Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Württembergse Schwarzwaldbaan

Gestart door doevie vrijdag 10 januari 2020, 22:27:25

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Württembergse Schwarzwaldbaan
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Württembergse Schwarzwaldbaan
 B) Nou, niks erg hoor om dat bos te laten zien. :D
Ook ik geniet van de mooie plaatjes. :thumbup:

Dirk-Jan
Re: Württembergse Schwarzwaldbaan
@Dirk-Jan @Laenderbahn027 @Wico : Dank!
@Lobomotion69 : dank ook! Het midden van het bos is op de rand van de treintafel dus ik kan er goed bij hoor:)

Vandaag treinenbeurs in Assen bezocht. Voor 't eerst. Leuk wel!
Ik kwam nog een leuke loc tegen. Een Württembergse T5. Nu is deze (nummer 1231) in 1913 in Esslingen gebouwd, enneh, tja, ik zeg wel eens dat het 1910 is op mijn baan haha. Dus wie weet verander ik het nummer nog eens. Tot die tijd maar een beetje flexibel zijn.

Valt het jullie ook op dat dit eigenlijk een BR75 is die overgespoten is om als T5 te verkopen? Kijk maar eens naar de hoge kolenbunker achterop. Als je bijvoorbeeld naar het brawa model kijkt, (40 183), of op oude foto's dan zie je wat ik bedoel. Nouja, die brawa moet ik ook nog maar eens hebben, die kwam ik laatst in Houten tegen maar die was wat aan de dure kant dus ik heb m laten liggen.

Het is een deltaloc, maar ik gebruik toch alleen de rijfuncties dus dat is prima. Hij loopt alleen niet het allersoepelst van al mijn locs. Gebouwd eind jaren 90 schat ik in dus dat zullen we haar maar vergeven. Al met al blij mee!
Re: Württembergse Schwarzwaldbaan
Ziet er netjes uit allemaal hier, wat een prachtige bomen maak je trouwens... Moet me er toch ook eens aan gaan wagen, maar als dan deze mooie creaties zie denk ik gelijk "hoe dan???" 😜
Re: Württembergse Schwarzwaldbaan
@Janvis : voor de vraag hoe dan? Kun je terecht op mijn youtube kanaal ;)
Re: Württembergse Schwarzwaldbaan
Hierbij een vlotte tutorial over hoe ik de kleinere denneboompjes heb gemaakt.

Re: Württembergse Schwarzwaldbaan
Het bos is af!
Re: Württembergse Schwarzwaldbaan
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Württembergse Schwarzwaldbaan
Dat is een prachtig bos geworden, en je hebt een mooie loc toegevoegd aan je collectie   :thumbup:
Win win situatie  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman 
Re: Württembergse Schwarzwaldbaan
foto had iets groter mogen zijn ;);

maar mooi gedaan,

mvg,
Michel
Re: Württembergse Schwarzwaldbaan
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Württembergse Schwarzwaldbaan
Chique , chique hoor  :thumbup:
Re: Württembergse Schwarzwaldbaan
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Württembergse Schwarzwaldbaan
Zoals Michel al schrijft, zulke mooie bomen verdienen een grotere foto. Heel knap en met veel gevoel gemaakt :thumbup:.

Groeten,
Wico 
Re: Württembergse Schwarzwaldbaan
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Württembergse Schwarzwaldbaan
Die tutorial heb ik ook even vlot bekeken. Dat is een mooie en handige methode moest ik in de toekomst ook maar eens proberen, wanneer ik zover ben.
Re: Württembergse Schwarzwaldbaan
@Wico @wimpietje @ramdani @Degeluidsman : dank jullie wel allemaal!

Wat die loc betreft: die heb ik omgebouwd inmiddels. Klein beetje offtopic hier, maar moet kunnen. Ik heb een Märklin hoogvermogenmotor ingebouwd en een lokpilot 5 basic. Loopt nu als n zonnetje.

Re: Württembergse Schwarzwaldbaan
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Württembergse Schwarzwaldbaan
Ja dat scheelt een slok op een borrel nietwaar. Is ook mijn ondervinding. Vooral in de lage snelheden werkt dat vele malen beter. En als je dan ook nog rangeergang inschakelt dan kruipt die lok zo mooi en langzaam op rijstap 1 dat het met het blote oog nauwelijks waarneembaar is.
Re: Württembergse Schwarzwaldbaan
Het volgende project.
Voor de schaduwsporen links heb ik wissels nodig. Omdat de ruimte beperkt is, en de bochten wat krap, wordt dat ook zelfbouw. Met Anyrail leg ik gewoon twee boogstralen over elkaar, ik print het zaakje uit, en dan bouw ik de wissels op. Boogstralen zijn 400mm voor het binnenste, en 590 mm voor het buitenste spoor. Vergelijk dat eens met de Märklin meegebogen wissel 2269. Dat zijn twee verschoven bochten met een boogstraal van 360 mm. Dus krap of niet, 400 mm is al ruimer dan een standaard Märklin meegebogen wissel: en dan is 360mm nog niet eens de krapste boogstraal die ze verkopen. Overigens heb ik met twee van dergelijke wissels (2269) achter elkaar wel eens problemen gehad met ontsporingen. Met 400 mm moet dat goed komen.
Goed om te weten: dit wordt geen zichtwerk, het blijven soort van skeletwissels.
Re: Württembergse Schwarzwaldbaan
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Württembergse Schwarzwaldbaan
Heb je zelfs niet voldoende plaats om het binnenste spoor op 420mm te houden? Dan weet je zeker dat al het confectie materieel er door heen kan.
Re: Württembergse Schwarzwaldbaan
@Lobomotion69 : ja, die maat had ik zelf ook in 't hoofd, maar dat paste niet. Maar komt goed, 400mm is ook genoeg.
Re: Württembergse Schwarzwaldbaan
Zo, de bielzen liggen. Eerste rails erop gesoldeerd. Morgen verder. Fijne avond allemaal!
Re: Württembergse Schwarzwaldbaan
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Württembergse Schwarzwaldbaan
Dag Doef.

Je laat met deze aanpak wel overkomen alsof het eenvoudig is ... :eek:
Ach, je hebt inmiddels al enige ervaring
 :wink:

Groeten,

Erik.
Re: Württembergse Schwarzwaldbaan
Mensen, het is tijdrovend maar zo enorm leuk om te doen, zelf wissels maken.

@Nieuwenhuis : oefening baart kunst inderdaad, ik wordt er wat handiger in. Maar eigenlijk valt 't ook wel mee. Ik bedoel: ik ben ook maar een huis-tuin-en-keuken knutselaar.
Re: Württembergse Schwarzwaldbaan
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Württembergse Schwarzwaldbaan
EEN woord : wauw!!!
Re: Württembergse Schwarzwaldbaan
Dat zijn er drie >:-D  >:-D
Re: Württembergse Schwarzwaldbaan
Mechanisch is mijn drie-in-één wissel nu gereed. Nu de derde rail nog aanbrengen, maar omdat dit wissel in het schaduwstation ligt doe ik dat een beetje simpeler: gewoon een koperdraad in het midden. De draadeindjes die je links en rechts ziet uitsteken daar komen servo's op voor de besturing.
Re: Württembergse Schwarzwaldbaan
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Württembergse Schwarzwaldbaan
Knap werk die wissels. :)
Hoe krijg je die wisseltongen zo dun? Slijp je af?
Re: Württembergse Schwarzwaldbaan
@Kappa  Ja, eerst met de drempel, dan met de vijl.
Re: Württembergse Schwarzwaldbaan
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Württembergse Schwarzwaldbaan
 :) Ik sluit me aan bij Erik zijn woorden; je brengt het als zijnde een eenvoudig project.
In wezen is dat het ook, maar het vereist wel een hele grote precisie in al dat gepriegel. 8o
En dat doe ik en velen met mij jou niet na, dus het is toch een hoogstaand stukje huisvlijt. B)
Veel plezier verder met de bouw.
Re: Württembergse Schwarzwaldbaan
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Württembergse Schwarzwaldbaan
Mooi projectje als je er de tijd voor hebt én neemt! Geeft best voldoening als je treinen daar straks overheen rijden, bijna zonde dat-ie in je schaduwstation komt.
Ben benieuwd hoe je de middenrail gaat monteren; waar zijn je bielzen van gemaakt, strookjes koper of printplaat?
Re: Württembergse Schwarzwaldbaan
Filmpje over de wissels staat op mijn youtube kanaal nu. Voor wie wat meer uitleg wil :)

@Hanzi : klopt helemaal wat je zegt. Het neemt een heleboel tijd, maar geeft ook heel veel voldoening. Het is niet zo dat ik vind dat ik betere wissels maak dan Märklin of Peco ofzo, alleen kan ik nu elke configuratie maken die ik wil. Dat heeft me in het plannen van de baan enorm bevrijd. Ik kan nu gewoon alles tekenen en dan maken.
De bielzen zijn inderdaad strookjes printplaat, gezaagd met mijn proxxon tafelzaag. De derde rail: ik wil eigenlijk een strookje plastic over de bielzen lijmen, met daarop een koperdraadje.

@Dirk-Jan : dankjewel!
Het grappige is dat nu ik weet hoe het moet dat het met dat precisiewerk wel een beetje meevalt, ik doe alles op t oog, ik meet nauwelijks. In de vorige serie wissels die ik maakte stootte de trein nog een beetje over het puntstuk. Ik weet nu wat daar loos was, dus 't loopt soepel nu.
Re: Württembergse Schwarzwaldbaan
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Württembergse Schwarzwaldbaan
@citaat dat is inderdaad een mogelijkheid; je kan de derde rail ook op de bielzen solderen als je met een scherp mesje de koperlaag van de printplaat doorsnijdt, maar dat had je zelf natuurlijk ook al bedacht.
Re: Württembergse Schwarzwaldbaan
Ik heb gisteren de sporen gelegd voor het schaduwstation. Het biedt plaats aan vier treinen. Ik heb het wissel gebruikt dat ik hiervoor had gebouwd: van 1 naar 4 sporen. De binnenste radius is 400 mm, de buitenste 590, uitlopend naar 690 mm.
Re: Württembergse Schwarzwaldbaan
Dag Doef,

Puur uit interesse: staat er dit modelbouwseizoen nog iets te gebeuren?

Met vriendelijke groet,
William