Citaat van: Stelle2211 op zaterdag 18 december 2021, 15:20:11Dit vind ik een goed idee, maar ik zie dat je wat dure railstukken hebt gebruikt, daarom heb ik jouw idee iets aangepast.
Klopt dit nog met jouw idee?
Ik zie dat je weliswaar rechtsachter de slanke meegebogen wissel hebt vervangen door een gewone meegebogen wissel, maar rechtsvoor heb je het omgekeerde gedaan. Dat maakt het niet goedkoper. Bovendien ben je daarbij de bochten 315 vergeten. Als je niet weet waarom je die zou moeten gebruiken, wel, de uiteinden van de slanke wissels liggen zó dicht naast elkaar dat alleen een paar 315's passen: die hebben namelijk afneembare baanbermdelen en dan past het wél. Zie ook
de 3rail wiki. Als je geen 315's gebruikt, moet je een stukje bedding slopen van minstens één van de rails die direct tegen de wisseluiteinden liggen, en het ontstane gaatje moet je dan zelf maar met ballast opvullen zodat het er netjes uitziet.
Als je alleen de slanke meegebogen wissel rechtsachter vervangt door een gewone meegebogen wissel is het ook wel weer passend te krijgen, maar het levert een veel minder mooi spoorverloop op. Nu lopen alle bochten vloeiend, nergens zit een recht stukje. Met een gewone meegebogen wissel in plaats van een slanke is er minstens één rechte nodig, ongeveer halverwege de bocht. Misschien zelfs twee kleintjes om het netjes te krijgen, daar heb ik verder niet naar gekeken. En door de introductie van een rechte komt ook de mooie, vloeiende ruime bocht ernaast in het gedrang, ook daar zal dan ergens een rechte in moeten komen (in combinatie met wat minder ruime bochten). En dat alles om een paar tientjes? Dat leek me een slechte besparing. Maar goed, het wordt jouw baan, dus mag jij het uiteraard doen zoals je wilt.
Citaat van: Stelle2211 op zaterdag 18 december 2021, 16:05:30Vind wel dat er nu veel punten zijn die niet helemaal lekker aansluiten.
Bij wisselstraten is er soms vrij weinig speling, daarbuiten kom je vaak nog wel weg met wat grotere afwijkingen. Zo op het oog zie ik in jouw plan niet direct een afwijking waarvan ik denk dat 'ie te groot is. In WinTrack heb ik de marge op 2 mm staan. Waar ik in de vorige plannen de rails niet had vastgeklikt, zijn de afwijkingen nergens groter. Ik heb ze expres open gelaten want als je dan precies hetzelfde in Anyrail invoert, zullen de afwijkingen ook daar niet groter zijn dan 2 mm (en op één plaats is er bovendien een afwijking van 0,1°, maar zonder dat is de afwijking daar ook slechts 0,6 mm). Een kleine complicatie die je misschien hebt, is de rails met een rode streep: die heb ik 0,1 graad extra gebogen. Ik heb dus een aantal bochten 912 gebruikt van 12,2° terwijl zie eigenlijk 12,1° zijn, en een bocht 230 van 30,1° in plaats van 30°. Zo'n minimale extra buiging merk je in de praktijk niets van, maar het is nodig in WinTrack omdat de gewone wisselbocht (24224) nu eenmaal 24,3° is en de slanke (24912) 12,1°. Twee van die slanke wisselbochten zijn dus 24,2°, daarom moet er op een aantal plaatsen 0,1° extra gebogen worden om in WinTrack goed uit te komen met de hoeken. Hoe je dat in AnyRail in zou kunnen voeren, weet ik niet. Als je echter eerst alle andere rails neerlegt, komt het vast wel goed.
Citaat van: Stelle2211 op zaterdag 18 december 2021, 16:05:30En ik heb een 071 gewijzigd in een 064 bij de 24711 bij het station, weet niet of dat kan.
Net zoals er bij de meegebogen slanke wissels 24771/772 twee 315's horen, horen er bij de slanke wissels 24711/712 twee 071's. Misschien past het nog wel met één 064 en één 071 waar je het baanbermdeel hebt afgehaald, maar ook dan moet je het ontstane gaatje zelf maar weer netjes met ballast opvullen. Alleen als het écht niet past met een paar 071's (of, bij meegebogen slanke wissels, 315's), doe ik het bij het ontwerpen van een baan nog wel eens anders. Hier was dat niet nodig. Overigens heb ik net ontdekt dat ik een foutje had gemaakt: de 188 in het diagonale spoor in het midden moet een 172 zijn. Verder kun je het invoeren zoals ik het had getekend, en als je dan uitsluitend de rails verbindt die ik ook al had verbonden, moet het kloppen.
Ter illustratie heb ik hieronder nog een paar extra plaatjes voor je. Het eerste legt speciale nadruk op het binnenste ovaal. Het past niet exact, daarom moest ik één open plaats kiezen. De afwijking is echter slechts 0,5 mm. Als je een 064 in de plaats van een 071 legt, krijg je ergens in het binnenste ovaal een afwijking van 6 mm. Het tweede plaatje legt de nadruk op een veel grotere ovaal, bestaande uit alle gele sporen en een deel van de groene. Ook hier moest ik één open plaats kiezen; de afwijking volgens WinTrack is nu 2,0 mm. In beide voorbeelden spelen afwijkingen van 0,1° geen enkele rol.
Citaat van: Stelle2211 op zaterdag 18 december 2021, 15:20:11De rail in de lokloods heb ik wat korter gemaakt omdat ik er dan nog een weg achterlangs kan laten lopen.
Ja, dat mag gewoon.
Wat de afstand tussen overweg en contactrail zou moeten zijn, weet ik niet. Is het misschien voldoende als je de overweg en de naastliggende 077 omwisselt en dan de 24330 als contactrail gebruikt?