jawel, vandaag de "prefab" relaisuitbreiding voor het nieuwe schaduwstation in het besturingskastje gebouwd.
wat een bende aan bedrading

, maar ja, dat heb ik er zelf van gemaakt en met een correct schema en wat geduld is er wel uit te komen.
uiteindelijk zitten er nu 23 relais en 1 timer in het kastje, ik begin de digitaalrijders met besturingscomputers nu toch een beetje te begrijpen

maar ja, bij een oldscool-baan hoort ook een oldscool-besturing en dit functioneert ook prima zo!
en daarna het spannende moment van testen, functioneren de 6 wissels naar behoren en schakelen ze naar het geselecteerde spoor? bingo, in één keer goed!

dan de 6 opstelsporen testen op handbediening, bijna goed, rijstroom spoor 1 en 3 onderling verwisseld, snel opgelost!
en dan op automatisch, ik ben natuurlijk geen watje dus test ik niet met losse loc's maar met complete treinen (luiheid). oei oei oei, spijt

bleek toch nog dat er in de omschakeling net iets verkeerd zat waardoor de rijstroom van spoor 1-2-3 was verwisseld met 4-5-6 en als je schakeling er dan van uit gaat dat spoor 2 leeg is terwijl in werkelijkheid spoor5 leeg is dan gaat 't fout
dus, soldeerbout weer aan en 6 draadjes opnieuw, en jawel alles functioneert naar behoren

!
alleen nog de weergave van de displays uitbreiden met 4-5-6 maar daar heb ik een stuk of 30 diodes, 15 weerstanden en een experimenteerprintplaatje voor nodig en die kan ik dinsdag pas kopen... wordt overigens ook nog een priegelwerkje, maar 't moet allemaal wel correct werken natuurlijk

!
op de derde foto het besturingskastje, spoor 3 is geselecteerd (de rode 3) en het uitrijspoor is actief (de groene u). het rode schakelaartje bovenin links naast de selectiedrukknopjes is nieuw, hiermee maak ik de keuze uit spoor 1-2-3 of 4-5-6 qua besturing. dit was de eenvoudigste manier om de oude besturing grotendeels te hergebruiken.