Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

simpel baanidee

Gestart door yves dinsdag 25 mei 2021, 23:28:06

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
simpel baanidee
Lid sinds: 2021

offline
simpel baanidee
hallo allen,

om een decennialange vergeten interesse nu evt als hobby te gaan doen had ik dit idee voor een simpel baanplan +/- 260 x 100 cm.
alles vlak behalve een stijg- en daalspoor, een doorrij en enkele rangeersporen, simpel dus.
In de eerste plaats analoog (heb 5 analoge locs) maar analoog/digitaal ook mogelijk.

Is dit valabel, opmerkingen of afkeuringen welkom, ik kijk ernaar uit.
thx
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2016

offline
Re: simpel baanidee
Is het valabel? Belangrijk is: wat wil je gaan doen? Wat treintjes laten rijden om ervaring op te doen, het gevoel terug te krijgen? Gewoon wat rondjes rijden?
Daar is het ontwerp prima geschikt voor. Het stijgende en dalende spoor kent naar ik vrees wel forse hellingen. Het vereist korte treinen, maar voor heel lange treinen is hoe dan ook weinig plaats.
Als je op zoek bent naar een realistischer treinbedrijf en naar enigszins overtuigende scenery, dan voldoet dit ontwerp in mijn ogen niet. Dan mag je nog even nadenken en verder puzzelen. Het is zeker niet nodig een enorme ruimte vrij te maken voor een realistischer modelbaan, maar je moet wel goed nadenken wat je kunt weergeven en wat niet. In de beperking toont zich de meester.

Groet,

Peter

Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2008

Service to many leads to greatness

offline
Re: simpel baanidee
Leuke analoge speelbaan.
Het is niet helemaal op schaal, dus wat Peter aangeeft klopt wel. De stijgingen zijn misschien wat fors >3% maar met korte treinen (4-5 korte wagons) moet dat kunnen.

Nadeel van de baan is dat wanneer je eenmaal van links naar rechts gaat rijden, je niet meer automatisch van rechts naar links kunt rijden, zonder handmatig achteruit te gaan schakelen.

Aart-Jan
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: simpel baanidee
Als ik naar dit ontwerp kijk (doet me denken aan Märklin Banenboek, dat terzijde), dan zie ik dat er 2 dingen van hoofdbelang zijn, en 1 ding in zit wat ambivalent is.

Belangrijk is het station op de voorgrond, waar treinen uit diverse richtingen samen komen
Belangrijk is het rangeerterrein, waar kop gemaakt kan worden. Dat krijgt ook prominent plaats.

Ambivalent is de enkelsporige helling met brug.
Afgezien van het spektakel (het schouwspel van de bruggen zelf, en de herrie die dat geeft) voegt het niets toe.
Het doet eigenlijk niets met de baan, behalve overal in de weg zitten.

Kijk je naar de aanzet van het landschap dan is de hellingbaan de scheiding tussen station en rangeerterrein, een schepper van ruimtelijke diepte, maar als dat de bedoeling is, dan zou je ook een scheidingswandje halverwege kunnen plaatsen. Ik neem aan dat treinen op alle sporen in beide richtingen kunnen rijden, en op meerdere plaatsen kop kunnen maken, ook op het doorgang station. Ik ben wel benieuwd wat voor treinen hier gaan rijden. Railbusje, Sprinter, Motorpost, of De 4/4 ?

En dan zit ik nog met de lijnen in dat landschap zelf. Het is me duidelijk: hier komt geen FCS en geen MagnoRail op (onder) de wegen. Wegen lopen dood op de rand van de plaat. Een weg is niet meer dan een kijkvector.
Kan. Prima. Is een keus. Alleen die hellingbaan. Tja, wat wil je daarmee?

De eenvoud is dat alle treinen in beeld zijn, waar ze ook zijn. En dat zijn er niet veel. Ook prima. Kan.
Maar wil je dat?

Als je analoog gaat rijden, kijk dan eens naar RoelMarklin's draadje over een zelfbouw pendelautomaat. Dat is handig voor op je rangeerterrein.
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2021

offline
Re: simpel baanidee

Nadeel van de baan is dat wanneer je eenmaal van links naar rechts gaat rijden, je niet meer automatisch van rechts naar links kunt rijden, zonder handmatig achteruit te gaan schakelen.

Via het blauwe rechtsonder -> linksboven diagonaalspoor kan ik toch oversteken en in de tegengestelde richting geraken?
Beste dank aan de commentatoren voor de goede raad die ik ter harte neem, ik schaaf er wat verder aan en post per gelegener tijd een update.

beste groeten
Re: simpel baanidee
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

online
Re: simpel baanidee
Allereerst: wat me opvalt is dat in jouw tekening een bocht van 90° uit telkens vier railstukken bestaat. Dat zijn er bij Märklin doorgaans drie. Dit is dus een impressie en geen uitgemeten railplan denk ik?

Verder zou ik per strekkende meter spoor niet meer dan 3cm hoogteverschil overbruggen. Voor stoomlocs of diesels (evt. E-locs met neergelaten panto's) is ongeveer 7-8cm onderdoorgang voldoende. Dat betekent dus een helling van zeker 2½ meter lengte, grofweg 15 gehele raillengtes. Voor E-locs met de panto's omhoog moet je rekeken op ca. 10cm onderdoorgang, dus >3 meter (ca. 20 gehele raillengtes).

Over het algemeen zou ik op een dergelijk oppervlak een ongelijkvloerse kruising van sporen afraden. Ze nemen in verhouding veel ruimte in. Wil je er toch graag bruggen in verwerken, omdat je dat nu eenmaal mooi vindt, doe dat dan bijvoorbeeld over een ravijn, kanaal of (auto-)weg. Locs hebben veel te lijden van steile hellingen, vandaar dat meer dan 3% doorgaans wordt vermeden. Antieke Märklin-locs kunnen vaak wel meer aan, maar veel modern materieel (decoders!) niet. Dan ook nog met zware treinen willen rijden is dan vaak net de route naar ergernis en falen. Uiteindelijk krijg je daar denk ik spijt van.
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: simpel baanidee
Citaat van: 1200Blauw op woensdag 26 mei 2021, 17:46:41
Allereerst: wat me opvalt is dat in jouw tekening een bocht van 90° uit telkens vier railstukken bestaat. Dat zijn er bij Märklin doorgaans drie. Dit is dus een impressie en geen uitgemeten railplan denk ik?
Mmm, dat hoeft niet: wat de denken van Zie M-rail Componenten (3railwiki)
5120    Industrie bocht    R =286 mm. / 45 °    Kleinste radius, niet geschikt voor lange rijtuigen

Er is nog iets wat erop wijst dat die wel degelijk getekend zijn: de tafeldiepte is 1 meter.
Voor zover ik me kan herinneren uit mijn M-rails tijdperk, paste
5200    Standaard bocht Radius 2    R2 =437,4 mm. / 30 °
net niet op een tafel van 95 cm diep.

Dat komt omdat de maat 437,4x2=874,8 mm het midden is van de rails.
Dus komt daar wat bij, want de trein zwenkt uit, dus 87,5cm+0,5 cm +7 cm= 95 cm is echt wel het minimum.
Dus kom je nooit met 3 halve bogen uit op 100 cm. En zo is het wel getekend.
Zelfs nog met ruimte tussen de sporen.

En dat sluit het nodige rijdende materieel uit: je komt uit op korte locs, en korte wagonnetjes (personen of goederen), en sprinter of motorpost kun je wel op je buik schrijven.

We hebben ooit een draadje gehad waarin we met elkaar onze ervaringen deelden over welke locs er door een 5120 boog reden, en welke weigerden. Dat draadje zouden we hier eens bij moeten pakken. Ik herinner me dat de diesel loc V200 er niet door heen paste en de E-loc 3013 (NS 1100) wel.
Re: simpel baanidee
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

online
Re: simpel baanidee
2x 5120 is 90°, niet 4x... Je vergist je denk ik Jan.
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: simpel baanidee
Citaat van: 1200Blauw op woensdag 26 mei 2021, 21:04:12
2x 5120 is 90°, niet 4x... Je vergist je denk ik Jan.


Je hebt gelijk, desondanks die tafeldiepte van een meter, maakt dat er weinig alternatieven zijn bij dit ontwerp.

Maar ik gun het de tekenaar dat hij de dwars streepjes vrij willekeurig heeft gezet.
Want als ik de binnenste (rode) boog neem, en 6 rails aftel (normaal is dat 180 graden), dan is dat geen 180 graden!

Verder valt me op dat de tafelmaten minder bindend zijn dat het railplan zelf want op alle randen van de "tafel" ligt rails (het midden van die rails). Dat zou vies tegenvallen als je dit gaat uitleggen op een tafel van die maat. Dan valt de trein van de tafel af.
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2021

offline
Re: simpel baanidee
hallo,

ik heb me nog eens laten geen met dit plan als resultaat.
Tafelafmetingen wat vergroot (maximaal haalbare) en ietwat rekening gehouden met raillengtes/boogstralen.
Stijg/daalspoor achter met onderrijbaar bergje, klein station en goederendepot en nog wat ruimte voor fantasie.
In de 1ste plaats analoog maar misschien analoog/digitaal indien niet te moeilijk.

Kunnen jullie even jullie licht laten schijnen hierover?

thanks
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: simpel baanidee
Op zich helemaal niet verkeerd als we de beschikbare ruimte in acht nemen.
Je zou het achterste opstelspoor (bij de brug) nog door kunnen trekken, tunnel in, en aansluiten op de buitenbocht van de keerlus in de berg. Heb je nog wat extra rijmogelijkheden.
En als je baanplan voor je gevoel compleet en definitief is ff uit (laten) tekenen met een railplanprogramma. Ik zie nu wisselcombinaties die met de in de handel zijnde artikelen niet 1 op 1 uitvoerbaar zijn. Met name linksonder.
Bovendien weet je dan exact wat je allemaal nodig gaat hebben.
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: simpel baanidee
Heb je plan uitgewerkt in Anyrail. Bijgaand een plaatje  en het .any bestand.

Zoals je kunt zien heb ik een en ander licht gewijzigd. Het opstelspoortje in de linkerbocht zat knap in de weg dan neemt je wisselstrrat veel te veel rumte in. Dat heb ik verplaatst naar rechts. De dubbelsporige bocht daar is ook enkelspoor geworden door ruimte gebrek. Anders hou je geen stationsspoor meer over. Het is zo al niet lang en nog korter gaat niet werken. De hellingen zijn allemaal 3%, dan kom je net over de keerlus heen met 8cm. Dat is voldoende voor stoom en diesel tractie. Eloks gaat niet lukken, zeker niet met panto's omhoog.
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2016

offline
Re: simpel baanidee
Leuker ontwerp dan de eerste versie, vind ik. Doet me heel erg denken aan de voorbeelden die Märklin vroeger in de banenboeken of catalogi zette.
Als je ervan houdt, prima. Qua functionaliteit is het echter wat beperkt. Ja, de treinen kunnen alle richtingen uit, om gekeerd weer terug komen, maar het blijft in essentie rondjes rijden. Bovendien zijn de stationssporen zijn heel erg kort. Zolang de treintjes onderweg zijn, is het leuk, maar verder kunnen ze heel weinig doen in een station of elders. Nogmaals, ik weet niet of je dat ook wilt.

Edit: in het ontwerp van Lobomotion is er wel iets meer realisme mogelijk qua treinverkeer.

Groet,

Peter




Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2021

offline
Re: simpel baanidee
hallo,

zoals Hanzi aangeeft heb ik het achterste opstelspoor in de tunnel doorgetrokken en laten aansluiten op de keerlus in de berg, is beter me dunkt.
Het ontwerp van Lobomotion ga ik nog eens bestuderen, mss nog beter...

Thx allen voor de tips (& tricks) zeer waardevol.

Mvg,
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2021

offline
Re: simpel baanidee
Lobomotion,

met de 2 opstelsporen rechts in de keerlus hou ik geen berg meer over, kan dat niet compacter zodat het bergje kan blijven?

mvg
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2021

offline
Re: simpel baanidee
 Lobomotion,

kan het bovenste opstelspoor doorgetrokken en aangesloten worden op de onderste keerlus?
Dubbele keerlus onder echt niet mogelijk of ten koste van het station? Gaat het met 10 cm langere tafel -> 280 cm?

Mvg
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2021

offline
Re: simpel baanidee
Hallo,

Met behulp van het plan van Lobomotion, heb ik zelf enkele aanpassingen gemaakt. Door middel van 2 boogwissels kan je het station iets groter maken.
De hellingsgraad blijft denk ik overal 3% maar daar ben ik niet volledig zeker van.

Het bestand van Wintrack kan ik spijtig genoeg niet uploaden want ik kan het niet opslaan.
Beide plannen zijn hetzelfde, enkel de bovenste keerlus is op het onderste plan verwijderd.

Mvg
Arthur
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: simpel baanidee
Bij deze (23) de opstelsporen rechtsboven compacter gemaakt. De wisselstraat links onder aangepast naar voorbeeld van Arthur. En het bovenste opstelspoor doorgetrokken naar de keerlus. Hiervoor is het wel noodzakelijk dat de bovense sporen dieper komen te liggen om onder het bovenspoor door te kunnen. Let op de hoogtemarkeringen in millimeters. Het stijgingspercentage is nergens groter dan 3%.

In Baan24 nog eens exta uitgebreid met een ruim schaduwstation op 12 cm onder de zichtbare baan. Omdat nagenoeg alle wissels en opstelsporen vooraan liggen is 12 cm net te doen. Minder moet dat niet worden. Het voordeel hiervan is dat de keerlus rechts komt te vervallen waardoor je het station wat ruimer op kunt zetten. En in het schaduwstation kun je een hoop treinen kwijt. Gezien de lengte van het stationsspoor kun je sowieso niet met lange treinen rijden. Een opstelspoor voor een pendeltrein is ook voorzien. Door de twee mangaten kun je ook achteraan redelijk bijkomen. In de keerlus boven zelfs een heel stationnetje gefabriekt (nou ja, halteplaatsje). Je kan ook het tweede wissel weglaten en de configuratie uit 23 gebruiken.
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2021

offline
Re: simpel baanidee
Lobomotion,

hartelijk dank voor je waardevolle inbreng en voorstel (ook dank aan de anderen).
Wat ik niet goed begrijp is dat de bovenste sporen dieper moeten komen te liggen voor de aansluiting van het opstelspoor met de bovenste keerlus. Dit spoor ligt op niveau nul en loopt toch op dat niveau verder onder de keerlus met +/- 8 cm hoogteverschil t.o.v. het keerlusspoor?
Met de hoogtemarkeringen in mm's ben ik niet zo goed mee.

Mvg
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: simpel baanidee
Omdat het stijgende spoor op het punt waar het andere spoor er onderdoorgaat niet lang genoeg is om die 8cm hoogte te bereiken moet het onderste spoor dus een paar cm zakken. Dan krijg je wel een hoogteverschil van 8cm.
De hoogtemarkeringen staan gewoon in de tekening bij iedere raillas. Als je de tekening een beetje vergroot kun je dat duidelijk zien. Hoe vergroot je de tekening: Ctrl indrukken en gelijktijdig scrollen.
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2021

offline
Re: simpel baanidee
ok ik ben mee, de niveau aanduiding is dus de plaathoogte waarop de spoor komt maar is hier ook rekening gehouden met de plaatdikte?
Deze moet dan van de 8 cm of 12 cm afgetrokken worden om de netto doorrijhoogte over te houden of zie ik dat verkeerd?

Is dit plan voor k-spoor (ik heb er nog een resem liggen, mss te herbruiken)?

mvg
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: simpel baanidee
De plaatdikte is in bepaalde mate meegenomen. Waar twee sporen elkaar ongelijkvloers kruisen hoef je voor het bovenste spoor geen heel dikke plaat te gebruiken. Een kort stukje van 3 of 4 mm dik volstaat dan.
Dit plan is getekend met C rail. De geometrie van K-rail wijkt daar iets vanaf maar is grotendeels overeenkomend. Het voordeel van K-rail is de dunnere bielzenmat, waardoor tunnels eenvoudiger worden, en het beschikbaar zijn van flexrail, dat kan een hele berg aan passtukjes uitsparen.
Op een lengte van 270 cm kun je een leuke baan aanleggen maar heb je gewoon meer beperkingen. En daarin onderscheidt zich de meester.
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2021

offline
Re: simpel baanidee
Alles van plaatdikte, al was het maar 0,5 cm, gaat toch ten koste van de vrije doorgang daaronder?
Als de plaat zoals hier wat groter moet zijn zal ze toch ook dikker moeten zijn om voldoende starheid te hebben.
Het kan hier op enkele mm aankomen toch?
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2021

offline
Re: simpel baanidee
hallo allen,

nog even deze bedenking over het laatste plan 24 van Lobomotion hierboven.
De bovenste 2 opstelsporen liggen op niveau -18,5 mm tegenover het nulniveau van de stationsrails vooraan (dus het niveau van de plaat van waarop de opbouw start).
Ze zitten afgetakt op een daallijn die verderop via een tunnel onder de keerlus komt.
Wil dit zeggen dat deze sporen en de daallijn daarachter ofwel in een uitholling in deze plaat moeten geplaatst worden ofwel dat de voorste rails 18,5 mm hoger moeten geplaatst worden om de opstelsporen op niveau nul te houden?
Of moet bij de afdraai links van het daalspoor de hoofdplaat reeds dalen zodat een knik ontstaat ongeveer in het midden van deze plaat naar de berg toe om deze sporen ook op nul te houden in het "landschap"? De plaat ligt dan niet meer waterpas vanaf de knik naar achter toe dus dat lijkt me niet mogelijk.

Wat uiteindelijk volgens mij het meest voor de hand ligt is dat de opstelsporen en het daalspoor op een plaatdeel liggen dat 18,5 mm lager ligt dan de "nulplaat" om de plaat voor de scenery waterpas te houden hetgeen toch moet.
Het lijkt dan dat de opstelsporen in een plotse verlaging van het niveau liggen (trein is niet meer volledig zichtbaar). Wat raar is.
Er zijn ongetwijfeld andere oplossingen mogelijk maar ik zie ze niet. Zijn er andere oplossingen?
Ik hoop dat het een beetje duidelijk geformuleerd is wat ik bedoel.
thx



Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2021

offline
Re: simpel baanidee
bestaan er conversietabellen tussen C-rail en K-rail of kan iemand eens de 2 laatste C-rail plans overzetten naar K-rails plans (als dat niet teveel werk is).
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: simpel baanidee
Citaat van: Lobomotion69 op zaterdag 29 mei 2021, 19:08:30
De hellingen zijn allemaal 3%, dan kom je net over de keerlus heen met 8cm. Dat is voldoende voor stoom en diesel tractie. Eloks gaat niet lukken, zeker niet met panto's omhoog.

Het gaat niet om een spiraal, maar wel om het minimale hoogteverschil tussen twee lagen.
Als een E-loc de panto omhoog voert, dan kan die panto ook inveren. Dat gaat veilig tot 68 mm.
Als de ruimte minder wordt, dan veert de panto niet meer op als de ruimte later weer groter wordt.

Krap dus met Elocs, maar het kan.

Ik kijk maar weer even naar Menninghaus Gleiswendel ABC.

Die gaan uit van
HO

68 mmhoogte van de bovenkant van de rails tot de onderkant van de rijdraad
+ 5 mmspoorstaafhoogte inclusief biels
+ 5 mmdikte van de rijdraad
+ 9 mmdikte van de "plank" onder de rails (bij mij is dat 6 mm populier triplex, i.p.v. 9 mm multiplex)    
= 87 mmhoogteverschil tussen lagen in een spiraal
     
             

Tabel Relatie Stijging ( Percentage) en Treinlengte (Aantal wagons)
         

%Z+NH00
1,0%998
2,0%886
2,5%765
3,3%653
5,0%532
 
Betekent dat je in schaal h0 5-6 wagons achter een loc een helling van 3% opgetrokken krijgt.
En betekent dat  in schaal h0  3 % genoeg is voor een E-loc mits je de zaak strak uitvoert.
Houtkeus (de dikte en de stevigheid) is belangrijk en railkeus (K-rails is minder dik dan C-rails) of het je lukt.
De derde keus is (als je E-locs hebt) of de panto functioneel moet zijn of niet.

Analoog is een functionele bovenleiding zinvol (aparte trafo). Digitaal is het voordeel van functionele bovenleiding  minder eenduidig (het hangt onder andere ervan af of je analoog en digitaal rijden wilt kunnen mixen of niet, en wat je digitaal wilt automatiseren).
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2021

offline
Re: simpel baanidee
Jan 22,

bedankt voor de uiteenzetting over panto's maar mijn bedenking ging eigenlijk meer over hoe op simpele wijze de achterste 2 rangeersporen in het "landschap" te integreren met de lagere ligging van 18,5 mm tov het hoofdspoor met plan 24 van Lobomotion in gedachten.

mvg,
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: simpel baanidee
Ik liep kennelijk achter op de discussie omdat het moment van schrijven van mijn bedenking tegen de bedenking van panto's 
uiteraard niet samenviel met de rest van de discussie.

Citaat van: yves op dinsdag 01 juni 2021, 08:05:39
over het laatste plan 24 van Lobomotion hierboven.
De bovenste 2 opstelsporen liggen op niveau 18,5 mm tegenover het nulniveau van de stationsrails vooraan
(dus het niveau van de plaat van waarop de opbouw start).
Ze zitten afgetakt op een daallijn die verderop via een tunnel onder de keerlus komt.

Citaat van: yves op dinsdag 01 juni 2021, 19:57:05
hoe op simpele wijze de achterste 2 rangeersporen in het "landschap" te integreren met de lagere ligging van 18,5 mm tov het hoofdspoor.

Als ik je goed begrijp gaat het hierom:

Blijkens de tekening zijn er 3 niveaus:
1. het niveau onder het maaiveld (het schaduwstation in een lus)
2. het maaiveld niveau (vooraan)
3. de (in mijn ogen) +18,5 mm hoger liggende keerlus met rangeersporen.

Jouw bedenking gaat om de vraag of die keerlus 18,5 mm boven of onder het maaiveld ligt.
Er boven, kijk maar hoe de trein uit het schaduwstation boven komt. Je kunt daar niet omlaag met die keerlus.

Hoe integreer je die rangeersporen dan in het landschap?
Dat hangt ervan af of de keerlus op niveau 3 horizontaal ligt of hellend.
Als de keerlus horizontaal ligt (niet stijgend of dalend ter hoogte van de rangeersporen),
dan kun je een bergstationnetje met pendelsporen maken op die plek.

Ik heb zelf geen anyrail dus ik ga uit van de bitmaps.
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: simpel baanidee
@citaat Je maakt een denkfout Jan, want je begrijpt Yves vraagstelling kennelijk niet. Met niveau 3 op 18,5 mm ga je er -zelfs zonder panto's- natuurlijk nooit onderdoor kunnen rijden ;).

Om niet te steil uit te komen moet het derde spoor van achter wat duiken naar (-33mm) om onder de hoger gelegen keerlus (+70mm op dat punt) door te kunnen. En met dat duiken duiken ook de 2 daarop aangesloten opstelsportjes iets mee; maaiveld min 18,5mm. Yves vroeg zich af hoe hij dat netjes in de bodemplaat en het landschap daaromheen ging verwerken.
Alle hoogtematen staan overigens in het ontwerp.
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: simpel baanidee
Inderdaad, ik begrijp er niets van, van wat je schrijft.

Ik heb het nu 3x gelezen, en mijn vraag concentreert zich rond het punt waarop de onderste baan boven komt.
Ik zet er maar even een rode ovaal neer.

Stel dat punt, bovenkant spoorstaaf noemen we het 0-niveau. Dan bevindt de bovenste keerlus zich daar minimaal 7, waarschijnlijker 8 cm boven. De onderkant van het tracee van de bovenste keerlus is (hebben we net gezien bij Menninghaus) minimaal +68 mm boven dat nul-niveau.

Tot zover zijn we het waarschijnlijk eens met elkaar. Dat is namelijk onvermijdelijk.
Nu stel jij: er is een truc; die noemen we  "het derde spoor".

Citaat van: Hanzi op woensdag 02 juni 2021, 16:03:00
En met dat duiken duiken ook de 2 daarop aangesloten opstelspoortjes iets mee; maaiveld min 18,5mm.

Dan kijk ik weer naar rechts, in de rode ovaal, en denk ik: en schieten we met dat "duiken" dan ene moer op?
Ik denk van niet. Omdat het linkerwissel waarmee het derde spoor aan de rechterkant aftakt van het binnenspoor ook onder de keerlus ligt. Dus dan denk ik: geinige "duik" hoor, maar niet echt functioneel.

Ik begrijp dat de duik-truc aan de linkerkant van de tekening zin heeft: de 2 buitenste sporen stijgen terwijl de binnenste daalt, en zo deel je die 7 cm hoogteverschil in twee hellingen van zeg elk 3,5 cm hoogte. Dat deed ik vroeger ook op m'n M-rails baan. Ik legde het station op een tussen niveau (van +4 cm), en door stijging en daling konden treinen toch over elkaar heel ondanks een korte helling.

Maar die "duik-truc" werkt niet  aan de rechterkant (bij de oranje ovaal moet er al 7 cm hoogteverschil zijn).
Dat red je alleen als het station aan de voorkant op een hellend vlak ligt.
Dat kan, maar is ongebruikelijk, en heeft wat nadelen bij rangeren.

Heb je Anyrail wel, dan kun je dat kennelijk uitlezen, maar ik heb Anyrail niet,
dus heb ik deze info er niet bij staan in het plaatje.

Misschien leuk idee als mensen er dat in het vervolg even bijkalken op hun screenshot?

Rest de vraag hoe je de binnenste 2 rangeersporen inpast in het landschap.
En dat moet dan de bedoelde vraag zijn geweest van Yves.

En blijft staan dat de vraag is (voor iemand zonder anyrail, zoals ik)
of die rangeersporen horizontaal liggen of juist op een hellend vlak.
Want dat maakt veel uit voor de functionaliteit en voor de landschappelijke inpassing.

Het maakt op zich niet uit of de sporen 18 mm hoger of lager liggen.
Dat past zich wel in.

Het maakt wel uit of die sporen hellend of recht lopen.
Want op een hellend spoor laat je geen goederenwagen eenzaam achter,
tenzij het spoor omlaag loopt richting stootblok.
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: simpel baanidee
Misschien heb je een 4e of 5e keer lezen nodig, Jan ;)
Op de plaatsen die jij erbij haalt in de rode en oranje ovaal zíjn namelijk helemaal geen hoogteproblemen, dus creëer die dan ook niet; is alleen maar verwarrend voor Yves.
Het gaat over het punt waar het "derde spoor" onder de sporen van het erbovenliggende station (keerlus) door gaat!
En nogmaals, de hoogtes staan aangegeven; ik heb ook geen anyrail maar kan wel inzoomen (net als jij).
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2021

offline
Re: simpel baanidee
Beste forumleden-meedenkers,

ik kan dus concluderen dat dit plan probleemloos is qua hoogte-overbruggingen.
De rechterwissel is in helling geplaatst, geeft dat niet meer kans op problemen?
Ik ga ervan uit dat de bergstation-/opstelsporen op de keerlus horizontaal liggen, wat toch zou moeten.
Het bovenkomend spoor vanuit het schaduwstation heeft denk ik genoeg hoogte onder het op die plaats op zijn hoogst gelegen keerlusspoor.

Maar last but not least: nu heb ik eigenlijk nog geen eenduidig antwoord op mijn vraag over de 18,5 mm hoger liggende opstelsporen, die moeten in mijn ogen horizontaal lopen maar hoe deze te integreren in de scenery?

Kan iemand die tijd + goesting heeft dit C-rail plan omzetten in K-rail plan, dit behoort niet tot mijn mogelijkheden jammer genoeg.

Thx
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: simpel baanidee
Yves, je schrijft 18,5 mm hoger, maar je bedoelt 18,5mm lager, toch ;)?
Als je de plank niet alleen op de exacte plek van die opstelsporen verlaagt, maar ook wat ruimer daaromheen, bv 15 à 20 cm, dan kan je het landschap geleidelijk naar die verdiepte ligging laten verlopen.
De stationssporen van je bergstation stijgen volgens mij nog licht in dit ontwerp. Je zou met wat creativiteit het opstelspoor daar wel vlak kunnen leggen.
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2021

offline
Re: simpel baanidee
hanzi,

door de bomen even het bos niet meer gezien, het is wel degelijk 18,5 mm lager, de opstelsporen zijn afgetakt van het daalspoor.
Dit leek me ook de meest voor de hand liggende oplossing voor deze lager liggende sporen: de dragende plaat eronder ruimer uitzagen en aldus een soort creatieve kom maken ruim rond die sporen en het daalspoor. De opstelsporen zijn waterpas.
Wissel rechts in helling is ok?
Om de sporen van het bergstation horizontaal te krijgen (op niveau +8 cm) zal er dus op de achterste stijgsporen naar de keerlus toe ietwat meer stijgingspercentage moeten gegeven worden om voor de keerlus reeds op dat niveau te zitten.
Hopelijk wordt het stijgingspercentage dan niet te groot maar dat zou nog binnen de toleranties kunnen liggen, het gaat hier maar om een luttele cm extra verhoging.

Mvg
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: simpel baanidee
Tja, en als alles dan al op 8 cm ligt kan je je afvragen of het nog wel noodzakelijk is om het onderste spoor en de opstelsporen te verdiepen. Persoonlijk zou ik gewoon gaan bouwen en t proefondervindelijk gaan meemaken. Je kan t jezelf altijd nog moeilijk maken ;).
Een wissel in een lichte helling hoeft mijns inziens overigens geen probleem te zijn.
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2021

offline
Re: simpel baanidee
Hanzi,

bouwen is de boodschap.

mvg
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: simpel baanidee
YES!
En daarbij moet je je alleen even serieus afvragen: wil ik bovenleiding op deze baan: ja/nee? Én met wat voor materieel ga ik rijden. Een oude NS1100 is beduidend hoger dan een moderne E-loc. Die 1100 is bij mij -samen met wat andere soortgelijke klassiekers- toch wel het hoogste wat hier rond rijdt.
Bijgaand wat foto's ter illustratie van de minimaal benodigde doorrijhoogtes. Oud en modern scheelt bijna een centimeter (gemeten vanaf de tafel)!
Doe er je voordeel mee en uiteraard een kleine veiligheidsmarge inbouwen.
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2021

offline
Re: simpel baanidee
Beste

Ik heb het plan zo goed mogelijk proberen omzetten naar k-rail.
De stukjes aan de zijkant "2202" kunnen in principe weggelaten worden als je deze niet hebt, maar de hellingsgraad zal groter worden.
Over het schaduwstation ben ik nog niet tevreden als ik ergens tijd vind, zal ik proberen dit beter af te werken.
De afmetingen zijn ongeveer 270x120cm.

Opmerking:
5*2200 = 2205 (flexrail)

Mvg
Arthur
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2021

offline
Re: simpel baanidee
Arthur,

hartelijk dank voor dit k-plan, ik zie dat je in de keerlus rechts het tweede opdraaispoor weggelaten hebt zodat daar nu enkel nog een opstelspoor rest.
Het bergstation komt daardoor te vervallen, kan dit spoor er nog bij of gaat dit niet meer bij k-rails?
Kunnen de hoogtepeilen nog vermeld worden gezien dit hier nogal een issue was.
ik zou eigenlijk als het mogelijk is niet met het spoor waar de 2 aftaksporen opzitten bovenaan willen dalen om op -8 cm onder de keerlus rechts te geraken, dus dit spoor liever vlak laten. De 2 kleine stukjes zullen dan wel nodig zijn anders moet er eerder met de stijging begonnen worden.
Het schaduwstation lijkt me ok maar als dit volgens jou beter kan, laat maar komen.
Wat betekenen de gele bolletjes?

NB vandaag ga ik een pakketje ophalen: K-Gleisplanspiel (M*****art. 0231). Is niet meer in de reguliere handel verkrijgbaar dus 2de hands gevonden.
Ik ga proberen dit plan eens op schaal 1/5 uit te leggen. Spielerei.

Mvg,

Thx
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2021

offline
Re: simpel baanidee
Yves,

Ik heb geprobeerd het na te maken maar het lukte niet om het passend te maken. Nu valt mij te binnen dat dit misschien met flexrail opgelost kan worden. Ik zal zo snel mogelijk de aangepaste versie plaatsen.

De hoogtepeiling kan ik spijtig genoeg er niet bijplaatsen maar ik heb het plan ongeveer 1:1 met de C-rails gemaakt dus deze kunnen gebruikt worden. Je zou ook de 2 kleine stukjes iets langer maken om nog iets later te beginnen (vb. 45mm langer).
De enige tip dat ik hierbij geef als je plank breder wordt dan 120cm zorg dat je zowel aan de voorkant als aan de achterkant kan werken. Ikzelf heb een plank van 140cm breed en weinig plaats aan de achterkant op 1 bepaalde plaats en om daar te werken is het altijd een hele opgave.

Ik zou ook het spoor onder de keerlus vlak laten liggen en de helling gewoon uit te leggen en eens te proberen of de treinen helemaal boven geraken. 
De gele bolletjes zijn punten om extra rails aan te connecteren in Wintrack. 

Mvg
Arthur
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2021

offline
Re: simpel baanidee
Arthur,

in jouw post van 29 mei heb je een bergstation in de keerlus gekregen maar dat was dan waarschijnlijk voor C-rail?

Mvg
Re: simpel baanidee
Bernardo
gast

Re: simpel baanidee
...en zo wordt een simpel baanidee een doordacht project!  :D
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: simpel baanidee
Citaat van: Hanzi op woensdag 02 juni 2021, 19:48:15
Misschien heb je een 4e of 5e keer lezen nodig, Jan ;)
Op de plaatsen die jij erbij haalt in de rode en oranje ovaal zíjn namelijk helemaal geen hoogteproblemen, dus creëer die dan ook niet; is alleen maar verwarrend voor Yves.
Ik voel dat reageren niet gepast is, ik doe het toch. Ik ben een eenoog. Ik kan geen 3D zien, wel beredeneren.

Jij maakt me duidelijk dat er een fout in die redenatie zit.
Dat is pijnlijk, want vergelijk het met autorijden.
Dat moest ik van tijd tot tijd voor mijn werk wel doen.

Als je geen 3D kunt zien, dan moet je alles beredeneren: afstanden, diepte, ruimte, en dat in de fracties van seconden die daarvoor zijn bij een stevige snelheid.

Dus heb ik een rijbewijs, en zit in theorie op de weg. En ben een risico voor iedereen die daar bij toeval ook op rijdt.
Op het moment dat mijn beredeneringen van tijd, ruimte, diepte niet meer kloppen, ben ik een groter gevaar voor anderen. Aanzienlijk groter dan voor Yves in dit draadje.

Daarom had ik graag gezien dat iemand me uitlegde wat er niet klopt, in plaats van te suggereren dat ik het moeilijker maak voor een ander. Kom op zeg. Nee, dat is de bedoeling niet.

Dan die hoogtematen in het plaatje: jij zegt: ze staan er in. Ik dacht aan dode pixels op m'n scherm, zo klein. Zwarte wegmieren met het formaat van een gele weidemier op 10 meter afstand. Had ik dat kunnen zien? Ik dacht van niet.

Toen ik zes was had ik een oog van -20, het andere zag normaal. Wilskracht (training) maakte dat dat oog nog maar -7 is. En dat ik dus sinds 30 jaar een beetje 3D kan zien.
De ouderdom maakt het makkelijker. De ogen worden vanzelf verziend, en zie, ineens wordt min plus, en zie je alles.
Denk je dat echt?  :D
Er zijn ook mensen die denken dat iemand met een bril dan toch alles kan zien? Nee dus, een bril is hulpmiddel, geen vervanging. Een slecht oog met een lens ervoor blijft een slecht oog.

Er is iets raars als eenoog. Je kon volgens de pedagogen van vroeger geen 3D zien, dus ook niet analyseren. Dus vielen tal van beroepen en opleidingen uit. Je kunt ook geen piano of gitaar spelen, want daarvoor zou je 3D moeten kunnen zien. Godbetert, er zijn blinde gitaristen en pianisten. Dus met 0 ogen kan het ook. treinen ook, er zijn ook blinden met een treinbaan (weet ik dankzij dit forum van AnneW). Maar als kind ben je zo makkelijk besodemieterbaar.

Enfin, toen ze dat uitvonden, en omdat ze dat uitvonden, kreeg ik mijn Märklin-baan.  :D  O:-D
En rij ik dus nu analoog op gelijkstroom.



Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: simpel baanidee
Citaat van: Jan22 op vrijdag 04 juni 2021, 19:18:47
Daarom had ik graag gezien dat iemand me uitlegde wat er niet klopt, in plaats van te suggereren dat ik het moeilijker maak voor een ander. Kom op zeg. Nee, dat is de bedoeling niet.
Ik voel dat reageren wel gepast is en doe dat dan ook ;).
Je had graag gezien dat iemand je had uitgelegd wat er niet klopt, welnu dat heb ik 2x gedaan. En dan blijf je daar redelijk bot tegenin gaan waardoor er ellenlange discussies ontstaan en daarmee maak je het welliswaar onbedoeld -maar ondanks dat, wel degelijk- onnodig moeilijk voor de topicstarter.
En oké, ik begrijp best dat de hoogtecijfers met beperkt gezichtsvermogen lastig te ontcijferen zijn. Ik heb zelf meerdere brillen die ik ook regelmatig moet wisselen of zelfs combineren om alles een beetje scherp te zien.
Anyway, inmiddels heeft Yves een leuk baanplan en daar was t toch om begonnen!
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2021

offline
Re: simpel baanidee
Yves,

Ik heb het bergstation al kunnen bijvoegen, straks de foto hiervan. De hoogtes zal ik handmatig berekenen.

Maar daarnaast nog enkele vragen.
Zijn er nog aanpassingen dat je zegt, dat zou ik wel willen (extra opstelsporen, een spoor verwijderen,...)?
Hoe lang zullen je treinen gemiddeld zijn (3 lange karren, 7 korte,...)?
Wat heb je van treinen analoog (3 polige motor), nieuw (5 polige motor)?
Eerder stoomtreinen of elektrisch?
Deze 3 laatste vragen zijn vooral om te kunnen prutsen met de hoogtes en hellingsgraad, als ik alles heb berekend zal ik er meer uitleg over geven wat mijn redenering is.
Andere vragen?

Mvg
Arthur
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2021

offline
Re: simpel baanidee
Yves,

Als ik praktisch nadenk zit 3% er niet in, 3% is voor banenplannen waar je veel plaats hebt om te klimmen. Daarom zal ik alles bereken met ongeveer 3,5% in het achterhoofd, vind ik gemakkelijker en heb je ook meer plaats, de treinen kunnen dit ook zeker aan.

De helling start voor de wissels aan de linkerkant, de afstand die je hebt voor de kleinste cirkelboog (2221) tot aan de wissel (2269) van het bergspoor is ongeveer 2350mm. Mijn hoogste E-loc zonder pantograaf is ongeveer 6,5cm op C-rails dus een goeie 6cm op K-rails. Met pantograaf gaat dit eerder naar 8,5cm (C-rail) en 8cm K-rail.

De laatste rail voor de wissel 2269 zou ik laten eindigen op 8cm. Dan heb je ongeveer een hellingspercentage volgens de wiki S = deltaH/l*100% van ongeveer 3,4%. Dit lijkt mij redelijk alhoewel je de aanloop en uitloop moet meereken dan komen we ongeveer op 3,6% tot 3,7% wat nog altijd geen ramp is als je met korte treinen rijdt. In het slechtste geval neem je 7,5cm en kom je eerder op 3,4-3,5% (op de steilste plaatsen).

Het belangrijkste als je een helling maakt is dat deze vloeiend begint en eindigt, als er een knik in zit kan het zijn dat bij stoomlocomotieven de wielen van de rails komen en dat je geen tractie meer hebt. Naast het begin en einde moeten er ook nog steunpunten gemaakt worden, het makkelijkst is met draadstangen werken, houten blokjes zijn minder nauwkeurig maar draadstangen steek je minder rap weg, dus hier kan je ook van een kleine afwijking spreken.

Wat er ook nog mogelijk is, is het stationsgedeelte al 1cm hoger leggen dan de achterste sporen, dit zou zorgen dat je nog 1cm wint onder het bergspoor. Je zou dan 8,5cm tot 9cm krijgen, waardoor als je dit wil, met bovenleiding kan rijden. 1cm dalen vanaf je station naar achter is niet veel dit kan met een lichte helling en het is dan mogelijk om de opstelsporen achteraan horizontaal te laten liggen.

Voor het schaduwstation zou ik gebruikmaken van een spiraal, dit zou zorgen dat je in plaats van 8cm, 16cm krijgt en dat je met je hand aan de treinen kan moest er ooit iets mislopen, bij 8cm is het heel krap om ergens aan te kunnen. Deze klimspiraal zou je kunnen integreren linksachter.

Een helling probeer je best uit, de ene trein geraakt gemakkelijk boven de andere niet. Theorie is iets maar de praktijk wijst soms iets anders uit. Een vloeiende helling is en blijft het mooiste in mijn ogen. 

Bij deze ook de herwerkte versie van het bergspoor. Ik heb gebruikgemaakt van 2 flexrails, deze zullen wel verknipt moeten worden.

Mvg
Arthur
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: simpel baanidee
Een klassieke vraag bij helling en spiraal: rijd je links (Belgisch, Zwitsers) of rechts (NS, DB)?
Dat maakt uit
voor K-rails 2221 (dalend) en 2231 (stijgend) bogen,
voor M-rails 5100 (dalend) en 5200 (stijgend) bogen, en
voor C-rails 24130 (dalend) en 24230 (stijgend) bogen.

Het verschil in minimale radius scheelt veel voor het maximale hellingspercentage.

En dus maakt het uit of je dit ontwerp van Arthur links-rechts moet spiegelen of niet.

Hoeveel dat uit maakt voor C-rails  en M-rails, vind je hier:
Bron: C-rails geometrie


Hoeveel dat uitmaakt voor K-rails, vind je hier:
Bron: K-Rails geometrie


Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: simpel baanidee
@citaat Goeie tip, Jan. Het nu ontstane baanplan is dan dus meer geschikt voor links rijdend treinverkeer ivm het geringere stijgingspercentage in de buitenbochten.
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: simpel baanidee
Citaat van: Hanzi op zaterdag 05 juni 2021, 13:51:30
dus meer geschikt voor links rijdend treinverkeer
Ik schatte in dat Yves Belgisch rijdt, en mijn opmerking dus overbodig is.
Re: simpel baanidee
Lid sinds: 2021

offline
Re: simpel baanidee
Arthur,

zo goed mogelijk een antwoord op jouw vragen.
Jouw schaduwstation vond ik prima zo, waarom zou je nu gebruik maken van een spiraal? Blijkbaar voor 4 cm hoogtewinst, hoe zal het er dan uitzien?
Indien beter gaan we daarvoor.
Liggen de twee doorrijsporen in het bergstation niet te dicht tegen elkaar, kan er nog een smal perron tussen?
Idem dito voor het hoofdstation: zijn de perrons daar niet aan de smalle kant of is dit een standaardbreedte?
Verder ben ik tevreden met hoe het er nu uitziet: vrij simpel wanneer ik hier andere ontwerpen zie maar dat was de initiële opzet.
De treinen zullen van het korte type zijn: loc en max. 10-tal niet te lange wagons, zeker geen TEE gedoe maar dit zal zichzelf wel uitsluiten.
Momenteel heb ik 5 stoomlocs 3-polig (denk ik toch) uit de jaren 60, 70 en 80. Waarschijnlijk later nog enkele diesels maar ik denk niet in de richting van elektrisch, dit wordt me te complex.
Over links of rechts rijden op de baan had ik nog niet nagedacht, ik heb ontworpen in de wetenschap dat wanneer ik voor de baan sta het licht van links komt en alle lage gedeelten links liggen en de berg rechts. Andersom geeft het hoog gedeelte schaduw op het lage.
Dus liever laten zoals nu en niet spiegelen, tenzij dit beter is voor de rij eigenschappen, daarvoor moet alles wijken.
Rijd ik nu rechts op dit plan?

Verder in bijlage mijn poging om dit plan eens uit te leggen op schaal 1/5, dat viel niet mee wegens te weinig rails, wissels etc.
Veel meer dan een incomplete impressie is het niet geworden.


Mvg,