Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Witmoosdorf

Gestart door Bert1955 zondag 08 mei 2022, 16:33:16

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Witmoosdorf
Lid sinds: 2021

offline
Witmoosdorf
Na weken denkwerk en hulp van forumleden, met name @speeltmettreintjes zijn we (bouw dit samen met zoon Rutger, @RDHT) tot een "definitief" ontwerp gekomen en wordt het nu tijd om te gaan bouwen.

Probeer een index bij te houden van de voortgang:

Eerste probeersel:
Diorama:
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=86973.msg1448636#msg1448636

Zelfbouw draaischijf met Arduino:
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=87509.msg1466258#msg1466258

Baanontwerp:
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=88097.0

Witmoosdorf is een fictief plaatsje ergens in de Alpen regio. Witmoos is een nickname voor de plek waar we wonen. Inwoners hier in het buitengebied hebben naast hun formele naam ook een nickname die bij de plek hoort, die hebben we 20 jaar geleden erbij cadeau gekregen toen we hier kwamen wonen. Indien we een betere ingeving krijgen kunnen we het nog aanpassen.

We zijn met name scenery bouwers, rails horen erbij maar zijn geen hoofdzaak. Puriteins zijn we ook zeker niet, dus of alles helemaal gaat kloppen in de tijdgeest, vast niet. Het wordt voornamelijk stoomtractie en diesel. In ieder geval geen bovenleiding.
Het eerste plan was volledig analoog rijden maar dat is geëvolueerd, hoever gaan we nog zien.

Ontwerp frame is klaar. Planken zijn 18*90mm, poten 44/69.
Er komen nog (stevige) bokwielen onder de poten, paar met rem. Er is ruimte genoeg om de tafel vrij in de ruimte te laten staan zodat we overal goed bij kunnen, meestal zal hij echter met de rechter zijkant tegen een muur aan staan.

3D impressie van de 5 modules:


(2 poten linksachter gaan we nog 90 graden draaien voor de uniformiteit)
Opmerkingen en suggesties zijn van harte welkom, we kunnen wel tegen een stootje:)

Eerste vraag: hoe hoog maken we het "0" niveau (BW en hoofdstation)?
Pol:
80cm
90cm
100cm
110cm

Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Witmoosdorf
In je baanontwerp draadje heb ik enkele punten genoemd waaraan je moet denken en rekening mee moet houden. Zo een paar hoogtes op een rijtje zetten waaruit een vreemde, die jou en je wensen niet kent, mag kiezen is geen goed idee. De baanhoogte is zeer persoonlijk. Mijn mening.

Je zegt dat het frame bestaat uit vijf modules. Zijn die los te koppelen of vormt het één geheel. Dat is uit de tekening niet duidelijk op te maken.
Re: Witmoosdorf
ACTS.zuid
gast

Re: Witmoosdorf
 @citaat @citaat Tenminste 110 cm, liefst nog wat hoger. En als je daar dan verlichting boven hangt (een absolute must om je scenery uit te lichten) stoot je ieder geval niet het hoofd.

Kijk hier, veel over hoogte en diepte: https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php?title=Beschikbare_ruimte

Succes met de bouw.

Gr, Ben.
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2021

offline
Re: Witmoosdorf
@Henk: gezien en even kort op gereageerd, dank!
De 5 modules zijn los te koppelen, op scenery niveau komen we vast nog uitdagingen tegen.
Zo beter te zien:

 

Heb er bewust voor gekozen om niet elke module van 4 poten te voorzien, zo sterk genoeg om erop te zitten bij wijze van spreken. Uit elkaar halen is voor onbepaalde tijd niet nodig.

@Ben, die link ga ik nog goed bekijken  :thumbup:
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2021

offline
Re: Witmoosdorf
Eerste module van 5 is klaar:


Ik heb best veel houtbewerkingsapparatuur, tenslotte een andere hobby van me, ook een afkortzaag. met de diepte instelling kan ik vrij eenvoudig de inkepingen maken in de tussenlatten. Heb nog gedacht aan zwaluwstaart verbindingen op de hoeken maar dat ging me wat te ver :)

Totaal was dit 2 uurtjes werk. De andere 4 gaan veel sneller, meer serieproductie.

Moet allemaal nog even tussendoor de buitenshuis klussen, liever ging ik aan 1 stuk door....
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2021

offline
Re: Witmoosdorf
En dat is 3

2 te gaan
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Witmoosdorf
Hallo Bert, ik begrijp dat je inkepingen hebt gemaakt in de elkaar kruisende latten zodat die in elkaar passen. Dan heb je in een lat twee korte zaagsneden direkt naast elkaar maar hoe krijg je dan dat stukje hout er uit waardoor er een inkeping ontstaat?
Zelf heb ik van houtbewerking geen kaas gegeten (laat staan dat ik zo'n afkortzaag heb en er ook mee om weet te gaan), vandaar mijn vraag.
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Witmoosdorf
Mooie start, Bert  :thumbup:
Ik neem aan, dat je de poten straks ook gaat schoren ?
Met straks de wielen eronder is dat geen overbodige luxe.

Grtz en veel bouwplezier alvast  ;)
Tony
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Witmoosdorf
Citaat van: FransW op woensdag 18 mei 2022, 00:09:09Dan heb je in een lat twee korte zaagsneden direkt naast elkaar maar hoe krijg je dan dat stukje hout er uit waardoor er een inkeping ontstaat?

Ik zou dat met een beitel doen.
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Witmoosdorf
Het heeft wel wat weg van een Ikea stellingkast maar dan steviger  :)
Strak gemaakt, Bert  :thumbup:
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2021

offline
Re: Witmoosdorf
Heren, dank voor de reacties!
@Frans: dat tik je met een beitel er inderdaad zo uit. Voor het gemak heb ik nog een extra zaagsnede in het midden van de sparing gemaakt, kost een paar seconden extra tijd per plank.
Ze zitten zo strak in elkaar dat het een tik van de hamer kost om ze op gelijke hoogte te krijgen. Geen houtlijm nodig. Was eerst van plan alles blind te verbinden, heb ik vanaf gezien omdat je het dan moeilijker uit elkaar kunt halen. en uiteindelijk zie je er niets van, rondom komt nog MDF oid rechtopstaand voor de achtergrond.
@Tony, ga het zeker schoren, had alleen geen zin / had geen nut om dat op tekening te zetten. Je gaat het zien. Om visuele redenen worden de schoren zo kort als verantwoord.
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2022

offline
Re: Witmoosdorf
Goede tekeningen hebben geholpen :) (Autocad, 2D).

Kan niet wachten met het neerleggen van spoor. En om binnenkort de Esu Ecos te testen (komt als het goed is zo binnen)
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2011

offline
Re: Witmoosdorf
" Ze zitten zo strak in elkaar dat het een tik van de hamer kost om ze op gelijke hoogte te krijgen. Geen houtlijm nodig."

Weet je zeker dat op lange termijn door krimpen van het hout of uitdroging je verbinding goed blijft?  Ik zou er Polymax voor gebruiken.
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2021

offline
Re: Witmoosdorf
Hoi Wim,
Weinig twijfel, daarbij zijn de tussenplanken aan de buitenzijde geschroefd, kan geen kant op. Echt worst case kan ik er altijd nog bij. Maar dank voor het meedenken
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2022

offline
Re: Witmoosdorf
Wim, qua krachtwerking al rekening mee gehouden. De "korte" overspanning draagt de iets langere.
Kortom, korte overspanning zit de keep boven. De lange onder.

Doordat de lange staaf in verhouding iets meer wil doorbuigen zal deze altijd in de andere drukken.

Maar een druppeltje lijm kan geen kwaad :)
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2021

offline
Re: Witmoosdorf
Dat zijn ze alle 5, nu de 12 poten met wielen nog. Voetplaat van de wielen is wat groter dan de kopmaat van de poten, even een ,,verloop" erbij maken.
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2021

offline
Re: Witmoosdorf
Misschien is het handig onze (Doe dit samen met zoon Rutger, @RDHT) plannen nader toe te lichten.

Het plan voor een baan is ruim 40 jaar oud. Nooit serieus aan begonnen, te druk met werken, de bedrijven die ik heb gehad.
Inmiddels een klein jaar AOW, dat maakte het verschil, zeker ook toen Rutger aansloot.

Eerste gedachte, compacte baan, wel met een BW. Hoho zeiden de forumleden, dat gaat niet passen. Dus groter denken.
Aldus gedaan, veel hulp van @speeltmettreintjes gehad (@Rob, we hadden Witmoosdorf ook Robbendorf kunnen noemen:). )

Eerste gedachte was analoog bedrijf.
Vervolgens speelde ik wat met servo's, printje gebouwd met NE555 timers, wissels gingen prima om maar wel erg snel.
@iTom suggereerde DCC-next van Arcomora. Geweldig spul voor lage kosten, er ging een wereld open, geforceerd meer met Arduino's in aanraking gekomen. Niet geheel vreemd, ooit Informatica gestudeerd.....
Vervolgens, deels copy/paste, deels van mezelf een Arduino Nano gebruikt voor aansturing eigenbouw draaischijf.
En tja, Arcomora heeft ook Arloco / Okkies voor bezetmelding.

Vervolgens bedacht Rutger om een Ecos aan te schaffen.

Bovenstaande in het kort:
Ik ga analoog rijden. (Na ja, Marklin Delta)
Oh, toch niet, het wordt geautomatiseerd
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2021

offline
Re: Witmoosdorf
Praktisch klaar, nog 2 schuine plankjes te gaan in de binnenzijde van de U.





Best wel groot geworden maar dat is veroorzaakt door @speeltmettreintjes :D

Het geheel kan met 1 vinger verplaatst worden, uiteraard komt er nog wel de nodige kilo's op
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Witmoosdorf
Ziet er strak en zeer solide uit  :thumbup:
Re: Witmoosdorf
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Witmoosdorf
Mooie en degelijke constructie  :thumbup: :thumbup:
Een goed begin is het halve werk  :) nog even en de eerste rails ligt op zijn plek.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2021

offline
Re: Witmoosdorf
1 wiel kan 50 KG hebben. Dus 12 poten * 50 is 600 KG = 24 zakken gips van 25 KG B)
Dat gaat hem bij lange na niet worden.

Meer serieus: De blokindeling is nog WIP/ work in progress. De gedachte posten we (Rutger..) vast nog wel voor de meedenkers, we hebben er nog geen ervaring mee.
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Witmoosdorf
Hallo Bert,

Mooie onderbouw, dat heeft vast heel veel bomen uit eigen tuin gekost! >:-D Het ziet er stevig uit dus dan kan er ook wel wat op komen aan gewicht.

In plaats van gips kun je natuurlijk ook gaan voor xps platen met sculptamold dat scheelt misschien ook wel. Toch zal er stiekem ook wel wat gewicht gaan zitten in tracé platen en heeeeeeeeeel veel andere componenten en dergelijke.

Ik wacht af wat er nu allemaal gaat gebeuren maar de basis is er!

Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2021

offline
Re: Witmoosdorf
Hoi Marcel,
De eiken hou ik toch maar even voor gebinten oftewel dit soort constructies:
  :D

XPS en deels polystyreen gaan we zeker gebruiken, bovenste laag zal dan veelal gips worden.
Sculptamold heb ik nog niet in mijn handen gehad, lijkt me mooi spul maar wat prijzig voor een redelijk grote baan.
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2022

offline
Re: Witmoosdorf
Weer even bezig geweest. Ruwe spanten vanuit winstracks omgezet naar dxf / dwg.
De spanten beginnen op op niveau 0 (vloer). Hoogte tussen grond en bovenkant tafel moet er dus nog af.

Waarschijnlijk plaatsen we, voor nu, enkel ondersteuning voor het spoor zodat we bezig kunnen met de elektronica. De rest van de spanten vullen we later aan wanneer we er aan toe zijn.
Morgen eerst bezig met de blockindeling. Ik heb een vermoeden dat hier wel vragen over komen.

Hoeveel stukken rails gebruiken jullie voor de remsecties? Is bij realistische snelheid 1 stuk (172 of 188) voldoende? (Foto's hierover komen morgen)
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2016

offline
Re: Witmoosdorf
Over de remsecties: het gaat er primair om dat de melding tijdig doorkomt.
De inrijmelding kan direct na het inrijwissel beginnen. Dat is voor alle gangbare software het signaal te beginnen met afremmen.
Dan zou ik de stopmelder ongeveer 30 tot 40 cm voor het einde van het blok plaatsen. Korter kan ook, maar meestal is het simpeler de software een correctie te geven om wat later echt te stoppen dan op een eerder punt, zonder dat het schokkerig gaat.
Als je blokken in twee richtingen wilt berijden, dan zou ik aan beide zijden meldsecties maken van 40 cm.

Groet,

Peter
Re: Witmoosdorf
ACTS.zuid
gast

Re: Witmoosdorf
Citaat van: RDHT op vrijdag 20 mei 2022, 22:52:31

Hoeveel stukken rails gebruiken jullie voor de remsecties? Is bij realistische snelheid 1 stuk (172 of 188) voldoende?


Je hebt nooit een proefbaantje gemaakt anders zou je deze vraag niet stellen. Advies is dus dat alsnog te doen en dat kan prima als onderdeel van je te bouwen baan.

Het is de enige manier te ervaren welke schaalsnelheid op jouw baan realistisch is, wat het rem gedrag wordt als er netjes gestopt moet worden, bijvoorbeeld langs het perron, op het BW en voor het sein en niet er voorbij en of er überhaupt fatsoenlijk geremd kan worden. Nog los van 2-richting verkeer op enkelspoor zoals Peter aan gaf.

Gr, Ben.
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2021

offline
Re: Witmoosdorf
Citaat van: ACTS.zuid op zaterdag 21 mei 2022, 07:52:48
Citaat van: RDHT op vrijdag 20 mei 2022, 22:52:31

Hoeveel stukken rails gebruiken jullie voor de remsecties? Is bij realistische snelheid 1 stuk (172 of 188) voldoende?


Je hebt nooit een proefbaantje gemaakt anders zou je deze vraag niet stellen.
Beetje direct geformuleerd Ben maar prima hoor, alle input is welkom.

Wij (Rutger) hebben al diverse test gedaan en daar gaan we zeker mee door.
Wat we graag willen is de ervaring van routiniers erbij om tot het beste resultaat te komen.
Re: Witmoosdorf
ACTS.zuid
gast

Re: Witmoosdorf
 @citaat Ik wil het ook wel indirect formuleren maar de boodschap blijft hetzelfde hoor........  ;)
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2022

offline
Re: Witmoosdorf
Bedankt Peter, dit bevestigd mijn gedachte. We willen gebruik maken van Arcomora ArLoco terugmeldingen. (En DCCNext voor servo's) Wat extra meldpunten zijn de kosten daarom ook niet.

Ben,
We hebben net deze week de ESU ECOS binnen. Een testbaan heb ik daarom nog niet op kunnen zetten. Tevens moeten we, als het goed is, nog een vertaler tussen de ECOS en Loconet (Arloco) hebben. Ik ben nog aan het kijken of er nog andere opties zijn naast de ESU L.Net converter.

In de tussentijd kunnen we wel bezig met het hout / spoor neerleggen :)
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Witmoosdorf
Aangezien je goed overweg kunt met electronica, kun je bij een testbaan ook meteen andere manieren van detectie uitproberen dan contactrails. Bijvoorbeeld een lichtsluis in combinatie met ontkoppelrails, of een wissel(-straat) met een lichtsluis over twee (of meer) sporen om te voorkomen dat er een trein de wissel(-straat) op rijdt als die nog bezet is. Ik heb er nog geen ervaring mee, maar het staat op m'n (lange) lijstje van dingen die ik zelf nog eens wil doen.
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2021

offline
Re: Witmoosdorf
Inderdaad Rob, allerlei gedachten hierover.
De Okkies zijn breed inzetbaar wat dat betreft.

Voor de loodsen ben ik van plan massadetectie te gebruiken, beetje benauwd voor de kans dat een servo de deur dichtdrukt met een loc ertussen.

Het eerste wat belangrijk is: de blokken goed definiëren. Dan gaat de aanleg van de baan relatief snel.
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2022

offline
Re: Witmoosdorf
Weer een stapje verder, het zagen van het hout van het schaduwstation. Voor het leggen eerst de slechte jaartallen apart gelegd. Zijn 9x 172 en 9x 188. Zeer klein percentage van de aanwezige rails.

Voor het aftekenen heeft Bert een hulpstukje gemaakt wat precies in een wagon past (Laatste foto links onder). Zal volgende keer wel wat beter op de foto komen :)

Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2022

offline
Re: Witmoosdorf
En weer een stukje verder. Qua hout houden we meteen rekening met het splitsen van de tafels.
Aangezien dit het schaduwstation is twijfel ik nog tussen het los neerleggen van de rails, of de rails te zagen bij de splitsing.

Maar, hierover kunnen we nog even nadenken. Eerst de ruwbouw, isolatie / kurk onder het spoor en digitaliseren van de baan.

In de tussentijd op de achtergrond wat bezig met de blokindeling. Zodra ik wat meer zeker weet zal ik wat delen.
Helaas zit de order waar de ESU 50097 L.Net Converter in zit deels in backorder. Dus maar even geduld hebben met de testbaan. (ESU loksound decoders zijn blijkbaar gewild / schaars).

Het is toch best groot zo :)
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Witmoosdorf
Citaat van: RDHT op dinsdag 24 mei 2022, 18:37:21
En weer een stukje verder.
Stukje? Je schiet flink op, je gaat als een trein!

CiteerAangezien dit het schaduwstation is twijfel ik nog tussen het los neerleggen van de rails, of de rails te zagen bij de splitsing.

Maar, hierover kunnen we nog even nadenken.
Zagen zou ik nog een tijdje uitstellen, op z'n minst totdat alle rails er ligt en de treinen goed rijden. Dan weet je zeker dat het past, en ook dat je niet bij het neerleggen per ongeluk wat rails hebt verwisseld. En misschien komt er zelfs afstel van.
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2021

offline
Re: Witmoosdorf
Citaat van: speeltmettreintjes op dinsdag 24 mei 2022, 18:52:56
Citaat van: RDHT op dinsdag 24 mei 2022, 18:37:21
En weer een stukje verder.
Stukje? Je schiet flink op, je gaat als een trein!

Citeer

Yep, we zijn op stoom gekomen :-)

We hebben een eenvoudige werkverdeling.
Rutger zoekt het uit en geeft me opdrachten.
Ik doe al het zaagwerk. Na een leven als CEO nu werkslaaf, heerlijk.
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Witmoosdorf
kan je rechtsonder geen rechte rail meer tussenvoegen ? Maakt het vlotter na de wissel.Er is daar plaats genoeg op dat niveau
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2022

offline
Re: Witmoosdorf
Johnny, bedoel je locatie 1 of 2?
Locatie 1 houden we vrij vanwege de bovenliggende draaischijf. Hier zijn we de ruimte/ bereikbaarheid waarschijnlijk wel nodig.

Of bedoel je locatie 2? Hier twijfel ik ook een beetje aan. Echter een 24172 is al aan de lange kant.
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2021

offline
Re: Witmoosdorf
@RDHT 24077 hebben we ruim teveel......

Zaag er wel een stukkie hout bij aan
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Witmoosdorf
lokatie 2 iets langer en op lokatie 1 gaat je spoor toch rond je draaischijf liggen ? Kan je er onderaan toch makkelijk bij.
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2021

offline
Re: Witmoosdorf
Locatie 2 vind ik wel een goede, we hadden het er al over gehad.
Ik heb gevoel dat verlenging op locatie 1 niet veel toevoegt.
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2022

offline
Re: Witmoosdorf
Ik deel ook de mening dat het verlengen hier geen zin heeft. We moeten tot het einde door om om de draaischijf heen te komen. Eventuele extra opstelsporen kan dan ook niet meer.
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2021

offline
Re: Witmoosdorf
Op speciaal verzoek bocht ruimer gelegd, 2*24074 erbij aan beide zijden :P


En we tillen de baan naar een hoger niveau:

Re: Witmoosdorf
ACTS.zuid
gast

Re: Witmoosdorf
Citaat van: Bert1955 op woensdag 25 mei 2022, 16:59:19

Op speciaal verzoek......


Ik had het nog gesnapt als je de stations langer had gemaakt in plaats van dat enkelspoor. Wat is er gewonnen met dat extra rails? Je ziet er niets van, het voegt niets toe aan functionaliteit en treinen zijn uit het zicht nog langer onderweg. En de boog raakt ook nog eens de rand van de tafel.

Gr, Ben.
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2021

offline
Re: Witmoosdorf
Ach we hebben rails over die we daar mooi kwijt konden.  :P
En uiteraard getest, geen problemen.
Station is me lang genoeg, we gaan nooitneverniet met lange(re) treinstellen rijden.
Bouwen van een landschap is het doel waar af en toe wat langs tuft.
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2022

offline
Re: Witmoosdorf
"Station is me lang genoeg, we gaan nooitneverniet met lange(re) treinstellen rijden."

ahum :P

Maar, eventuele uitbreidingen kunnen later wel :)
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2022

offline
Re: Witmoosdorf
Ondanks de testbaan, vanwege een langzame levering, nog even gaat duren wil ik me wel vast bezig houden met het indelen van de blokken. (leren/ op tijd bestellen benodigde hardware).

Elk blok is per kleur weergegeven, inrij/stop is weergegeven met een solide lijn. Detectie met stippel. Zwart is geen detectie (Lijkt me niet nodig?).
Ik heb een idee dat mijn huidige indeling redelijk klopt. Maar echte zekerheid is er nog niet.

Kan iemand aangeven of mijn indeling klopt?
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2016

offline
Re: Witmoosdorf
In het schaduwstation moeten er twee treintjes achter elkaar per spoor, als ik het goed begrijp.
Ik vind de rode stopmelders in dat geval wel erg ver van de wisselstraat liggen. De locomotief zal stoppen in het rode gedeelte of net erbuiten. Je laat zo ruim 50 cm bocht onbenut. Dat scheelt 4 korte wagons of twee rijtuigen met draaistellen. Lijkt me zonde. Dus zet die stopmelders maar wat verder!
In het BW is je treinlengte gelijk aan loclengte, behalve bij de bevoorrading van kolen.
De blokken kunnen of moeten veel korter. Je kunt ze net zo lang maken als de behandelplaatsen, dan kan een loc automatisch van het slakkenspoor doorrijden naar het kolenpark en dan de draaischijf. De besturingssoftware kan dat netjes voor je uitvoeren.

Groet,

Peter
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2022

offline
Re: Witmoosdorf
Peter,

bedankt voor je feedback :)
Voor schaduwstation hebben we nu 9 stoplocaties in gedachte. Lange treinen zijn niet echt nodig. Gaat ons meer om hoe het er boven uitziet. Hopelijk maakt he afbeelding dat duidelijk. Mochten we later toch meer spoor nodig zijn hebben we op dat niveau plek zat.

Kan jij aangeven hoe jij de 2 BW sporen naar de ringloods zou doen?
Gezien hoe krap de BW is door ruimtegebrek zie ik zo niet hoe we dit kunnen automatiseren. Daarvoor zou er meer ruimte tussen moeten zitten?
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2016

offline
Re: Witmoosdorf
Rutger, ik zie nu even niet hoe het verkeer in het schaduwstation verloopt. Van oost naar west of omgekeerd? Komen de treinen via het groene spoor binnen of juist via het paarse? En wil je daarin ook netjes afremmen, of alleen stoppen?
In het BW kun je makkelijk werken met een enkele melder per blok. Het hele blok(je) is dan tegelijk een meldsectie.
Ik gebruik RocRail en daarmee kun je instellen dat je in alle blokken op minimum snelheid rijdt. Afremmen vergt dan nauwelijks ruimte. Door de juiste functie aan een melder te hangen, combineer je de inrijmelding met een stopmelding (enter2in). Je kunt zelfs een timer koppelen aan die optie, mocht de loc net te vroeg halt houden naar je zin. Dit kan met alle gangbare software, alleen verschillen de gebruikte termen wellicht.

Groet,

Peter
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2022

offline
Re: Witmoosdorf
Peter, groene spoor is inrij / remspoor
Ah, bedankt voor die kennis! Ik zet de zaag even in de BW om meer losse blokken te creëren :)