Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Märklinbaan van Henk163

Gestart door Henk163 woensdag 03 augustus 2011, 20:38:42

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Märklinbaan van Henk163
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Märklinbaan van Henk163
Dat ziet er goed uit Henk.
Binnenkort ook maar eens aan mijn kraan beginnen maar eerst de kraan-brug gereed maken.

groet
Harald
Re: Märklinbaan van Henk163
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Märklinbaan van Henk163
Kraan ziet er mooi uit Henk.  :thumbup:
Re: Märklinbaan van Henk163
Lid sinds: 2008

hoge bergen, het liefst zwitsers

offline
Re: Märklinbaan van Henk163
Citaat van: Trainhenk op zondag 09 mei 2021, 14:49:02
Kraan ziet er mooi uit Henk.  :thumbup:

Nog updates te melden?

mvg Hans
Re: Märklinbaan van Henk163
Hoi,

Het werk ligt hier in verband met de drukte op mijn werk even stil...
Maar nu eerst de slakkenkuil van B en K maken zodat ik weet waar ik precies de gaten (wissels, slakkenkuil, inspectiekuilen, weg) in de grondplaat moet zagen.
Daarna maak ik de kraan af. Het definitieve sporenplan is er nu wel.
Ik wil ook onder de K-rails kurkplaat leggen en dit laten doorlopen tot aan de M-rails.

Binnenkort meer nieuws :)

Vriendelijke groet,

Henk163
Re: Märklinbaan van Henk163
Even een update...

Inmiddels is de draad weer opgepakt en heb ik de slakkenkuil van B & K gemaakt. Het baanplan is definitief en dit gaat grotendeels digitaal worden. Roel (Boschspoor) heeft een mooi schema gemaakt waarop ik via een 'sluis' kan kiezen welke loc's met MFX door kunnen naar het BW en welke analoge loc's dit niet gaan doen.

Nu ben ik bezig met de proefopstelling van de kolenbunker. Ik lees overal dat de kolenbunker vaak op de baan te klein wordt uitgebeeld en dat die naar verhouding best groot mag zijn.
Ik heb de kolenkraan van Faller (120148) en daar zitten twee kolenbunkers bij. Ik wil die verdubbelen en er een noodbekoling voor gaan plaatsen. Op de tafel even een proefopstelling gemaakt, maar heb daar een vraag over en ben benieuwd naar jullie mening:

-> Is het nu wel of niet gebruikelijk om bij zo'n langgerekte betonnen kolenbunker een betonnen dwarsschot te plaatsen? Ik kan dat op het internet niet vinden. Voor het gemak heb ik er een rood lijntje bij gezet. Wel of niet doen?

Hoor graag en binnenkort laat ik wat foto's zien zodra ik de openingen in de vaste plaat heb gemaakt.

Vriendelijke groet,
Henk163
Re: Märklinbaan van Henk163
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Märklinbaan van Henk163
Stel op een BW hebben ze een dergelijk lange bunker. Als daar twee ton kolen in ligt dan vind je die nauwelijks terug. Laat staan dat je ze nog op kunt scheppen. In een kleinere bunker is dat iets gemakkelijker. Bijkomend voordeel bij economisch werken. Terwijl de eene helft van de bunker gebruikt wordt om loks te bevoorraden kan de andere helft weer gevuld worden met verse kolen.

Ergo, twee kleine bunkers werkt economischer als één grote bunker. Dus ja, tussenschot (één of twee) plaatsen.

Betreffend de afmetingen van de kolenbunker. Het hangt er sterk vanaf welke loks dit BW gaan frequenteren. Hoeveel ton kolen gaat er in een tender? Dat hangt af van de grote van de tender en daarmee van de lok. Een BR01, 44 of 50 werd echt niet uit een dergelijk bunkertje geladen. Daarvoor hadden ze overhead installaties boven de rails en worden de kolen zo in de tender gestort. Maar ja een dergelijk apparaat neemt veel ruimte in op je baan. Ruimte die er meestal niet is, dus dan maar wat kleiner. Realistisch? Neen, maar dat mag de pret niet drukken.
Re: Märklinbaan van Henk163
@Lobomotion69,

Dank voor de reactie. Inderdaad, het kleine bunkertje dient als noodbekoling. De vier stortbunkers boven het spoor staan er ook, inclusief grote kraan. De noodbekoling dient bijvoorbeeld voor de BR 078 en loc's met kleine tender wanneer de grote kraan bijvoorbeeld de slakkenkuil aan het legen is.
Re: Märklinbaan van Henk163
Ha Henk,

Ja dat tussenschot moet er wel tussen. Een bunker moet helemaal leeg zijn voordat hij weer gevuld wordt. Bedenk dat kolengruis vooral naar beneden valt. Zou je de halfvolle bunker steeds weer bijvullen dan heb je na verloop van tijd een onderste laag van (veel) gruis dat niet meer bruikbaar is.
Daarom werden dit soort bunkers steeds in compartimenten verdeeld. Eentje gebruiken en de andere vullen.
Uiteraard ligt dat bij bunkers boven het spoor anders. Die kun je wel steeds van boven bijvullen omdat de kolen aan de onderzijde in de kolentenders vallen. En dat gruis is dan vrij beperkt en kan gewoon mee de tender in.

Succes!
Groet,
Roel
Re: Märklinbaan van Henk163
@ Roel,

Dank je wel Roel! Daar had ik inderdaad niet aan gedacht. Ik ga het in compartimenten verdelen en heb daar qua maatvoering ergens nog een afbeelding van.
Mail je weer snel.

Hartelijke groet,
Henk
Re: Märklinbaan van Henk163
Het beeld dat er voor de grote locomotieven alleen van die enorme bunkers gebruik gemaakt werd, is niet helemaal juist. Alleen in de grote depots waren die voorhanden.
Grote locs kwamen ook wel in de kleinere depots. Te denken valt aan de zijlijnen waar de BR 03 en 50 geregeld dienst deden. Duurde alleen wat langer om ze te voorzien van kolen.

Groet,

Peter
Re: Märklinbaan van Henk163
Beste forumleden,

Helaas heeft lange tijd het werk rondom de bouw van het BW hier stilgelegen. Ontwikkelingen binnen het gezin verlangden prioriteit.
Maar nu ga ik de draad weer oppakken en gelukkig heeft Roel (RoelMarklin) mij geholpen met een eerste opzet om het BW deels digitaal te maken.
Dit gaat met behulp van een 'sluis' en zo kan ik hopelijk en analoog blijven rijden èn gebruik maken van de mooie functies op de digitale locomotieven.

Ik wens jullie fijne kerstdagen toe en een goed, hoopvol en gezond 2024!
Re: Märklinbaan van Henk163
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Märklinbaan van Henk163
Mooi compact en toch compleet depot :thumbup: !
Re: Märklinbaan van Henk163
Nog twee overzichtsfoto's van de werkzaamheden.
Het oliedepot krijgt nog een ander platform (staat nu te dicht op de draaischijf). Ook de watertoren gaat een andere worden.
Het één-en-ander moet nog verzonken worden in de plaat. Kurk ligt ook klaar ;) Alles maar even neergelegd en achter de steunmuren komt landschap met bomen (deels berggedeelte).
Ik moet nog iets bedenken om het omklapbaar of uitneembaar te maken (pianoscharnier o.i.d.) om bij de sporen daarachter te kunnen.



Re: Märklinbaan van Henk163
Een paar detailfoto's van de hoofdbaan.
Re: Märklinbaan van Henk163
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Märklinbaan van Henk163
Mooie opzet van het BW. Op een beperkt oppervlak alles aanwezig, slim ingericht en ook mooi qua zicht voor de kijker.
Re: Märklinbaan van Henk163
Lid sinds: 2008

hoge bergen, het liefst zwitsers

offline
Re: Märklinbaan van Henk163
Dat benne mooie dingen voor de mensen, dat benne hele mooie dingen voor de mensen‼️
Re: Märklinbaan van Henk163
Lid sinds: 2018

offline
Re: Märklinbaan van Henk163
Zo lekker nostalgisch die Mrails  :thumbup: goed bezig.

Gr Daan
Re: Märklinbaan van Henk163
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Märklinbaan van Henk163
Prachtig Henk  :thumbup: :thumbup:

De diepte is 110cm. Ik ben benieuwd naar de breedte van dit geheel.
Ik heb zelf oog nog een draaischijf liggen en weet nog niet of ik hier plaats voor kan maken.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Märklinbaan van Henk163
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Märklinbaan van Henk163
Hallo Henk,

Dat wordt een heel mooi BW! Daar kun je lekker mee spelen terwijl op de hoofdbaan lekker alles vanzelf rijdt!

De foto's van de hoofdbaan zijn geweldig! (vooral de achtergrond spreekt mij wel aan........ B) )