Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

we zijn van start... ! ( H0 Doorgaand Station )

Gestart door KevinP woensdag 14 februari 2024, 14:18:57

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: we zijn van start... ! ( H0 Doorgaand Station )
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: we zijn van start... ! ( H0 Doorgaand Station )
Hoi Kevin,

Mijn voorkeur zou ook station 1 zijn, dat golvende dak is helemaal van deze tijd.

Mijn ervaring met de marklin aandrijvingen is eigenlijk goed, ik heb alle schakelaartjes eruit gesoldeerd en er ooit een kapot gehad in al die jaren, in mijn huidige baan liggen meer dan 80 wissels en daar ben ik tevreden over.

Deze worden aangestuurd door de Rosoft WDD met een externe voeding, ik zou nu gaan voor de nieuwe versie van Karst Drent.


Mvg,

Peter Degeluidsman 
Re: we zijn van start... ! ( H0 Doorgaand Station )
Lid sinds: 2018

Opnieuw beginnen in land zonder modelbanen.

offline
Re: we zijn van start... ! ( H0 Doorgaand Station )
Dan naar maar enkele regels over de Märklin wisselmotoren erbij; ook ik gebruik deze voor mijn K-Rails al meer dan 15 jaar en niet tot plezier. Van de ruim 60 stuks zijn er enkele die probleemloos werken maar het merendeel is, ondanks doorsolderen, al meerdere malen doorgebrand en vervangen. Wanneer ik overnieuw zou beginnen zou ik absoluut een andere keuze maken. Dit ondanks de vele uren die ik op diverse fora heb doorgebracht op zoek naar oorzaak en oplosssing. Ik zou dus de gegeven raad zeker ter harte nemen.

Succes René
Re: we zijn van start... ! ( H0 Doorgaand Station )
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: we zijn van start... ! ( H0 Doorgaand Station )
Een station en dan met liften die ook werken, lijkt me wel passen op jouw baan.

Voor een goede wisseldecoder lijkt mij die van YaMoRC op dit moment de beste keuze.
Voor de wissels in het schaduwstation zijn natuurlijk Servos altijd goed en je kan ze dan ook nog op het maaiveld plaatsen en aansturen met de DCCNext gaat uitstekend en nog voordelig ook.
Re: we zijn van start... ! ( H0 Doorgaand Station )
Goedemorgen @Degeluidsman @RRvdBeek  @iTom ,

bedankt voor jullie reactie  :) 

Momenteel bekijk ik de mogelijkheden voor het gebruik van MP1 aandrijvingen in samenwerking met BiDiB hardware.
Daarnaast kijk ik naar BiDiB als centrale in combinatie met iTrain.

Hoe kijken jullie hier tegenaan ?

Mvg,
Re: we zijn van start... ! ( H0 Doorgaand Station )
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: we zijn van start... ! ( H0 Doorgaand Station )
Ik heb geen ervaring met BiDiB wel met iTrain.
Ik zou voor gewone servo's gaan met de DCC-Next.
Zijn stil en goed af te stellen.
Re: we zijn van start... ! ( H0 Doorgaand Station )
Het is door drukte op het werk even wat " stiller " geweest omtrent de vorderingen... maar gelukkig hebben we dit weekend weer wat vorderingen gemaakt...

- klim / daling project verder uitgebreid .. nog niet definitief gemonteerd & afgesteld.

- kabelgoten geplaatst & de eerste bekabeling naar een centraal bedieningspaneel gebracht.

More to come soon.!
Re: we zijn van start... ! ( H0 Doorgaand Station )
Citaat van: KevinP op maandag 18 maart 2024, 08:50:27Momenteel bekijk ik de mogelijkheden voor het gebruik van MP1 aandrijvingen in samenwerking met BiDiB hardware.
Daarnaast kijk ik naar BiDiB als centrale in combinatie met iTrain.

Bibib is een beetje overdreven als je het mij vraagt. Het is een droom van iedere echte zware techneut. Technisch helemaal interessant met terugpraten van componenten, decoders e.d. Of het wat is voor de normale modelspoorder is de vraag. Zou niet zo snel doen. Want wat moet je aan terugmelding van de baan allemaal hebben? Een programma als iTrain / Rocrail / Koploper houdt toch al bij waar een bepaalde trein aanwezig is. En welke route hij / zij rijdt. Als een wissel niet goed omzet zal je het toch zelf moeten oplossen. Ook dan kan een programma goed ingrijpen. Daarnaast zitten er nog wel wat voorwaarden aan het hele systeem. Dat zou je goed moeten bekijken. Daarnaast zit nog geen grote fabrikant op het spoor van BiDiB. Dat is vaak ook wel een teken aan de wand.
Re: we zijn van start... ! ( H0 Doorgaand Station )
Als ik het goed begrepen hebt werkt Bidib alleen met loc decoders die Railcom+ ondersteunen. Dat betekent dus zeer beperkte keuze in wat je koopt of alles ombouwen.
Het aantal fabrikanten dat locomotieven verkoopt met een decoder die Railcom+ ondersteunt is minimaal.
Re: we zijn van start... ! ( H0 Doorgaand Station )
@AlbertG , BiDiB kan overweg met alle DCC decoders. Dus niet alleen met Railcom+.
Re: we zijn van start... ! ( H0 Doorgaand Station )
 @citaat  Klopt het kan overweg met DCC-decoders. Wil je juist alle leuke dingen van BiDiB kunnen gebruiken zoals terugmelding vanuit de lok heb je een DCC-decoder met Railcom(+) nodig. Anders is het gewoon systeem zoals je standaard bij ieder digitaal systeem hebt. Dan heb je niet alle leuke dingetjes. Railcom(+) heeft Märklin pas bij de laatste decodertype toegepast. Daar zijn er niet veel van. Op dit moment zullen eigenlijk al je Märklinloks omgebouwd moeten worden.
Re: we zijn van start... ! ( H0 Doorgaand Station )
@ronaldk , bedankt voor je uitleg.

Dat klopt inderdaad. Het " voordeel " wat ik dan heb is dat ik nog geen enkele loc in mijn bezit heb, dus daar kan ik eventueel nog rekening mee houden  :)

Daarnaast vindt ik de kosten van deze centrale nog binnen de marge als ik deze vergelijk met een Ecos / CS3 , daar ik toch via Itrain ga rijden & de digitale displays van dat soort centrale niet ga gebruiken.
Re: we zijn van start... ! ( H0 Doorgaand Station )
Dan had je beter op 2rail kunnen overstappen. Dan was dat een stuk makkelijker geweest.
Re: we zijn van start... ! ( H0 Doorgaand Station )
@ronaldk , tsja als je alles in het leven van te voren weet, dan is het ook niet meer spannend...

Daarnaast had ik wel al de benodigde rail.. het belangrijkste is in ieder geval dat het mogelijk is om 3-rail in combinatie met BiDiB te gebruiken..
Re: we zijn van start... ! ( H0 Doorgaand Station )
Citaat van: KevinP op maandag 01 april 2024, 14:23:07tsja als je alles in het leven van te voren weet, dan is het ook niet meer spannend...

Het leven blijft altijd wel spannend. En het is wat voor een spanning je er zelf in brengt.

Citaat van: KevinP op maandag 01 april 2024, 14:23:07Daarnaast had ik wel al de benodigde rail.. het belangrijkste is in ieder geval dat het mogelijk is om 3-rail in combinatie met BiDiB te gebruiken..

Rail kan je eruit gooien. Dan gewoon overstappen. Met rail hebben de meeste mensen weinig. Meer met de treintjes. 3rail en bidib kan wel maar je maakt het zelf zo moeilijk. Het is zo eenvoudiger om op een ander systeem over te stappen. De treintjes hoef je niet om te bouwen dat wil zeggen van een nieuwe decoder (met de juiste protocollen) te voorzien of van sleper en decoder. De treintjes zijn in 3rail-uitvoering 9 van 10 keer duurder dan de 2rail-uitvoering. Dat voornamelijk door de decoder die ze standaard inbouwen omdat Märklin geen analoog meer levert. Er is meer keuze in railsystemen. Van goedkoop tot duurder. Daar zit ook meer keuze in. Dan kan je voor je schaduwstation goedkopere rails gebruiken dan bovenop. Daarnaast mag je goed opletten of alles goed gaat met terugmelding e.d.

Ik loop al een tijdje mee. Ik heb veel ontwikkelingen gezien. BiDiB kan leuk zijn. Het is een droom van iedere "nerd". Alles kan teruggekoppeld worden, reageert op elkaar en kan aangestuurd worden. Technisch heel mooi. Alleen specifiek voor één protocol met toevoeging. Dat protocol wordt nu net niet lekker vanuit basis door jouw merk / systeem ondersteund. Daarom als ik op jouw punt zou zijn: De boel nu nog aanpassen. Je bent nog niet zo ver. Alleen de rails. Daar zit vaak niet veel emotionele waarde aan. Die kan je nog goed verkopen. Er zijn altijd wel liefhebbers voor. De rest heb je toch niet. Geen treintjes of wagonnetjes. Dan is het makkelijk. Al zijn er mensen die hun complete 3railverzameling verlaten en omzetten naar een ander systeem of schaal. Bij dit denk ik dat het zonde is. Je wilt iets perse. Ik kan het ook zien als de nieuwste Iphone of Samsung Galaxy. Die wil iedereen ook heel graag hebben. Al doen ze maar 20% van het kunnen van het apparaat. Het is toch dat het gewoon kan en de marketing goed zijn werk doen. Het ligt helemaal aan jezelf.
Re: we zijn van start... ! ( H0 Doorgaand Station )
@ronaldk , nou rail eruit gooien zal niet gaan gebeuren...  8o heb pas alle rail voor het schaduwstation gereed...  :)

Ik ben wel benieuwd naar de punten wat het dan allemaal zo moeilijk maakt.. want die kan ik zelf niet zo 123 benoemen.. maar misschien kan je me die wel geven..

Daarnaast vindt ik het BiDiB systeem helemaal niet zo aan de prijs, dus als ik niet alle functionaliteiten (kan) gebruiken, dan is dat niet zo heel erg. Het is overigens mijn inziens nog altijd goedkoper als een Ecos en/of CS3, waarvan heel veel functionaliteiten ook door het merendeel niet gebruikt worden..

Wat zou jij dan aanraden als centrale/systeem voor 3-rail ?

P.s. ik heb ook een iPhone  ;)
Re: we zijn van start... ! ( H0 Doorgaand Station )
Citaat van: KevinP op maandag 01 april 2024, 17:27:51Ik ben wel benieuwd naar de punten wat het dan allemaal zo moeilijk maakt.. want die kan ik zelf niet zo 123 benoemen.. maar misschien kan je me die wel geven..

Dat gaf ik in de post al aan. Je mag tot nu toe iedere lok ombouwen naar een decoder met DCC en Railcom+ wil je van de leuke opties van DiBiD gebruik maken. De onderdelen voor BiDiB zijn duurder dan normaal. Kijk maar eens bij Tams die spullen voor BiDiB leveren. Een standaard wisseldecoder voor 4 wissels: SD-34 gebouwd voor 45 euro. Bidib-uitvoering 54,95 euro. Dan heb je nog een hub nodig om de decoder te kunnen laten praten met de interface. En je hebt geen echte centrale alleen maar een interface. Dus even los rijden zonder computer is er niet bij. Met een "normale" centrale is dat wel mogelijk.

Citaat van: KevinP op maandag 01 april 2024, 17:27:51Daarnaast vindt ik het BiDiB systeem helemaal niet zo aan de prijs, dus als ik niet alle functionaliteiten (kan) gebruiken, dan is dat niet zo heel erg. Het is overigens mijn inziens nog altijd goedkoper als een Ecos en/of CS3, waarvan heel veel functionaliteiten ook door het merendeel niet gebruikt worden..

Tja... Zelf hier een tig aantal centrales in huis: Multimaus met 10764 versterker, Multimaus Pro (blauwe centrale), Fleischmann Profiboss, witte z21, Ulhenbrock Intellibox, Märklin Mobile Station 2, Lenz Lzv 100, Lenz Lzv200 en nog een piko ding. Dan nog wat mogelijkheden om de computer aan te sluiten. Een hele variatie aan centrales. Ik rijd zelf eigenlijk altijd met de witte z21 en multimaus. Gewoon lekker met de hand. Terwijl de baan ook automatisch moet kunnen werken. Alles is aangesloten en werkt.

Als je puur het pure DCC-protocol wil kan je uit de voeten met een simpele centrale zoals een witte z21 / witte z21start. Meer heb je niet nodig. Dan komt natuurlijk een hele serie Uhlenbrock Intelliboxen langs. Ook zelfbouw centrales op basis van Ardino's of LocoNet zijn volop te krijgen. Ook de nieuwe centrale van YaMorc is een goede voor DCC. Voor digitale componenten zoals bezetmelders en wisseldecoders kan je kiezen voor alternatieven dan de grote merken zoals Märklin. Zoals destijds RoSoft of nu DTS of zelfbouw op basis van Ardino. Dat spaart je meer dan BiDiB.

Citaat van: KevinP op maandag 01 april 2024, 17:27:51Wat zou jij dan aanraden als centrale/systeem voor 3-rail ?

Gaat niet om het systeem. Gaat om de digitale protocollen die je gebruikt. Als je veel treintjes van het merk Märklin hebt dan heb je vaak ook veel decoders met het MFX-protocol / MFX+-protocol. Die is eigenlijk alleen echt groot bij Märklin. Esu heeft het ook als M4 omdat Esu de ontwikkelaar van het eerste MFX-protocol is. Bij het gebruik van het Märklin eigen protocol MFX / MFX+ is er wel wat buiten Märlkin zoals Esu en Tams. Voor het MFX+-protocol ben je afhankelijk van Märklin omdat het protocol niet vrijgegeven is. Ben je tevreden met het MFX-protocol ben op dit moment je zeker goed af bij de Märklin CS2 / CS3 / CS3+, de Mobile Station 2, de Esu ECoS en Tams.
Omdat het motorola-protocol wat ouder is kunnen veel centrales ook nog wel het motorola-protocol aan.
Ga je het DCC-protocol rijden dan is er keuze zat. Dat komt omdat de rest van de wereld met het DCC-protocol werkt. Dan heb je nog het terugpraten van Railcom en Railcom+ dan ben je al wat meer gebonden. Niet alle merken leveren decoders met Railcom en/of Railcom+. Daar zal je dan weer over moet nadenken.
Daarnaast is dan ook de bus-aansluitingen op de centrale een leuk dingetje. Dus hoe wordt de terugmelding gedaan. Hoe sluit je de wisseldecoders en andere decoders aan. Hoe sluit je eventuele handregelaars aan? Zelf ben ik wel gecharmeerd van LocoNet. Met een IB en de Profiboss kan ik alle kanten op.

Je kan niet zomaar zeggen dat is een goede centrale voor 3-rail. Het gaat vooral om wat je aan protocollen nodig hebt.
Re: we zijn van start... ! ( H0 Doorgaand Station )
@ronaldk , toch ben ik het niet helemaal met je eens... een ready magnet voor het schakelen van wissels kost €45,- .

https://www.miniatuurwereldnederland.com/productcategorie/opendcc-bidibschakelen/?_ga=2.8479152.466518887.1711991671-705576441.1711991671

Ook een witte Z21 centrale/interface kost meer dan de interface van BiDiB. Zelfbouw interface en/of componenten is voor mij geen optie.. daarnaast kan je op de BiDiB interface ook nog een losse multimaus aansluiten om handmatig te rijden.

Daarnaast hoef ik nog geen enkele loc om te bouwen, daar deze nog niet in mijn bezit zijn. Ik kan dus nog gericht kijken naar treinen met DCC en evt. railcom +.

Je punten zullen voor sommige wel van toepassing zijn, echter in mijn geval niet " relevant " . In mijn situatie heb ik nog niet veel andere varianten gevonden welke voordeliger zijn qua aanschaf.. ( buiten zelfbouw )

Maar zoals gezegd sta ik altijd open voor alternatieve adviezen..

Re: we zijn van start... ! ( H0 Doorgaand Station )
Citaat van: KevinP op maandag 01 april 2024, 19:17:40Ook een witte Z21 centrale/interface kost meer dan de interface van BiDiB. Zelfbouw interface en/of componenten is voor mij geen optie.. daarnaast kan je op de BiDiB interface ook nog een losse multimaus aansluiten om handmatig te rijden.

Een witte z21start is goed tweedehands te koop. Dan betaal je iets van 100 - 120 euro. Dan heb je de z21start (dcc en motorola), de multimaus, voeding) Ook winkels willen nog wel eens een startset met een z21start op delen. Een losse multimaus ben je iets van 70 - 80 euro voor kwijt. De bidib-interface die je aangeeft is een oude interface. Dat is dan exclusief een voeding voor het apparaat. Dan kom je eigenlijk kwa prijs ook wel uit op 180 - 190 euro. O ja: een kastje erom heen fabriceren mag je dan ook nog even doen.  :)  De opvolger heeft geen mogelijkheid meer voor het aansluiten van een multimaus. Volgens mij mag je ook nog een booster en een voeding aanschaffen. Het is echt alleen de interface. Met de nieuwe kan je dus niet meer zonder PC rijden. Hoe lang de oude beschikbaar blijft is natuurlijk de vraag.

Citaat van: KevinP op maandag 01 april 2024, 19:17:40Daarnaast hoef ik nog geen enkele loc om te bouwen, daar deze nog niet in mijn bezit zijn. Ik kan dus nog gericht kijken naar treinen met DCC en evt. railcom +.

Dan kan je bijna 100% van de tweedehands Märklin-loks en treinstellen vergeten. Bij nieuwe Loks zit nog geen railcom ingebouwd. Kijk maar eens op de website van Märklin. Alleen een losse decoder is voor railcom (geen railcom+). Nieuwere loks van Märklin heeft vaak wel DCC. Oudere loks juist weer niet, vaak alleen Motorola en/of MFX. Bij  tweedehands 3rail van andere merken: Bij de nieuwere loks is Railcom misschien aanwezig. Mogelijk alleen met decoders van Esu en Lenz bijvoorbeeld. Oudere loks mogelijk niet. Motorola en DCC is dan vaak wel aanwezig.

Het zal dus even een zoektocht zijn. Zeker als je de mogelijkheden van BiDiB zoals terugmelding wil gebruiken. Als dat niet je hoofddoel is dan kan je rustig kijken naar een ander systeem. Goed, het is een leuke afweging voor je of je voor iets gaat waar je dan 50% of meer niet van gaat gebruiken of gewoon lekker functioneel iets pakt :)


Re: we zijn van start... ! ( H0 Doorgaand Station )
Met het risico te verzanden in een 2-rail/ 3-rail discussie: als Epoche I verzamelaar is het me opgevallen dat het eenvoudiger is om aan 3-rail modellen te komen dan aan 2-rail modellen (tweedehands). Wat de reden hiervan is, is mij niet bekend: ik kan hooguit gissen...
Re: we zijn van start... ! ( H0 Doorgaand Station )
Citaat van: Laenderbahn027 op dinsdag 02 april 2024, 08:52:52Met het risico te verzanden in een 2-rail/ 3-rail discussie:

Daarom zit het meer in de digitale protocollen die gebruikt worden. Als je al 20 loks hebt en ze zijn allemaal met MFX dan zal er een andere overweging zijn om een systeem dat alleen DCC-protocol praat dan als je geen loks hebt. Aangezien het protocol MFX(+) vooral in de 3rai-wereld groot is en het procol DCC met railcom(+) niet dan heb je een andere afweging. Zeker als je alles iedere keer mag ombouwen naar een decoder met DCC met Railcom(+). Dan betaal je vaak meer omdat het lok / treinstel voor 3rail is vanwege het systeem (de sleper) en de noodzakelijke decoder omdat Märklin geen analoog meer levert en nog een losse decoder met DCC met railcom(+) om van alle leuke dingen van DiBiD gebruik te kunnen maken. Gezien het systeem kan Märklin ook niet eenvoudig een analoge lok met NEM-stekker uitbrengen waar een simpele brugstekker op zit. Daar moet altijd ook iets van een (elektronische) rijrichtingschakelaar bijzitten. Als het zo eenvoudig was geweest dan was het heel simpel geweest.

Citaat van: Laenderbahn027 op dinsdag 02 april 2024, 08:52:52als Epoche I verzamelaar is het me opgevallen dat het eenvoudiger is om aan 3-rail modellen te komen dan aan 2-rail modellen (tweedehands). Wat de reden hiervan is, is mij niet bekend: ik kan hooguit gissen...

Zou de grootte van de groep kunnen zijn. Het is een kleinere groep. De modellen voor 2rail zijn mogelijk wat gewilder en blijven langer in een collectie is de gok. Goed, je zal dat altijd wel zien met bepaalde tijdperken / treinen e.d. Het is nog al wat verschillend. Er is geen pijl op te trekken.
Re: we zijn van start... ! ( H0 Doorgaand Station )
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: we zijn van start... ! ( H0 Doorgaand Station )
Beste Kevin,

De meest innovatieve zaken in de elektronica van modelspoor worden nogal eens uitgevonden door hobbyisten, dat is prima maar heeft ook een nadeel, als ze stoppen of overlijden dan valt de ontwikkeling en soms ook de productie stil, voorbeelden van de afgelopen jaren:

Nederland

Rosoft, verschillende decoders, Wim Ros, gestopt
Koploper, automatisering, Paul Haagsma, overleden, geen ontwikkelingen meer, programma draait uitstekend en is te downloaden
Raptor, centrale met automatisering, Marco van der Toorn, overleden, geen ontwikkelingen en productie meer

Duitsland,

LDT, verschillende decoders, productie is overgenomen, maar ontwikkelingen zijn er niet meer
Railware, automatisering, destijds de eerst met 1 melder per blok, gestopt
Kühn, lokdecoders en tt materiaal, gestopt

Groet, Anne W

 
Re: we zijn van start... ! ( H0 Doorgaand Station )
@Anne W , bedankt voor je reactie..

Tsja dat blijft altijd wel een risico met dit soort merken, kijk bijv. maar naar Digikeijs.

Maarja dat weten we helaas nooit van te voren.. dus ik denk dat dit altijd wel een " gok " blijft.. dat valt bijna niet uit te sluiten.
Re: we zijn van start... ! ( H0 Doorgaand Station )
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: we zijn van start... ! ( H0 Doorgaand Station )
 @citaat

Natuurlijk, ook de grote jongens zijn stuk voor stuk allemaal in de problemen geweest, maar waar ik op doel is dat "één-hobbyist/mans" bedrijven kwetsbaarder zijn door ziekte's, financiële omstandigheden en het simpele "ik heb er geen zin meer in".

Groet, Anne W
Re: we zijn van start... ! ( H0 Doorgaand Station )
@Anne W , voor zover ik kan zien is BiDiB van Fichtelbahn.

Ik heb de naam overigens wel al eens gehoord... maar hoe lang dit bedrijf inmiddels actief is, is mij inderdaad niet bekend. Achja, we zullen zien wat de toekomst brengt  :) 
Re: we zijn van start... ! ( H0 Doorgaand Station )
Hoi! Wat een leuk topic. Ik haak aan omdat ik in een soortgelijke situatie heb gezeten. Herbeginnen -> research -> keuze (2 rail). Voor mij is het belangrijk dat ik zelf de mogelijkheid heb om met software te "pielen" voor het systeem. Ik heb kort onderzocht hoe dat bij de "grote" fabrikanten zit maar daaruit bleek al snel: geen enkele ondersteuning, weinig documentatie etc. Het hele BiDiB gebeuren is grotendeels Open Source, van protocol tot printplaten en software, je kunt dus zelf de componenten (laten) bouwen, mocht je daar om verlegen zitten. Ook is er een heel actief forum (forum.opendcc.de) waar de bedenkers, producenten, softwarebouwers en de normale gebruikers informatie uitwisselen. De ondersteuning die ik een paar keer nodig had was goed en snel!

Het was, zeker als beginner, wel even taaie materie. Wat is dat BiDiB nou eigenlijk, wie zit erachter, zijn het eendagsvliegen etc. Op een gegeven moment las ik een nieuwsbrief van een treinenwinkel bij mij in de buurt dat de eigenaar met zijn demo-baan ook was overgestapt op BiDiB en hij bood wat items te koop aan in de winkel. Toen heb ik de stap genomen het aan te schaffen. Dat is nu een jaar of 3-4 geleden denk ik.

De uiterlijke verschillen tussen de shiny All-in-1 centrales en de hardware met BiDiB is evident. Het productaanbod voor BiDiB hardware en de hoeveelheid informatie en ondersteuning is goed in mijn beleving. En de prijs van de individuele componenten is over het algemeen wel lager. Zeker wanneer je kijkt naar de extra features, zoals GPIO poorten, relais, addons (b.v keerlusmodule (2-rail)) etc. die de componenten hebben.

Ik ben zelf begonnen met de basis set: IF2 (interface), ReadyBoost (Booster) en een GBM16TS (16 kanaals bezetmelder). Deze componenten zijn plug-n-play. Je hebt inderdaad, zoals Ronald al schreef een voeding nodig voor de Booster en 1 voor de Bezetmelder. Voor elke volgende bezetmelder (of Booster) hoef je, mits je goede producten aanschaft, geen extra voedingen meer te kopen. Ook is een PC een vereiste om de gratis programma's op te draaien. Met deze programma's (Wizard (multi OS) en Monitor (windows)) kun je alle configuratie instellen en ook rijden/programmeren.

Er is ook een All-in-1 component (GBMboost + GBM16T). Dit is een interface, booster en bezetmelder in 1. Hierop kun je inderdaad ook een multimausmodule op aansluiten een S88 interface voor de oude bezetmelders en nog wat dingen.

De eerste componenten heb ik dus lokaal gekocht (dwz in NL bij een winkel) maar de rest heb ik bij Fichtelbahn zelf gekocht. Je kunt inderdaad ook bij Tams componenten kopen die BiDiB ondersteunen. Fichtelbahn is volgens mij echt al een tijd bezig, 12 jaar oid. Het productaanbod groeit elk jaar. De ingeslagen weg is nu meer richting de ReadyLine componenten waarbij je zelf niks meer hoeft te solderen.

Er is momenteel ook een ontwikkeling gaande waarbij een interface met een raspberryPI (mini pc) gebundeld wordt. Hiermee kun je in theorie direct mee (zonder pc) communiceren met een Wifi handheld controller zoals de WlanMaus van Roco. Of dat ook in de planning zit weet ik niet. Mijn PC staat altijd aan.

Nog een paar weetjes:

- Railcom+ wordt niet gebruikt met het BidiB protocol. Railcom (zonder +) wel;
- Je kunt ook een andere DCC centrale (interface) gebruiken ipv de IF2;
- De wissels en andere accessoires worden volledig aangedreven dmv het BiDiB protocol. Er komt geen DCC (decoder) aan te pas. In iTrain heet dit "Accessory bus";
- Fichtelbahn is niet het bedrijf achter BiDiB. BiDiB is een opzichzelfstaande entiteit (vereniging volgens mij);
- Het forum is te vinden op forum.opendcc.de
- De wiki is te vinden op forum.opendcc.de/wiki
- Het protocol is de te vinden op bidib.org
- Je hoeft geen treinbesturingsprogramma te kopen voordat je kan rijden. Er is gratis software beschikbaar waarmee je direct kunt rijden;
- Met de BidibWizard kun je ook een WLanmaus besturen om handmatig te rijden;
- Roco en bv ESU maken AC loco's met decoders die wel standaard railcom ondersteunen.

Ik kan mij wel voorstellen dat je jezelf de volgende dingen goed moet afvragen:

- Wil ik bij elke nieuwe Märklin loco de extra 35,- euro uitgeven voor een DCC Railcom basis decoder en >100,- voor sound?
- Vind ik het erg om af-en-toe iets dieper in de BiDiB materie te duiken om een en ander duidelijk te krijgen?

En, alles is in het duits...





Re: we zijn van start... ! ( H0 Doorgaand Station )
Update...

Foto 1: Schaduwstation ligt bijna volledig & is bekabeld..

Foto 2: Alle blokken van het schaduwstation wachten geduldig op de bezetmelderkaarten

Foto 3: De wisselsaansluiting hangen klaar om weggewerkt te worden
Re: we zijn van start... ! ( H0 Doorgaand Station )
Zeer mooi allemaal.
Re: we zijn van start... ! ( H0 Doorgaand Station )
Het is weer weekend geweest..  dus tijd voor een korte update..

de draadeinden staan nu allemaal op hun plek, waardoor er aan de voorzijde al een klein " zicht " ontstaat waar uiteindelijk het paradespoor overheen loopt.. Daarnaast ligt het volledige schaduwstation op zijn plaats & is bekabeld  :) 

more to come  :thumbup:

Re: we zijn van start... ! ( H0 Doorgaand Station )
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: we zijn van start... ! ( H0 Doorgaand Station )
Dat ziet er prima uit. Van secuur werk nu heb je straks extra plezier met de afwerking.
Re: we zijn van start... ! ( H0 Doorgaand Station )
Hi,

ik was toch niet helemaal tevreden met de draadeindes aan de voorzijde i.v.m. het paradespoor...
En opeens was daar een " ingeving " ... zelf ben ik hier wel tevreden over.. en meteen even provisorisch de achterwand van het paradetraject gezet...