Het probleem met de Servo-decoder is opgelost.
Na 5 weken vechten is het nu eindelijk gelukt en heb ik mijn derde servo aangesloten en werkend.
Het probleem zat niet in de servodecoder maar in de wissel.
Nadat ik onder de derde wissel de servomotor geplaatst en geprogrammeerd leek het als of de servo niet wilde draaien.
Vorige week was ik zo kwaad dat ik mijn beheersing verloor en mijn vrouw héél voorzichtig vroeg of alles wel goed ging.
Een hard en grondig NEE! was het antwoord.

Op dat moment besloot ik dan ook om er minimaal een half jaar mee te stoppen.
Afgelopen zaterdag toch maar naar zolder en besloten om de wissel maar eens los te halen.
Zo gezegd zo gedaan en daar zag wat het probleem was.
De metalen plaat die onderop de K-rails zit en waar de puko?s uit voortkomen was door de servo ontwricht en omlaag getrokken.

Daardoor liep de stang als het ware in het luchtledige te trekken en dat levert niets op.
Nadat ik de wissel weer goed gebogen had en de servo ietsje verplaatst ging het goed.
De les die ik hier (weer) van geleerd heb is dat als je een probleem hebt de oplossing niet altijd voor de hand liggend is.
Op de naar hey volgende stuk met wissels.
Daar zat de Engelse wissel waarvan ik tot de conclusie was gekomen dat deze niet goed functioneert en vervangen moet worden.

Een nieuwe Engelse wissel kost nieuw tegen de ? 60,-- en ik had in de startset die ik een tijd geleden heb gekregen een linker en een rechter wissel zitten dus besloten om deze twee wissels maar te gaan gebruiken.

Daardoor moet er wel het een en ander aan rails verschoven gaan worden.
Eerst maar de rails verwijderen

Vervolgens de rails even uitleggen

Schuiven en passen

En de rails gaan inleggen.
De voeding weer vast maken is niet zo?n probleem maar een paar bezetmeldersdraden moeten even goed gepast worden, maar dat gaat ook wel weer lukken.
Als de rails weer ligt kunnen we verder met de servo?s.
Uiteraard moet dit ook in SCARM en iTrain aangepast worden.