Michel,
Bedankt voor je bericht!
- Bert gebruikt Fusion vanwege zijn ervaring in dat pakket. Zelf gebruik ik Freecad vanwege de restricties in Autodesk pakketten. Je weet nooit welke functie ze later uit de gratis versie halen.
Freecad is een open source pakket. Stijle leercurve. Maar voldoende online hulp indien nodig.
Mijn motto, gewoon doen. Dan leer je automatisch. Flink leerpunt voor mij is nu dat je een brug zoals de mijne, niet in 1 bestand moet maken. Maar allemaal losse bestanden.
- Voor de laatste plaatjes op het forum van mijn brug gebruik ik "Autodesk Viewer". Maar dat is puur voor inspectie.
- Voor 2d tekeningen / ontwerpen en voor het lasersnijden maak ik gebruik Autocad vanwege een licentie via werk. Maar dat kan ook met Freecad of andere pakketten.
- Voor 3D pakketten zijn er 2 richtingen. Dragende en functionele onderdelen zoals servohouders etc zijn het beste met een draadprinter.
Voor visuele aspecten, dus alles wat in zicht komt, is een resinprinter mooier. Tip, kijk bijvoorbeeld eens het kanaal van Marklinofsweden. Die laat mooi zien wat je met resin kan.
Voordeel draad: makkelijker, minder werk, sterk, kosten. Print klaar, object klaar. Nadeel, minder detail, printlijnen etc.
Voordeel resin: veel detail, nadeel: vaak minder sterk, kosten, en de benodigde nabewerking (Schoonmaken, uitharden, verven). Marklinofsweden heeft diverse filmpjes hoe dit werk.
Kortom, het is erg afhankelijk van wat je wilt, of je zelf dingen wilt ontwerpen of enkel online wilt vinden.
Zijn het simpele dingen welke je niet ziet. Dan draad. Moet het zichtbaar zijn, is resin echt mooier.
Ons frame is na verloop van tijd ook wel wat aangepast. Op een paar plekken zat hout waar het niet nodig was. Ik merk inderdaad wel, met het werk onder de baan, dat huidige methode goed werkt.
Voor iedereen de tip, zorg ervoor dat je het frame makkelijk in stukken kan delen. Ook al heb je geen plan om dat te doen. Het is aan het begin een klein beetje extra werk, wat later vast en zeker gaat helpen.
Maak scenery op modules welke je van de baan los kan halen. Bijvoorbeeld een station plaat, een stad plaat, BW in stukken etc. Dan kan aan een bureau of tafel aan de scenery werken.
Wij gaan de C rails vastklemmen tussen isolatie / kurk.
K rails weet ik zo nog niet.
Hopelijk heb je hier wat aan. Als er meer vragen zijn hoor ik dat graag!