Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Spoor 1 op zolder

Gestart door rscosworth zondag 17 juli 2022, 17:05:12

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Spoor 1 op zolder
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Spoor 1 op zolder
Goede middag allemaal,

Zo nu en dan twijfel ik er over om (naast mijn H0 baan) ook iets met spoor 1 te gaan doen.

En puur uit nieuwsgierigheid ben ik even aan het puzzelen om te kijken wat er haalbaar is op mijn zolder van 6,10 x 4,45

Een rondgaande baan (ovaal) is sowieso uitgesloten. De rechte stukken zouden dan zo kort worden, dat ziet er simpelweg niet uit. Het zou dus een pendelbaan moeten worden. Ook lijkt een pendelbaan mij vele malen leuker dan rondjes rijden.

'k Wil proberen of het mogelijk is met schroefkoppelingen te rijden. Krappe bogen zijn daarmee ook uitgesloten.
Net als een abrupte overgang van recht naar bocht, dat kan ook niet.

Na een dagje tekenen ben ik op onderstaand ontwerp uit gekomen.

Station Noord heeft een mogelijkheid om om te lopen. Ook kan ik hier een kleine kolenkraan, zandinstallatie, inspectieput en een waterkraan kwijt. Ook heb ik hier 2 sporen om (goederen)wagons weg te zetten.

Station Zuid is veel eenvoudiger. Geen mogelijkheid om om te lopen, dus hier zal altijd een lokwissel plaats moeten vinden.

Hoe klein de baan ook is, er moeten wel grote locomotieven kunnen omlopen (denk aan een br 01 of een 50'er).

De totale rijlengte is 14 meter.

Er zijn nog geen concrete plannen om het ook echt te gaan bouwen, maar een beetje fantaseren kan altijd.

Ben benieuwd wat jullie er van vinden.

Gr Richard
Re: Spoor 1 op zolder
Lid sinds: 2013

Altijd met tram of trein

offline
Re: Spoor 1 op zolder
Hoewel ik zelf niets van spoor I heb of ooit zal bezitten lijkt mij dit leuk én haalbaar. Tom Mulder (Radio10 Gold) had een soortgelijke baan op zijn zolder, tenminste zoiets staat mij bij uit de tv reportage over hem die ik gezien heb.

Wat zou er moeten rijden, kleinere 3-assers voor het rijwerk en een grotere stoom, diesel of e-lok voor het mooi?

Dit project zal ik blijven volgen!

Groeten,

Fokko

Re: Spoor 1 op zolder
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Spoor 1 op zolder
Bedankt voor je reactie. 'k Zal eens kijken of ik die rapportage ergens kan vinden.

Of deze baan er ooit gaat komen is ook nog maar de vraag hoor :) Het zou maar zo kunnen dat ik enkel wat rijdend materieel koop en aansluiting zoek bij een module-club.

Er zouden voornamelijk stoomtreinen (van een 64'er tot een 01 en van een br 94 tot een 50'er) en een paar diesels moeten gaan rijden.

Het leukste lijkt mij om een museumlijntje na te bootsen. Dan ben je veel vrijer in het samenstellen van treinen.
Een grote goederenlok voor een paar donderbussen moet dus gewoon kunnen... Of een lok voorop en een lok achterop, voor het makkelijk pendelen.

Gr Richard
Re: Spoor 1 op zolder
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Spoor 1 op zolder
Spoor 0 is ook zeker heel mooi, al denk ik niet dat ik dan een heel andere baan zou kunnen maken.

Aangezien ik met schoefkoppelingen wil rijden, zou je ook in geval van spoor 0 hele ruime bogen aan moeten houden. Een keerlus is in dat geval nog steeds geen optie, waardoor je met min of meer dezelfde pendelbaan zal eindigen.

Het hebben van een eigen spoor 1 baan is geen doel opzich. Het zou alleen wel leuk zijn om de nog aan te schaffen modellen ook thuis te kunnen laten rijden.

'k Hoef ook geen lange slepen te hebben. Het gaat me voornamelijk om de grote imposante stoomlocomotieven.

In H0 rij ik nu met slepen tot 3 meter. Bij spoor 1 zal dat niet anders worden.

Ondertussen ben ik nog aan het puzzelen om het baanplan te perfectioneren  :)

Gr Richard