Dank heren, dat jullie mijn fascinatie op waarde weten te schatten.
@blikkentinus: wat je zegt over het volwassen worden van de spoorwegen tussen eind 19e eeuw en de jaren 20: ja, zo voel ik dat ook. Dat vind ik ook het mooie aan tijdperk I: het grenzeloze optimisme, het gevoel van bijna revolutionaire vooruitgang. Wat betreft het na 1914 minder ontwikkelen van spullen: dat is denk ik niet helemaal correct: ik kan alleen voor de K.W.St.E spreken, maar Maschinenfabrik Esslingen heeft in de oorlog heel veel gebouwd. En ook doorontwikkeld: er zijn 17 Klasse C gebouwd met een nieuw ontwikkelde ketel. De Klasse K is in de oorlog voor het eerst gebouwd (8 stuks), er zijn nog een stuk of 25 T5,s gebouwd, T6, Hh etcetera. Allemaal gedurende 1914-1918. En dan hebben ze ook nog locs in Heilbronn besteld, dus daar werd ook geproduceerd. Na 1914 zijn de Klasse K ontwikkeld, de G12, de Tn, de T18, T14. En dat zijn och echt wel machines die tot tijdperk I worden gerekend (want: gebouwd voor de K.W.St.E, en later omgenummerd naar DRG baureihe standaard).
@William: als jij je tot 1914 wilt beperken, dan wordt de spoeling behoorlijk dunner (geen K, G12, Tn, T18, T14). De set Stuttgarter Bahnhof van M kun je dan laten staan, scheelt een bak centen

Ik ben trouwens met je eens dat het wat oudere arsenaal meer charme heeft. Klasse C, Klasse D, Klasse AD, Klasse Hh, Klasse Fc, T3, het zijn allemaal mooie machines met een echte Württembergse signatuur.
Enfin, terug naar het ketelhuis, ik ben begonnen met de ketels. Dat krijgt nu vorm al moet ik wel zeggen dat corona me een poosje heeft beziggehouden en ik werd ook afgeleid door uitzoekerij omtrent locs

De ketels beginnen vorm te krijgen: het pijpwerk moet nog worden toegevoegd en dan alles mooi donkergrijs spuiten. Ik wil eigenlijk ook nog een laddertje naar de zolder maken. Nouja, morgen weer een dag.