Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Württembergse Schwarzwaldbaan

Gestart door doevie vrijdag 10 januari 2020, 22:27:25

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Württembergse Schwarzwaldbaan
Hallo allemaal!
Afgelopen kerstvakantie ben ik met mijn zoon actief aan het knutselen geweest. We zijn bezig met een 1x1m baantje. Of is dat een diorama? Affijn, het baanplan is simpel: een rondje. Lekker beheersbaar, heerlijk klein en overzichtelijk. Een genot om lekker aan te bouwen. Ik wil proberen of het voor het voorjaar (want dan gaan we weer buiten spelen) klaar kan zijn. We zijn een heel eind gekomen. Eerst een paar foto's van hoe het er nu bij staat, dan zal ik wat uitleg geven met oude foto's hoe we dit zo gemaakt hebben. En dan een verslag over wat er nog gaat komen  :D. Reacties altijd welkom!
Excuus voor de belichting  :( ik maak nog eens betere foto's, beloofd! :thumbup:
Re: 1x1m baan
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: 1x1m baan
Dat ziet er niet verkeerd uit, Doevie  :thumbup:

Misschien een idee, om in de "tunnel" een (goed bereikbare) kruiswissel te maken.
Dan kun je dit baantje altijd nog van daaruit verlaten met spoor.
Zeker voor kinderen erg leuk, want dan kun je net als met lego telkens (samen) wat anders erbij maken.

Grtz Tony
Re: 1x1m baan
Lid sinds: 2020

offline
Re: 1x1m baan
Het begin
We zijn begonnen met een multiplex onderplaat van 1,1 x 1,1m. precies 1x1m bleek toch iets te klein, als je dan een fatsoenlijk rondje wilt maken met een behoorlijke boogstraal dan lig je stijf op de rand met de rails. Overigens heb ik twee verschillende boogstralen gebruikt in de bochten, twee ruime kwarten zegmaar en twee krappere kwarten. Voor mijn idee heb je dan nog iets meer natuurlijk railverloop dan een exacte cirkel. Je moet het willen zien denk ik  :D haha...

Affijn:
Op de onderplaat komt 10 cm roofmate isolatieschuim. Dat is dat dichte polystyreenschuim zonder de bolletjes. Ik heb twee platen van 5 cm op elkaar gelegd, verlijmd met hobbylijm. Houtlijm droogt niet tussen dat schuim heb ik gemerkt, en veel andere lijmen vreten het materiaal op. Lijm opbrengen, uitsmeren, plakken, paar saté prikkers erdoor en drogen. Baan tekenen. We zijn onderweg!
Re: 1x1m baan
Lid sinds: 2020

offline
Re: 1x1m baan
en nu snijden maar: ik heb een draadsnijder, zo'n beetje mijn favoriete gereedschap. Snijdt heerlijk stil, mes door de boter en geeft de mogelijkheden tot heel vrije vormen.
https://www.conrad.nl/p/proxxon-micromot-230e-piepschuimsnijder-20-w-1-stuks-812517
Re: 1x1m baan
Lid sinds: 2010

offline
Re: 1x1m baan
Doevie,

Al is t een simpel rondje,t ziet verdomd goed uit.
Op een diorama rijd niets rond dacht ik. Dus je mag het een baantje noemen.  ;)

Het doet me een beetje aan de schrammsteinregio tussen Dresden en de Tjechische grens denken.
Zal zo eens een foto opzoeken.

Mvg Robin

Foto geplaatst. Daarop is het alleen wat groener.  :D
Re: 1x1m baan
Lid sinds: 2020

offline
Re: 1x1m baan
Bruggen
De bruggen snijd ik uit het schuim. Zie foto's. Wel een precies klusje. De draadsnijder kun je op lagere temperatuur instellen, je kunt dan trager en meer nauwkeurig snijden. Eerst snijden we de bruggen uit "in de plattegrond" zegmaar. Dan houdt je een blok over waar nog een boog uitgesneden moet worden. Dat was wel even precies passen en meten. Dan met een vijl en een schuurmachientje (zo'n muisje) de boel helemaal vlak maken. De draadsnijder laat toch wat gebobbel over. En als dat dan naar behoren is met een potloodje de steentjes erin tekenen.
Het schilderwerk laat nog wel wat te wensen over haha, maarja, dat komt nog wel eens, ik ga m nog eens weatheren en van randstenen en een leuning voorzien. Dan wordt -ie mooier...
Aan het eind van het liedje passen we de puzzel weer in elkaar, alle schuimstukken passen precies op elkaar zoals we ze hebben uitgesneden.
Re: 1x1m baan
Lid sinds: 2020

offline
Re: 1x1m baan
Citaat van: Hero op zaterdag 11 januari 2020, 11:33:57
Al is t een simpel rondje,t ziet verdomd goed uit.

Hi Hero, Dank! Ja, het is klein en beperkt, ik kan mijn scenery skills een beetje op peil houden. Ik heb last van dezelfde ziekte als veel anderen op dit forum: te ambitieus :D. Ik had ooit een grotere baan, maar kwam daar gewoon onvoldoende aan toe. Je ziet dan dat het af en toe een jaar of meer stilligt en staat te verstoffen. Dat is zonde van de ruimte. Op deze manier kan ik op wat kleinere schaal lekker prutsen met wat ik leuk vindt: landschapjes maken en met scenery aan de slag. Ik ben van mijn oude account het wachtwoord kwijtgeraakt, maar dit was eerder mijn topic: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=30335.350
Re: 1x1m baan
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: 1x1m baan
Dag Doef.

Ik meende al iets te herkennen, dus 'welkom terug' zal ik maar zeggen  :thumbup:
@citaat En daar kan ik zeker wel iets van herkennen :wink:
Het getoonde resultaat in de eerste post deed mij gelijk denken aan één
van de eerste scene's van de film Jim Knopf und Lukas der Lokomotivführer
De scenery is bijzonder te noemen, maar komt toch geloofwaardig over :thumbup:
Leuk om dit samen met jouw zoon op te bouwen, hoe oud is hij?

Groeten,

Erik.
Re: 1x1m baan
Lid sinds: 2020

offline
Re: 1x1m baan
Hi Erik, Dank voor je comments! Leuke film! Mijn zoon is 10.
Re: 1x1m baan
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: 1x1m baan
Citaat van: doevie op zaterdag 11 januari 2020, 11:59:32
Citaat van: Hero op zaterdag 11 januari 2020, 11:33:57
Al is t een simpel rondje,t ziet verdomd goed uit.

Ik ben van mijn oude account het wachtwoord kwijtgeraakt, maar dit was eerder mijn topic: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=30335.350

@citaat @citaat
Hey Doevie,

Misschien kan het forumbeheer je een nieuw wachtwoord aanmaken dan kan je het oude draadje ook terug oppakken, Ik ben er eens heel even naar gaan kijken, mooie boompjes die je daar gemaakt hebt, Zal dat draadje eens helemaal doorlezen, en dit draadje ga ik ook volgen.
Zeer mooi gemaakt, echt toppie :thumbup: :thumbup:

grts Freddy
Re: 1x1m baan
Lid sinds: 2020

offline
Re: 1x1m baan
Rotsen
En nu maar hakken. Mijn zoon doet daar enthousiast aan mee. We hebben ons laten inspireren door de Ardeche tussen Voguë en Balazuc (maar nu ik de foto's zie merk ik dan mijn geheugen een raar ding is haha...). Erg realistisch wordt het niet op zo'n baantje, het krijgt toch een beetje fantasy trekjes.
We snijden het uit met hobbymessen. Gewoon hakken en snijden wat je leuk vindt. Beetje ruw mag, juist in die 'breek' stukjes en die ruwe oneffenheden lijkt het het mooist. Naderhand veeg ik met een zacht staalborsteltje alle loshangende zooi weg: dat geeft ook een beetje textuur, het borsteltje laat groefjes achter. Dan wel een beetje consequente richting aanhouden natuurlijk bij het vegen.
Schilderen doen we met acrylverf. Smeert lekker en dekt goed. Opbouwen van donker naar licht. De uiteindelijke workflow is ongeveer: donkergrijs gronden. Drogen. Middelgrijs eroverheen waarbij de kieren en scheuren een beetje worden overgeslagen. Wetwash met zwart eroverheen om alle naadjes en scheurtjes mooi uit te laten komen. In de nog natte middelgrijze verf breng ik heel nat en verdund wat kleuraccenten aan sienna en burnt sienna. Drogen. Dan een 'semi-dry'- brush om de zaak op te lichten. Hiermee blenden ook alle kleuaccenten een beetje in. Bij de waterkant wat donkergroen: mos en alg.
Gebruikte kleuren:
donkergrijs: zwart, wit, beetje raw umber omdat zuiver grijs erg onnatuurlijk lijkt.
middelgrijs idem maar met meer wit
lichtgrijs idem maar nog meer wit.
kleuraccenten met raw sienna en burnt sienna en donkergroen.

De beekbodem bestaat uit gewoon zand (uit een zandbak in de buurt een bakje gepikt), en verder wat steenslag in verschillende maten. Eerst netjes aanbrengen, dan vastzetten met verdunde houtlijm. Met een pipetje aanbrengen, druppelen tot het lekker zat is, dan drogen.
Re: 1x1m baan
Lid sinds: 2020

offline
Re: 1x1m baan
Jullie zien in bovenstaande foto's dat het spoor inmiddels geballast is: gewone verdunde houtlijm druppelmethode, dat moet genoegzaam bekend zijn op dit forum denk ik. Ik heb het spoor aangebracht op van die ondervloer zooi. Van dat piepschuim achtige spul van 2mm dik ongeveer. In het midden snijd ik dan een gootje uit voor de bedrading. Ik heb op dit rondje ongeveer 5 aansluitpunten gesoldeerd haha, better safe than sorry... Ergens achterin heb ik ruimte gesneden voor een marklin aansluitbox (die kan eruit hoor...), mobile station erop en rijden maar.
Re: 1x1m baan
Lid sinds: 2015

offline
Re: 1x1m baan
Leuk tafereeltje zo, om lekker in de huiskamer te zetten bij tijd en wijle.

Je kan ook een tweede maken maar dan met een winters landschap. Of te wel een identiek tafereel maar dan met sneeuw poeder erover en deels bevroren riviertje.

MvG,

Timaximus
Re: 1x1m baan
Lid sinds: 2009

offline
Re: 1x1m baan
Die rotsen zijn echt fantastisch! Welkom terug 👍🏻 Doet me denken aan een Rolf Knipper baantje. Dat ging ook nog de hoogte in! Wellicht wat voor de volgende keer? Zal ?m eens opzoeken...

Groeten,
William
Re: 1x1m baan
Lid sinds: 2020

offline
Re: 1x1m baan
Water
Ik heb de beek volgegoten in drie lagen met tweecomponenten epoxy giethars
https://polyestershoppen.nl/epoxy/epoxy-giethars-202.html?gclid=EAIaIQobChMIyIrl3dT75gIVBc93Ch0q9AD3EAAYASAAEgJTr_D_BwE
Omdat de beek hoogteverschil heeft gaat dat niet in één keer, dan loopt alles naar beneden.
Die giethars werkt echt prachtig! vloeit heel mooi uit en geeft een heel mooie waterglans na het uitharden.
Na het uitharden heb ik met transparante acrylpasta golfjes gemaakt. Gewoon beetje bobbelig aanbrengen met een kwastje. Het is wit als je het erop smeert, maar droogt volledig transparant op. Waterverdunbaar dus kwasten schoonmaken is geen probleem.
Re: 1x1m baan
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: 1x1m baan
 @citaat @citaat

Ziet er echt wel realistisch uit het water,
Heb dit meteen bij mijn lijstje toegevoegd met interessante tips

grts Freddy
Re: 1x1m baan
Lid sinds: 2020

offline
Re: 1x1m baan
Foto's
Wat extra licht geregeld...
Re: 1x1m baan
Lid sinds: 2020

offline
Re: 1x1m baan
...en nog een paar. Ze geven o.a. wat beter zicht op het water
Re: 1x1m baan
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: 1x1m baan
Mooi gemaakt  :thumbup:
Vooral het water is om van te watertanden... echt mooi.
Re: 1x1m baan
Lid sinds: 2009

offline
Re: 1x1m baan
Fantastisch...
Re: 1x1m baan
Lid sinds: 2009

offline
Re: 1x1m baan
Hier enkele foto's van een ontwerp waar ik meteen aan moest denken (wellicht als volgende project?):

Untitled by ChristiaanM, on Flickr

Untitled by ChristiaanM, on Flickr

Untitled by ChristiaanM, on Flickr

Ik was al groot fan van je vorige project, en ook deze is erg leuk  :thumbup:

Groeten,
William
Re: 1x1m baan
Lid sinds: 2020

offline
Re: 1x1m baan
Mooi! Je kunt nog veel op een klein oppervlak!
Re: 1x1m baan
Lid sinds: 2010

offline
Re: 1x1m baan
Citaat van: doevie op zaterdag 11 januari 2020, 13:05:44
Rotsen
En nu maar hakken. Mijn zoon doet daar enthousiast aan mee. We hebben ons laten inspireren door de Ardeche tussen Voguë en Balazuc (maar nu ik de foto's zie merk ik dan mijn geheugen een raar ding is haha...). Erg realistisch wordt het niet op zo'n baantje, het krijgt toch een beetje fantasy trekjes.

Valt toch wel mee.Je moet het voorbeeld alleen weten te vinden.  O:-D

(Ik ga straks de fotos aanpassen dat ze ook rechtop staan)
Re: 1x1m baan
Lid sinds: 2020

offline
Re: 1x1m baan
Hee ja, Hero, nu je het aangeeft: dit is op de Tsjechische grens he? Ik ben daar ook eens geweest. Noemen ze dat niet de Sächsische Schweiz?
Geinig wel dat je elke vorm kan bedenken: de natuur heeft er wel ergens ter wereld een voorbeeldje van  :)
Re: 1x1m baan
Lid sinds: 2020

offline
Re: 1x1m baan
Dit weekend niet zoveel aan de baan geknutseld. Wel heb ik links van de tunnel een begin gemaakt van een rots. Ik moest wat compenseren met gips, dat moet nog even drogen. Vandaar dat het nog niet geschilderd is. Toch even een fotootje.
Re: 1x1m baan
Lid sinds: 2020

offline
Re: 1x1m baan
Ik heb het tunnelstuk bedolven onder een hoop schuim :) :)
Nu maar beeldhouwen.
Ik wil het deel boven de tunnel afneembaar maken. Dan kan ik bij de treinen, maar de berg op de tunnel wordt daarmee ook een soort apart diorama dat ik als los werkstuk kan maken. Wel zo handig.
Re: 1x1m baan
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: 1x1m baan
Dat schiet lekker op, Doef  :thumbup:

Ik zou zelf de berg wel wat minder hoog maken.
Dan is het voor mijn gevoel wat meer in verhouding tot het totale oppervlak van je baantje.
(Ik denk maar wat hardop mee  O:-D)

Grtz Tony
Re: 1x1m baan
Lid sinds: 2009

offline
Re: 1x1m baan
Hoi Doef,

Excuses voor al mijn vragen... Hier is er weer eentje: welk schuim gebruik je voor het landschap? Lijkt me geen XPS, vandaar de vraag.

En bedankt weer!

William
Re: 1x1m baan
Lid sinds: 2007

Windhoven

offline
Re: 1x1m baan
Een heerlijke pizza om naar te kijken. Zo'n 'simpel' rondje noemen ze nu eenmaal een 'Pizza layout'.
Re: 1x1m baan
Lid sinds: 2020

offline
Re: 1x1m baan
Hi y'all!
Citaat van: NL-modelspoor op dinsdag 14 januari 2020, 10:12:01
Een heerlijke pizza om naar te kijken. Zo'n 'simpel' rondje noemen ze nu eenmaal een 'Pizza layout'.
Haha, een pizza? Prima naam haha, houd ik erin, kan mijn topicnaam wel renamen  :D :thumbup: :thumbup:

Citaat van: Tony op dinsdag 14 januari 2020, 01:27:22
Ik zou zelf de berg wel wat minder hoog maken.
Ja inderdaad, dat denk ik ook. Ik denk dat er na het beeldhouwen weinig van overblijft. Alleen: beter mee verlegen als om verlegen zeggen ze dan: als ik die hoogte nodig heb voor één of twee rotspieken ofzo... nouja, ik heb geen vastomlijnd plan, het ontstaat een beetje tijdens het beeldhouwen. En dan heb ik liever te veel schuim dan te weinig. Bijsnijden bestaat nu eenmaal niet, afsnijden kan altijd.

Citaat van: Laenderbahn027 op dinsdag 14 januari 2020, 08:03:33
welk schuim gebruik je voor het landschap?
Het is XPS. Roofmate. In verschillende kleuren te koop bij de professionele bouwmarkt. Gamma en karwei enzo hebben het niet. Je kunt het per plaat kopen. Kleur is iedere keer anders bij mijn bouwmarkt, soms is het blauw, dan weer groen, nu was het beige.

In Houten stond vroeger (ben al een tijdje niet meer geweest) wel eens zo'n knutselaar die liet zien hoe hij dat deed (mooi!). Hij deed het met PUR. Werkt ook heel fijn, alleen kun je het niet met een draadsnijder snijden, en dat vind ik toch wel erg handig.
Re: 1x1m pizzabaan
Lid sinds: 2018

offline
Re: 1x1m pizzabaan
Leuk om te zien wat je allemaal kunt bereiken met zo'n kleine oppervlakte. Je rotskleuren vind ik erg goed overkomen! Heb je al eens geprobeerd een dun laagje gips over je foam aan te brengen? Zodat je een wat ruwere textuur hebt om over te schilderen? Ik vind dat zelf erg fijn werken.
Re: 1x1m pizzabaan
Lid sinds: 2020

offline
Re: 1x1m pizzabaan
En we gaan weer verder...
De berg schuim op de tunnel hebben we vanavond een beetje tot normale proporties teruggebracht. Nog steeds zal misschien wel 50% van dit schuim worden weggesneden. Maar er tekent zich al een soort van tafereeltje af in mijn hoofd. Ik denk aan een soort van heideveld met berken ofzo. Naar voren moet het nog af gaan lopen, voor dat stuk schuim moet dus ook nog iets komen. Work in progress zegmaar.

De bewoners van het heideveld zijn ook gesignaleerd. Eén van de rotspartijen krijgt ook nog een troepje klimgeitjes. Toekomstmuziek. Eerst de bergen maar eens...
Re: 1x1m pizzabaan
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: 1x1m pizzabaan
Altijd leuk die tijdelijke witte landschappen die ik hier op het forum langs zie komen. Die dan later omgetoverd zijn in prachtige bergen.
Die klimgeiten dat begrijp ik wel  :)
Ik ben benieuw hoe dit landschap zich gaat ontwikkelen.
Re: 1x1m pizzabaan
Lid sinds: 2020

offline
Re: 1x1m pizzabaan
't is passen en meten, en vooral hakken. Het wordt steeds beter (al is het nog lang niet naar de zin), maar er moet nog een hoop schuim af. Ik houd het voor gezien vanavond. Fijne avond allemaal!
Re: 1x1m pizzabaan
Lid sinds: 2020

offline
Re: 1x1m pizzabaan
Even lekker zitten hakken en snijden vanavond aan de heuvel. t Is nog niet wat het wezen moet maar we komen ergens. Aan de voet nog wat aangesmeerd met gips. Straks als het droog is misschien even proberen hoe het lijkt met een kwastje verf. Als het me niet bevalt haal ik zaterdag in Houten gipsmallen. Sowieso moet ik daar even op zoek naar de goeie strooisels.

De naadjes die je ziet vallen straks allemaal nog weg. Deels zit die naad er omdat ik het hoogste deel van de heuvel kan uitnemen: dan kan ik bij de tunnel. De naad maskeer ik met heidestruiken. Heideveldje, schaapskudde, paar berkjes maken, dat idee.
Re: 1x1m pizzabaan
Lid sinds: 2020

offline
Re: 1x1m pizzabaan
Ik heb een stuk heuvel geschilderd vandaag. Verder puinhellingen gestrooid. Morgen laatste laag verf. Dan begrassen, struikjes, heide etcetera. Maar het begint iets te lijken. Viel me niet tegen. Morgen naar Houten!
Re: 1x1m pizzabaan
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: 1x1m pizzabaan
Dag Doef.

Een prachtig plaatje :thumbup: :thumbup: Ik vind de rotsen erg mooi geworden :cool:
Als ik zo naar de foto kijk is het net een spoor 0 baan in een tuin:
grote zwerfkeien rondom een tunnelportaal, kortom het oogt wat
sur-realistisch, maar ik kom er niet achter waardoor dat komt :roll:
Er is een grote diversiteit in rotsformatie in het echt, dus waarom dit niet?
Het groen zou wat minder massief mogen, maar daar ligt het niet aan.
Het zal wel aan mij liggen ... :oops:

Groeten,

Erik.
Re: 1x1m pizzabaan
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: 1x1m pizzabaan
Hoi Erik en Doef uiteraard,

Ik heb hetzelfde hoor, de stenen zijn erg groot naar verhouding. Misschien nog wat uitsnijden en een soort plateautjes maken bijvoorbeeld met een N spoor kloostertje ofzo, een huisje. Wie weet komt het dan wat meer in verhouding, maar ik vind het een erg leuk baantje!!! Beloofd wat voor H0!

Gegroet,

Marten
Re: 1x1m pizzabaan
Lid sinds: 2020

offline
Re: 1x1m pizzabaan
Hi Y`all!
@Erik en Marten: het is nog niet af! Maar ik snap jullie comments. Eens kijken wat ik kan doen...

Inmiddels is er een nieuwe loc binnengereden. Deze heb ik gefotografeerd op mijn andere project.

Het is een Württembergische Fc. Nr 719. Asindeling C n2v G. Hiervan hebben de Königlich Württembergischen Staatseisenbahnen er tussen 1890 en 1909 125 stuks laten bouwen. De 719 is in 1907 gebouwd door Maschinenfabrik Esslingen (fabrieksnummer 3434) en in 1908 in bedrijf genomen als goederenlocomotief. De loc heeft geen naam gehad.
Bij de overgang naar de Deutsche Reichsbahn in 1925 zijn er 65 stuks omgenummerd naar een volgend leven als Baureihe 53.
Re: 1x1m pizzabaan
Lid sinds: 2020

offline
Re: 1x1m pizzabaan
Tja, dan het T3-tje ook maar even op de foto gezet, die stond tenslotte in de buurt.

Tussen 1892 en 1913 werden 114 T3 locs aan de K.W.st.e. geleverd. Later werden ze omgenummerd naar BR 89.3-4. Vier van deze 114 werden met een afwijkende wielbasis (4,0m ipv 3,3m) geleverd. Verder is opvallend dat de zijkant (daar zit de watertank in) op veel historische foto's terugspringt, dus niet helemaal naar voren doorloopt zoals bij dit model. Deze is bij Fleischmann wel eens geproduceerd als pruis, maar ik ken er geen Württembergs voorbeeld van in model. Beide versies hebben naast elkaar bestaan.
Deze loc met nr. 994 heet Schiltach (?), en werd in 1892 gebouwd door Maschinenfabrik Esslingen, serienummer 2565.

Nu heeft dit model van Brawa een naambord met Kupferzell. Raar: dat klopt dus niet? Overigens zijn er twee Kupferzells geweest bij de K.W.st.e. genummerd 987 en 997. Zeg het maar, is het nummer verkeerd of het naambord? Of kloppen de andere bronnen niet? Het gekke is dat ook Märklin een 994 met de naam Kupferzell heeft uitgebracht. Eigenlijk moet ik dus het naambord eens wijzigen, of het nummer natuurlijk.

Er hebben trouwens ook twee locomotieven rondgereden met de naam Schiltach. Eén daarvan was een T3 op langere wielbasis (4m ipv 3,4) met draaiwielen waardoor zijlijnen met krappere boogstralen bereden konden worden. De K.W.St.E. hebben daarvan 4 laten bouwen. Lijkt me nog eens een mooie lok om een model van te hebben, maar ik ken geen fabrikant die dat model heeft uitgebracht.

bron: Die Königlichen Württembergischen Staatseisenbahnen; Hans Kobschätzky; Franckh, 1980, Stuttgart
Dit boekje bevat lijsten van alle loks, wagens, spoortrajecten, tekeningen, foto's, specificaties en meer.

Eronder een foto van de pizza layout: zo ver ben ik nu. Ik heb net opgeruimd, feestje vanavond. Morgen verder?
Re: 1x1m pizzabaan
Lid sinds: 2009

offline
Re: 1x1m pizzabaan
Fraaie locs 👍🏻👍🏻👍🏻 Uiteraard kan ik die waarderen, als Tijdperk 1 liefhebber 😉...

Ik verheug me alweer op morgen!
Re: 1x1m pizzabaan
Lid sinds: 2020

offline
Re: 1x1m pizzabaan
Begroend...
Re: 1x1m pizzabaan
Lid sinds: 2020

offline
Re: 1x1m pizzabaan
Ik heb even zitten klooien met draad vandaag, paar berkjes gemaaakt voor een berkenbossie.
Re: 1x1m pizzabaan
Lid sinds: 2009

offline
Re: 1x1m pizzabaan
Lekker zen ;-)  :thumbup:
Re: 1x1m baan: geiten en murmeltiere op een apenrots
zoek de marmotten...
Re: 1x1m baan: geiten en murmeltiere op een apenrots
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: 1x1m baan: geiten en murmeltiere op een apenrots
Iedere dag een stapje, Doef.
En voor ons iedere dag een nieuw plaatje  ;)

Leuk, om het beetje bij beetje te zien groeien.
Terwijl er toch regelmatig wat weggehaald wordt  :o)

Grtz Tony
Re: 1x1m baan: geiten en murmeltiere op een apenrots
Geven de stokken de verwachte sneeuwhoogte aan?  ;)
Re: 1x1m baan: geiten en murmeltiere op een apenrots
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: 1x1m baan: geiten en murmeltiere op een apenrots
Dag Doef.

Is het stuk rots nu van Gibraltar of van de Großglockner ... ?
En hoe staat het inmiddels met de bomen?
Met dit zachte weer zullen er onderhand toch al wel bladeren aanzitten :roll:

Groeten,

Erik.
Re: 1x1m baan
Lid sinds: 2020

offline
Re: 1x1m baan
Er zijn vissers gearriveerd. Ik heb begrepen dat ze lid zijn van de familie Preiser, ze vissen mijn beek leeg!
Haha, ik ga er van één zijn benen afhakken binnenkort, zal'm leren! >:-D
En dan ergens in het water plaatsen: lijkt het alsof hij tot zijn heupen in het water staat.

En verder wat vorderingen op de geitenrots. Dit deel is afneembaar: dan kan ik bij de tunnel. Op het veldje komen schapen met een herder en een hondje. Er komt ook nog wat extra heide bij. Rots moet nog op kleur worden gebracht: dit is grondverf zegmaar. Ook alvast wat puin gestrooid.

De berken komen hier ook nog ergens. Moet ik nog afmaken.

Tot morgen!
Re: 1x1m baan
Lid sinds: 2010

offline
Re: 1x1m baan
Altijd een leuk projectje zo klein oppervlak.  :thumbup:  :thumbup:

Citaat van: doevie op zondag 12 januari 2020, 09:35:01
Mooi! Je kunt nog veel op een klein oppervlak!

Kijk eens naar deze webzijde: Carl Arendt Micro layouts. Dat is een speciale webzijde met alleen maar kleine baanontwerpen. Een wereld gaat voor je open.

Groet Ronald.