Nieuws:

Voor onze Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... over nieuwe ramen en zilveren deuren

Gestart door Hanzi donderdag 01 januari 2015, 21:55:19

Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Sinterklaas drauss Weihnachtsmann drinn
Ondertussen in Altenstein-Dorf...
Vanmorgen een hoop gekibbel op zolder. Na hun jaarlijkse gezamenlijke nachtmis en overdracht in de Dorfskirche van Altenstein werden Sinterklaas en de Kerstman buiten opgewacht door Klaus. Hij moest weer eens een punt maken: Ordnung muß sein, undsoweiter undsoweiter. "6 Dezember, Sinterklaas drauss, Weihnachtsmann drinn und schnell!" bulderde hij wijzend met dat worstenvingertje van hem.

IMG-20241205-WA0000.jpg

En dat terwijl de Sint zijn schimmel al tussen de benen had om te vertrekken. De Pieten waren niet echt onder de indruk en wat volgde is niet geschikt voor de tere forumzieltjes hier...
Feit is dat Sinterklaas is vertrokken en de Kerstman is gearriveerd in Lilleby-Altenstein. En Klaus? Daar hebben we het maar even niet over, het liefst zou ik 'm op de trein naar Tony zetten, die heeft daar wel een oplossing voor >:-D .
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Sinterklaas drauss Weihnachtsmann drinn

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

@citaat Laat die man vandaag toch eerst nog eens rustig z'n verjaardag (eigenlijk sterfdag) vieren ... :roll:

Groeten,

Erik.
Hans,

Ik las in de krant dat steeds meer mensen de kerstboom al hebben staan voordat de Sint is vertrokken, dus een beetje orde in deze kan geen kwaad.

Al had Klaus het natuurlijk ook wat vriendelijker kunnen regelen :).

Groeten,
Wico
Ik ga het toch voor Klaus opnemen. Hij is altijd de enige Klaus, niet waar? En in december moet hij met twee andere Klazen de macht delen. Dat is gewoon niet makkelijk!

Groet,

Peter
Tja Hans, met Santa, Sint en ook nog Klaus,
verdwijnt al rap de spass im Haus..........

Maar in deze geef ook ik ons aller Klaus gelijk; alles op zijn tijd.
Maar belangrijker nog; ik zag en hoorde op de vorige bladzij een schitterende nieuwe aanwinst  :thumbup:
En zelfs de digitale stap is gezet ! Dat had ik eigenlijk niet verwacht bij jou.
Hopelijk lukt het je, om zonder al te grote brokken het analoge met het digitale te combineren.

Grtz (ook aan Klaus >:-D ),
Tony
tja, to Klaus or not to Klaus, that's the question... SinterKlaus, SantaKlaus, WOSA-Klaus...

Sinterklaas op waterskies, leuk ‼️
 :? Allemaal toestanden weer bij je met die bolle, de wijsheid komt met de jaren maar blijkbaar bij Klaus niet. :roll:
Nou ja, gelukkig weten de SintKlaus en de KerstKlaus het samen wel weer op te lossen, en keert de rust weer een beetje terug bij je.
En je eventuele oplossing om Klaus naar Tony te sturen zal niet werken, er is geen touw sterk genoeg om die bolle op te hijsen. :D 

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Aber mit 'ne (Rettungs) Hubschraubeer muss das doch klappen. Tis alleen dat Tony zijn luchtkasteel heeft en Dirk-Jan in de wolken is met zijn batgrot. Prachtige opbergmogelijkheden voor irritante Inspektoren. Wordt tijd dat er in Lilleby ook een (op)donderwolkje wordt opgezet. Moest je maar bovenaan in de planning zetten. Dat recent gebouwde huus lijkt me daarvoor niet geschikt.
Tja Hans, ik heb het al zo vaak gezegd, Klaus heeft een vrouw met haar op de tanden nodig. Is er nou in dat Lilleby nou niet een potige deerne voor dat bolle schepsel te vinden?
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Frohe Weihnachten und ein gutes 2025 !
IMG-20241221-WA0001.jpg
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Frohe Weihnachten und ein gutes 2025 !
Hans,

Ook voor jou en je dierbaren hele fijne feestdagen en een voorspoedig 2025!

Groeten,
Wico

Hele fijne feestdagen, Hans en een gezond 2025 :thumbup:

Groeten,

Erik.
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Fijne feestdagen en een goed maar vooral gezond 2025 Hans.

Mvg,

Peter Degeluidsman
Hans, prettige feestdagen en een goed en gezond 2025 voor jouw en de familie toegewenst.

Groet Michel
Bedankt voor de leuke bijdragen en beelden van het afgelopen jaar Hans.
Je hebt er veel forumleden en mij een plezier mee gedaan.
Moeten we toch nog even Klauzen: Heeft Klaus toch nog wat te mauwen tegen de KerstKlaus die in weer en wind op de "platte kar" staat?
Bolle Klaus heeft kennelijk niet zo veel met "Vrede op aarde en in de mensen een welbehagen'? :D
Voor jou, je gezin en de bewoners van Lilleby-Altenstein Prettige Kerstdagen en een gezond en gelukkig 2025!
Mijn beste Hans,

Ik sluit me graag aan bij bovenstaande reacties en ik hoop dat we op ons geliefde forum nog lang van elkaar mogen genieten  :)
Liefst analoog natuurlijk, al is het forum een nogal tamelijk digitaal medium, lijkt me....... O:-D

Grtz Tony

@citaat Hear, hear! :cool:

Groeten,

Erik.
Hans fijne kerstdagen en een gezond en gelukkig 2025 met veel spoorgenot.
Onlangs een schakelaartje geplaatst dat een 4-polig relais schakelt om van 4 analoge trafo's om te schakelen naar 1 Mobile Station. Functioneert prima!
PS please don't tell Klaus!

Een doel zonder plan is slechts een wens - AdSE

Je bent weer helemaal bij de tijd  ;)
Ben eigenlijk niet zo'n fan van deze loc maar deze komt op jouw baan uitstekend tot z'n recht.
Pas perfect in Altenstein.
Kan niet wachten op een rondrit.
En leuk dat het werkt op deze manier.
Kun je al "digifood", digitale spanning op de hele baan zetten Hans?
Leuk modelspoorjaar gewenst!

zonder fantasie ook geen creativiteit

Gefeliciteerd Hans, mooi gedaan! :thumbup:
Knap gedaan Hans. :thumbup:
Nu nog meer genieten van de hobby en nee ik zeg niks tegen Klaus. ;)

Groet Michel
mooi gemaakt Hans !
Citaat van: Baanloos op donderdag 02 januari 2025, 18:04:32Kun je al "digifood", digitale spanning op de hele baan zetten Hans?
Als ik het schakelaartje omzet staat het op de hele baan.
Vandaag dagje Woerden gedaan, stadswandeling, lekker lunchen, shoppen en toevallig (?) kwamen we ook nog een leuke treinenwinkel tegen met nieuw en tweedehands spul. En natuurlijk moest er een souvenirtje mee :P :IMG-20250102-WA0000.jpgIMG-20250102-WA0001.jpg 

@citaat Nou, gefeliciteerd met de toevallige (:roll:) aanwinst en uitbreiding van de serie met ketelkarren, Hans! :thumbup:

Groeten,

Erik.
Mooi Hans heel erg mooi. :thumbup:

Groet Michel
 B) Leuk souvenirtje voor een leuk prijsje. :thumbup:
En het lijkt me 100% W.O.S.A. dus Klaus zal er ook blij mee zijn. O:-D
@citaat hij staat er zelfs bovenop :P !
Dat schakelaartje is knap gedaan, Hans  :thumbup:  En Klaus doet gewoon of zijn neus bloedt, er zijn tegenwoordig andere zorgen bij de WOSA.
( Iets met een mondiaal treffen in "een oliestaat" in 2030 en een ontslagronde in de regio. Kan ook Haagse Bluf zijn natuurlijk..... O:-D  )
Wel toevallig, dat je juist nu een oliekar aan je verzameling toe hebt gevoegd.

Vraagje; maakt dat omschakelen met de voeding van de wissels niks uit ?

Grtz Tony
Mooi gedaan met Klaus, hopelijk zijn de brugportalen hoog genoeg... >:-D
Nou, de tunnels zijn in ieder geval te laag zoals Horst -de voorganger van Klaus- al in 2020 (klikkie) aan den lijve heeft ondervonden :O !
Citaat van: Tony op donderdag 02 januari 2025, 23:08:00Dat schakelaartje is knap gedaan, Hans  :thumbup: .
Vraagje; maakt dat omschakelen met de voeding van de wissels niks uit ?
Grtz Tony

Dank je Tony.
En nee hoor, maakt niks uit voor de wissels, die bedien ik nog gewoon analoog. De massa (nul) van de analoge trafo's is verbonden met de rails en blijft dat ook; datzelfde geldt voor de "min" van het MS. De massa (nul) van de analoge trafo's is dus verbonden met de "min" van het MS.
Het enige wat omgeschakeld wordt is de rijspanning naar de puco's. Daarbij moet je de contacten van het relais zien als 4 gekoppelde wisselschakelaars ("omschakelaars").
Zat er zoveel Olie in die trafo Hans dat er een "kesselwagen" bij moest komen? En natuurlijk weer Klaus die "Eine Nase für Öl" heeft is er als de kippen bij. Enfin het is een fraaie ketelwagen, gefeliciteerd met de aanwinst.
Hoi Hans,

Ik overweeg hetzelfde te doen en heb een tekening gemaakt van hoe ik denk dat het moet.
Ben benieuwd, of dat klopt. (De blauwe wisseldraadjes en het schakelkastje heb ik voor het gemak weggelaten.)

Maakt het trouwens uit, hoe de trafo-stekkers in het stopcontact zitten ? (Zoals bij 2 gewone trafo's op één baan.)
Grtz Tony

1aaaaz.png

Helemaal goed Tony :thumbup: !

:warning: Let er bij de schakelaar wel heel goed op dat het "P"-contact naar de puco's gaat en dat je de witte trafo en de MS op het maak-/respectievelijk breekcontact (of omgekeerd) van de schakelaar aansluit.
Bij een tuimelschakelaartje is het P-contact het middelste pootje. Bij "normale" verlichtingsschakelaars is het p-contact vaak gecodeerd met een rode stip, een P of een L.
Sluit je het verkeerd aan dan worden de "rij-"spanningen van beide trafo's met elkaar verbonden en de witte trafo overleeft dat wel maar je MS vindt dat waarschijnlijk niet fijn.
Even opletten dus, evt.doorpiepen en bij twijfel stuur je me een PB met je adres en stuur ik er eentje op.
IMG-20250104-WA0005.jpg
Bij bovenstaande gaat de L naar je puco's (even niks aantrekken van de pijltjes).
Dank voor het antwoord, Hans  :thumbup:
Kep weer een plaatje, ik denk dat het zo dan moet kloppen.

Enne; die stekkers in het stopcontact maakt niks uit ?

Grtz Tony

20250105_175653.jpg

Helemaal goed, Tony :thumbup: .

De stand van de stekkers in het stopcontact maakt voor deze situatie niet uit.

Weet Herbert hiervan? Of loopt die nog te kwijlen rond je 5 WOSA-Bahnhofen?
Dank je, Hans !  :)
Herbert zit nog steeds op zijn geboortegrond in het Emmental-dio en weet dus van niks en die 3 andere malloten hebben wel uitzicht op Bahnhofshausen 3.0, maar kunnen er niet komen  B)
Het afgebroken Banhofshausen 2.0 was trouwens ook analoog+digitaal. Daar koppelde ik het een óf het ander aan vanwege alleen maar handwissels.

Wellicht ga ik jouw methode met schakelaar binnenkort toepassen. Ik wilde eigenlijk mijn deltaloc's gewoon op analoog gaan zetten, zodat alles op de hoofdbaan ouderwets kon rijden.

Grtz Tony
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... beurs Rijswijk 2025
De "buit" van vandaag :o) :IMG-20250111-WA0030.jpgIMG-20250111-WA0034.jpg 
Flinke mooie buit Hans. :thumbup:

Groet Michel
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Mooie buit Hans, ik vond de beurs erg leuk maar ook erg druk, bij een standje kijken was lastig.

Mvg,

Peter Degeluidsman
Hans,

Fraaie aanwinsten, inclusief een flesje Wiko met spelvout :).

Groeten,
Wico
Ja, leuk Belgisch stammetje hè? En nagelnieuw, nog geen meter gereden!
De MircoMotort, inclusief de lijm, is voor een Liliput BR92 project en het wissel is ter uitwisseling van een probleemgevalletje.
Het was inderdaad erg druk, maar in de loop van de middag werd het een stuk rustiger. Ik dacht eerst dat de beurs kleiner was dan anders, maar het bleek dat het 2e kleine halletje nu verruild was voor een aanzienlijk grotere hal voor de modelbanen.

zonder fantasie ook geen creativiteit

Leuke impressie Hans, dank voor het delen. 👍🏻

Dag Hans.

Gefeliciteerd met de nieuwe aanwinsten  :cool:
Indrukwekkende impressie van de beursbanen,
dank voor het maken en delen  :thumbup:

Groeten,

Erik.

Dwarsliggers op de rails sporen niet

Grappig dat we elkaar daar niet zijn gepasseerd.  8)

Wij zien dat u gebruik maakt van een erg verouderde versie van Internet Explorer. Deze versie word door ons niet langer ondersteund, en zal onze website waarschijnlijk niet goed meer tonen.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.

Wij zien dat u nog gebruik maakt van Internet Explorer 11, binnenkort zullen wij stoppen met de ondersteuning van deze browser.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.