Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze Stichting 3rail kalender voor beurzen, open dagen en meer!

vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... project Vos

Gestart door Hanzi donderdag 01 januari 2015, 21:55:19

Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... beurs Rijswijk 2025
Al had je me omver gelopen, geen idee wie je bent :-) !
Hans, mooie aanwinsten veel plezier ermee, Er lag weer genoeg. Ik vond het weer een geslaagde jaargang.
De leukste Belg van Rijswijk en omstreken zo aan het begin van het jaar is wat mij betreft al jaren Luc de Martelaer, dit jaar met zijn baantje "Sixteen Tons".
Wat een fantasie heeft die man! Dan kan hij ook nog knap modelbouwen én heeft hij er een geestdriftig leuk verhaal bij!
Dit jaar een doorsnee van een mijn, en wat voor mijn: een Paasei-mijn! Met heuse chocosaurus en grappig materieel samengesteld uit treintjes en Matchbox.
IMG-20250111-WA0037.jpgIMG-20250111-WA0035.jpgIMG-20250111-WA0036.jpgIMG-20250111-WA0033.jpgIMG-20250111-WA0032.jpgIMG-20250111-WA0031.jpgIMG-20250111-WA0029.jpgIMG-20250111-WA0028.jpgIMG-20250111-WA0027.jpg         
Mocht je morgen nog gaan, zoek dit baantje op en geniet van het verhaal :-) !

Märklin fahren-ärger sparen

Fraaie score weer, Hans  :thumbup:
Ik heb een zusje van die loc, maar nog geen echt passende wagens.
Het setje dat jij er bij hebt, kende ik nog niet. Heel apart. U boft met deze vondst !

Flinke beurs met genoeg handel en banen van allerlei pluimage.
De Greifenbachbrücke met natuur erbij vond ik smashing en er was nog veel meer de moeite meer dan waard.

Grtz Tony
Jammer dat ze die andere hallen niet gebruiken.is een gemiste kans om de beurs laten groeien.
Hij is wat mij betreft groot genoeg, ik heb er van half 11 tot 4 rondgelopen met maar weinig "dubbelingen"!
Citaat van: erik01 op zaterdag 11 januari 2025, 21:59:43Hans, mooie aanwinsten veel plezier ermee, Er lag weer genoeg. Ik vond het weer een geslaagde jaargang.
Jammer dat ik je niet gezien heb, Erik! Jij nog wat leuks gescoord?

Citaat van: Tony op zaterdag 11 januari 2025, 22:09:36Fraaie score weer, Hans  :thumbup:
nog niet. Heel apart. U boft met deze vondst !
Grtz Tony
Ik vind ze ook mooi Tony, niet te lang en van blik :favorite: . Er is nog een vierde, de 4120, die ik er nog wel bij wil hebben. Maar dan wel nieuw anders valt hij uit de toon bij de rest.
IMG-20250111-WA0038.jpgIMG-20250111-WA0039.jpg 

hoge bergen, het liefst zwitsers

Geheel mee eens ‼️met dat de beurs zo groot genoeg is
Nog wat plaatjes, van schaal Z tot LGB!
IMG-20250111-WA0026.jpgop bovenstaande baan is het echt zoeken waar de achtergrond begint. Er is heel knap met verschillende schalen in perspectief gebouwd met N ,of wellicht zelfs Z, in de verte.

IMG-20250111-WA0025.jpgeen Frans dioramabaantje in schaal 0 (?).

IMG-20250111-WA0024.jpgde "Doppelstock Brücke" over de Moezel bij Büllingen.

IMG-20250111-WA0023.jpgde Kanonenbahn langs de Moezel

IMG-20250111-WA0022.jpgIMG-20250111-WA0021.jpg

Leuk ook, de spooraansluiting van Duvel in schaal H0; de Duveltjes die uitgedeeld werden waren gelukkig schaal 1:1 :-)
IMG-20250111-WA0020.jpgIMG-20250111-WA0019.jpg
IMG-20250111-WA0018.jpgIMG-20250111-WA0017.jpgIMG-20250111-WA0016.jpgIMG-20250111-WA0015.jpgIMG-20250111-WA0014.jpgIMG-20250111-WA0013.jpgIMG-20250111-WA0012.jpgIMG-20250111-WA0010.jpgIMG-20250111-WA0011.jpg         
IMG-20250111-WA0009.jpgRailclub Utrecht had weer een leuke speelbaan voor de kids opgesteld; ook konden daar houten en C-rail vloerbaantjes worden uitgelegd en Auhagen huisjes worden geknutseld.

IMG-20250111-WA0008.jpgspoor I blijft majestueus als je de ruimte hebt...

IMG-20250111-WA0007.jpg...en dit depot is dan weer in schaal NIMG-20250111-WA0006.jpg

IMG-20250111-WA0005.jpg

IMG-20250111-WA0004.jpgook hier is weer heel knap met de schaal omgegaan waarbij het "echt" bijna onzichtbaar overgaat in achtergrond.

IMG-20250111-WA0003.jpgIMG-20250111-WA0002.jpgcontaineroverslag in H0IMG-20250111-WA0001.jpg     
Hans,

Bedankt voor de uitgebreide fotoreportage, waarin de diversiteit van de verschillende banen goed tot uiting komt :thumbup:. En gefeliciteerd met de fraaie aanwinsten!

Groeten,
Wico

En toch al lid sinds 19 maart 2012, hoe kan dat.

Hans, mooi nieuwe aanwinst heb je gescored.
Veel plezier er mee en geniet er van.

Bedankt voor het delen van de video en de plaatjes.
Ik ben een vervend bezoeker van de broodfabriek alleen dit jaar lukt het me niet.
Vorig jaar merkte ik al dat het te veel lopen was en nu trek ik het zeker niet meer.
Hoop dat de orthopeed a.s. woensdag daar snel wat aan gaat doen.
Mis het bezoek aan de broodfabriek zeker maar wie weet gaat het volgend jaar wel weer lukken.
Mooie vooruitblik voor mij zondag. Voor het eerst sinds jaren er weer eens naar toe samen met een kennis. Dank Hans!

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

Hans,

Bedankt voor de mooie foto's en het filmpje van Rijswijk.
Helaas was ik niet in de gelegenheid om te gaan.

Veel plezier met je nieuwe aanwinsten.

Henk
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... probleem 1300 op stamavond
Afgelopen woensdag was er op de stamavond Den Haag / Westland een probleem met een Electrotren 1300 van Henk. Soms reed hij, maar dan opeens veroorzaakte iets kortsluiting en stond alles stil...
Ik heb Henk aangeboden om er eens een blik op te werpen, thuis op m'n gemak.
Altijd leuk om eens een loc van een ander merk te bekijken. Eerst de puzzel van het openen. Nou ja puzzel, er zat gelukkig een boekje bij en als je het weet is het niet moeilijk: eerst de buffers eruit trekken en de frontschorten verwijderen en vervolgens met tandenstokers de kap iets openzetten en verwijderen. Die centrale bevestigingsschroef van M aan boven- of onderzijde is toch eigenlijk best practisch ;) .
IMG-20250125-WA0001.jpg
Eenmaal open de loc even in de MS en op de de rails gezet. Nog steeds hetzelfde, behalve als ik één van de draaistellen iets optilde. Dus daar verder gezocht en het bleek dat het draadje vanaf de middensleper klem zat tussen een massaveer op de wielen; draadje was deels gestript en maakte dus soms kortsluiting.
IMG-20250125-WA0002.jpgIMG-20250125-WA0006.jpgIMG-20250125-WA0003.jpg 
Na het vervangen van het draadje was het probleem -zoals verwacht- opgelost.IMG-20250125-WA0005.jpgIMG-20250125-WA0004.jpg
Vervolgens kon de loc wat rondjes door Lilleby-Altenstein rijden met een passend plan E stammetje.
De 1300 was herhaaldelijk geen vriendjes met mijn oude M-wissels. Flenshoogte? Wielafstand? Uiteraard verder niks aan gedaan want ik ga ervan uit dat de loc op de C-rails van Henk probleemloos rijdt.

zonder fantasie ook geen creativiteit

Herr Doktor Hanzi habt das wieder mal gefixt. Und der Klaus hat das nie gewust...
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Fijn dat de 1300 weer rijd Hans, ik wist wel dat deze locomotieven last hadden van slechte tandwielen ( daar schijnt nu een vervangende set voor te zijn ).
De eigenaar zal weer vele jaren kunnen genieten van zijn loc  :thumbup:

Mvg,

Peter Degeluidsman
@citaat als die tandwielen heel blijven wel ja ;) .
De loc is op 5 assen aangedreven dmv 2 cardan-assen naar de draaistellen. Ik neem aan dat er één as niet aangedreven wordt ivm de plaatsing van de sleper.
Forum Moderator

@citaat
Ja die tandwielen is wel een dingetje  :(
Bij mijn loc begonnen de tandwielen een tikkend geluid te maken, door een tandwiel eruit te halen was dat weg maar de trekkracht neemt natuurlijk af.
Ik weet helaas niet zo 1 2 3 wie deze tandwielen opnieuw als set uitgebracht heeft, zover ik me kan herinneren was het niet de importeur.
Hij staat nu in de vitrine, maar op een Nederlandse baan hoort hij natuurlijk te rijden  :)

Mvg,

Peter Degeluidsman
Forum Moderator

@citaat
Het linkje werkt niet Hans, maar via de site gelijk een setje tandwielen besteld  :)

Mvg,

Peter Degeluidsman
Linkje gerepareerd.

@citaat Toch leuk hoe jij via een probleemloc op de stamtafel dan weer op het spoor komt van nieuwe tandwieltjes voor jouw eigen loc!
Ik lees trouwens net dat de drierailversie één tandwieltje minder nodig heeft, dus het klopt dat de as bij de sleper niet is aangedreven.
Leuk Hans, Henk zal blij zijn !
Forum Moderator

Citaat van: Hanzi op zondag 26 januari 2025, 12:19:25Linkje gerepareerd.

@citaat Toch leuk hoe jij via een probleemloc op de stamtafel dan weer op het spoor komt van nieuwe tandwieltjes voor jouw eigen loc!
Ik lees trouwens net dat de drierailversie één tandwieltje minder nodig heeft, dus het klopt dat de as bij de sleper niet is aangedreven.
Ik wilde met de loc eigenlijk niets meer doen totdat jij het filmpje liet zien, toen begon het weer te kriebelen en voor dat ik het wist had ik de tandwielen besteld  :)
Wij als AC rijders houden een tandwieltje over voor de toekomst  :P 

Mvg,

Peter Degeluidsman 
Gisteren de loc teruggebracht naar Henk. Maar op zijn -overigens leuke baan :thumbup: - klonk er een hoop geratel uit de schokkend rijdende loc :O . Hadden dan net nu de tandwielen het begeven???
Na nog wat ander mooi Nederlands materieel rond te hebben zien rijden weer terug naar huis. Mét de 1300.
Eerst de draaistellen open gemaakt, maar dat zag er prima uit. Geen probleem met de tandwieltjes daar; die op de wielassen waren trouwens van messing en niet van "probleemplastic" :thumbup: .
Toch nog maar even op de rails gezet en één van de draaistellen werd niet aangedreven. Print eruit en ook de met zwarte smurriekit gemonteerde decoder. Die zwarte kit was gaan uitlopen bovenop de cardanaandrijving inclusief kruiskoppeling. Wat een plakbende; met een pincet schoongepulkt en cardankruisje teruggeklikt in de houder. Kwam het door de smurrie, of kwam het door het vervoer? Anyway, dat was dus eigenlijk het enige probleem :o) . Klein puntje Trix-vet erop en alles weer terug gemonteerd. Decoder met vers stukje dubbelzijdig tape vastgezet. Kap erop en karren maar :D !
Hans,
Zou je dit Artitec-model nu objectief bekeken moeten beoordelen als "probleemlok"?
Dus paar vragen: Is de loc zelf open gemaakt, veranderd of omgebouwd?
Of is dit gewoon een pechgevalletje?
(In een heeeeel ver verleden had ik ook wel eens een Märklin BR111 3042 met een defect motorschild.)
Of een bekend probleem bij deze Artitecs?  Geproduceerd in samenwerking met REE models overigens en gemaakt in Aziê.
Wat vind je overigens van de "onderhuidse techniek: aandrijving, plaatsing decoder en bedrading in vergelijking met bv. Märklin?
Ben je tevens op de hoogte van de oproep en modelwens om Märklin over te halen modellen van NS1300 en SNCF CC7100 uit te laten brengen?
Zie elders op het forum.
Het is een Electrotren- en dus geen Artitec-loc. En of het een probleemloc is kan ik niet zomaar zeggen. Wel begreep ik dat de kunststoftandwieltjes op de wielassen een probleem kunnen zijn, maar daar zijn -in tegenstelling tot dergelijke tandwieltjes voor M's Rode Pijl- reservetandwieltjes voor verkrijgbaar die relatief eenvoudig te vervangen zijn. Dat probleem had deze loc overigens niet, deze was voorzien van messing tandwieltjes op de wielassen. Of dat origineel is (upgrade nav de problemen met de kunststof tandwieltjes) of dat ze al een keer vervangen zijn, weet ik niet. Ik vermoed origineel.
De loc die ik onder handen had is een originele 3-rail-uitvoering met aandrijving op 5 assen door een motor met 2 flinke vliegwielen met 2 cardanassen. De tweerail is zelfs op 6 assen aangedreven, maar ja, dat schroefje van de sleper hè.
De loc is redelijk gedetailleerd met slangen en zelfs zandstrooiers en als je vóór geen koppeling gebruikt kan je die verwijderen en kan de frontschort vervangen worden door een dichte versie.
Verder -uiteraard- met de rijrichting wisselende verlichting.
De loc heeft een kunststof kap, dus tandenstokers in de buurt houden en niet vergeten om de buffers eruit te trekken voor demontage. Door het zware onderstel heeft de loc toch nog een aardig gewicht.
Tja, en dan dat gevalletje kleefsmurtie waar de decoder mee vast zat... geen idee of dat origineel was. Slordigheidje, kan gebeuren en daar brand ik een loc niet voor af.
De centrale print zit vastgeklikt bovenop het onderstel met motor, ziet er netjes uit net als de bedrading. Hoewel voor het draadje waarmee de problemen begonnen een niet echt handige route was gekozen, maar dat is eenvoudig aan te passen. De decoder is aangesloten met het bekende 8-polige stekertje.
Op mijn baan met oude M-wissels ontspoort de loc regelmatig. Wielflenzen lijken op het oog hoog genoeg, maar ik heb de afstand tussen de wielen niet opgemeten. Ga ik ook niks aan doen want op Henks' baan rijdt hij naar zeggen prima.
Op zich een prima en nette loc, maar hij mist voor mij als bevooroordeelde M-fan toch de M-feeling ;) .
Aha het was een Electrotren, da's al weer wat ouder, bedankt voor deze recensie. Je hebt er een eerlijk verhaal van gemaakt.
En om dat verhaal nog verder te ondersteunen heb ik met mijn mobieltje nog wat plaatjes van Henk's 1300 geschoten:
IMG-20250202-WA0022.jpgIMG-20250202-WA0020.jpgIMG-20250202-WA0021.jpgIMG-20250202-WA0019.jpgIMG-20250202-WA0018.jpgIMG-20250202-WA0017.jpgIMG-20250202-WA0016.jpgIMG-20250202-WA0015.jpg       
Hans,

Laatste foto is kalenderwaardig :thumbup:.

Groeten,
Wico
Zeker kalenderwaardig. :favorite:

Groet Michel
Forum Moderator

Prachtig mooi die zwart-wit foto Hans  :thumbup: :thumbup:

Mijn tandwielen zijn ondertussen binnen gekomen  :)

Mvg,

Peter Degeluidsman
Citaat van: Hanzi op zondag 02 februari 2025, 21:06:20IMG-20250202-WA0015.jpg       

Echt een indrukwekkend plaatje, zo knalt het Berlijns Blauw er nog veel verder uit in Z/W, als in kleur !
Strookt ook beter met m'n eigen herinneringen uit die tijd....

Goedemorgen Hans, van harte gefeliciteerd met je verjaardag en nog een leuke dag gewenst!

En toch al lid sinds 19 maart 2012, hoe kan dat.

Gefeliciteerd Hans, maak er een gezellige verjaardag van.

550x551.jpg
Hans,

Van harte gefeliciteerd en nog vele mooie (hobby) jaren gewenst!

Groeten,
Wico
 :) Hee jongeman, van harte gefeliciteerd en maak er een mooie dag van. O:-D

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Hans, van harte proficiat met jouw verjaardag!  :thumbup:

Groeten,

Erik.
Hans, Gefeliciteerd met je verjaardag
Fijne dag
Hans,  van harte gefeliciteerd met je verjaardag !

groet,
Roel
Passende Märklin brochure  ;)
Gefeliciteerd!  :mrgreen:
gefeliciteerd met je verjaardag Hans,
geniet van je dag,  ;)
Gefeiliciteâhd gauzâh :)
Dank voor de felicitaties :o) !
Tja ZESTIG, ik was er een beetje bang voor, maar ik voel er niks van :mrgreen: !

Hans, wacht maar tot je bijna 64 bent... 🤪
Citaat van: Hanzi op woensdag 05 februari 2025, 17:06:29Tja ZESTIG, ik was er een beetje bang voor, maar ik voel er niks van :mrgreen: !
Je moet maar zo denken: zo oud als je er uit ziet, wordt je nooit ;)
Van Harte Gefeliciteerd Hans en wacht maar tot je 70 wordt.

hoge bergen, het liefst zwitsers

Leeftijd is maar een getal. Je bent zo oud als je je voelt 👍