Vandaag kwam dit boek binnen! Mooie foto's!
Ik heb metéén even zitten bladeren en genieten. Kopje koffie...
Uiteraard (gelet op mijn huidige fascinatie met die houttrein) heb ik direct naar rongenwagens gezocht. En ja hoor! Drie foto's gevonden. Vallen me een paar interessante zaken op.
1. Märklin heeft het model veréénvoudigd. Dat wil zeggen dat de hoeklijn die onder alle rongen doorloopt (daar zet je ze op zeg maar) is weggelaten.
2. Wat rongen betreft zie ik twee verschillende uitvoeringen: de middelste foto geeft brede houten rongen weer op de kopse kanten, de onderste foto suggereert smallere, misschien wel stalen rongen. Die laatste komen meer overéén met het Märklin model. Overigens komt het aantal rongen (8 aan elke kant, twe op de kopse kanten) overéén.
3. op de middelste foto zijn geen remmen op de wielen te zien. Op de onderste foto wel, daar zijn tussen de rongen door ook enkele remhendels te zien om de remmen mee te bedienen. Als ik zo goed kijk is het best mogelijk dat niet alle wagens van een reminrichting zijn voorzien.
4. Nu heb ik laatst remslangen aangebracht. Op deze foto's zijn die niet aanwezig. Op andere foto's van goederenwagens zie ik echter wel luchtslangen: ze waren er wel, zeker later in tijdperk I. Dus tja, mijn rongenwagens dateren dus kennelijk van later uit tijdperk I. Ze zijn wel van remmen voorzien, niet van remhendels, maar nu dus wel van luchtslangen (tenminste de achterste
)
De middelste foto is in de spuitwerkplaats: als nieuw! Net uit het doosje. Vooral die rongen zijn opmerkelijk strak afgelakt. Die onderste geeft wat meer verwering weer. Zeker de binnenkant zal wel ruw hout geweest zijn, dat mooie nette schilderwerk verweert uiteraard. Door gestomp en gebuts van boomstammen bijvoorbeeld: of gewoon door het weer, zo'n plat vlak staat het meest bloot aan de elementen.