Hallo allemaal,
Nu ik de laatste weken weer lekker op stoom ben wil ik jullie meenemen in mijn nieuwe baanplan. Dat diorama waar ik aan knutsel moet je maar zien als inleidende beschietingen: oefenen en onderzoeken.
Hieronder zie je het baanplan.
Het is ca 1910. Plaats van handeling is Althengstett aan de Württembergse Schwarzwaldlijn. Die liep van Stuttgart naar Calw. Zie mijn baanplandraadje voor wat meer achtergrondinfo:
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=81629.0Bijzonder aan Althengstett is dat komend vanuit Calw een bijzonder steil traject moet worden overwonnen. Om die reden was dat deel van de lijn dubbelsporig uitgevoerd. De trein kon dan vanuit Calw worden voorzien van een extra loc om in dubbeltractie of met een duwloc achteraan de klim te bedwingen. Het tweede spoor werd gebruikt als retourspoor voor de hulplocs. Dat geeft dus heel veel rijdmogelijkheden!
Ik heb het baanplan opgesnord en dat zo goed en zo kwaad als het gaat naar mijn hand gezet. Wissels etcetera liggen redelijk conform voorbeeld al heb ik het hele zaakje gespiegeld, dat kwam me beter uit.
Opvallend aan station Althengstett is dat het een faecaliëndepot had. Menselijke mest zegmaar werd uit Stuttgart aangevoerd om hier door boeren op het land te worden gebruikt. Echt waar. De senioren onder jullie hebben vast nog wel de tijd gekend dat je op een tonnetje scheet en dat die zo nu en dan werd geleegd (was tot in de jaren 60 in NL nog redelijk gangbaar). Nu heeft BRAWA onlangs faecaliënwagens uitgebracht dus dat leek me wel wat. Weet verder dat de KWSTE heel veel van die dingen in gebruik had: we hebben het niet bepaald over een zeldzaamheid.
Tegenover het station ligt een industriegebied. Daar zat/zit in het echt een bedrijf dat iets doet in landbouw beregeningsmachines. Ik heb dat vervangen voor een papierfabriek. Ik kan dan pulphout aanvoeren (stammetjes) en gesloten goederenwagons afvoeren, grote kisten op een laadperron, dat werk. Verder heeft zo'n fabriek stoom nodig. Dus links komt een ketelhuis. En die heeft kolen nodig, dus af en toe moeten er even twee of drie kolenwagens vol worden afgezet en leeg worden opgehaald.
Rechts van het station gaat de baan over de weg: ik wil het tunneltje namaken dat daar nog steeds zit. Het talud dat nodig is geeft de baan wat reliëf, dat vind ik altijd mooi. Verder is opvallend dat ik hier kies voor een halfronde achtergrond. Geen hoeken dus, de baan gaat in een grote boog rond en is nergens dieper dan 60 cm. Zo kan ik overal mooi bij.
Als we dan de bocht verder volgen: ik weet nog niet wat daar komt. Kan een klein locdepot zijn. Kan ook een brugscene worden met natuur en groen.
Ik heb vier opstelsporen aan mijn bureau (zelfde hoogte).
De baan gaat de hele kamer rond met een opklapbaar stuk voor de deur. Als ik dan zit te hobbyen kan ik gewoon een trein lekker rondjes laten rijden zonder in te hoeven grijpen.
Ik wil handmatig rijden met een mobile station. Geen automatisch rijdbedrijf, geen terugmeldingen, geen central station of ecos. Lekker zelf aan de knoppen. Dus zelf stoppen als een sein op onveilig staat.
De knoppen en seinen op de hoofdbaan worden vanuit het station bediend: ik streef er naar het stellwerk met kabels en contragewichten te modelleren: er zit dan in het station ergens een 'seinhuis' : in de fries boots ik dat na. De wissels die op secundaire locaties liggen worden handbediend vanuit de fries.
De Württembergse seinen en wissellantaarns zijn niet te koop. Dat wordt zelfbouw.
Nouja: hier het baanplan met wat sfeerbeeldjes van het station en het tunneltje.