Tja, dan het T3-tje ook maar even op de foto gezet, die stond tenslotte in de buurt.
Tussen 1892 en 1913 werden 114 T3 locs aan de
K.W.st.e. geleverd. Later werden ze omgenummerd naar BR 89.3-4. Vier van deze 114 werden met een afwijkende wielbasis (4,0m ipv 3,3m) geleverd. Verder is opvallend dat de zijkant (daar zit de watertank in) op veel historische foto's terugspringt, dus niet helemaal naar voren doorloopt zoals bij dit model. Deze is bij Fleischmann wel eens geproduceerd als pruis, maar ik ken er geen Württembergs voorbeeld van in model. Beide versies hebben naast elkaar bestaan.
Deze loc met nr. 994 heet Schiltach (?), en werd in 1892 gebouwd door Maschinenfabrik Esslingen, serienummer 2565.
Nu heeft dit model van Brawa een naambord met Kupferzell. Raar: dat klopt dus niet? Overigens zijn er twee Kupferzells geweest bij de
K.W.st.e. genummerd 987 en 997. Zeg het maar, is het nummer verkeerd of het naambord? Of kloppen de andere bronnen niet? Het gekke is dat ook Märklin een 994 met de naam Kupferzell heeft uitgebracht. Eigenlijk moet ik dus het naambord eens wijzigen, of het nummer natuurlijk.
Er hebben trouwens ook twee locomotieven rondgereden met de naam Schiltach. Eén daarvan was een T3 op langere wielbasis (4m ipv 3,4) met draaiwielen waardoor zijlijnen met krappere boogstralen bereden konden worden. De
K.W.St.E. hebben daarvan 4 laten bouwen. Lijkt me nog eens een mooie lok om een model van te hebben, maar ik ken geen fabrikant die dat model heeft uitgebracht.
bron: Die Königlichen Württembergischen Staatseisenbahnen; Hans Kobschätzky; Franckh, 1980, Stuttgart
Dit boekje bevat lijsten van alle loks, wagens, spoortrajecten, tekeningen, foto's, specificaties en meer.
Eronder een foto van de pizza layout: zo ver ben ik nu. Ik heb net opgeruimd, feestje vanavond. Morgen verder?