@vanderstangetjes: dank voor je enthousiasme, ik vond het zelf ook wel wat hebben

.
@Laenderbahn: tja, Württembergsch, Pruisisch, Bayersch, Saksisch, Zwitschersch, het is allemaal mooi. Ik ben ooit met Württembergs spul begonnen omdat Märklin (Göppingen tenslotte) er best wel veel van had. Bovendien kun je in Württemberg eens een bergje maken, bij Pruisen is dat wat onlogischer, dus qua scenery sprak het me ook aan. Inmiddels heb ik evenveel Brawa spullen als Märklin, maargoed, die komen ook uit Württemberg (Stuttgart).
@Maarten: ja, mooi station he? En inderdaad: best flink qua afmetingen als je bedenkt wat een gehucht Althengstett was in 1872. En inmiddels zijn overal de plaatsen gegroeid en de stationsgebouwen gekrompen.
Onderstaand een poging om de lus uit te beelden in een sporenplan. Er moet nog aan worden geschaafd, maar de basics beginnen zich af te tekenen.
Komend van Calw zijn er een aantal zaken die me fantastisch lijken om in model na te bootsen:
Station Calw: te koop bij Kibri. Niet meer in gebruik, het huidige station Calw ligt dichter bij het dorp.
Betriebswerk Calw: éénvoudig betriebswerk met een draaischijf en twee éénvoudige loodsen. Veel info over te vinden, o.a. in MIBA.
Stellwerk Calw: te koop bij Faller
De splitsing tussen de stijgende (toen nog) tweesporige baan naar Althengstett, en de op gelijk niveau blijvende nagoldtalbahn (toen enkelsporig, nu zweigleisig). Beide banen blijven een hele poos parallel lopen tot de grote keerlus bij Hirsau.
De brugscene: in beide paralelle trajecten zit een brug waar een weg onderdoor gaat (de huidige N296). de twee bruggen hebben op die plek al een behoorlijk hoogteverschil.
Vlakbij deze scene gaat de weg verder over de Nagold, die brug over de Nagold is ook mooi om na te bouwen...
Dan de grote lus waar de dubbelsporige Schwarzwaldbahn over een enorm talud reed. Die spoordijk is nu dik bebost, maar was bij aanleg kaal en bestond uit steenslag. Deze passeert de Tälesback tweemaal: één keer over een soort duiker, en één keer met een brug.
Noordelijk van de lus (da's onderaan in mijn plaatje:)) ligt de kloosterruine van Hirsau, ook al zo'n mooi ding om te modelleren.
Na de brug over de Tälesbach verdwijnt de baan in een korte tunnel en komt er dan door een diepe uitsnede in de berg weer uit. Vanaf daar gaat het steeds stijgend (bijna 2% !) naar Althengstett.