Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Dapol, Lux of...

Gestart door Hanzi donderdag 01 januari 2015, 21:55:19

Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Dampf, Land & Leute

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

Zeker een hele mooie verzameling machines.
De kracht straalt er nog steeds vanaf, het was wel altijd een hoop herrie als er mee werd gewerkt.

En dan dat bootje, man man, wat een geweldig mooie lijn en die 2 cilinder stoommachine er in.
Ik heb dit soort weleens zien varen als RC en dat was spectaculair,

Bedankt voor het delen Hans en nog veel vakantie plezier en wat mooier weer.
Het mooie weer begint morgen weer, en het weekend wordt alleen maar mooier. Dus, we blijven gewoon wat langer.
Geniet voordat je sterft,
Anders geniet men die erft!

Ja, prachtbootje hè! Volgens mij ook RC als ik de bedieningsstangetjes van de stoommachine zie.
Als je ziet waar je de regendag hebt doorgebracht heb ik zo het idee dat je de regen helemaal niet erg vond  ;)
 :o) Klaarblijkelijk heeft VakantieHansman een AI kloon want op locatie elders worden rails aan elkaar geplakt op onnavolgbaar wijze.
Kleine kanttekening; De AI kloon lijkt niet helemaal goed te werken, want er is een repeterend patroon zichtbaar. >:-D

Märklin fahren-ärger sparen

Klaus en de hele WOSA en ook jijzelf kunnen tevreden zijn, Hans !
En dan na het succesvol voltooide Red Arrow project als beloning nog even een ontspannende vakantie met Old Skool-uitstapjes.......toe maar  :thumbup:
Het kan niet op !  ;)

Geniet ze nog in Sauerkrautcountry en als jij klaar bent daar, los ik je binnenkort af  O:-D
Goed voor de Duitse economie.

Grtz Tony

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

Leuk museum!

Henk
Citaat van: Hanzi op woensdag 23 april 2025, 21:08:58En als je maar hard genoeg trapt, gaat het WOSA-dieseltje rijden!
Met de huidige energieprijzen wel een goed idee, hometrainer op zolder=gratis stroom én nog wat beweging op de koop toe ;) !
Doet mij hier weer aan denken:
24-04-2025 20-10-11.jpg
Nog een streepje duiding  ;)
24-04-2025 20-50-41.jpg
24-04-2025 20-54-09.jpg 
En speciaal voor de scenerybouwers, en dan met name de rotsenbouwers en begroeners:
IMG-20250427-WA0000.jpgIMG-20250427-WA0004.jpgIMG-20250427-WA0003.jpgIMG-20250427-WA0000.jpg
Prachtige vakantiekiekjes Hans. :favorite:

Groet Michel
Oh ja, en dan vroeg er ook nog iemand om wat vakwerkkhuizen:IMG-20250428-WA0002.jpgIMG-20250428-WA0001.jpgIMG-20250428-WA0000.jpgIMG-20250428-WA0005.jpgIMG-20250426-WA0006.jpgIMG-20250428-WA0006.jpg  IMG-20250428-WA0005.jpg
Citaat van: Hanzi op maandag 28 april 2025, 17:03:34En speciaal voor de scenerybouwers, en dan met name de rotsenbouwers en begroeners:

Bedankt :favorite:.

Groeten,
Wico
Hallo vakantiegangers
Mooie foto's, da Hoch in die Bergen. maar dit is middelgebergte toch?
En blij dat je, onbedoeld denk ik, een aflevering van "Das wort zum Sonntag" voor je rekening hebt genomen. O:-D  :D
Plaatjes zeggen meer dan woorden.
(En mijn inspiratie was een beetje op na al het pausgeweld, enfin die Bolle thuis is er ook weer blij mee.)
Citaat van: Wico op maandag 28 april 2025, 17:09:36
Citaat van: Hanzi op maandag 28 april 2025, 17:03:34En speciaal voor de scenerybouwers, en dan met name de rotsenbouwers en begroeners:

Bedankt :favorite:.

Groeten,
Wico
Zoals je ziet mag het groen mag best fel zijn zo in het voorjaar: de frisse blaadjes van beuk & berk en op de rotsen heel veel vers groen van de bosbessen.
En dan nog een mooi Sauerlandmodelbaanachtergrondje (iets voor Basjuh? ;) ):IMG-20250428-WA0006.jpg
Waauw, dat ziet er daar mooi uit, geniet er van Hans
Het is jaren geleden dat wij in het Sauerland zijn geweest.
Na het zien van deze pracht foto's begint het weer te kriebelen.
Kan ik gelijk kijken of de prijs voor stinkstokkies inderdaad zo veel scheelt.
Nog veel plezier Hans.

Vrgr,
Wilko
Gewoon stoppen met die stinkstokkies levert natuurlijk nog het meeste op. 
:idea: Stop dus zelf met stomen en laat dat aan je loc's over ;) !
Citaat van: Hanzi op maandag 28 april 2025, 18:36:59En dan nog een mooi Sauerlandmodelbaanachtergrondje (iets voor Basjuh? ;) ):
Mooie foto :favorite:

Citaat van: Trainspotter op dinsdag 29 april 2025, 11:04:34Kan ik gelijk kijken of de prijs voor stinkstokkies inderdaad zo veel scheelt.
Gewoon naar Luxemburg rijden. Zijn ze nog goedkoper ;)
Eh ja, maar bij die foto's van die vakwerkhuizen zie ik toch bij de op 1 na laatste waar stinkstokken toe kunnen leiden (lijden) indien je in slaap valt met zo'n rokend geval. Zo te zien heeft daar aan de rechterkant een aardig fikkie gewoed.
En voor de rest mooie vakantie kiekjes Hans.
@citaat dacht ik eerst ook, maar volgens mij toch een kwestie van een totaal verrot dak en daardoor ingestort.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... BR62 perikelen

BLIJ dat ik analoog RIJ

Ondertussen wat geklooi met de BR62 (klikkie), maar ook dat gaat toch weer goed komen verwacht ik :o) .
IMG-20250503-WA0001.jpg

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Dag Hans.

Citaat van: Nieuwenhuis op woensdag 05 maart 2025, 18:12:24Is de metaallijm ook ergens mee op te lossen wanneer je de motor los moet maken?

Hoe is je dat nu gelukt?  :roll:

Groeten,

Erik.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Zoals ik al eerder schreef ;) :
Citaat van: Hanzi op woensdag 05 maart 2025, 19:28:07Schroevendraaier er tussen doet wonderen in dat geval >:-D .
Maar hij zat nog best aardig vast!

Edit: inmiddels rijdt de BR62 weer :mrgreen: !
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Delta - Digitaal

BLIJ dat ik analoog RIJ

Ik heb mijn ÖBB-1020 Deltaloc met de schuifjes ingesteld op digitaal adres 20.
Op de MS-3 rijdt hij nu digitaal, maar de lampjes branden op variabele sterkte afhankelijk van de snelheid (net als bij analoog dus :-) ).
Is dat normaal of is dit een instelling die nog niet goed staat?

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

Volgens mij moeten de lampjes continue blijven branden.
Standaard wordt er van de decoder een draadje naar het lampje geleid.
Wat je zou kunnen doen is kijken of de retourdraad ook naar de decoder gaat of op de massa van de lok is aangesloten.
Standaard hoort de retourdraad naar de decoder terug te gaan en niet naar de massa/chassis van lok.

In de bijgevoegde tekening is dat dus de oranje draad.

Henk

BLIJ dat ik analoog RIJ

Dank voor je reactie Henk. Maar ik ben er dankzij "onze eigen WiKi" inmiddels achter dat dit één van de oudere Delta-decoders (6603) is; hierbij is de verlichting niet te schakelen en de lichtsterte is afhankelijk van de rijsnelheid.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Delta 3363 instellen
Ik dacht dat mijn 3363 NMBS reeks 16 omschakelelectronica bezat, maar tot mijn verrassing is het volgens mij een Delta loc.
Want: digitaal aanstuurbaar met MS2 én een motor met veldspoelen.
Maar dan wel met een Delta-decoder zonder dipswitches; ik wist geeneens dat die bestonden ("onze" Wiki volgens mij ook niet). Wel handig dat deze automagisch omschakelt tussen analoog en digitaal bedrijf, net als een "echte" digitale loc dus.
Vraagje: hij staat nu op adres 24; is dat adres nog aan te passen met de MS2 of is dat een vast adres?
Als ik de MS2 laat zoeken wordt de loc niet herkend; ik kwam bij toeval achter het adres vanwege een andere loc met hetzelfde adres.

IMG-20250519-WA0000.jpgIMG-20250519-WA0001.jpgIMG-20250519-WA0002.jpg 
Adres kun je instellen met de soldeerbrugjes: klik
Mea culpa :roll: .
Stom zeg, natuurlijk weet ik dat dit bestaat! Finaal overheen gekeken of gewoon gedacht dat het aansluitpunten voor afgaande bedrading waren; geen idee :confused: ...

Maar ondanks dat dit dan de oudste generatie Delta-decoders is, hebben ze al wel de "luxe" dat ze automagisch omschakelen tussen analoog en digitaal; iets wat de nieuwere Delta-types niet meer hebben.

hoge bergen, het liefst zwitsers

Gewoon lekker verder gaan met de hobby ‼️
Dat zo doorlezend borrelde een vraag bij me op:
Zou het technisch mogelijk zijn het licht anders te schakelen?
Bv. buiten de DELTA-decoder om, dat je toch constante verlichting hebt?
Met een andere schakeling(?)

Eeeeh ben niet zo electro-technisch onderlegd. + en - en weerstand dan houd het wel op.
Ooit een FRU, voor de medeleken: een elektronische rijrichtingsschakelaar, in een 3042 BR111 ingebouwd.
Dat was voor mij al bloed, zweet maar gelukkig geen tranen.
Het werkte en dat vond ik al hele prestatie van me zelf. :D

Mooie loc die reeks 16 trouwens Hans
Tja, als je de verlichting gewoon op de digitale rijspanning zet brandt het continue (voor én achter, dat dan weer wel...).

Ik vind 'm ook mooi, zeker met een kleurrijk stammetje railtour rijtuigen erachter :) .
Ga je er ooit een "echte" digitale decoder inzetten die wel mogelijkheid tot continu brandende verlichting heeft met wisseling licht voor/achter?
Mss wel ergens te scoren voor "wènag" zoals de Hagenezen dit uitdrukken.

Wellicht, maar voorlopig niet. Ik rij toch meestal analoog.
Wel leuk dat ook deze loc nu een keer mee kan naar de Stammtisch om daar op de digitale baan wat rondjes te rijden met een mooie sleep.
Je bent het wel aan je stand aan trouwe volgers en supporters van deze rubriek verplicht
om wat plaatjes en/of filmpje van deze mooie Belgische Schone op de baan te tonen.
Dan kan Klaus zich ook weer eens verbazen.

In het grootbedrijf is de loc al weer geruime tijd historie.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... over nieuwe ramen en zilveren deuren
@citaat komt er (ooit) aan ;) .

Eerst even terug naar de HAG Roter Pfeil. Want die had witte ondoorzichtige "ramen" en dat vond ik niet echt mooi; ook heeft de HAG uitvoering standaard rode deuren.
IMG-20250411-WA0001.jpg

Dus op zoek naar transparant kunststof dat niet helemaal helder is. Dat erin gezet, maar was toch nog te helder voor de hele Pijl; want dat ding zit vol met motor, aandrijving en omschakelelectonica. Dus de cabines zo gelaten en de rest voorzien van een laagje Scotch magic tape (dat matte plakband) zodat je nog slechts vage contouren van het interieur ziet... Prima zo, en de cabine is ook nog leuk verlicht door strooilicht van de led's ;) . Tot slot de deurtjes een laagje zilvergrijs.
Niet geheel origineel meer, maar ik vind 'm beter zo :) .IMG-20250525-WA0001.jpg

Het rood op de ene foto is heel anders dan op de andere. Zal aan de camera liggen of aan het licht op dat moment; ik heb 'm niet overgespoten! Ook zie je op de 1e foto nog een kromme buffer, maar die is -met gevaar van afbreken :O - voorzichtig rechtgebogen.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... over nieuwe ramen en zilveren deuren
De upgrade aan den Roter Pfeil is prachtig mooi geworden.
Zeker de deuren die nu mooi afsteken van de rest mogen er zijn.
Ook het verschil tussen cabine en de rest van de ramen is een mooie oplossing die je hebt gemaakt.

Groet Michel
Mooi gedaan Hans.
Het is zeker een verbetering.

Henk

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

Lekker gepenseeld Hans.
Roter Peil ziet er nu meer uit als een echte Roter Peil.
Zeker :thumbup: . Net nog even de treeplanken donkergrijs geschilderd en één van de ramen wit (de Preizigers moeten wel privé naar 't privaat kunnen natuurlijk ;) ).

Netjes aangepast, Hans :thumbup:
Zeker een verfraaiing!

Groeten,

Erik.
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

De aanpassing aan de ramen staat veel mooier Hans  :thumbup:

Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... 3085 BR03 digitaliseren
Zo, Rode Pijl is klaar. Ondanks het mooie weer kriebelt er een volgend projectje :o) .
Ik heb een oudere 3085 BR03 die eigenlijk nooit lekker heeft gereden. Hij rijdt echt veel te hard; bij ¾ "gas" vliegt hij al letterlijk en figuurlijk uit de bocht!
Met weinig "gas" ook weinig kracht. Diodes serie-parallel boden geen oplossing en daarna heb ik er een 2e-hands hoogvermogen setje ingezet in de hoop daarmee de snelheid te kunnen temperen. Lukt ook niet echt.
Zou digitaliseren de problemen oplossen?
Er zit dus al een 5-polig anker in, maar nog wel met veldspoelen.
What to do?

-1- digitaliseren met Delta-decoder. Veldspoel blijft zitten.
-2- digitaliseren met TAMS wisselspanning decoder. Veldspoel blijft zitten. Is TAMS in te stellen met MS2?
-3- digitaliseren met "gewone" decoder en beide veldspoelen voorzien van een diode.
-4- digitaliseren met "gewone" decoder en veldspoel vervangen door magneet.
-5- motor vervangen door klokankermotor van bv MicroMotor icm decoder.

Over de optie met 2 diodes kom ik wisselende reacties tegen; datzelfde geldt voor de wisselspanning decoder van Tams. En ook Delta is niet helemaal ideaal.

Tenzij jullie met overtuigende tegenberichten komen blijven de opties 4 en 5 over, waarbij optie 5 best duur wordt voor zo'n oudere 13 in een dozijn loc.

Als ik voor optie 4 ga, wat voor decoder en wat voor magneet adviseren jullie dan?
NB: Hij moet ook nog analoog AC kunnen blijven rijden!

@citaat
Ik pink een traantje weg ... :cry: 

Groeten  :wink:

Erik.
Hans,

Ik zou voor optie 4 kiezen.
En dan een ESU decoder en een marklin magneet.

Ik heb de ESU lokprogrammer en kan daarmee de decoder simpel programmeren.
Dit kan autonoom; ik koppel er alleen een rollenbank aan.
Voor mmij is dit de standaard waardoor de investering van (destijds) € 90,-- in de lokprogrammer ook voor mij gerechtvaardigd is.

Ik heb ook naar andere programmers gekeken maar dan ben je veel duurder uit.
Marklin heeft een 'stickie' voor ronde € 100,-- maaar dan moet je er ook een Central Station bij kopen.

Van Piko heb ik iets gezien en kost € 250,--

Henk

Citaat van: Nieuwenhuis op vrijdag 13 juni 2025, 17:46:14@citaat
Ik pink een traantje weg ... :cry:
Snap ik Erik... Maar een loc die niet bruikbaar is, is ook :-( .
En als de OldSkool methodes dan niet werken...
Hans,

ik heb er ook nog eentje liggen een DR03 1022 (blauw-Zwart). Eentje uit overlevering van een start set (Delta) die op de nominatie staat om van Delta naar ESU en 5sterren motor omgebouwd te worden. Ombouwmotor setje heb ik liggen, decoder moet ik nog ff kijken of ik die heb.
Ik doe meestal de ESU v4 of v5 LokPilot multiprotocol dan kan je overal rijden en volgens mij ook analoog maar dat heb ik zelf nog niet geprobeerd maar andere knappe koppen hier weten dat vast uit hun hoofd.

groeten,
Jeroen

Dank je Henk. Maar begrijp ik dan goed dat je een ESU decoder niet kan instellen met een MS2?
ESU decoders zijn prima in te stellen met een MS2