Fascinerend vind ik al die kleine verschillen. Er zijn verschillen tussen model en realiteit, maar ook de realiteit verandert: in de 45-jarige tijd dat ze meegaan zie je veranderingen, aanpassingen. De loks die Basjuh heeft geplaatst laten dat mooi zien.
De 78 159:
1. Er zit een bel op. Die was er in 1919 nog niet: die is later aangebracht. Märklin heeft die voor het gemak ook maar gemonteerd.
2. Naast de bel zit een stoomgenerator voor de elektrische verlichting. Die zat er in 1919 nog niet op. Ze zijn af fabriek met olielampen uitgerust (koetslampen), twee voor, twee achter. Nouja, waarschijnlijk namen ze maar twee mee, kwestie van verplaatsen/ omhangen als de rijrichting verandert. Buiten gebruik werden die lampen opgeborgen in een lampenloods. Deze heeft elektrische drie(!)puntsverlichting. Driepuntsverlichting werd pas vanaf 1957 officieel verplicht, daarvoor was het al wel vrij wijd verbreid in gebruik. De derde lamp fungeerde dan als signaallamp of gewoon als extra licht. Overigens lijkt die signaalfunctie me iets voor het tijdperk waarin de lampen al elektrisch waren: signaleren met een olielamp? Je steekt m aan of je steekt m niet aan?
3. De lok op de foto van Basjuh heeft een dubbele stoomkoepel gekregen.
4. De lok op de foto van Basjuh heeft een vierkante zandkast gekregen. Dat schema met dubbele stoomkoepel en vierkante zandkast is trouwens een vrij algemeen schema zie ik op andere historische fotos.
De eerdere foto, de 78 195:
1. Heeft al wel een bel, maar de generator zit op een andere plek ergens buiten beeld. Hij moet er wel zijn: achterop zie je de driepunts elektrische verlichting.
2. Heeft nog de oorspronkelijke stoomkoepel en ronde zandkast
3. Heeft een vergrote kolenkist
De bel zit op al het historische foto materiaal tussen de schoorsteen en de stoomkoepel. Märklin plaatst die dus vrij consequent verkeerd tussen de zandkast en de stoomkoepel. Al hoort-ie er dus eigenlijk überhaupt niet op? Maar misschien weet Märklin iets dat ik niet weet. Maar ehm... : waarom zit op de meeste soundlocomotieven geen bel? Zit die er wel eens op qua sound? Veel stoomloks hebben zo'n ding. Was dat niet gewoon voorschrift?
Wie heeft een foto van de 78 165? Dat is de omgenummerde 1140, die schoonheid van Märklin op de brug van een paar posts geleden! Ik google me rot maar kan niks vinden

, de 164 heb ik al wel ergens gezien, dat is het dichtst bij...