Goede remmen Wilko!
Ik heb optrek en afremvertraging bij meeste treinen ook zo kort mogelijk staan, om botsingen te voorkomen. Bij mijn Piko NS 2000, een hele fraaie lok, is dat niet gelukt, wat betekent dat zo'n lokje in de vitrinekast beland. Eerdere ervaringen (vb Roco 2200 en Piko 186) hebben laten zien dat een botsing tussen bijvoorbeeld een stalen Marklin NS 1200 en een hoogwaardig plastic Roco of Piko lok altijd tot veel schade aan de plastic lok leidt. Vooral de Piko 186 had veel schade, maar gelukkig waren veel onderdelen nog leverbaar. De Roco 2200 moest opnieuw in elkaar geklikt worden maar de Rivarossi 1309 met afgebroken kortkoppelmechanisme staat al jarenlang te verstoffen in de vitrinekast.
Door korte kortsluitingmomenten die ontstaan als een lok over een m-rails wissel rijdt wordt het digitale signaal op de baan vervormd, waardoor oa de NS 1213 kan gaan kruipen. Als de 1213 in het schaduwstation staat valt dat niet direct op. Als een andere trein door het schaduwstation gestuurd wordt kan hij dan de 1213 tegenkomen. Hoewel het geen goede oplossing is, is de 1213 in 2021 in de vitrinekast beland en neemt de 1217 zijn plaats op de baan in.