Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Württembergse Schwarzwaldbaan

Gestart door doevie vrijdag 10 januari 2020, 22:27:25

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Het experimentele diorama 30 x 120 cm
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Het experimentele diorama 30 x 120 cm
De berk is erg goed gelukt. Heb je beelden/beschrijving hoe je die hebt gemaakt?
Die achtergrond is wel een beetje vaag whahaha.
Re: Het experimentele diorama 30 x 120 cm
He's back!!! Yes...

Zeker niets mis met de achtergrond, hooguit niet heel erg "Württembergisch" misschien? De berk is inderdaad erg fraai uitgevoerd. Zeer fijn gedetailleerd. Ik ben natuurlijk ook benieuwd naar de wijzigingen aan het baanplan en SOWIESO jaloers op het feit dat je een eigen kamer hebt  :thumbup:.

Groeten,
William
Re: 1x1m baan: 1,5 x 0,6m moduleproject
Citaat van: doevie op donderdag 03 februari 2022, 18:34:16
Even een paar fotootjes van het experimentele diorama:

T18 1140 op stoom

Wanneer je het programma "Helicon Focus" gebruikt, kun je de trein van voor tot achter scherp afgebeeld krijgen.
Meer moeite: Beter resultaat.

Voorbeeld:
Re: Het experimentele diorama 30 x 120 cm
Ha jongens, dank voor de reacties, alsof ik niet ben weggeweest, het gaat hier nog precies hetzelfde  :)

@Jongslog ik heb een filmpje gemaakt over het maken van die berk:



Ehm, wees genadig alsjeblieft... dat youtuben is MOEILIJK!
Jezelf horen praten, waardeloos engels, filmpje in elkaar klooien. Pfff, het gaat nog moeizaam en is enorm voor verbetering vatbaar. Ik leer veel nieuwe dingen zullen we maar zeggen :) en dat is uiteraard altijd leuk! Ik heb mezelf voorgenomen 20 filmpjes te maken over mijn experimentele diorama. Dan maar eens zien of het echt wat voor me is, zo'n Youtube kanaal.
Re: Het experimentele diorama 30 x 120 cm
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Het experimentele diorama 30 x 120 cm
Citaat van: basjuh1981 op donderdag 03 februari 2022, 21:18:11
Prima achtergrondje. Niks mis mee :)

Over achtergronden gesproken: dat bos-achtergrond op de bouwfoto's van de schuur, is dat idd een achtergrond of is dat echt?
Als dat ook een achtergrond is, ziet het er heel realistisch uit  :thumbup:.

gr. Gertjan
Re: Het experimentele diorama 30 x 120 cm
haha, nee dat is een foto helaas, zo goed kan ik niet schilderen :)
Re: Het experimentele diorama 30 x 120 cm
Ik werk aan een setje fijnsparren. Hoog en gedetailleerd.

fotos:
1. Aan de onderkant van de stammen heb ik gebogen ijzerdraadjes met superlijm bevestigd. Daarna met modelleerpasta afgewerkt. Ruig kwastje gebruikt, dan heb je wat bast structuur. Dat heb ik ook met de stammen gedaan trouwens voor het schors effect.
2. Uit ijzerdraad heb ik de toppen gevlochten. Die witte shit is wederom pasta, 12mm grasvezels erover. Even laten drogen, morgen bruin spuiten.
3. Dit is mijn takkenbos. Elke tak heeft 7 uiteinden, gedraaid uit 0,4mm ijzerdraad. Daarna met 12mm gras bestrooid en bruin gespoten.

Morgen bomen monteren. Zin an!
Re: Het experimentele diorama 30 x 120 cm
Vraagje: wie weet of en waar ik in NL een nmra spoormal (track gauge) kan kopen? Ik wil zelf wissels gaan maken en het lijkt erop dat ik de enige ben aan deze kant van de plas. Kanniewaarzijn...
Re: Het experimentele diorama 30 x 120 cm
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Het experimentele diorama 30 x 120 cm
Dank voor de link naar de video. Ja youtuben is moeilijk maar doel is bereikt. ik kan het volgen :).
Die takkenbos is ook mooi en dat lijkt ook goed te doen.
Re: Het experimentele diorama 30 x 120 cm
Vandaag een boom afgemonteerd :)

Ehm, de linker dus. De rechter had ik van de week al gemaakt, daar verschijnt morgen een youtube videootje van, ik plaats morgen eind van de middag een link. De linker heb ik vandaag in elkaar gezet, ik wil in het fiimpje van vrijdag ingaan op wat meer details. Uiteindelijk moet het een bos worden met zeven tot twaalf bomen, maar eens kijken hoeveel ik nodig heb. Aan de randen zijn ze dan meer begroeid, in het midden van het bos zijn de stammen en de takken kaal en hebben ze alleen een kruin zoals je vaak in die bossen ziet. Nouja: ik vond het zelf niet zo gek geslaagd: geniet ervan!
Re: Het experimentele diorama 30 x 120 cm
Dat ziet er heel mooi uit!! Met dat dunnere draad dat je gebruikt, krijg je natuurlijk ook een fijner eindresultaat. Knap zoals je dat op het filmpje laat zien. Uhhhmm ... Tip? die wapperende handen aan het begin ... werd ik een beetje dizzy van. Het is wel duidelijk wat je bedoelt zonder dat stukje.
Heel erg fraai resultaat, zowel qua boom, als qua filmpje!
Re: Het experimentele diorama 30 x 120 cm
Hier bouw ik een fijnspar. Leuk om te doen!


Re: Het experimentele diorama 30 x 120 cm
Zo, vanavond even lekker een boompje geklust. Ik was wat laat begonnen, in principe zou ik er twee of drie kunnen maken. Nouja, morgen verder. Ik heb er nu drie, ik heb ze even op het diorama geprikt. Dat is niet de definitieve positie maar welk leuk om ze even te laten zien.
Re: Het experimentele diorama 30 x 120 cm
Het bos blijft maar groeien. En T3 Kupferzell blijft maar heen en weer tuffen. Onvermoeibaar, die kleine...
Re: Het experimentele diorama 30 x 120 cm
Vraagje:

- Stap je over op 2-rail, want ik mis de pukos (nou ja, missen);
- Je gebruikt de bedding van Weinert's "Mein Gleis" met precies welke railstaven? Is dat Tillig, dus zoals Weichen Walter ook doet?

Voor de rest: ziet er allemaal top uit! Zitten de gelijmde XPS-platen vast genoeg aan elkaar, geen druk nodig tijdens het uitharden?

Met vriendelijke groet,
William
Re: Het experimentele diorama 30 x 120 cm
Nou William, dat zijn nogal wat vragen.
1. stap ik over op 2-rail: Nee. Alleen heb ik op dit fotodiorama inderdaad geen puko's. Treinen rijden hier niet: ze staan stil en wachten op het vogeltje :)
2. Ik heb idd zoals je in het filmpje op mijn YT kanaal kan zien (Track ties and ballast) voor het eerste stuk Meingleis gebruikt met code 83 rail. Of dat Tillig is weet ik niet, code 83 is code 83. Ik gebruik nu PECO rail code 83. redenen voor de overstap:

  • PECO is een stuk betaalbaarder
  • PECO heeft een minder verfijnd uitgewerkte bevestigingsplaat aan de biels. Ik heb met Meingleis gehad dat oudere treinen met hoge wielflenzen deze bevestiging raken, ik verwacht dat bij PECO niet omdat dat gewoon lager is. Nu leidde dat niet tot ontsporingen maar wel tot een raar ribbelgeluid. En tsja, ik zie mijn Württemberge Schone liefst glad door de bocht glijden :)
  • PECO heeft een minder verfijnd uitgewerkte bevestigingsplaat aan de biels: dat strookt meer met tijdperk I. Ze hadden toen nog geen geboute verbinding aan de biels, maar gebruikten grote spijkers. De detaillering van Meingleis is vrij modern.
3. XPS: het is één plaat van 120 x 30 cm. Weliswaar heb ik die in stukken gesneden (om de spoordijk en de greppel te maken) en daarna weer aan elkaar gelijmd, maar nee, niet specifiek druk op uitgeoefend. Wel de goede lijm gebruiken: houtlijm duurt een eeuwigheid om te drogen, de verkeerde lijm doet het schuim smelten. Ik gebruik van die kinderhobbylijm die je bij de boekhandel kunt kopen, dat bevalt me het beste voor deze toepassing. Je kunt als de lijm nog niet droog is de zaak aan elkaar houden met saté prikkers (hier trouwens niet gedaan, in het verleden bij andere diorami wel).

Wat nog wel spannend wordt: Die PECO code 83 rails werden geleverd zonder puko strips. leveringen uit Engeland zijn hopeloos dankzij uncle Boris. Dus dat wordt wachten tot het leverbaar is, of zelf iets vouwen uit koperdraad. Hoe moeilijk kan het zijn al zie ik wel aankomen dat het veel tijd gaat kosten. Nouja, misschien gaat de grens met Engeland weer eens open.
Re: Het experimentele diorama 30 x 120 cm
Hoi Doef,

Mijn broertje zegt altijd al dat ik teveel bèta ben, en daardoor teveel vragen stel. Dat heeft nogal gevolgen voor discussies over de politiek. Wanneer hij het niet meer weet, gooit hij dit argument op de tafel  ;).

1. Scheelt weer in de timing, dat ze rustig wachten op dat vogeltje...
2. Walter doet nagenoeg hetzelfde: https://www.weichen-walter.de/ww-onlineshop/index.php?cPath=29_88_94. Hiermee bereikt hij hetzelfde als wat jij bereikt: geen geratel van wielflensen over de binnenste... Tja, hoe heten die dingen? Daar waar de rails mee vastgemaakt zit aan de bielzen. Die zijn namelijk zeer fijn uitgevoerd bij Weinert, waardoor dit kan. Bij Tillig Code 83 gaat dit bijvoorbeeld niet en blijf je met het geratel zitten. Alleen, wanneer ik jouw (uitgebreide, waarvoor dank) antwoord nog eens terug lees, gebruik je nu dus Peco Code 83? Zowel staven als bielzen? En dan heb je óók geen geratel? Apart.
3. Waarmee ga je je baan bouwen? Evenals vorige projecten met de strips van Walter? Just wondering...
4. XPS: Duidelijk.
5. Je hebt toch niet de Peco pukos besteld? Ik heb ze hier liggen. Werkt prima, maar fraai is anders...

Met vriendelijke groet,
William
Re: Het experimentele diorama 30 x 120 cm
hey,


Weichen-Walter heeft ook puko strips voor Peco:


https://www.weichen-walter.de/ww-onlineshop/product_info.php?products_id=265


mvg,
Michel
Re: Het experimentele diorama 30 x 120 cm
@ Michel: dank voor het meedenken! Ik kende deze al. Ik vond ze schandalig duur. Als je dan ziet wat ik voor 40m spoor nodig heb...

@William: kijk in onderstaande foto. Links is peco, rechts is meingleis. Bij Peco zijn de bevestigingsplaten simpeler uitgevoerd. Je ziet niet die bouten die je rechts wel ziet. Ik had het idee dat dat de boosdoeners waren. En nogmaals: in tijdperk I werden die nog niet met boutverbindingen uitgevoerd. In een bocht rolt de trein wat naar buiten, door de aflopende wielflens zakt het wiel dan aan de binnenzijde iets naar beneden en raakt die bouten. Ik heb het nog niet getest maar ik heb goede hoop dat het beter gaat met PECO.

Wat betreft die pukos die je hebt liggen: ik heb wel interesse, je krijgt een PB.
Re: Het experimentele diorama 30 x 120 cm
Weer lekker bezig met mijn boompjes. Maar ik moet nu eerst nieuwe takken maken:) Ik ga een batch van een stuk of 50 in elkaar draaien. Dan kan ik weer twee of drie bomen vooruit.

Toch wou ik even iets laten zien: links zie je de boom van de kant van de bosrand zegmaar: daar zie je altijd takken tot aan de grond. Rechts zie je de boom vanuit het bos, daar zitten de dorre takken en daarachter komen straks ook de bomen die alleen groen aan de kruin hebben. Het is de bedoeling dat de 'kale' bomen aan de rand van de baan komen, en dat de begroeide kant naar het spoor staat. Je ziet dus straks de bomen van achteren, als in het rechter plaatje. Hiermee maskeer ik de entree van de treinen op de baan: het gat in de achtergrond kun je zo niet zien. Het leek me eens een keer wat anders dan een tunnelportaal... En het geeft de treinen een mooie entree vind ik: je ziet ze al een beetje door de bomen voordat ze in het zicht komen. Het lijkt me een mooie sfeer geven om straks het bos van binnenuit te beleven. Vandaar dat ik veel aandacht aan de stammen besteed: ze zijn straks goed te zien.

De oplettende kijker ziet de bomenfabriek in actie: op de achtergrond witte stammen, klaar voor verf.
In de onderste foto een detailopname. Het detail in die takken verbaast me elke keer weer.
Re: Het experimentele diorama 30 x 120 cm
Wel next level dit hoor :thumbup:
Re: Het experimentele diorama 30 x 120 cm
Nog een vogeltje? Eekhoorn? Dennenappels? Ik snap dat je hier best wel van kunt genieten... Houd de schorskever buiten de deur!
Re: Het experimentele diorama 30 x 120 cm
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: Het experimentele diorama 30 x 120 cm
Heel mooie bomen. In het YouTube filmpje wordt gebruik gemaakt van een mix van Woodlands fine turf en 2 mm statisch gras. Ik vind de structuur erg mooi en ik neem aan dat jij dezelfde gebruikt. Kun jij er ook de artikelnummers van geven?

groet, Wim
Re: Het experimentele diorama 30 x 120 cm
Hi Wim,
Ik gebruik een 50/50 mengsel van 2mm gras en fine turf. Beide van Woodland Scenics. Zie hieronder op de foto:
En verder is er net een nieuw filmpje online gegaan waarin ik wat meer in detail inga op de bouw van de fijnsparren.

Re: Het experimentele diorama 30 x 120 cm
Ik heb een grove den gemaakt.
Stappen:

  • 3 draadmodellen gemaakt, aan elkaar gedraaid tot één boom
  • stammen verdikken met met lijm, zaagsel, modelleerpasta
  • met plukjes vijverfilterwatten de begroeiing gemaakt
  • gespoten
  • stam bijgewerkt, geverfd
  • strooisel erop
  • nog wat bijwerken... klaar!

Ik ga 'm nu planten op het diorama. Misschien vanavond nog een foto.
Re: Het experimentele diorama 30 x 120 cm
En de grove den is geplant op het diorama. Dat was nog even flink spitten...  :)
Re: Het experimentele diorama 30 x 120 cm
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Het experimentele diorama 30 x 120 cm
Nou jij bent de scratchbuild bomenkoning! Wat zien ze er prachtig uit!
Re: Het experimentele diorama 30 x 120 cm
Het is niet te geloven mensen, maar deze ijzerspaghetti gaat een berkenbossie worden...
Re: Het experimentele diorama 30 x 120 cm
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Het experimentele diorama 30 x 120 cm
Ferm gedaan wat je daar nu gefabriceerd hebt 👌
Re: Het experimentele diorama 30 x 120 cm
We zijn weer een beetje verder, het lijken al knappe stammetjes zo. Ik moet ze nog wat opwerken met bruinige vlekjes, en dan twijgjes en blad erover. Maar nu eerst staan ze even met natte voetjes in de lijm. Drogen dus, kan ik mooi dit fotootje posten...
Re: Het experimentele diorama 30 x 120 cm
Dit is het geworden:
Re: Het experimentele diorama 30 x 120 cm
Nice!
Re: Het experimentele diorama 30 x 120 cm
Hallo allemaal,
Nu ik de laatste weken weer lekker op stoom ben wil ik jullie meenemen in mijn nieuwe baanplan. Dat diorama waar ik aan knutsel moet je maar zien als inleidende beschietingen: oefenen en onderzoeken.

Hieronder zie je het baanplan.
Het is ca 1910. Plaats van handeling is Althengstett aan de Württembergse Schwarzwaldlijn. Die liep van Stuttgart naar Calw. Zie mijn baanplandraadje voor wat meer achtergrondinfo: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=81629.0

Bijzonder aan Althengstett is dat komend vanuit Calw een bijzonder steil traject moet worden overwonnen. Om die reden was dat deel van de lijn dubbelsporig uitgevoerd. De trein kon dan vanuit Calw worden voorzien van een extra loc om in dubbeltractie of met een duwloc achteraan de klim te bedwingen. Het tweede spoor werd gebruikt als retourspoor voor de hulplocs. Dat geeft dus heel veel rijdmogelijkheden!

Ik heb het baanplan opgesnord en dat zo goed en zo kwaad als het gaat naar mijn hand gezet. Wissels etcetera liggen redelijk conform voorbeeld al heb ik het hele zaakje gespiegeld, dat kwam me beter uit.

Opvallend aan station Althengstett is dat het een faecaliëndepot had. Menselijke mest zegmaar werd uit Stuttgart aangevoerd om hier door boeren op het land te worden gebruikt. Echt waar. De senioren onder jullie hebben vast nog wel de tijd gekend dat je op een tonnetje scheet en dat die zo nu en dan werd geleegd (was tot in de jaren 60 in NL nog redelijk gangbaar). Nu heeft BRAWA onlangs faecaliënwagens uitgebracht dus dat leek me wel wat. Weet verder dat de KWSTE heel veel van die dingen in gebruik had: we hebben het niet bepaald over een zeldzaamheid.

Tegenover het station ligt een industriegebied. Daar zat/zit in het echt een bedrijf dat iets doet in landbouw beregeningsmachines. Ik heb dat vervangen voor een papierfabriek. Ik kan dan pulphout aanvoeren (stammetjes) en gesloten goederenwagons afvoeren, grote kisten op een laadperron, dat werk. Verder heeft zo'n fabriek stoom nodig. Dus links komt een ketelhuis. En die heeft kolen nodig, dus af en toe moeten er even twee of drie kolenwagens vol worden afgezet en leeg worden opgehaald.

Rechts van het station gaat de baan over de weg: ik wil het tunneltje namaken dat daar nog steeds zit. Het talud dat nodig is geeft de baan wat reliëf, dat vind ik altijd mooi. Verder is opvallend dat ik hier kies voor een halfronde achtergrond. Geen hoeken dus, de baan gaat in een grote boog rond en is nergens dieper dan 60 cm. Zo kan ik overal mooi bij.

Als we dan de bocht verder volgen: ik weet nog niet wat daar komt. Kan een klein locdepot zijn. Kan ook een brugscene worden met natuur en groen.

Ik heb vier opstelsporen aan mijn bureau (zelfde hoogte).

De baan gaat de hele kamer rond met een opklapbaar stuk voor de deur. Als ik dan zit te hobbyen kan ik gewoon een trein lekker rondjes laten rijden zonder in te hoeven grijpen.

Ik wil handmatig rijden met een mobile station. Geen automatisch rijdbedrijf, geen terugmeldingen, geen central station of ecos. Lekker zelf aan de knoppen. Dus zelf stoppen als een sein op onveilig staat.
De knoppen en seinen op de hoofdbaan worden vanuit het station bediend: ik streef er naar het stellwerk met kabels en contragewichten te modelleren: er zit dan in het station ergens een 'seinhuis' : in de fries boots ik dat na. De wissels die op secundaire locaties liggen worden handbediend vanuit de fries.

De Württembergse seinen en wissellantaarns zijn niet te koop. Dat wordt zelfbouw.

Nouja: hier het baanplan met wat sfeerbeeldjes van het station en het tunneltje.
Re: Württembergse Schwarzwaldbaan
Hoi Doef,

Goed verhaal. Ik gooi er even een suggestie tegenaan.

Wat als je nu linksonder in plaats van 4 opstelsporen kiest voor een draaischijf in de hoek en 1 à 2 doorgaande sporen? Dat kun je ten alle tijden rondrijden, maar ook de loc uit de richting waarin deze vertrokken is, laten terugkomen. Dat geeft wellicht een wat meer realistischer treinenverloop én nog meer speelplezier.

Met vriendelijke groet,
William
Re: Württembergse Schwarzwaldbaan
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Württembergse Schwarzwaldbaan
Mooi plan. Goed over nagedacht. Aan de slag!
Re: Württembergse Schwarzwaldbaan
Mooi doordacht plan. In de beperking toont zich de meester en less is more!
Ik word hier blij van.
Williams suggestie is zeker geen verkeerde. Ik heb ook gedacht om ergens een handbediende draaischijf in mijn fiddleyard te maken. Het is bij een plan gebleven wegen plaatsgebrek. Dan maar niet keren. 
Maar als je plek hebt, waarom niet geprobeerd? Een uitneembare 'cassette' is misschien ook een optie. Gewoon een railstuk waar een loc op past, met verhoogde zijwanden om het ding op te kunnen pakken, dat je 180 graden gedraaid weer terug plaatst. Met de hand van God is je kokkie ook gekeerd, niet waar?

Groet,

Peter
Re: Württembergse Schwarzwaldbaan
 @citaat dank voor jullie support heren! Jullie suggesties worden meegewogen in de beraadslagingen!

Ik knutsel inmiddels lekker verder. Ik ben begonnen aan de bouw van het ketelhuis. Scratchbouw uiteraard. De muren staan. Ik wil ook een interieur gaan maken. Daar heb ik een plannetje voor :)
De muren zijn 3mm dik grijsbord. De steunberen zijn polystyreenschuim waar ik metselwerk in heb gesneden. Op mijn youtube kanaal staat een filmpje voor de liefhebbers. Maar de fotos zeggen genoeg denk ik over waar ik nu ben. Vandaag maar weer lekker verder bouwen!
Re: Württembergse Schwarzwaldbaan
Wow! Echt indrukwekkend. Wat een precies werkje en wat een resultaat tot dusver.
Toen ik begon met lasercut ontwerpen, stuitte ik trouwens op een wereld aan metselverbanden. Joswood gebruikt ook een aantal verschillende. Buiten het halfsteens verband kun je nog heel veel andere variaties maken. Met de computer is dat iets minder lastig te realiseren dan met de hand. De copy-paste optie is heel behulpzaam.
Maar als je een muur een wat ander aan zien wilt geven, is het best leuk ook eens te kijken naar andere opties dan het tegenwoordig gebruikelijke halfsteens verband. Gewoon omdat het kan. Het is maar een gedachte.


Groet,

Peter
Re: Württembergse Schwarzwaldbaan
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Württembergse Schwarzwaldbaan
Mooi baanplan :thumbup:. En extra interessant omdat je vanuit de historie na gaat bouwen. Dat geeft toch een extra dimensie aan het geheel :).

Groeten,
Wico
Re: Württembergse Schwarzwaldbaan
Raampjes!
Re: Württembergse Schwarzwaldbaan
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Württembergse Schwarzwaldbaan
Dag Doef.

Naar aanleiding van de bouw van het ketelhuis, heb ik mij op jouw YouTube-kanaal geabonneerd :thumbup:
Je maakt mooie en duidelijke filmpjes, waar ook nog eens handige tips in worden genoemd  :exclaim:

Groeten,

Erik.
Re: Württembergse Schwarzwaldbaan
@Erik, dank! Fijn om te horen!

En dan ehh, tja, komt-ie weer met zijn ketelhuis... maarja, ik heb ook zo ongelooflijk lekker zitten prutsen, ik moet even een tussenstand delen. Hieronder dus.
De binnenste muurdammen zijn verder naar boven opgetrokken (daar moet ik nog steentjes in snijden), en ik heb sierrandjes in het metselwerk gemaakt aan de dakrand. Geeft wat meer diepte, en authenticiteit denk ik. Verder heb ik ongelooflijk veel plezier beleefd aan het maken van het bakstenen jaartal. Dat zijn allemaal ieniemienie kleine stukjes gekleurd karton (ca 0,7x 1mm) die ik heel precies op zijn plek heb gewurmd. Het filmpje komt vrijdag rond een uur of drie.

Het mooie is: bij modelbouw is niet het model voor mij het resultaat maar de fijne tijd die ik eraan heb besteed.
(filosoof... pffft...), gelukkig hebben we de foto's nog:
Re: Württembergse Schwarzwaldbaan
Ik heb wat tijd omhanden. Positief getest en griepig. Nouja, dan maar wat klooien.

Het siermetselwerk is soort van klaar nu. Ik moet alleen nog voegen en weatheren. Niet te gek: dit gebouw is soort van gloednieuw he? Het is 1910. Verder nog de raamdorpels plaatsen en in de zijgevel zitten nog geen ramen maar dat fiks ik vanavond nog wel.

De deuren in het midden laat ik even zo tot ik de bodemplaat monteer: kan ik dan even zien hoe hoog/laag de deur aan de onderzijde moet zijn.

Vanaf dit weekend wil ik verder met het interieur. Bijgaand een plaatje van een opstelling met 3 lancastershire ketels. Dat lijkt me cool om na te maken.
Als dat klaar is moet het dak nog, met een daklicht/ lichtstraat.
En een kolenstortplaats waar wagons de kolen kwijt kunnen die nodig zijn om stoom van water te maken.
En nog een schoorsteen uiteraard. Ik weet niet zeker of de schoorsteen er nu eerst van komt: waarschijnlijk maak ik die pas op de eigenlijke plek, en niet nu al op het proefdiorama.
Re: Württembergse Schwarzwaldbaan
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Württembergse Schwarzwaldbaan
Erg mooi dat ketelhuis. Dat jaartal is een leuke vondst. Er mag dus wel een aantal jaartjes wheatering overheen. Ik ben zeer benieuwd hoe je die ketels gaat maken.
Re: Württembergse Schwarzwaldbaan
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Württembergse Schwarzwaldbaan
@citaat die wheatering hangt er natuurlijk maar net van af in welke tijd de baan zich afspeelt ;).
Re: Württembergse Schwarzwaldbaan
Ik ben begonnen met het interieur. Eerst maar eens een basis maken uit baksteen en hout. Verder zie je de goot lopen voor de baksteen muur langs. Die is afgedekt met een rij stalen platen. Die goot is ervoor om de ketels zo nu en dan leeg te kunnen laten lopen voor schoonmaakwerkzaamheden (vertel mij wat over lancashire ketels inmiddels haha, ik heb flink gestudeerd!).
Het front van de ketels zelf ga ik maken uit die frisdrankdoppen. Nouja, er staat ook op dat je ze moet recyclen, dus dat probeer ik dan maar... Gelukkig bestaat er zoiets als verf want brrr.... die kleur...
Re: Württembergse Schwarzwaldbaan
And now for someting completely different...
Ik had zo'n draaitafeltje gekocht zodat ik mijn modellen/ treinen etc wat beter kan laten zien. Ik zat wat te rommelen en ach ja, waarom niet: klein spreekbeurtje voor mijn youtube kanaal in elkaar gedraaid over de Württembergse AD.


Re: Württembergse Schwarzwaldbaan
Ook voor mij één van mijn favoriete locs. Ik denk dat het goed gelukt is, deze spreekbeurt!

Mag ik vragen waar je het tafeltje vandaan hebt? Daarnaast: achtergrond en belichting zijn ook top. Heb je daar ook nog fotolampen voor gebruikt, of denk ik weer veel te moeilijk?

Dat er maar meer mogen volgen!

Met vriendelijke groet,
William
Re: Württembergse Schwarzwaldbaan
Mensen, er is iets geweldigs gebeurd! Er is een mysterie opgelost!

Bij het begin beginnen.
Jullie kennen mijn T3 994 Kupferzell. Zie hieronder. Brawa nr 0605. Loopt als 'n naaimasjientje. Dapper klein ding. Ik ben vast niet de enige die dit mooie machientje in huis heeft?
Ik breek al jaren mijn hoofd over de nummering en de naam. Ik heb hier drie boeken staan met tegenstrijdige informatie. T3 994 Kupferzell bestaat niet en zeker niet in deze uitvoering. Maar vandaag is het mysterie opgelost!
Er kwam namelijk een boek binnen. Zie foto. Over de Württembergsche T3. Ergens in de heimat veels te duur besteld, maarja, ik moest en zou het weten...
Nou, daar komtie dan! rapaa, rappapaa..... roffel..... spannend!

In 1892 werd de eerste T3 gebouwd door maschinenfabrik Esslingen (ME). Die heette Schiltach. Nummer 999. Deze machine was een B1 n2t! Alleen de voorste twee assen waren aangedreven (zie hieronder). n is voor nassdampf, de 2 is voor tweecilinder en de t is voor tenderloc. Let op, ze heeft op de foto (zie hieronder) nog een korte waterkast. Dat klopt niet met het Brawa model.
Ze hebben de T3's achterstevoren genummerd, dat wil zeggen, ze begonnen bij 999 en telden terug. Nu was eigenlijk de bedoeling dat Schiltach nummer 996 zou krijgen, maar 't kwam er niet van, ze is als 999 de baan op gestuurd.
In 1894 is ze de werkplaats in geweest waar ze is omgenummerd naar 996 en omgebouwd tot een volwaardige C n2t machine. Dus 3 gekoppelde assen. Zoals het brawa model.
In 1896 is ze omgenummerd naar 994 en kreeg ze de naam Thamm.
In 1912 kreeg ze dan eindelijk de naam Kupferzell. het nummer 994 had ze al.
Rond 1922 werd ze opgenomen in de DRG vloot als 89 316. Ze heeft haar laatste jaren doorgebracht in Freudenstadt waar ze in 1930 uit actieve dienst is genomen. Ze heeft daarna nog een poosje aldaar gefunctioneerd als heizlok: in die hoedanigheid mocht ze passagierswagens voorverwarmen voor vertrek. https://de.wikipedia.org/wiki/Heizlokomotive
Ze is in 1936 verschroot.

Maar ehm, volgende probleem: op mijn baan in spé is het 1910! Nouja, de T18 bestond ook nog niet in 1910 dus laten we niet al te radicaal doen.
Enne, 't is echt waar! Ik heb hier dus lol in haha, dit soort zaakjes een beetje uitpluizen...
Re: Württembergse Schwarzwaldbaan
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Württembergse Schwarzwaldbaan
Hele geruststelling dat het toch nog is goed gekomen :D. Best ingewikkeld en onlogisch zoals de nummering en naamgeving van dit locje is verlopen!
Enne, je te bouwen baan is gewoon gesitueerd in 1912 ipv 1910; is dat ook weer opgelost O:-D.
Wel leuk om je in dit soort vraagstukken vast te bijten, zeker als het dan uiteindelijk duidelijk wordt.