3rail Forum

Modelbaanbouw & Scenery => Modelbaanbouw => Topic gestart door: Bert1955 op zondag 08 mei 2022, 16:33:16

Titel: Witmoosdorf
Bericht door: Bert1955 op zondag 08 mei 2022, 16:33:16
Na weken denkwerk en hulp van forumleden, met name @speeltmettreintjes zijn we (bouw dit samen met zoon Rutger, @RDHT) tot een "definitief" ontwerp gekomen en wordt het nu tijd om te gaan bouwen.

Probeer een index bij te houden van de voortgang:

Eerste probeersel:
Diorama:
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=86973.msg1448636#msg1448636

Zelfbouw draaischijf met Arduino:
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=87509.msg1466258#msg1466258

Baanontwerp:
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=88097.0

Witmoosdorf is een fictief plaatsje ergens in de Alpen regio. Witmoos is een nickname voor de plek waar we wonen. Inwoners hier in het buitengebied hebben naast hun formele naam ook een nickname die bij de plek hoort, die hebben we 20 jaar geleden erbij cadeau gekregen toen we hier kwamen wonen. Indien we een betere ingeving krijgen kunnen we het nog aanpassen.

We zijn met name scenery bouwers, rails horen erbij maar zijn geen hoofdzaak. Puriteins zijn we ook zeker niet, dus of alles helemaal gaat kloppen in de tijdgeest, vast niet. Het wordt voornamelijk stoomtractie en diesel. In ieder geval geen bovenleiding.
Het eerste plan was volledig analoog rijden maar dat is geëvolueerd, hoever gaan we nog zien.

Ontwerp frame is klaar. Planken zijn 18*90mm, poten 44/69.
Er komen nog (stevige) bokwielen onder de poten, paar met rem. Er is ruimte genoeg om de tafel vrij in de ruimte te laten staan zodat we overal goed bij kunnen, meestal zal hij echter met de rechter zijkant tegen een muur aan staan.

3D impressie van de 5 modules:

(https://myalbum.com/photo/z762rrTXes4T/720.jpg)
(2 poten linksachter gaan we nog 90 graden draaien voor de uniformiteit)
Opmerkingen en suggesties zijn van harte welkom, we kunnen wel tegen een stootje:)

Eerste vraag: hoe hoog maken we het "0" niveau (BW en hoofdstation)?
Pol:
80cm
90cm
100cm
110cm

Titel: Re: Witmoosdorf
Bericht door: Lobomotion69 op zondag 08 mei 2022, 16:44:55
In je baanontwerp draadje heb ik enkele punten genoemd waaraan je moet denken en rekening mee moet houden. Zo een paar hoogtes op een rijtje zetten waaruit een vreemde, die jou en je wensen niet kent, mag kiezen is geen goed idee. De baanhoogte is zeer persoonlijk. Mijn mening.

Je zegt dat het frame bestaat uit vijf modules. Zijn die los te koppelen of vormt het één geheel. Dat is uit de tekening niet duidelijk op te maken.
Titel: Re: Witmoosdorf
Bericht door: ACTS.zuid op zondag 08 mei 2022, 16:55:48
 @citaat @citaat Tenminste 110 cm, liefst nog wat hoger. En als je daar dan verlichting boven hangt (een absolute must om je scenery uit te lichten) stoot je ieder geval niet het hoofd.

Kijk hier, veel over hoogte en diepte: https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php?title=Beschikbare_ruimte

Succes met de bouw.

Gr, Ben.
Titel: Re: Witmoosdorf
Bericht door: Bert1955 op zondag 08 mei 2022, 17:03:26
@Henk: gezien en even kort op gereageerd, dank!
De 5 modules zijn los te koppelen, op scenery niveau komen we vast nog uitdagingen tegen.
Zo beter te zien:

(https://myalbum.com/photo/XStGeHXmAhkS/720.jpg) 

Heb er bewust voor gekozen om niet elke module van 4 poten te voorzien, zo sterk genoeg om erop te zitten bij wijze van spreken. Uit elkaar halen is voor onbepaalde tijd niet nodig.

@Ben, die link ga ik nog goed bekijken  :thumbup:
Titel: Re: Witmoosdorf
Bericht door: Bert1955 op maandag 16 mei 2022, 19:34:29
Eerste module van 5 is klaar:
(https://myalbum.com/photo/bdWsKm8J3ftw/720.jpg)

Ik heb best veel houtbewerkingsapparatuur, tenslotte een andere hobby van me, ook een afkortzaag. met de diepte instelling kan ik vrij eenvoudig de inkepingen maken in de tussenlatten. Heb nog gedacht aan zwaluwstaart verbindingen op de hoeken maar dat ging me wat te ver :)

Totaal was dit 2 uurtjes werk. De andere 4 gaan veel sneller, meer serieproductie.

Moet allemaal nog even tussendoor de buitenshuis klussen, liever ging ik aan 1 stuk door….
Titel: Re: Witmoosdorf
Bericht door: Bert1955 op dinsdag 17 mei 2022, 22:23:00
En dat is 3
(https://myalbum.com/photo/4WddoC8PgBMw/720.jpg)
2 te gaan
Titel: Re: Witmoosdorf
Bericht door: FransW op woensdag 18 mei 2022, 00:09:09
Hallo Bert, ik begrijp dat je inkepingen hebt gemaakt in de elkaar kruisende latten zodat die in elkaar passen. Dan heb je in een lat twee korte zaagsneden direkt naast elkaar maar hoe krijg je dan dat stukje hout er uit waardoor er een inkeping ontstaat?
Zelf heb ik van houtbewerking geen kaas gegeten (laat staan dat ik zo'n afkortzaag heb en er ook mee om weet te gaan), vandaar mijn vraag.
Titel: Re: Witmoosdorf
Bericht door: Tony op woensdag 18 mei 2022, 00:24:50
Mooie start, Bert  :thumbup:
Ik neem aan, dat je de poten straks ook gaat schoren ?
Met straks de wielen eronder is dat geen overbodige luxe.

Grtz en veel bouwplezier alvast  ;)
Tony
Titel: Re: Witmoosdorf
Bericht door: speeltmettreintjes op woensdag 18 mei 2022, 00:52:28
Dan heb je in een lat twee korte zaagsneden direkt naast elkaar maar hoe krijg je dan dat stukje hout er uit waardoor er een inkeping ontstaat?

Ik zou dat met een beitel doen.
Titel: Re: Witmoosdorf
Bericht door: Wimdouwe op woensdag 18 mei 2022, 08:13:22
Het heeft wel wat weg van een Ikea stellingkast maar dan steviger  :)
Strak gemaakt, Bert  :thumbup:
Titel: Re: Witmoosdorf
Bericht door: Bert1955 op woensdag 18 mei 2022, 09:15:11
Heren, dank voor de reacties!
@Frans: dat tik je met een beitel er inderdaad zo uit. Voor het gemak heb ik nog een extra zaagsnede in het midden van de sparing gemaakt, kost een paar seconden extra tijd per plank.
Ze zitten zo strak in elkaar dat het een tik van de hamer kost om ze op gelijke hoogte te krijgen. Geen houtlijm nodig. Was eerst van plan alles blind te verbinden, heb ik vanaf gezien omdat je het dan moeilijker uit elkaar kunt halen. en uiteindelijk zie je er niets van, rondom komt nog MDF oid rechtopstaand voor de achtergrond.
@Tony, ga het zeker schoren, had alleen geen zin / had geen nut om dat op tekening te zetten. Je gaat het zien. Om visuele redenen worden de schoren zo kort als verantwoord.
Titel: Re: Witmoosdorf
Bericht door: RDHT op woensdag 18 mei 2022, 10:12:11
Goede tekeningen hebben geholpen :) (Autocad, 2D).

Kan niet wachten met het neerleggen van spoor. En om binnenkort de Esu Ecos te testen (komt als het goed is zo binnen)
Titel: Re: Witmoosdorf
Bericht door: orient express op woensdag 18 mei 2022, 12:43:33
" Ze zitten zo strak in elkaar dat het een tik van de hamer kost om ze op gelijke hoogte te krijgen. Geen houtlijm nodig."

Weet je zeker dat op lange termijn door krimpen van het hout of uitdroging je verbinding goed blijft?  Ik zou er Polymax voor gebruiken.
Titel: Re: Witmoosdorf
Bericht door: Bert1955 op woensdag 18 mei 2022, 12:54:52
Hoi Wim,
Weinig twijfel, daarbij zijn de tussenplanken aan de buitenzijde geschroefd, kan geen kant op. Echt worst case kan ik er altijd nog bij. Maar dank voor het meedenken
Titel: Re: Witmoosdorf
Bericht door: RDHT op woensdag 18 mei 2022, 13:09:41
Wim, qua krachtwerking al rekening mee gehouden. De “korte” overspanning draagt de iets langere.
Kortom, korte overspanning zit de keep boven. De lange onder.

Doordat de lange staaf in verhouding iets meer wil doorbuigen zal deze altijd in de andere drukken.

Maar een druppeltje lijm kan geen kwaad :)
Titel: Re: Witmoosdorf
Bericht door: Bert1955 op woensdag 18 mei 2022, 18:07:10
Dat zijn ze alle 5, nu de 12 poten met wielen nog. Voetplaat van de wielen is wat groter dan de kopmaat van de poten, even een „verloop“ erbij maken.
(https://myalbum.com/photo/3byFyJqgBfCL/720.jpg)
Titel: Re: Witmoosdorf
Bericht door: Bert1955 op woensdag 18 mei 2022, 21:17:43
Misschien is het handig onze (Doe dit samen met zoon Rutger, @RDHT) plannen nader toe te lichten.

Het plan voor een baan is ruim 40 jaar oud. Nooit serieus aan begonnen, te druk met werken, de bedrijven die ik heb gehad.
Inmiddels een klein jaar AOW, dat maakte het verschil, zeker ook toen Rutger aansloot.

Eerste gedachte, compacte baan, wel met een BW. Hoho zeiden de forumleden, dat gaat niet passen. Dus groter denken.
Aldus gedaan, veel hulp van @speeltmettreintjes gehad (@Rob, we hadden Witmoosdorf ook Robbendorf kunnen noemen:). )

Eerste gedachte was analoog bedrijf.
Vervolgens speelde ik wat met servo‘s, printje gebouwd met NE555 timers, wissels gingen prima om maar wel erg snel.
@iTom suggereerde DCC-next van Arcomora. Geweldig spul voor lage kosten, er ging een wereld open, geforceerd meer met Arduino‘s in aanraking gekomen. Niet geheel vreemd, ooit Informatica gestudeerd…..
Vervolgens, deels copy/paste, deels van mezelf een Arduino Nano gebruikt voor aansturing eigenbouw draaischijf.
En tja, Arcomora heeft ook Arloco / Okkies voor bezetmelding.

Vervolgens bedacht Rutger om een Ecos aan te schaffen.

Bovenstaande in het kort:
Ik ga analoog rijden. (Na ja, Marklin Delta)
Oh, toch niet, het wordt geautomatiseerd
Titel: Re: Witmoosdorf
Bericht door: Bert1955 op donderdag 19 mei 2022, 20:37:39
Praktisch klaar, nog 2 schuine plankjes te gaan in de binnenzijde van de U.
(https://myalbum.com/photo/LsxTFrWD2vPk/720.jpg)
(https://myalbum.com/photo/R57eEQHomvDo/720.jpg)
(https://myalbum.com/photo/WFP8ea35qoLR/720.jpg)
(https://myalbum.com/photo/WDbMQB5eo5o4/720.jpg)

Best wel groot geworden maar dat is veroorzaakt door @speeltmettreintjes :D

Het geheel kan met 1 vinger verplaatst worden, uiteraard komt er nog wel de nodige kilo‘s op
Titel: Re: Witmoosdorf
Bericht door: Tony op vrijdag 20 mei 2022, 01:22:33
Ziet er strak en zeer solide uit  :thumbup:
Titel: Re: Witmoosdorf
Bericht door: Degeluidsman op vrijdag 20 mei 2022, 07:46:21
Mooie en degelijke constructie  :thumbup: :thumbup:
Een goed begin is het halve werk  :) nog even en de eerste rails ligt op zijn plek.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Titel: Re: Witmoosdorf
Bericht door: Bert1955 op vrijdag 20 mei 2022, 09:12:44
1 wiel kan 50 KG hebben. Dus 12 poten * 50 is 600 KG = 24 zakken gips van 25 KG B)
Dat gaat hem bij lange na niet worden.

Meer serieus: De blokindeling is nog WIP/ work in progress. De gedachte posten we (Rutger..) vast nog wel voor de meedenkers, we hebben er nog geen ervaring mee.
Titel: Re: Witmoosdorf
Bericht door: narwal op vrijdag 20 mei 2022, 15:26:48
Hallo Bert,

Mooie onderbouw, dat heeft vast heel veel bomen uit eigen tuin gekost! >:-D Het ziet er stevig uit dus dan kan er ook wel wat op komen aan gewicht.

In plaats van gips kun je natuurlijk ook gaan voor xps platen met sculptamold dat scheelt misschien ook wel. Toch zal er stiekem ook wel wat gewicht gaan zitten in tracé platen en heeeeeeeeeel veel andere componenten en dergelijke.

Ik wacht af wat er nu allemaal gaat gebeuren maar de basis is er!

Titel: Re: Witmoosdorf
Bericht door: Bert1955 op vrijdag 20 mei 2022, 16:41:04
Hoi Marcel,
De eiken hou ik toch maar even voor gebinten oftewel dit soort constructies:
(https://myalbum.com/photo/urCFzGJJPKFu/360.jpg)  :D

XPS en deels polystyreen gaan we zeker gebruiken, bovenste laag zal dan veelal gips worden.
Sculptamold heb ik nog niet in mijn handen gehad, lijkt me mooi spul maar wat prijzig voor een redelijk grote baan.
Titel: Re: Witmoosdorf
Bericht door: RDHT op vrijdag 20 mei 2022, 22:52:31
Weer even bezig geweest. Ruwe spanten vanuit winstracks omgezet naar dxf / dwg.
De spanten beginnen op op niveau 0 (vloer). Hoogte tussen grond en bovenkant tafel moet er dus nog af.

Waarschijnlijk plaatsen we, voor nu, enkel ondersteuning voor het spoor zodat we bezig kunnen met de elektronica. De rest van de spanten vullen we later aan wanneer we er aan toe zijn.
Morgen eerst bezig met de blockindeling. Ik heb een vermoeden dat hier wel vragen over komen.

Hoeveel stukken rails gebruiken jullie voor de remsecties? Is bij realistische snelheid 1 stuk (172 of 188) voldoende? (Foto's hierover komen morgen)
Titel: Re: Witmoosdorf
Bericht door: BlikkenTinus op zaterdag 21 mei 2022, 07:22:18
Over de remsecties: het gaat er primair om dat de melding tijdig doorkomt.
De inrijmelding kan direct na het inrijwissel beginnen. Dat is voor alle gangbare software het signaal te beginnen met afremmen.
Dan zou ik de stopmelder ongeveer 30 tot 40 cm voor het einde van het blok plaatsen. Korter kan ook, maar meestal is het simpeler de software een correctie te geven om wat later echt te stoppen dan op een eerder punt, zonder dat het schokkerig gaat.
Als je blokken in twee richtingen wilt berijden, dan zou ik aan beide zijden meldsecties maken van 40 cm.

Groet,

Peter
Titel: Re: Witmoosdorf
Bericht door: ACTS.zuid op zaterdag 21 mei 2022, 07:52:48

Hoeveel stukken rails gebruiken jullie voor de remsecties? Is bij realistische snelheid 1 stuk (172 of 188) voldoende?


Je hebt nooit een proefbaantje gemaakt anders zou je deze vraag niet stellen. Advies is dus dat alsnog te doen en dat kan prima als onderdeel van je te bouwen baan.

Het is de enige manier te ervaren welke schaalsnelheid op jouw baan realistisch is, wat het rem gedrag wordt als er netjes gestopt moet worden, bijvoorbeeld langs het perron, op het BW en voor het sein en niet er voorbij en of er überhaupt fatsoenlijk geremd kan worden. Nog los van 2-richting verkeer op enkelspoor zoals Peter aan gaf.

Gr, Ben.
Titel: Re: Witmoosdorf
Bericht door: Bert1955 op zaterdag 21 mei 2022, 09:43:59

Hoeveel stukken rails gebruiken jullie voor de remsecties? Is bij realistische snelheid 1 stuk (172 of 188) voldoende?


Je hebt nooit een proefbaantje gemaakt anders zou je deze vraag niet stellen.
Beetje direct geformuleerd Ben maar prima hoor, alle input is welkom.

Wij (Rutger) hebben al diverse test gedaan en daar gaan we zeker mee door.
Wat we graag willen is de ervaring van routiniers erbij om tot het beste resultaat te komen.
Titel: Re: Witmoosdorf
Bericht door: ACTS.zuid op zaterdag 21 mei 2022, 10:23:52
 @citaat Ik wil het ook wel indirect formuleren maar de boodschap blijft hetzelfde hoor........  ;)
Titel: Re: Witmoosdorf
Bericht door: RDHT op zaterdag 21 mei 2022, 10:26:33
Bedankt Peter, dit bevestigd mijn gedachte. We willen gebruik maken van Arcomora ArLoco terugmeldingen. (En DCCNext voor servo's) Wat extra meldpunten zijn de kosten daarom ook niet.

Ben,
We hebben net deze week de ESU ECOS binnen. Een testbaan heb ik daarom nog niet op kunnen zetten. Tevens moeten we, als het goed is, nog een vertaler tussen de ECOS en Loconet (Arloco) hebben. Ik ben nog aan het kijken of er nog andere opties zijn naast de ESU L.Net converter.

In de tussentijd kunnen we wel bezig met het hout / spoor neerleggen :)
Titel: Re: Witmoosdorf
Bericht door: speeltmettreintjes op zaterdag 21 mei 2022, 11:20:56
Aangezien je goed overweg kunt met electronica, kun je bij een testbaan ook meteen andere manieren van detectie uitproberen dan contactrails. Bijvoorbeeld een lichtsluis in combinatie met ontkoppelrails, of een wissel(-straat) met een lichtsluis over twee (of meer) sporen om te voorkomen dat er een trein de wissel(-straat) op rijdt als die nog bezet is. Ik heb er nog geen ervaring mee, maar het staat op m'n (lange) lijstje van dingen die ik zelf nog eens wil doen.
Titel: Re: Witmoosdorf
Bericht door: Bert1955 op zaterdag 21 mei 2022, 13:04:29
Inderdaad Rob, allerlei gedachten hierover.
De Okkies zijn breed inzetbaar wat dat betreft.

Voor de loodsen ben ik van plan massadetectie te gebruiken, beetje benauwd voor de kans dat een servo de deur dichtdrukt met een loc ertussen.

Het eerste wat belangrijk is: de blokken goed definiëren. Dan gaat de aanleg van de baan relatief snel.
Titel: Re: Witmoosdorf
Bericht door: RDHT op zaterdag 21 mei 2022, 17:54:16
Weer een stapje verder, het zagen van het hout van het schaduwstation. Voor het leggen eerst de slechte jaartallen apart gelegd. Zijn 9x 172 en 9x 188. Zeer klein percentage van de aanwezige rails.

Voor het aftekenen heeft Bert een hulpstukje gemaakt wat precies in een wagon past (Laatste foto links onder). Zal volgende keer wel wat beter op de foto komen :)

Titel: Re: Witmoosdorf
Bericht door: RDHT op dinsdag 24 mei 2022, 18:37:21
En weer een stukje verder. Qua hout houden we meteen rekening met het splitsen van de tafels.
Aangezien dit het schaduwstation is twijfel ik nog tussen het los neerleggen van de rails, of de rails te zagen bij de splitsing.

Maar, hierover kunnen we nog even nadenken. Eerst de ruwbouw, isolatie / kurk onder het spoor en digitaliseren van de baan.

In de tussentijd op de achtergrond wat bezig met de blokindeling. Zodra ik wat meer zeker weet zal ik wat delen.
Helaas zit de order waar de ESU 50097 L.Net Converter in zit deels in backorder. Dus maar even geduld hebben met de testbaan. (ESU loksound decoders zijn blijkbaar gewild / schaars).

Het is toch best groot zo :)
Titel: Re: Witmoosdorf
Bericht door: speeltmettreintjes op dinsdag 24 mei 2022, 18:52:56
En weer een stukje verder.
Stukje? Je schiet flink op, je gaat als een trein!

Citaat
Aangezien dit het schaduwstation is twijfel ik nog tussen het los neerleggen van de rails, of de rails te zagen bij de splitsing.

Maar, hierover kunnen we nog even nadenken.
Zagen zou ik nog een tijdje uitstellen, op z'n minst totdat alle rails er ligt en de treinen goed rijden. Dan weet je zeker dat het past, en ook dat je niet bij het neerleggen per ongeluk wat rails hebt verwisseld. En misschien komt er zelfs afstel van.
Titel: Re: Witmoosdorf
Bericht door: Bert1955 op dinsdag 24 mei 2022, 19:07:54
En weer een stukje verder.
Stukje? Je schiet flink op, je gaat als een trein!

Citaat

Yep, we zijn op stoom gekomen :-)

We hebben een eenvoudige werkverdeling.
Rutger zoekt het uit en geeft me opdrachten.
Ik doe al het zaagwerk. Na een leven als CEO nu werkslaaf, heerlijk.
Titel: Re: Witmoosdorf
Bericht door: bellejt op dinsdag 24 mei 2022, 19:08:24
kan je rechtsonder geen rechte rail meer tussenvoegen ? Maakt het vlotter na de wissel.Er is daar plaats genoeg op dat niveau
Titel: Re: Witmoosdorf
Bericht door: RDHT op dinsdag 24 mei 2022, 19:21:36
Johnny, bedoel je locatie 1 of 2?
Locatie 1 houden we vrij vanwege de bovenliggende draaischijf. Hier zijn we de ruimte/ bereikbaarheid waarschijnlijk wel nodig.

Of bedoel je locatie 2? Hier twijfel ik ook een beetje aan. Echter een 24172 is al aan de lange kant.
Titel: Re: Witmoosdorf
Bericht door: Bert1955 op dinsdag 24 mei 2022, 19:26:10
@RDHT 24077 hebben we ruim teveel……

Zaag er wel een stukkie hout bij aan
Titel: Re: Witmoosdorf
Bericht door: bellejt op dinsdag 24 mei 2022, 20:01:06
lokatie 2 iets langer en op lokatie 1 gaat je spoor toch rond je draaischijf liggen ? Kan je er onderaan toch makkelijk bij.
Titel: Re: Witmoosdorf
Bericht door: Bert1955 op dinsdag 24 mei 2022, 20:07:19
Locatie 2 vind ik wel een goede, we hadden het er al over gehad.
Ik heb gevoel dat verlenging op locatie 1 niet veel toevoegt.
Titel: Re: Witmoosdorf
Bericht door: RDHT op dinsdag 24 mei 2022, 20:12:29
Ik deel ook de mening dat het verlengen hier geen zin heeft. We moeten tot het einde door om om de draaischijf heen te komen. Eventuele extra opstelsporen kan dan ook niet meer.
Titel: Re: Witmoosdorf
Bericht door: Bert1955 op woensdag 25 mei 2022, 16:59:19
Op speciaal verzoek bocht ruimer gelegd, 2*24074 erbij aan beide zijden :P
(https://myalbum.com/photo/xqqSBHBW5CWV/720.jpg)

En we tillen de baan naar een hoger niveau:
(https://myalbum.com/photo/hYLCkJQAwHaR/720.jpg)
Titel: Re: Witmoosdorf
Bericht door: ACTS.zuid op woensdag 25 mei 2022, 19:24:35

Op speciaal verzoek......


Ik had het nog gesnapt als je de stations langer had gemaakt in plaats van dat enkelspoor. Wat is er gewonnen met dat extra rails? Je ziet er niets van, het voegt niets toe aan functionaliteit en treinen zijn uit het zicht nog langer onderweg. En de boog raakt ook nog eens de rand van de tafel.

Gr, Ben.
Titel: Re: Witmoosdorf
Bericht door: Bert1955 op woensdag 25 mei 2022, 19:51:42
Ach we hebben rails over die we daar mooi kwijt konden.  :P
En uiteraard getest, geen problemen.
Station is me lang genoeg, we gaan nooitneverniet met lange(re) treinstellen rijden.
Bouwen van een landschap is het doel waar af en toe wat langs tuft.
Titel: Re: Witmoosdorf
Bericht door: RDHT op woensdag 25 mei 2022, 20:10:03
"Station is me lang genoeg, we gaan nooitneverniet met lange(re) treinstellen rijden."

ahum :P

Maar, eventuele uitbreidingen kunnen later wel :)
Titel: Re: Witmoosdorf
Bericht door: RDHT op donderdag 26 mei 2022, 19:57:20
Ondanks de testbaan, vanwege een langzame levering, nog even gaat duren wil ik me wel vast bezig houden met het indelen van de blokken. (leren/ op tijd bestellen benodigde hardware).

Elk blok is per kleur weergegeven, inrij/stop is weergegeven met een solide lijn. Detectie met stippel. Zwart is geen detectie (Lijkt me niet nodig?).
Ik heb een idee dat mijn huidige indeling redelijk klopt. Maar echte zekerheid is er nog niet.

Kan iemand aangeven of mijn indeling klopt?
Titel: Re: Witmoosdorf
Bericht door: BlikkenTinus op vrijdag 27 mei 2022, 06:44:21
In het schaduwstation moeten er twee treintjes achter elkaar per spoor, als ik het goed begrijp.
Ik vind de rode stopmelders in dat geval wel erg ver van de wisselstraat liggen. De locomotief zal stoppen in het rode gedeelte of net erbuiten. Je laat zo ruim 50 cm bocht onbenut. Dat scheelt 4 korte wagons of twee rijtuigen met draaistellen. Lijkt me zonde. Dus zet die stopmelders maar wat verder!
In het BW is je treinlengte gelijk aan loclengte, behalve bij de bevoorrading van kolen.
De blokken kunnen of moeten veel korter. Je kunt ze net zo lang maken als de behandelplaatsen, dan kan een loc automatisch van het slakkenspoor doorrijden naar het kolenpark en dan de draaischijf. De besturingssoftware kan dat netjes voor je uitvoeren.

Groet,

Peter
Titel: Re: Witmoosdorf
Bericht door: RDHT op vrijdag 27 mei 2022, 09:44:43
Peter,

bedankt voor je feedback :)
Voor schaduwstation hebben we nu 9 stoplocaties in gedachte. Lange treinen zijn niet echt nodig. Gaat ons meer om hoe het er boven uitziet. Hopelijk maakt he afbeelding dat duidelijk. Mochten we later toch meer spoor nodig zijn hebben we op dat niveau plek zat.

Kan jij aangeven hoe jij de 2 BW sporen naar de ringloods zou doen?
Gezien hoe krap de BW is door ruimtegebrek zie ik zo niet hoe we dit kunnen automatiseren. Daarvoor zou er meer ruimte tussen moeten zitten?
Titel: Re: Witmoosdorf
Bericht door: BlikkenTinus op vrijdag 27 mei 2022, 10:23:43
Rutger, ik zie nu even niet hoe het verkeer in het schaduwstation verloopt. Van oost naar west of omgekeerd? Komen de treinen via het groene spoor binnen of juist via het paarse? En wil je daarin ook netjes afremmen, of alleen stoppen?
In het BW kun je makkelijk werken met een enkele melder per blok. Het hele blok(je) is dan tegelijk een meldsectie.
Ik gebruik RocRail en daarmee kun je instellen dat je in alle blokken op minimum snelheid rijdt. Afremmen vergt dan nauwelijks ruimte. Door de juiste functie aan een melder te hangen, combineer je de inrijmelding met een stopmelding (enter2in). Je kunt zelfs een timer koppelen aan die optie, mocht de loc net te vroeg halt houden naar je zin. Dit kan met alle gangbare software, alleen verschillen de gebruikte termen wellicht.

Groet,

Peter
Titel: Re: Witmoosdorf
Bericht door: RDHT op vrijdag 27 mei 2022, 10:33:11
Peter, groene spoor is inrij / remspoor
Ah, bedankt voor die kennis! Ik zet de zaag even in de BW om meer losse blokken te creëren :)
Titel: Re: Witmoosdorf
Bericht door: BlikkenTinus op zaterdag 28 mei 2022, 09:31:34
OK, je wilt dus de groene meldsectie voor de inrijwissels inzetten als inrijmelder en begin van de afremsectie?
Dat lukt volgens mij niet met alle software. Ik kom er met RocRail tenminste niet uit; dat programma vraagt voorzover ik ben gekomen, dat de blokken met de melders zich tussen de wissels bevinden. Het is mij ook nog niet gelukt een melder voor meer dan één blok in te zetten. Wel kun je per rijweg desgewenst een melder een andere functie geven, maar alleen voor dat specifieke blok. Misschien kan het wel, maar dat moet ik dieper het programma induiken en ik vrees dat mijn kennis en begrip daar tekort schieten.

Verder heb je voor de opeenvolgende blokken alleen nog stopsecties. De trein start in een stopsectie en ontmoet daarna geen inrijmelder meer. Als je twee melders per blok hanteren wilt, moet je bij opeenvolgende blokken zonder wissels altijd na de stopsectie weer een inrijmelder hebben.

Groet,

Peter
Titel: Re: Witmoosdorf
Bericht door: narwal op zaterdag 28 mei 2022, 10:44:24
Hallo Bert en Rutger,

Dat gaat allemaal wel geweldig snel! Kijk ik even niet dan is het bijna al klaar... :D En ruimte genoeg lijkt mij zo!

Ik ben zelf geen geweldige "digitale bestuurder" maar heb wel een opmerking/vraag over het drie-spoors-schaduwstation: Wat is jullie idee hierbij? In geval van kleine treinen een soort cascade spoor waar de treinen achter elkaar (altijd in dezelfde richting) in rijden en doorschuiven als er weer plek is? In dat geval lijken mij afremsecties daar onnodig. Dat zie je toch niet kost alleen maar extra regelingen.

Zelf stuur ik (voorlopig) alles aan met een CS-II en daar is dit allemaal heel eenvoudig aan te sturen. (daarmee is nog veel meer mogelijk dan ik zelf waarschijnlijk weet en met een CS-III zal dat nog veel beter zijn) Mijn schaduwstations werken allemaal perfect op deze manier.

In zichtbare delen is een door een besturingsprogramma aangestuurde afremsectie natuurlijk heel erg mooi. Dat wil ik in de toekomst (als alles ooit een keer klaar is....) misschien ook wel. Voorlopig zijn dat mij echter ook "harde stops". Eigenlijk moet ik toegeven dat dat, door de lage rijsnelheden, mij absoluut niet stoort. :P

Hier gaan jullie met z'n tweeën vast wel uitkomen!


Titel: Re: Witmoosdorf
Bericht door: Bert1955 op zaterdag 28 mei 2022, 12:59:50
 :offtopic:
Dit kwam vanmorgen langs, even genieten samen met Rutger!!

(https://myalbum.com/photo/JSr2G3ubnQhK/720.jpg)
(https://myalbum.com/photo/vhHC8TGDjQYf/720.jpg)
Titel: Re: Witmoosdorf
Bericht door: RDHT op zaterdag 28 mei 2022, 14:01:05
Peter, groene sectie zie ik als 1 richtingsblok (stippel is detectie. solide lijn is stopsectie. Indien nodig kan er dus ook een loc voor de wisselstraat stoppen (indien nodig).

De 3 opstelsporen bestaan uit 3 blokken elk. Een gestippelde inrijdetectie en een solide remsectie. 3 x 3 x 2 = 18 detectiepunten.
Maar, woensdag haal ik de Ecos naar loconet vertaler op. Dus we moeten gewoon ff gaan "spelen" denk ik :)
Titel: Re: Witmoosdorf
Bericht door: RDHT op zaterdag 28 mei 2022, 14:06:40
Marcel,

3 spoors opstel bestaat uit totaal 9 blokken. Dit zou betekenen dat er, als het goed is , 9 korte treinen kunnen staan. Of 1 lange en 6 korte etc. En dit is inderdaad gewoon 1 richtingsspoor dankzij 3 wissels op "Baan blokken deel 1"
Door gebruik van Arcomora moeten de meldingen niet al te veel extra kosten. We hebben ruimte voor, dacht ik, 150 meldpunten.

Op dit moment leer ik de ecos 50210 kennen (ik moet aantal amps denk ik even limiteren).
Ik wil nu eerst kijken wat de ecos kan op de testbaan. En daarna verder met het gebruik van de pc.
Titel: Re: Witmoosdorf
Bericht door: RDHT op zaterdag 28 mei 2022, 14:18:10
En nog een beetje "spam" / update
bezig geweest met het printen van servohouders voor alle wissels. En zoals Bert aangaf de rit van Westfalendampf / VSM vanochtend bekeken.

https://youtu.be/YVCp6g1p6gU (https://youtu.be/YVCp6g1p6gU)

Hopelijk woensdag de laatste missende stukjes rails, kabels etc binnen. Dan kijken hoe snel de ruwbouw kan gaan :)
Titel: Re: Witmoosdorf
Bericht door: narwal op zaterdag 28 mei 2022, 17:41:58
Bert en Rutger,

Mooi filmpje, waar was dat? Komt me wel bekend voor maar kan het niet meer precies plaatsen. Is toch geweldig als dit zo maar voorbij komt?  :favorite:

Titel: Re: Witmoosdorf
Bericht door: Bert1955 op zaterdag 28 mei 2022, 17:46:59
Hoi Marcel.
We wonen in Holten, dat weet je:)
We stonden aan de Zanddijk.
Wel grappig: vorig jaar ook. Toen stonden een aantal personen aan de andere kant van het (dubbel ) spoor.

De stomers kwamen eraan, maar vanaf de andere kant tegelijk een intercity. Die lui zagen dus niets😂
Titel: Re: Witmoosdorf
Bericht door: narwal op zaterdag 28 mei 2022, 17:53:52
Hallo Bert,

Zeker, dat vergeet ik niet. :D

Ik dacht dat het nog dichter bij het zwembad was maar ik zat er dus niet ver vanaf! Op die spoorlijn rijden sowieso al veel mooie treinen, al vinden veel mensen dat teveel lawaai. Ach, dat went, weet ik uit ervaring en mij stoorde het niet!

Titel: Re: Witmoosdorf
Bericht door: Bert1955 op maandag 30 mei 2022, 19:40:28
Even een projectje ertussendoor.
Voor de terugmelding maken we gebruik van producten van Arcomora.
Arloco met daarachter Okkies die op de meldpunten zijn aangesloten.

De Arloco is een shield die op een Arduino nano of een mega geplaatst wordt.
De nano kan 15 bezetmeldingen handelen, de mega ongeveer 50.

We hebben voor de Mega gekozen, dan ben je ~€1 per bezetmelding armer, vrij gunstig lijkt me.
De Arloco wordt op de Ecos aangesloten. Daar moet dan nog wel een Loconet converter tussen. Dat eenmalige bedrag moeten we bij de kosten per bezetmelding optellen.
We hebben er straks 200 beschikbaar, bij de €1 komt dan nog ~€0,40 bij.

Maar het projectje: het moet ter bescherming wel in een kastje.   
In Fusion wat ontworpen, Rutger heeft het geprint:
(https://myalbum.com/photo/Tg9LCN2GVU7B/720.jpg)

Volgend projectje is een zelfbouw ontkoppelrail, aangedreven met een servo. Info volgt.
Titel: Re: Witmoosdorf
Bericht door: bellejt op maandag 30 mei 2022, 19:47:33
voor een vaste  baan hoeft dat toch niet ingebouwd.
Titel: Re: Witmoosdorf
Bericht door: Bert1955 op maandag 30 mei 2022, 20:16:29
Hoeft niet maar wij vinden dat plezieriger
Titel: Re: Witmoosdorf
Bericht door: RDHT op maandag 30 mei 2022, 20:21:39
Johhny, een keer je hoofd tegen de terugmelder stoen wanneer je onder de baan bezig bent. En je heft één/meerdere problemen. Kleine moeite dus :)

Ontwerpen kan Bert op een rustig momentje. En printen kost enkel de printer tijd :)
Titel: Re: Witmoosdorf
Bericht door: guy1846 op dinsdag 31 mei 2022, 11:55:47
Dag Bert.
er bestaat ook een Mokkie, allez , ik heb hem zelf zo genoemd.
Titel: Re: Witmoosdorf
Bericht door: Bert1955 op dinsdag 31 mei 2022, 12:43:58
Interessant Guy.
Ik heb voldoende Okkies voor nu besteld maar altijd interessant ervan te leren.
Heb je een schema? Wat zijn de verschillen?
Zie dat je hem direct DCC aanstuurt?
Titel: Re: Witmoosdorf
Bericht door: guy1846 op dinsdag 31 mei 2022, 17:13:41
Beste Bert.
laat mij zeggen dat ik geen commerciële bedoelingen heb,
Gefascineerd door het programma van Arcomora en een fan van C rail met massadetectie en mede doordat Arcomora dit niet aanbiedt. zo simpel is het.
De M in de naam staat voor Massadetectie.
ik maak gebruik van het DCC of MM signaal (vb via de ringleiding) om een gelijkspanning te maken van 8 V om de opto diodes te voeden (kan ook 12 V zijn)
de uitgangen v/d opto's gaan naar een Uno of Mega met active pull up.
ik heb geen praktische ervaring met stroomdetectie en Crail, zijn er voordelen met massadetectie of speelt dat helemaal niet.
heb je interesse,ik bezorg je met plezier een een exemplaar kant en klaar,(zonder kosten) voor een Nederlander klinkt het misschien raar, maar Vlamingen zijn nu eenmaal zo. (grapje)
als ik een projectje maak ,bestel ik +/- 30 PCB exemplaren bij JLCPCB omdat het nauwelijks meer kost, dus waar praten we over. ik kan er dus nog wel enkele kwijt.
het schema, de Gerberfile ,kortom het is beschikbaar voor wie dat wil.
Nu die behuizing charmeert mij wel. en wie weet hebben we een win win.
met een Arloco heb ik een projectje gemaakt bestaande uit 3 niveau's nml 1) de Uno , 2) de Arloco , 3) het Mokkie shield maar met 12 inputs . (waarom 12, dat is een verhaal fotos 3,4,5 in bijlage. bijlage.





Titel: Re: Witmoosdorf
Bericht door: Bert1955 op dinsdag 31 mei 2022, 17:41:00
Hoi Guy,
Het fascineert, denk er ff goed over na, wellicht kunnen elkaar inderdaad voorthelpen. Kom erop terug.
Titel: Re: Witmoosdorf
Bericht door: Bert1955 op dinsdag 31 mei 2022, 23:05:11
Hoi Guy,

Je hebt er een beetje voor gezorgd dat we beter nadenken over stroom- versus massadetectie en neigen nu tot het laatste.
Iets is me nog niet duidelijk.
De Arloco communiceert via de LocoNet converter met onze Ecos.

Hoe moet dat dan met jouw print? Je hebt DCC aangesloten maar alleen voor voeding. De Arduino Mega kan alleen via USB communiceren, zie ik dat goed?
 
Titel: Re: Witmoosdorf
Bericht door: ACTS.zuid op woensdag 01 juni 2022, 08:16:13
 @citaat Beter ten halve gekeerd dan enz.... Maar je hebt al je Okkies toch al aangeschaft?
Titel: Re: Witmoosdorf
Bericht door: Bert1955 op woensdag 01 juni 2022, 08:21:00
Maar je hebt al je Okkies toch al aangeschaft?
Besteld, geen voorraad, bestelling kan tot voor verzending worden aangepast, is geen punt.
2 okkies had ik al voor testen, daar kan ik nog wel wat mee.
Titel: Re: Witmoosdorf
Bericht door: ACTS.zuid op woensdag 01 juni 2022, 08:55:38
Dan zou ik maar rap overstappen naar die printjes van Guy. Detectie op de wielen is nu eenmaal nauwkeuriger dan op de pukosleper.

Gr, Ben.
Titel: Re: Witmoosdorf
Bericht door: Bert1955 op woensdag 01 juni 2022, 09:04:03

We hebben een Ecos die via loconet met de Arlocos praat. In plaats van de Okkies kunnen we dan ook rechtstreeks zoals beschreven in de Arloco manual detecteren met een diode en 100nF.
https://www.arcomora.com/wp-content/uploads/2021/08/ManualArLoco31.pdf
Laatste bladzijde
Titel: Re: Witmoosdorf
Bericht door: ACTS.zuid op woensdag 01 juni 2022, 09:13:40
Ik weet hoe het werkt. Het ging me er om dat jullie met Okkies gingen werken en dat begreep ik niet. Vandaar mijn roep: maak een testbaantje vooreer je alle C-rail gaat vernaggelen.
Titel: Re: Witmoosdorf
Bericht door: Bert1955 op woensdag 01 juni 2022, 09:21:22
Heb wat afgetest in mijn Philips Medical tijd dus dat komt goed. En Rutger is nog 10 keer secuurder.

Maar uit jouw antwoord begrijp ik dat de gedachte in mijn vorige post juist is?
Titel: Re: Witmoosdorf
Bericht door: RDHT op woensdag 01 juni 2022, 09:35:29
Testbaan gaat dit weekend komen. Vanmiddag kan ik eindelijk de converter ophalen zodat we dingen kunnen testen.
De testbaan zal gebruik maken van de 18 stukjes slechte marklin rails(172/188). Dus knippen maakt daar niet veel uit.

Eerste baantje zal simpel worden. En besturing gewoon via ecos. Daarna via de pc. In de tussentijd verder met de ruwbouw van de baan. Stappen de komende tijd.
-servo’s in wissels
-geluidsisolatie
-ontwerp blokken baan def maken.
- kabels, kabels, kabels en nog meer kabels.
Titel: Re: Witmoosdorf
Bericht door: ACTS.zuid op woensdag 01 juni 2022, 09:37:32

Heb wat afgetest in mijn Philips Medical tijd dus dat komt goed.


Oei, dan toch zeker niet die 4 miljoen slaapapneu apparaten.  8o :D
Titel: Re: Witmoosdorf
Bericht door: Bert1955 op woensdag 01 juni 2022, 10:10:23
Haha, dat was ver na mijn tijd.
Was technisch verantwoordelijk voor alle MRI’s in Nederland vanuit service.
Titel: Re: Witmoosdorf
Bericht door: Bert1955 op donderdag 02 juni 2022, 16:36:50
Het is nog een prototype maar de werking is prima.

Eerst in Fusion getekend:

(https://myalbum.com/photo/4vFATMCy782T/720.jpg)

Door Rutger geprint en door mij in elkaar gezet:

https://youtu.be/_A_7aIhZzMM
DE slag van de servo kan straks veel kleiner, dit zit nou eenmaal in de servotester die ik gebruikte

Voor de definitieve versie kijk ik de tweelingbroer van Rutger eens lief aan, dan wil hij het zichtbare deel vast wel in Resin printen :D
Titel: Re: Witmoosdorf
Bericht door: BlikkenTinus op donderdag 02 juni 2022, 17:42:28
Het werkt inderdaad, maar zou het niet simpeler zijn de servo recht onder de rails te monteren en een verenstaaltje te nemen dat recht op en neer beweegt?
Een beetje zoals een Repa-ontkoppelaar?
Er hoeft dan hoogstens een gaatje geboord te worden in de railbedding en de plaat. Op de kop van het verenstalen stangetje  moet dan alleen nog een 'stempel' gemaakt worden die de koppelingen omhoog drukt.
Bij 3-rail moet dat ook stroomvoerend zijn. Dat kan als de stempel geheel van metaal is of uitsparingen heeft voor de puko's danwel een metalen stripje bevat en contact maakt met de middenleider.

Groet,

Peter
Titel: Re: Witmoosdorf
Bericht door: Bert1955 op donderdag 02 juni 2022, 17:55:55
Goede gedachten Peter!
Ik heb het armpje nagemaakt van een ontkoppelrail die we hebben liggen.
Het ontkoppeldeel wordt op 2 punten omhoog getild, dat moet wel zo blijven anders loopt die scheef.
Kan ook iets ronds maken wat in een bus glijd, zie wel.
Het is een proto dus kan nog van alles aangepast worden.

In het ontkoppeldeel zit al een sleuf voor de middengeleider.
Titel: Re: Witmoosdorf
Bericht door: RDHT op zaterdag 04 juni 2022, 21:51:35
Weer een kleine update. Bert heeft de wisselaandrijving met de Ecos, via de DCC Next, aan de praat gekregen :). Mooi de langzame beweging.

https://youtu.be/VMW8x4wVKgw (https://youtu.be/VMW8x4wVKgw)

Nu de terugkoppeling nog, een kleine testbaan en verder met het opbouwen van de rest van de ruwbouw. Ben benieuwd naar dat resultaat!
Titel: Re: Witmoosdorf
Bericht door: JoBe op zaterdag 04 juni 2022, 22:38:47
 @citaat die zijn stil.... of staat het geluid uit  :D
Titel: Re: Witmoosdorf
Bericht door: Bert1955 op zaterdag 04 juni 2022, 22:44:17
inderdaad geen klak-klak zoals de "gewone" wisselaandrijving, je hoort ze iets maar niet veel. Denk straks op de baan op afstand helemaal niet. Daarnaast kunnen we met DCC-next de snelheid fijn naar behoefte instellen
Titel: Re: Witmoosdorf
Bericht door: Bert1955 op zondag 05 juni 2022, 18:51:57
Weer een stap.
Rutger heeft een aantal rails geknipt. Samen hebben we die aangesloten op de van Guy ( nogmaals dank!) gekregen 8 kanaals massa detectie pint. Die weer verbonden met Arloco-ATMega.
Ging als een stoomtrein. Rutger kon het nog niet op de Loconet converter-Ecos testen ivm ontbrekende RJ12 kabel. Denk van ESU teveel gevraagd om er eentje toe te voegen maar ja.

In overleg met Guy heb ik een 16 kanaals detectieprint ontworpen, laat ik door jlcpcg maken. We zijn er bij benadering 10 nodig, hebben we 160 meldpunten.
Titel: Re: Witmoosdorf
Bericht door: Bert1955 op woensdag 08 juni 2022, 19:01:41
Vandaag een dagje solderen. Ik heb sinds enige tijd zo’n horlogemakers bril, een uitkomst, kan ik in ieder geval zien waar de soldeerbout is……..
(https://myalbum.com/photo/EhKBAnWiraWu/720.jpg)

De massa detectie printen zijn onderweg vanuit jlcpcb, idem de componenten. Van die printen ga ik er voorlopig 10 bestukken, denk dat we dan met 160 meldingen genoeg moeten hebben
Titel: Re: Witmoosdorf
Bericht door: RDHT op zaterdag 11 juni 2022, 12:40:40
Voor het eten weer een snelle update.

Deze week bezig geweest met het printen van ons programmeerspoor. Ruim zat. Dit weekend even aansluiten.
(moet de 2 wielstellen van de loc nog even terugplaatsen, zat veel stof tussen)

Vanochtend de eerste set terugmelders aan de praat gekregen:
https://youtu.be/D2ZVL8gs-u4
 (https://youtu.be/D2ZVL8gs-u4)

En we zijn weer wat verder met het neerleggen van spoor (kijken hoever we vandaag kunnen komen)
Titel: Re: Witmoosdorf
Bericht door: RDHT op maandag 13 juni 2022, 20:16:10
Weer een kleine update vanaf mijn kant: iets verder met de terugmelding / eerste pendeltest.

https://youtu.be/mR_gnl6X6vs (https://youtu.be/mR_gnl6X6vs)

Volgende test inclusief wissels. Daarna samen met een pc programma.
Titel: Re: Witmoosdorf
Bericht door: Bert1955 op maandag 13 juni 2022, 20:57:24
Rutger heeft het mooi voor elkaar, beetje pielen met zijn Ecos maar er moet ook gewerkt worden.  :D
Baan ligt er tot en met het station. Hierna door naar de BW en dan het bergstation nog.
Alles ligt nog bovenop elkaar, hellingbouw komt later.

(https://myalbum.com/photo/zeSBecPDPCV4/720.jpg)
(https://myalbum.com/photo/q99VYhV3K6qV/720.jpg)
Titel: Re: Witmoosdorf
Bericht door: Bert1955 op woensdag 15 juni 2022, 20:04:15
Meeste op hoogte, dat maakt een lekker verschil :-)
(https://myalbum.com/photo/aL5syhGurrXo/720.jpg)
Titel: Re: Witmoosdorf
Bericht door: Jongslog op woensdag 15 juni 2022, 20:33:59
Zo dat ziet er mooi uit! Netjes gebouwd. De toepassing van de kruiswissels vind ik ook erg mooi gedaan.
Titel: Re: Witmoosdorf
Bericht door: RDHT op woensdag 15 juni 2022, 20:44:49
Henk,

hier hadden we oorspronkelijk 1 kruiswissel. Maar een normale wissel bleek aanzienlijk ouder te zijn dan gedacht. En hadden toch een kruiswissel over. Dacht, voegen we dat stukje toe als spoor om treinen in te laden :).
Komt vast nog een te verwijderen paneel zodat we goed bij de wissels kunnen.
Titel: Re: Witmoosdorf
Bericht door: Degeluidsman op woensdag 15 juni 2022, 20:52:45
Mooi mannen, nu het de hoogte in gaat krijg je een goed overzicht van de baan  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Titel: Re: Witmoosdorf
Bericht door: Bert1955 op woensdag 15 juni 2022, 20:57:41
Dank heren.
En er komt nog een niveau bij. Vanaf de achterkant (naar de afbeelding gekeken) komt er nog een spoor aan, die maakt links een slinger naar “Ober Witmoos”
En rechts nog de BW, zin in om over een poosje de eigenbouw draaischijf te plaatsen.
Titel: Re: Witmoosdorf
Bericht door: Bert1955 op vrijdag 17 juni 2022, 13:10:23
En onderweg naar Witmoos am Alm / am Berg

(https://myalbum.com/photo/txKs76CxkR6g/720.jpg)
Titel: Re: Witmoosdorf
Bericht door: narwal op zaterdag 18 juni 2022, 11:12:28
Hallo Bert en Rutger,

Dat gaat lekker snel! :P Voor je het weet ben je de bomen uit jouw tuin op de baan aan het planten! >:-D

Titel: Re: Witmoosdorf
Bericht door: Bert1955 op zaterdag 18 juni 2022, 13:10:37
Dank je Marcel!
Moeten we ff bedenken hoe we de eiken wat laten krimpen:)
Best zin om met groen te beginnen maar dat duurt nog een poos ( geen jaren…)
Lekker om het samen te doen met Rutger. We vullen elkaar aardig aan en gaat een stukkie sneller.

Net kwamen de massa detectie printen van jlc binnen. Mooi werk maken ze ervan. Eerst 1 bestukken, kan Rutger verder met zijn testbaan.

Voorzover mijn vrouw het “toe laat” ben ik lekker in de koele kelder bezig naast een slapende kat, die vindt het buiten ook te warm
Titel: Re: Witmoosdorf
Bericht door: Bert1955 op zondag 19 juni 2022, 10:53:54
Eerste massa detectie print is klaar. Thx Guy:)

Nog 9 erbij.
Kosmetisch foutje: R16 zit helemaal rechts, had eigenlijk direct naast de opto rechtsonder moeten zitten.
Symmetrie aan de haal.
Iets “ erger” is de nummering van de connectors.  In mijn Eagle ontwerp zitten ze prima uitgelijnd, JLCPCB heeft er wat anders van gemaakt, naar rechts loopt het steeds verder uit het spoor. Heb ze gevraagd hoe dat kan.

Maar er komt toch een kastje omheen a la DCC Next, zet ik daar de nummering op.

Edit: En voor de goede kijkers, de ½ W weerstand is per abuis 47K ipv 47 ohm, ff aanpassen nog

(https://myalbum.com/photo/RTqb7VLC3HuU/720.jpg)
Titel: Re: Witmoosdorf
Bericht door: Bert1955 op zondag 19 juni 2022, 11:06:02
En vaderdag.  :D
Mooie rol kurk, porcelijngips ( laat nog later zien waarom), Faber Castel potloden.
Nog wat onderweg van Spörle begreep ik, en 2 beschuitjes met eigen super lekkere aardbeien.
Met dank aan Rutger, zijn tweelingbroer en uiteraard echtgenote :-)
Titel: Re: Witmoosdorf
Bericht door: Bert1955 op maandag 20 juni 2022, 12:21:11
En….we zijn aangekomen bij Hoch Witmoos of Witmoos am Berg / am Alm, naam moeten we nog even vaststellen.
Tijdelijke ondersteuning, nog even klussen om dat definitief te maken. Daarna de BW.
Het is wel een spektakel geworden.
(https://myalbum.com/photo/yQjx4KKerDna/720.jpg)
Titel: Re: Witmoosdorf
Bericht door: Bert1955 op maandag 20 juni 2022, 12:28:10
En nog eerlijk opbiechten :?

Er zit nog een storende schoonheidsfout in de Massa detectie print.
De 2 8-polige connectoren aan de uitgang zijn beide 180 graden gedraaid waardoor de input niet recht oversteekt naar de output, grom, domme fout, sorry Rutger…….

Nummering is dus fout. Geen ramp omdat er toch een doos omheen komt met daarop labels maar fraai is het niet. Conclusie: er moeten nieuwe printen gemaakt worden bij jlc. Hoop dat ze meedenken, zelf hebben ze de labeling ook anders staan dan in mijn Eagle ontwerp. Om de kosten gaat het niet, dat is laag.
Titel: Re: Witmoosdorf
Bericht door: Einte op maandag 20 juni 2022, 12:48:55
Hallo,

Dit ziet er goed uit zo, je kan er overal goed bij, zonder te bukken of er onder te kruipen.
Goed over na gedacht.
Ga dit volgen.

Gr Einte
Titel: Re: Witmoosdorf
Bericht door: Bert1955 op maandag 20 juni 2022, 13:05:40
Dank je Einte!
Het geheel is inderdaad erg stabiel en fijn toegankelijk. Ik haal nog 1 stukje plank weg onder het bergstation zodat daar een ruimte van 80*40 cm is ipv 2 van 40/40. Constructief blijft het net zo sterk.

En nog weer even geprobeerd, het geheel is nog steeds met 1 vinger te verplaatsen, met 100KG erbij op zal het ook wel lukken,
Titel: Re: Witmoosdorf
Bericht door: Bert1955 op donderdag 23 juni 2022, 15:45:07
En het begin van de BW:
(https://myalbum.com/photo/aCVhtBoMDhJ7/720.jpg)

Buiten is het 31 graden, in de kelder 19,6 B)
Titel: Re: Witmoosdorf
Bericht door: Wimdouwe op vrijdag 24 juni 2022, 12:22:37
 @citaat
Altijd prettig een koele kelder  :)
Titel: Re: Witmoosdorf
Bericht door: Laenderbahn027 op vrijdag 24 juni 2022, 13:13:24
Wat een snelheid… Vraagje: wat is dat voor een draaischijf? Hapo wellicht?

Groeten,
William
Titel: Re: Witmoosdorf
Bericht door: RDHT op vrijdag 24 juni 2022, 13:28:21
William, deze heeft mijn vader zelf ontworpen, en ik geprint:

https://forum.3rail.nl/index.php?topic=87509.msg1462910#msg1462910 (https://forum.3rail.nl/index.php?topic=87509.msg1462910#msg1462910)
Titel: Re: Witmoosdorf
Bericht door: Laenderbahn027 op vrijdag 24 juni 2022, 16:17:49
 @citaat

Aha! Dat is d'n dieje! Nu herinner ik me het weer. Mooi verslag was/ is dat  :thumbup:. Bedankt voor het herinneren!

Met vriendelijke groet,
William
Titel: Re: Witmoosdorf
Bericht door: RDHT op zondag 26 juni 2022, 16:32:09
Kleine update dit weekend, verder aan het oefenen met de detectie /  mogelijkheid van de ecos. Heb het nu zo ver dat de ecos wisselen verzet bij een baandetectie. Volgende stap een wat meer "permanente testbaan in de kelder en het aansluiten van de pc op de ecos.
(baan op blokken vanwege de servo's)
Titel: Re: Witmoosdorf
Bericht door: Bert1955 op zondag 26 juni 2022, 17:21:17
In post #97 had ik vermeld nog terug te komen op het vaderdag cadeau porcelijngips.
Maanden geleden heb ik op MP gunstig een stel Linka/Noch gietmallen kunnen kopen.
De gietsels met deuren en ramen zijn er lastig uit te halen indien je “ gewoon” (Krone in ons geval) modelgips voor gebruikt.
Met porcelijngips gaat dat uitstekend, erg fijn om te verwerken en veel harder.

Met wat geluk op Ebay een flink aantal Linka mallen erbij kunnen krijgen, we hebben nu een flinke variatie.
Ze zijn met name bedoelt om gebouwen van te maken, dat gaan we zeker doen.
Hieronder een eerste huisje om uit te proberen, gemaakt van afgekeurde gietsels
(https://myalbum.com/photo/U5f5Yeh4hwXY/720.jpg)
Een paar voorbeelden van gietsels:

(https://myalbum.com/photo/68EAS6HqATpi/720.jpg)
De set:

(https://myalbum.com/photo/Jd6WMzV4Rvo3/720.jpg)


Titel: Re: Witmoosdorf
Bericht door: Bert1955 op dinsdag 05 juli 2022, 19:56:42
In post #99 had ik wat opgebiecht……………vandaag zijn er 5 nieuwe printen binnengekomen, gelijk de componenten erop:
(https://myalbum.com/photo/nXEcF7nZrxo2/720.jpg)
Silkscreen met de indicaties van in- en uitgangen zijn nu keurig uitgelijnd. Het echt irritante, omgedraaide connectoren, is nu opgelost.
Zoals gezegd, de eerste printen waren functioneel prima (en zijn over, liefhebbers? Wel zonder componenten)

Voor ons is dit beter, anders hadden we er ons eindeloos aan gestoord.

Verder…….
Bouwstop. Na ja niet echt, Rutger is aan het testen. Zelf ga ik er deze week een paar weken tussenuit, daarna een flinke verbouwing van het huis van Rutgers tweelingbroer. Hoop ergens in de loop van oktober-november weer aan de slag te kunnen.
Titel: Re: Witmoosdorf
Bericht door: Bert1955 op woensdag 06 juli 2022, 20:40:12
Vandaag een poosje solderen. Had al 1 massa detectieprint klaar, nu 4 erbij, genoeg voor 80 meldpunten. Er komen er nog minimaal 80 bij.
(https://myalbum.com/photo/ZnX23V6beCZ3/720.jpg)
Titel: Re: Witmoosdorf
Bericht door: RDHT op woensdag 06 juli 2022, 20:55:27
Nog 80 erbij? Mag ik niet elk stuk rails een eigen melder geven?   :-(
;)

Ben inderdaad bezig met traincontroller. Quickstart van de handleiding werk je makkelijk door. Voor verdere werk toch bezig met turtorials welke online staan. Mijn instelling is om de aansturing van de hoofdbaan, softwarematig, gereed te hebben als Bert terug is van de vakantie. Zodat de blokken ook fysiek aangemaakt kunnen worden.
Echter nog wel 2 kleine eigen diorama’s op de planning staan. Dus of de baan helemaal voor gaat :)
Titel: Re: Witmoosdorf
Bericht door: Bert1955 op woensdag 06 juli 2022, 20:58:13
Nog 80 erbij? Mag ik niet elk stuk rails een eigen melder geven?   :-(
;)


Ga je gang, blijf net zo lang solderen als nodig, om de kosten per melder hoeven we het niet te laten
Titel: Re: Witmoosdorf
Bericht door: JoBe op donderdag 07 juli 2022, 00:01:49
Ben inderdaad bezig met traincontroller. Quickstart van de handleiding werk je makkelijk door. Voor verdere werk toch bezig met turtorials welke online staan.

Moet je zeker de tutorials eens bekijken van Rudyshobbychannel op YT mocht je die nog niet gevonden hebben! Zijn super eenvoudig en duidelijk uitgelegd.
Titel: Re: Witmoosdorf
Bericht door: RDHT op donderdag 07 juli 2022, 12:45:03
Johan, dat is inderdaad het kanaal wat ik gebruik. Inderdaad makkelijk en duidelijk kanaal.
Heb de eerste stappen overgeslagen. Maar ga alsnog vanaf begin af aan zijn ontwerp namaken.

Dan kan ik, als het goed is, onze baan in traincontroller zetten.
Titel: Re: Witmoosdorf
Bericht door: RDHT op zondag 10 juli 2022, 18:11:03
Weer een kleine update. Na het maken van een testbaan en het leren van traincontroller alvast een simulator van onze baan gemaakt. (Grote kans dat ik later, bij meer kennis, opnieuw begin met een schema)

Draaischijf aansturing richting DCC NEXT moet ik nog uitzoeken.  Denk dat ik langzamerhand een definitieve blokindeling kan maken :).
Titel: Re: Witmoosdorf
Bericht door: Bert1955 op vrijdag 19 augustus 2022, 23:18:31
Updates zijn al lang uitgebleven, met name door de forse verbouwing bij Rutgers tweelingbroer.
Rutger heeft inmiddels het een en ander verder voorbereid, we hopen later dit jaar weer volgas verder te gaan.
Titel: Re: Witmoosdorf
Bericht door: RDHT op zaterdag 20 augustus 2022, 16:29:43
Om toch even een kleine update te geven. Bezig met "definitieve" blokindeling.

Schaduwstation (deel 1): Opstelsporen splits ik in korte delen. Langere treinen zullen 2 blokken innemen. O-1, O-2 (opstel 1,2...) etc zijn bloknamen. Achter een aantal staan de spoorlengtes.
Solide lijn is een stopsectie. Gestippeld rem.
Rode driehoek is begin / einde blok. Grijs blokje splitsing binnen blok.
#17,18 etc zijn wisselnummers voor aandrijving. Kleine zwarte cijfers tijdelijke detectienummer. (Zal later een definitieve code ontvangen)

Hoofdstation, bergsectie etc (deel 2)
Groen spoor richting bergstation zal nog opgedeeld worden in n.t.b. aantal blokken. Puur voor lokalisatie.

Deel 3 BW, kolen ontlaadspoor heeft nu een aantal blokken zodat de trein steeds een stukje verder kan rijden. Mogelijk geef ik elk spoor een eigen blok, hebben genoeg reserve in detectiemogelijkheid (Kunnen voor nu richting +- 150 punten, gaat leuk worden met de draadboom  :-( ).
Zelfde met de 2 sporen naar de draaischijf.

In tussentijd ook bezig met een 2e diorama. (Test Woodland Scenics murky water, Linka gipsmallen (brug), dun staaldraad boom met schorpasta (wat barst) en mogelijk nog andere punten welke ik wil leren.
Titel: Re: Witmoosdorf
Bericht door: Trainhenk op zondag 25 september 2022, 19:28:02
Mooie baan en een interessant topic.
Ik blijf je volgen.

Henk
Titel: Re: Witmoosdorf
Bericht door: Bert1955 op zondag 25 september 2022, 19:31:05
Leuk dat je volgt Henk! Hoop op wat geduld! Rutger is wel bezig met ontwerp van bezet meldingen en zo, zelf lukt het me pas ergens tegen de kerst wat te doen.
Titel: Re: Witmoosdorf
Bericht door: Trainhenk op zondag 25 september 2022, 19:43:59
 @citaat

Geen probleem hoor!
Ik wacht nu zelf op een aantal wissels die uit Duitsland moeten komen.
De webshop levert alleen in Duitsland en nu moeten ze nog de grens over.  >:-D
De "smokkelroute" loopt via mijn zoon.

In oktober verwacht ik ze hier bij mij in Hoofddorp.

Henk
Titel: Re: Witmoosdorf
Bericht door: Bert1955 op zondag 25 september 2022, 20:14:09
Ik ga jouw project op een rustig moment goed doornemen en volgen. Al kort even wat doorgelezen, inspirerend!!