Zo, Rode Pijl is klaar. Ondanks het mooie weer kriebelt er een volgend projectje

.
Ik heb een oudere 3085 BR03 die eigenlijk nooit lekker heeft gereden. Hij rijdt echt veel te hard; bij ¾ "gas" vliegt hij al letterlijk en figuurlijk uit de bocht!
Met weinig "gas" ook weinig kracht. Diodes serie-parallel boden geen oplossing en daarna heb ik er een 2e-hands hoogvermogen setje ingezet in de hoop daarmee de snelheid te kunnen temperen. Lukt ook niet echt.
Zou digitaliseren de problemen oplossen?
Er zit dus al een 5-polig anker in, maar nog wel met veldspoelen.
What to do?
-1- digitaliseren met Delta-decoder. Veldspoel blijft zitten.
-2- digitaliseren met TAMS wisselspanning decoder. Veldspoel blijft zitten. Is TAMS in te stellen met MS2?
-3- digitaliseren met "gewone" decoder en beide veldspoelen voorzien van een diode.
-4- digitaliseren met "gewone" decoder en veldspoel vervangen door magneet.
-5- motor vervangen door klokankermotor van bv MicroMotor icm decoder.
Over de optie met 2 diodes kom ik wisselende reacties tegen; datzelfde geldt voor de wisselspanning decoder van Tams. En ook Delta is niet helemaal ideaal.
Tenzij jullie met overtuigende tegenberichten komen blijven de opties 4 en 5 over, waarbij optie 5 best duur wordt voor zo'n oudere 13 in een dozijn loc.
Als ik voor optie 4 ga, wat voor decoder en wat voor magneet adviseren jullie dan?
NB: Hij moet ook nog analoog AC kunnen blijven rijden!