Het is een Electrotren- en dus geen Artitec-loc. En of het een probleemloc is kan ik niet zomaar zeggen. Wel begreep ik dat de kunststoftandwieltjes op de wielassen een probleem kunnen zijn, maar daar zijn -in tegenstelling tot dergelijke tandwieltjes voor M's Rode Pijl- reservetandwieltjes voor verkrijgbaar die relatief eenvoudig te vervangen zijn. Dat probleem had deze loc overigens niet, deze was voorzien van messing tandwieltjes op de wielassen. Of dat origineel is (upgrade nav de problemen met de kunststof tandwieltjes) of dat ze al een keer vervangen zijn, weet ik niet. Ik vermoed origineel.
De loc die ik onder handen had is een originele 3-rail-uitvoering met aandrijving op 5 assen door een motor met 2 flinke vliegwielen met 2 cardanassen. De tweerail is zelfs op 6 assen aangedreven, maar ja, dat schroefje van de sleper hè.
De loc is redelijk gedetailleerd met slangen en zelfs zandstrooiers en als je vóór geen koppeling gebruikt kan je die verwijderen en kan de frontschort vervangen worden door een dichte versie.
Verder -uiteraard- met de rijrichting wisselende verlichting.
De loc heeft een kunststof kap, dus tandenstokers in de buurt houden en niet vergeten om de buffers eruit te trekken voor demontage. Door het zware onderstel heeft de loc toch nog een aardig gewicht.
Tja, en dan dat gevalletje kleefsmurtie waar de decoder mee vast zat... geen idee of dat origineel was. Slordigheidje, kan gebeuren en daar brand ik een loc niet voor af.
De centrale print zit vastgeklikt bovenop het onderstel met motor, ziet er netjes uit net als de bedrading. Hoewel voor het draadje waarmee de problemen begonnen een niet echt handige route was gekozen, maar dat is eenvoudig aan te passen. De decoder is aangesloten met het bekende 8-polige stekertje.
Op mijn baan met oude M-wissels ontspoort de loc regelmatig. Wielflenzen lijken op het oog hoog genoeg, maar ik heb de afstand tussen de wielen niet opgemeten. Ga ik ook niks aan doen want op Henks' baan rijdt hij naar zeggen prima.
Op zich een prima en nette loc, maar hij mist voor mij als bevooroordeelde M-fan toch de M-feeling

.