Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Re: Marceltal, bergen rond Bergheim

Gestart door lucdiels zaterdag 25 juli 2015, 10:32:03

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Ben den Hollander
gast

Re: Marceltal, mijn nieuw project
Citaat van: lucdiels op dinsdag 11 december 2018, 12:04:08

In principe heb je gelijk dat één CS zou kunnen volstaan om alles aan te sturen.
Maar........


Oké Luc.

Punt 5 snap ik, 1 t/m 4 doen echter geen opgeld maar ik wil daarover geen discussie starten in je bouwtopic. Hooguit de tip om terugmelding rechtstreeks naar de PC te leiden via een interface, dus buiten het CS om. Maar ik weet niet of WDP daar mee om kan gaan.

Gr, Ben.

Re: Marceltal, mijn nieuw project
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Citaat van: Ben den Hollander op dinsdag 11 december 2018, 12:36:21
Hooguit de tip om terugmelding rechtstreeks naar de PC te leiden via een interface, dus buiten het CS om. Maar ik weet niet of WDP daar mee om kan gaan.

Ja, dat kan WDP. Ik spreek wat dat betreft uit ervaring en gebruik hiervoor tot mijn volle tevredenheid de Littfinski High Speed Interface HSI-88-USB.
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Lid sinds: 2006

Volendam

offline
Re: Marceltal, mijn nieuw project
werkt perfect met wdp. Ik heb n HSI-USB en een HSI-COM in gebruik met WDP
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Ben, Hans en Veerman,

Bedankt voor jullie input, maar of ik al of niet mijn terugmeldingen direct wil koppelen aan de PC is voor mij niet relevant aangezien ik door omstandigheden reeds 3 CS heb. Als dat niet zo was dan openden zich andere alternatieven.
In plaats van er twee weg te doen, zoals Ben suggereerd, heb ik beslist ze nuttig te gebruiken zodat ik een goed overzicht heb wat waar afgehandeld wordt. Ze verkopen op een tweedehandsmarkt brengt alleen maar kapitaalsvernietiging mee.
Als Ben daar geen voordeel inziet dan is dat maar zo, ik zie er wel nut van in en daar gaat het om.

mvrgr

Luc
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

online
Re: Marceltal, mijn nieuw project
je moet doen wat jij graag wilt, tís per definitie slechts een (dure) hobby  :P
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Ben den Hollander
gast

Re: Marceltal, mijn nieuw project
 @citaat @citaat Als gezegd, ik was niet van plan een discussie te beginnen. Mijn vraag was "waarom één spoorbaan aansturen met drie CS'en" en die is beantwoord. :thumbup:
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Ben,

@citaat
geen probleem, ik vond dit trouwens nog geen discussie maar eerder een gedachtenuitwisseling.

Wat de digikeys draaitafel decoder betreft: bij dit systeem hoor je nog steeds de vervelende "klak" bij iedere stap van de tafel.
Bij PiCommIt is dit niet het geval. De moeilijkheid is daar de positieterugmeldingsensoren juist en dicht genoeg te positioneren zodat de magneet het signaal foutloos kan triggeren.
Bij Muet vervang je het ganse motorblok en signaalterugmeldingen en kun je extra functies bedienen op de draaitafel. Ik vind alleen de overbrenging van de draaimotor naar de as nogal zwak (is door middel van een schroef die de draaias vast klemt en meeneemt). Mijn ervaring hiermee is dat het niet betrouwbaar is en de schroef soms doorslipt waardoor de calibratie fout loopt en de brug niet meer juist staat. Verder moet je ook met SX werken in Muet.
Ik heb beide systemen tijdens mijn verblijf in Qatar uitgetest en moet zeggen dat ik nog geen definitief besluit genomen heb.

mvrgr

Luc
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Citaat van: lucdiels op dinsdag 11 december 2018, 18:08:47of ik al of niet mijn terugmeldingen direct wil koppelen aan de PC is voor mij niet relevant

:offtopic:

Wellicht ter voorkoming van een misverstand: Mijn reactie had betrekking op de opmerking van Ben "Maar ik weet niet of WDP daar mee om kan gaan." Niets meer en niets minder.

Ontopic

Re: Marceltal, mijn nieuw project
Geen probleem Hans, zo had ik het ook opgenomen. WDP-ers verstaan elkaar :)

Luc
Re: Marceltal, mijn nieuw project
hoi,

Citaat van: lucdiels op dinsdag 11 december 2018, 20:11:08
Wat de digikeys draaitafel decoder betreft: bij dit systeem hoor je nog steeds de vervelende "klak" bij iedere stap van de tafel.

Wat ik zie bij de omschrijving op de webzijde:

Citeer
DR5052-PLUS ==> Zoals hierboven plus:

- In plaats van 'klak klak draai' zoals de TurnControl dat doet, bepalen via het aansluiten van DR4088-OPTO terugmelders de huidige positie bepalen en de afrit-doelpositie. Dus 100% naar de doelpositie draaien zonder tussentijdse 'klak'.
- Versnelling en vertraging aan het begin en einde van het draaien

En ook gehoord heb bij het prototype zat er geen klak in.

Groet Ronald.
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Ben den Hollander
gast

Re: Marceltal, mijn nieuw project
Bijdrage niet meer relevant.
Re: Marceltal, mijn nieuw project
 @citaat
Ben, Ronald

Als ik het demofilmpje start dat Ben gepost heeft dan hoor ik bij iedere stap van de draaibrug een "klak" geluid.
Ik mag dan misschien niet lezen maar ik hoor nog wel goed.
Dus ofwel is het filmpje niet relevant voor de werkelijkheid ofwel is de informatie op de website niet waarheidsgetrouw.

Luc
Re: Marceltal, mijn nieuw project
hoi,

Citaat van: lucdiels op dinsdag 11 december 2018, 21:15:45
Dus ofwel is het filmpje niet relevant voor de werkelijkheid ofwel is de informatie op de website niet waarheidsgetrouw.

Het is een ander prototype. ;) Je hebt gelijk dat je een "klak" hoort. De versie die ik gezien heb op OntraXS! had de klak niet. En dat was het eerste prototype van de controller.

Groet Ronald.
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Ronald,

OK, ik zal ook eens verder bij Digikeijs gaan kijken. Misschien is er wel één en ander ge-evolueerd sinds de video.
Maar dat wordt een werkje voor als ik terug in België ben.
Nu moet ik weer aan het werk. Middagpauze is voorbij :)

Luc
Re: Marceltal, mijn nieuw project
hoi,

Werkse nog even.  :)

Als je nog eens tijd hebt: De drie verschillende uitvoeringen.

Groeten Ronald.
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Ik heb het zo opgelost, een Gerd Boll decoder en een nieuwe motor , van SB faulhaber,
Ben er dik tevreden mee. Gaat bestuurd worden met Koploper.
Klikken is  foetsie, wat je hoort is een schakelaar in de test fase.

Gr. Jan

Re: Marceltal, mijn nieuw project
Jan, Ronald enz.

Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Voor mij is de keuze nog niet aan de orde omdat ik eerste nog veel voorbereidend werk heb, dan twee schaduwstations en dan pas het zichtbare gedeelte waar de draaischijf ooit moet komen.
Misschien heeft Märklin dan wel een nieuwe draaischijf uit met een uiterst moderne sturing. :O, De oude is niet voor niets uit het assortiment verdwenen.

Volgende week woensdag vlieg ik terug naar België en kan ik rond de jaarwisseling weer wat verder werken aan mijn baan.

met vriendelijke groeten

Luc
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Ben den Hollander
gast

Re: Marceltal, mijn nieuw project
Citaat van: lucdiels op dinsdag 11 december 2018, 21:15:45

Dus ofwel is het filmpje niet relevant voor de werkelijkheid ofwel is de informatie op de website niet waarheidsgetrouw.


Je hebt gelijk, ik heb de post aangepast.
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Marceltal, mijn nieuw project

Van centrales weet ik niets, Luc  :?
Maar wel, dat je een zeer royale baan aan het maken bent in een hele mooie ruimte :P
En hoewel je weinig tijd hebt om te bouwen, schiet het al flink op  :thumbup:

Gelukkig is er wel tijd genoeg om te dromen  O:-D

Grtz Tony
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Bedankt Tony,

ik weet ook wel dat 3 CS's een overkill is, maar zoals gezegd heb ik er 3 door omstandigheden en dan kan je ze maar beter gebruiken vind ik.

Toen wij ons nieuwe huis bouwden waren er twee belangrijke eisen:
1. Het huis moest bijna energieneutraal zijn. (ons steentje bijdragen voor onze planeet)
2. De zolder moest volledig ter beschikking staan van mijn modelbaan zodat ik tijdens mijn pensioen zou weten wat te doen.

Wanneer ik thuis ben probeer ik al wat te werken aan de baan, maar ik heb geen haast. De volgende stappen zullen minder zichtbaar zijn want dat zijn kabelgoten en ringleidingen.
En ondertussen droom ik tijdens mijn verblijf in het buitenland hoe ik het bij mijn volgende thuiskomst ga aanpakken.

mvrgr

Luc
Re: Marceltal, mijn nieuw project
 @citaat dat zijn leuke vooruitzichten  ;) :thumbup:
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Prachtige ruimte. En valt mijn oog nou op een openstaande deur van een lift? 8o
Wordt een mooi karwei. Succes!
Greetz, Arjan
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Ja Arjan

er is een lift naar de zolder. Moet ik niet meer alle planken naar boven dragen. Handig als je ouder wordt. Wij hebben dit huis nieuw gebouwd maar we willen er wel zolang mogelijk blijven wonen, ook als één van de twee minder mobiel wordt, dus een lift.

groetjes

Luc
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Hallo iedereen,

Er is verandering in mijn toestand. Mijn management heeft besloten dat ik meer nodig ben in Australië dan op het project in Canada. Ik ben dus per direct teruggekeerd uit Canada en wacht nu op een visum voor Australië. Op 12 januari moet ik daarvoor een taaltest Engels afleggen. Je moet daarvoor meer dan 10 jaar in het Midden-Oosten gezeten hebben waar Engels de voertaal is in de bedrijven. Je komt Australië niet zomaar binnen.
Ik ben dus minstens een maand in België en kan wat verder werken aan Marceltal.

Ik ben nu bezig aftakkingen te maken op de ringleiding van het CS3 dat het schaduwstation 1 gaat voeden. Zie bijgevoegde foto. Ik heb nu zo'n 7 aftakkingen klaar.
Voor schaduwstation 1 zijn er zo een 16-tal te maken.
Ik heb zo een 100 verdeelplaatjes besteld, goed voor nog 50 aftakkingen op dit en de andere niveaus.

Verder wens ik iedereen een prettig jaareinde en voorspoedig 2019.

Groetjes

Luc

Re: Marceltal, mijn nieuw project
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Luc,

Das een hele omschakeling om stel op sprong van Canada naar Australië je gaan voor je werk.
Gelukkig ben je nu eventjes thuis en kan je wat aan de baan werken.
Het gedane werk ziet er mooi en strak uit er is nog een lange weg te gaan maar ieder beetje wat je kan doen is toch meegenomen.

Jij en de familie ook fijne feestdagen en een super goed maar vooral gezond 2019 toegewenst.

Groet Michel
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Marceltal, mijn nieuw project

Voor je baanbouw is die taaltest en het wachten op je visum prima, Luc  :thumbup:

Hoewel het even overwippen vanuit Australië wel niet zo vaak zal gebeuren.

Grtz Tony
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Hoi Tony

de bedoeling is om zo een viermaal per jaar naar huis te komen. Dus het zal inderdaad trager vooruitgaan.

Hoi allemaal,

Ik heb gisteren de tweede ringleiding afgewerkt die moet gaan dienen om de wissels van het eerste schaduwstation aan te sturen. Zie de foto's achteraan voor de vorderingen.
Ik moet nog wel 20 verdeelplaatjes kopen om alle aftakkingen af te werken. Ik heb er 100 besteld bij mijn vaste leverancier Van Biervliet.
Gisteren ben ik ernaar op zoek geweest en heb zo nog enkele nieuwe wagons kunnen scoren. Zie de plaatjes achteraan.

Volgende stap het plaatsen van de ESU switch pilot servo's die de servomotors van de wissels moeten gaan aansturen. Ik ga die nu plaatsen zolang ik nog overal goed bijkom langs boven. Daarvoor moet ik eerst alle wissels een adres gaan geven. Ik heb dus wat papierwerk te doen op de tekeningen van mijn baan.
Ik hou jullie verder op de hoogte.

Ik wens jullie een leuk jaareinde en een voorspoedig 2019.

mvrgr

Luc
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Deel 2 van de foto's

Re: Marceltal, mijn nieuw project
Hoi allemaal

ik heb een vraag. Ik krijg alleen foto's geplaatst als bijlage na de tekst.
Wanneer ik het icoontje "voeg afbeelding toe" gebruik krijg ik dit: "img][/img"
Maar ik kan verder niets doen.
Wat doe ik verkeerd?

groetjes

Luc
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Ben den Hollander
gast

Re: Marceltal, mijn nieuw project
Elders hosten, bijvoorbeeld bij het gratis http://abload.de/ ......



.....dan krijg je dit te zien. En geen gezeur over grootte of resolutie.

Gr, Ben.
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Ben,

Sorry maar dat helpt mij niet zoveel verder. Elders hosten en wat dan? Jouw raad is wel heel summier.
Graag wat meer details: stap per stap bvb.

Luc
Re: Marceltal, mijn nieuw project
 @citaat Zie hier ===> klik
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Hallo Nobody...

Dit helpt mij echt verder. Met dank en beste wensen voor 2019.

Luc
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Ben den Hollander
gast

Re: Marceltal, mijn nieuw project
Citaat van: lucdiels op maandag 31 december 2018, 13:35:54
Ben,

Sorry maar dat helpt mij niet zoveel verder. Elders hosten en wat dan? Jouw raad is wel heel summier.
Graag wat meer details: stap per stap bvb.

Luc

Ik gaf je een link en dan zie je dit.......



.... met 4 stappen om een plaatje te posten en een "Hilfe" als het niet lukt. En ik was in de veronderstelling dat jij als wereldreiziger het woord "hosten" kent, ik heb je overschat.

Prettige jaarwisseling dan maar, draag ik toch iets bij. ;)
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Beste Ben,

zover was ik ook wel gekomen, maar hoe je dan die foto in de bijdrage zet heb je niet aangegeven, dat was een teleurstelling voor mij.
Maar de bijdrage van Nobody was de informatie die ik nodig had.
Trouwens echte intelligentie begint bij te weten wat je niet weet. En zoals mijn motto zegt: "omne paulo difficile ante facile est".

met de beste wensen voor 2019

Luc
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Ben den Hollander
gast

Re: Marceltal, mijn nieuw project
 @citaat Prima Luc. Gelukkig nieuwjaar beste vriend.
Re: Marceltal, mijn nieuw project
hoi,

Even reageren hierop:

Citaat van: lucdiels op dinsdag 01 januari 2019, 08:55:04
zover was ik ook wel gekomen, maar hoe je dan die foto in de bijdrage zet heb je niet aangegeven, dat was een teleurstelling voor mij.

Uit een ander draadje van een paar dagen terug:

Citaat van: ronaldk op zaterdag 29 december 2018, 20:06:32
Gewoon via Abload.de regelen. Dan kan je zo van je Ipad de fotos naar het internet sturen. En dan kiezen voor "direktlink für Foren"



Groet Ronald.

Een iets uitgebreidere versie van het bericht van Ben.

Groet Ronald.
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Hallo modelspoorders,

ik heb de laatste week verder gewerkt aan het plaatsen van de 8 ESU Switch Pilot Servodecoders die de wissels van het eerste schaduwstation zullen gaan aansturen. Alle decoders werden via de ESU Lok Programmer gecodeerd en de voorlopige instellingen van de servomotors werden ingegeven en getest vanaf het CS2/1 en Windigipet.
Hierna een foto van twee van de decoders.

Volgende stap is het plaatsen van de platen waarop de sporen van het eerste schaduwstation moeten komen.

groetjes

Luc
Re: Marceltal, eerste schaduwstation in aanbouw
Hallo,

Ik heb de laatste twee dagen weer wat verder gewerkt en heb de platen voor het eerste schaduwstation geplaatst en eerste laag van de spiraal tussen eerste en tweede schaduwstation op maat gezaagd. Zie de foto's.
Vooraleer met de bouw van de spiraal te beginnen ga ik eerst de rails leggen voor het eerste schaduwstation om een aantal zaken te testen en af te passen.
groetjes

Luc
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Netjes afgemonteerd!
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Dat zijn weer serieuze vorderingen, Luc !

Ziet er deftig uit  :thumbup:
Hopelijk werkt het na het leggen van de rails, naar behoren.

Grtz en knutsel ze,

Tony
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: Marceltal, mijn nieuw project
 :D mooie ruimte heb je daar ... zal je nog uurtjes zoet mee zijn ....

Mooie vorderingen ....

Groeten Freddy

Re: Marceltal, mijn nieuw project
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Marceltal, mijn nieuw project
-Luc,
Zoals ik reeds schreef, ga jij als een wervelwind door alles heen. Foto's zijn geweldig mooi genomen en geeft ook een hele strakke lijn van al de leidingen. Dat zal jou heel tevreden moeten stellen. Die ringbandjes zijn bedoeld voor een paar leidingen en de kabelgoten voor meerdere. Kijk, dat is goed werk; is natuurlijk ook wat 'denkwerk' aan vooraf gegaan. Er gaan nog vele leidingen komen! Geen probleem voor jouw werkwijze. Nu de rails en dan de controle daarop; dan is die fase ook achter de rug.
Op naar de volgende, Luc!
Suk6 en blijf secuur werken (zoals jij al gedaan hebt).
Zie jouw vorderingen wel weer verschijnen! Petje af!
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Luc,

Mooie vorderingen en netjes afgewerkt. :) :thumbup:
Ga zo door zou ik zeggen.

Groet Michel
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Luc, toen ik de ontwerpen zag, duizelde het mij en vreesde ik even voor de wel heel grote ambities. Als ik zie hoe ik voortkruip, zou een project als het jouwe mij een kleine eeuw gaan kosten.
Maar je vorderingen zijn indrukwekkend en alles zo nauwkeurig! Ik neem er even mijn hoed voor af en volg je vorderingen met vertrouwen en grote interesse.

Groet,

Peter
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Hallo

Peter, Michel, Gerard, Freddy, Tony, Robert,

bedankt voor jullie interesse, waardering en steun.

Iedereen,

Ik ben gisteren in Brussel een TOEFL test gaan afleggen om aan de Australische autoriteiten te bewijzen dat ik het Engels machtig ben. En dat na meer dan 10 jaar in het Midden-Oosten en Canada te hebben gewerkt... Hoe dan ook de test duurde 4 uur en was zeer intensief. Er waren 20-25 testers maar ik was de enige boven de 35 jaar schat ik. Daarna was ik doodop van 4 uur te concentreren. Binnen 10 dagen ken ik het resultaat.
Deze morgen heb i wat rails geplaatst en hun positie exact afgemeten. Er heeft zelfs al een lok rond gereden.
De bedoeling is de contouren van het schaduwstation uit te zetten en te zien of er nergens een clash is. Ik moet ook nog twee diagonale verbindingen tussen de platen plaatsen.
Terugmeldingen, stroomvoorzieningen en wissels bedienen is pas voor later.
Vanavond doe ik verder. Als het volledige schaduwstation er ligt post ik de volgende foto's en misschien wel een filmpje.
Maar dat kan nog wel een weekje duren want ik kan er alleen 's avonds aan werken.

Dus werk genoeg nu ik nog in België ben.

mvrgr

Luc
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Hele mooie ruimte heb je voor je grote baan. En ook je besturing installatie is indrukwekkend.

MvG,

Timaximus
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Bedankt Tim(aximus)

Bedankt voor jouw feed-back. Ik ben inderdaad bevoorrecht met zo een grote ruimte. Dat was ook de bedoeling toen we 4 jaar geleden besloten om een nieuw huis te zetten. We wouden een BEN-woning met een grote zolder voor mijn treinbaan en een kleinere tuin voor mijn vrouw haar hobby. Dat is aardig gelukt mag ik zeggen.
De besturing met drie CS is misschien niet echt nodig, maar zoals reeds uitgelegd ik had er drie door omstandigheden en dus kan ik ze maar beter gebruiken.

mvrgr

Luc
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Luc,

Vanochtend tijd gevonden om je topic eens rustig te lezen en vooral de foto's te bewonderen. Mooie grote ruimte om deze baan te realiseren en volop ruimte om er omheen te kunnen lopen/werken. Daarnaast ben ik erg onder de indruk van de kwaliteit van je bouwactiviteiten; het ziet er allemaal erg strak en professioneel uit. Daar kan ik nog weer veel van opsteken!

Ik las dat van Biervliet je belangrijkste leverancier is. Ik ben zelf erg nieuwsgierig naar de reeks Ambrogio wagons die zij hebben aangekondigd, want die zouden een fraaie uitbreiding op mijn baan kunnen zijn.

Veel succes met de verdere bouw!

Groeten,
Wico
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Meerdere besturing units is best handig, dan kun je die op strategische posities langs je mooie grote tafel plaatsen om lokaal treinen of gemotoriseerde scenery of actuators handmatig te sturen dan wel te schakelen.

Ik zit zelf ook al een tijdje te kijken voor een extra Ecos naast de twee IB en sinds gisteren ook een 'Twin-Center'.

MvG,

Timaximus