Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Württembergse Schwarzwaldbaan

Gestart door doevie vrijdag 10 januari 2020, 22:27:25

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: 1x1m baan: 1,5 x 0,6m moduleproject
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: 1x1m baan: 1,5 x 0,6m moduleproject
Rietendak maken met 12mm vezels hooi kleur of gewoon kleur van dor gras.

Met de Greenkeeper heb ik vorig jaar deze gemaakt, was goed voor een 3e prijs  :)

Re: 1x1m baan: 1,5 x 0,6m moduleproject
Of, zoals Dirk bij onze Oosterburen:

https://www.stummiforum.de/viewtopic.php?p=1514522#p1514522

Groeten,
William
Re: 1x1m baan: 1,5 x 0,6m moduleproject
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: 1x1m baan: 1,5 x 0,6m moduleproject
Dag Doef.

Mooie oefening met schuttingwerk, zeker goed gelukt! :thumbup:
Citaat van: doevie op donderdag 08 oktober 2020, 14:39:20
Volgende keer wel even een stevig ondergrondje gebruiken want door het verven trekt het krom.
Maar verweerd hout trekt ook krom hoor ... :wink:

CiteerHeeft iemand een idee hoe je een rieten dak maakt in H0 schaal? Die filmpjes op youtube met sisaltouw vind ik niet echt fraai.
Wellicht is een stuk kokosmat de oplossing, of -net als in het echt- met riet bedekken:
een vaste ondergrond beplakken met afgesneden (blok)kwastharen ... :roll:
Maar kijk ook eens naar het werk van zeer gewaardeerde voormalige forumleden Hans en Patrick: klik

Groeten,

Erik.
Re: 1x1m baan: 1,5 x 0,6m moduleproject
Vandaag kwam deze schone binnen. Deze Württembergsche Schöne welteverstaan. Klasse C. Mooi! Getest, loopt netjes. Een sleep is onderweg :)
Re: 1x1m baan: 1,5 x 0,6m moduleproject
Een mooi exemplaar, Doef :thumbup:
Re: 1x1m baan: 1,5 x 0,6m moduleproject
Hoi Doef,

Zeker fraai!

Wellicht volgt (of misschien is zij er al) haar zusje ook nog, de "K"? In dezelfde kleurstelling?

Groeten,
William
Re: 1x1m baan: 1,5 x 0,6m moduleproject
Ik heb haar ook (ander kleurtje) ===> klik
Re: 1x1m baan: 1,5 x 0,6m moduleproject
Fraai, Wim!

Volgens mij heb ik nog ergens M's geweatherde versie van de "C"...

Groeten,
William
Re: 1x1m baan: 1,5 x 0,6m moduleproject
En de zwarte versie:
Re: 1x1m baan: 1,5 x 0,6m moduleproject
Maar dát is natuurlijk geen Epoche I meer...  ;)
Re: 1x1m baan: 1,5 x 0,6m moduleproject
Nee TP 3
Zie ===> klik
Re: 1x1m baan: 1,5 x 0,6m moduleproject
Citaat van: Laenderbahn027 op woensdag 14 oktober 2020, 13:27:20
Maar dát is natuurlijk geen Epoche I meer...  ;)
Maar wel een mooie foto ;)
Re: 1x1m baan: 1,5 x 0,6m moduleproject
Haha, wat een lawine aan reacties, dank daarvoor, deze Schöne spreekt dus duidelijk tot de verbeelding. Op mijn lijstje staat eerst nog een Tn en een Hh. De K en de G12 komen nog wel eens, maar die vind ik wat minder typisch voor de K.W.St.E., die zijn pas uitgeleverd in de overgang naar de Reichsbahn. Mijn machinepark richt zich op de wat meer typische Württembergers en die zijn veelal voor de nebenbahn ontwikkeld. Dat wil zeggen lage aslasten en krappe boogstralen. De C is daar een uitzondering op, die is met de 2C1 pacific asindeling natuurlijk voor de grote baan. Maar wel al vrij vroeg en in grote getale toegevoegd aan het machinepark van de K.W.St.E. en daarmee hoort ie er helemaal bij.

Nouja, zomaar wat overwegingen. Het is natuurlijk gewoon een gaaf ding. Ik heb een sleep besteld: 44006 van roco. Echte sneltreinrijtuigen, beetje atypisch voor de K.W.St.E. omdat je vaker die naar amerikaans voorbeeld bedachte bordesrijtuigen ziet die Märklin in het assortiment heeft (zie ook set 26556). Maar die vind ik achter deze loc wat minder. Die zet ik liever achter de Ad en de T5.
Re: 1x1m baan: 1,5 x 0,6m moduleproject
En hier als beloofd, de sleep :). Past niet ineens samen met de loc op mijn diorama 8o. En dan wou ik eigenlijk ook nog een bagagewagen... Maarja, je moet het rijdend zien hè?
Mooie set. Roco 44006. Nieuw met alle onderdelen in de doos. Koppelingen moet ik nog wel even wisselen. Hoewel? Die Roco koppelingen zijn eigenlijk veel mooier dan die van Märklin. Ik denk dat ik alleen de koppeling van de wagen direct achter de loc vervang...
Re: 1x1m baan: 1,5 x 0,6m moduleproject
Mooie dingen maak jij op een klein oppervlak :thumbup:. Dat spreekt mij wel aan. Ik blijf aangehaakt.

groet van Jeroen
Re: 1x1m baan: 1,5 x 0,6m moduleproject
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: 1x1m baan: 1,5 x 0,6m moduleproject
Een mooie locomotief verdient een mooie sleep en een mooi landschap.
Missie geslaagd  :thumbup:
Mooi toch?
Re: 1x1m baan: 1,5 x 0,6m moduleproject
Ik zit wat te speuren. De bovenstaande Württembergsche Schöne is gebouwd door maschinenfabrik Esslingen in 1910. Na de eerste wereldoorlog is ze overgedragen aan de Fransozen en heeft daar dienst gedaan als 231-998. Hierbij een plaatje.

Samen met haar zusjes 2001 en 2026 (231-997 en 231-999) is C 2010 op 13 mei 1944 onherstelbaar beschadigd bij een geallieerd bombardement op het stationsemplacement van Le Mans.
Re: 1x1m baan: 1,5 x 0,6m moduleproject
Een poosje geleden heb ik ermee gedreigd een schaapskooi te gaan maken. Hierbij mijn vorderingen. Ik maak het uit restjes. Ik ben begonnen met een stenen fundering, lage muurtjes uit schuim. Van daaraf bouw ik het op uit hout, de wanden worden planken uit stevig papier. Enfin, de tweede foto toont de stand nu. Ik heb de fundering geschilderd en de stal gevuld met schapenkeutels en stro. En de hoofdspanten geplaatst. Nu verder mat de wanden. Het dak wil ik afneembaar proberen te maken, dan kan ik de binnenkant nog eens laten zien. Schaapjes erin, een knecht die stront schept, kruiwagen,  waterbakken, voertroggen, nouja dat sfeertje.
Re: 1x1m baan: 1,5 x 0,6m moduleproject
Dat is een gezellig thema! En superleuk om te bouwen met restjes en rommeltjes. Ondertussen is het wel heel serieuze modelbouw!
Wordt vast een fraai detail in het landschap.

Groet,

Peter
Re: 1x1m baan: 1,5 x 0,6m moduleproject
Tussenstand schaapskooi.
De constructie is nu min of meer klaar. Ik heb het geheel een wash gegeven met verdunde acrylverf, mengsel van raw sienna en burnt sienna. Daarmee heeft het hout een wat diepere gloed gekregen. Er moet nu nog wat grijs overheen voor de verweerde look. Enfin, deze foto is ook beter dan de vorige (telefoon) foto's. Je krijgt zo ook een wat beter beeld van de vloer van de stal met stro en mest. De keutels zijn van ballast, geschilderd met raw umber: precies de kleur van schapenstront alsje het mij vraagt...

Dus straks het balkenwerk nog wat verweren met een grijze wash en wat poeders.
Daarna moet ik denk ik de stal eerst maar vullen met schapen, ik kan er nu nog bij. Dan volgt de dakconstructie van rondhoutjes (stammetjes), daaroverheen komt dan het riet.
Parallel daaraan de wanden maken en deuren. Uiteraard komen er luikjes voor de raam openingen. Ik heb ook wat preisertjes besteld om een leuk tafereeltje te maken. Nouja, toekomst. Dit is de situatie nu. Fijne avond allemaal!
Re: 1x1m baan: 1,5 x 0,6m moduleproject
Heerlijk avondje geklooid. Scratchbuilden is het helemaal wat mij betreft. Zeker als het van afvalstukjes is. Geluk is heel goedkoop :). Ik heb nu de wanden staan, de planken zijn geverfde strookjes papier.
Nu verder met luikjes en deuren.
De dakconstructie maak ik van ijzerdraad: rondhoutjes uit saté prikkers of cocktailprikkertjes zijn te grof. Enne: geschilderd metaal is hout tenslotte... Net zoals geschilderd papier ook hout is :)
De onderste foto geeft een inkijkje in de schuur, ik laat de deuren open staan en wil het dak eigenlijk afneembaar houden: het interieur is dus ook belangrijk.
Er is een preiserkudde onderweg samen met wat boerenpreisers voor de sfeer. Maar ik gebruik ook de preiserschapen van mijn 1x1 m diorama.
Re: 1x1m baan: 1,5 x 0,6m moduleproject
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: 1x1m baan: 1,5 x 0,6m moduleproject
Knap en creatief knutswerk, Doef  :thumbup:

Grtz Tony
Re: 1x1m baan: 1,5 x 0,6m moduleproject
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: 1x1m baan: 1,5 x 0,6m moduleproject
Dag Doef.

Citaat van: doevie op dinsdag 10 november 2020, 23:59:51
Scratchbuilden is het helemaal wat mij betreft. Zeker als het van afvalstukjes is. Geluk is heel goedkoop :).

Enorm herkenbaar! Het geeft zo veel meer voldoening dan het in elkaar lijmen van een plastic bouwpakket. :cool:
Pas maar op: :warning: er kan een moment komen dat de bouwpakketten uit de gratie vallen en je eigenlijk alles wilt zelf maken!
Het begint met een voorraad aanleggen van verschillende profielen, soorten karton en hout en een bak met 'frutsels' ...

Je hebt je blijkbaar goed voorbereid qua voorbeeld. Dat moet natuurlijk ook wel, wil je een goed lijkend model maken.
De fundatie, het houten skelet en de betimmering ervan zien er prima uit, iets wat inspiratie geeft om verder te bouwen :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: 1x1m baan: 1,5 x 0,6m moduleproject
Die hobby van ons is niet te geloven. Je bent een volwassen vent, je gaat na het eten aan de keukentafel zitten, je prutst en je prutst, niemand komt in je flow, 100% concentratie. Na twee uur kijk je op, de keukentafel is een bende, trots dans je door het huis, iedereen moet zeggen dat je iets prachtigs hebt gemaakt. Dan met zorg een mooie foto maken: op het forum ermee. Met grote trots presenteer ik een werkstuk van maar liefst 21 x21 mm:
E E N   D E U R !
Re: 1x1m baan: 1,5 x 0,6m moduleproject
LOL  :P :P :P
Re: 1x1m baan: 1,5 x 0,6m moduleproject
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: 1x1m baan: 1,5 x 0,6m moduleproject
@citaat @citaat ik lees niks geks :D
Re: 1x1m baan: 1,5 x 0,6m moduleproject
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: 1x1m baan: 1,5 x 0,6m moduleproject
mooi hoor.
van die hoop shit kan ik trouwens ook erg genieten.  :D
Re: 1x1m baan: 1,5 x 0,6m moduleproject
Citaat van: RocnetHans op woensdag 11 november 2020, 22:50:02
mooi hoor.
van die hoop shit kan ik trouwens ook erg genieten.  :D

Precies, je ziet nog net niet de damp ervan af komen!
Re: 1x1m baan: 1,5 x 0,6m moduleproject
Zomaar een paar plaatjes.
Ik laat het zo qua constructie, nu ga ik werken aan een afneembaar rieten dak. Ik kan dat dak er dan eens afpakken en het interieur laten zien. Nu nog schapies erin: die zijn inmiddels aangekomen, ik heb een stuk of 80 die staan te trappelen om in de stal te mogen. Nouja, de meeste komen eromheen hoor, wordt een mooi tafereeltje nog. Maargoed, dit is de constructie dus, let ook op de deuren en de luikjes.
Re: 1x1m baan: 1,5 x 0,6m moduleproject
Ik krijg ineens zin in lamskotelet >:-D
Re: 1x1m baan: 1,5 x 0,6m moduleproject
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: 1x1m baan: 1,5 x 0,6m moduleproject
Dag Doef.

Mooie plaatjes!  :thumbup:

Citaat van: doevie op donderdag 19 november 2020, 22:55:52Ik laat het zo qua constructie, nu ga ik werken aan een afneembaar rieten dak.
Succes daarmee! Weet je al hoe je dat gaat aanpakken? (Proefstukje?)

Groeten,

Erik.
Re: 1x1m baan: 1,5 x 0,6m moduleproject
Prachtig knutselwerk, Doef!  :thumbup:
Re: 1x1m baan: 1,5 x 0,6m moduleproject
Dit ziet er zó niet 1:87 uit  :thumbup:
Re: 1x1m baan: 1,5 x 0,6m moduleproject
Nu met dak.

Volgende stap is een tafereeltje eromheen: schaapjes, een omheining, moeders die een schaap melkt, wat hekken, gereedschap, hooibakken, watertrog etc. Idyllisch boerentafereeltje.

Het is een dak met een gevlochten rieten nok geworden zoals je dat op authentieke rietgedekte schuren ziet. Nokvorsten/dakpannen bovenop vond ik voor een schuur niet zo goed staan en ik weet ook niet of ze dat rond 1900 al deden. Nouja, een beeld zegt meer dan 1.000 woorden:
Re: 1x1m baan: 1,5 x 0,6m moduleproject
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: 1x1m baan: 1,5 x 0,6m moduleproject
fraai mossig dakje geworden.  :thumbup:
Re: 1x1m baan: 1,5 x 0,6m moduleproject
Bliksems! Ik dacht even een foto van het origineel te zien...

Heel mooi gemaakt! Complimenten. Nee, felicitaties!  Want dit is je echt heel fraai gelukt.

Groet,

Peter
Re: 1x1m baan: 1,5 x 0,6m moduleproject
Zeker fraai!  :thumbup:

MvG,

Timaximus
Re: 1x1m baan: 1,5 x 0,6m moduleproject
PRACHTIG !
Re: 1x1m baan: 1,5 x 0,6m moduleproject
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: 1x1m baan: 1,5 x 0,6m moduleproject
Van het bekijken van dit soort bouwwerkjes kan ik heel blij worden. :P
Wat een schitterende schuur is dit geworden.

Groet Michel
Re: 1x1m baan: 1,5 x 0,6m moduleproject
Wow! Je hebt het goed in de vingers  :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Zet maar op de 2022 kalender van het forum!

Groeten,
William
Re: 1x1m baan: 1,5 x 0,6m moduleproject
prachtig  :favorite:


mvg,
Michel
Re: 1x1m baan: 1,5 x 0,6m moduleproject
Het is wel HEEL bijzonder geworden, GEWELDIG :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: 1x1m baan: 1,5 x 0,6m moduleproject
Ziet er heel goed uit :thumbup:

Hoe heb je het dak gemaakt?
Re: 1x1m baan: 1,5 x 0,6m moduleproject
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: 1x1m baan: 1,5 x 0,6m moduleproject
Dag Doef.

Het dak oogt zeer geloofwaardig realistisch, is erg goed gelukt en
naar mijn mening zeker net zo fraai als het 'Stummi'- voorbeeld! :thumbup:
Nu moet je ons wel verklappen hoe jij dat hebt aangepakt ... :roll:

Groeten,

Erik.
Re: 1x1m baan: 1,5 x 0,6m moduleproject
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: 1x1m baan: 1,5 x 0,6m moduleproject
Citaat van: Laenderbahn027 op woensdag 25 november 2020, 10:32:55

Zet maar op de 2022 kalender van het forum!


Mee eens  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: 1x1m baan: 1,5 x 0,6m moduleproject
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: 1x1m baan: 1,5 x 0,6m moduleproject
Da's een schuur om bij weg te dromen, Doef  O:-D
U heeft het in de vingers, zoals men dat doorgaans pleegt te zeggen  :P
( het plaatje is om je vingers bij af te likken )

Grtz Tony
Re: 1x1m baan: 1,5 x 0,6m moduleproject
Zo beste mensen, daar ben ik weer!
Even een korte update van mijn kant: ik ben verhuisd, ik heb nu een eigen treinenkamer (-tje). Dat is vooruitgang! Afgelopen jaar dus veel geklust, maar dat is nu op een punt dat ik weer eens lekker aan de hobby kan. Lekker pielen en aanklooien. Fijn ontspannen ook, even wat anders dan klussen en werken.
Ik ben het kamertje aan het inrichten nu. Dus ik heb al een soort werkplaatsje ingericht waar ik lekker tekeer kan gaan. Wat extra gereedschap aangeschaft etc. Verder is een deel van de onderbouw van de baan ook gereed. Maar terwijl ik nog bezig ben met de basics voor een nieuwe baan klooi ik vast aan een soort van dioramaatje (30 x 120 cm). Dat houdt het leuk, en het is ook fijn om eens een trein op te fotograferen.

Wat mijn baan betreft: Het wordt een Württembergs baantje. Rond 1910. Stationnetje met wat industriemogelijkheden. Beetje rangeren. Goederetreintje komt binnen, er moeten een paar wagons bij de fabirke worden afgezet, paar wagens worden meegenomen. Even wachten op de sneltrein en verder maar weer. Dat idee. Verder denk ik na over een betriebswerk. Ik ben ooit dit topic begonnen over een baanplan. Deleb daarvan wil ik zeker gebruiken maar het wordt ook wat anders. Een update daarvan zal nog wel volgen. Affijn, ik ben weer begonnen!https://forum.3rail.nl/index.php?topic=83759.0
Re: 1x1m baan: 1,5 x 0,6m moduleproject
Even een paar fotootjes van het experimentele diorama:

T18 1140 op stoom
Bloemen in de kant
Zelfgemaakte berk
Vergeef me voor de achtergrond (dat is mijn eerste Bob Ross poging haha), voor nu kan het wel even, maar alleen als ik het onscherp fotografeer. Het is net iets beter dan een witte achtergrond zegmaar. Maargoed, wel weer veel van geleerd, do's en dont's voor de volgende poging. Vooral doorgaan zei Berry Stevens, oefenen!

Reacties zijn uiteraard welkom (spaar me een beetje met die achtergrond)...
Re: Het experimentele diorama 30 x 120 cm
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Het experimentele diorama 30 x 120 cm
Op deze manier gefotografeerd valt het wel mee met die achtergrond (eigenlijk vind ik er weinig mis mee). En die eigen gemaakte berk vind ik helemaal super goed gelukt :thumbup:. Daar ben ik wel jaloers op!

Groeten,
Wico
Re: Het experimentele diorama 30 x 120 cm
Prima achtergrondje. Niks mis mee :)