Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Baanplan 122 x 244 (graag jullie mening)

Gestart door mwedijkman donderdag 18 november 2010, 21:43:13

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Baanplan 122 x 244 (graag jullie mening)
Lid sinds: 2010

Nederlands testbaantje

offline
Baanplan 122 x 244 (graag jullie mening)
Beste medeforumleden,

Na lange tijd weer mijn oude hobby opgepakt, zie ook in het voorstelhoekje

Ik wil eerst voor mijn zoontjes en neefje een "klein" baantje maken. Als dit een succes wordt, gaan ik over op mijn eigen baan.

Het jongensbaantje wordt een analoge baan, waarbij het de bedoeling is dat er twee treinen los van elkaar rondjes kunnen rijden, maar ook dat er wat meer speelmogelijkheid is als de kinderen wat ouder zijn.

Thema is Nederland, tijdperk IV / V

Met wat stoeien met Wintrack (demo) heb ik het volgende baanplan verzonnen. (zie bijlages)


Graag hoor ik van jullie wat reacties.

Is dit een haalbaar plan?
Wat kan er eventueel verbeterd worden?
etc, etc

Alvast bedankt voor de eventuele reacties
Re:Baanplan 122 x 244 (graag jullie mening)
wel aardig, maar je hebt veel wissels onder de grond, das erg lastig omdat je er niet bij kunt :?
het plan is leuk maar af en toe liggen de sporen net niet helemaal goed denk ik
succes,
Martijn
Re:Baanplan 122 x 244 (graag jullie mening)
Hallo,

Ik vind het een mooi plan, maar ben het met Martijn eens dat er veel wissels onder de grond liggen. Je kan die bochtwissels misschien beter in de rechter blauwe bochten plaatsen. Dan kan je ook als je het station verlaat kiezen welk spoor je gebruikt. Verder denk ik dat je na moet denken over het volgende: in dit plan is het lastig om een Nederlands landschap te maken. Tunnels zie je niet zoveel namelijk in ons landje. Misschien nog een puntje om over na te denken.

Succes,

Tim
Re:Baanplan 122 x 244 (graag jullie mening)
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Baanplan 122 x 244 (graag jullie mening)
CiteerVerder denk ik dat je na moet denken over het volgende: in dit plan is het lastig om een Nederlands landschap te maken. Tunnels zie je niet zoveel namelijk in ons landje

Tsja, ik denk dat je daar bij een dergelijk oppervlak een concessie moet doen. Een baan van 244x122 zonder (enkele) tunnels etc, wordt al heel snel een ovaaltje.

Misschien zou je het plan enkelsporig kunnen maken. Dat oogt wat rustiger denk ik. Nadeel is, dat je dan nietmeer met 2 treinen kunt rijden.

De wissels onder de grond is op zich niet erg, maar voor het "laten spelen" van kinderen, wel gevaarlijk. Vraagt om aanrijdingen. Ik denk eigenlijk, dat kinderen zelf, gewone handwissels het leukst vinden, en ook het makkelijkst aan te leren.

Roy
Re:Baanplan 122 x 244 (graag jullie mening)
Lid sinds: 2010

Nederlands testbaantje

offline
Re:Baanplan 122 x 244 (graag jullie mening)
Allereerst bedankt voor jullie snelle reactie,

Bedankt voor de tips.
Hierop inhakend meteen een vraagje,


Kan je wissels, en zeker meegebogen wissels, zonder problemen gebruiken op een helling van 4,5 %, want dat is het hellingspercentage op het traject.


Ik heb deze hellingspercentage getest met het materiaal wat ik wil laten rijden op dit  baantje, en dat ging goed, dus daar wil ik niet aan veranderen denk ik.

Verder wil ik, waar nu het dorpje staat, een luik maken zodat ik snel bij de "ondergrondse" sporen kan komen.
Ook ben ik nog aan het twijfelen of ik het kleine bochtje wel of niet ondergronds wil maken (inderdaad misschien wel veel tunnels).

mvg Martin
Re:Baanplan 122 x 244 (graag jullie mening)
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Baanplan 122 x 244 (graag jullie mening)
Hey,

je kunt de sporen onder het dorp ook van onderuit bereikbaar maken. Veel handiger, en geen lelijke naden in je landschap!

Roy
Re:Baanplan 122 x 244 (graag jullie mening)
m.b.t. wissels in hellingen denk ik dat dat van zoveel factoren afhangt dat de enig manier is om zekerheid te krijgen is: testen, testen, testen en nogeens testen.

Groeten,

Tim
Re:Baanplan 122 x 244 (graag jullie mening)
waarom eigenlijk die verborgen wissels?? je hebt al een verbinding boven,en je twee keerlussen voor de aparte trajecten passen prima zonder die wissels.

zouden ze van baan willen wisselen, dan kunnen ze dat boven doen in het station, met als voordeel dat ze er dan zicht op hebben!!
Re:Baanplan 122 x 244 (graag jullie mening)
Lid sinds: 2010

Nederlands testbaantje

offline
Re:Baanplan 122 x 244 (graag jullie mening)
Naaar aanleiding van de tips die ik op deze topic heb ontvangen hierbij een aangepast baanplan.

is dit haalbaar, gezien de meegebogen wissels op een brug op een helling???

ik stel jullie input erg op prijs, en alvast dank hiervoor

mvg Martin
Re:Baanplan 122 x 244 (graag jullie mening)
leuk ontwerp: het is een goed idee om het station in een keerlus op te nemen. ik zelf heb dan het stuk waar geen station aan ligt, aan de voorkant liggen. dat is dan een soort showspoor waarop alle treinen die voorbij komen, goed te zien zijn.

verder is dit geen oppervlakte waar ik een dubbelsporig baanvak op zou leggen. de treintjes zijn kort (vanwege de perron lengte). ik zou dan ook kiezen om enkelsporig naar het schaduwstation te verdwijnen.

je krijgt dan een baan met bovenop een station, waar je wat meer rangeermogelijkheden zou moeten creeren. een nevenbaantje, want hoofdspoor neemt veel te veel ruimte in. en dan is het het leukst om met kleine boemeltjes te rijden.

er is best wat moois van te maken, maar dan moet je wel de beperkingen van de beschikbare ruimte in acht nemen.

ik hoop dat je hier iets mee kunt,
Hessel.
Re:Baanplan 122 x 244 (graag jullie mening)
Lid sinds: 2010

Nederlands testbaantje

offline
Re:Baanplan 122 x 244 (graag jullie mening)
Alvast wat rails neergelegd om de oude treinen weer te laten rijden, blijken ook me dochter en me nichtje erg enthousiast. :D :D

Dit zet aan tot snelle actie, dus 18 december naar Houten om daar extra rails te halen en meteen te beginnen met de opbouw.

Ik wil jullie allen bedanken voor de input en reacties, wellicht ondertussen gestart met ik een topic (modelbaanbouw) bij het bouwen van dit baantje, zodat ik hopelijk ook hierop veel goede tips en ideeen kan krijgen van jullie, want er zijn nog veel dingen die ik niet weet

Wel al heel veel ideeen opgedaan op het forum, waarvoor dank.

MVG Martin