Nieuws:

Bekijk onze Stichting 3rail kleding lijn eens! Sta er mooi op tijdens evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Shop

vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... verlichting Roter Pfeil

Gestart door Hanzi donderdag 01 januari 2015, 21:55:19

Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... probleem 1300 op stamavond
Gefeliciteerd Hans,

Als de Electrotren lijkt op de Rivarossi komt het ontsporen omdat de flenzen van de wielen heel spits zijn. Om dit op te lossen moet je ze op ongeveer 13,4 zetten, dan is het gelijk aan Marklin modellen aan de buitenzijde van de flens en zal het model niet meer ontsporen.
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Hoi Hans,

Een dag te laat, maar nog van harte gefeliciteerd met deze mijlpaal, 60 alweer  :)

Mvg,

Peter Degeluidsman

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Citaat van: hmmglaser op woensdag 05 februari 2025, 22:23:29Als de Electrotren lijkt op de Rivarossi komt het ontsporen omdat de flenzen van de wielen heel spits zijn. Om dit op te lossen moet je ze op ongeveer 13,4 zetten, dan is het gelijk aan Marklin modellen aan de buitenzijde van de flens en zal het model niet meer ontsporen.

Een dun strookje plastic langs de geleiderails, wil ook wel eens de oplossing zijn voor ontsporingen op wissels  :wink:

Groeten,

Erik.
Dag Erik,

@citaat
Aan welke kant plak je dat dan?
Aan de kant van de spoorstaaf of aan de kant van de puko's?

Henk
Maar daarmee los je het probleem van de lok niet op, ik vind dit meer een vorm van oplapen ipv oplossen.
Met de rails is niks mis, het probleem is met de lok.
Hey Hans,

Beter laat dan nooit maar alsnog van harte gefeliciteerd met je verjaardag eerder deze week !
Leuk ook om de NS1300 belevenissen te volgen!

groeten,
Jeroen

Citaat van: Trainhenk op donderdag 06 februari 2025, 22:02:58Aan welke kant plak je dat dan?
Aan de kant van de spoorstaaf of aan de kant van de puko's?

Aan de zijde van de spoorstaaf die aan de andere zijde van het puntstuk zit, zodoende worden de wielen beter langs het puntstuk geleidt.

Groeten,

Erik.
Allemaal prima ideeën, maar zoals gezegd is deze loc niet van mij maar van collega-hobbyist Henk. Op zijn C-rails rijdt het prima; lijkt me dus logisch dat ik niks aan zijn loc ga veranderen.
Ikzelf heb ook een Electrotren-loc (MZ van de DSB) en die ontspoort nooit; waarschijnlijk heeft die andere wielen of een andere wielafstand.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... historische plaatjes
In de krochten van mijn harde schijf kwam ik nog wat plaatjes tegen van de baan die ik ooit vanaf jaren 80 thuis samen met mijn vader heb gebouwd; foto's dateren uit 2008 vlak voordat de baan gesloopt werd na zijn overlijden...

IMG-20250220-WA0011.jpg
Best kaal en niet fantastisch afgewerkt eigenlijk :O .

IMG-20250220-WA0010.jpg
Een deel van dat dorp is eruit gezaagd en vormt nu de basis van Altenstein-Dorf.

IMG-20250220-WA0008.jpg
Station Niedlingen, lekker alles op een doorlopende grasmat :o) .

IMG-20250220-WA0006.jpg
Kijk, daar kan Wico nog wat van leren :D !

IMG-20250220-WA0007.jpg
Het HBF met eigen gebouwde perrons waarvan er ook nog eentje op mijn huidige baan is terechtgekomen.

IMG-20250220-WA0004.jpg
Sonoor brommende Temsi-trafos vormden het kloppende hart van de installatie ;) .
En dan nog even twee plaatjes waarop goed te zien is dat een groot deel van het toenmalige dorp hier voortleeft als Altenstein-Dorf; de bomen zijn aardig gegroeid in die 40 jaar :) :

IMG-20250220-WA0010.jpgToen...

IMG-20250220-WA0000.jpg...en Nu.
Hans,

100% nostalgie en voor jou met een hele speciale betekenis! Prachtig dat je daar nog de beelden van hebt. WOSA zoals WOSA bedoeld is :thumbup:. En best nog een uitgebreide baan voor die tijd.

Groeten,
Wico
Foto's om altijd te koesteren Hans. :thumbup:
En net wat mijn gewaardeerde voorganger schreef best wel een uitgebreide baan. :thumbup:  :thumbup:
En er is bijna geen verschil te zien bij de toen en nu foto's. :thumbup:

Groet Michel
Citaat van: Hanzi op donderdag 20 februari 2025, 21:53:18Kijk, daar kan Wico nog wat van leren :D !

Nooit te oud om nog wat te leren :)  :)  :).

Groeten,
Wico
Het deel op foto 1 en 2 is gebouwd op de spaanplaatplank die in een eerdere woning dienst deed als opklapbare baan (ja, best een flinke) in mijn slaapkamer eind jaren 60. Dat baanplan was de basis voor deze baan op zolder.
Na de verhuizing naar een eengezinswoning met zolder bleek die plaat (in de lengte doorgezaagd ivm vervoer) prima te passen tussen 2 dakbalken. Een afgekeurde binnendeur (altijd handig zo'n nieuwbouwwijk) deed al direct dienst als uitbreiding links; het deel met station Niedlingen (foto 3). Later werd rechts een opstel HBF bijgebouwd (foto 5) en tot slot gingen we de hele 9 meter lange zolder 3-sporig rond (gewoon op 30cm brede witte meubelplaat zonder scenery).
Nostalgie Hans, hoe wel wat leeg wel een echte Marklinbaansfeer. Nu begrijp ik ook dat je dit al in je genen had, oftewel met de paplepel ingegoten kreeg. :)
Begin negentiger jaren gaan samenwonen in ons eerste "eigen" huurhuisje, en daar moest natuurlijk ook weer een treinbaan komen. Op een paar Haagse en Delftse beurzen (die regionale beursjes zijn er helaas niet meer :-( ) flink ingekocht en aan de slag: ook weer een opklapbare tafel die echter nooit meer opgeklapt is :D .

IMG-20250221-WA0000.jpg
Het begin is er!

IMG-20250221-WA0001.jpgIMG-20250221-WA0002.jpg
Een heuse "Faller"-stad verrees toen...

IMG-20250221-WA0006.jpg
... en is nu nog steeds herkenbaar als belangrijk deel van het huidige Altenstein-Stadt!

IMG-20250221-WA0003.jpgondanks de beperkte ruimte moest er toch ook echt een draaischijf met beknopte BW komen...

IMG-20250221-WA0004.jpgzonde om te slopen dus ook dat stuk baan van toen...

IMG-20250221-WA0005.jpg... herrees op de zolderbaan van nu :o) .
Hans,

Mooi om te zien die circulaire economie bij jou thuis :thumbup:.

Groeten,
Wico

Dag Hans.

Bedankt dat je jouw nostalgische foto's hier met ons deelt  :thumbup:
Ja, die Temsi trafo's konden er wat van: het was altijd duidelijk hoorbaar dat ze aan stonden  :lol:
En op een oude binnendeur heb ik vroeger in het ouderlijk huis ook menig 'Yves-baantje' uitgelegd  :cool:

Groeten,

Erik.
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Heerlijk die oude foto's Hans, dat zijn baantjes die je steeds minder ziet helaas, gelukkig hebben we de foto's nog  :)
Die draaischijf pas er maar net in de baan maar trekt gelijk je aandacht.

Mvg,

Peter Degeluidsman

Märklin fahren-ärger sparen

O, Hans !
Woorden schieten tekort, na het zien van dees' foto's !
Dat was smullen in het kwadraat van dit WOSA-menu  :P
Jammer, dat er geen WOSA-kalenders meer uitgegeven worden, maar volgens Herbert gaan enkele van jouw platen zeker het Jaarboek 2025 sieren  :thumbup:

Grtz Tony
 B) Erg leuke foto's allemaal, vroeguh was je ook al een erg handige modelspoorbaanbouwer. :thumbup:
Vooral bij de huurhuisje samenwoon baan kan je al helemaal de stijl van het huidige Altenstein en Lilleby terugzien,
dat was een duidelijke voorbode van je huidige baan.

En wat is dat dan op de neus van de wagon?
Het lijkt wel een pasfoto te zijn of zie ik iets wat er niet is? 8)
Of is het toch een fotootje in de trand van denk aan mij, net zoals die fotohoudertje voor op het dashbord van de auto in die tijd?  :-)

Hans.jpg
@citaat haha, scherp D-J; ik had haar nog geeneens gezien op dat ketelwagentje :-) . Maar inderdaad, mijn toenmalige én (nog steeds :favorite: ) huidige vriendin/vrouw!
Weer eens wat anders dan zo'n Thomas gezicht voorop een stoomloc ;) .

@citaat Normaal gesproken speel je met je treintjes om aan de dagelijkse sleur te onttrekken, Hans............  :o) 
 @citaat

:-)  >:-D
@citaat @citaat & @citaat
Ach, ik ben nog steeds heel blij met haar :favorite: ; inmiddels dik 21 jaar getrouwd en daarvoor al een jaar of 15 op proef :o) .
En mag ik jullie het reeds eerder getoonde stukje huisvlijt voor ons 11 jarig jubileum ook nog even onder de aandacht brengen? klikkie: 11 jarig jubileum
Prachtige foto's uit het verleden! Time flies.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... reanimatie Liliput BR62
Wat er aan vooraf ging:
Op de Rijswijkse treinenbeurs 2023 kwam ik een leuke BR92 tegen voor een nog leukere prijs!
Maar zoals ik al verwachtte was de motor gaar; aangetast door zinkpest.
Sleper eronder en dan maar als dummie-loc meekarren.

Begin dit jaar op de Rijswijkse treinenbeurs een MicroMotortje gekocht, incl. flesje gratis metaallijm :thumbup: . Stuk voordeliger dan die van SB-Modellbau, maar daar zit dan ook een mooi kunststof motorvoetje bij. Bij MM betaat het pakketje uit een motortje, vliegwiel en verloopbusje met wormwiel.
Maar HOE monteer je dat??? Het instructiefilmpje hielp me deels; maar er bleef twijfel over het welslagen van de operatie.

Maar vandaag nog een dagje thuis, uitziekend van de griep, toch maar alle moed bij elkaar geveegd en gestart met het ombouwprojectje.
Heerlijk aan de tuintafel in het zonnetje om gelijk nog wat vitamine Z op te doen!

Als eerste met een dremel het teveel aan metaal weggeslepen. 100 keer passen en telkens weer een beetje verder slijpen om de juiste rondte en schuinte voor het motortje te verkrijgen. Uiteindelijk zover doorgegaan dat het motortje ook nog met de voorste rand op het frame rust:
IMG-20250304-WA0000.jpg

Nadat Hanzi zag dat het goed was, het busje en wormwiel op de juiste plek op het asje gelijmd en het motortje op het frame. Aparte lijm; een groenige olie-achtige substantie, plakt niet echt voor je gevoel en lijkt vloeibaar te blijven. Maar bij metaal op metaal gebeurt er wat magisch en zit het na een paar minuten handvast:IMG-20250304-WA0001.jpg
IMG-20250304-WA0002.jpg
IMG-20250304-WA0003.jpg

En dan ontbrak er ook nog een buffer; van een stevige spijker een nieuwe geknipt en in het gat gelijmd; nu nog een beetje zwarte verf erop en je ziet er niks meer van als hij straks op volle WOSA-snelheid voorbij dendert:IMG-20250304-WA0005.jpg

Oh ja, er zijn forumgangers die graag hun werkplek laten zien zien; dit was die van mij vanmiddag, heerlijk in het zonnetje:IMG-20250304-WA0004.jpg

Vanavond nog even wat DC-prik op het motortje gezet, maar daar werd ik niet vrolijk van. Horten, stoten, zwaar punt in het ronddraaien. Uiteindelijk de drijfstangen eraf en alle wielen fatsoenlijk gekwartiert. Bij M zitten er vaak tandwielen tussen alle assen, maar bij deze Liliput geschiedt de aandrijving van de 2e en 3e as echt door de drijfstangen. Dan is het extra belangrijk dat alles goed gekwartiert staat, en dat bleek ook nu weer want na de ingreep draaide alles als een zonnetje!

Nu nog even het vliegwiel erop en alles definitief aansluiten en wellicht een decodertje (please: don't tell Klaus) erin.

To be continued!
Leuke update Hans.
Mooi dat het allemaal gelukt is en dat je het werkend hebt gekregen.  :thumbup:

Henk
Dank je, nog niet klaar, maar ik heb inmiddels wel vertrouwen in een goede afloop :D .
Ziet er goed uit Hans maar laat het lang genoeg drogen voor maximale hechting dit i.v.m metaal op zinkgiet.
Hopelijk dat het gaat houden.
Als b.v gietijzer gaat lassen en je laat het ingepakt heel langzaam afkoelen gaat het achteraf toch loslaten op de las en bij gietstaal weer niet.
Zijn 2 kleine verschillen maar kan veel uitmaken zie je wel.
Ga je geen valse hoop geven Hans en hoop echt dat het standhoud. :thumbup:  :thumbup:  :thumbup:
Mvgr, Theo.
Citaat van: Hanzi op dinsdag 04 maart 2025, 20:47:21dit was die van mij vanmiddag, heerlijk in het zonnetje
:o) Hopelijk leest je baas hier niet mee, die vind daar vast wat van. >:-D
 :) Maar weer een leuk project, en het zou mooi zijn als je het naar tevredenheid rijdend krijgt. O:-D
En die spijker als buffer is ook :thumbup:, alsof die er voor gemaakt is. :D

Dag Hans.

Gisteravond zag ik jouw post al, maar was nog maar half af, maar kietelde wel mijn nieuwsgierigheid! :cool:
Nu de hele post gelezen en ik moet toegeven dat het indrukwekkend is :thumbup:
Toch nog enkele vragen hierover:
  • Wat was de aanschafprijs van het setje?
  • Is het speciaal voor deze loc of universeel?
  • Is de metaallijm ook ergens mee op te lossen wanneer je de motor los moet maken?

Groeten,

Erik.
Indrukwekkendheid valt mee hoor, beetje dremelen, passen, beetje dremelen. passen etc. Gewoon de tijd er voor nemen :) .

Wat was de aanschafprijs van het setje?
> € 25,-- *)
Is het speciaal voor deze loc of universeel?
> Het enige wat speciaal zou kunnen zijn is het wormwieltje met de juiste spoed
Is de metaallijm ook ergens mee op te lossen wanneer je de motor los moet maken?
> Geen idee, ben blij als hij vast blijft zitten.

EDIT: de normale prijs is € 34,--
Citaat van: Hanzi op woensdag 05 maart 2025, 18:30:20Is de metaallijm ook ergens mee op te lossen wanneer je de motor los moet maken?
> Geen idee, ben blij als hij vast blijft zitten.

Precies de vraag waar ik ook mee zat. Want wat als de motor stuk zou gaan?
Schroevendraaier er tussen doet wonderen in dat geval >:-D .
Maar ik ga me niet nu al druk maken over dat die motor misschien ooit stuk gaat, sterker nog, ik verwacht dat hij de oude loc met glans overleeft :D .
Mooie ombouw Hans. :thumbup:
Het zonnetje zal je goed hebben gedaan na de griep even weer wat weerstand opbouwen. :)  :thumbup:

Groet Michel

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

Lekkâh gewerrek  :)
Geslaagde open hart operatie,
Lekker in het zonnetje
Een van de betere werkplekken.

Hardnekkig griepje dit jaar

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

Spannende ombouw hoor. Dapper om zo iets te doen. Ben benieuwd naar het "rijdend" eindresultaat!

@citaat Daar zit ik ook op te wachten  O:-D
Tja, ikzelf ook :-) .

Ff snel een decodertje erin gefrot en met voeding via krokodillebekjes werkt het mooi. Op de rails echter drama. Vreemd... Nee, niet vreemd, het was een DC-loc dus de helft van de wielen doet al niet mee voor de massa (contactveertjes ontbreken). Dan heeft de ontwerper verzonnen om de 1e en de 3e as aan één kant van antislipbandjes te voorzien. Uiteraard juist díe kant die via wiel-as-chassis nog voor massa kon zorgen. Blijft er dus maar één wiel over voor de massa. En 4 kleine wieltjes van de voor- en naloopassen. Maar die maken sowieso slecht contact naar het hoofdchassis.
Kortom ik moet iets met contactveertjes/wielslepers verzinnen, en wellicht nog wat draadjes tussen de verschillende delen.
To be continued!

Heel andere vraag: kan iemand mij vertellen welke instelling ik in de decoder moet zetten zodat het MM-motortje optimaal presteert?

@citaat Vast wel  :D

Citaat van: Hanzi op donderdag 06 maart 2025, 22:17:18Heel andere vraag: kan iemand mij vertellen welke instelling ik in de decoder moet zetten zodat het MM-motortje optimaal presteert?

Ik niet, ik blijf trouw aan analoog ... :roll:  :wink:

Groeten,

Erik.
Heb inmiddels het antwoord gekregen in het topic van MicroMotor / Ed ten Damme.
Even een korte BR-62 update. Ik had er een decodertje in gezet dat ik over had uit de Deense Heljan MaK. Want inmiddels een MS-2 hier, dus er kan ook digitaal gereden worden.
Maar er was ook nog het massaprobleem; 2 geïsoleerde drijfwielen van een gemeenschappelijk massaslepertje voorzien en daarnaast aan het voor- en naloopdraaistel een massadraadje gemonteerd, net als het drijfwerk links en rechts (alle beetjes massa helpen ;) ).
Tot slot de gloeilampjes vervangen door warmwitte 5mm leds.
Dat ziet er dan zo uit:
IMG-20250317-WA0000.jpg

De BR62 rijdt, maar wel met horten en stoten en regelmatig stilstand. Ik ging eerst uit van nog steeds een massaprobleem maar het blijkt volgens mij toch de 5e(?)hands sleper te zijn die gewoon geen lekker contact meer maakt.
Daar eerst maar eens een nieuwe voor regelen en de juiste cv's instellen; daarna volgt een filmpje van een hopelijk vlekkeloos rijdende Liliput BR-62.
Hans,

Hier heb ik dus helemaal geen verstand van, en dat maakt het des te leuker en interessanter om te volgen. Succes met de vervolgstappen!

Groeten,
Wico
Ik doe ook maar wat :-) . En een béétje kennis van zaken is dan wel handig natuurlijk. Ik vind het vooral leuk om een loc uit de 5-eurobak met bescheiden middelen weer tot leven te brengen; zeker als het een model is dat M niet in het assortiment heeft. Ook dat behoort voor mij bij de hobby :) .
Citaat van: Wico op maandag 17 maart 2025, 08:02:18Hier heb ik dus helemaal geen verstand van
:o) Om je een beetje op weg te helpen; het instellen van de cv's heeft niks van doen met de kachels bij Hans thuis. >:-D
(Het zijn instellingen op de decoder via de MS2)
Dirk-Jan,

Dat bevestigt het kleine beetje dat ik wel weet :o). Maar een CV aanpassen heb ik me nog nooit aan gewaagd, laat staan aan het reanimeren van een loc ;).

Groeten,
Wico
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... CV's LoPi4 instellen Liliput BR62
Verschillende instellingen geprobeerd: MicroMotor CV's, ESU CV's voor Faulhaber/klokanker, maar in geen van de gevallen 100% goed.
Dan met de CV54 truc de decoder het zelf laten uitzoeken; dat gaf iig betere rijeigenschappen. Zonder probleem ultra-langzaam, maar bij wat sneller blijft er toch een onregelmatigheid. Motor-CV's wat verhoogd en/of verlaagd; weinig verbetering; meestal geen verschil en soms verslechtering.
Wie heeft de gouden tip?
Of zou het toch nog in de drijfstangen zitten?