Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Württembergse Schwarzwaldbaan

Gestart door doevie vrijdag 10 januari 2020, 22:27:25

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: 1x1m baan: 1,2 x 0,6m moduleproject
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: 1x1m baan: 1,2 x 0,6m moduleproject
 @citaat
Kleinigheidje  >:-D
Re: 1x1m baan: 1,2 x 0,6m moduleproject
Hallo,

Onderstaand een foto van de brug. De bouw valt me tegen. Die hoekjes zijn zo priegelig klein, het is lastig alles écht precies op maat te krijgen en ook lastig om netjes te lijmen. Uiteindelijk heb ik de messing delen met secondenlijm gelijmd, dat werkte toch het beste (diverse andere lijmen geprobeerd). Het nadeel van secondenlijm is dat je toch af en toe niet ontkomt aan lijmresten. Tja, matig tevreden dus over het eindresultaat, het lijkt wat slordig in elkaar gelijmd. Toch laat ik het maar zo. Ik ben al twee keer eerder met deze brug begonnen, dit is de beste poging, het moet ook een keer af. Bovendien is het straks maar een klein stukje van een modeldiorama/module: ik moet gewoon zorgen dat er voldoende andere mooie dingen te zien zijn haha...

Enfin: ik heb de brug vanochtend gespoten. De kleur vind ik mooi zo. Nu nog wat verouderen en roesten enzo, ook overweeg ik nog klinknagels aan te brengen. De brughoofden krijgen uiteraard ook nog een beter kleurtje. Maar even voor het idee lijkt het al met al zo gek nog niet.
Re: 1x1m baan: 1,2 x 0,6m moduleproject
Hoi,

Het ziet er zo op het eerste oog fraai uit. Je opmerkingen maken me dan ook benieuwd naar een detailfoto van waar je nu precies ontevreden over bent. En waarom haasten? Het mag best lang duren, het duurt even voor het weer kerst is ;-).

Groeten,
William
Re: 1x1m baan: 1,2 x 0,6m moduleproject
de brug heeft een verouderingskuur ondergaan. Het spoor ook. Volgende foto's on site hoop ik...
Re: 1x1m baan: 1,2 x 0,6m moduleproject
Smal bruggetje! Of lijkt dat maar zo?
Re: 1x1m baan: 1,2 x 0,6m moduleproject
die loc past wel goed bij die brug ;)


mvg,
Michel
Re: 1x1m baan: 1,2 x 0,6m moduleproject
Citaat van: Laenderbahn027 op zondag 16 februari 2020, 14:57:53
Smal bruggetje! Of lijkt dat maar zo?
Helemaal zoals t bedoeld is :)

Citaat van: ramdani op zondag 16 februari 2020, 14:59:18
die loc past wel goed bij die brug ;)
Ja, haha, kennelijk hebben ze bij de Württembergische Staatseisenbahn maar één kleur verf... :D

Ik heb de brug eens op locatie gezet. Beetje puzzelen nog. Het mes moet erin heb ik besloten (niet in de brug!). Het riviertje moet naar de rechterzijde wat breder, jammer van het grasveldje, maar de schep moet in de grond ben ik bang. Bovendien wil ik de rivier naar achteren wat hoger, ik zit aan een waterval te denken. En er gaat een stuk van de rots af achterin. Die eindigt nu zo plotseling, ik wil een beetje meer vloeiende overgang naar de achtergrond. Een beetje meer hoogte van het water helpt ook met een wat betere overgang naar de achtergrond.
Re: 1x1m baan: 1,2 x 0,6m moduleproject
Fraai hoor... heel sfeervol baan zo! En ik herken zeker dat gepuzzel: "Misschien moet dit toch iets meer zus, dat andere iets meer zo". En week later zie je opeens dat het tòch beter kan en dan weet je opeens hoe. Dat maakt de hobby juist ook zo leuk, je kunt het niet "uit een boekje nabouwen" als je echt iets bijzonders wil maken. Dat laatste lukt jou zeker!
Re: 1x1m baan: 1,2 x 0,6m moduleproject
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: 1x1m baan: 1,2 x 0,6m moduleproject
Prachtig gedaan hoor 👏🏻👏🏻👏🏻
Re: 1x1m baan: 1,2 x 0,6m moduleproject
Vanochtend ging de deurbel en kwam deze schoonheid binnen. De Württembergische AD, nr 1521. Ik heb haar getest en een foto gemaakt. Al bij het uitpakken kon ik alleen maar zeggen: wauw! Wat een fantastische machine....

De Königlich Württembergischen Staatseisenbahnen hebben vanaf de eerste dagen (1843) veel aandacht voor locomotieven die door krappe boogstralen moeten kunnen. Het heuvelachtige Württembergische landschap en het volgen van kronkelige waterlopen bracht deze noodzaak nu eenmaal met zich mee. Resultaat daarvan is dat ze niet - zoals de meeste Duitse Länderbahnen - in Engeland de kunst hebben afgekeken, maar in de USA. Hun eerste loks (3 stuks, 2B) hebben ze in 1844 besteld bij Norris in Philadelphia en (ook 3 stuks, 1B) bij Baldwin, ook Philadelphia. De Norris met de asindeling 2B voldeed het best. Vanwege het economische effect van zo'n industrie was al bij oprichting van de K.W.St.E. voorzien in het starten van een eigen locomotiefindustrie. In 1845 werd daarom de Maschinenfabrik Esslingen opgericht. Daar kwam bij dat men toch wel de nodige bijstellingen nodig vond aan de Amerikaanse loks. Zo werd door Baldwin en Norris nog veel gietijzer toegepast terwijl de Duitsers al gewend waren aan het betere smeedijzer voor bepaalde onderdelen. Een eigen lokfabriek werd dus uit economisch, maar ook kwaliteitsoogpunt nodig geacht.

Affijn, long story short: de K.W.St.E. hebben al vanaf de eerste dagen een voorliefde gehad voor de asindeling 2B. Dat maakt deze lok dan ook een vrij typisch exemplaar voor de K.W.St.E. Weliswaar waren op de hoofdtrajecten (Bretten-Stuttgart-Ulm) al sneltreinloks in bedrijf met asindeling 2C, maar op de overige vaak bochtige lijnen werd voor sneltreinloks toch teruggevallen op 2B loks met een vaste wielbasis van maximaal 3m. En bij een sneltreinlok met grote wielen kom je dan uit op asindeling 2B. Of 1B1 (Klasse E). De klasse AD werd vanaf 1899 tot 1907 gebouwd door Maschinenfabrik Esslingen, er zijn 98 stuks gebouwd. Deze lok, de 1521 is de eerste van de laatste levering (nr's 1521 -1538) die in 1907 zijn uitgeleverd. De AD, 2'B n2v (naßdampf, 2 cilinder, verbund) werd opgevolgd door de ADh, 2'B h2 waarin het naßdampf verbundprincipe werd losgelaten en werd vervangen door heißdampf. Van de AD zijn er 24 door de DRG opgenomen, omgenummerd tot 1316. In 1932 is de laatste lok uit bedrijf genomen.
Re: 1x1m baan: 1,2 x 0,6m moduleproject
Voordat ik de brug definitief vastmaak wil ik het landschap en het water erachter/ eronder klaar hebben. Daar kan ik tenslotte moeilijk bij als de brug gereed is. Maar ik ben een beetje aan het puzzelen en bedenken hoe dat nou moet met dat landschap. Ik wil eigenlijk iets met een waterval proberen. En ja, zegt Pipi Langkous dan, ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan... Alleen ehm, wil ik nog wel even oefenen. Dus ik heb van wat reststukjes schuim en wat gips een soort proefstuk gemaakt waarop ik een waterval ga proberen. Vandaag de eerste verf erop (glimt nog een beetje, verf nog nat en komt van de flitser). Ook heb ik alvast (inderdaad, op een deksel van een bakje van de chinees) een waterval gemaakt. Van Acrylpasta (hiervoor al eens ergens beschreven) heb ik streepjes getrokken met een waaierpenseel. De rechte kant is langs een stukje schilderstape getrokken, dat wordt de bovenkant. Ik kan deze waterval in stukjes knippen en dan op maat maken voor het werkstuk. Maargoed: eerst moet de beek nog op kleur. Later meer...

(aangepast: andere foto van het proefstuk geplaatst: wetwash met zwart eroverheen, betere belichting).
Re: 1x1m baan: 1,2 x 0,6m moduleproject
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: 1x1m baan: 1,2 x 0,6m moduleproject
Eens kijken op YouTube , staan veel tips ...
🤗
Re: 1x1m baan: 1,2 x 0,6m moduleproject
Hallo,

Ik ben met 'water' in de weer geweest. Het is nu nog wit maar droogt transparant op. De rots achter en om de waterval is bemost. Ook de omgevallen boom ervoor is bemost. Vind het wel wat hebben zo.

Citaat van: wimpietje op maandag 24 februari 2020, 22:36:52Eens kijken op YouTube , staan veel tips ...

Ik heb ze bijna allemaal gezien  :D Maar zelf doen is nog wel wat anders haha... Nouja, daarom oefen ik even op  een proefstukje. De bovenste trap komt later, ik heb daar nu de waterval van op een stukje plastic gesmeerd, dat moet een dagje drogen.

Nu is dit uiteraard een proefstukje. Vergeef me, de rotsen zijn niet helemaal A kwaliteit. Maargoed: lessons learned:
1. achter de opgedroogde-smeersel-waterval zit een stukje transparant kunststof: dat luistert nauwer dan ik dacht, moet echt goed op maat zijn.
2. losse rotsen naderhand in de waterpasta drukken is handiger dan het water eromheen smeren.
3. beetje beter uitdenken hoe de waterval gaat verlopen kan geen kwaad, nu heb ik toch een beetje on the fly gewerkt, dat kan beter. Eigenlijk moet ik na het gipsen nog even een dagje tijd nemen om te bezien hoe het water nu gaat vallen, dan met gips of plamuur hier en daar nog een stukje bijwerken.
4. die rotsblokken werken goed om de waterval even open te breken: optisch vind ik het wel mooi dat er zo'n onderbreking in zit.
5. ik ga volgende keer eerst een mockup maken van hard plastic, daar dan naderhand de watervalletjes overheen plakken. Overigens plakt het van zichzelf: er zit geen lijm tussen. En na het aanwerken met pasta zit het sowieso goed vast.

Aangepast: nieuwe foto. Ik kijk 'm droog haha... Nog even wat geschilderd. Die omgevallen boom is ook nog een verhaal apart. Ik had ergens gehoord dat de wortels van frambozenstruiken goed materiaal zijn voor bomen en stronken enzo. Nou, frambozen hebben we zat in de moestuin, en je moet dat onkruid kort houden anders zit je hele tuin er vol mee. Dus met een schep naar de moestuin, wortels geoogst, afgespoeld, gedroogd en inderdaad! Heel bruikbaar! Deze stam heeft een mooie mosbedekking gekregen.
Re: 1x1m baan: 1,2 x 0,6m moduleproject
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: 1x1m baan: 1,2 x 0,6m moduleproject
Ziet er toch hoopgevend uit; ben benieuwd naar het opgedroogde eindresultaat!
Re: 1x1m baan: 1,2 x 0,6m moduleproject
Hoi,

Toch ben ik iedere keer weer stomverbaasd hoe je zo makkelijk zo fraai die rotsen maakt...

En nu een waterval, jeetje...

Groeten,
William
Re: 1x1m baan: 1,2 x 0,6m moduleproject
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: 1x1m baan: 1,2 x 0,6m moduleproject
Ik wacht ook even tot het water droog is  :D
Re: 1x1m baan: 1,2 x 0,6m moduleproject
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: 1x1m baan: 1,2 x 0,6m moduleproject
Die omgevallen boom is mooi!!!
Re: 1x1m baan: 1,2 x 0,6m moduleproject
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: 1x1m baan: 1,2 x 0,6m moduleproject
 @citaat
Die is gestruikeld  >:-D

Ook ik kan niet wachten om het opgedroogde resultaat te zien. Het ziet er nu al veelbelovend uit  :thumbup:
Re: 1x1m baan: 1,2 x 0,6m moduleproject
Pic of the day:
Het droogt tergend langzaam... de onderste trappen worden al transparanter, maar het moet echt goed droog voordat ik er schuim op kan schilderen. Ook wel raar eigenlijk: eerst moet het transparant opdrogen, daarna weer wit schilderen... wat wil je nou... Enfin, bovenste trap is ook van een waterval voorzien nu. Benieuwd hoe het opdroogt.
Re: 1x1m baan: 1,2 x 0,6m moduleproject
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: 1x1m baan: 1,2 x 0,6m moduleproject
Dag Doef.

Wat een geweldige scene is die waterval!
Prachtig hoe die boom over het water ligt :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: 1x1m baan: 1,2 x 0,6m moduleproject
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: 1x1m baan: 1,2 x 0,6m moduleproject
Toch even kritisch over de bovenste watervallen:
- de linker waaiert nogal naar rechts uit, water valt in de regel recht naar beneden.
- de rechter lijkt de rotsen te ontwijken (schuin nasr links) ipv dat deze erop klettert.
Voor de rest wordt t hartstikke mooi dus wellicht dat je nog wat met mijn opmerkingen kan om het nóg realistischer te maken.
Re: 1x1m baan: 1,2 x 0,6m moduleproject
Hi all,
Dit is het voorlpoige eindresultaat. Ben wel tevreden, weer veel geleerd. Het was een proef he?

Citaat van: Hanzi op donderdag 27 februari 2020, 20:56:38
Toch even kritisch over de bovenste watervallen:
- de linker waaiert nogal naar rechts uit, water valt in de regel recht naar beneden.
- de rechter lijkt de rotsen te ontwijken (schuin nasr links) ipv dat deze erop klettert.
Dat valt mij ook op inderdaad, zeker met het schilderen van vandaag.

Onderstaand het eindresultaat. Mén wat is fotografie genadeloos...
3 meest tevreden stemmende zaken:
1. qua techniek werkt dit. Dit is een proefstuk: nu op het 1,2x0,6m brugdiorama/module. Moet zeker lukken;
2. de omgevallen boom;
3. de bemoste rotsen: mooi sfeertje zo.

top 3 leerpunten:
1. beter nadenken over de loop en de val van het water: dat is nu niet overal even realistisch;
2. spetters kleiner houden, en wat meer random;
3. rotsblokken achteraf in het water duwen is beter dan het water eromheen smeren.

Uiteraard ga ik op de brugmodule water gieten (epoxyhars), maar daaroverheen komt een laag smeersel om golfjes te simuleren: daar kan ik een rots mooi in duwen. Je voorkomt daarmee dat de epoxyhars tijden het drogen omhoogkruipt tegen de stenen en tegen de oever wat niet zo mooi lijkt.
Re: 1x1m baan: 1,2 x 0,6m moduleproject
Vandaag heb ik twee nieuwe technieken geprobeerd.
1. Ik heb strooisel gemaakt uit gedroogde bladeren (uit de tuin). In een staafmixer fijngemalen, daarna door een zeef gehaald. Levert een heel mooie bosbodem op!
2. Ik heb boompjes gemaakt uit de wortels van frambozenstruiken. Werkt echt heel goed. Die wortels hebben echt waanzinnig fijne takjes!

1mrt: foto gewijzigd
Re: 1x1m baan: 1,2 x 0,6m moduleproject
Erg fraai 👍🏻. Gaan de bladeren dan niet verder rotten?
Re: 1x1m baan: 1,2 x 0,6m moduleproject
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: 1x1m baan: 1,2 x 0,6m moduleproject
Prachtig
Laat je die bladeren/takken niet eerst drogen?
Re: 1x1m baan: 1,2 x 0,6m moduleproject
@wimpietje: jazeker laat ik ze eerst drogen. Ik heb een doos vol bladeren een week op de convectorput gezet: kurkdroog. Daarna vermalen.

@Laenderbahn: zolang ik de boel droog houd valt dat wel mee. Bovendien is het geconserveerd in de verdunde houtlijm he?😀
Re: 1x1m baan: 1,2 x 0,6m moduleproject
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: 1x1m baan: 1,2 x 0,6m moduleproject
Hoi Doef,

Je hebt je evaluatie al zelf geschreven  ;)
Maarre voor het groen alvast; "douze points"  :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Grtz Tony
Re: 1x1m baan: 1,2 x 0,6m moduleproject
Vandaag zag ik deze liggen in Houten: de Württembergse T18.

In het interbellum tussen de wereldoorlogen ontstond behoefte aan zwaardere locomotieven. Zoals bekend was dat in Württemberg balanceren op een aantal parameters. De hellingen in Württemberg noopten tot krachtpatsers, de krappe boogstralen zorgden ervoor dat wendbaarheid belangrijk was. Deze, de T18 was daarin een mooi compromis. Het was een van oorsprong Pruisische machine, die nu eens niet door Maschinenfabrik Esslingen werd geleverd, maar door Vulcan in Stettin (het huidige Poolse Szczecin). De ketel is hetzelfde als bij de Pruisische P8. De T18 haalde een maximumsnelheid van 100 km/u, beide kanten op. Het draaistel voor en achter zorgden voor een goede loop door bochten. De drie aangedreven wielen zorgden echter wel voor hoofdbrekens: de wielbasis van 4.100 mm van voorste tot achterste aangedreven as was erg lang voor Württembergse begrippen. De middelste wielflens is dan ook deels afgeslepen om wat meer zijwaartse beweging mogelijk te maken. Van de T18 zijn er 20 geleverd in 1919. Deze, de 1140 was daarvan de laatste. Ze zijn vooral ingezet in sneltreindienst. Ze gingen als Baureihe 781 over in de Deutsche Reichsbahn.  De laatste werd in 1965 uit bedrijf genomen en is verschroot. Er zijn nog een paar T 18's te zien in musea, maar dat zijn Pruisen, er resteren geen Württembergers.
Re: 1x1m baan: 1,2 x 0,6m moduleproject
Leuk lokje, Doevie.
Re: 1x1m baan: 1,2 x 0,6m moduleproject
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: 1x1m baan: 1,2 x 0,6m moduleproject
Het is en blijft een schoonheid  :)
De brug is een mooie fotolocatie  :thumbup:
Re: 1x1m baan: 1,2 x 0,6m moduleproject
Mooie lok, mooie brug, juiste licht - 100% kijkplezier!
Re: 1x1m baan: 1,2 x 0,6m moduleproject
 @citaat

En leuk dat je het verhaal erbij pent!

Groeten,
William
Re: 1x1m baan: 1,2 x 0,6m moduleproject
Het enige wat ontbreekt is een plaatje van de soort in het wild:

Re: 1x1m baan: 1,2 x 0,6m moduleproject
Gave foto! Thanks!
Dit is een oud-pruis aan het nummer te zien. De Württembergers zijn omgenummerd naar 78 146 tot en met 78 165
Re: 1x1m baan: 1,2 x 0,6m moduleproject
 @citaat Die nummers wist ik niet. Ik heb alleen gekeken naar 78 1xx. Eisenbahnstiftung staat vol met foto's van 78'ers

Dan moet dit een goede zijn:
Re: 1x1m baan: 1,2 x 0,6m moduleproject
Vet! In kleur nog wel!
Re: 1x1m baan: 1,2 x 0,6m moduleproject
Fascinerend vind ik al die kleine verschillen. Er zijn verschillen tussen model en realiteit, maar ook de realiteit verandert: in de 45-jarige tijd dat ze meegaan zie je veranderingen, aanpassingen. De loks die Basjuh heeft geplaatst laten dat mooi zien.
De 78 159:
1. Er zit een bel op. Die was er in 1919 nog niet: die is later aangebracht. Märklin heeft die voor het gemak ook maar gemonteerd.
2. Naast de bel zit een stoomgenerator voor de elektrische verlichting. Die zat er in 1919 nog niet op. Ze zijn af fabriek met olielampen uitgerust (koetslampen), twee voor, twee achter. Nouja, waarschijnlijk namen ze maar twee mee, kwestie van verplaatsen/ omhangen als de rijrichting verandert. Buiten gebruik werden die lampen opgeborgen in een lampenloods. Deze heeft elektrische drie(!)puntsverlichting. Driepuntsverlichting werd pas vanaf 1957 officieel verplicht, daarvoor was het al wel vrij wijd verbreid in gebruik. De derde lamp fungeerde dan als signaallamp of gewoon als extra licht. Overigens lijkt die signaalfunctie me iets voor het tijdperk waarin de lampen al elektrisch waren: signaleren met een olielamp? Je steekt m aan of je steekt m niet aan?
3. De lok op de foto van Basjuh heeft een dubbele stoomkoepel gekregen.
4. De lok op de foto van Basjuh heeft een vierkante zandkast gekregen. Dat schema met dubbele stoomkoepel en vierkante zandkast is trouwens een vrij algemeen schema zie ik op andere historische fotos.

De eerdere foto, de 78 195:
1. Heeft al wel een bel, maar de generator zit op een andere plek ergens buiten beeld. Hij moet er wel zijn: achterop zie je de driepunts elektrische verlichting.
2. Heeft nog de oorspronkelijke stoomkoepel en ronde zandkast
3. Heeft een vergrote kolenkist

De bel zit op al het historische foto materiaal tussen de schoorsteen en de stoomkoepel. Märklin plaatst die dus vrij consequent verkeerd tussen de zandkast en de stoomkoepel. Al hoort-ie er dus eigenlijk überhaupt niet op? Maar misschien weet Märklin iets dat ik niet weet. Maar ehm... : waarom zit op de meeste soundlocomotieven geen bel? Zit die er wel eens op qua sound? Veel stoomloks hebben zo'n ding. Was dat niet gewoon voorschrift?

Wie heeft een foto van de 78 165? Dat is de omgenummerde 1140, die schoonheid van Märklin op de brug van een paar posts geleden! Ik google me rot maar kan niks vinden :O, de 164 heb ik al wel ergens gezien, dat is het dichtst bij...
Re: 1x1m baan: 1,2 x 0,6m moduleproject
 @citaat Ik ben ook geen foto tegen gekomen van de 78 165, wel twee van 78 164.
Citaat van: doevie op zondag 08 maart 2020, 11:23:18
De bel zit op al het historische foto materiaal tussen de schoorsteen en de stoomkoepel. Märklin plaatst die dus vrij consequent verkeerd tussen de zandkast en de stoomkoepel. Al hoort-ie er dus eigenlijk überhaupt niet op? Maar misschien weet Märklin iets dat ik niet weet. Maar ehm... : waarom zit op de meeste soundlocomotieven geen bel? Zit die er wel eens op qua sound? Veel stoomloks hebben zo'n ding. Was dat niet gewoon voorschrift?
Ik heb een BR 95 (het Insider-model) maar daar zit volgens mij geen bel op. Maar die zit er wel op als sound. De bel wordt gebruikt bij het rangeren.

Citaat van: doevie op zondag 08 maart 2020, 11:23:18
Fascinerend vind ik al die kleine verschillen. Er zijn verschillen tussen model en realiteit, maar ook de realiteit verandert: in de 45-jarige tijd dat ze meegaan zie je veranderingen, aanpassingen. De loks die Basjuh heeft geplaatst laten dat mooi zien.
Na de oorlog was er een schrijnend te kort aan materieel. De jonge DB (ontstaan in 1949) heeft eerst al het materieel ingezet wat kon rijden. Er werden zelfs hoge bordwagens ingezet om passagiers te vervoeren. Tegelijkertijd werd materieel wat niet kon rijden waar het kon hersteld. Je ziet ook in de loop van de jaren '50 dat o.a. op het gebied van de stoomloks nieuwe technieken ontstaan voor een efficiënter gebruik van kolen, omdat kolen heel erg duur werd in die jaren (vraag en aanbod). Deze nieuwe technieken werden vervolgens ook op de al bestaande loks gezet. Daardoor zie je o.a. bij de BR 78.1 de verschillen ten opzichte van de uitlever staat.
Re: 1x1m baan: 1,2 x 0,6m moduleproject
Citaat van: basjuh1981 op zondag 08 maart 2020, 12:05:03
De bel wordt gebruikt bij het rangeren.

Ik heb begrepen dat de bel in de periode voor bewaakte overwegen ook bij overwegen werd gebruikt. Omdat de stoomfluit al het vee op stang joeg zochten ze een wat subtieler geluidje.
Re: 1x1m baan: 1,2 x 0,6m moduleproject
 @citaat Dat zou ook zeer goed mogelijk kunnen zijn. Gelukkig zijn de koeien in de modelwereld van plastic en kunnen niet weglopen :D
Re: 1x1m baan: 1,2 x 0,6m moduleproject
 @citaat Eigenlijk zou je bij een landelijke overweg een belletje in de baan willen dat gaat bellen als er een lok nadert. Moet niet zo moeilijk zijn.
Re: 1x1m baan: 1,2 x 0,6m moduleproject
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: 1x1m baan: 1,2 x 0,6m moduleproject
Dag Doef.

Citaat van: doevie op zaterdag 29 februari 2020, 20:30:47
Vandaag heb ik twee nieuwe technieken geprobeerd.
1. Ik heb strooisel gemaakt uit gedroogde bladeren (uit de tuin). In een staafmixer fijngemalen, daarna door een zeef gehaald. Levert een heel mooie bosbodem op!
2. Ik heb boompjes gemaakt uit de wortels van frambozenstruiken. Werkt echt heel goed. Die wortels hebben echt waanzinnig fijne takjes!

Wederom een belachelijk mooie foto van de (test-)waterpartij :thumbup:
Voor het maken van mijn eigen strooisels heb ik ooit eens een elektrische koffiemolen aangeschaft, die daar prima mee overweg kan.
Al het natuurlijk materiaal gaat eerst in de magnetron om beestjes en andere ongewilde gasten onschadelijk te maken.
De duur van het vermalen bepaald uiteindelijk de fijnheid van het strooimateriaal.
Wat mij hier vooral in aantrekt zijn de natuurlijk kleuren. Een aanrader voor bodembedekking zijn vermalen elzenproppen :wink:
Van de onverwerkte wortels van de frambozenstruik zou je nog wel een foto mogen plaatsen ... :roll:

Groeten,

Erik.
Re: 1x1m baan: 1,2 x 0,6m moduleproject
Hi Erik! Dankjewel! Ook voor je tip van die elzen. Ik heb nu met een staafmixer gemalen, misschien eens zo'n koffiemachientje kopen.
Hierbij wat plaatjes van de wortels van frambozenstruiken. Ik heb begrepen dat Jos van de buren (grove den: Bome, verse Bome...) ook wel andere soorten wortels gebruikt. Buxus begreep ik. Maar deze zijn dus van frambozen. Wortels hebben wel lekker grillige vormen: mooi bomenmateriaal!
Re: 1x1m baan: 1,2 x 0,6m moduleproject
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: 1x1m baan: 1,2 x 0,6m moduleproject
Dag Doef.

@citaat Bedankt voor het plaatsen van de foto van de wortels,
het is nu duidelijk wat je als basis voor de boompjes hebt gebruikt :thumbup:
Heb je de wortels nog bewerkt met b.v. verdunde houtlijm of haarlak?
V.w.b. de gebruikte Elzenproppen: de uitgebloeide versie die je op de grond vindt ... :wink:

Groeten,

Erik.
Re: 1x1m baan: 1,2 x 0,6m moduleproject
 @citaat nee. Alles onbewerkt. Proefstukje he? Maar ik zie ook niet zo'n noodzaak voor bewerken eigenlijk. Al zou ik met een spuitbus de takjes wat op kleur kunnen brengen. Ik zou ook takjes kunnen 'bundelen' voor struikjes, of samenstellen tot bomen. Haha, de mogelijkheden zijn eindeloos 😀
Re: 1x1m baan: 1,2 x 0,6m moduleproject
Update, groenvoorziening!
Ik ben lekker bezig met mijn brugdiorama. Afgelopen dagen weer een beetje aan de achtergrond gewerkt. Rotswandje gemaakt met gips, bestrooid met gemalen blad. Ik gooi er ook wat ruiger strooisel overheen dat ik overhoud in de zeef: staat wel goed, al die 'hout' restjes. Dan wat graspollen (die had ik al eens gemaakt) erop, wat coarse turf, wat struikjes: dan heb ik al een hele bosbodem. Vandaag 4 boompjes gemaakt en erop gezet.

Negeer het grasveldje op de voorgrond even, :D dat komt goed.

Procedé bomen:
Draadskeletje in elkaar draaien, lusjes draaien.
Ingesmeerd met mengsel houtlijm, acrylverf (Raw Umber) en gips
Dan stop ik ze in een doosje met gezeefd zand: schudden maar... :D krijgen ze een mooie structuur van.
Dan spuitlijm erop en statisch begrassen, 12mm (niet te veel!)
Opnieuw spuitlijm erop, statisch begrassen, 6mm (niet te veel!)
Stam schoonmaken, kwastje met wasbenzine
Spuitlijm erop, blaadjes erop strooien (niet te veel!)
Stam schoonmaken,kwastje met wasbenzine.
Klaar!
Re: 1x1m baan: 1,2 x 0,6m moduleproject
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: 1x1m baan: 1,2 x 0,6m moduleproject
Fraai groen, Doef  :thumbup:
Re: 1x1m baan: 1,2 x 0,6m moduleproject
beetje verder weer met begroenen. Voor de show maar een loc op gezet :D
Re: 1x1m baan: 1,2 x 0,6m moduleproject
Ik ben bezig met wat minder zichtbare zaken. Maar het vordert gestaag. Kleine tussenstand:
Re: 1x1m baan: 1,2 x 0,6m moduleproject
Hier weer een bescheiden update: ik ben bezig de oevers van de beek vorm te geven. Rotsen die ik klei uit gips zegmaar. Die rare plank vooraan gaat er nog af :).
Op de achtergrond is het tunnelportaal te zien en ook de rotspartij rechts van de tunnel is nieuw. Ook het talud voor het spoor heeft vorm gekregen.Rails en ballast volgt maar stel ik zo lang mogelijk uit nu ik nog met 'ruwbouw' bezig ben...