Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Württembergse Schwarzwaldbaan

Gestart door doevie vrijdag 10 januari 2020, 22:27:25

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: 1x1m baan: 1,2 x 0,6m moduleproject
En nog een foto van de rotsen in aanbouw. Ik maak batches van een cm of 20. Achteraan zie je net geschilderd in de grondverf (wit, zwart, burnt umber), daarvoor met een zwarte wetwash, en vooraan zijn ze af. Dan moet de begroening nog, maar kan niet alles tegelijk he? :)
Re: 1x1m baan: 1,2 x 0,6m moduleproject
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: 1x1m baan: 1,2 x 0,6m moduleproject
Ik ben maar een leek op scenery gebied maar vind jou rotspartijen er goed uitzien  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: 1x1m baan: 1,2 x 0,6m moduleproject
Dit wordt echt een fraaie module!
Re: 1x1m baan: 1,2 x 0,6m moduleproject
Nog een plaatje, nu met de brug er weer eens op voor het idee. De linkeroever krijgt ook vorm en ik heb de beek bestrooid met rotsen en stenen. Dat is voor het grootste deel restmateriaal van het gipsen, aangevuld met echte steenslag en zand. Het drijft allemaal nog in de natte houtlijm :).

Aangepast: foto gewijzigd.
Re: 1x1m baan: 1,2 x 0,6m moduleproject
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: 1x1m baan: 1,2 x 0,6m moduleproject
Dat geeft me ideetjes, tx ervoor  :thumbup:
Re: 1x1m baan: 1,2 x 0,6m moduleproject
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: 1x1m baan: 1,2 x 0,6m moduleproject
smulsmul  :P
Re: 1x1m baan: 1,2 x 0,6m moduleproject
Paar bomen geknutseld vanavond. Is't wat?

Methode: rondhout gekocht bij karwei: rond 6mm (komt op lengte, kweetniet, 2m ofzo?
naar boven afschuinen met een mesje, beetje rond schuren, opruwen met een harde staalborstel, beetje schorstextuur.
Schilderen, gaatjes boren, draadjes erdoor, ik gebruik ijzerdraad 0,4 mm. Bovenop ook een gaatje boren, daar komt een soort minikerstboompje op dat ik draai van ijzerdraad. Insmeren met houtlijm, zand erover voor de vulling en textuur. Ik maak steeds drie gaatjes schuin boven elkaar, dan heb ik steeds rekjes van 6 takken, net als bij een kerstboom. Gaatjes boven elkaar want anders kruisen de draadjes en dapastnie...
Statisch begrassen: voorzichtig van onder inspuiten met spuitlijm, proberen de stam te ontzien. Statisch begrassen, 12 mm. föhn erop zodat de takjes naar onderen buigen.
Bruin spuiten
Statisch begrassen met 5mm, die laat ik groen, verse takjes zegmaar. Föhn erop, takjes naar onderen blazen.
Nu van boven inspuiten met spuitlijm en fine turf erover.
Ik heb nog 6 stammetjes klaarstaan. Het wordt een bos boven de linker tunnelingang. Afijn, even lukraak in het diorama geplaatst om een foto te schieten.
Re: 1x1m baan: 1,2 x 0,6m moduleproject
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: 1x1m baan: 1,2 x 0,6m moduleproject
Fraai wederom, heel fraai! :thumbup:
Re: 1x1m baan: 1,2 x 0,6m moduleproject
Hoi Doef,

Vooral de achtergrond vind ik erg fraai... Toch eens dit draadje nalezen of je ergens aangeeft waar deze vandaan komt...

Groeten,
William
Re: 1x1m baan: 1,2 x 0,6m moduleproject
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: 1x1m baan: 1,2 x 0,6m moduleproject
Dag Doef.

Dat zijn toch prachtige bomen geworden :thumbup:
Met name de linker- en de rechterboom vind ik geweldig gelukt!
Bij de middelste is de onderlinge afstand tussen de takken wat groot,
maar in de natuur komt van alles voor, dus ook wel zoiets :wink:
Wanneer meerdere bomen bij elkaar staan valt dat ook helemaal niet meer op.
Aan de onderzijde van de stam zie je wel vaak korte afgebroken takken ...  :idea:

Groeten,

Erik.
Re: 1x1m baan: 1,2 x 0,6m moduleproject
@Wiliam: begrijp ik nou dat je mijn achtergrond mooier vindt dan de bomen? :( Kweetniet wat ik daar nou van moet denken... Ik heb de achtergrond ergens op internet besteld. Long long time ago, misschien in mijn oude draadje nog ergens te vinden. Maar google even op achtergronden, je kunt te kust en te keur uitzoeken.

@Erik: hieronder een detailopname met wat meer zicht op de stam. Enne, u vraagt, wij draaien: dooie zijtakjes B). Dat zijn dus weer stukjes wortel van frambozenstruiken.
Re: 1x1m baan: 1,2 x 0,6m moduleproject
De achtergrond past perfect bij de briljante bomen.

Hoe klinkt dat?  ;)
Re: 1x1m baan: 1,2 x 0,6m moduleproject
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: 1x1m baan: 1,2 x 0,6m moduleproject
Briljant uitgevoerd Doef, een diepe buiging en:



Groeten,

Erik.
Re: 1x1m baan: 1,2 x 0,6m moduleproject
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: 1x1m baan: 1,2 x 0,6m moduleproject
Mooie bomen en een mooie achtergrond  :)
Ga je de diorama's die je maakt nog eens tentoonstellen? (als NL weer open is....)
Het lijkt me leuk om jou werkjes (nou nou dat klinkt wel erg denigrerend Wim  >:-D ) in het echt te bewonderen.
Werkelijk prachtig weer  :thumbup:
Re: 1x1m baan: 1,2 x 0,6m moduleproject
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

online
Re: 1x1m baan: 1,2 x 0,6m moduleproject
 8) Ik heb eens effe goed zitten kijken naar je bomen, die zijn  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Vooral die laatste detailfoto, het is erg realistisch.
En ook de kleur van de stam is heel treffend, precies de goede kleur en dan ook niet helemaal egaal, erg mooi.
Op de eerste foto met de drie bomen lijkt het of de bomen wat meer takken zouden mogen hebben,
maar foto's laten ook wel eens details zien die je op de baan niet zie of eigenlijk helemaal niet opvallen.
Als je ze op de baan een beetje half achter elkaar zet denk ik zomaar dat het een heel mooi geheel word. B)

Dirk-Jan
Re: 1x1m baan: 1,2 x 0,6m moduleproject
@Dirk-Jan: dank! Het moet inderdaad nog een ensemble worden, ik merk dat het nog niet meevalt om de bomen dicht tegen elkaar te zetten, moet wellicht nog wat snoeien :). Deze bomen heb ik nu, die met de takken tot laag aan de grond zijn bedoeld om vooraan te staan, meer achteraan komen dan bomen met minder takken, net als in een echt dennenbos waar eigenlijk alleen de buitenkant en de bovenkant groen is.

@Wimdouwe: ja exposeren zou mij ook wel eens leuk lijken. Misschien eens op een 3rail moduledag ofzo. Kun je ook eens live kletsen en wat ervaringen en technieken uitwisselen. Maar eerst maar eens afmaken haha... Enne, het zijn inderdaad werkjes: kleine baantjes. Dat vind ik leuk.

@Erik, dank... bloosss, zoveel applaus hoeft nu ook weer niet....

@William: haha, klinkt goed, maar niet overdrijven hoor.... haha...

Hieronder weer een nieuwe foto. Ik heb een soort heuvel gemaakt als los diorama, kan hem erafpakken en dus lekker gecontroleerd op mijn bureau maken. Enfin, die heuvel komt dus aan de noordzijde op het tunnelportaal. Noordzijde dacht ik: dus groenige mosaangroei op de rotsen. Dat is fine turf met highlights in lichte olijfgroene verf. Jullie zien aan de bosrommel dat er bomen op komen, inderdaad de sparren...
Re: 1x1m baan: 1,2 x 0,6m moduleproject
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: 1x1m baan: 1,2 x 0,6m moduleproject
Hallo Doef,

Je knutselt geweldig mooie bomen! Die staan veel mooier bij mijn achtergrond! :D Kan ik ze per perceel bestellen?

Ik wil mijn baan afmaken waar ik jaaaaren geleden aan ben begonnen maar ik heb me nu al voorgenomen dat het daarna kleine banen/projectjes worden. Dan kun je je helemaal richten op de interesses van dat moment en is het binnen een bepaalde tijd ook af te ronden. Om die reden vind ik ook dat je goed bezig bent! :thumbup: (en dat ook nog op een hoog niveau!)

Re: 1x1m baan: 1,2 x 0,6m moduleproject
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: 1x1m baan: 1,2 x 0,6m moduleproject
Ferm geknutseld hoor 👏🏻
Re: 1x1m baan: 1,2 x 0,6m moduleproject
@narwal: dankjewel! Inderdaad, bij jou achtergrond zouden ze ook passen. Per perceel bestellen? Dacht het niet haha, ik moet er zelf eerst nog een paar.

@wimpietje, dank hoor, zo in die coronatijd kun je toch nergens heen, heerlijk om een beetje te knutselen dan.

Ik heb de bomen nog een beetje bijgewerkt en op de bosbodem gezet. Er komen er nog meer bij, ik wil eigenlijk een paar kleine maken om er een beetje tussen te zetten, jonkies zegmaar. Ook de stukken schuim die je nu nog ziet gaan uiteraard bewerkt worden en daar komen ook bomen op. Het wordt nog een heel bos. Nouja, dit staat, ik ben wel tevreden.
Re: 1x1m baan: 1,2 x 0,6m moduleproject
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: 1x1m baan: 1,2 x 0,6m moduleproject
Hallo Doef,

CiteerPer perceel bestellen? Dacht het niet haha, ik moet er zelf eerst nog een paar.

Echt niet? :-( Ook niet als je voor jouw project voldoende bomen hebt? >:-D

Re: 1x1m baan: 1,2 x 0,6m moduleproject
Vanavond even met wat lomp werk bezig geweest waar ik al een tijdje tegenaan hik: ik moest nog twee gaten in de zijkant van mijn modulebak zagen, anders ken er nooit een trein een rondje rijden. Niet mijn hobby dat lompe zaagwerk...
Werkstuk eruit, boren, zagen, stofzuigen.... veel stofzuigen vooral. En dan gereedschap weer opruimen. Affijn, ben blij dat het erop zit.

Het geeft wel een aardig beeld van hoe de modulebak in elkaar zit: gewone houten kist, ledstrip bovenin, achtergrond rondom op de achterwand geplakt. En ik kon ook eens een mooi shot van boven maken van het werkstuk. Sort droneshot haha...

Ik zit al een tijdje in zo'n knoop van wat kan ik nou het beste eerst doen. Nu kan ik weer lekker verder bouwen. Ik ben bezig met een waterval, daarna kan ik hars gieten voor het water en als dat naar behoren ligt leg ik het spoor er pas op. Dan kan ik ook de tunnels sluiten en bovenop verder werken.

Misschien later dit weekend nog een update.
Re: 1x1m baan: 1,2 x 0,6m moduleproject
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: 1x1m baan: 1,2 x 0,6m moduleproject
Leuke ontwikkelingen, ik blijf het volgen  :thumbup:
Re: 1x1m baan: 1,2 x 0,6m moduleproject
Hi all,
Van de week heb ik in de avonduurtjes een waterval gemaakt. En nu hij is opgedroogd kan ik hem laten zien :)
Proces:
Uit schuim een modelletje maken, in elkaar gestoken met wat speldjes en houtlijm. Laagje gips erover. Het leek me geinig een rots te hebben die door de waterval steekt waar het water lekker op klettert, en een dode boom die ergens is blijven hangen en die door de waterval steekt.
Schilderen, wat mos en groen aanbrengen. De rotsen zijn ook nat, zijn met acrylpasta behandeld.
Dan heb ik uit een oude blisterverpakking (volgens mij zat er een internetkabel in of zo) de waterval geknipt: op de hoekjes van die verpakking had ik ongeveer de goede boogstraal voor de top van de waterval dus dat kwam mooi uit. Ik heb de waterval aan de achterzijde beschilderd (raw umber), maar dat bleek achteraf niet nodig. Inpappen met acrylpasta (droogt transparant op), dat is de eerste laag water en de plastic waterval komt mooi vast te zitten.
En dan laagje voor laagje met verticale strookjes witte watten de waterval opbouwen. Iedere keer een laagje acrylpasta erover zodat het een waterglans krijgt. De laatste laag is wat dunner en heeft niet zo'n glans laag gekregen, ik vond het zo wel mooi en doordat de laag dun is zie je de waterglans er doorheen. Vrij subtiel haha, weet niet of je dat op de foto goed ziet. Het lijkt heel wat qua volume maar ik had aan een half klein wattenbolletje genoeg.

Ik ga deze waterval inbouwen achter de brug.
Re: 1x1m baan: 1,2 x 0,6m moduleproject
 :favorite: mooi gedaan;


mvg,
Michel
Re: 1x1m baan: 1,2 x 0,6m moduleproject
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: 1x1m baan: 1,2 x 0,6m moduleproject
Prachtig, ook met die onfortuinlijke boom. Dan vraag ik me af, hoe heeft het zo ver kunnen komen?
De boom zag het water komen, kon echter niet wegrennen.....  :-(
Mooi in beeld gebracht hoor  :thumbup:
Re: 1x1m baan: 1,2 x 0,6m moduleproject
@michel: dank!
@wimdouwe: haha, de boom is door het water meegesleurd en ergens blijven hangen. Nu wordt hij door het water murw gebeukt en tegen de tijd dattie verrot is breektie en sleurt het water 'm weer mee.

Vanavond nog zo'n klusje gedaan dat altijd nog eens moest: de voorkant. Ik heb een lijst gezaagd. Gelijk maar even geschilderd. Mooi donkergroen is niet lelijk...
Re: 1x1m baan: 1,2 x 0,6m moduleproject
Fantastisch gemaakt. Als beginner ben ik terughoudend met commentaar maar dit moet ik toch wel kwijt. Ik besef dat ik nog een lange weg te gaan heb.

Dank voor je inspiratie en blijf gezond,

Arie
Re: 1x1m baan: 1,2 x 0,6m moduleproject
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: 1x1m baan: 1,2 x 0,6m moduleproject
Ziet er super uit, netjes afgewerkt zo met die rand er voor.
Dat geeft een enorme diepte werking.
Die waterval met boom, geweldig. :thumbup:
Re: 1x1m baan: 1,2 x 0,6m moduleproject
@ArieV: dankjewel! Je bent zelf ook lekker bezig zie ik, cool sporenplan! Ikzelf wil geen ingewikkelde sporenplannen meer: enkelsporig lijntje en dan een landschapje omheen maken, dat vind ik het leukst. Dank voor je reactie, veel succes met je baan!

@iTom: dankjewel! Van jou betekent dat wel iets extra's, ik geniet ook ontzettend van jouw creaties!

Ik heb de waterval ingebouwd: hier een shot onder de brug door. Was nog wel even een klusje met wat hak en breekwerk. De gipsrotsen staan nu in de grondverf.
Het zand voor de waterval loopt op, als ik straks met hars ga gieten dan wordt dat de bovenkant, daarna smeer ik het aan elkaar met acrylpasta om golfjes mee te simuleren. Bij de waterval in de buurt moet er uiteraard ook nog wat schuim op het water, dus ik denk dat ik de overgang wel goed kan verstoppen. Maar eerst moet de beekbedding nog beter. Qua kleur en er moet nog wat zooi in: boomstammen, wrakhout, waterplanten, enfin, the works.
Re: 1x1m baan: 1,2 x 0,6m moduleproject
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: 1x1m baan: 1,2 x 0,6m moduleproject
Hartstikke mooi en ik doe het je absoluut niet na, maar... toch wat goedbedoelde kritiek: het is nu net of het water over een dam stroomt. Ik bedoel die bovenkant, zo recht, zo waterpas; dat kom je in de natuur niet vaak tegen volgens mij. En dan ligt er een groot rotsblok bovenop, maar voorbij dat rotsblok stroomt de waterval net zo hard als daar waar er geen rotsblok ligt en dat schaadt wat mij betreft de geloofwaardigheid een beetje.
En nogmaals, ik wou dat ik zoiets kon maken, maar ik denk dat t nog wat echter en natuurlijker kan als je verschillende stroomsnelheden zou weten uit te beelden. Ik denk dat je wel snapt wat ik bedoel en hoop dat je er wat mee kunt.
Re: 1x1m baan: 1,2 x 0,6m moduleproject
De loop van de beek 'boven' (achter) de waterval begint vorm te krijgen. Jullie zien het al: daar komt nog een waterval. Eerst wat geprutst met losse stukjes schuim, met speldjes vastgeprikt. Toen ik tevreden was met gips eroverheen voor het rotseffect. Staat in de grondverf, beekbodem alvast bestrood met zand, stenen en rotsblokken. De plaats waar de beek het diorama verlaat is nu verstopt, dat was ook de bedoeling.
Ik heb nu twee soort van uitstekende rotsen gemaakt: zou preiser ook een roedel wolven hebben?
Re: 1x1m baan: 1,2 x 0,6m moduleproject
Ziet er goed uit, Doef :thumbup:
Re: 1x1m baan: 1,2 x 0,6m moduleproject
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: 1x1m baan: 1,2 x 0,6m moduleproject
Nog een waterval?  >:-D
Ja die roedel wolven lijkt mij wel erg leuk. Toch maar Preiser achter de vodden aan zitten dat ze die gaan uitbrengen  :D
Re: 1x1m baan: 1,2 x 0,6m moduleproject
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: 1x1m baan: 1,2 x 0,6m moduleproject
@citaat @citaat @citaat & @citaat
Preiser heeft die niet, maar Busch wel: 1193.
https://marnan.eu/busch-1193-h0-wolvenroedel
Re: 1x1m baan: 1,2 x 0,6m moduleproject
Wat ik zo gaaf vind, is dat deze module je echt een 3D idee geeft, ook al ligt het spoor relatief recht. Je wordt langs alle kanten het landschap in gezogen. Gaaf hoor 👍🏻
Re: 1x1m baan: 1,2 x 0,6m moduleproject
Dank voor de comments heren! Leuke wolvenset: die van Busch, maar eens bestellen...

Kleine setback vandaag, maarja, om nu alleen mijn successen hier te delen is ook niet helemaal mijn idee van een forum, een mislukking hier en daar hoort er tenslotte ook bij.
Watskeburt: ehm, nouja, ik ging hars gieten, en toen bleek de beekbodem 'lek'. Foutje... Dus de waterstand is na het gieten lichtjes gedaald... Nu hoop ik wel dat de hars de gaten heeft gevuld zodat ik morgen nog een laagje kan gieten. Niet erg, maar het vertraagt...

De beekbodem bestaat uit zand, grind, stenen en rotsen. Maar ik heb ook wat 'organisch' materiaal toegevoegd: wat fune turf 'earth', wat twijgjes en bladeren, zelfs wat waterplanten. Als je wel eens in een beek hebt gestaan dan valt op dat de stenen en de beekbodem vaak zijn bedekt met een geligbruin alg achtig laagje, en dat er best veel organisch materiaal ligt.

Oh ja, en de tweede waterval krijgt vorm. Nog niet af, moet nog een beetje afgewerkt. Deze foto is uit een wat onmogelijke hoek: straks zie de de bovenste waterval slechts gedeeltelijk, beetje schuin van de zijkant. Nouja, that's all folks! ...voor vandaag.
Re: 1x1m baan: 1,2 x 0,6m moduleproject
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: 1x1m baan: 1,2 x 0,6m moduleproject
Dat is mooi gedaan zeg, compliment hoor  :thumbup:
Re: 1x1m baan: 1,2 x 0,6m moduleproject
Citaat van: doevie op zondag 26 april 2020, 17:44:19
Deze foto is uit een wat onmogelijke hoek: straks zie de de bovenste waterval slechts gedeeltelijk, beetje schuin van de zijkant.

Juist dát aspect maakt de module zo leuk: je wordt er helemaal ingezogen, nee, dat moet zelfs, want anders mis je alle mooie details.  :thumbup:
Re: 1x1m baan: 1,2 x 0,6m moduleproject
@wimpietje en @laenderbahn : blooss.... dankjewel hoor! Wordt gewaardeerd!

Update
de bovenloop is nu min of meer af. Epoxy is gegoten, daarna met acrylpasta golfjes gemaakt. Met witte verf stroming en schuim simuleren. Ik ben wel tevreden.
Dan is de plantsoenendienst langs geweest voor mos, onkruid en kleine struikjes (meestal halen ze die weg hè? de plantsoenendienst).
Ik kon daar achteraan mooi oefenen voor het grotere watervlak wat hiervoor nog moet komen. dat zal de komende weken wel volgen.

Affijn: les voor de volgende baan: als je een waterval maakt, maak die dan voor of onder de brug en niet erachter, nu staat- ie nooit mooi op de foto als ik treinen op de brug fotografeer:)... de onderste foto toont dat...
Re: 1x1m baan: 1,2 x 0,6m moduleproject
Citaat van: doevie op woensdag 29 april 2020, 19:14:27
Affijn: les voor de volgende baan: als je een waterval maakt, maak die dan voor of onder de brug en niet erachter, nu staat- ie nooit mooi op de foto als ik treinen op de brug fotografeer:)... de onderste foto toont dat...
Volgens mij valt dat wel mee. Het is maar net hoe je je compositie maakt.
Re: 1x1m baan: 1,2 x 0,6m moduleproject
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: 1x1m baan: 1,2 x 0,6m moduleproject
 @citaat
Inderdaad, camera iets laten zakken, probleem opgelost  :P
Maar ik snap je punt, je wilt je treinen niet altijd vanaf de zijkant fotograferen.
Re: 1x1m baan: 1,2 x 0,6m moduleproject
Vanochtend vroeg hars gegoten. Ligt nu uit te harden.
Re: 1x1m baan: 1,2 x 0,6m moduleproject
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: 1x1m baan: 1,2 x 0,6m moduleproject
Dat ziet er echt super uit! Ik ben benieuwd hoe dat er uitziet als het eenmaal uitgehard is. Blijft het dan zo helder, of wordt het doffer?
Re: 1x1m baan: 1,2 x 0,6m moduleproject
@1200Blauw: ja, dat blijft zo, wordt glashard, glashelder en glimt als 'n malle.

Nu vind ik een supershiny beek niet zo geloofwaardig, dus ik heb golfjes gemaakt. Met een waaierpenseeltje acrylpasta opgebracht en netjes golfjes gemaakt. Nu ze droog zijn hier en daar een schuimaccentje geplaatst, het meest bij de waterval, hier en daar bij de kant of rondom een rotsblok of boomstam in de stroom. Close-up voor het effect. Het is nog steeds transparant als water maar dan met golfjes.

Dan heb ik nu eindelijk het spoor definitief liggen. Nog niet vast, maar dat komt van de week. Op het eind (in beide tunnels) zit een stukje K-rails zodat ik buiten de module een rondje van K-rails kan aansluiten. Het viel nog niet zo mee om K-rails zonder afstapje aan te sluiten op deze weichen walter gleis, maar het is gelukt. Puko's liggen op hun plek, de boel is bedraad. Ik kan nu gaan ballasten.

En dan een enigszins gênant experiment haha... ik durf het eigenlijk niet te plaatsen... ik eh, heb een Bob Rossje gemaakt en deze eens achter het dennenbos gehouden... 8o haha, het ziet er op de foto misschien nog niet zo gek uit, maar laten we zeggen, ik ga het nog eens proberen...
Re: 1x1m baan: 1,2 x 0,6m moduleproject
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: 1x1m baan: 1,2 x 0,6m moduleproject
Happy little trees
Re: 1x1m baan: 1,2 x 0,6m moduleproject
Bob is gewoon terug te kijken hoor, neem een paar lesjes ;-).

Kan deze module ook meedoen met de 3-rail-norm?

Erg fraai weer. Jouw werk doet me twijfelen of ik wel een modulebaan moet gaan bouwen, of idd focussen op 1 module, met daar omheen gewoon een spoor, al dan niet met een soort van schaduwstation erachter... Mocht ik nog een module willen maken daarna, wissel ik gewoon de module et voila, een ander thema!

Ik ga er eens over slapen...

Groeten,
William
Re: 1x1m baan: 1,2 x 0,6m moduleproject
@wimdouwe: je kent 'm  :) happy little trees, we don't make mistakes, we have happy little accidents; haha, jeugdsentiment...
@william: idd, ze staan allemaal op youtube. Guilty pleasure zegmaar, niet verder vertellen...

Of deze module kan meedoen met de 3-rail norm? Maatvoering klopt in ieder geval niet, deze is 1,5m lang. Maar het is volgens mij wel gemakkelijk inpasbaar verder, alleen qua hoogte een beetje stellen denk ik. Geen elektronica enzo, gewoon rijstroom nodig. Past in principe overal op.

Enfin, omdat ik ook wel eens wil rijden ga ik een ovaaltje om de module maken. Het rechte stuk erachter wordt dan een schaduwstation. Nu wil ik die opstelsporen (4) uiteraard zo lang mogelijk hebben dus ik heb meegebogen wissels besteld, die zijn net binnengekomen. Spoor en hout heb ik ook, ik kan dus aan de slag! ik kan nu vier opstelsporen maken van 2,1 m lang.

Nu hoeft er wat mij betreft geen automatisch treinbedrijf op, maar een beetje hulp kan geen kwaad. Met een arduino heb ik nu dus de wisselschakelingen alvast voorbereid en het werkt! Daar ben ik wel trots op, ik heb nog nooit een Arduino project echt voor elkaar gekregen, dat programmeren is niet mijn ding. Maargoed, ik heb nu vier knoppies, voor elk spoor een knopje. Als ik op spoor 1 druk gaan alle zes wissels gelijk goed staan. Als ik op spoor 2 druk idem enzovoorts.
Re: 1x1m baan: 1,2 x 0,6m moduleproject
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: 1x1m baan: 1,2 x 0,6m moduleproject
Citaat van: doevie op zaterdag 09 mei 2020, 16:23:02
@wimdouwe: je kent 'm  :) happy little trees, we don't make mistakes, we have happy little accidents; haha, jeugdsentiment...

Bob Ross is goud. Ik kan me nog goed herinneren dat als ik uit de kroeg kwam rollen eventjes een paar afleveringen Bob Ross ging kijken.  Zo heerlijk rustgevend!

Hoezo guilty pleasure  :P
Re: 1x1m baan: 1,2 x 0,6m moduleproject
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: 1x1m baan: 1,2 x 0,6m moduleproject
Dat ziet er super uit allemaal, Doef  :thumbup:
Je hebt onderhand een mooie eigen stijl ontwikkeld en dat is extra leuk !
Je Bob Ross mag trouwens best gezien worden hoor  ;)

Grtz Tony
Re: 1x1m baan: 1,5 x 0,6m moduleproject
Hi Folks!
Afgelopen avonden heb ik de rechterbocht klaargemaakt. Zoals gezegd ligt de wisselstraat in de bocht, dat scheelt opstelruimte achterin. Nu de achterbak nog met vier sporen en de linkerbocht weer terug de module in. deze rechterbocht is afneembaar want deze ligt op het trapgat  :)
Op de foto zijn de servo's weer afgekoppeld van de arduino: alles is getest en werkt soepel. Ook al even gereden uiteraard, dikke prima!
Als de sporen liggen moet er ook nog ergens een bedienpaneeltje. Afijn, eerst hier maar van genieten: het rijdt!