Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Wico's "Donnerwetter Alm" ... en zo gaat het worden

Gestart door Wico donderdag 20 april 2017, 15:37:02

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Wico's "Donnerwetter Alm" ... en zo gaat het worden
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Wico's "Donnerwetter Alm" ... en zo gaat het worden
Omdat ons huis te koop staat, is mijn "Donnerwetterwald" baan inmiddels volledig afgebroken en opgeborgen in kratten en verhuisdozen. In ons nieuwe huis krijg ik de beschikking over de volledige zolder met een bruto werkoppervlakte van 12 x 4 meter voor een nieuwe baan. Door het schuine dak ben ik wel beperkt in de beschikbare ruimte en hoogte, maar genoeg plek lijkt me voor een mooi baanontwerp :).

De nieuwe baan wordt gebouwd naar Zwitsers voorbeeld en ik rijd voornamelijk met SBB/BLS materieel uit de periode V/VI. Er vindt hoofdzakelijk goederenvervoer plaats, maar er is ook ruimte voorzien voor een station en twee pendeltreinen. Omdat ik van mooie lange treinen houd, komen er meerdere ruime paradebanen; rangeren zal niet of nauwelijks plaatsvinden. Variatie in het landschap/spoor probeer ik te bereiken door het gebruik van meerdere bruggen en tunnels en door afwisseling in de rijhoogte. Op de kopse kanten van de baan is er ruimte voor het creëren van een berglandschap inclusief bergweide (alm). De hoeveelheid bebouwing zal beperkt blijven, des te meer ruimte komt er voor het landschap en de treinen.

Ik heb in Anyrail een eerste opzet gemaakt van wat er in mijn hoofd zit. Er komen drie schaduwstations (niveau -3 t/m -1) en ook drie lagen bovengronds (niveau 0 t/m 2); alles gerealiseerd met Marklin C-rails. Onderstaand de foto's van het ontwerp tot nu toe. Alle opmerkingen. aanvullingen, suggesties etc. zijn van harte welkom. Het nieuwe huis wordt in oktober opgeleverd, dus er is nog alle tijd om lekker aan het plan te werken en te schaven zodat ik uiteindelijk mijn "droombaan" kan bouwen ;).

Groeten,
Wico   
Re: Baanontwerp "Donnerwetter Alm" (20/04/17 ... Introductie)
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Baanontwerp "Donnerwetter Alm" (20/04/17 ... Introductie)
Met zo'n ruimte zou ik maar eens snel overstappen op flexrails ;) . Je plan is nu vrij statisch, bijna alles ligt in dezelfde richting. Ik zou proberen om een veel vloeiender verloop van sporen te krijgen, met ruime bogen...
Re: Baanontwerp "Donnerwetter Alm" (20/04/17 ... Introductie)
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Baanontwerp "Donnerwetter Alm" (20/04/17 ... Introductie)
Het schaduwstation in drie lagen.

Wico
Re: Baanontwerp "Donnerwetter Alm" (20/04/17 ... Introductie)
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Baanontwerp "Donnerwetter Alm" (20/04/17 ... Introductie)
Niveau 0 met opstelsporen voor de pendeltreinen.

Wico
Re: Baanontwerp "Donnerwetter Alm" (20/04/17 ... Introductie)
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Baanontwerp "Donnerwetter Alm" (20/04/17 ... Introductie)
De niveaus 1 en 2.

Wico
Re: Baanontwerp "Donnerwetter Alm" (20/04/17 ... Introductie)
-Wico:
Mij geeft het een zeer goede indruk, daar gaan wel enkele metertjes spoor aan te pas komen om dat te realiseren.
Re: Baanontwerp "Donnerwetter Alm" (20/04/17 ... Introductie)
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Baanontwerp "Donnerwetter Alm" (20/04/17 ... Introductie)
Citaat van: Simon BR39 op donderdag 20 april 2017, 15:39:54
Met zo'n ruimte zou ik maar eens snel overstappen op flexrails ;) . Je plan is nu vrij statisch, bijna alles ligt in dezelfde richting. Ik zou proberen om een veel vloeiender verloop van sporen te krijgen, met ruime bogen...

Je hebt gelijk dat de baan deels in dezelfde richting ligt. Dit komt gedeeltelijk omdat ik met een relatief smalle baan werk (mede ivm bereikbaarheid). Daarbij denk ik dat mijn treinen van 3 á 4 meter lengte beter tot hun recht komen op relatief lange rechte stukken. Aan de rechterzijde (berghelling) is wel meer variatie te vinden met ruime bochten.

Groeten,
Wico 
Re: Baanontwerp "Donnerwetter Alm" (20/04/17 ... Introductie)
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Baanontwerp "Donnerwetter Alm" (20/04/17 ... Introductie)
Citaat van: Jørg op donderdag 20 april 2017, 16:17:34
-Wico:
Mij geeft het een zeer goede indruk, daar gaan wel enkele metertjes spoor aan te pas komen om dat te realiseren.

Volgens Anyrail zit ik op zo'n 300 tot 350 meter rail (afhankelijk van het aantal noodzakelijke wendingen in de klimspiraal). Net als Michel is het voor mij dus de komende tijd vooral rails kopen, veel rails :).

Groeten,
Wico
Re: Baanontwerp "Donnerwetter Alm" (20/04/17 ... Introductie)
-Wico:
Dan gaan ze bij Marklin overuren moeten draaien om dat allemaal te kunnen produceren met 3 grootverbruikers, jij Peter en Michel,  >:-D
Re: Baanontwerp "Donnerwetter Alm" (20/04/17 ... Introductie)
Wico,

Mooie plannen. :thumbup:
Gelukkig ben ik bijna klaar met rails kopen dus de beurt om het stokje over te nemen is aan u mijn vriend. :)
Re: Baanontwerp "Donnerwetter Alm" (20/04/17 ... Introductie)
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Baanontwerp "Donnerwetter Alm" (20/04/17 ... Introductie)
@ Jørg,

Daar zullen ze bij Märklin vast geen problemen mee hebben ;).

@ Michel,

Ik neem het stokje graag van je over :).

Groeten,
Wico
Re: Baanontwerp "Donnerwetter Alm" (20/04/17 ... Introductie)
Wico,

Ik heb straks denkelijk wat rails over.
Ik zal je met de tijd een pb sturen misschien heb je er iets aan die stukken.
Re: Baanontwerp "Donnerwetter Alm" (20/04/17 ... Introductie)
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Baanontwerp "Donnerwetter Alm" (20/04/17 ... Introductie)
Prima !
Re: Baanontwerp "Donnerwetter Alm" (20/04/17 ... Introductie)
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Baanontwerp "Donnerwetter Alm" (20/04/17 ... Introductie)

Donnerwetter, Wico  8o

Ik viel van mijn stoel, toen ik de maten van je zolder zag  :D

Maar ik ben het wel met Simon eens; eigenlijk zou je voor de mooi,K-rails moeten gebruiken.
Het is erg rechttoe-rechtaan met scherpe 90 graden-bocht naar links of rechts en evenwijdig aan de treintafel.

Ik snap je keuze voor C-rail wel hoor; als ik mijn vriend op onze clubbaan met die K-rail zie worstelen, ben ik altijd erg blij met mijn C-rail. Helaas gaat Märklin niet verder dan R4 en R5 voor dubbelspoor  :( , maar ook daar is goed gebruik van te maken, in combinatie met rechte rail. ( Ook een stel 24174 -korte rails- zijn wel wat te buigen trouwens )
Wat let je , om op een hoger niveau een enkelsporig traject  met de tegenboog van de slanke wissel te maken ?

Als ik een baan maak, kies ik een of meerder zitplekken in de kamer en bepaal van daaruit, wat ik wil zien en vooral; hoe ik de treinen wil zien rijden. Dat probeer ik met de sporen uit, verander het als het nodig is en bepaal dan de rest van de baan.
Ik begin wel met een basisplan/schets natuurlijk, maar de praktijk bepaalt het definitieve plan.

Zoals je weet, denk ik maar wat mee en hoop je dat je zo de beste keuze voor jezelf kunt maken.

Heb een inspiratietekeningetje gemaakt voor je  :P

Grtz van een jaloers-op-je-ruimte-Tony  :D

Re: Baanontwerp "Donnerwetter Alm" (20/04/17 ... Introductie)
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Baanontwerp "Donnerwetter Alm" (20/04/17 ... Introductie)
Hi,

M'n berichtjes worden steeds korter want ik krijg mn jpg niet geupload. En dan ben ik elke keer mn tekst kwijt... grmbl
Kort door de bocht: als je iets hebt aan te merken, geef doe dan zelf ook een voorstel, dus bij dezen.
Re: Baanontwerp "Donnerwetter Alm" (20/04/17 ... Introductie)
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Baanontwerp "Donnerwetter Alm" (20/04/17 ... Introductie)
@ Tony,

Bedankt voor het meedenken. De meeste bochten in het zichtbare deel zijn al R4 of R5 en geen enkele 90 graden bochten ligt in het zicht; zie ook de 3D weergave. Dat neemt niet weg dat er ruimte is om nog wat meer variatie aan te brengen. Ik ga lekker verder stoeien :). En die "Donnerwetterfelsberg" die komt er zeker!!!

@ Simon,

Ook jij bedankt voor de suggesties. Door dit soort input wordt ik weer getriggerd om kritisch naar de plannen te kijken. Dat geklungel met de jpgs herken ik, moest mijn introductie bericht ook compleet opnieuw typen na problemen met het uploaden ;).

Groeten,
Wico     
Re: Baanontwerp "Donnerwetter Alm" (20/04/17 ... Introductie)
Wat zal je daar als preisertje(s) lekker wonen bovenop de DonnerwetterFelsberg kijkend naar beneden op de langs rijdende treinen. :)
Re: Baanontwerp "Donnerwetter Alm" (20/04/17 ... Introductie)
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Baanontwerp "Donnerwetter Alm" (20/04/17 ... Introductie)
 Wonen zal het niet worden, maar misschien wel een idee voor een mooi toeristisch uitkijkpunt :idea: :thumbup:.

Groeten,
Wico
Re: Baanontwerp "Donnerwetter Alm" (20/04/17 ... Introductie)
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Baanontwerp "Donnerwetter Alm" (20/04/17 ... Introductie)
Op basis van de suggesties heb ik nog een beetje zitten pielen. Besloten om de sporen op niveau 0 grotendeels gelijk te houden. Hier komen de lange slepen naar mijn mening mooi tot hun recht. De niveaus 1 en 2 heb ik nu wat speelser vorm gegeven. De praktijk zal straks uitwijzen wat het beste werkt. Ik heb nu nog een gangpad voorzien van 1.75 m breed. Als ik dat smaller maak, geeft dat weer meer ruimte om te spelen met het verloop van de sporen. Voor nu is dit plan in elk geval de basis. Wordt t.z.t. vervolgd :).

Groeten,
Wico
Re: Baanontwerp "Donnerwetter Alm" (20/04/17 ... Introductie)
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Baanontwerp "Donnerwetter Alm" (20/04/17 ... Introductie)

Hoi Wico,

Knap, dat je het landschap laat prevaleren  :thumbup:
Zeker met zoveel ruimte !

Grtz Tony
Re: Baanontwerp "Donnerwetter Alm" (20/04/17 ... Introductie)
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Baanontwerp "Donnerwetter Alm" (20/04/17 ... Introductie)
Hallo Tony,

Op basis van mijn eerdere banen weet ik inmiddels wat ik mooi vindt en wat voor mij werkt. Dat betekent in mijn geval een relatief simpel banenplan met lange strecken (hoe ingewikkelder het plan hoe meer kans op storingen en verminderde bereikbaarheid). Daarnaast inderdaad de ruimte voor het landschap zodat ik me uit kan leven op de scenery. Je weet dat de klupbaan voor mij mede inspiratie is; die is volgens mij met dezelfde gedachte opgezet. Verder weinig huizen, want die maken de baan optisch kleiner; in werkelijkheid rijdt een trein ook kilometers door het (natuur)landschap. Dat probeer is in de toekomst in mijn treinwereld ook na te bootsen. En zoals je zelf al eerder aangaf: straks met trial and error lekker uit gaan proberen wat het beste werkt! Het banenplan is alleen een leidraad voor de opzet.

Groeten,
Wico     
Re: Baanontwerp "Donnerwetter Alm" (20/04/17 ... Introductie)
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Baanontwerp "Donnerwetter Alm" (20/04/17 ... Introductie)
Citaat van: wicho op donderdag 20 april 2017, 15:50:54
Het schaduwstation in drie lagen.

Wico

Hi Wico,

Zie dat het hier uit twee gedeeltes bestaat, dat houd in dat je ook altijd twee sporen moet vrijhouden om "door" te kunnen rijden.
Waarom leg je alle sporen niet naast elkaar en via de keerlus een spoor terug. ?

groet
Harald
Re: Baanontwerp "Donnerwetter Alm" (20/04/17 ... Introductie)
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Baanontwerp "Donnerwetter Alm" (20/04/17 ... Introductie)
Hallo Harald,

Bedankt voor het meedenken :thumbup:. Bedoel je een oplossing zoals in onderstaand plaatje? Nadeel van deze oplossing is dat de sporen korter worden, waardoor ik mijn lang(st)e treinen niet meer kwijt kan. Het scheelt namelijk 72 cm (2 x 24360) opstellengte. Als jij een andere mogelijkheid ziet met behoud van lengte en bereikbaarheid, dan hoor ik het graag.

Groeten,
Wico
Re: Baanontwerp "Donnerwetter Alm" (20/04/17 ... Introductie)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Baanontwerp "Donnerwetter Alm" (20/04/17 ... Introductie)
Hoi Wico,

Dat zijn serieuze  plannen, ik hoop dat jij je rails al in je bezit hebt want anders hoef ik niet meer naar de beurs te gaan.
Michel, Sander en jij kopen alles voor mij neus weg  :P


Mvg,

Peter Degeluidsman 
Re: Baanontwerp "Donnerwetter Alm" (20/04/17 ... Introductie)
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Baanontwerp "Donnerwetter Alm" (20/04/17 ... Introductie)
Peter,

Ik ben o.a. nog op zoek naar ruim 300 stuks 24172 en 300 stuks 24188 dus dat valt reuze mee ;). Ik koop niet alleen op de beurs maar ook veel online dus dat scheelt :D.

En Märklin produceert met plezier extra c rails voor zijn trouwe klanten :P.

Groeten,
Wico
Re: Baanontwerp "Donnerwetter Alm" (20/04/17 ... Introductie)
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Baanontwerp "Donnerwetter Alm" (20/04/17 ... Introductie)
Hi Wico,

Vanuit het rechte stukje rails onder je spiraal kan je ook al wissels monteren
(De sporen worden dan alleen niet even lang)

groet
Harald
Re: Baanontwerp "Donnerwetter Alm" (20/06/17 ... Pannenbier)
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Baanontwerp "Donnerwetter Alm" (20/06/17 ... Pannenbier)
Een beetje off topic, maar vandaag is de (prefab) kap op ons huis geplaatst. Daarom een plaatje van de toekomstige treinkamer :D. Oplevering staat trouwens pas eind oktober, dus nog alle tijd voor een mooi baanontwerp.

Groeten,
Wico
Re: Baanontwerp "Donnerwetter Alm" (20/06/17 ... Pannenbier)
Lid sinds: 2017

Duitse alpen: periode V en VI

offline
Re: Baanontwerp "Donnerwetter Alm" (20/06/17 ... Pannenbier)
Wico, van je vorige baan heb ik werkelijk genoten. Ik heb deze (hopelijk vind je het goed) flink gebruikt in het baanplan voor in mijn eigen, eerste, modelspoorbaan die ik zeer binnenkort ga opbouwen. Hopelijk ga ik van je nieuwe baan wederom zo genieten. Gezien de ruimte die je hebt en het plan wat je al hebt liggen beloofd het weer veel goeds!  :thumbup: :thumbup:
Re: Baanontwerp "Donnerwetter Alm" (20/06/17 ... Pannenbier)
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Baanontwerp "Donnerwetter Alm" (20/06/17 ... Pannenbier)
Kijk, dat is nou prettig om te lezen dat ik ook anderen weer een plezier doe met mijn (oude) baan. En ik beschouw het als een compliment als je die als basis hebt gebruikt voor je eigen baan!

Mijn vingers jeuken om ook van de nieuwe baan weer iets moois te maken. Maar ik en de lezers moeten toch nog even geduld hebben :).

Ik wens jou in elk geval veel succes met je eerste baan en hier op het forum vind je alle info die je nodig hebt!

Groeten,
Wico
Re: Baanontwerp "Donnerwetter Alm" (20/06/17 ... Pannenbier)
Lid sinds: 2017

Duitse alpen: periode V en VI

offline
Re: Baanontwerp "Donnerwetter Alm" (20/06/17 ... Pannenbier)
Gelukkig maar, ik zal proberen er net zo een kunstwerk van te maken als jij gedaan hebt! 

Mocht ik binnenkort vragen hebben dan weet ik je te vinden :thumbup:
Re: Baanontwerp "Donnerwetter Alm" (20/06/17 ... Pannenbier)
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Baanontwerp "Donnerwetter Alm" (20/06/17 ... Pannenbier)

Perfecte foto, Wico  :thumbup:

Heb er lekker bij weg liggen dromen  O:-D
Hopelijk is het trapgat groot genoeg om makkie boven te komen.

Misschien een mogelijkheid, om die bouwers het zaakje alvast hemelsblauw te laten smeren ?

Grtz Tony
Re: Baanontwerp "Donnerwetter Alm" (20/06/17 ... Pannenbier)
Wico,

Gefeliciteerd met het dak op jullie nieuwe huis.
Mooie foto van je toekomstige treinenzolder waar jij maar ook wij veel plezier van gaan beleven.
Succes met de verdere bouw van jullie huis.
Re: Baanontwerp "Donnerwetter Alm" (20/06/17 ... Pannenbier)
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Baanontwerp "Donnerwetter Alm" (20/06/17 ... Pannenbier)
Hi Wico,

Gefeliciteerd maar ook een mooie ruimte.
Maar zie geen kratje bier staan omdat het hoogste punt is bereikt.    >:-D
(Met dit warme weer zeker al op?)
Ben heel nieuwsgierig naar het vervolg.

groet
Harald


Re: Baanontwerp "Donnerwetter Alm" (20/04/17 ... Introductie)
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Baanontwerp "Donnerwetter Alm" (20/04/17 ... Introductie)
Citaat van: Tony op vrijdag 21 april 2017, 12:05:40
Ik snap je keuze voor C-rail wel hoor; als ik mijn vriend op onze clubbaan met die K-rail zie worstelen, ben ik altijd erg blij met mijn C-rail. Helaas gaat Märklin niet verder dan R4 en R5 voor dubbelspoor
Dan zou je toch eens moeten kijken bij (inmiddels 3 pagina's vol ideetjes)
https://www.stummiforum.de/viewtopic.php?f=103&t=114574

Met C-rails kun je dus ook worstelen, en dan niet zoals Tilly heeft gedaan (door het volgieten van beddingen), en prachtig R9 en R10 dubbelspoor aanleggen.

Ik bedoel maar. De truc met het doorgezaagde weesmeisje. Wat een fabrikant maakt, is niet heilig, hoeft niet zo te blijven. Als k-rail rijder zet ik misschien wat al te makkelijk de zaag in de heilige koeien van Märklin. Maar sommige C-rail rijders doen niet voor mij onder.  O:-D
Re: Baanontwerp "Donnerwetter Alm" (20/06/17 ... Pannenbier)
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Baanontwerp "Donnerwetter Alm" (20/06/17 ... Pannenbier)
@ Tony,

Ja daar kunnen we wel wat moois van maken :D. In het ontwerp was eerst een vlizo trap naar de zolder opgenomen, maar dat hebben we gauw veranderd. Er komt nu een vaste trap, dus alle ruimte om boven te komen!
Ik heb het meeste werk uitbesteed, maar het hemelblauw sauzen van de zolder wordt toch echt een klusje voor mezelf  :).

@ Michel,

Bedankt voor de felicitaties. Ik hoop eind dit jaar te kunnen beginnen met het bouwen van een nieuwe droombaan en ga jullie daar zeker van laten mee genieten. Deze week komt er weer een grote doos binnen met benodigde bochten, wissels en kruisingen :P.

@ Harald,

Bedankt! Het is zeker een mooie grote ruimte. Het blijft moeilijk inschatten van tekening (zeker met die schuine dakwanden), maar nu ik het in het echt zie realiseer ik me pas hoeveel mogelijkheden dit geeft!
Het kratje bier ging overigens gelijk de kruipruimte in om het koel te krijgen/houden :thumbup:. Ik denk dat dat einde van de week soldaat gemaakt wordt!
Ik ga t.z.t. ook weer een modelbaanbouw topic openen, dus dat komt goed.

@  Jan,

Kijk zo leren we weer wat. Er is dus meer mogelijk met c rails :important:. De link staat inmiddels bij mijn favorieten!

Groeten,
Wico     
Re: Baanontwerp "Donnerwetter Alm" ... en zo gaat het worden
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Baanontwerp "Donnerwetter Alm" ... en zo gaat het worden
Inmiddels staat de verhuizing gepland voor 15 november, dus de start van een nieuwe baan komt in zicht.

Ik heb in Anyrail nog wat zitten stoeien de afgelopen weken en onderstaande foto's laten de opzet zien zoals het zichtbare gedeelte gaat worden (even klikken op de foto's voor meer detail). Ik had al eerder aangegeven dat er drie niveaus komen (1=blauw/ 2=geel / 3=rood) en naar Zwitsers voorbeeld wordt er links gereden met materieel uit periode V en VI.

Linksonder komt het station gedeelte met twee opstelsporen voor Re 460 pendeltreinen. Daarnaast komt daar een doorlopend spoor en drie opstelsporen voor historische SBB Ae 6/6 en Ce 6/8 II treinen. Links van het station gedeelte is een (berg)dorpje voorzien.

Linksboven op niveau 2 krijgt de Bitschtal brug van Faller een plek; deze brug overspant de Donnerwetter Alm waar de baan zijn naam aan ontleent. Rechtsboven op niveau 3 komt een grote zelfbouwbrug. Deze brug overspant zowel een rivier als het spoor op niveau 2. De rivier kruist uiteindelijk niveau 1, dus ook daar zullen twee kleine bruggen komen.

Het middengedeelte bestaat op niveau 1 voornamelijk uit lange rechte trajecten. Voor de één misschien wat saai, maar ik verwacht dat mijn lange slepen hier mooi tot uiting komen. Variatie ontstaat door hoogteverschillen en het veelvuldig gebruik van tunnels (in totaal ruim 25 portalen) en diverse bruggen.

Ik zou het bijna vergeten, maar natuurlijk komt er ook weer een steengroeve op de rechterkant van de baan. Mijn volgers weten dat ik de eerste stappen op dit forum heb gezet door de bouw van mijn (oude) steengroeve uitgebreid te beschrijven. Maar dat is historie, nu kijken we vooruit naar 15 november!

Groeten,
Wico             
Re: Baanontwerp "Donnerwetter Alm" ... en zo gaat het worden
-Wico:
Dat ziet er al heel mooi uit,  :thumbup: natuurlijk is zo een plan waarschijnlijk nog niet definitief en zullen er wel aanpassingen in komen maar de basis is er.
Re: Baanontwerp "Donnerwetter Alm" ... en zo gaat het worden
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Baanontwerp "Donnerwetter Alm" ... en zo gaat het worden
Jørg,

Het blijft een plan, en plannen zijn er om gewijzigd te worden :). Als de zolder klaar is ga ik het ontwerp van niveau 1 eerst maar eens op de vloer uitleggen en wat proefrondjes rijden. Daarna zien we verder ...

Groeten,
Wico
Re: Baanontwerp "Donnerwetter Alm" ... en zo gaat het worden
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Baanontwerp "Donnerwetter Alm" ... en zo gaat het worden

Mooi plan, Wico !

Ik zou alleen op de langste zijde één rood spoor helemaal zichtbaar als paradestrecke maken.
Dan komen je lange slepen helemaal mooi tot hun recht  :P

Grtz Tony
Re: Baanontwerp "Donnerwetter Alm" ... en zo gaat het worden
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Baanontwerp "Donnerwetter Alm" ... en zo gaat het worden
Tony,

Bedankt voor de tip :thumbup:. Ik ga eens kijken wat er mogelijk is, moet namelijk rekening houden met de beschikbare breedte en hoogte.

Groeten,
Wico
Re: Baanontwerp "Donnerwetter Alm" ... en zo gaat het worden
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Baanontwerp "Donnerwetter Alm" ... en zo gaat het worden
Op basis van de suggestie van Tony heb ik het spoor op niveau 2 (rood) aangepast. Er is nu een doorgaand spoor zichtbaar dat van rechtsonder naar linksboven bereden wordt; zeg maar een paradespoor van 10 meter :P.

Ik heb daarbij het niveau 2 niet meer zichtbaar door laten lopen achter de Bitschtalbrug aan de linkerkant, want ik denk dat dat het beeld van de brug anders teveel verstoort. Nu is de brug de "eyecatcher" in die hoek, slechts omgeven door natuur in de vorm van bergen en de bergweide (alm).

Laat maar weten of jullie dit een verbetering vinden :).

Groeten,
Wico
Re: Baanontwerp "Donnerwetter Alm" ... en zo gaat het worden
Mooi baanplan. :)
En een parade spoor van 10 meter is helemaal geweldig wat veel kijkplezier zal opleveren. :thumbup:
Re: Baanontwerp "Donnerwetter Alm" ... en zo gaat het worden
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Baanontwerp "Donnerwetter Alm" ... en zo gaat het worden
Zeker als daar een lange sleep containerwagens of tankwagens achter een SBB Vectron voorbij komt is dat echt genieten :D

Groeten,
Wico
Re: Baanontwerp "Donnerwetter Alm" ... en zo gaat het worden
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Baanontwerp "Donnerwetter Alm" ... en zo gaat het worden

Dat wordt smullen, Wico  :P
Re: Baanontwerp "Donnerwetter Alm" ... en zo gaat het worden
Zeker smullen met zo een mooie SBB Vectron. :)
Hopelijk brengt Märklin deze uitvoering snel op de markt. :P
Re: Baanontwerp "Donnerwetter Alm" ... en zo gaat het worden
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Baanontwerp "Donnerwetter Alm" ... en zo gaat het worden
Heren,

Als ik iets kan bouwen wat ook maar in de buurt komt van bovenstaande foto, dan ben ik een zeer gelukkig man. Ik mag wel zeggen een zeer zeer gelukkig man  :D.

Ik ga in elk geval mijn best doen! Maar eerst in november verhuizen en dan eindelijk tijd om aan de nieuwe baan te beginnen :thumbup:

Groeten,
Wico
Re: Baanontwerp "Donnerwetter Alm" ... en zo gaat het worden
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Baanontwerp "Donnerwetter Alm" ... en zo gaat het worden
Wico, dat is een mooie ruimte en een prachtige baan die je daarin hebt gesitueerd. Succes met bouwen.  :thumbup:
Re: Baanontwerp "Donnerwetter Alm" ... en zo gaat het worden
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Baanontwerp "Donnerwetter Alm" ... en zo gaat het worden
Martin,

Bedankt voor de complimenten. Ik krijg inderdaad een hele mooie grote zolder waar ik me uit kan leven in de modelspoor hobby. Mijn handen jeuken om de plannen nu om te gaan zetten in een baan. Alle benodigde rails heb ik in het afgelopen half jaar bij elkaar gezocht en verder veel kennis op het forum opgepikt. Kortom ik ben er klaar voor :).

Groeten,
Wico 
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... en zo gaat het worden
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... en zo gaat het worden
Inmiddels zijn we een aantal maanden verder en is de verhuizing achter de rug. De zolder is nu klaar voor het echte werk. Het baanplan is op een aantal punten nog aangepast en onderstaande afbeeldingen geven het resultaat. Dit is de basis waarmee ik aan de slag ga en in de praktijk zullen misschien nog wat aanpassingen nodig zijn.

Er komen drie identieke schaduwstations onder elkaar te liggen (zie eerste afbeelding), met elk 10 sporen en een opstellengte van ongeveer 3,5 meter per spoor. Bovengronds komen drie niveaus (blauw = maaiveld / geel = niveau 1 / rood = niveau 2). De verschillende niveaus worden verbonden middels een spiraal die via 10 wendingen ruim circa 1 meter hoogte overbrugt. De tweede afbeelding toont de bovengrondse niveaus en afbeelding drie daarvan dan weer de zichtbare delen. De laatste afbeelding geeft een impressie van hoe het er dan in de praktijk komt uit te zien.

Zoals eerder aangegeven rijd ik voornamelijk met lange goederentreinen; het baanplan is bewust relatief eenvoudig gebleven om die zo goed mogelijk tot hun recht te laten komen. Het gedeelte linksonder op de afbeeldingen bevat het (kop)station gedeelte met twee opstelsporen voor Re460 pendeltreinen. De drie opstelsporen daarboven zijn bestemd voor de historische treinen (Ce 6/8 III en diverse Ae 6/6 locs).

Groeten,
Wico         
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... en zo gaat het worden
Hoi Wico,

ziet er knap uit allemaal.

Eén vraag: waarom sluit jij in het rood omlijnde gebied anders aan dan in de andere 3 gevallen?

Veel succes verder!