Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Württembergse Schwarzwaldbaan

Gestart door doevie vrijdag 10 januari 2020, 22:27:25

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: 1x1m baan: 1,5 x 0,6m moduleproject
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: 1x1m baan: 1,5 x 0,6m moduleproject
Goedemorgen Doevie,

En nu wordt de module in één keer zomaar een baan! :D

Re: 1x1m baan: 1,5 x 0,6m moduleproject
Hi Folks!
Vandaag geen scenic plaatjes, een ander project heeft mijn aandacht opgeslokt en al is het niet mijn specialiteit, ik heb er toch wel schik aan. Ik heb een bedieningspaneeltje gemaakt voor mijn schaduwstation.

Plaatje 1 is het paneel. Aan de voorzijde de aansluitingen voor de railbox, voeding en MSII. Rechts Arduino, voeding en USB voor evt. programmeerwerk.
Het paneel heeft vier sporen. Druk ik op een blauwe knop, dan geeft dat een pulsje naar Arduino die dan dat spoor 'aan' zet, en alle wissels goed legt. Rijden maar. Naast het knopje gaat dan het groene lampje branden, en het rode uit. Bij de drie ander sporen brandt uiteraard het rode lampje. De gele lampjes zijn bezetmelders.

Plaatje 2 geeft de achterzijde weer.
Links twee keer 5V en massa voor Arduino. Dit gaat naar de servo's, die werken op 5V.
Dan 6x signaal voor de servo's die de wissels omleggen.
Vier maal rood: baanspanning voor vier sporen, selectief gestuurd door Arduino via relais.
Vier maal groen: bezetmelder naar de vier sporen.
Drie maal rood en bruin: baanspanning uit railbox, continue aan.

Plaatje 3 is een in elkaar gesoldeerd plaatje met vier relais. Deze ontvangen een 5V puls vanuit Arduino. Wit is aan, blauw is uit. Ook de ledjes worden hier aangestuurd via de weerstandjes.

Ik wacht nog op een paar weerstandjes voor ik het definitief kan monteren. Kan ik inmiddels met de schaduwsporen verder.
Re: 1x1m baan: 1,5 x 0,6m moduleproject
Je kunt beter wat compacter bouwen, dan bespaar je misschien wel de helft van je printmateriaal. En leg de weerstandjes tegen de print aan, nu ze er zo hoog bovenuit steken hoef je ze maar even aan te raken en je hebt kortsluiting.
Re: 1x1m baan: 1,5 x 0,6m moduleproject
Er rijden treinen!
Rond het diarama ligt nu een ovaal met achter vier opstelsporen. Ze worden bediend door mijn paneeltje dat een spoor activeert en tegelijk alle wissels goed zet. Werkt soepel. Een paar plaatjes:
Re: 1x1m baan: 1,5 x 0,6m moduleproject
Wat mooi, foto vier vind ik de mooiste :thumbup:
Re: 1x1m baan: 1,5 x 0,6m moduleproject
Erg fraai, Doef!

Maar, je schrijft: er rijden treinen. Ik heb nog geen rijdende trein gezien  ;). Ga je je Youtube-kanaal ook weer activeren?

Groeten,
William
Re: 1x1m baan: 1,5 x 0,6m moduleproject
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: 1x1m baan: 1,5 x 0,6m moduleproject
Citaat van: wiggert prosper op zondag 24 mei 2020, 12:49:08
Wat mooi, foto vier vind ik de mooiste :thumbup:
De eerste is anders ook niet te versmaden :thumbup:
Re: 1x1m baan: 1,5 x 0,6m moduleproject
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: 1x1m baan: 1,5 x 0,6m moduleproject
Ik ga voor foto 3.  :P
Re: 1x1m baan: 1,5 x 0,6m moduleproject
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: 1x1m baan: 1,5 x 0,6m moduleproject
 @citaat
Helemaal mee eens.

Groet Michel
Re: 1x1m baan: 1,5 x 0,6m moduleproject
Lid sinds: 2017

Duitse alpen: periode V en VI

offline
Re: 1x1m baan: 1,5 x 0,6m moduleproject
 @citaat @citaat

Ik ook >:-D

Al zijn de andere ook erg mooi!
Re: 1x1m baan: 1,5 x 0,6m moduleproject
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: 1x1m baan: 1,5 x 0,6m moduleproject
Ik ga voor foto 1 - 2 - 3 en 4  :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Prachtige foto's


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: 1x1m baan: 1,5 x 0,6m moduleproject
Hahahahaha!!!! dank boys! Een beautycontest op mijn foto's! De dingen die hier zoal spontaan ontstaan, dankjewel allemaal!

Vanavond even geknutseld. Ik heb 13 rongenwagens van de Koninklijke Württembergers. En daar moet wat op. Stammen leek me wel wat. Dus even 't bos in, wat stammenstapels bekeken, hoe ziet dat eruit, en geschikte takjes gezocht. Tja, het dichtst bij het origineel komen dan afgevallen dennentakken: niet zo gek, het stellen ook dennenstammen voor. Op lengte gezaagd, met de dremel wat bijgeschuurd om die plekken te simuleren die ontstaan bij het afzagen van zijtakken.

Nu moeten de wagens nog worden verouderd. En ik heb een probleem: ik heb eigenlijk maar voor één wagen genoeg rongen (ik heb ze nu over twee wagens verdeeld). Dus ik moet zelf rongen maken. Ik heb me rot gezocht of ik ze bij Märklin kan bestellen maar dat is me tot op heden niet gelukt. Maarja: zelf maken is misschien ook wel authentiek.

En dan moeten er nog kettingen over de boomstammen: wat ik gevonden heb op dat gebied is onderstaande: Artitec heeft van die kettingsetjes op h0 schaal om tanks mee vast te maken. Misschien eens bestellen om mee te experimenteren. Of weten jullie betere alternatieven?
Re: 1x1m baan: 1,5 x 0,6m moduleproject
Re: 1x1m baan: 1,5 x 0,6m moduleproject
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: 1x1m baan: 1,5 x 0,6m moduleproject
Re: 1x1m baan: 1,5 x 0,6m moduleproject
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: 1x1m baan: 1,5 x 0,6m moduleproject
 @citaat dank voor de tip. Die zocht ik ook nog voor de houtladingen.
Re: 1x1m baan: 1,5 x 0,6m moduleproject
Ehm....

Ik ben een ezel...

Ik heb laatst de hele zolder overhoop getrokken omdat ik die rongen kwijt was. Nu maak ik vandaag een anonieme doos open die al een poos op de plank stond ergens (zal wel iets van mijn vrouw in zitten)... RONGEN! JA! Ik dacht ook al, ik gooi toch niks weg... ze zullen er toch wel bij gezeten hebben toen ik ze kocht... haha, opluchting overheerst, maar ik voel me ook wel een ezel...

Churandy Martina zou zeggen "ik ben blij!"
Homer zegt "Doh!"
Re: 1x1m baan: 1,5 x 0,6m moduleproject
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: 1x1m baan: 1,5 x 0,6m moduleproject
Heel herkenbaar. Na onze verhuizing had ik ook zo'n twintig dozen met het opschrift "trein". Had ik achteraf toch wel wat specifieker kunnen/moeten maken. Tot op de dag van vandaag blijf ik zoek naar spullen waarvan ik zeker weet dat ik ze heb, maar niet waar ik ze heb :O.

Voor ik het vergeet: prachtig diorama geworden. Zeker de rivier (bedding) is voor mij een prachtig voorbeeld voor mijn toekomstige scenery!

Groeten,
Wico   
Re: 1x1m baan: 1,5 x 0,6m moduleproject
Nieuw binnengekomen! Twee passagiersrijtuigen CCi 4965, derdeklasse roodbruin en C4 3831, vierdeklasse grijs. Hiermee is mijn sneltrein weer een stapje verder. Ik heb de Märklin set https://www.maerklin.de/en/products/details/article/26542, met drie rijtuigen, een bagagewagen en een T5. Nu is drie rijtuigen wat aan de korte kant dus de grijze en de rode zijn er extra bij gekomen. In een trein met 4-assers hoort ook een 4-assig bagagerijtuig, nu is de snelheid van de trein gelimiteerd omdat er een twee-asser in zit. Dus een vier-assig bagagerijtuig is onderweg. Zal van de week wel komen. En zo bouwen en verzamelen we stapje voor stapje verder.
Re: 1x1m baan: 1,5 x 0,6m moduleproject
De lange balkonrijtuigen hebben 4 assen i.v.m. het comfort en niet voor de te behalen snelheid.
De twee asser kan makkelijk de snelheid hebben van de T5 die de sleep trekt. ;)
Wanneer je sneller wilt rijden, span dan een klasse "C" voor rijtuigen uit Roco set 44096.
Re: 1x1m baan: 1,5 x 0,6m moduleproject
Mooi diorama wat je hebt gebouwd! Vooral dat water lijkt me een enorme uitdaging, erg goed gelukt! Ik vraag me alleen af hoe je voorkomt dat de bomen schaduwen werpen op de achtergrond, omdat deze stijf tegen de achterkant lijkt te zijn gemaakt, ik kan niet ontdekken hoe je de module precies verlicht...

Leuk om je bezig te zien met Arduino, mocht je nog ergens tegen aanlopen schroom niet om te vragen!
Ik zie dat je met een railbox rijdt, ik zelf heb deze ook aan mijn Arduino gekoppeld. Wellicht een leuk project voor de toekomst?

Re: 1x1m baan: 1,5 x 0,6m moduleproject
Je hebt idd een prima diorama gemaakt die er zeker mag wezen maar voor mijn gevoel past een Amerikaanse stoom of diesel lok met rijtuigen of goederenwagen er beter bij ;)
Re: 1x1m baan: 1,5 x 0,6m moduleproject
Bagagewagen is binnengekomen! BRAWA 2175. Het is voor mij een stuk consistenter treinbeeld zo met alleen vierassers. Die balkonrijtuigen zijn vrij typisch voor de K.W.St.e. Men keek namelijk de kunst af van de Amerikanen. De meeste Europese spoorwegmaatschappijen keken vooral naar het Engelse voorbeeld. Deze vierassige balkonrijtuigen zijn naar Amerikaans voorbeeld (ze hebben de eerste in de USA gekocht en daarna nagemaakt/verbeterd) en vrij onderscheidend voor de Württembergers. Ze hebben in grote getale voor ze dienst gedaan. En ik vind ze gewoon mooi  :)

@hmmglaser: Amerikaans zeg je? Zoals hiervoor beschreven hebben de Württembergers de kunst in Amerika afgekeken, er is dus een verband haha... maar je zult bedoelen dat de brug of het landschap je aan USA doet denken? Tja, het is nog niet af he? Ik wil nog meer begroenen, paar grote Duitsche beuken en/of eiken erop. Maar voor nu ligt het landschaps werk stil, zomerslaap zegmaar. Na de herfst gaan we daar weer mee verder.

@~TomM: dank! Leuk dat je ook met Arduino bezig bent, ben erg benieuwd naar je code! Maar jij hebt ook koploper he? Je stelde een vraag over verlichting: ledstrips, zie foto. Rondom heb ik een strip vrij dicht op de achtergrond geplakt, die voorkomt schaduwen. Aan de voorkant heb ik twee strips naast elkaar, daar moet het meeste licht vandaan komen, anders wordt de voorkant van de treinen beschaduwd.
Re: 1x1m baan: 1,5 x 0,6m moduleproject
Goed idee die led strips zo, ik zelf heb niet de mogelijkheid om zo'n kijkdoos te creëren....
Ik gebruik rocrail (gratis en open source), met simpele bezetmelding via Arduino zou je dan automatisch kunnen rijden als je meerdere treinen in je schaduwstation hebt staan.
Je wissels gaan al via Arduino, dat is redelijk makkelijk aan rocrail te koppelen.

Ik zelf vind het automatiseren en knutselen met Arduino erg leuk om te doen, dat moet ook wel want het is een hele klus.
Ik weet niet of er meer interesse is naar mijn code, wellicht een keer een topic starten om mijn systeem te delen.
Re: 1x1m baan: 1,5 x 0,6m moduleproject
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: 1x1m baan: 1,5 x 0,6m moduleproject
Citaat van: doevie op maandag 25 mei 2020, 21:36:58
Hahahahaha!!!! dank boys! Een beautycontest op mijn foto's! De dingen die hier zoal spontaan ontstaan, dankjewel allemaal!

Vanavond even geknutseld. Ik heb 13 rongenwagens van de Koninklijke Württembergers. En daar moet wat op. Stammen leek me wel wat. Dus even 't bos in, wat stammenstapels bekeken, hoe ziet dat eruit, en geschikte takjes gezocht. Tja, het dichtst bij het origineel komen dan afgevallen dennentakken: niet zo gek, het stellen ook dennenstammen voor. Op lengte gezaagd, met de dremel wat bijgeschuurd om die plekken te simuleren die ontstaan bij het afzagen van zijtakken.

Nu moeten de wagens nog worden verouderd. En ik heb een probleem: ik heb eigenlijk maar voor één wagen genoeg rongen (ik heb ze nu over twee wagens verdeeld). Dus ik moet zelf rongen maken. Ik heb me rot gezocht of ik ze bij Märklin kan bestellen maar dat is me tot op heden niet gelukt. Maarja: zelf maken is misschien ook wel authentiek.

En dan moeten er nog kettingen over de boomstammen: wat ik gevonden heb op dat gebied is onderstaande: Artitec heeft van die kettingsetjes op h0 schaal om tanks mee vast te maken. Misschien eens bestellen om mee te experimenteren. Of weten jullie betere alternatieven?
Ik heb een Electrotren wagon waar ze het vanuit de fabriek gewoon met touw hebben opgelost.
Met dat als voorbeeld heb ik ook ooit een oude Märklin rongenwagen van boomstammen (takjes uit t park) voorzien en vastgezet met een stukje rood/oranje garen.
Ketting wordt al snel zo "zwaar" lijkt me.
Re: 1x1m baan: 1,5 x 0,6m moduleproject
Kettingen: ik heb die setjes van Artitec besteld 387.350 en 387.349. KLEIN!
Maar wel overtuigend vind ik. Schilderen moet uiteraard nog. 't is nu een combinatie van touwen en kettingen met een spanner erop om de zaak aan te sjorren.
Affijn, nu dus schilderen en de wagens verouderen. Laterrr....
Re: 1x1m baan: 1,5 x 0,6m moduleproject
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: 1x1m baan: 1,5 x 0,6m moduleproject
Dat is wel een héél fijn kettinkje! Ik neem mijn woorden terug dat ketting te "zwaar" zou zijn :thumbup:.
Wél een stevig stemmetje dat onderop ligt, anderhalve meter diameter schat ik zo. Die staan niet op de meeste modelbanen ;).
Re: 1x1m baan: 1,5 x 0,6m moduleproject
tips 'nd tricks voor weathering zijn welkom
Re: 1x1m baan: 1,5 x 0,6m moduleproject
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: 1x1m baan: 1,5 x 0,6m moduleproject
Hallo Doevie,

Tips & trucs voor weathering aan jou? Volgens mij moet je ons vertellen hoe je dit zo mooi hebt gemaakt! ;)


Re: 1x1m baan: 1,5 x 0,6m moduleproject
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: 1x1m baan: 1,5 x 0,6m moduleproject
Heel mooi gedaan.

groet
Harald
Re: 1x1m baan: 1,5 x 0,6m moduleproject
Hoi Doef,

Aan de ene kant zeg ik: fraai! Als ik kijk naar de roest en dergelijke op de rongen kan ik me niet voorstellen dat deze een lang leven beschoren zijn... En dat terwijl ze van plastic zijn! Chapeau.

Dat gezegd hebbende: ik dacht dat men vroeger, zeker Epoche 1, veel zuiniger was op de spullen, dat deze meer werden gekoesterd. Daarvan is hier totaal geen sprake. Van daaruit gedacht is het mij een beetje teveel van het goede.

Groeten,
William

Re: 1x1m baan: 1,5 x 0,6m moduleproject
Hoi Doef,

Zijn er al nieuwe creaties te zien? Ik ben wel benieuwd ;-)... Uiteraard is de temperatuur er niet naar...

Groeten,
William
Re: 1x1m baan: 1,5 x 0,6m moduleproject
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: 1x1m baan: 1,5 x 0,6m moduleproject
Dag Doef.

Gefeliciteerd met alle nieuwe aanwinsten :thumbup:
Citaat van: doevie op donderdag 28 mei 2020, 10:56:28
Bagagewagen is binnengekomen! BRAWA 2175.
Nog even de dak-beugel bij het balkon rechtzetten en wellicht vastlijmen ... :roll:

Citaat van: doevie op donderdag 28 mei 2020, 10:56:28
Die balkonrijtuigen zijn vrij typisch voor de K.W.St.e. Men keek namelijk de kunst af van de Amerikanen.
De meeste Europese spoorwegmaatschappijen keken vooral naar het Engelse voorbeeld.
Deze vierassige balkonrijtuigen zijn naar Amerikaans voorbeeld (ze hebben de eerste in de USA gekocht
en daarna nagemaakt/verbeterd) en vrij onderscheidend voor de Württembergers.
A-ha, nooit geweten, bedankt voor deze informatie! Het verklaart dus, waarom mijn afkeer
van materieel uit de JoeNaaitMeSteeds gelijkwaardig is aan het Woerdenburgse gebeuren ...

Groeten,

Erik.
Re: 1x1m baan: 1,5 x 0,6m moduleproject
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: 1x1m baan: 1,5 x 0,6m moduleproject
 8) Dat ziet er bijzonder realistisch uit, weathering volledig geslaagd. B) :thumbup:
Misschien alleen de kettingen iets minder verroest, ik kan me zo voorstellen dat de kettingen nog wel betrouwbaar moeten zijn om de boomstammen bijeen te houden.

Dirk-Jan
Re: 1x1m baan: 1,5 x 0,6m moduleproject
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: 1x1m baan: 1,5 x 0,6m moduleproject
Supermooi. Graag uitleg hoe je dit zo mooi krijgt!
Re: 1x1m baan: 1,5 x 0,6m moduleproject
@William: hierbij
@Nieuwenhuis: die beugel was mij ook opgevallen, even drukken, klikte vanzelf op zijn plek.
@Dirk-Jan: dank!
@Jongslog: dank voor je comment! uitleg? ehm, dat doe ik hier toch?

Vandaag lekker aan het knutselen geweest op een eindwagon. Weinert 4053 en Weinert 4205 voor gebruikt. Klein! Blij dat ik onlangs een borensetje heb aangeschaft in dikte variërend van 0,1 (!) tot 1 mm in stappen van 0,1 mm. Erg handig voor dit soort fijn werk.
Re: 1x1m baan: 1,5 x 0,6m moduleproject
Fraai! Dit soort details maken het helemaal af.

Nog zelf moeten "priegelschilderen"?  ;)
Re: 1x1m baan: 1,5 x 0,6m moduleproject
Je foto is erg mooi maar wat boor je met zulke kleine boortjes, je lijkt we een tandarts >:-D
Re: 1x1m baan: 1,5 x 0,6m moduleproject
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: 1x1m baan: 1,5 x 0,6m moduleproject
@citaat Die gebruikt over t algemeen dikkere boren >:-D.
Re: 1x1m baan: 1,5 x 0,6m moduleproject
@Hanzi en Wiggert: beetje uitleg dan maar? Enneh, dat van die tandarts: dat zei mijn vrouw ook al, en die werkt bij een tandarts  :)

Hieronder de originele wagon. Koppeling erafgeprutst. In het midden tussen die klinknageltjes zit een soort van zwart bobbeltje dat voor een haak door moet gaan. Die heb ik eraf geslepen met de dremel. Toen heel precies gaatje erin geboord (0,7 denk ik) waar de nieuwe Weinert haak precies in past.
Die Weinert haak heb ik ook afgebeeld, voor de schaal een euro muntje erbij. KLEIN! Maar die haak (links in beeld, zwart) moet je zelf in elkaar zetten, pennetjes door gaatjes steken enzo. Die gaatjes waren niet ruim genoeg, tja, dan ken je prikken tot je een ons weegt. Dus met boortjes stap voor stap opgeruimd (0,2 - 0,3 - 0,4) tot het paste. Drupje secondenlijm erop, vast. Ze zijn wel functioneel trouwens: ik kan dus de beugel van de haak pakken en aan de haak van een andere wagon vastmaken mocht ik dat willen. Maar dat lijkt me niet erg betrouwbaar dus voor de normale koppelingen houd ik toch maar de Märklin koppelingen aan. Weinert levert deze setjes ook met een verwarmingsleiding, maar dat is voor goederenvervoer niet aan de orde dus die heb ik niet gebruikt.
Onderste foto een beeld van het boorsetje.

@William: Nee, geen priegelschilderwerk, wel even alles zwart maken, met wat bruine en beige poeders wat vervuiling (stof, modder) aangebracht. De sluitborden zijn decals op een messing/ witmetaal bordje. Ook van Weinert.
Re: 1x1m baan: 1,5 x 0,6m moduleproject
Nu de baanbouw is afgesloten (ik heb de boel opgeruimd), maar de ophokplicht nog wel leidt tot wat meer vrije tijd die ik in de hobby kan stoppen ben ik mijn energie een beetje naar rollend materieel aan het verplaatsen.

Ik werd enigszins geïnspireerd door het Märklin zomernieuws. Zoals jullie weten ben ik bezig met een houttrein. Nu neus ik wel eens in de Blätterkatalog van Weinert en droomde er al een poosje over een sluitwagen te maken. En tot mijn verrassing zag ik in het Märklin zomernieuws een Begleitwagen als sluitwagon. Prachtig! Sluitborden, verlicht! sound (?) Mooi! Leuk ook als thema. Kun je wat mankracht en klein materieel meenemen. Die Güterzugbegleitwagens, ook wel Pwg (Packwagen für Güterzuge) hebben alleen in Europa nooit de betekenis gehad die ze in de US wel hadden als caboose. De Pwg's werden vaak direct achter de lok aangespannen, niet zo vaak achteraan de trein. Bovendien is de Begleitwagen die Märklin nu presenteert uiteraard niet uit tijdperk I en niet uit Württemberg en gelet op de prijs (100 eurootjes is voor zo'n klein karretje 1 eurootje per mm!) dacht ik: wellicht is er wat beters denkbaar. Nu ja, die is er. Het is de brawa 2076 geworden. Vandaag binnengereden. Hij is aangespannen achter het goederenwerkpaard van de K.W.St.e. (de Fc) voor de houttrein. De sluitwagen heb ik anders opgelost, zie hierboven.

Komende tijd werk ik verder aan die houttrein. Uiteindelijk wil ik 12 wagons geweatherd en beladen laten rondrijden. Mooie maat voor een trein vind ik. Langer is natuurlijk ook wel mooi maarja, op een klein ovaaltje is dit al heel wat.
Re: 1x1m baan: 1,5 x 0,6m moduleproject
Vandaag kwam dit boek binnen! Mooie foto's!
Ik heb metéén even zitten bladeren en genieten. Kopje koffie...
Uiteraard (gelet op mijn huidige fascinatie met die houttrein) heb ik direct naar rongenwagens gezocht. En ja hoor! Drie foto's gevonden. Vallen me een paar interessante zaken op.
1. Märklin heeft het model veréénvoudigd. Dat wil zeggen dat de hoeklijn die onder alle rongen doorloopt (daar zet je ze op zeg maar) is weggelaten.
2. Wat rongen betreft zie ik twee verschillende uitvoeringen: de middelste foto geeft brede houten rongen weer op de kopse kanten, de onderste foto suggereert smallere, misschien wel stalen rongen. Die laatste komen meer overéén met het Märklin model. Overigens komt het aantal rongen (8 aan elke kant, twe op de kopse kanten) overéén.
3. op de middelste foto zijn geen remmen op de wielen te zien. Op de onderste foto wel, daar zijn tussen de rongen door ook enkele remhendels te zien om de remmen mee te bedienen. Als ik zo goed kijk is het best mogelijk dat niet alle wagens van een reminrichting zijn voorzien.
4. Nu heb ik laatst remslangen aangebracht. Op deze foto's zijn die niet aanwezig. Op andere foto's van goederenwagens zie ik echter wel luchtslangen: ze waren er wel, zeker later in tijdperk I. Dus tja, mijn rongenwagens dateren dus kennelijk van later uit tijdperk I. Ze zijn wel van remmen voorzien, niet van remhendels, maar nu dus wel van luchtslangen (tenminste de achterste :D)

De middelste foto is in de spuitwerkplaats: als nieuw! Net uit het doosje. Vooral die rongen zijn opmerkelijk strak afgelakt. Die onderste geeft wat meer verwering weer. Zeker de binnenkant zal wel ruw hout geweest zijn, dat mooie nette schilderwerk verweert uiteraard. Door gestomp en gebuts van boomstammen bijvoorbeeld: of gewoon door het weer, zo'n plat vlak staat het meest bloot aan de elementen.
Re: 1x1m baan: 1,5 x 0,6m moduleproject
Hoi Doef,

Dat ziet er uit als een heel interessant boek, daar ga ik ook eens naar op zoek. Alles is welkom om inspiratie op te doen, met name over hoe stations en emplacementen er in die tijd uit zagen (of uitzagen?). Eens kijken waar ik het nog vandaan kan toveren...

Veel plezier ermee!

Groeten,
William
Re: 1x1m baan: 1,5 x 0,6m moduleproject
Kijkend naar de onderste zwartwit foto hierboven denk ik dat de vloer van de wagens bestond uit ongeverfd hout. Ik heb dat eens nagemaakt met verf en poeders. De groene dwarsbalken heb ik van staal verondersteld: die zie je ook op de zwartwitfoto. Kennelijk zijn de houten planken in een stalen framewerk gelegd. Dat staal is ook iets hoger dan de planken: zal ook wel slijtage van de wagenbodem verminderen.
En nu we toch bezig zijn heb ik ook de wielstellen wat meer tekening gegeven.
Re: 1x1m baan: 1,5 x 0,6m moduleproject
Dat ziet er een stuk mooier en echt uit, knap hoor :thumbup:
Re: 1x1m baan: 1,5 x 0,6m moduleproject
Nu de ophokplicht weer van kracht is begint het treinenseizoen wat eerder dan nomaal (zo rond de herfstvakantie).

Vandaag kwam onderstaande dame nieuw binnen. De Fc Hegau, bedrijfsnummer 624. Mijn tweede Fc. Mooi! Hij heeft nog niet gereden, maar moest uiteraard direct op de foto. Model van Brawa nr 0627.

De Fc's zijn jarenlang in gebruik geweest als de vrachtpaarden van de K.W.St.E. Grappig is dat ik vrij veel foto's heb van Fc's in dubbeltractie. Dus tja, daarom die tweede foto.
Re: 1x1m baan: 1,5 x 0,6m moduleproject
hoi,

ik vind het stikleuk om te zien, ben zelf beginner en dit geeft ideeën en inspiratie om aan de slag te gaan! en de tip van Ronald is zeker de moeite waard 👍🏻

groeten Edwin
Re: 1x1m baan: 1,5 x 0,6m moduleproject
Citaat van: doevie op vrijdag 02 oktober 2020, 13:21:20
Nu de ophokplicht weer van kracht is begint het treinenseizoen wat eerder dan nomaal (zo rond de herfstvakantie).
Je hebt straf van je vrouw omdat je een andere dame gekocht hebt?

Maarre...mooie lok :thumbup:
Re: 1x1m baan: 1,5 x 0,6m moduleproject
Hoi Doef,

Wat je aanschaft uit Epoche I: ik ben verliefd! Veel plezier ermee.

Staat er de komende periode nog iets op de planning waar we ons op kunnen verheugen? Ik denk aan een andere module wellicht, welke je op de plek van deze kunt schuiven zonder de rest van het sporenplan (achter de coulissen) aan te hoeven passen?

Nogmaals, veel plezier met deze mooie dame, mooie aanschaf  :thumbup:!

Groeten,
William
Re: 1x1m baan: 1,5 x 0,6m moduleproject
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: 1x1m baan: 1,5 x 0,6m moduleproject
Dit is zeker een mooie dubbeltractie, mooi hoor. En het landschap is ook om te smullen  :thumbup:
Re: 1x1m baan: 1,5 x 0,6m moduleproject
Ik speel met het idee om een soort schaapskooi te maken. Schapenstal, wat hekwerkjes eromheen, keutels erin, wat van die voer dingen met hooi, soort levendig tafereeltje. In de verte komt de kudde met herder en hondje aan het eind van de dag weer naar huis over een landweg of karrespoor. Bij de stal een paar schapies die zijn achtergebleven ofzo. Zou ik zelfs nog kunnen uitbreiden met een kaasmakerijtje ofzo.

Nouja, zoiets.

Onderstaand een proefstukje voor de wanden: geteerde planken. Gemaakt uit kleine strookjes papier (3mmbreed), met een staalborstel bewerkt voor wat houttextuur. Ik vind het nog niet zo gek lijken. Geteerd met verschillende tinten bruin en zwart. Spijkertjes met een passer geprikt. Volgende keer wel even een stevig ondergrondje gebruiken want door het verven trekt het krom. Beetje weatheren ook nog, wat grijs aanrengen, onderzijde opgespat regenwater simuleren met poeders.

Ik heb het ook met styreen stripjes geprobeerd maar dit werkt beter.

Heeft iemand een idee hoe je een rieten dak maakt in H0 schaal? Die filmpjes op youtube met sisaltouw vind ik niet echt fraai.