Inderdaad, ik begrijp er niets van, van wat je schrijft.
Ik heb het nu 3x gelezen, en mijn vraag concentreert zich rond het punt waarop de onderste baan boven komt.
Ik zet er maar even een rode ovaal neer.
Stel dat punt, bovenkant spoorstaaf noemen we het 0-niveau. Dan bevindt de bovenste keerlus zich daar minimaal 7, waarschijnlijker 8 cm boven. De onderkant van het tracee van de bovenste keerlus is (hebben we net gezien bij Menninghaus) minimaal +68 mm boven dat nul-niveau.
Tot zover zijn we het waarschijnlijk eens met elkaar. Dat is namelijk onvermijdelijk.
Nu stel jij: er is een truc; die noemen we "het derde spoor".
Citaat van: Hanzi op woensdag 02 juni 2021, 16:03:00
En met dat duiken duiken ook de 2 daarop aangesloten opstelspoortjes iets mee; maaiveld min 18,5mm.
Dan kijk ik weer naar rechts, in de rode ovaal, en denk ik: en schieten we met dat "duiken" dan ene moer op?
Ik denk van niet. Omdat het linkerwissel waarmee het derde spoor aan de rechterkant aftakt van het binnenspoor ook onder de keerlus ligt. Dus dan denk ik: geinige "duik" hoor, maar niet echt functioneel.
Ik begrijp dat de duik-truc aan de linkerkant van de tekening zin heeft: de 2 buitenste sporen stijgen terwijl de binnenste daalt, en zo deel je die 7 cm hoogteverschil in twee hellingen van zeg elk 3,5 cm hoogte. Dat deed ik vroeger ook op m'n M-rails baan. Ik legde het station op een tussen niveau (van +4 cm), en door stijging en daling konden treinen toch over elkaar heel ondanks een korte helling.
Maar die "duik-truc" werkt niet aan de rechterkant (bij de oranje ovaal moet er al 7 cm hoogteverschil zijn).
Dat red je alleen als het station aan de voorkant op een hellend vlak ligt.
Dat kan, maar is ongebruikelijk, en heeft wat nadelen bij rangeren.
Heb je Anyrail wel, dan kun je dat kennelijk uitlezen, maar ik heb Anyrail niet,
dus heb ik deze info er niet bij staan in het plaatje.
Misschien leuk idee als mensen er dat in het vervolg even bijkalken op hun screenshot?
Rest de vraag hoe je de binnenste 2 rangeersporen inpast in het landschap.
En dat moet dan de bedoelde vraag zijn geweest van Yves.
En blijft staan dat de vraag is (voor iemand zonder anyrail, zoals ik)
of die rangeersporen horizontaal liggen of juist op een hellend vlak.
Want dat maakt veel uit voor de functionaliteit en voor de landschappelijke inpassing.
Het maakt op zich niet uit of de sporen 18 mm hoger of lager liggen.
Dat past zich wel in.
Het maakt wel uit of die sporen hellend of recht lopen.
Want op een hellend spoor laat je geen goederenwagen eenzaam achter,
tenzij het spoor omlaag loopt richting stootblok.