de draden onder de bedding liggen zie je ze ook niet.
dat is mooier vind ik.

groetjes Dennis

Erik, Dennis

Waarom we de draden via het gaatje in de bedding hebben gestoken en niet rechtstreeks door de plaat heen, weten we niet, wellicht omdat we er even niet over nagedacht hebben. Het argument met betrekking tot de kans van beschadigen van de draden heeft ons wel doen besluiten om in het zichtbare gedeelte de bedrading niet meer door de bedding te steken.


CiteerJe oefenbaantje is een kleine inspiratiebron voor mijn baan. Ik rij ook met M-rails. Leuk om je plannen voor het schakelbord te zien. Daar ben ik op dit moment ook mee bezig. Gisteren heb ik een werkende wisselschakeling gemaakt met iemand. Zie ook mijn topic daarover (link in de voetnoot). Een bistabiel relais is helaas prijzig. Daar ben ik ook nog naar op zoek...

Ga je de twee niveau's gewoon scheiden met een stukje papier ertussen?

Ik hou het in de gaten!

Groetjes,

Erik

Erik,

Allereerst we doen gewoon ons best en hopen dat iedereen ons tips kan geven over hoe verder en wat te doen, maar verder hopen we ook dat er forumleden zijn die wat aan onze bouw & bouwverslag hebben.

We zijn blij te horen dat dit het geval is, waarvoor dank.

Verder met betrekking tot ons schakelbord, wij zijn begonnen in iTrain en geeindigd in excel (andersom als bij jou, las ik).
Ook het verslag van het gevecht dat je geleverd hebt met je LEDjes heb ik gevolgd. Van Harte dat het gelukt is.
Mocht je een adres hebben waar je "goedkoop" bistabiele relais kan kopen hou ik me aanbevolen.


Wat bedoel je met scheiden met een stukje papier ertussen????


CiteerDeze oefenbaan is een mooi voorbeeld, hoe je een baan moet bouwen met M raiisl
Jullie doen dat erg goed 

Gr Einte

Einte ,

Hartelijk dank voor je compliment.


Met vriendelijke groeten,

Martin
Re:Oefenbaantje M-rail 122 x 244 (24 mei 2011)
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:Oefenbaantje M-rail 122 x 244 (24 mei 2011)
Citaat van: mwedijkman op woensdag 25 mei 2011, 20:35:52
Wat bedoel je met scheiden met een stukje papier ertussen????

Martin,

Erik bedoeld het scheiden van twee stroomkringen d.m.v. een stukje papier
tussen de twee lipjes van de middengeleider t.p.v. een railverbinding.

Persoonlijk vertrouw ik dat niet zo heel erg, dus ik gebruik isolatie-tape. :wink:

Groeten,

Erik.
Re:Oefenbaantje M-rail 122 x 244 (24 mei 2011)
Lid sinds: 2010

Nederlands testbaantje

offline
Re:Oefenbaantje M-rail 122 x 244 (24 mei 2011)
CiteerErik bedoeld het scheiden van twee stroomkringen d.m.v. een stukje papier
tussen de twee lipjes van de middengeleider t.p.v. een railverbinding.

Erik & Erik,

De scheiding tussen de twee stroomkringen doen we met isolatietape.We willen niet het risico lopen dat het papiertje iod verschuift met alle gevolgen van dien.
Verder gaan we ook nog een soort bruggetje/wipje inbouwen tussen de puko's, op de plaats van de isolatie, zodat de sleper tijdens de overgang van de ene stroomkring naar de andere stroomkring ook op deze manier geen "dubbele" verbinding maakt. (zie afbeelding hieronder)

Met vriendelijke groeten

Martin
Re:Oefenbaantje M-rail 122 x 244 (24 mei 2011)
Hoi Martin,

Heb je ook foto's van het bruggetje/wipje? Zo, ja dan ben ik wel erg nieuwsgierig. Waarvan en hoe heb je deze gemaakt? Ik vind dat wel een erg goed idee en zou dat ook wel willen toepassen.
Ik gebruik nu alleen isolatietape, omdat inderdaad de papiertjes nog weleens verschoven of niet ver genoeg tussen de lipjes geschoeven bleven.

Ik kijk uit naar meer info over dit systeem!

Groeten,

Tim


Re:Oefenbaantje M-rail 122 x 244 (24 mei 2011)
Die sleperwip zo is de officiele naam vind je gewoon bij je treinwinkel, wel vermelden voor welke rail soort ze moeten dienen.
Re:Oefenbaantje M-rail 122 x 244 (08 oktober 2011)
Lid sinds: 2010

Nederlands testbaantje

offline
Re:Oefenbaantje M-rail 122 x 244 (08 oktober 2011)
Na een tijdje stil te hebben gelegen door vakanties, ziekte en andere dingen zijn we weer van start gegaan met het vervolg van het bouwen van ons oefenbaantje.

We waren gebleven bij het aanleggen van onze ?nul? etage van de baan.
Nu alle rails ligt, komt het aansluiten van de bedrading.
Hiervoor hebben we de baan in zijn geheel op zijn kop gelegd. Nu kon het nog namelijk qua gewicht en werkbaarheid.

Eerst hebben we de poten aan de baan gemaakt, zodat we straks als we de baan weer omdraaien ook makkelijk onder de baan kunnen komen.

Daarna hebben we de bedrading aangesloten op de ringleiding. Wat is dit nog veel werk, als je het netjes wil doen.

Na het aansluiten van alle bedrading, de baan weer omgedraaid en natuurlijk weer even testen.

De volgende stap in ons project is de 1e etage van de baan.
Hoe gaan we de helling maken, wat voor pijlers gaan we gebruiken??
De rails poetsen, uitrichten, bedrading solderen, neerleggen en uitlijnen en testen.

Hieronder weer wat foto?s tot zover.
Re:Oefenbaantje M-rail 122 x 244 (14 oktober 2011)
Lid sinds: 2010

Nederlands testbaantje

offline
Re:Oefenbaantje M-rail 122 x 244 (14 oktober 2011)
Na weer een ?clubavondje? klussen en ook veel spelen toch weer een stap gezet richting de 1e etage.

Op zolder, tussen onze voorraad scenery, nog een soort ?talud? gevonden voor de hellingen. Na wat passen en meten moet dit gaan passen. Ze moeten nog wel vastgelijmd worden, maar eerst maar even bedenken wat we verder willen met de ?brug?.

Na het op maat snijden van de hellingen om alvast de aansluiting te maken met de ?brug? wat rails neergelegd voor diversen testen.
Komt de lok de helling op, en zo,ja met hoeveel rijtuigen.
Het is de bedoeling dat er 4 rijtuigen achter de 1139 komt te hangen.

Uit onze testen en natuurlijk ook gewoon lekker spelen met de treinen, is gebleken dat het rijdend materieel een goede onderhoudsbeurt nodig heeft, nieuwe bandjes, een druppeltje olie links en rechts, maar voor de rest kwamen de treinen goed de helling op en namen ze de bochtwissels op de helling zonder problemen.

Hieronder een impressie van hoe de hellingen er uit komen te zien straks.
Re:Oefenbaantje M-rail 122 x 244 (14 oktober 2011)
Ziet er erg mooi uit. Je hebt een leuke baan lijkt veel op die van mij alleen dan wat kleiner Leuk:)

mvg,
GJ
Re:Oefenbaantje M-rail 122 x 244 (14 oktober 2011)
Ziet er goed uit en de draden hebben jullie netjes afgewerkt!

Met vriendelijke groet,
Lukas Goes
Re:Oefenbaantje M-rail 122 x 244 (14 oktober 2011)
Ziet er goed uit
Re:Oefenbaantje M-rail 122 x 244 (24 oktober 2011)
Lid sinds: 2010

Nederlands testbaantje

offline
Re:Oefenbaantje M-rail 122 x 244 (24 oktober 2011)
Om straks er niet achter te komen dat we niet uitkomen met de beschikbare rails, hebben we de totale baan uitgelegd conform baanplan.
Hier en daar is gebleken dat we beter een ander stukje rails neer kunnen leggen dan theoretisch verzonnen, om beter/mooier uit te komen.

Natuurlijk even gekeken of alles goed te berijden is door de treinen.
Verder hebben we bekeken of we nog tevreden zijn met ons baanplan. Of dat we er toch nog wat veranderingen aan moeten doorvoeren

Zo zitten we te overwegen om het traject wat aan de rechterkant ligt (rode gedeelte) één of anderhalve rails stuk (18 tot 27cm) naar rechts op te schuiven, dus wat meer onder de brug.
Het blijkt dat we er ruimte voor hebben, en dan hebben we meer ruimte voor scenery in ?de polder?.
Wat zouden jullie doen??



Helaas kunnen we maar 3 uur per week tijd besteden aan onze baan, dus schiet het niet erg op terwijl we wel willen, want het gaat steeds leuker worden, nu alles meer vorm begint te krijgen.

Hieronder wat foto?s van het totaal beeld van ons baantje. De rails ligt nog los en moet nog gepoetst, gerichte etc. worden, maar het geeft wel een goed beeld van ons einddoel.
Re:Oefenbaantje M-rail 122 x 244 (24 oktober 2011)
Ligt eraan wat je mooier vindt.
Als je wat meer scenery wil moet je het doen.
Wil je de treinen meer in het zicht hebben moet je het niet doen...

Met vriendelijke groet,
Lukas Goes
Re:Oefenbaantje M-rail 122 x 244 (26 oktober 2011)
Lid sinds: 2010

Nederlands testbaantje

offline
Re:Oefenbaantje M-rail 122 x 244 (26 oktober 2011)
Vanmiddag even met de kinderen gezellig op visite bij opa & oma geweest. Het toeval wil dat we daar bezig zijn met onze treinbaan, dus moest er even gekeken worden door de kinderen.

Als je het zo bekijkt vinden ze het wel allemaal heel spannend, maar wel heel leuk.

Groeten Martin
Re:Oefenbaantje M-rail 122 x 244 (26 oktober 2011)
De kinderen zien er blij uit! :D

Met vriendelijke groet,
Lukas Goes
Re:Oefenbaantje M-rail 122 x 244 (26 oktober 2011)
Prachtig hè, ze vinden het superspannend.

groet,
Michiel
Re:Oefenbaantje M-rail 122 x 244 (15 november 2011)
Lid sinds: 2010

Nederlands testbaantje

offline
Re:Oefenbaantje M-rail 122 x 244 (15 november 2011)
Na de laatste up-date zijn we bezig geweest met een stuk elektra.

Werken alle wissels (tijdelijk weer de vertrouwde schakelkastjes uit de kast getrokken), Werkt ons wisselstrook (schakelen door middel van een on-off-on schakelaar, tussen het ?rode? & ?blauwe? circuit),
Kunnen we met twee treinen op de twee gescheiden circuits rijden, door middel van twee trafo?s.

Nu dachten we dat we al veel draden hadden weggewerkt onder de baan, maar niets is meer waar. Het lijkt wel een grote pan met spaghetti slierten.
Maar ja, dan hebben we straks weer wat te doen ;) ;)

Het belangrijkste is dat alles werkt zoals we hadden voorgesteld, dus nu kunnen we gaan beginnen met het vastzetten van de rails, en het maken van de brug.

Voor het vastzetten van de rails gaan we gebruik maken van de raildemper (7171) in plaats van de laminaatondervloer. De ondervloer gaan we wel gebruiken, maar dan tussen de rails en als ondergrond voor de scenery.

Natuurlijk hieronder weer wat foto?s.

Groeten van Martin
Re:Oefenbaantje M-rail 122 x 244 (4-voudige wisselmelder) 16 november 2011
Nu we bezig zijn met alle bedrading en besturing, komen we weer op het punt van het bedieningspaneel.

Nu zijn we bij Conrad het volgende tegengekomen.



http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=217337

Wij willen deze 4-voudige wisselmelder gaan gebruiken voor het aansturen van de LED-jes op het bedieningspaneel (wisselstand) ipv de eerder genoemde schakelingen met een bi-stabiele relais.

Heeft iemand hier ervaring mee, en zo ja wat zijn de bevindingen???
(zie ook topic in Electronicatechniek 4-voudige wisselmelder)

Alvast bedankt voor de reacties.

Martin
Re:Oefenbaantje M-rail 122 x 244 (4-voudige wisselmelder) 16 november 2011
Hoi Martin,

Ontzettend leuk altijd, die m-rail baantjes. Ziet er allemaal pico bello uit wat er gemaakt is. En de kleinkinderen zien het ook wel zitten zo te zien  :D

Groeten,

Daan
Re:Oefenbaantje M-rail 122 x 244 (4-voudige wisselmelder) 16 november 2011
Ik heb net mijn schakelpaneel (ook met M rails) afgewerkt met led-terugmelding. Ik heb gebruik gemaakt van bi-stabiele relais op 5V. Werkt super, maar was een gigantisch werk om 25 wissels aan te sluiten. Bi-stabiele relais zijn niet zo duur als je zou denken. Ik heb alles op ebay gekocht (bv. http://www.benl.ebay.be/itm/G6AK-234P-DPDT-3A-RELAY-BY-OMRON-X-1PC-0-99-/260829085853?pt=UK_BOI_Electrical_Components_Supplies_ET&hash=item3cbaa0009d ).

Mvg

Ivan
Re:Oefenbaantje M-rail 122 x 244 (4-voudige wisselmelder) 03 maart 2012
PFFFF, PFFFFF, Uch, Uch eerst eens even het stof afblazen op dit draadje.

Het was al even zoeken naar mijn eigen draadje (Op blad zes onderaan, laatste up-date was 16 november)

In de tussentijd is er wel het een en ander gebeurd, deels zichtbaar, maar het meeste onzichtbaar.

Na wat rekenen (prijs per wissel), de onervarenheid op het gebied van het bestellen van losse onderdelen voor een schakeling en het verhaal van Jan (zie ook topic in Electronicatechniek 4-voudige wisselmelder) besloten om toch te gaan voor de 4 voudige wisselmelder van Conrad.
Deze besteld, samen met een soldeerboutje, soldeertin, LEDjes, LED-houders etc.
Even wachten op de levering en dan begint de fun:

SOLDEREN  :lol: :lol:

Niet alleen de printplaatjes zijn gesoldeerd, maar ook de wissels zijn gemodificeerd.
Toch best lastig en vervelend om de wissels weer te verwijderen als je ze net netjes hebt neergelegd. Maar ja het is voor het goede doel en als je alles van te voren weet, is er ook geen uitdaging meer.

Gelukkig hebben we nog niet alle rails liggen, en nog niet alle bedrading weggewerkt, zodat we dat straks in een keer kunnen doen.

De volgende stap is het bedieningspaneel maken, met daarin de beide trafo?s, het schakelbord voor de wissels, ontkoppelrail, wisselspoor, etc.

Hieronder nog wat foto?s van onze wisselmelders.

Hopelijk komt de volgende up-date sneller.

Groeten Martin

Re:Oefenbaantje M-rail 122 x 244 (4-voudige wisselmelder) 03 maart 2012
Leuk al die foto s van je baan,

Tony
Re:Oefenbaantje M-rail 122 x 244 (Eerste rondjes op de baan) 03 mei 2012
Hierbij weer een kleine up-date, met weinig tekst maar met weer wat foto?s en een paar filmpjes.

Na het solderen van de printplaatjes zijn we bezig geweest met het zichtbare gedeelte van het schakelbord en het leggen van de laatste stukken rails op de ?brug?.
De lay-out van de brug is gebaseerd op de Westrandweg, welke op dit moment gebouwd wordt in Amsterdam.

Hieronder twee filmpjes van de eerste rondjes op de treinbaan en een paar foto?s voor een sfeer impressie.






De komende weken zullen we bezig zijn met het aansluiten van alle bedrading van de wissels en de ringleiding.
Ook het maken van de bekisting van het bedieningspaneel staat op de planning.

Tot nu toe zijn we al erg blij met het behaalde resultaat en we kijken ernaar uit om weer snel verder te kunnen gaan.

Groetjes,

Martin
Re:Oefenbaantje M-rail 122 x 244 (Eerste rondjes op de baan) 03 mei 2012
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:Oefenbaantje M-rail 122 x 244 (Eerste rondjes op de baan) 03 mei 2012
Dag Martin.

Alhoewel ik totaal geen NS-fan ben, vind ik
het portaal met het NS-logo briljant! :thumbup:
Ook mijn complimenten voor het enorm strak
uitziende bedienpaneel! Mogen wij misschien
de binnenzijde ook bewonderen?

Groeten,

Erik.
Re:Oefenbaantje M-rail 122 x 244 (Eerste rondjes op de baan) 03 mei 2012
Erik,

Bedankt voor je reactie.

Helaas is de achterkant van het bedieningspaneel nog helemaal leeg. Het is nu niet meer dan een aluminium plaat van 20 x 30 cm en 1,5mm dik.

De bedrading van de wissels moeten nog getrokken/verlengt worden en dan moeten we nog de bekisting maken, waar we de wisselmelders in kunnen plaatsen, en daarna de schakelaars & LEDjes kunnen aansluiten.

Ik zal van alles foto's maken zodat wij deze kunnen delen met jullie.

Groeten Martin
Re:Oefenbaantje M-rail 122 x 244 (Eerste rondjes op de baan) 03 mei 2012
Ik begrijp maar heb het niet gezien dat jou 4 voudige wisselmelder naar behoren werkt.
Ik ben ook met die dingen begonnen waarbij er inmiddels 1 is uitgefikt!! dit kwam door een defecte voeding!!
zou je de werking mogelijk wat gedetailieerder kunnen laten zien.
Verder ziet het er allemaal heel strak uit ik blijf je volgen!!
Re:Oefenbaantje M-rail 122 x 244 (Eerste rondjes op de baan) 03 mei 2012
Frans,

Allereerst bedankt voor je postieve reactie

Wij hebben inderdaad gekozen voor deze wisselmelders, op basis van diversen discussies, experimenten, etc, welke hier op het forum gevoerd zijn, waaronder ook die van Peter, Kris en jou.
We hebben de wisselmelders zelf in elkaar gesoldeerd, zoals beschreven stond in de handleiding, de wissels aangepast zoals Jan ons geadviseerd heeft en daarna getest met een positief resultaat. De wisselmelders waren gewoon op de gele en bruine uitgang van een marklin trafo aangesloten tijdens de test.

We hebben nog geen duurtest uitgevoerd, maar we gaan er vanuit dat dit geen probleem moet opleveren.

Zoals beloofd aan Erik, zullen we straks tijdens de bouw van ons gehele bedieningspaneel een fotoreportage bijhouden.
Ook zullen we kijken of we de schakelingen op papier kunnen zetten.

Dus nog even geduld op een gedetaileerd verslag, we hopen dat we snel hiervoor tijd kunnen vrij maken.

Groeten Martin
Re: Oefenbaantje M-rail 122 x 244 (Bedrading & Bedieningspaneel) 30 juni 2012
Hierbij weer een (foto) up-date van onze inspanningen aan de treinbaan.

Een van de dingen die we hebben gedaan is het aansluiten van aan bedrading aan de ringleidingen en het brengen van de wisselbedrading richting de plaats waar het bedieningspaneel komt.

De tweede serie foto?s zijn van de vorderingen van het bedieningspaneel.
Het schakelbord komt op een lade te staan met aan elke kant een trafo. Voor de foto?s hebben we alles even neergezet zoals het komt te staan, maar alles in het bedieningskastje met nog aangesloten worden etc. en staat nog los.

Groeten Martin
Re: Oefenbaantje M-rail 122 x 244 (Bedrading & Bedieningspaneel) 30 juni 2012
En hierbij de beloofde tweede serie foto's
Re: Oefenbaantje M-rail 122 x 244 (Bedrading & Bedieningspaneel) 30 juni 2012
Netjes!



groeten Dylan
Re: Oefenbaantje M-rail 122 x 244 (Bedrading & Bedieningspaneel) 30 juni 2012
Citaat van: minitreintje op zaterdag 30 juni 2012, 21:50:45
Netjes!

groeten Dylan

Dylan,

Dank je wel,

Groeten Martin
Re: Oefenbaantje M-rail 122 x 244 (Bedrading & Bedieningspaneel) 30 juni 2012
Hallo Martin, even alles doorgekeken. Leuke baan om alles te proberen.
Het bedieningspaneel ziet er goed zo in de la. Ik neem aan dat alle draden straks netjes zijn weggewerkt net als op de rest van je baan. Het is al eerder gezegd maar dat NS logo in het portaal is super gevonden en gemaakt.  :thumbup:
Ben benieuwd naar het vervolg.

Groet, Eric
Re: Oefenbaantje M-rail 122 x 244 (MEGA UPDATE Bedieningspaneel) 03 oktober 2012
Geachte mede forumgebruikers,

Ondertussen zijn we al weer een paar maanden verder en ook bij ons baantje hebben we tijden gekend van werken, rust (vakanties) en zomerhitte.

Hieronder volgt ons verslag van het maken van ons bedieningspaneel, welke nu geheel klaar is en werkt zoals we voor ogen hadden.

Allereerst hebben wij, zoals al eerder te zien is geweest, een aluminiumplaat genomen, waarbij we de linkerkant geborsteld hebben. Dit moet het onderscheid aangeven tussen de twee lagen op onze baan.
Na het borstelen hebben wij de gaten voor de puls schakelaars, tuimelschakelaars en LEDjes geboord. Dit met behulp van de eeuwenoude truc met de lap en wat snijolie.
Nadat het plaatje ontvet is geworden, hebben we met een potloodje het schematische banenplan op de plaat getekend en dit met behulp van, in reepjes gesneden isolatietape, beplakt in de kleuren rood, blauw en zwart. Deze kleuren komen overeen met de transformator, welke zit aansloten op dit traject.
Verder alle wissels, schakelaars en andere funties voorzien van een nummertje, zodat alles te herkennen is.
Dit geheel hebben wij hierna voorzien van een laag boeklon (kaftfolie), zodat de plakkertjes er niet afgetrokken kunnen worden, en we het bedieningspaneel gewoon kunnen aanraken.





Helaas hebben wij van deze stappen geen foto?s genomen, anders hadden we dit graag met jullie gedeeld.


De volgende stap was het aanbrengen en aansluiten van de LEDjes & schakelaars. Dit waren een paar avonden fijn solderen en priegelen aan de keukentafel, maar met een geweldig resultaat.
Hieronder een paar foto?s van deze fase van ons bedieningspaneel.


 


De draden extra lang gelaten, omdat we nog niet weten hoeveel lengte we nodig hebben om alles netjes weg te werken.

 


Verbindingen voorzien van een stukje krimpkous voor mogelijke kortsluitingen en voor de stevigheid.

 


Alles meteen voorzien van een labeltje, anders zouden we de weg kwijt raken in alle spaghetti.

 


 


Het netjes samenbinden van alle draden, alle draden gebundeld per wisselmelder

 


Schakelaars ook voorzien van een draadje

 


 


 

Wat een draden, hopelijk komen we er nog uit!!!!


Verder ook nog een printplaatje gesoldeerd met hierop weerstanden ten behoeve van de LEDjes, zodat ze niet teveel flikkeren en te fel branden.

 





Dit had netter gekund, maar het werkt en er zit geen sluiting in.


Voor het kunnen plaatsen van ons bedieningspaneel, hebben we een lade gemaakt, zie ook eerder in ons verslag, waarop de trafo?s komen te staan en daartussen het bedieningspaneel.

Voordat we alle draden zijn gaan inkorten en alles netjes weg zijn gaan werken hebben we alles eerst aangesloten en gekeken of alles werkt.

 


 


De achterkant van de lade, met de kabelbomen van de baan naar het bedieningspaneel


 

De aansluitingen op de wisselmelder, helaas is kanaal 1 gesneuveld tijdens de test, maar gelukkig hadden we 3 reserve kanalen.

 





Nu nog met veel te lange draden aangesloten, maar het werkt!!!







Het bewijs dat de LEDjes branden, en ja ook de juiste kleur bij het juiste knopje, gelukkig wel.
Na deze test konden we beginnen met het wegwerken van alle bekabeling, want dat was nogal een hoop.





 


Dit moet geordend worden


Tijdens ons test kwamen we er achter dat de weerstand nogal veel warmte produceerde, dus hebben wij aan de onderkant van onze lade een ventilator ingebouwd, om zo de warme lucht af te zuigen en op deze manier de temperatuur te kunnen
beheersen.

 



Hieronder een paar foto?s van het resultaat tijdens en na het ordenen




 































Zo ziet het eruit als de lade op zijn plekje zit, onder de baan.


Hierbij ook nog de beloofde aansluitschema?s, welke wij hebben gemaakt om alle kabeltjes te kunnen traceren en het overzichtelijk te houden. Helaas hebben wij de labeltjes aan de kabeltjes, in verband met ruimtegebrek, niet kunnen laten zitten en zijn we superblij met onze aansluitschema?s





















En als allerlaatste het bewijs dat alles werkt, hierbij nog een klein filmpje.

detailpage

Hopelijk hebben wij hierbij een mooi verslag neergelegd, waar iedereen eventueel ideeen uit kan putten voor zijn eigen baan.
Indien er vragen en/of opmerkingen zijn horen wij het graag, want wij hopen daar dan weer van te leren.

Graag tot een volgende update.

Groeten van Martin & Wim

Re: Oefenbaantje M-rail 122 x 244 (MEGA UPDATE Bedieningspaneel) 03 oktober 2012
Griezelig netjes afgewerkt... ;) Petje áf :important:
Re: Oefenbaantje M-rail 122 x 244 (MEGA UPDATE Bedieningspaneel) 03 oktober 2012
Prachtig! Een schakelpaneel moet er bij mij nog komen (ik gebruik wel andere, zelfgemaakte modules om de LED-indicatie te krijgen, kost me inc alle leds, weerstanden en schakelaars ongeveer 40-50 euro voor 14 wissels :D)

Maar dit is zoals Wim al zegt echt prachtig afgewerkt, je bouwwijze en gevoel voor indexering zitten wel goed bij jou! Toppie  :thumbup: