Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Baan ontwerp in AnyRail

Gestart door Stelle2211 dinsdag 07 december 2021, 14:47:23

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: Baan ontwerp in AnyRail
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Baan ontwerp in AnyRail
Even een terzijde:

Als je in Anyrail kiest voor "Exporteren" kun je een jpeg-plaatje genereren (even op maat knippen in bijv. Paint) dat je hier kunt gebruiken om je ontwerp te laten zien. Zo bereik je een breder publiek, want lang niet iedereen heeft Anyrail (of is bereid op de link te klikken). Voor mensen die actief met je ontwerp aan de slag willen is het any-bestand natuurlijk wèl heel handig.
Re: Baan ontwerp in AnyRail
Oké, maar bij de Engelsman hoef ik dan niets te doen?

Re: Baan ontwerp in AnyRail
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Baan ontwerp in AnyRail
Citaat van: Stelle2211 op zaterdag 18 december 2021, 15:20:11Dit vind ik een goed idee, maar ik zie dat je wat dure railstukken hebt gebruikt, daarom heb ik jouw idee iets aangepast.
Klopt dit nog met jouw idee?
Ik zie dat je weliswaar rechtsachter de slanke meegebogen wissel hebt vervangen door een gewone meegebogen wissel, maar rechtsvoor heb je het omgekeerde gedaan. Dat maakt het niet goedkoper. Bovendien ben je daarbij de bochten 315 vergeten. Als je niet weet waarom je die zou moeten gebruiken, wel, de uiteinden van de slanke wissels liggen zó dicht naast elkaar dat alleen een paar 315's passen: die hebben namelijk afneembare baanbermdelen en dan past het wél. Zie ook de 3rail wiki. Als je geen 315's gebruikt, moet je een stukje bedding slopen van minstens één van de rails die direct tegen de wisseluiteinden liggen, en het ontstane gaatje moet je dan zelf maar met ballast opvullen zodat het er netjes uitziet.

Als je alleen de slanke meegebogen wissel rechtsachter vervangt door een gewone meegebogen wissel is het ook wel weer passend te krijgen, maar het levert een veel minder mooi spoorverloop op. Nu lopen alle bochten vloeiend, nergens zit een recht stukje. Met een gewone meegebogen wissel in plaats van een slanke is er minstens één rechte nodig, ongeveer halverwege de bocht. Misschien zelfs twee kleintjes om het netjes te krijgen, daar heb ik verder niet naar gekeken. En door de introductie van een rechte komt ook de mooie, vloeiende ruime bocht ernaast in het gedrang, ook daar zal dan ergens een rechte in moeten komen (in combinatie met wat minder ruime bochten). En dat alles om een paar tientjes? Dat leek me een slechte besparing. Maar goed, het wordt jouw baan, dus mag jij het uiteraard doen zoals je wilt.

Citaat van: Stelle2211 op zaterdag 18 december 2021, 16:05:30Vind wel dat er nu veel punten zijn die niet helemaal lekker aansluiten.
Bij wisselstraten is er soms vrij weinig speling, daarbuiten kom je vaak nog wel weg met wat grotere afwijkingen. Zo op het oog zie ik in jouw plan niet direct een afwijking waarvan ik denk dat 'ie te groot is. In WinTrack heb ik de marge op 2 mm staan. Waar ik in de vorige plannen de rails niet had vastgeklikt, zijn de afwijkingen nergens groter. Ik heb ze expres open gelaten want als je dan precies hetzelfde in Anyrail invoert, zullen de afwijkingen ook daar niet groter zijn dan 2 mm (en op één plaats is er bovendien een afwijking van 0,1°, maar zonder dat is de afwijking daar ook slechts 0,6 mm). Een kleine complicatie die je misschien hebt, is de rails met een rode streep: die heb ik 0,1 graad extra gebogen. Ik heb dus een aantal bochten 912 gebruikt van 12,2° terwijl zie eigenlijk 12,1° zijn, en een bocht 230 van 30,1° in plaats van 30°. Zo'n minimale extra buiging merk je in de praktijk niets van, maar het is nodig in WinTrack omdat de gewone wisselbocht (24224) nu eenmaal 24,3° is en de slanke (24912) 12,1°. Twee van die slanke wisselbochten zijn dus 24,2°, daarom moet er op een aantal plaatsen 0,1° extra gebogen worden om in WinTrack goed uit te komen met de hoeken. Hoe je dat in AnyRail in zou kunnen voeren, weet ik niet. Als je echter eerst alle andere rails neerlegt, komt het vast wel goed.

Citaat van: Stelle2211 op zaterdag 18 december 2021, 16:05:30En ik heb een 071 gewijzigd in een 064 bij de 24711 bij het station, weet niet of dat kan.
Net zoals er bij de meegebogen slanke wissels 24771/772 twee 315's horen, horen er bij de slanke wissels 24711/712 twee 071's. Misschien past het nog wel met één 064 en één 071 waar je het baanbermdeel hebt afgehaald, maar ook dan moet je het ontstane gaatje zelf maar weer netjes met ballast opvullen. Alleen als het écht niet past met een paar 071's (of, bij meegebogen slanke wissels, 315's), doe ik het bij het ontwerpen van een baan nog wel eens anders. Hier was dat niet nodig. Overigens heb ik net ontdekt dat ik een foutje had gemaakt: de 188 in het diagonale spoor in het midden moet een 172 zijn. Verder kun je het invoeren zoals ik het had getekend, en als je dan uitsluitend de rails verbindt die ik ook al had verbonden, moet het kloppen.

Ter illustratie heb ik hieronder nog een paar extra plaatjes voor je. Het eerste legt speciale nadruk op het binnenste ovaal. Het past niet exact, daarom moest ik één open plaats kiezen. De afwijking is echter slechts 0,5 mm. Als je een 064 in de plaats van een 071 legt, krijg je ergens in het binnenste ovaal een afwijking van 6 mm. Het tweede plaatje legt de nadruk op een veel grotere ovaal, bestaande uit alle gele sporen en een deel van de groene. Ook hier moest ik één open plaats kiezen; de afwijking volgens WinTrack is nu 2,0 mm. In beide voorbeelden spelen afwijkingen van 0,1° geen enkele rol.

Citaat van: Stelle2211 op zaterdag 18 december 2021, 15:20:11De rail in de lokloods heb ik wat korter gemaakt omdat ik er dan nog een weg achterlangs kan laten lopen.
Ja, dat mag gewoon.

Wat de afstand tussen overweg en contactrail zou moeten zijn, weet ik niet. Is het misschien voldoende als je de overweg en de naastliggende 077 omwisselt en dan de 24330 als contactrail gebruikt?
Re: Baan ontwerp in AnyRail
Ik bedoel de diagonaal die het binnenste ovaal in 2 gebieden verdeelt en waar een overweg logisch zou zijn om daar over de sporen te geraken als verbinding tussen bijvoorbeeld industrie gebied rechts en stedelijk gebied links.
Re: Baan ontwerp in AnyRail
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Baan ontwerp in AnyRail
Aha, dat had ik helemaal verkeerd begrepen.

Ik begrijp de logica van een overweg in dat diagonale spoor, maar zou hem liever niet in het rechte traject willen want dan blijft er zo weinig ruimte over voor de kopspoortjes. Een overweg schuin over de 912 zou wat dat betreft beter uitkomen. Dan maar geen standaard Märklin overweg.

Waarschijnlijk is het makkelijker om een tunnel onder dat diagonale spoor te maken voor een weg die de beide gebieden verbindt. Zo'n iets lager gelegen weg kan dan helemaal doorlopen naar links, onder de groene en blauwe sporen door maar bóven de gele. Met de hoogtes moet dat kunnnen, een tunnel voor een weg hoeft immers lang niet zo hoog te zijn als een treintunnel. Zo'n 4 cm vrije ruimte boven het asfalt is al goed genoeg voor normaal gebruik. Alleen als er ook dubbeldekkerbussen of bijzonder hoog beladen vrachtauto's onderdoor moeten, moet het in de buurt van de 6 cm zijn.
Re: Baan ontwerp in AnyRail
Citaat van: Spoorlijnen op zaterdag 18 december 2021, 19:11:27
@citaat @citaat
Wissels zijn nog wel te isoleren, maar een hele Engelsman niet. En optie is dan om met een lichtsluis te gaan werken.
En er komt nog wel iets bij kijken, de Engelsman wordt niet alleen bereden richting overweg. Als een lok van de loodsen komt of naar de loodsen rijdt moet de overweg toch voor niets gesloten worden?
Re: Baan ontwerp in AnyRail
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Baan ontwerp in AnyRail
Even weer tijd voor een "ander geluid" (vriendelijke kritiek, zeuren of hoe je het maar wilt noemen).

Als ik kijk naar het oorspronkelijke ontwerp van Stelle zitten daar een aantal sterke punten in die nu verloren zijn gegaan. Naast een aantal spoorverdubbelingen waarbij ik vraagtekens zet omdat ik er de toegevoegde waarde tov de investering niet van inzie is dat bijvoorbeeld de aansluiting van de locloods. In het oorspronkelijke ontwerp kwam die netjes uit op een opstelspoor van het station. Nu echter komt die uit op een doorgaand spoor en nota bene dmv een kruiswissel (of Engelsman of hoe die ook mag heten) die afbuigend in het doorgaande spoor is opgenomen. Naast dat dat er niet heel realistisch uitziet geeft het ook de nodige uitdagingen wanneer het op de bediening van deze modelbaan aankomt. Immers moet het doorgaande treinverkeer worden stilgelegd als er een loc in of uit de loods moet worden gereden en daarna goed opgelet of de kruiswissel wel weer in de gewenste positie ligt.
Bovendien maak ik me wel zorgen over de bereikbaarheid, met name van de spoorverdubbeling die door de lange tunnel onder de keerlus links ligt. Ik zou die hele verdubbeling achterwege laten, omdat die ook in operationele zin, de treinbewegingen, in mijn ogen niet veel toevoegt.
Re: Baan ontwerp in AnyRail
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Baan ontwerp in AnyRail
 @citaat Ik snap niet precies wat je bedoelt, maar ik heb het over de locloods die ik meen te zien gekoppeld aan de kruiswissel aan de binnenkant van de L-vorm van de tafel. Is dat een beetje begrijpelijk uitgelegd? Misschien even wachten tot Stelle weer een reactie geeft.

Edit: Ah, dat plaatje dat je zonet toevoegt maakt veel duidelijk :) :thumbup:
Re: Baan ontwerp in AnyRail
Ik zie veel rij lengte maar veel spannender dan een toertje rond de kerstboom wordt het niet...
Re: Baan ontwerp in AnyRail
Was bij mij ook goed bedoeld hoor en was al duidelijk van in het begin dat het (voor mij althans) nergens zou toe leiden dan rondjes rijden.
Moest ik de tijd hebben ik zou met veel plezier een ontwerp maken maar ik moet het nu noodgedwongen bij wat goedbedoelde opmerkingen houden, ik probeer een beetje tegenwind te geven omdat er toch wat meer zou nagedacht worden over de bedoeling van de treinbewegingen en wat er precies allemaal moet voorgesteld worden wat betreft aankleding en landschap.
Nu doet het mij toch teveel denken aan baantje uitleggen, hoektunneltje plaatsen en rijden maar. Net zoals we uiteraard allemaal begonnen zijn, maar met de investering die nu zal gedaan worden aan rails en wissels zou er toch iets interessanter kunnen van gemaakt worden?
Re: Baan ontwerp in AnyRail
Om een voorbeeld te geven van wat ik echt overkill vind zijn de 4 parallelsporen achteraan om er uiteindelijk, zoals de topic starter zelf aangeeft, met 2 of maximaal 3 treinen tegelijk op rond te rijden.
Re: Baan ontwerp in AnyRail
Positieve kritiek mag altijd, daarom heb ik deze topic ook geplaatst  :thumbup:

Ik begrijp niet goed wat Antonv bedoelt met dat het niet spannend is.

Zoals al eerder gezegd ben ik na 40 jaar weer begonnen omdat onze jongste zoon helemaal gek is van (stoom)treinen.
Hij wil graag rondjes rijden en af en toe eens een wagon rangeren.
Het hoeft dus geen rangeerterrein of BW achtig spoor te zijn.

Wat ik belangrijk vind is dat hij ook gewoon "achteroverleunend" de treinen kan laten rijden zonder dat de kans groot is dat er treinen botsen.

Wij rijden nu nog met een MS2 en daarom kunnen we nog geen blokken met terugmelders maken, ik wil liever eerst het spoor hebben liggen en dat rustig aan verder uitbreiden.
Zeker omdat ik niet technisch aangelegd ben er het erg lastig vind om blokken te maken etc heb ik deze keuze gemaakt.

Als jullie naar Rob en C alternatieven hebben, dan hoor ik dat ook graag (wat niet wegneemt dat ik het heel erg waardeer wat Rob en C tot nu toe hebben gedaan).

Omdat ik een deel niet moet kopen, zou ik graag uiterlijk de laatste week van dit jaar de baan definitief hebben ontworpen omdat ik heb begrepen dat de prijzen behoorlijk omhoog zullen gaan.

Wat wel belangrijk is, is dat hoh-afstand bij het station 9cm is en bij de lokloods 8cm is.

Ook dit is postief en zeker niet vervelend bedoeld!!!
Re: Baan ontwerp in AnyRail
Naar aanleiding van alle input heb ik mijn originele ontwerp er bij gepakt en de input van Rob en C toegevoegd.

Ik heb de keerlus iets naar rechts opgeschoven om meer ruimte te krijgen voor het stadsdeel.
Ook heb ik het opstelspoor weer toegevoegd.

Het enige wat ik me afvraag is of het niet logischer is om een dubbelspoor van de keerlus op de berg naar beneden te laten lopen om minder te hoeven wacht op andere treinen.

Re: Baan ontwerp in AnyRail
Wat ik er absoluut niet spannend aan vind is dat er veel te veel zichtbaar spoor is, het veel te voorspelbaar is hoe de treinen zullen rijden, er veel te weinig mogelijkheid is om treinen te verbergen en daarmee zichtbare te laten afwisselen met verborgen treinen en omgekeerd, er geen duidelijke afscheiding is tussen hoofdspoor en opstelsporen, geen uittrekspoor is om deftig te kunnen rangeren en noem maar op. Ik ben er vrij zeker van dat dergelijke baan binnen de kortste keren zal vervelen en geen lang leven zal beschoren zijn.
Enfin, op dergelijke oppervlakte kan er echt heel veel meer.
Voorbeelden zat op internet en vooral in gespecialiseerde literatuur.
Afkijken mag hoor 😉
Re: Baan ontwerp in AnyRail
Hoi Anton,

Ik ben letterlijk al maanden aan het zoeken, maar de standaard voorbeelden van Marklin spreken mij niet erg aan.
En de meeste banen hebben een te groot oppervlak en heel veel schaduwsporen.

Om het niet te complex te maken en de kosten een beetje te drukken, heb ik bewust gekozen voor een grondplaat en een berg.

Waarom geef je geen voorzet waar ik aan moet denken, ik vind het nu nogal cryptisch.
Niet vervelend bedoelt maar ik loop vast met deze input.

Re: Baan ontwerp in AnyRail
Om je een idee te geven: de 4 parallelsporen achteraan zou ik allemaal aan het zicht onttrekken om er een schaduwstation van te maken, bijvoorbeeld verborgen onder  een hoger gelegen stad.
De zichtbare keerlus  boven links zou ik grotendeels verbergen onder het landschap en er op zijn minst een verborgen inhaalspoor in voorzien om treinen elkaar te kunnen laten afwisselen. Wat is er nu spannend aan een trein zien keren? Of vind je het spannend dat je met dezelfde trein een bijna kop-staart aanrijding kunt uitlokken?
En voorzie rangeermogelijkheden waarbij je de hoofdbaan niet moet betrekken en daardoor blokkeren.
En beperk je op deze oppervlakte overal tot zichtbaar enkelspoor ipv dubbelspoor, less is more hé.
Of in 't kort, ontdek de verschillen tussen een modelbaan en een slotcar baan, wat ik nu zie doet mij spijtig genoeg meer denken aan een racebaan. Race auto's rijden rondjes, treinen rijden heen en weer...
Re: Baan ontwerp in AnyRail
Citaat van: Stelle2211 op zondag 19 december 2021, 18:59:28
Ik snap overigens Anton niet, waarom heen en weer rijden als je kunt keren?
Ja, dat is duidelijk dat je mij niet snapt 😉
Ik ga geen moeite meer doen om je op andere gedachten te brengen, doe wat je zelf het beste en leukste vindt, het is ten slotte jouw baan.
Maar ga dan volledig voor wat je zelf wil, de bijdragen die ik tot hiertoe gezien heb dat blijft in de zelfde pot soep roeren en betekenen geenszins een meerwaarde voor waar je zelf mee gestart was, ik heb het een tijdje gevolg in de hoop dat er iets leuks zou uitkomen, maar helaas. We zitten duidelijk op eens gans andere golflengte...
Re: Baan ontwerp in AnyRail
Jammer dat je zo reageert, ik wil wel anders maar begrijp oprecht niet wat er mis is aan rondjes rijden en wat ik anders zou moeten doen.
Vandaar dat ik vraag om een voorbeeld.

Het laatste wat ik wil is discussie of andere vervelende dingen.
Re: Baan ontwerp in AnyRail
 ik heb de keerlus verandert en het iets simpeler gemaakt.
Re: Baan ontwerp in AnyRail
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Baan ontwerp in AnyRail
OK, versimpelen snap ik. Dat betekent wel dat je geen drie maar hooguit twee treinen tegelijk kunt laten rijden zonder ernaar om te hoeven kijken of technische oplossingen / seinen.
Je versimpeling heeft er ook toe geleid dat je niet meer terug kunt vanuit de "tegenkeerlus" linksonder naar de keerlus bij het bergdorp. Je zou dus nog een verbinding moeten maken terug naar de buitenbocht (een paartje meegebogen wissels rechtsonder op je tekening?), zodat daar je tweede trein ongestoord kan rondrijden los van de trein in de binnenovaal.
Het dubbele spoor linksonder begrijp ik niet, omdat je dat geen extra treinbewegingen zal opleveren maar hooguit een extra opstelspoor.
Re: Baan ontwerp in AnyRail
Ik zie dit niet als een discussie of een ander vervelend ding hoor, ik stel alleen vast dat je niets voelt voor waar ik je wil naar toe sturen en daar is niks mis mee, 't is jouw baan en je moet helemaal geen rekening houden met wat ik zeg, voor mij is mijn missie volbracht, ik heb duidelijk proberen maken wat ik zou veranderen aan het ontwerp opdat je er in mijn beleving meer plezier zou aan beleven, maar misschien heb ik wel helemaal ongelijk en vind je wat nu voor ligt plezieriger.
Ik doe alleen niet mee aan al die ah en oh opmerkingen hier want dan trappelt iedereen maar wat ter plaatse en verandert er nooit wat.
Ik trek mij terug uit dit draadje en hoop voor jou dat je tot een bevredigend resultaat komt, maar het is mijn ding niet meer, sorry.
Re: Baan ontwerp in AnyRail
Voor zover mijn mening er toe doet Stelle: een trein komt ergens vandaan en komt dan in het zicht. En gaat ergens heen dus verdwijnt weer uit het zicht, net als in de echte wereld. Rondje rijden op een ovaal is niet erg realistisch en al helemaal niet spannend, dat is wat bedoeld wordt.

Gr, Ben.
Re: Baan ontwerp in AnyRail
Citaat van: ACTS.zuid op maandag 20 december 2021, 10:36:07
Voor zover mijn mening er toe doet Stelle: een trein komt ergens vandaan en komt dan in het zicht. En gaat ergens heen dus verdwijnt weer uit het zicht, net als in de echte wereld. Rondje rijden op een ovaal is niet erg realistisch en al helemaal niet spannend, dat is wat bedoeld wordt.

Gr, Ben.
Goed geschreven . . .

Inderdaad, jammer genoeg zie je teveel ontwerpen die duidelijk neerkomen 'rondjes' rijden.

Ik ben ook een tijd bezig geweest met het ontwerp van mijn nog te bouwen baan en de nodige veranderingen aangebracht, vooral na tips van anderen.
Ook ik zat vast in het stramien van rechte sporen, rondjes rijden etc. etc. Ook ik moest leren 'omdenken'.
Dus heb ik op een gegeven moment een echt traject opgezocht en daar mijn creativiteit op losgelaten en advies gevraagd bij iemand anders.

Het resultaat:
Een ontwerp waarbij nog geen 25% van de rails in het zicht ligt en waarbij je dank zij een paar onderaardse doorsteken en tzt PC gestuurd rijden nooit weet welke trein uit welke tunnel komt.
Re: Baan ontwerp in AnyRail
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Baan ontwerp in AnyRail
als je toch boogwissels gebruikt waarom dan ook niet linksboven ? Heb je meteen een langer blok en vloeiender verloop ipv die S curve
Re: Baan ontwerp in AnyRail
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Baan ontwerp in AnyRail
Niks mis met rondjes rijden, dat doe ik zelf ook. Grote rondjes, dat wel, maar het zijn nog steeds rondjes.

Ik heb nog een keer een lijstje gemaakt van alle wensen:

  • L-vorm, 300 bij 140 met een extra stukje van 100 bij 140
  • Makkelijk te bouwen
  • Er moeten twee of drie treinen kunnen rijden zonder elkaar in de weg te zitten
  • Station met drie sporen met een parallelafstand van 90 mm, voor de overkapping
  • Brug
  • Overweg
  • Locloods met twee sporen
  • Geen schaduwstation
  • Niet geautomatiseerd

Kijkend naar de versimpelde versie van het plan, mis ik een paar dingen.

Ik ben nog een keertje opnieuw begonnen, maar net als de vorige keer ook nu weer met het station want die parallelafstanden zijn wat ongewoon. Het resultaat lijkt wel wat op wat ik eerder had bedacht. Het belangrijkste verschil is dat hier drie treinen ongestoord hun gang kunnen gaan: twee op de ovalen in het midden, de derde van het bergstation naar de verborgen gele keerlus en weer terug. In de vorige versie kon dat laatste ook al wel, maar dan alleen pendelend, zonder te keren.

Een andere verbetering ten opzichte van de vorige versies is dat de treinen vanaf het bergstation direct naar alle stationssporen kunnen rijden, en dankzij het groene diagonale spoor ook altijd weer naar boven kunnen. Dat biedt veel rijmogelijkheden.

Doordat het stijgende spoor langer is, is stijgen met 3% voldoende om het bergstation 125 mm hoger te leggen dan het hoofdstation. Met eveneens 3% kan de gele keerlus 110 mm lager komen. Als je het van onderen open houdt, kun je er gemakkelijk bij.
Re: Baan ontwerp in AnyRail
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Baan ontwerp in AnyRail
En voor de variatie nog een 3D-plaatje van hetzelfde ontwerp met een extra berg:
Re: Baan ontwerp in AnyRail
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Baan ontwerp in AnyRail
Citaat van: Spoorlijnen op maandag 20 december 2021, 13:13:12Is het schuine spoor in het midden dan nog wel nodig?
Dankzij dat schuine spoor kan een trein die van het bergstation naar het hoofdstation rijdt gemakkelijk weer terug naar boven. Anders zou die trein altijd via de gele keerlus moeten als hij wil keren om weer naar het bergstation te gaan. Dat kan natuurlijk, maar het is nogal een omweg, daarom heb ik dat schuine spoor gemaakt.
Re: Baan ontwerp in AnyRail
Hoi Rob,

Dit is een erg mooie oplossing!

Maar hoe gaat de gele lus gelegd worden, moet ik een extra grondplaat op de bestaande plaat leggen?
Zou je een zij aanzicht kunnen maken om te laten zien hoe dit er in praktische zin uitziet?

Aan de onderzijde van de bestaande grondplaat heb ik geen ruimte omdat ik daar versteviging heb aangebracht op de plaats te kunnen zitten.
Re: Baan ontwerp in AnyRail
Citaat van: Stelle2211 op zondag 19 december 2021, 16:40:12
Ik ben letterlijk al maanden aan het zoeken, maar de standaard voorbeelden van Marklin spreken mij niet erg aan.
En de meeste banen hebben een te groot oppervlak en heel veel schaduwsporen.
Er is ook lectuur te vinden voor het ontwerpen van kleine banen. Zie hier.
Re: Baan ontwerp in AnyRail
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Baan ontwerp in AnyRail
Citaat van: Stelle2211 op maandag 20 december 2021, 14:36:55Zou je een zij aanzicht kunnen maken om te laten zien hoe dit er in praktische zin uitziet?

Als je begint met een dichte grondplaat met de maten van de complete baan, moet die onder alle sporen liggen. Alleen de gele keerlus ligt daar dan direct op (hoewel, direct, de meeste modelbouwers leggen iets onder de rails voor de geluidsisolatie), de rest ligt hoger. Met zo'n dichte grondplaat kun je echter niet goed overal bij, je moet op z'n minst een flink gat in maken binnen de gele keerlus en waarschijnlijk ook nog wel ergens een tweede en derde gat. Dan heb je van onderen een prima toegang, voor het geval er eens een storing is. Volgens Murphy treden storingen altijd op op de plaats waar je het slechtst bij kunt. Als dat klopt, zullen eventuele storingen ergens naar toe gaan waar je geen gaten hebt gemaakt. :-)

Je kunt het ook anders doen, zonder grote grondplaat, met een zogeheten open bouwmethode. Je kunt de twee ook combineren, deels grondplaat, deels open. Van bouw hebben andere forumleden echter veel meer verstand van dan ik, dus laat ik het verder aan anderen over om je te adviseren hoe je dat bij deze baan het beste aan kunt pakken.

WinTrack kan ruwbouwplaatjes genereren, bedoeld voor die open bouwmethode. Maar hoe je het ook bouwt, ik denk dat ze sowieso heel handig zijn. Hieronder staan enkele plaatjes vanuit verschillende invalshoeken. Hopelijk heb je hier wat aan.
Re: Baan ontwerp in AnyRail
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Baan ontwerp in AnyRail
Tenslotte nog een plaatje met de hoogtes zoals ik ze in WinTrack heb ingesteld. Het hoeft niet precies zo, maar dit geeft je een idee hoe het zou kunnen:
Re: Baan ontwerp in AnyRail
Er beginnen steeds meer kwartjes te vallen!!

Wat wel wat krap lijkt te worden is het station.
Wij hebben al één die al bijna klaar is en die is 44 cm bij 12 cm en het lijkt alsof dat nu niet gaat passen omdat de overweg dan een beetje in de weg staat.
Re: Baan ontwerp in AnyRail
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Baan ontwerp in AnyRail
Netjes gemaakt! :) :thumbup:

Als je de locloods zou laten vervallen of een andere plaats geven (aan het diagonaalspoor of bij het industrieterrein?) zou je wellicht de onderste keerlus direct op zichzelf kunnen laten aansluiten, geheel op niveau "1000" zeg maar. Dan hoef je vermoed ik niet dat hele ondertraject te maken. Ik kan het niet helemaal voor je uittekenen zoals je weet.
Re: Baan ontwerp in AnyRail
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Baan ontwerp in AnyRail
De locloods laten vervallen vond ik jammer, maar ik heb er iets op gevonden. Dankzij een 107 in plaats van een 206 in het blauwe spoor zijn alle sporen op het maaiveld een fractie gedraaid, dat levert linksvóór net iets meer ruimte op. De locloods hoeft maar een klein beetje anders te liggen en toch past er nu gemakkelijk een compacte keerlus. Een prettig bijeffect van dat draaien is dat er nog minder sporen evenwijdig aan de rand van de baan lopen. Oogt iets mooier, vind ik.

Voor de bereikbaarheid moet je binnen de keerlus nog wel een royaal gat in de grondplaat maken zodat je van onderen gemakkelijk bij de sporen kunt komen.

Ik heb er een stationsgebouw van 44 x 12 cm in gezet en de overweg omgewisseld met de 077 ernaast. Daardoor kwam die overweg echter weer te dicht bij één van de twee zijsporen, dus daar heb ik ook nog aan gesleuteld. Het zou nog op heel veel andere manieren kunnen. Eén zijspoor minder bijvoorbeeld, of een driewegwissel in plaats van de 24612 voor de aftakking, dan zijn er meteen al twee zijsporen. Met driewegwissel vind ik echter de ligging van het achterste zijspoor niet mooi: evenwijdig aan de doorlopende sporen is wat saai en het ligt er bovendien te dicht naastom er nog interessante scenery tussen te kunnen maken. Zodoende kwam ik uit een slanke wissel.

In de 3D-plaatjes heb ik een weg getekend, te beginnen links onder de brug. Je zou met een overweg over de groene sporen kunnen gaan, maar in verband met de meegebogen wissel denk ik dat dat er wat vreemd uit zal zien. Daarom heb ik hem ook nog onder de groene sporen door laten lopen. Als je besluit het zo te doen, moet je aan de linkerkant een brede strook uit de grondplaat halen zodat de weg daar lager kan komen. Ongeveer 5 cm vrije ruimte boven de weg is voldoende voor bijna alle vrachtauto's. Als je de weg met ±5% laat stijgen, heb je een meter nodig om hem op het maaiveld te krijgen, bij ±10% nog maar een halve meter. Je kunt wat experimenteren om te ontdekken wat je mooi vindt. In de 3D-plaatjes ligt de weg helemaal links 6 cm onder het maaiveld en hij stijgt met 5%, daardoor bereikt hij het maaiveld ter hoogte van het stationsgebouw.

Linksachter laat ik wat meer sporen door de berg lopen. Lijkt me wel aardig, maar het is maar een suggestie. Als je zoiets maakt, moet je van achteren, van links of van onderen bij de sporen kunnen komen of de berg afneembaar maken.

Re: Baan ontwerp in AnyRail
Ziet er mooi uit Rob!

Nog een vraag over de bruggen op het spoor op het maaiveld, zijn deze te koop voor de deze bochten?

En het is de bedoeling dat het gebied rond het station/dorp/industrie in het geheel wordt opgehoogd en dan het spoor links naar de brug verhogen en het maaiveld naar beneden laten lopen?
Re: Baan ontwerp in AnyRail
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Baan ontwerp in AnyRail
Citaat van: Stelle2211 op woensdag 22 december 2021, 15:31:33Nog een vraag over de bruggen op het spoor op het maaiveld, zijn deze te koop voor de deze bochten?
In scenery ben in niet zo thuis, maar ik vermoed het niet. Alleen de boogbrug is te koop. Je kunt je er echter helemaal zelf op uitleven :-). Het hoeven trouwens niet niet echt bruggen te zijn, je kunt er ook best een tunneltje voor de weg maken en dan hoef je aan de sporen niets te doen.

Citaat van: Stelle2211 op woensdag 22 december 2021, 15:31:33
En het is de bedoeling dat het gebied rond het station/dorp/industrie in het geheel wordt opgehoogd en dan het spoor links naar de brug verhogen en het maaiveld naar beneden laten lopen?
De enige bedoeling die ik had met de hoogtes van de scenery is dat de weg zoals ik hem had geschetst aan de linkerkant lager moet zijn dan het maaiveld, meer niet. En dan vrij steil naar boven laten lopen. Ik zou de scenery rondom het station niet ophogen. Ik denk dat dat niets toevoegt en alleen maar het zicht blokkeert op wat er achter ligt. Wat misschien wél aardig is, is om de twee achterste sporen van ovalen een paar cm hoger te leggen dan de voorste.
Re: Baan ontwerp in AnyRail
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Baan ontwerp in AnyRail
Ik denk dat dit een prima baantje is, geschikt voor het doel waarvoor je het wilt gebruiken Stelle :) :thumbup:

Misschien nog een kleine opmerking. Ik zie dat Rob in het industriespoor een slanke wissel heeft gebruikt. Dat staat mooi, maar is waarschijnlijk wel een duurdere oplossing dan een standaardwissel. Bovendien blijven sommige locs, vooral die van andere merken dan Märklin, er op stilstaan als je langzaam rijdt. Maar het staat beslist mooier, dus dat is de overweging.

En nu bouwen! Maak het jezelf niet te moeilijk. Ik raad altijd de "KISS"-methode aan.
Re: Baan ontwerp in AnyRail
Mannen bedankt!

Volgende week ga ik beginnen met de onderplaat, de helling en de bergen.
Dan nog wat rail bij bestellen en dan gaan we los!

Zal af en toe wel een foto sturen van de vorderingen.
Re: Baan ontwerp in AnyRail
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Baan ontwerp in AnyRail
Citaat van: Stelle2211 op donderdag 23 december 2021, 08:52:33Volgende week ga ik beginnen met de onderplaat, de helling en de bergen. Dan nog wat rail bij bestellen en dan gaan we los!

Als eerste zou ik de drie stationssporen eens los neerleggen. Liefst inclusief beide wisselstraten, maar als je daar nog niet alle rails voor hebt, op z'n minst de wisselstraat aan de linkerkant. Dan kun je controleren of de stationsoverkapping er ook echt goed bij past of dat de parallelafstanden bij nader inzien toch niet helemaal jofel zijn. Laat maar weten wat de uitkomst is. Zonodig passen we het ontwerp dan wel weer aan.
Re: Baan ontwerp in AnyRail
Hoi Rob,

Dank voor de tip, komende week begin ik met het houtwerk.
Heb nog niet alle rails binnen, heb net nog wat besteld
Re: Baan ontwerp in AnyRail
Even een update.
Net het stationsgebied gemaakt, lijkt helemaal goed te gaan!
Re: Baan ontwerp in AnyRail
Weer een stapje verder, nog in afwachting van 4x 24330 en dan kunnen we verder!

Nog weel een vraag over de 24071, hoe maken jullie het "gat" (zie foto) dicht, met ballast of laten jullie dit open?
Re: Baan ontwerp in AnyRail
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Baan ontwerp in AnyRail
Bij de slanke wissels 24711/712 wordt standaard een speciaal 'baanbermdeel' meegeleverd dat daar exact tussen past. Als je de wissels nieuw met verpakking hebt gekocht, moeten die stukjes er in zitten. Als je ze niet hebt, moet je de verkoper vragen waar ze zijn gebleven, maar als hij het compleet met foto's had aangeboden en die baanbermdelen stonden er niet op, heeft hij ze misschien ook niet meer.



Een slanke wissel rechts met het bijgeleverde baanbermdeel. Bron: 3rail wiki.



Een slanke wissel rechts met het bijgeleverde baanbermdeel en twee rechte stukjes liggen klaar om aan elkaar gezet te worden. Bron: 3rail wiki.



Een slanke wissel rechts verbonden met een paar rechte stukjes en het bijbehorende baanbermdeel. Bron: 3rail wiki.
Re: Baan ontwerp in AnyRail
Citaat van: Stelle2211 op zondag 09 januari 2022, 17:04:55
Nog weel een vraag over de 24071, hoe maken jullie het "gat" (zie foto) dicht, met ballast of laten jullie dit open?
't Is stukken goedkoper het gat te dichten met ballast door de 24071's weg te laten en een stukje van de beddingen af te zagen...
Re: Baan ontwerp in AnyRail
Lid sinds: 2017

offline
Re: Baan ontwerp in AnyRail
Hoeveel van die stukjes heb je nodig ?

Cees
Re: Baan ontwerp in AnyRail
Hoi Cees,

Eén bermstukje is voldoende.

Mvg Stelle2211

Re: Baan ontwerp in AnyRail
Goedemiddag,

Is er een mogelijkheid om deze baan (evt met kleine aanpassingen) op een kleinere oppervlak en gespiegeld te maken?
Ik heb de maten als bijlage toegevoegd.
De tekening met de schuine hoek is de hoogte van het knieschot met het dakbeschot.

We hebben de ruimte (met recht opstaande muren) eigenlijk nodig voor een andere bestemming.

Omdat de ruimte waar we nu naar toe gaan beperkter is dan waar we nu rijden, wil graag weten of het mogelijk is om een baan in U-vorm te maken.
De belangrijkste redenen zijn de bereikbaarheid van de baan maar ook om een langer baan te maken dan in een L opstelling.

De ruimte is 250 cm x 210 cm.

Is een U-vorm mogelijk of wordt het te krap met de bochten.

Heb al gedacht om op en neer te rijden, maar dan zitten we met de tender stoomtreinen die zouden dan altijd (denk ik) met de tender achteruit rijden als je de lok afkoppelt en er weer achter plaatst.

Ik zoek al een paar dagen naar voorbeelden, maar de enkele voorbeelden die ik vind zijn voor veel grotere banen.

Als iemand zou willen helpen dan graag.

Alvast bedankt voor de hulp!

M.vr.gr Sjoert

Re: Baan ontwerp in AnyRail
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

online
Re: Baan ontwerp in AnyRail
Sjoert,

@citaat

Citaat van: Stelle2211 op zaterdag 04 juni 2022, 14:39:22
Is een U-vorm mogelijk of wordt het te krap met de bochten.

Hou ook rekening met de loopruimte in de U; 80 cm breed loopruimte is toch wel het minimum.

Henk
Re: Baan ontwerp in AnyRail
Met deze maten is een U-vorm geen heel fijne optie... Je blijft in bochten zigzaggen.
Zelfs een L- vorm wordt lastig, als je in de korte poot van de L een lus of doorgaande bocht wilt maken.
Een lengte van 2.5 meter is voor H0 al best lastig, als het rijden van een rondje wenselijk is.
Een leuke pendelbaan in L vorm is echter wel te doen. Zelfs een U is dan nog een optie als je smal langs de wanden blijft. Het kan er zelfs best realistischer uitzien als je daarvoor opteert. De meeste gebouwen in half relief aan de achterkant en je kunt best wat leuks prutsen. Ik weet alleen niet of je daarvoor voelt. Het wijkt nogal af van je oorspronkelijke uitgangspunt.

Groet,

Peter
Re: Baan ontwerp in AnyRail
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baan ontwerp in AnyRail
Peter, Kijk even naar reactie #61 dan weet je de beweegredenen.

Stelle, Ga er van uit dat een railcirkel minimaal 80cm, liever 90, in beslag neemt. En kijk dan naar je beschikbare ruimte. Er blijft niet veel over van de U, Twee maal 90 is al 180cm, 250 minus 180 is nog maar 70cm. Wat wil je daar nog mee doen?