Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Witmoosdorf

Gestart door Bert1955 zondag 08 mei 2022, 16:33:16

0 leden en 4 gasten bekijken dit board.
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

online
Re: Witmoosdorf
Mooie baan, wat mij opvalt is dat de onderdoorgangen lekker hoog zijn zodat je ook altijd goed bij de bekabeling onder de sporen kunt komen. Hier is dus goed over nagedacht.
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2021

offline
Re: Witmoosdorf
Voor het vele werk onder de tafel een verstelbaar ligbed gemaakt.
Volgens mijn vrouw ook prima geschikt om te overnachten in de kelder, jaja.......

Schuimblokken op het hout gelijmd, die had ik nog liggen, en een oud stuk stof eroverheen.
Bouw er nog wat tegenaan voor rollen draad, soldeerstation en zo.

Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2022

offline
Re: Witmoosdorf
Weer verder met het hout. Nu het aftekenen van de sporen waar nodig en het zagen van de gaten voor de servo's.

Overtrekken van de wissels en bochten. Zodat spoor weer op de goede plek kan liggen:
Sommige platen kunnen helaas niet los

Aftekenen.jpg

Aftekenen 2.jpg 
Vervolgens het zagen van de banen. Deels ter plekke en deels los:

Zagen 2.jpg

Zagen 1.jpg 
Morgen starten met 2 ringleidingen (voeding servo's en spoor) en kabels voor de aansturing van de servo's.
 
Re: Witmoosdorf
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Witmoosdorf
Dat locje rijd al heerlijk rond mannen, succes met de verdere bouw.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2021

offline
Re: Witmoosdorf
Nog even een bakje er bij aan voor onderdelen en dan is ie klaar:


Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2022

offline
Re: Witmoosdorf
Weer wat uurtjes rond/onder de tafel doorgebracht. Ligbank maakt het een stuk prettiger!

Ten eerste bezig geweest met de aansturingskabels voor de wissels: (Markeren komt nog)

Wisselservo's 1.jpg

Wisselservo's 2.jpg

Verloop aansturingskabels is nog niet helemaal klaar. Dit komt goed zodra de controllers op zijn plek zitten.
Via dezelfde route zullen de aansturingskabels van de n.t.b. armseinen ook lopen. Genoeg ruimte over in de boekbinders.

Vervolgens een start gemaakt met de stroomkabels van dezelfde servo's. Deze zullen via een andere route lopen.
Eerst de lengtes +- bepalen, later het soldeerwerk / definitief vastzetten.

Tijdelijke wisselstrooom 1.jpg

Rekening houden met splitsingen zorgt wel voor veel werk. Hopelijk later profijt van!

Onderkant 2.jpg

Onderkant 1.jpg

Nog genoeg te doen! 

Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2021

offline
Re: Witmoosdorf
Gelukkig meer tijd voor Witmoos, verbouwing schiet op.

Soldeer Marathon gehad, leuk werk, 7 Bokkies, elk 16 kanalen (massadetectie printen) erbij, totaal hebben we er nu 13, nog een paar komen erbij. Eigen ontwerp maar volledig geïnspireerd door Guy.
Ontwerp is 2 keer iets gewijzigd, puur cosmetisch, functioneel zijn ze gelijk.
Zoek de verschillen :)
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2017

Marklin CS3+/ Itrain / DR5000-YaMoRc-Arcomora

offline
Re: Witmoosdorf
Goede dag Bert.
Met een DR5000 een testopstelling gemaakt.met de loconet terugmelder ,de Arloco van Arcomora.
een ovaaltje, en voor de test elke Crail (22 stuks) van de track voorzien v/e terugmeldaansluiting voor massadetectie.
voor de leden die het niet of nog niet gevolgd hebben, het gaat over de OKKIE variant voor massadetectie, de MOKKIE , met optocouplers , 100% galvanische scheiding,van Arduino en Central station.
de versie in mijn afbeelding ,is een shield , waardoor je 3 niveau's krijgt, 1) de Arduino uno 2) de Arloco 3) het Mokkie shield.
Arloco en Okkie zijn Arcomora units, Mokkie heb ik zelf verzonnen.



de spoorwegovergang in de video is voor een ander test-project. (ik ben geen cineast)
met vriendelijke groeten
guy


Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2021

offline
Re: Witmoosdorf
Mooi Guy!
Ga binnenkort mijn versie van jouw Mokkie (maar Bokkie genoemd) testen, dan kunnen we ze implementeren
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2021

offline
Re: Witmoosdorf
Vandaag 17 wissels voorzien van servo's. De servo houders zijn 3D geprint. Aansturing met DCCnext.
Lekker niet ingewikkeld klussen B)
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2010

offline
Re: Witmoosdorf
Soms heb je ook "dom" productiewerk.
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2021

offline
Re: Witmoosdorf
Fijne ervan is eigenlijk: voor erg weinig geld aansturing van de wissels die ook nog een keer veel mooier bewegen dan de standaard elektrische wisselaandrijving
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2022

offline
Re: Witmoosdorf
Helaas dit weekend weinig tijd. Maar toch even een kleine update:
Voor eerste 3 wissels de kabels bijna klaar: (1 draad mist nog) 

Wissel.jpeg

Hopelijk deze week wat meer af.
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2022

offline
Re: Witmoosdorf
Weer tijd voor een update. Grootste deel van de wissels heeft de benodigde aansluitingen nu. Stekkers zitten nog op tijdelijke plek aangezien ik niet daar de kleuren van de servo's heb gekeken:

Wissels 1.jpg

Wissels 2.jpg

Wissels 3.jpg

Wissels 4.jpg

Wissels 5.jpg

Deze week de laatste wissels + de ringleiding t.b.v. servo's rondom solderen. Als het goed is kunnen we dan rijden!   

 
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2022

offline
Re: Witmoosdorf
Weer tijd voor een update. Puur de ringleiding voor de servoaansturing is toch meer werk dan ik dacht.

Maar, qua deze ringleiding en wisselaansturing zijn we er bijna.

Kabels 3.jpg

Kabels 2.jpg

Kabels 1.jpg

Kabels 5.jpg

Kabels 4.jpg     
Re: Witmoosdorf
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Witmoosdorf
Hoi Rutger,

Kabels trekken en aansluiten kost nu eenmaal veel tijd, zeker bij een grote baan gaat er veel tijd in zitten.
Het ziet er in ieder geval strak uit  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman 
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2022

offline
Re: Witmoosdorf
@citaat

Absoluut Peter, nu wat meer tijd besteden hebben we later profijt van.
Vooral aangezien na deze ronde de detectie en ringleiding voor spoor komt, daarna andere servo's voor seinen, overgang etc.
Verveling zal nooit meer voorkomen :P
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2022

offline
Re: Witmoosdorf
Weer een update. Servo ringleiding is klaar voor de aansturing.
Waar kabels nog los hangen moeten deze nog verder of een stekker komen.

Kabels zover.jpg

In de tussentijd ook een eerste versie van de ecos aansturing. Enkel met de wisselaandrijving, nog geen detectie:

BW, nog zonder draaischijf:

BW nog zonder draaischijf.jpg

Hoofdstation:

Hoofdstation.jpg

Bergstation:

Bergstation.jpg

Schaduwstation, past net :)

Schaduwstation.jpg

Dit weekend dan toch met de treinen rijden?!?! 
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2021

offline
Re: Witmoosdorf
Het lijkt even stil te staan maar gewerkt wordt er wel.
Wisselservo's allemaal weer losgehaald omdat een aantal niet lekker liepen. Rutger heeft nieuwe houders geprint. Allemaal (26 stuks) weer gemonteerd, hoeken ingesteld met DCCnext, gelabeled en weer op de baan aangesloten. Nu lopen ze bijna allemaal goed. 2 jitteren soms, daar zijn we nog mee aan de slag. Er is vooruitgang, je ziet er alleen weinig van.
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2022

offline
Re: Witmoosdorf
Servoaansturing is, voor nu, klaar. Door testen moet blijken of naast de 2 kruiswissels nog meer aangepast moeten worden (Servo update).
Paar euro per servo meer maakt get duidelijk minder gevoelig voor storingen.

Maar in de tussentijd:

BR44 testrit, Treklimiet op de hellingen moet ik nog eens testen.


T3 testrit, een van de favorieten. Maar ja, dat zijn ze bijna allemaal.


Na het vaker rijden met de nieuwere locs is het me wel duidelijk dat alle oude delta locs omgebouwd gaan worden. Wat een lawaai maken die.
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2021

offline
Re: Witmoosdorf
We zitten nog niet stil, de voortgang valt alleen niet erg op.
Rutger heeft een begin gemaakt met kurk plakken.

Vanmorgen heb ik een hele serie rail isolatie "dingetjes gemaakt. Ruim 250, veel te veel maar ging erg snel.
Krimpkous afsnijden op ~ 8mm, even het uiteinde in een vlammetje houden en meteen knellen met een tang. Kosten: erg weinig.

Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2022

offline
Re: Witmoosdorf
Inderdaad bezig met het plakken van kurk. Helaas kom je altijd lijmklemmen tekort :P 

Eerst stroken snijden, 2x breed voor rechte stukken. 4x smal voor bochten:

Kurk 3.jpg

En plakken maar:

Kurk 2.jpg

Kurk 1.jpg 

Morgen even een paar klemmen erbij halen zodat we sneller kunnen werken.
 
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2010

offline
Re: Witmoosdorf
Citaat van: RDHT op dinsdag 07 maart 2023, 18:53:10Helaas kom je altijd lijmklemmen tekort :P 
Je kan altijd punaises gebruiken.
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2022

offline
Re: Witmoosdorf
 @citaat Bas, met spijkers getest. Maar werkt naar mijn inzien toch niet echt fijn.
In de tijd dat de lijm moet drogen kan ik ook de C rails knippen, hoeven ons niet te vervelen.
Knipwerk toch niet iets waar ik echt naar uitkijk. Maar goed moment om te doen.
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2010

offline
Re: Witmoosdorf
Als dit prima werkt, prima toch! ;)
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Witmoosdorf
Dag Rutger en Bert.

Ik heb de kurklaag op MDF met dubbelzijdig tape verlijmd.
Voor de bochten heb ik middels kartonnen mallen het per railstuk van kurk voorzien.
Enkel met een aandrukrol er overheen, dus geen lijmtangen.
Voordeel is droog en snel werken, wel wat meer afval van het kurk.
Bovendien is er geen vloeibare lijm die in het kurk trekt en daarmee de dempende werking teniet doet.
Wellicht een overweging waard? :roll:

Groeten,

Erik.
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2022

offline
Re: Witmoosdorf
 @citaat Erik,
We hebben een emmertje Bison waterkit gehaald, speciaal bedoelt voor o.a. wandkurk.
Na je opmerking een stukje kurk van een teststukje los gesneden. De lijm trekt nauwelijks in de kurk (Bij dun aanbrengen).
Met nauwelijks bedoel ik nog geen eens de dikte van een haar.

Indien lijm ergens niet mogelijk / makkelijk is zal ik zeker aan de tape denken, bedankt!
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: Witmoosdorf
Citaat van: Bert1955 op dinsdag 07 maart 2023, 12:03:52Vanmorgen heb ik een hele serie rail isolatie "dingetjes gemaakt. Ruim 250, veel te veel maar ging erg snel.
Krimpkous afsnijden op ~ 8mm, even het uiteinde in een vlammetje houden en meteen knellen met een tang. Kosten: erg weinig.



Komt me bekend voor. :-)
Ik heb ze op dezelfde manier gemaakt, enkel dat ik ze op een vierkant ijzerstaafje stak en ze dan liet krimpen, dan passen ze netjes over de railaansluiting.







Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2017

Marklin CS3+/ Itrain / DR5000-YaMoRc-Arcomora

offline
Re: Witmoosdorf
of je schuift een op lengte stukje krimpkous over het te isoleren railkontakt en gebruik dan de hete lucht blazer die daarvoor geschikt is.
de krimpkous zit meteen strak.en de rails klikken vlot in elkaar.
het Marklin acessoire 74030 bevat een lipje van 3/10 mm dat er moet voor zorgen dat de geïsoleerde rails elkaar niet raken. dat hebben we nu niet,
en soms door de tolerantieverschil tussen de rails kan het zijn dat ze mekaar toch raken, niettegenstaande je het originele gebruikt.
de spatie tussen de geïsoleerde rails is vaak zo klein, dat er toch kontakt is, met valse meldingen als gevolg.
ook nadat alles is gecontroleerd,en goed bevonden, verschijnt plots op je scherm (bij mij is dat iTrain) een bezetmelding waar geen trein te bespeuren valt.
erg vervelend, want je hebt het niet altijd meteen in de mot.
om de spatie tussen de rails te controleren, gebruik ik een tool dat gebruikt wordt (werd) om de soupappen van een motor af te stellen.
met het stalen lammelletje van 1/10 mmm of 2/10 mmm , nadien de rails geleidelijk vastzetten.
met vr gr
guy

Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2017

Marklin CS3+/ Itrain / DR5000-YaMoRc-Arcomora

offline
Re: Witmoosdorf
Goede dag Bert en Freddy en forumleden.
ik voeg nog een afbeelding toe, en dit, soms kan het niet anders, met een dremel het railstuk 1 à 2 /10 de mmm afslijpen.
ook in bochten kunnen geïsoleerde railstukken mekaar raken.
vr gr
guy
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2021

offline
Re: Witmoosdorf
Hoi Guy, 
 Je bedoelt vast zoon Rutger ipv Freddy B)

Bedank voor jouw reacties maar alle isolatie dingetjes zijn al klaar, die isoleren prima en zitten er klem tussen.

Maar jouw post gaat denk ik over het contact tussen de rails, dat komt vast goed bij osn
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2017

Marklin CS3+/ Itrain / DR5000-YaMoRc-Arcomora

offline
Re: Witmoosdorf
Bert, Freddy is alias kelderspoorder.
Wat ik heb willen tonen is dat je met de juiste föhn en de juiste krimpkous diameter kunt bekomen, met dat mooie tutje dat perfect past als je de rails in mekaar schuift.
en ja kontakten tussen de geïsoleerde railstukken, ik heb het allemaal gehad. ik heb deels rails nieuw en tweedehands gekocht,en ik heb me laten vertellen dat er in produktie-series
soms kleine verschillen zitten.
vr gr
guy


Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2022

offline
Re: Witmoosdorf
Guy, contact tussen rails zelf is inderdaad een bekend punt. Rails is soms niet helemaal goed op de bedding geplaatst waardoor die aan 1 kant wat meer uitsteekt. Probleem had ik ook bij de testbaan. Na aanbrengen isolatie en draden zal ik alles nameten (als eerste stap)

Vervolgens moet het rijden met de treinen duidelijkheid geven op eventuele probleempunten.

Eventuele problemen zullen opgelost worden. :)
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2022

offline
Re: Witmoosdorf
Weer een plakdag achter de rug. Eerst Hoofdstation en een deel van het bergtraject.
De missende wissel links boven na testen vervangen voor een slanke wissel. Hierdoor kunnen de treinen wat sneller rijden.
(Dus, rob aka speeltmettreintjes, je oude ontwerp qua wissel is er toch gekomen :) )

Hoofdstation kurk.jpg

Bergtraject kurk.jpg

Vervolgens een 2e lijmset van de dag. Handig de grote lijmklemmen.

Kurk.jpg   

In tussentijd begonnen met het knippen van de rails. Welke #&^#^ heeft bedacht om met detectie te werken... Oh ja, ik...oops :P
Voor de zekerheid haal de ik gehele brug tussen de 2 staven weg. (boven brug weg, onder nog te knippen)

Knippen rails.jpg

En natuurlijk aantekeningen wat geknipt en geïsoleerd is. Later met een multimeter testen.

Knippen rails aftekenen.jpg 
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Witmoosdorf
Dat is wel heel rigoreus knipwerk.  8o    Bang voor overslag?  >:-D
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2022

offline
Re: Witmoosdorf
 @citaat Henk,

Was een tip van iemand die lid is bij een grote club. Bruggetje kan losschieten en op middenrail rusten. Kleine kans. Maar liever een stapje extra.
Re: Witmoosdorf
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Witmoosdorf
Op bovenstaande manier heb ik ook al mijn rails gedremeld, het kan er maar tussenuit zijn  :)
Jullie hebben het tempo goed te pakken, ben benieuwd hoe straks de ECoS de baan aanstuurd.


Mvg,

Peter Degeluidsman 
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2022

offline
Re: Witmoosdorf
 @citaat Peter,

Denk dat we de ecos puur als vertaalkast gaan gebruiken. Heb inmiddels redelijk wat ervaring/kennis van traincontroller. Helaas meeste met simulatie aan.

Grote baan, dus doorwerken wel noodzakelijk :p
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2009

offline
Re: Witmoosdorf
Hier wordt lekker gewerkt, wat een prachtige onderbouw heb je, ziet er professioneel uit.
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2022

offline
Re: Witmoosdorf
Weer een update, veel van hetzelfde. Kan geen kurk meer zien :( .
Leerpuntje. Eventuele volgende baan eerst kurk aanbrengen voordat je meer hout plaatst :) 

Kurk tot aan schaduwstation.jpg

Rechts-voor, naast hoofdstation nog daarna schaduwstation en stuk richting draaischijf.
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Witmoosdorf
Nu weet ik dus niet of de foto's in de juiste chronologische volgorde staan, maar zo te zien leg je eerst al het hout neer, dan de rails er op en daarna ga je van boven naar beneden kurk leggen. Dat is eerlijk gezegd geen handige volgorde. Begin eerst met de onderste laag hout, kurk en rails, Als dat getest is en werkt begin je met de laag daarboven. Het nadeel van deze werkwijze is dat je niet snel resultaat ziet maar het voordeel is dat het resultaat stukken beter wordt en het veel gemakkelijker werkt. Volgende leermomentje?
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

online
Re: Witmoosdorf
Een indrukwekkende baan hebben jullie hoor  :thumbup:
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2021

offline
Re: Witmoosdorf
 @citaat  @citaat
Inderdaad Henk, niet zo handig, eerste baan, komt vast wel goed.
 @citaat
Dank Wim!
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Witmoosdorf
Alle begin is moeilijk en al doende leert men. Gaat zeker wel goed komen, je moet er gewoon even doorheen bijten.
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Witmoosdorf
Dag Bert.

Citaat van: RDHT op maandag 20 maart 2023, 19:38:07Leerpuntje. Eventuele volgende baan eerst kurk aanbrengen voordat je meer hout plaatst

De zaagmallen voor het hout zou toch je opnieuw voor het kurk kunnen gebruiken? :roll:

Groeten,

Erik.
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2021

offline
Re: Witmoosdorf
Hoi Erik,
We hebben geen zaagmallen voor het hout gebruikt. De multiplex platen heb ik een beetje te ruim uitgezaagd, vervolgens on de rails gelegd en tenslotte met een platte wagen (dwars erop een stukje hout met een gat voor een potlood) afgetekend. Dat ging vlot.
De kurk lijmen we (na ja, Rutger heeft praktisch alles gedaan) in stroken vast. In de bochten zijn de stroken smaller om de radius te halen. Op zich was dat ook niet moeilijk, wel uurtjes werk
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Witmoosdorf
Hallo Rutger en Bert,

Jullie zijn lekker bezig! De taken zijn blijkbaar goed verdeeld want het gaat behoorlijk snel. De baan begint al een behoorlijk imposant bouwsel te worden! Dat beloofd veel goeds voor het eindresultaat! :thumbup:

Ga lekker zo door, dan kunnen wij weer genieten van het resultaat.

Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2021

offline
Re: Witmoosdorf
Dank je Marcel!
We werken niet enorm in het oog maar er zit schot in.
Rutger gaat dapper door met kurk en depron (schaduwstation) voor onder de rails.

Zelf ben ik bezig met de eigenbouw draaischijf, heb het zover dat hij naar DCC commando's luistert en telkens nauwkeurig stopt op 18 posities ( 9 Tracks) Zodra die op zoijn plek zit volgt een filmpje.

Jij bent ook lekker bezig met BDS!
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2022

offline
Re: Witmoosdorf
Weer een lijmupdate. Voor schaduwstation overgegaan op vloerisolatie. Wat minder druk vast. Maar dat maakt voor schaduwstation niet uit.

Voor het eerst echt gebruik gemaakt van de optie van een te rollen tafel. Maakt het toch een stuk makkelijker!
 
Massa 1.jpg

Zo lijm je snel grote oppervlaktes:

Massa 3.jpg

In het bochtenwerk iets meer afval. Maar werkt wel een stuk sneller ten opzichte van kurk. (Kurk heeft nog wel de voorkeur qua stevigheid / weinig restafval))

Massa 2.jpg

En de bocht om:

Massa 4.jpg

Door de lijmklemmen heen. Dan maar vast voorsnijden. (Links moet nog een stukje hout bij. Spoor past net niet goed):

Massa 5.jpg

Hopelijk komend weekend beginnen met de detectie. Eerst vanaf hoofdstation naar bergstation (Kunnen we rijden :).
Vervolgens Schaduwstraject en later de BW

Bert zal binnenkort vast wel een update plaatsen over de voorgang van de draaischijf ;)
   
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2021

offline
Re: Witmoosdorf
Print draaischijf is klaar  B) :

2 nano's, eentje als DCC sniffer. Timing daarvan is belangrijk, daarom geen poging gedaan de sturing van de draaischijf er bij op te zetten, daarvoor dus de 2e nano.
Een schakelaar en potmeter erbij om handbediening mogelijk te maken.
Driver IC van de stappenmotor doorverbonden, die is nog niet binnen, dus nog een paar dagen wachten voordat ik de draaischijf zelf weer kan aansluiten.