Wat er aan vooraf ging:
Op de
Rijswijkse treinenbeurs 2023 kwam ik een leuke BR92 tegen voor een nog leukere prijs!
Maar zoals ik al verwachtte was de
motor gaar; aangetast door zinkpest.
Sleper eronder en dan maar als dummie-loc meekarren.
Begin dit jaar op de
Rijswijkse treinenbeurs een MicroMotortje gekocht, incl. flesje gratis metaallijm

. Stuk voordeliger dan die van SB-Modellbau, maar daar zit dan ook een mooi kunststof motorvoetje bij. Bij MM betaat het pakketje uit een motortje, vliegwiel en verloopbusje met wormwiel.
Maar
HOE monteer je dat??? Het instructiefilmpje hielp me deels; maar er bleef twijfel over het welslagen van de operatie.
Maar vandaag nog een dagje thuis, uitziekend van de griep, toch maar alle moed bij elkaar geveegd en gestart met het ombouwprojectje.
Heerlijk aan de tuintafel in het zonnetje om gelijk nog wat vitamine Z op te doen!
Als eerste met een dremel het teveel aan metaal weggeslepen. 100 keer passen en telkens weer een beetje verder slijpen om de juiste rondte en schuinte voor het motortje te verkrijgen. Uiteindelijk zover doorgegaan dat het motortje ook nog met de voorste rand op het frame rust:
Nadat Hanzi zag dat het goed was, het busje en wormwiel op de juiste plek op het asje gelijmd en het motortje op het frame. Aparte lijm; een groenige olie-achtige substantie, plakt niet echt voor je gevoel en lijkt vloeibaar te blijven. Maar bij metaal op metaal gebeurt er wat magisch en zit het na een paar minuten handvast:
En dan ontbrak er ook nog een buffer; van een stevige spijker een nieuwe geknipt en in het gat gelijmd; nu nog een beetje zwarte verf erop en je ziet er niks meer van als hij straks op volle WOSA-snelheid voorbij dendert:
Oh ja, er zijn forumgangers die graag hun werkplek laten zien zien; dit was die van mij vanmiddag, heerlijk in het zonnetje:

Vanavond nog even wat DC-prik op het motortje gezet, maar daar werd ik niet vrolijk van. Horten, stoten, zwaar punt in het ronddraaien. Uiteindelijk de drijfstangen eraf en alle wielen fatsoenlijk gekwartiert. Bij M zitten er vaak tandwielen tussen alle assen, maar bij deze Liliput geschiedt de aandrijving van de 2e en 3e as echt door de drijfstangen. Dan is het extra belangrijk dat alles goed gekwartiert staat, en dat bleek ook nu weer want na de ingreep draaide alles als een zonnetje!
Nu nog even het vliegwiel erop en alles definitief aansluiten en wellicht een decodertje (please: don't tell Klaus) erin.
To be continued!