Citaat van: yves op dinsdag 17 mei 2022, 21:19:50
Het komt nu redelijk goed uit zonder passtukjes.
Het verschil tussen 2272/2273 en 22715/22716 zijn gelijk qua maat, maar niet qua eigenschappen. De lage nummers zijn het oudst, en dat zijn slanke wissels met een beweegbaar puntstuk. Omdat die oudjes wat gebreken krijgen, zijn ze 2-hands vaak veel goedkoper te krijgen. Het zijn wissels voor de echte knutselaar.
Citaat van: yves op woensdag 18 mei 2022, 11:29:12
Is de blauwe variant uberhaupt mogelijk met K-rails ?
Dit lijkt me ook te verkiezen boven de 2 slanke wissels van mijn laatste post.
Dat weet ik niet zeker, daarvoor zou ik wintrack moeten installeren, of een soortgelijk programma.
Want zeker is dat, gesteld het wél kan, de rails anders moet worden verlegd dan nu.
Het gaat dan met name bij het binnenspoor om de 2x2241 en in het buitenspoor om de 2251+2231.
Op het buitenspoor leg je een 2269 net buiten de tunnelmond (op de plek van een 2231).
Daardoor is de 2251 in de buitenboog te ruim (ik zou dat met flexibele rails oplossen, maar 2231 of 2241 komen in de buurt). In de binnenbocht is de 2241 te krap, dus die moet juist vervangen door een ruimere boog (2251).
Intuïtief zou ik het eerst uitproberen met
Piko 55228, minder handig voor de beginner om voor te kiezen. Het leuke van Piko is de hart-op-hart afstand tussen de sporen van 61.9 mm (dat ligt in tussen de 57 en 64.4 van K-rails), dus zijn er van k-rails iets afwijkende boogstralen 55212 (r=421.8mm), 55213 (r=484 mm), 55214 (r=546 mm). Als het lukt met Piko, dan lukt het ook in K-rails, maar dan met veel kleine stukjes, of met flexibele rails (2205).
Citaat van: yves op woensdag 18 mei 2022, 11:40:21
dus zoiets, zodat de spoorwissel nog voor het station kan gebeuren.
Dat pleit eigenlijk nog meer voor de Piko-A optie(
Piko 55228 ), dat is een wissel met een buitenboog die een fractie krapper is dan de 2251, maar ietsje ruimer dan een 2241.
Piko-A heeft geen middenrail, en de sleper van bijna alle locs gaan in de binnenboog over de wisseltong heen.
Dus er zijn minimaal 2 aanpassingen nodig aan zo'n wissel.
In een tekenprogramma zoals Wintrack maakt dat niet uit. Je gebruikt Piko-A en K-rails gewoon door elkaar, en het programma regelt de aanpassingen. Het grote voordeel is dat als je gezien hebt hoe iets op die manier kan, je daarna de Piko-A weg legt en een K-rails equivalent kunt verzinnen. Omdat K-rails zelf niet over een slank gebogen wissel beschikt, moet je het doen met ofwel 2269 ofwel 2263 (beide ogen lomper).