@ Michel,
Ik had het vriendelijk gevraagd aan de aannemer en nu kan ik dus even vooruit met die platen
. Er staan nu vier kratten rails ongeduldig te wachten tot de frames klaar zijn, maar ze moeten nog even geduld hebben
.
@ Jørg,
Het is inderdaad een stevige constructie, maar die moet ook jaren mee
. En die lange slepen dat gaat helemaal goed komen; zolang de baan nog niet klaar is koop ik af en toe maar wat wagons
.
@ Johan,
Niets moet he, maar ik ben blij met elke nieuwe volger. Het is fijn om te weten dat mensen interesse hebben in mijn plannen en bouw
. En ja een mens kan heel wat uren op het forum doorbrengen
.
@ Gerard,
Bedankt! Ik zal toch regelmatig een beurs bezoeken hoor; alleen maar bouwen is ook zo saai
. Enne het is geen aangenomen werk maar een hobby, dus het moet wel leuk blijven
@ Cees,
Een "staande" constructie is zeker sterker. Maar ik breng de latten in de schaduwstations "liggend" aan om de ruimte tussen de niveaus maximaal te houden. Voor het onderste niveau is dit niet noodzakelijk, maar zo kon ik de draagkracht even testen
.
De latten zijn 21 x 60 mm en het triplex 12 mm dik en de draagkracht is ruim voldoende zonder doorbuigen. In de frames zonder schaduwstation worden de latten dus gewoon "staand" gemonteerd.
@ Ludo,
Bedankt voor de complimenten! De frames zijn vrijstaand al stabiel, maar worden later ook nog aan elkaar gemonteerd voor extra stevigheid. De bedrading in de schaduwstations komt inderdaad bovenop te liggen. Alleen de bedrading van de treintafel wordt aan de onderkant weggewerkt.
@ Johnny,
Ik denk/hoop zelf ook dat het er straks indrukwekkend uit komt te zien! Maar voor we zover zijn moet er nog het nodige gemeten, gezaagd, geschroefd en gelijmd worden
.
@ Tony,
Dat had zo maar gekund, want het tweede kleinkind is op komst
. Doorbuigen is inderdaad geen probleem als alles in elkaar geschroefd is; er kan een spreekwoordelijke olifant op staan
. Gelukkig kun je hier niet pinnen, dus kun je je geld maar één keer uitgeven
.
@ Peter,
Ik bouw graag stevig, want het moet nog vele jaren plezier opleveren
. Die rails kunnen bijna niet wachten om uitgepakt te worden, maar eerst "nog even" frames bouwen
.
Groeten,
Wico